Vedlegg 4 - Brev fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet v/statsråd Jan Tore Sanner til stortingsrepresentant Karin Andersen, datert 28. november 2016
Spørsmål til Kommunal- og moderniseringsdepartementets budsjett 2017
Jeg viser til spørsmål fra stortingsrepresentant Karin Andersen 23. november angående budsjettet for 2017.
1. Hvordan vil en økning i kommunenes frie inntekter på henholdsvis 4,34 og 6,21 mrd. kroner fordele seg på kommunene?
Svar:
I forslaget til statsbudsjett for 2017 legger Regjeringen opp til en realvekst i kommunenes frie inntekter på 3,625 mrd. kroner fra 2016 til 2017, regnet fra anslått inntektsnivå for 2016 i revidert nasjonalbudsjett 2016. Departementet legger til grunn at det i spørsmålet bes om en tabell med en vekst i frie inntekter på henholdsvis 4,34 og 6,21 mrd. kroner utover dette.
I vedlegg til Prop. 1 S (2016–2017) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Grønt hefte, er det beregnet et anslag på kommunenes frie inntekter i 2017. I dette anslaget regnes skatt på inntekt og formue og rammetilskudd fra staten som kommunenes frie inntekter. Fordelingen av skatteinntektene mellom kommunene i 2017 er ikke kjent, så i anslaget på frie inntekter i 2017 er skatteanslaget for den enkelte kommune basert på fordelingen av kommunenes skatteinntekter i 2015.
For å gi et anslag på hva en økning i kommunenes frie inntekter på henholdsvis 4,34 og 6,21 mrd. kroner utover regjeringens forslag vil gi i merinntekt for den enkelte kommune, er de samme forutsetningene lagt til grunn. Økningen i frie inntekter er fordelt mellom kommunene etter samme andel av frie inntekter som i anslaget på frie inntekter i Grønt hefte 2017. Det er dermed forutsatt at økningen i frie inntekter fordeler seg mellom skatt og rammetilskudd på samme måte som i Regjeringens forslag. Fordelingen på den enkelte kommune er vist i kolonne 1 og 2 i den vedlagte tabellen.
2. Hvordan ville midlene fordelt seg med inntektssystemet som var gjeldende fram til 2014?
Svar:
For å anslå hvordan en økning i de frie inntektene på henholdsvis 4,34 og 6,21 mrd. kroner hadde fordelt seg mellom kommunene med inntektssystemet i 2014, er midlene fordelt mellom kommunene etter kommunens andel av frie inntekter i 2014, som anslått i beregningsteknisk dokumentasjon til Prop. 1 S (2013–2014) Grønt hefte.
I tillegg til at det har vært foretatt endringer i inntektssystemet for kommunene etter 2014, har det også vært oppgaveendringer, regelendringer, innlemminger/utlemminger av øremerkede tilskudd og endringer i befolkningstall og befolkningssammensetning i årene etter 2014, som også har ført til endringer i fordelingen av frie inntekter mellom kommunene.
Fordelingen på den enkelte kommune, av en økning i kommunenes frie inntekter på henholdsvis 4,34 og 6,21 mrd. kroner med inntektssystemet fra 2014, er vist i kolonne 3 og 4 i den vedlagte tabellen.
3. Hvordan vil en økning til fylkeskommunene på henholdsvis 450 og 570 mill. kroner fordele seg mellom fylkeskommunene?
Svar:
I forslaget til statsbudsjett legger Regjeringen opp til en realvekst i fylkeskommunenes frie inntekter på 450 mill. kroner fra 2016 til 2017, regnet fra anslått inntektsnivå for 2016 i revidert nasjonalbudsjett 2016. Departementet legger til grunn at det i spørsmålet bes om en tabell med en vekst i frie inntekter på hhv. 450 og 570 mill. kroner utover dette.
I vedlegg til Prop. 1 S (2016–2017) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Grønt hefte, er det beregnet et anslag på fylkeskommunenes frie inntekter i 2017. I dette anslaget regnes skatt på inntekt og formue og rammetilskudd fra staten som fylkeskommunenes frie inntekter. Fordelingen av skatteinntektene mellom fylkeskommunene i 2017 er ikke kjent, så i anslaget på frie inntekter i 2017 er skatteanslaget for den enkelte fylkeskommune basert på fordelingen av fylkeskommunenes skatteinntekter i 2015.
For å gi et anslag på hva en økning i fylkeskommunenes frie inntekter på hhv. 450 og 570 mill. kroner vil gi i merinntekt for den enkelte fylkeskommunene, er de samme forutsetningene lagt til grunn. Økningen i frie inntekter er fordelt mellom fylkeskommunene etter samme andel av frie inntekter som i anslaget på frie inntekter i Grønt hefte 2017. Det er dermed forutsatt at økningen i frie inntekter fordeler seg mellom skatt og rammetilskudd på samme måte som i Regjeringens forslag. Fordelingen på den enkelte fylkeskommune er vist i vedlagt tabell.