Vedlegg 4
Spørsmål til Kommunal- og moderniseringsdepartementets
budsjett 2017
Jeg viser til
spørsmål fra stortingsrepresentant Karin Andersen 23. november angående
budsjettet for 2017.
1.
Hvordan vil en økning i kommunenes frie inntekter på henholdsvis
4,34 og 6,21 mrd. kroner fordele seg på kommunene?
Svar:
I forslaget til
statsbudsjett for 2017 legger Regjeringen opp til en realvekst i
kommunenes frie inntekter på 3,625 mrd. kroner fra 2016 til 2017,
regnet fra anslått inntektsnivå for 2016 i revidert nasjonalbudsjett
2016. Departementet legger til grunn at det i spørsmålet bes om
en tabell med en vekst i frie inntekter på henholdsvis 4,34 og 6,21
mrd. kroner utover dette.
I vedlegg til
Prop. 1 S (2016–2017) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
Grønt hefte, er det beregnet et anslag på kommunenes frie inntekter i
2017. I dette anslaget regnes skatt på inntekt og formue og rammetilskudd
fra staten som kommunenes frie inntekter. Fordelingen av skatteinntektene
mellom kommunene i 2017 er ikke kjent, så i anslaget på frie inntekter
i 2017 er skatteanslaget for den enkelte kommune basert på fordelingen
av kommunenes skatteinntekter i 2015.
For å gi et anslag
på hva en økning i kommunenes frie inntekter på henholdsvis 4,34
og 6,21 mrd. kroner utover regjeringens forslag vil gi i merinntekt for
den enkelte kommune, er de samme forutsetningene lagt til grunn.
Økningen i frie inntekter er fordelt mellom kommunene etter samme
andel av frie inntekter som i anslaget på frie inntekter i Grønt
hefte 2017. Det er dermed forutsatt at økningen i frie inntekter
fordeler seg mellom skatt og rammetilskudd på samme måte som i Regjeringens
forslag. Fordelingen på den enkelte kommune er vist i kolonne 1
og 2 i den vedlagte tabellen.
2.
Hvordan ville midlene fordelt seg med inntektssystemet som var gjeldende
fram til 2014?
Svar:
For å anslå hvordan
en økning i de frie inntektene på henholdsvis 4,34 og 6,21 mrd.
kroner hadde fordelt seg mellom kommunene med inntektssystemet i 2014,
er midlene fordelt mellom kommunene etter kommunens andel av frie
inntekter i 2014, som anslått i beregningsteknisk dokumentasjon
til Prop. 1 S (2013–2014) Grønt hefte.
I tillegg til
at det har vært foretatt endringer i inntektssystemet for kommunene
etter 2014, har det også vært oppgaveendringer, regelendringer,
innlemminger/utlemminger av øremerkede tilskudd og endringer i befolkningstall
og befolkningssammensetning i årene etter 2014, som også har ført
til endringer i fordelingen av frie inntekter mellom kommunene.
Fordelingen på
den enkelte kommune, av en økning i kommunenes frie inntekter på
henholdsvis 4,34 og 6,21 mrd. kroner med inntektssystemet fra 2014,
er vist i kolonne 3 og 4 i den vedlagte tabellen.
3.
Hvordan vil en økning til fylkeskommunene på henholdsvis 450 og
570 mill. kroner fordele seg mellom fylkeskommunene?
Svar:
I forslaget til
statsbudsjett legger Regjeringen opp til en realvekst i fylkeskommunenes
frie inntekter på 450 mill. kroner fra 2016 til 2017, regnet fra anslått
inntektsnivå for 2016 i revidert nasjonalbudsjett 2016. Departementet
legger til grunn at det i spørsmålet bes om en tabell med en vekst
i frie inntekter på hhv. 450 og 570 mill. kroner utover dette.
I vedlegg til
Prop. 1 S (2016–2017) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
Grønt hefte, er det beregnet et anslag på fylkeskommunenes frie
inntekter i 2017. I dette anslaget regnes skatt på inntekt og formue
og rammetilskudd fra staten som fylkeskommunenes frie inntekter.
Fordelingen av skatteinntektene mellom fylkeskommunene i 2017 er
ikke kjent, så i anslaget på frie inntekter i 2017 er skatteanslaget
for den enkelte fylkeskommune basert på fordelingen av fylkeskommunenes
skatteinntekter i 2015.
For å gi et anslag
på hva en økning i fylkeskommunenes frie inntekter på hhv. 450 og
570 mill. kroner vil gi i merinntekt for den enkelte fylkeskommunene,
er de samme forutsetningene lagt til grunn. Økningen i frie inntekter
er fordelt mellom fylkeskommunene etter samme andel av frie inntekter
som i anslaget på frie inntekter i Grønt hefte 2017. Det er dermed
forutsatt at økningen i frie inntekter fordeler seg mellom skatt
og rammetilskudd på samme måte som i Regjeringens forslag. Fordelingen
på den enkelte fylkeskommune er vist i vedlagt tabell.