2.2.6 Generelle merknader fra Venstre
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett for 2017 foreslår
at ramme 17 settes til 64 803 081 000 kroner, som er en økning i
forhold til regjeringens forslag på 417 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
Venstres helhetlige forslag til statsbudsjett for 2017 tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2016–2017),
samt tilleggsproposisjoner 1–5. Konkrete endringer på rammeområde
17 i forhold til disse dokumentene følger av omtale og tabeller
under.
Dette medlem vil peke på
at samferdselssektoren må ta sin del av ansvaret for å redusere
de nasjonale klimagassutslippene. Venstres hovedprioritet i samferdselspolitikken
er derfor å intensivere utbyggingen av en konkurransedyktig infrastruktur
for miljøvennlig og ressurssparende gods- og persontrafikk. Dette
er sammen med på å sikre et sikkert transportsystem for alle, en
av de viktigste nasjonale oppgavene i de kommende årene.
Dette medlem vil peke på
at gode veier er viktig for god fremkommelighet mellom regionene for
økt verdiskaping, utvikling av levedyktige distrikter og for å dekke
næringslivets transportbehov. Dette medlem mener både fylkesveinettet
og stamveinettet må få høyere standard. For å få ned tallet på antall
drepte og skadde i trafikken, er det nødvendig å innrette transportsystemet
slik at det fremmer trafikksikker atferd og samtidig beskytter mot fatale
konsekvenser av farlig kjøring.
Dette medlem mener klimaforliket
på Stortinget må oppfylles. Derfor prioriterer dette medlem tiltakene som
går til å oppfylle disse målene i Nasjonal transportplan. Dette medlem mener
at vegprosjektene skal gjennomføres, og viser til at dette medlem fortsatt
vil bevilge om lag 30 mrd. kroner til vegformål i 2017. Dette medlem viser til
at Venstre prioriterer å bygge prosjekter innenfor miljø, kollektivtrafikk,
sykkel/gange og jernbane først. Dette medlem peker på at
Venstre vil omprioritere 2,780 mrd. kroner av riksveginvesteringene,
hvorav 502,8 mill. kroner til bompengereduksjoner til kollektivtrafikk,
sykkel og gange.
Dette medlem mener all transportvekst
i og mellom de største byene i Sør-Norge i fremtiden bør skje med
jernbane og kollektivtrafikk. Dette medlem viser til at
dagens jernbane er svingete og gammel, preget av ustabilitet, tekniske
feil og klimatiske påkjenninger. Dette medlem peker derfor
på at Venstre vil ruste opp dagens baner og bygge nye og mer konkurransedyktige
traseer. Dette
medlem vil at jernbanen skal være ryggraden i transportsystemet,
både for nærtrafikk, fjerntrafikk og godstrafikk. Dette medlem mener dobbeltspor
fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer og jernbanebygging rundt
de største byene er første etappe i et moderne jernbanenett mellom
landsdelene i Norge, både for person- og godstransport. Et moderne
dobbeltspor på Østfoldbanen er første etappe av høyhastighetsbane
til Europa. Dette
medlem vil ha som mål å ferdigstille InterCity-strekningene
innen 2025.
Dette medlem peker på at
for å realisere store infrastrukturprosjekter er det behov for nye
måter å planlegge, finansiere og gjennomføre utbygging på. Dette medlem mener
det er behov for økte bevilgninger, mer forutsigbar finansiering
og utbygging av lengre strekninger av gangen, ikke oppdeling i små
delstrekninger. Ved å organisere utbyggingen riktig mener dette medlem at
det er mulig å få mer ut per investerte krone. Det gir økonomiske
besparelser, bedre fremdrift og større sannsynlighet for fullføring
innen tidsrammen.
Dette medlem vil åpne for
større konkurranse om oppdragene for å tiltrekke utenlandske entreprenører,
for å avlaste norsk anleggsbransje og hindre kostnadsvekst.
I perioder med innstramminger i statsfinansene ellers i Europa gjør
også store prosjekter det mulig for Norge å bidra til sysselsetting
av ledige anleggsarbeidere og bruke utstyr fra andre europeiske
land.
Dette medlem er bekymret
for vedlikeholdet av jernbanen og de forsinkelsene som dette vil
medføre på togtrafikken. Ifølge Jernbaneverket vil regjeringens
forslag til statsbudsjett føre til at arbeidet med å ta igjen vedlikeholdsetterslep
på jernbanen stopper opp. Dette medlem vil legge Jernbaneverkets
innspill til NTP 2014–2023 for vedlikehold og opprusting av jernbanen
til grunn for sin politikk, og vil derfor øke bevilgningen til vedlikehold
og drift av jernbanen med 400 mill. kroner. Dette innebærer en reversering
av regjeringens forslag til kutt.
Dette medlem viser til at
det er mulig å investere mer i jernbanen i 2017. Dette medlem setter av midler
til blant annet Sørumsand stasjon, Jaren hensetting, rassikring,
planoverganger og kapasitetsøkende tiltak i Oslo-området. Dette medlem foreslår
å øke bevilgningene til investeringer i jernbanen med 300 mill.
kroner.
Dette medlem mener både Solørbanen
og Rørosbanen er viktige for gods- og tømmertransporten for sentrale
deler av landet. Dette
medlem foreslår derfor 15 mill. kroner til elektrifisering
av Solørbanen og Rørosbanen slik at byggestart kan skje i 2019.
Dette medlem mener man bør
tilrettelegge for bruk av fornybare energikilder på Nordlandsbanen
og Raumabanen. Dette
medlem foreslår derfor å bevilge 15 mill. kroner til planlegging
og tilrettelegging av hydrogentog på disse strekningene.
Dette medlem mener en ny
godsterminal i Bergensområdet er viktig, og viser til at Venstre
lokalt har fått gjennomslag i byrådet og bystyret for at man skal
utrede et nytt alternativ. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å
bevilge 5 mill. kroner til en utredning av ny godsterminal i området
rundt Flesland og Kokstad.
Dette medlem viser til at
det er viktig å øke planleggingsmidlene til Jernbaneverket slik
at fremdriften for bygging av strekningene i InterCity-triangelet
opprettholdes. Dette
medlem viser til at et av problemene med videre utbygging
av jernbanen da regjeringen overtok i 2013, var at det manglet planer
for å kunne fortsette utbyggingen av jernbanen. Dette medlem viser til at
regjeringen i sitt forslag til budsjett bevilger så lite midler
til InterCity-utbyggingen at planleggingen og videre utbygging stopper
opp. Dette medlem foreslår
å bevilge 400 mill. kroner til full planlegging av hele InterCity-strekninger,
elektrifisering av Meråkerbanen og dobbeltspor på Jæren.
Dette medlem foreslår totalt
435 mill. kroner i økte planleggingsmidler til jernbanen i 2017.
Dette medlem viser til at
regjeringen innfører to nye avgifter for togtransport, såkalte kjørevegsavgifter. Dette medlem har
fanget opp sterke signal om at dette kan svekke godstogets konkurransekraft mot
vegtransport. Dette
medlem vil innføre full kompensasjon for godstransport for
ny kjørevegsavgift.
Dette medlem viser til at
kollektivtilbudet må være konkurransedyktig med alternativene, også på
pris. Dette medlem vil
prioritere pendlerne, og vil redusere prisen på månedskort og årskort
hos NSB med 20 pst. også i områder med takstsamarbeid, og legger
opp til en gradvis innfasing av dette. Dette medlem vil også øke
studentrabatten, fra 40 pst. til 50 pst. Samlet vil dette medlem foreslå å
bevilge 109 mill. kroner til disse to formålene.
Dette medlem er bekymret
for regjeringens arbeid med øvrig kollektivtrafikk. Dette medlem vil
peke på at det er nødvendig å trappe opp innsatsen innenfor kollektivtrafikken,
og det er viktig at staten tar mer ansvar på dette området.
Dette medlem peker på at
dagens overføringer gjennom belønningsordningen ikke er tilstrekkelig
til å realisere målet i Klimaforliket om at trafikkvekst i og rundt
de store byene skal tas med kollektivtrafikk. Dette medlem viser til vedtatte
klimamål hvor transportsektoren skal ta en stor andel av kuttene. Dette medlem mener
derfor at det må stilles krav til fossilfri kollektivtransport for
støtten, og ønsker å prioritere utslippsfri kollektivtransport. Dette medlem foreslår
å øke tilskuddet til belønningsmidlene med 600 mill. kroner.
Dette medlem peker på at
bybanesatsinger i de store byene skal ha en statlig finansiering
på 50 pst. Det er avgjørende at staten bidrar økonomisk til å løfte
store prosjekter i norske byer, slik at byene settes i stand til
å løse trafikkutfordringen på en miljøvennlig måte. Dette gir rom
for at storbyer kan øke satsingen på kollektivtrafikk. Dette medlem vil starte
planleggingen av Romeriksbanen i Akershus og skinnegående transport
på Ullandhaug i Stavanger, og foreslår å bevilge totalt 15 mill.
kroner til planlegging og utredning av disse prosjektene.
Dette medlem hilser økt overføring
til sykling og gange velkommen, og foreslår en belønningsordning
hvor staten bidrar med 50 pst. eller tilsvarende 500 000 kroner
pr. million kommunene bruker på nye gang- og sykkelveier. Dette medlem foreslår en
bevilgning på 250 mill. kroner til dette tiltaket for å løfte kommunenes
arbeid med å bygge ut gang- og sykkelveier.
Dette medlem viser videre
til at regjeringen kutter i bevilgningene til gang- og sykkelveier
med 62,5 mill. kroner. Dette medlem vil reversere kuttet
og heller øke bevilgningen med 50 mill. kroner.
Dette medlem øker totalt
sett overføringene til belønningsordningen for sykkel med 387,5
mill. kroner, inkludert 25 mill. kroner til nasjonale sykkelturistveier.
Dette medlem vil også peke
på behovet for at det utvikles og legges til rette for en mer miljøvennlig
vegtrafikk. Det er særlig viktig å ta i bruk ny og miljøvennlig
teknologi og miljøvennlig drivstoff. Dette medlem viser til at
Forskningsrådets programmer Maroff, Energiex og Transport2025 er
underfinansiert, og vil styrke denne forskningen med 50 mill. kroner. Dette medlem mener
det finnes store muligheter for å erstatte fossile ferger og båter med
nullutslippsalternativ. Dette medlem mener det er
helt nødvendig med en miljømessig fornyelse av fergeflåten og at
det må stilles krav til nullutslippsteknologi i alle nye fergeanbud
og kjøp av riksvegfergetjenester fra 1. januar 2017.
Dette medlem vil at Norge
skal utvikle verdens mest miljøvennlige transportsektor. Fremtidig trafikkvekst
i og rundt de store byene må tas av jernbane, kollektiv, sykkel
og gange. Godstransport må overføres fra vei til sjø og bane. Fossilt
drivstoff må erstattes av elektrisitet og andre rene energiformer. Tettsteder
og byer må bygges omkring kollektivknutepunktene slik at behovet
for å eie og kjøre bil reduseres, og slik at flere kan benytte seg
av fleksible, klimavennlige transportløsninger. Derfor foreslår dette medlem et
betydelig skifte fra privatbil og vei til kollektivtransport, jernbane
og sykkel. Dette medlem tror
i motsetning til byrådet i Oslo at pris betyr noe for forbrukernes
valg mellom kollektivtransport eller privatbil. Mellom det miljøvennlige og
det miljøfiendtlige. Derfor foreslår Venstre å innføre nullsats
på billetter på tog, buss, bane og båt. Det medfører at prisen kan
senkes med ca. 10 pst. I tillegg foreslår Venstre at prisreduksjonen
på månedskort på NSB med 20 pst. som ble innført i enkelte områder fra
14. oktober 2016, utvides til å gjelde alle områder i 2017.
Som det framgår av tabellen under
foreslår dette
medlem en satsing på framtidens transportløsninger på over
6 mrd. kroner i 2017:
Tiltak
|
Mill. kr.
|
Tilskudd til gang-
og sykkelveier
|
387,5
|
Belønningsordning
for bedre kollektivtransport
|
600,0
|
Planleggingsmidler,
kollektivprosjekter i Stavanger og Akershus
|
15,0
|
Skattefritak for
arbeidsgiverfinansiert månedskort (kollektivtransport)
|
2000,0
|
Innføre nullsats
på moms for reiser med kollektivtransport (unntatt flyreiser)
|
750,0
|
Tilskudd til vare-
og lastebiler med nullutslipp
|
200,0
|
Tilskudd til fornybart
drivstoff i bransjer som har hatt lav CO2-avgift
|
250,0
|
Redusert pris på
månedskort og årskort på NSB med 20 pst. på strekninger som i dag
ikke er omfattet av ordningen
|
105,0
|
Økt studentrabatt
på månedskort, NSB
|
4,0
|
Jernbane, drift og
vedlikehold
|
400,0
|
Planlegging, jernbane
bl.a. for tilrettelegging for hydrogentog på Rauma- og
Nordlandsbanen
|
435,0
|
Investeringer, jernbane
|
300,0
|
Innføre full rabatt/kompensasjon
for godstransport for ny kjørevegsavgift også i rushtid
|
0,0
|
Utredning av satellittbasert
veiprising
|
10,0
|
Forskning på miljøvennlig
transport, Amorf, Energiex og Transport2025
|
50,0
|
Sette krav om nullutslippsteknologi
ved alle nye fergeanbud/kjøp av riksvegfergetjenester fra 1.1.2017
|
0,0
|
Biogass
|
50,0
|
Enova øremerket utbygging
av infrastruktur for nullutslippsbiler
|
630,0
|
Sum økt satsing på fornybart, kollektivt,
sykkel og gange
|
6186,5
|
Dette medlem viser til at
Florø havn har et sterkt behov for utbedring, og mener det er viktig
å sikre utgraving/utdyping av Florø havn fra 16 til 20 meters dybde. Dette medlem mener
dette er et viktig tiltak for å sikre arbeidsplasser i Florø og
omegn og omprioriterer derfor 40 mill. kroner fra tiltakspakken
til kommuner på Sør- og Vestlandet til dette formålet. Totalt vil dette medlem bevilge 82
mill. kroner til utbedring av Florø havn.
Dette medlem mener fornybart
drivstoff er et viktig ledd i overgangen til nullutslippssamfunnet. Dette medlem har
som mål å øke det fornybare drivstoffets konkurranseevne mot fossile
alternativ. Dette
medlem foreslår å opprette en tilskuddspost på 250 mill. kroner
til fornybart drivstoff i bransjer som hatt lav CO2-avgift. Dette gjøres for
å kompensere for økt CO2-avgift
gjeldende blant annet for skipsfart.
Dette medlem viser til at
jordskred forårsaker store forsinkelser og problemer for transporten og
næringslivet over hele landet. Dette medlem vil derfor øke
bevilgningene til skredsikring langs fylkesveiene med 100 mill.
kroner.
Dette medlem er opptatt av
å sikre opprustningen av E39 gjennom Møre og Romsdal. Dette medlem vil
fremskynde byggestart for strekningen Betna–Stormyra på E39.
Dette medlem viser til Grønn
skattekommisjons forslag om å implementere satellittbasert veiprising
for tungtransporten. Dette
medlem peker på at denne løsningen finnes i andre europeiske
land, og vil utrede dette i Norge. Dette medlem foreslår å bevilge
10 mill. kroner til en utredning av satellittbasert veiprising.
Dette medlem viser til at
utskiftingstakten av fossile vare- og lastebiler til null- eller
lavutslippsalternativ går tregt. Dette medlem vil derfor opprette
en tilskuddsordning på 200 mill. kroner for utskiftning av denne
bilparken. Dette
medlem mener en tilskuddsordning alternativt kan byttes ut
med negativ engangsavgift for de aktørene som skifter ut bilflåten
sin til null- eller lavutslippsalternativ.
Dette medlem viser til at
en tilskuddsordning for bredbåndsutbygging skal sikre alle husstander
i Norge et bredbåndstilbud av grunnleggende god kvalitet. Dette medlem mener
at målet må være at 100 pst. av landets husstander de nærmeste årene skal
få et godt bredbåndstilbud. Dette medlem mener at tilskuddsordningen
skal brukes til å øke bredbåndskapasiteten og mobildekningen i områder der
markedet ikke fungerer godt nok, og vil reversere regjeringens kuttforslag
til denne ordningen, og øke denne satsingen. Dette medlem foreslår å øke denne
bevilgningen med 56,3 mill. kroner, slik at den samlede bevilgningen
blir totalt 150 mill. kroner til dette formålet i 2017.
Samlet foreslår dette medlem følgende konkrete
endringer under rammeområde 17 Transport og kommunikasjon:
Kap./Post
|
Tekst
|
Bokført
(mill.
kroner)
|
1301.21
|
Utredning av satellittbasert
veiprising
|
10,0
|
1301.50
|
Amorf, Energiex og
Transport2025
|
50,0
|
1320.30
|
Nasjonale sykkelturistveier
|
25,0
|
1320.62
|
Skredsikring fylkesveier
|
100,0
|
1320.63
|
Tilskudd til gang-
og sykkelveier
|
362,5
|
1330.61
|
Belønningsordning
for bedre kollektivtransport
|
600,0
|
1330.63
|
Planleggingsmidler
Romeriksbanen
|
10,0
|
1330.63
|
Planleggingsmidler
skinnegående transport, Ullandhaug, Stavanger
|
5,0
|
1330.65
(ny post)
|
Tilskudd til vare-
og lastebiler med nullutslipp
|
200,0
|
1330.66
(ny post)
|
Tilskudd til fornybart
drivstoff i bransjer som har hatt lav CO2-avgift
|
250,0
|
1352.70
|
Redusert pris på
månedskort og årskort på NSB med 20 pst. på
strekninger som i dag ikke er omfattet av ordningen.
|
105,0
|
1352.70
|
Økt studentrabatt
på månedskort, NSB
|
4,0
|
1352.71
|
Jernbane, drift og
vedlikehold
|
400,0
|
1352.72
|
Elektrifisering,
Rørosbanen og Solørbanen
|
15,0
|
1352.72
|
Planlegging og tilrettelegging
for hydrogentog på Rauma- og
Nordlandsbanen
|
15,0
|
1352.72
|
Flesland godsterminal
|
5,0
|
1352.72
|
Planlegging, jernbane
|
400,0
|
1352.73
|
Investeringer, jernbane
|
300,0
|
1360.30
|
Utbedring av Florø
Havn
|
82,0
|
1380.71
|
Tilskudd til bredbåndsutbygging
|
56,3
|
1320.30
|
Riksveginvesteringer
|
-1 000,0
|
1321.70
|
Nye veier AS. Tilskudd
|
-575,0
|
1321.75
|
Nye veier AS. Tilskudd
til egenkapital
|
-500,0
|
1330.75
|
Reduserte bompengetakster
|
-502,8
|
Sum ramme 17 Transport og kommunikasjon
|
417,0
|