Enova
Komiteen mener at Enova SF
er et sentralt virkemiddel i energipolitikken og i arbeidet med
omstillingen til fremtidens lavutslippssamfunn. Enovas overordnede
mål skal være reduserte klimagassutslipp og styrket forsyningssikkerhet
for energi samt teknologiutvikling som også bidrar til reduserte
klimagassutslipp og energieffektivisering i bygg. Enova skal utforme
varige virkemidler og programmer med utgangspunkt i disse målene
og bidra til varige markedsendringer.
Komiteen viser til at avkastningen
fra Fond for klima, fornybar energi og energiomlegging er den viktigste
finansieringskilden til Enovas virksomhet. Komiteen erfarer at som følge
av utviklingen i rentemarkedet vil avkastningen og dermed overføringen
til fondet bli vesentlig redusert fremover, gitt en uendret størrelse
på fondet. Komiteen ser
det som svært viktig å sikre bedre forutsigbarhet for finansieringen
av Enovas virksomhet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne, støtter forslaget fra regjeringen
om at det fra 2018 legges opp til at overføringene fra Energifondet
erstattes med en ordinær utgiftsbevilgning, overføring til Klima-
og energifondet, som frikobles fra rentenivået. Flertallet ser det som hensiktsmessig
at Fond for klima, fornybar energi og energiomlegging avvikles fra
og med 2018.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at Enova er et av våre viktigste verktøy
for å redusere klimagassutslippene og realisere lavutslippssamfunnet. Dette flertallet har
merket seg at regjeringen foreslår at Enova fra og med 2018 skal
finansieres med en ordinær utgiftsbevilgning, overføring til Klima-
og energifondet, som frikobles fra rentenivået. Dette flertallet slutter
seg til dette og at Fond for klima, fornybar energi og energiomlegging
avvikles fra og med 2018.
Dette flertallet viser også
til at Enova allerede i 2017 styrkes betydelig med 300 mill. kroner som
følge av enigheten mellom de fire partiene. Dette flertallet er enig
om å omprioritere 4 mill. kroner fra kap. 1825 post. 50 til kap.
1830, post 72 Tilskudd til Norwegian Energy Partners. Dette flertallet foreslår
at kap. 1825 post 50 økes med 300 mill. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag til statsbudsjett i Prop. 1 S (2016–2017).
Komiteen viser
til Innst. 401 S (2015–2016) og Meld. St. 25 (2015–2016) Kraft til
endring – energipolitikken mot 2030, der Stortinget sluttet seg
til grunnprinsippene for styringen av Enova. Komiteen viser til at ny
styringsavtale mellom Olje- og energidepartementet og Enova for
2017–2020 er under utarbeidelse, og understreker at føringene fra
energimeldingen må legges til grunn for den nye avtalen.
Komiteen viser til at i tråd
med Meld. St. 13 (2014–2015) Ny utslippsforpliktelse for 2030 –
en felles løsning med EU, vil reduserte utslipp i transportsektoren,
miljøvennlig skipsfart og utvikling av lavutslippsteknologi i industrien
og ren produksjonsteknologi være viktige satsingsområder fremover. Komiteen understreker
at Enova er en viktig partner for industrien i satsingen på energieffektivisering og
klimateknologi. Enova skal ha stor faglig frihet til å utvikle virkemidler
og tildele støtte til enkeltprosjekter. Komiteen ser dette som viktig
for at Enova skal kunne angripe de viktigste barrierene for introduksjon
og utbredelse av energi- og klimaløsninger og drive frem markedsløsninger
som kan bli varige.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, støtter forslaget om at satsingen på Enova styrkes
ved at den årlige bevilgningen som overføres til Klima- og energifondet trappes
opp til 2 mrd. kroner fra og med 2018. I tillegg kommer inntekter
fra påslaget på nettariffen, som for 2017 er anslått til 630 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne mener
at Enova vil stå sentralt i arbeidet med å nå Paris-målet. Enova
gir i dag støtte til miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon
samt til utvikling av energi- og klimateknologi. Disse medlemmer understreker
at en av Enovas viktigste oppgaver vil være å legge til rette for
tiltak som bidrar til å redusere klimagassutslippene vesentlig,
og mener at fyllestasjoner for nullutslippsbiler, biodrivstoff,
landstrøm og elektrifisering av fergeflåte er spesielt viktige områder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til behovet for langsiktighet og
forutsigbarhet for Enovas arbeid, og vil derfor videreføre Klima-
og energifondet.
Disse medlemmer viser til
sitt alternative budsjett der det foreslås å styrke Enova ved å
øke fondet for klimateknologi, fornybar energi og energiomlegging
med 32,5 mrd. kroner i 2017. I tillegg foreslås å øke bevilgningen
på kap. 1820 post 50 med 304 mill. kroner. Videre viser disse medlemmer til
at det til det settes av 50 mill. kroner til demonstrasjonsanlegg
for havvind under miljøteknologiordningen i Næringsdepartementets
budsjett.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
hvor det foreslås å styrke Enova kraftig. I Senterpartiets alternative
budsjett foreslås det å øke fondet for klimateknologi, fornybar
energi og energiomlegging med 20 mrd. kroner. I Senterpartiets alternative
statsbudsjett økes også bevilgningene til kap. 1825 post 50 med
100 mill. kroner for å styrke arbeidet med «grønne verdikjeder»/bioøkonomi,
samt 50 mill. kroner for å styrke arbeidet med enøktiltak i privatboliger.
Dette medlem viser til at
det er et potensial for at flere søker om støtte til tiltak for
å gjøre boligen sin mer energieffektiv. Dette medlem mener derfor
at det bør bli høyere støttesatser for de ulike tiltakene, og at
det bør gjøres en gjennomgang av ordningen med mål om å forenkle
den ytterligere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne viser til skriftlig spørsmål i Dokument
nr. 15:1343 (2015–2016), hvor det stilles spørsmål om støtten fra
Enova til miljø- og klimatiltak innenfor skipsfarten. Støtten er
innrettet slik at denne gis til rederiet uavhengig av hvor selve
prosjektet gjennomføres. Disse medlemmer viser til
statsrådens svar, hvor det konkluderes med at «Enova har stor faglig
frihet, og utvikler selv programmer og utformer tildelingskriterier
basert på foretakets kunnskap og erfaring».
Disse medlemmer mener praksisen
i noen tilfeller har ført til at rederiene bruker offentlige midler
til å utvikle viktige FoU-prosjekter for den maritime klyngen utenfor
Norge, og mener dette svekker det samlede norske kompetansemiljøet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innenfor EØS-regelverket gjennomgå regelverket for
Enova, og støtten til innføring av ny klima- og miljøteknologi og
teknologiutvikling, slik at formålet med støtten primært innrettes
slik at den styrker FoU-miljøene ved norske bedrifter og kompetansemiljøer.
En slik støtte bør også ha som mål å avlaste risiko ved tidlig implementering
av ny miljø- og klimateknologi.»
«Stortinget
ber regjeringen utvide den rettighetsbaserte støtteordningen for
enøktiltak i husholdningene til også å omfatte boligbyggelag og boligselskap.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Enova bidrar til å nå målet om 10 TWh reduksjon
av energiforbruket i bygg innen 2030, sammenlignet med dagens energiforbruk.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett der det foreslås 630 mill. kroner i ekstra bevilgning
til Enova sammenlignet med regjeringens forslag. Satsingen finansieres
gjennom et påslag til nettariffen på 1 øre. I tillegg foreslår Sosialistisk
Venstreparti i sitt alternative budsjett et skattefradrag for klima-
og enøktiltak i husholdningene. Det foreslås også å øke støtten
til lade-infrastuktur i veitransporten og elektrifisering av fergeflåten
over andre rammeområder. Disse ekstra bevilgningene vil igjen frigjøre
midler Enova i dag bruker på disse satsingene, og kan styrke Enovas resterende
klimasatsing. Dette
medlem mener et økt økonomisk handlingsrom for Enova skal
brukes til å kutte utslipp og spare energi i industri, havner og bygg
gjennom Enova.
Dette medlem viser til at
regjeringen foreslår å avvikle fondet for energi og klima. Dette
er et fond som gjennom sin avkastning har bidratt til finansiering
av Enova. Dette
medlem mener et alternativ til avvikling er å la fondet bli
et frittstående fond som ikke finansieres ved avkastning av fondet,
men som får årlige tilskudd med betydelige tilsagnsfullmakter, der
tilskuddene kan overføres til avbenyttelse senere år. Enova skal
kunne trekke av fondet ved behov.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen videreføre fondet for klima og energi i et frittstående
fond med betydelige tilsagnsfullmakter.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Enova får et selvstendig ansvar for å oppnå
5 TWh reduksjon av samlet energiforbruk i bygg, sammenliknet med dagens
energiforbruk, innen utgangen av 2025.»
«Stortinget
ber regjeringen i sitt oppdragsbrev til Enova stille krav om at
effektkravet økes til 120 kW, og samtidig sikre at elektrisitetsnettet
i tilknytning til utbygging av ladestasjoner har tilstrekkelig med
kapasitet.»
«Stortinget
ber regjeringen fastsette et mål om at det skal produseres totalt
0,5 TWh fra soltak på husholdninger innen 2020, og gi Enova i oppgave
å sikre at målet nås.»
«Stortinget
ber regjeringen sette et mål på 5 TWh produsert strøm og varme generert
fra sol.»
«Stortinget
ber regjeringen fjerne begrensningen på 100 kW i plusskundeordningen
som trer i kraft fra 1. januar 2017.»
Dette medlem mener
det er viktig at ved tildeling av midler til landstrøm å vektlegge
behov for reduksjon i lokal forurensing.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Enova vektlegger behovet for reduksjon
i lokal forurensing ved tildeling av midler til landstrøm.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative budsjett der det foreslås til sammen 2 355 mill. kroner
til investeringer og tilskudd til Enova i 2017, sammenliknet med
regjeringens budsjettforslag.
Dette medlem viser til at
Miljøpartiet De Grønne i sitt alternative budsjett foreslår at 100
mill. kroner øremerkes særskilt støtteordning for installasjon av
solcellepanel. Ordningen skal også kunne tas i bruk av offentlige
aktører som kommuner og fylkeskommuner. 100 mill. kroner settes
av til støtte for utvikling av batteriteknologi på post 50.
Dette medlem viser til at
det i sitt alternative budsjett foreslås at det settes av 400 mill.
kroner i økte rammer for å støtte industriens omlegging til lavutslippsteknologi
over post 50, samt 155 mill. kroner til gratis energirådgivning
i hjemmet over post 51.
Dette medlem viser til at
det i sitt alternative budsjett i tillegg foreslås en omfattende
satsing på elektrifisering av veitransport, skipstrafikk og oppdrettsvirksomhet
for å redusere klimagassutslippene. Det settes av til sammen 1 mrd.
kroner til dette formålet over post 52 Fornybar energi i transportsektoren.
Pengene går til utrulling av landstrøm innen 2023, ved de 20 havnene
med størst utslipp, samt til 9 hurtigruteanløpshavner og til landstrøm
ved anløp i sårbare fjorder med cruisetrafikk. Det er også behov for
betydelige investeringer i nettforsterkning i forbindelse med utrulling
av elferger og elektrifiserte fiskemerder.
Dette medlem viser til at
det i sitt alternative budsjett foreslås at det bør etableres en
insentivpakke for marin fornybar energi, som gjør det attraktivt
for næringslivet å bygge ut prosjekter hvor ny teknologi kan testes
og kvalifiseres til bruk internasjonalt. Det foreslås at minst 1,2
mrd. kroner bevilges over fire år over Enovas budsjetter. På budsjettet
for 2017 foreslås 300 mill. kroner. Et viktig ledd i dette arbeidet
er å etablere en demonstrasjonspark for havvind i tråd med Stortingets
vedtak i Innst 70 S (2015–2016).
Dette medlem viser til sitt
alternative budsjett der det også foreslås at det settes av 300
mill. kroner til etablering av et nytt biogassprogram som bl.a.
skal støtte opprettelse av biogassanlegg.