6. Statsbudsjettets 90-poster
6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster
Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2016–2017) med Tillegg 1–5
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 1–5 (2016–2017) |
Utgifter |
|||
Utenriksdepartementet |
|||
100 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
90 |
Lån til norske borgere i utlandet |
360 000 |
116 |
|
Deltaking i internasjonale organisasjoner |
|
|
90 |
Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB) |
190 000 000 |
161 |
|
Næringsutvikling |
|
|
95 |
NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland |
1 125 000 000 |
Arbeids- og sosialdepartementet |
|||
614 |
|
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|
|
90 |
Utlån, overslagsbevilgning |
4 500 000 000 |
Nærings- og fiskeridepartementet |
|||
950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
95 |
Egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS |
144 000 000 |
|
96 |
Aksjer |
100 000 000 |
Samferdselsdepartementet |
|||
1356 |
|
Bane NOR SF |
|
|
96 |
Foretakskapital |
3 500 000 000 |
Finansdepartementet |
|||
1651 |
|
Statsgjeld, avdrag og innløsning |
|
|
98 |
Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
63 207 000 000 |
1670 |
|
Avsetninger til Den nordiske investeringsbank |
|
|
90 |
Innbetalt grunnkapital |
119 800 000 |
Olje- og energidepartementet |
|||
1811 |
|
Statoil ASA |
|
|
96 |
Aksjer |
6 407 000 000 |
1825 |
|
Energiomlegging, energi- og klimateknologi |
|
|
95 |
Kapitalinnskudd |
15 000 000 |
|
96 |
Aksjer |
10 000 000 |
Statsbankene |
|||
2410 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
90 |
Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning |
26 045 183 000 |
2412 |
|
Husbanken |
|
|
90 |
Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning |
16 159 000 000 |
2421 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
90 |
Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning |
41 900 000 000 |
2426 |
|
Siva SF |
|
|
90 |
Lån, overslagsbevilgning |
215 000 000 |
2429 |
|
Eksportkreditt Norge AS |
|
|
90 |
Utlån |
12 000 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 0 |
175 637 343 000 |
Inntekter |
|||
Inntekter under departementene |
|||
3100 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
90 |
Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet |
318 000 |
3614 |
|
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|
|
90 |
Tilbakebetaling av lån |
18 400 000 000 |
3732 |
|
Regionale helseforetak |
|
|
90 |
Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007 |
647 000 000 |
3950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
95 |
Tilbakeføring av egenkapital Investinor AS |
1 250 000 000 |
|
96 |
Salg av aksjer |
25 000 000 |
4162 |
|
Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap |
|
|
90 |
Avdrag på lån |
25 000 000 |
4312 |
|
Avinor AS |
|
|
90 |
Avdrag på lån |
444 400 000 |
4322 |
|
Svinesundsforbindelsen AS |
|
|
90 |
Avdrag på lån |
190 000 000 |
4356 |
|
Bane NOR SF |
|
|
96 |
Netto inntekter ved utskillelse av ROM Eiendom fra NSB AS |
3 500 000 000 |
4811 |
|
Statoil ASA |
|
|
96 |
Utbytteaksjer |
6 407 000 000 |
5310 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
90 |
Redusert lån og rentegjeld |
10 051 888 000 |
|
93 |
Omgjøring av utdanningslån til stipend |
6 335 577 000 |
5312 |
|
Husbanken |
|
|
90 |
Avdrag |
11 266 000 000 |
5325 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
41 400 000 000 |
|
91 |
Tilbakeført kapital, såkornfond |
10 000 000 |
5326 |
|
Siva SF |
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
215 000 000 |
5329 |
|
Eksportkreditt Norge AS |
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
10 700 000 000 |
5341 |
|
Avdrag på utestående fordringer |
|
|
95 |
Avdrag på lån til andre stater |
300 000 |
|
98 |
Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner |
8 000 000 000 |
Statslånemidler |
|||
5999 |
|
Statslånemidler |
|
|
90 |
Lån |
56 769 860 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 0 |
175 637 343 000 |
|
|
Netto rammeområde 0 |
0 |
6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet
6.2.1 Post 90 Lån til norske borgere i utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Utenriksdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.3 Kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner
6.3.1 Post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Utenriksdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.4 Kap. 161 Næringsutvikling
6.4.1 Post 95 NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Utenriksdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.5 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner
6.5.1 Post 90 Forskudd på rammetilskudd
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.6 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
6.6.1 Post 90 Utlån, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Arbeids- og sosialdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.7 Kap. 941 (Nytt) Grønt investeringsselskap
6.7.1 Post 90 (Ny) Innskudd
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett foreslår å bevilge 10 mrd. kroner til et nytt grønt investeringsselskap. Det vises for øvrig til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
6.8 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap
6.8.1 Post 95 Egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å redusere kap. 950 post 95 med 144 mill. kroner. Dette medlem viser videre til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
6.8.2 Post 96 Aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.9 Kap. 1352 Jernbanedirektoratet
6.9.1 Post 90 (Ny) Egenkapital Nye baner
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å opprette et utbyggingsselskap for jernbanen, Nye baner, med lyntog som prioritet, og forslaget om 13 mrd. kroner til egenkapital på kap. 1352 post 90 Egenkapital Nye baner (ny). Dette medlem viser videre til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
6.10 Kap. 1356 Bane NOR SF
6.10.1 Post 96 Foretakskapital
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.11 Kap. 1651 Statsgjeld, avdrag og innløsning
6.11.1 Post 98 Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Finansdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.12 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank
6.12.1 Post 90 Innbetalt grunnkapital
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Finansdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.13 Kap. 1811 Statoil ASA
6.13.1 Post 96 Aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Olje- og energidepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.14 Kap. 1825 Energiomlegging, energi- og klimateknologi
6.14.1 Post 95 Kapitalinnskudd
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Olje- og energidepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett foreslår å øke kapitalen i fondet med 20 mrd. kroner. Det vises for øvrig til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
6.14.2 Post 96 Aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Olje- og energidepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.15 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
6.15.1 Post 90 Økt lån og rentegjeld, overslags-bevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene øker antall studieplasser, og foreslår at denne posten økes med 27 267 000 kroner som følge av dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å gå mot regjeringas forslag om å heve studielånsrenta, inkludere folkehøgskoleelever i 11 måneders studiestøtte, etablere 1 000 nye studieplasser innen IKT og teknologi, samt å øke studiestøtten til 1,3 G, noe som innebærer at kap. 2410 post 90 foreslås økt med 1 157,5 mill. kroner. Dette medlem viser videre til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
6.16 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)
6.16.1 Post 90 Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Kommunal- og regionaldepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett går inn for å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner. Det vises for øvrig til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 28 mrd. kroner, noe som innebærer at kap. 2412 post 90 økes med 4 500 mill. kroner. Dette medlem viser videre til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
6.17 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)
6.17.1 Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.17.2 Post 95 (Ny) Såkornfond IKT-næringer
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettforliket, hvor det er enighet om å opprette et såkornfond for IKT-næringer. Flertallet foreslår at det settes av 106,3 mill. kroner til dette såkornfondet i egenkapital i henhold til forliket.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å oppkapitalisere såkornfond for Nord-Norge med 500 mill. kroner, noe som innebærer at kap. 2421 post 95 foreslås økt med 212,5 mill. kroner. Dette medlem viser videre til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
6.18 Kap. 2426 SIVA SF (jf. kap. 5326 og 5613)
6.18.1 Post 90 Lån, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.19 Kap. 2429 Eksportkreditt Norge AS
6.19.1 Post 90 Utlån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.20 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)
6.20.1 Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Utenriksdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.21 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
6.21.1 Post 90 Tilbakebetaling av lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Arbeids- og sosialdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.22 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)
6.22.1 Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Helse- og omsorgsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.23 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)
6.23.1 Post 95 Tilbakeføring av egenkapital Investinor AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til næringskomiteens merknader til Investinors investeringskapital i Innst. 8 S (2016–2017). Flertallet går på denne bakgrunn imot regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett går imot å redusere egenkapitalen i Investinor med 1,25 mrd. kroner.
Dette medlem mener regjeringens bortprioritering av venturekapital er uheldig og viser til egne merknader under avsnitt 5.10.1. Det vises også til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å gå mot å kutte i Investinor AS, og foreslår derfor at kap. 3950 post 95 settes til 0 kroner. Dette medlem viser videre til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
6.23.2 Post 96 Salg av aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.24 Kap. 4162 Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap
6.24.1 Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.25 Kap. 4312 Avinor AS
6.25.1 Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.26 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)
6.26.1 Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.27 Kap. 4356 Bane NOR SF
6.27.1 Post 96 Netto inntekter ved utskillelse av ROM Eiendom fra NSB AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.28 Kap. 4811 Statoil ASA
6.28.1 Post 96 Utbytteaksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Olje- og energidepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.29 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)
6.29.1 Post 90 Redusert lån og rentegjeld og Post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.30 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)
6.30.1 Post 90 Avdrag
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Kommunal- og regionaldepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett går inn for å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner. Det vises for øvrig til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens lånereamme til 28 mrd. kroner, noe som innebærer et forslag om å øke kap. 5312 post 90 med 30 mill. kroner. Dette medlem viser videre til egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017).
6.31 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)
6.31.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer og post 91 Tilbakeført kapital, såkornfond
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.32 Kap. 5326 SIVA SF (jf. kap. 2426 og 5613)
6.32.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.33 Kap. 5329 Eksportkreditt Norge AS
6.33.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og handelsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.34 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
6.34.1 Post 95 Avdrag på lån til andre stater
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Finansdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.34.2 Post 98 Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Finansdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
6.35 Kap. 5999 Statslånemidler
6.35.1 Post 90 Lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Gul bok
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen viser til sine merknader til øvrige 90-poster og at denne budsjettposten fungerer som motpost.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til forslagene under øvrige 90-poster, og foreslår å bevilge 58 153 427 000 kroner under denne posten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at disse medlemmers respektive primærforslag falt under finansdebatten.
6.36 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger på 90-postene
Tabell 6.2 Tabellen viser forslag til bevilgning fra komiteens flertall, samt primærstandpunkter fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 2 |
H, FrP, KrF, V |
A |
Sp |
SV |
Utgifter (i tusen kroner) |
|||||||
941 |
|
Grønt investerings-selskap |
|
|
|
|
|
|
95 |
Innskudd |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
10 000 000 (+10 000 000) |
0 (0) |
950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
|
|
|
|
95 |
Egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS |
144 000 |
144 000 (0) |
144 000 (0) |
144 000 (0) |
0 (-144 000) |
1352 |
|
Jernbanedirektoratet |
|
|
|
|
|
|
90 |
Egenkapital Nye baner (ny) |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
13 000 000 (+13 000 000) |
1825 |
|
Energiomlegging, energi- og klima-teknologi |
|
|
|
|
|
|
90 |
Enova |
0 |
0 (0) |
32 500 000 (+32 500 000) |
0 (0) |
0 (0) |
|
97 |
Kapitalinnskudd |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
20 000 000 (+20 000 000) |
0 (0) |
2410 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
|
|
|
90 |
Økt lån og rentegjeld |
26 045 183 |
26 072 450 (+27 267) |
26 045 183 (0) |
26 045 183 (0) |
27 202 683 (+1 157 500) |
2412 |
|
Husbanken |
|
|
|
|
|
|
90 |
Lån fra Husbanken |
16 159 000 |
16 159 000 (0) |
23 159 000 (+7 000 000) |
16 159 000 (0) |
20 659 000 (+4 500 000) |
2421 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
|
|
|
|
95 |
Eget såkornfond for IKT-næringer |
0 |
0 (0) |
106 300 (+106 300) |
0 (0) |
0 (0) |
|
95 |
Såkornfond IKT-næringer, egenkapital |
0 |
106 300 (+106 300) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
|
95 |
Egenkapital såkornfond |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
212 500 (+212 500) |
2430 |
|
Akseleratorprogram |
|
|
|
|
|
|
90 |
Akseleratorprogram |
0 |
0 (0) |
300 000 (+300 000) |
0 (0) |
0 (0) |
|
|
Sum utgifter |
175 637 343 |
175 770 910 (+133 567) |
215 543 643 (+39 906 300) |
205 637 343 (+30 000 000) |
194 363 343 (+18 726 000) |
Inntekter (i tusen kroner) |
|||||||
3950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
|
|
|
|
95 |
Tilbakeføring av egenkapital Investinor AS |
1 250 000 |
0 (-1 250 000) |
1 250 000 (0) |
0 (-1 250 000) |
0 (-1 250 000) |
3961 |
|
Selskaper under Nærings- og fiskeri-departementets forvaltning |
|
|
|
|
|
|
90 |
EK til Space Norway |
0 |
0 (0) |
500 000 (+500 000) |
0 (0) |
0 (0) |
5312 |
|
Husbanken |
|
|
|
|
|
|
90 |
Avdrag |
11 266 000 |
11 266 000 (0) |
11 266 000 (0) |
11 266 000 (0) |
11 296 000 (+30 000) |
5999 |
|
Statslånemidler |
|
|
|
|
|
|
90 |
Lån |
56 769 860 |
58 153 427 (+1 383 567) |
96 176 160 (+39 406 300) |
88 019 860 (+31 250 000) |
76 715 860 (+19 946 000) |
|
|
Sum inntekter |
175 637 343 |
175 770 910 (+133 567) |
215 543 643 (+39 906 300) |
205 637 343 (+30 000 000) |
194 363 343 (+18 726 000) |
|
|
Sum netto |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |