Olje- og energidepartementet
foreslår i proposisjonen endring i lov om produksjon, omforming, overføring,
omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. (energiloven), § 4-2
første ledd, slik at konsesjon for å eie eller drive utenlandsforbindelser
kan gis til andre aktører enn den systemansvarlige eller foretak
hvor denne har bestemmende innflytelse.
Det foreslås videre
å fjerne kravet i § 4-2 første ledd, om at aktører som planlegger
etablering av ny utenlandsforbindelse snarest mulig skal informere departementet
om sine planer.
Et sentralt formål
med utenlandskonsesjonsordningen er å legge til rette for en mest
mulig effektiv og sikker kraftutveksling mellom Norge og utlandet, på
en måte som ivaretar allmenne samfunnsinteresser som forsyningssikkerhet,
miljø og ressursforvaltning. Gjennom kraftutveksling er det mulig
å dra gjensidig nytte av forskjeller i produksjonssystemer og forbruksmønster.
Utenlandsforbindelser legger til rette for en bedre samlet utnyttelse
av kraftsystemet, og bidrar til å utvikle verdiene i den norske
vannkraften. Samtidig gir muligheten for import av strøm et betydelig
bidrag til norsk forsyningssikkerhet.
Utenlandsforbindelser
har store virkninger på kraftsystemet, inklusive eksisterende utvekslingskapasitet,
og utbyggingen av overføringsnettet. Dette gjør at Statnett som
systemansvarlig har en særlig interesse i å eie og drive utenlandsforbindelser.
I dag eier og driver Statnett alle større utenlandsforbindelser
fra Norge. Ved å fjerne eierskapsbegrensningene som ble introdusert
i 2013, legges det i større grad til rette for at også andre aktører
kan utvikle og gjennomføre denne type prosjekter. Departementet
legger til grunn at Statnett fortsatt skal ha en sentral og ledende
rolle ved utviklingen av utenlandsforbindelser også i fremtiden.
Dette gjelder med hensyn til eierskap og drift, og som systemansvarlig
for det norske kraftsystemet.
Departementet viser
til synspunkter fra flere av høringsinstansene – om at et mer mangfoldig
aktørbilde vil kunne bidra til en mer kostnadseffektiv utbygging
av mellomlandsforbindelser. I tillegg vil konkurranse mellom prosjektutviklere
også kunne bidra til å fremme nye handelsløsninger og teknologiske
valg. Ved å tillate at flere aktører eier og driver utenlandsforbindelser,
vil risiko for, og finansiering av store investeringer fordeles
på flere aktører.
Det vises til at
konsesjonsbehandlingen vil ivareta behovet for en kontrollert utvikling
av infrastruktur mellom Norge og utlandet. En grundig gjennomgang
og helhetlig avveining av samfunnets kostnader og nytte vil fortsatt
ligge til grunn for departementets vurdering av om konsesjon skal
gis. Departementet har for øvrig merket seg at høringsinstansene
har tatt opp en rekke enkeltspørsmål knyttet til konsesjonsordningen
for utenlandsforbindelser, og som gjennomgås i proposisjonen.
Departementet viser
til at det er reist spørsmål om hensynet til uavhengige og nøytrale
vurderinger kan bli utfordret av at Statnett både er prosjektutvikler,
samtidig som foretaket skal bistå andre aktører i deres utarbeidelse
av konsesjonssøknaden. Det vises til at konsesjonsmyndighetene gjennom
behandlingen av enhver utenlandsforbindelse skal gjennomgå behovet
for innenlandske nettinvesteringer, endringer av systemdriftskostnader
som følge av utenlandsforbindelsen samt endret handel på eksisterende
forbindelser. I konsesjonsmyndighetens behandling inngår en grundig
vurdering av Statnetts bidrag til andre aktørers søknader.
Departementet forutsetter
at aktører som ønsker å etablere nye forbindelser informerer Statnett
på et tidligst mulig tidspunkt. Foretaket skal vurdere hvorvidt
det er kapasitet til en ny forbindelse, hvilke ilandføringspunkter
som eventuelt er egnet, og når det vil være driftsmessig forsvarlig
å tilknytte forbindelsen. Valg av handelsløsninger og andre forhold vil
påvirke driften av kraftsystemet. Tidlig involvering av den systemansvarlige
er av den grunn nødvendig.
Departementet viser
til hovedprinsippet for drift og bruk av utenlandskabler, og at
kraftutveksling skal baseres på markedsmessige prinsipper, hvor
prisene avgjør flyten på kablene. Handelen skal primært skje på
markedsplass for «day-ahead- og intradag», som er godkjent av Norges
vassdrags- og energidirektorat. Departementet legger til grunn at
en privat aktør må ha en systemdriftsavtale med Statnett, og at en
privateid utenlandskabel vil inngå i driften av kraftsystemet på
samme måte som utenlandskabler eid av Statnett. Det vises til at
vilkår om drift og bruk av en utenlandsforbindelse er en viktig
del av konsesjonene for utenlandsforbindelser som gis etter energiloven
§ 4-2.
Det er store kostnader
knyttet til å etablere utenlandsforbindelser. Et mer mangfoldig
aktørbilde vil kunne drive frem prosjekter for sammenlikning og
i konkurranse med hverandre. Konkurranse mellom prosjektutviklere
vil kunne fremme nye handelsløsninger og teknologiske valg, samtidig
som det kan virke skjerpende og bidra til en mer kostnadseffektiv utbygging
av utenlandsforbindelser. Ved å tillate at flere aktører eier og
driver utenlandsforbindelser, vil både risiko for og finansiering
av store investeringer fordeles på flere aktører.
Departementet vektlegger
behovet for en kontrollert utvikling av infrastruktur mellom Norge
og utlandet. Gjennom konsesjonsbehandlingen skal myndighetene fremdeles
ha kontroll over hvilke prosjekter som gis konsesjon. Rettstilstanden
i spørsmålet om hvem som kan gis konsesjon til å eie eller drive
utenlandsforbindelser, foreslås brakt tilbake til det som var gjeldende
rett før eierskapsbegrensningen ble introdusert i lov om endring
av energiloven. En grundig gjennomgang og helhetlig avveining av samfunnets
kostnader og nytte skal fortsatt ligge til grunn for departementets
vurdering av om konsesjon skal gis. Kravene til samfunnsøkonomisk
lønnsomhet skal være like strenge for alle søknader som underlegges
konsesjonsbehandling, uavhengig av hvem som er søker. Rammen for,
og enkelte av de momenter som vil inngå i en helhetlig samfunnsøkonomisk vurdering
er beskrevet i Prop. 113 L (2012–2013).