Brev fra Klima-
og miljødepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen,
datert 30. mars 2016
Vedrørende representantforslag
57 S (2015-2016) om å innføre miljøavgifter på fossil plast
Jeg viser til brev
fra Stortingets energi- og miljøkomite av 11. mars 2016 vedrørende
representantforslag fra Siri Engesæth, Terje Breivik og Ola Elvestuen
om å innføre miljøavgifter på fossil plast.
Jeg mener at det
vil være viktig å finne gode alternativer til bruk av fossile ressurser
på veien mot lavutslippssamfunnet. Plast laget av biologisk materiale
kan være med å bidra til dette på sikt, men vi må sikre at dette
skjer på en god måte.
Representantenes
forslag vedrørende avgifter sorterer inn under Finansdepartementets
fagområde. Når det gjelder representantenes forslag om at det i statsbudsjettet
for 2017 foreslås å endre grunnavgiften på drikkevareemballasje
til en miljøavgift på materialbruk som graderes etter innholdet
av ny fossil plast, og at det forslås en generell miljøavgift på
fossil plast med avgiftsfritak for fornybar bioplast og resirkulert
plast, viser Finansdepartementet til følgende:
«I behandlingen
av 2015-budsjettet gjorde Stortinget følgende romertallsvedtak XIX,
jf. Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015):
'Stortinget ber
regjeringen vurdere en avgift på plast basert på fossilt CO2-innhold,
og samtidig unnta bioplast fra avgiften. Regjeringen bes om å vurdere
om en slik avgift kan erstatte dagens grunnavgift på engangsemballasje.'
Romertallsvedtaket
ble vurdert i Prop. 1 LS (2015-2016) Skatter, avgifter og toll 2016,
hvor følgende framgår:
'Regjeringen støtter
i utgangspunktet endringer i avgiftsopplegget som kan gi positive
miljøeffekter. Viktige forutsetninger er imidlertid at endringene blant
annet vil virke etter sitt formål, er mulig å gjennomføre i avgiftsregelverket,
lar seg kontrollere og ikke har store administrative kostnader verken
for avgiftsmyndighetene eller de avgiftspliktige. Regjeringen mener
at disse forutsetningene ikke er til stede og har derfor konkludert
med at det ikke bør innføres et avgiftsmessig skille mellom drikkevareemballasje basert
på bioplast eller på annen plast.'
Finanskomiteens
flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, sluttet seg
til Regjeringens forslag, jf. Innst. 3 S (2015-2016). Finansdepartementet
kan ikke se at det har framkommet nye momenter i saken som tilsier
at dette bør vurderes på nytt.»
Når det gjelder
representantenes forslag om å innføre en avgift på alle kjemikalier
fra fossilt råstoff og øvrige materialbruk som ikke er omfattet
av CO2-avgift i dag, viser Finansdepartementet til følgende:
«Stortinget har
vedtatt CO2-avgift på mineralske produkter og CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på
kontinentalsokkelen. Avgiften på mineralske produkter omfatter mineralolje,
bensin og gass. Mineralske produkter brukt som råstoff i industriell
virksomhet har på nærmere vilkår fritak for avgiften.
Verken Klima- og
miljødepartementet eller Finansdepartementet har en fullstendig
oversikt over kjemiske stoffer og stoffblandinger som helt eller delvis
er basert på fossilt råstoff, som forslagsstillerne ønsker avgift
på. En avgift som angitt i forslaget, vil etter Finansdepartementets
oppfatning bryte med grunnleggende prinsipper for utforming av særavgifter,
og som 1) innebærer klare avgrensninger, 2) er mulig å kontrollere
for avgiftsmyndigheten, 3) ikke har vesentlige administrative/økonomiske
konsekvenser verken for de avgiftspliktige eller avgiftsmyndigheten,
og 4) er forenlig med Norges internasjonale forpliktelser, herunder
EØS-avtalen.
Avgiften må forventes
å bli svært omfattende, og omfatte både kjemiske stoffer og stoffblandinger med
fossilt spor til anvendelser som i dag helt eller delvis er fritatt
for CO2-avgift, eller som inngår i ethvert produkt, enten produktet
er framstilt i Norge eller importert. Omfanget av avgiftssubjekter,
kontrollutfordringene og de administrative kostnadene for næringslivet
og staten vil også bli betydelig. Finansdepartementet kjenner ikke
til at andre land har innført eller vurdert avgifter i den retning
som stortingsrepresentantene foreslår.
Finansdepartementet
anser det ikke som hensiktsmessig å igangsette et arbeid med en
slik avgift.»
Når det gjelder
de miljømessige begrunnelsene for hvorfor avgifter på fossil plast
i dag ikke vurderes som hensiktsmessig må dette ses i sammenheng
med at vurderingsgrunnlaget og kunnskapsgrunnlaget ikke er godt
nok. I dag mangler vi en vurdering av mengden biomasse som kan erstatte
fossilt materiale samlet sett, og hva som vil være den beste fordelingen
av disse bioressursene. Så lenge bioressursene er begrenset er det
viktig at de brukes på områder der det gir størst klima- og miljøeffekter.
Det vil i tillegg være viktig å sikre at økt produksjon av bioplast
ikke gir negative effekter for klima, biomangfold, arealbruk og
matproduksjon og at man ikke bidrar til spredning av mikroplast
fra produkter av nedbrytbar plast. Miljøkonsekvensene ved produksjonen
av bioplast er særlig avhengig av hva slags biomasse som benyttes
i produksjonen. Vi trenger også økt kunnskap om alle miljøeffektene
over livsløpet til bioplasten, dersom vi skal være sikre på at de
miljømessige konsekvensene av å stimulere til økt bruk av biobasert
plast vil være gode samlet sett.
Selv om avgifter
ikke vurderes som hensiktsmessig, mener jeg det er viktig med mer
kunnskap om bioressurser til ulike formål. Dette vil på sikt gi
oss et bedre grunnlag for å vurdere hvordan bioplast kan bidra til
mindre bruk av fossile ressurser på en bærekraftig måte, og virkemidler
for å fremme dette.
Forslagsstillerne
er opptatt av at materialgjenvinning av plast kan bidra til å redusere
bruken av ny fossil plast og på den måten redusere klimagassutslipp.
De er også opptatt av at materialbruken fremover bør være fra fornybare
og resirkulerte råstoff. Målet om å holde ressurser i kretsløpet
ligger til grunn for arbeidet med sirkulær økonomi, som er på dagsorden
både i Norge og i EU. Europakommisjonen har nylig lagt frem en omfattende
politikkpakke til støtte for en sirkulær økonomi der det blant annet foreslås
vesentlig høyere materialgjenvinningsmål for 2025 og 2030. Kommisjonen
har også varslet en egen plaststrategi der sentrale tema er materialgjenvinning,
bionedbrytbarhet, miljøgifter og marin forsøpling. EU er i tillegg
opptatt av at bruken av biomasse i produkter kan være viktig i en
sirkulær økonomi. Å styrke markedet for sekundære råvarer for å holde
ressursene i systemet anses også som viktig, og ulike tiltak for
å stimulere til dette vurderes.
Disse pågående prosessene
i EU, sammen med behovet for å redusere klimagassutslipp i Norge,
tilsier økte ambisjoner om bedre utnyttelse av ressursene i avfallet.
I Norge har vi allerede høye gjenvinningsmål, men vi ser samtidig
at vi har et potensial for å øke materialgjenvinningen av plast
og at dette vil kunne gi positiv miljøeffekt. Det må imidlertid sikres
at dette gjøres på en måte som hindrer spredning av miljøgifter
som eventuelt kan være tilsatt plasten. Flere av problemstillingene
som forslagsstillerne er opptatt av, som hvordan å øke materialgjenvinning
av plast, hvordan stimulere til gjenbruk av plast, hvordan redusere
bruken av nytt fossilt materiale er viktige spørsmål som vil være
naturlige temaer ved oppfølging av prosessene i EU. Vurdering av
virkemidler vil også være en viktig del av dette arbeidet.
Jeg er enig i at
vi må redusere bruken av fossile ressurser, men jeg kan ikke se
at det nå er hensiktsmessig å innføre avgifter på fossil plast og
fossilt råstoff. Blant annet er det viktig at virkemidlene vi innfører
på dette området bidrar til å gi positive miljøeffekter totalt sett.