5. Rammeområde 22 Utbytte mv.
5.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2016–2017) Finansdepartementet
Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under- rammeområde 22
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 1–5 (2016–2017) |
Inntekter |
|||
Renter og utbytte mv. |
|||
5616 |
|
Kommunalbanken AS |
|
|
85 |
Aksjeutbytte |
390 000 000 |
5618 |
|
Aksjer i Posten Norge AS |
|
|
85 |
Utbytte |
120 000 000 |
5622 |
|
Aksjer i Avinor AS |
|
|
85 |
Utbytte |
500 000 000 |
5625 |
|
Renter og utbytte fra Innovasjon Norge |
|
|
80 |
Renter på lån fra statskassen |
90 000 000 |
|
81 |
Rentemargin, innovasjonslåneordningen |
30 000 000 |
|
85 |
Utbytte, lavrisikolåneordningen |
100 000 000 |
|
86 |
Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland og Øst-Europa |
500 000 |
5631 |
|
Aksjer i AS Vinmonopolet |
|
|
85 |
Statens overskuddsandel |
32 000 000 |
|
86 |
Utbytte |
2 000 |
5652 |
|
Statskog SF – renter og utbytte |
|
|
80 |
Renter |
2 060 000 |
|
85 |
Utbytte |
16 000 000 |
5656 |
|
Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning |
|
|
85 |
Utbytte |
12 465 600 000 |
5680 |
|
Statnett SF |
|
|
85 |
Utbytte |
366 000 000 |
5685 |
|
Aksjer i Statoil ASA |
|
|
85 |
Utbytte |
9 068 000 000 |
5692 |
|
Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank |
|
|
85 |
Utbytte |
110 100 000 |
5693 |
|
Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv. |
|
|
85 |
Utbytte fra Folketrygdfondet |
700 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 22 |
23 290 962 000 |
|
|
Netto rammeområde 22 |
-23 290 962 000 |
5.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 22
Komiteen viser til Stortingets vedtak 5. desember 2016, der netto inntektsramme for rammeområde 22 er fastsatt til -24 292 662 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2016–2017) med løse forslag.
For omtale av de enkelte postene vises det til Prop. 1 S (2016–2017) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2016–2017) Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2016–2017) Landbruks- og matdepartementet, Prop. 1 S (2016–2017) Finansdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til eget forslag under rammeområde 22 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets behandling av finansinnstillingen fremmer ikke disse medlemmer ytterligere bevilgningsforslag i foreliggende innstilling.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett og egne merknader i Innst. 2 S (2016–2017), der ramme 22 settes til -23 440 962 kroner, som er 150 000 000 kroner mindre enn i regjeringens forslag og 851 700 000 mer enn i vedtatt budsjett. Som følge av Stortingets behandling av finansinnstillingen fremmer ikke dette medlem bevilgningsforslag i forelig-gende innstilling. Det gis som hovedregel heller ikke omtale av egne bevilgningsforslag under de enkelte avsnitt i dette kapittelet.
Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres forslag til statsbudsjett for 2017 og forslag til endringer under rammeområde 22 i Innst. 2 S (2016–2017). Som følge av Stortingets behandling av denne innstilling fremmer ikke dette medlem ytter-ligere bevilgningsforslag under rammeområde 22 i denne innstilling ut over de forslag som følger av budsjettavtalen mellom Venstre, Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet av 3. desember 2016.
5.3 Kap. 5611 Aksjer i NSB AS
5.3.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til alternativt budsjett og egne forslag og merknader i Innst. 2 S (2016–2017), hvor det foreslås å ta et utbytte fra NSB på 275 mill. kroner.
5.4 Kap. 5618 Aksjer i Posten Norge AS
5.4.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.5 Kap. 5622 Aksjer i Avinor AS
5.5.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbyttet fra Avinor AS med 50 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke utbyttet fra Avinor med 28,5 mill. kroner.
5.6 Kap. 5625 Renter og utbytte fra Innovasjon Norge
5.6.1 Post 86 Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland og Øst-Europa
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer økt utbytte fra lavrisikoordningen på 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.7 Kap. 5631 Aksjer i AS Vinmonopolet
5.7.1 Post 85 Statens overskuddsandel
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.7.2 Post 86 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.8 Kap. 5651 Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet
5.8.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.9 Kap. 5652 Statskog SF – renter og utbytte
5.9.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.10 Kap. 5656 Aksjer i selskaper under NFDs forvaltning
5.10.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbyttet fra selskaper under NFDs forvaltning med 946,7 mill. kroner. Flertallet foreslår at utbyttet fra Argentum økes med 550 mill. kroner, utbyttet fra Mesta økes med 250 mill. kroner, og utbyttet fra SIVA økes med 146,7 mill. kroner knyttet til realisering av eiendommer på Fornebu. Flertallet viser videre til at Stortinget i forbindelse med økt utbytte fra Argentum vedtok følgende 5. desember 2017 i behandlingen av Innst. 2 S (2016–2017):
«Stortinget ber regjeringen (…) 43. påse at ekstraordinært utbytte fra Argentum finansieres gjennom realisering av eiendeler dersom det er likviditetsbehov.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til alternativt budsjett og egne forslag og merknader i Innst. 2 S (2016–2017). Disse medlemmer merker seg at samarbeidspartiene heller ikke denne gangen klarte å finne inndekning innenfor ansvarlige rammer, og tyr til et utbytte fra Argentum som trolig innebærer nedsalg.
Komiteens medlem fra Senterpartiet påpeker for øvrig at enigheten i budsjettforliket om å øke utbyttet fra Argentum med 550 mill. kroner til 800 mill. kroner er uheldig, særlig sett i lys av at regjeringen i årets budsjett også inndrar egenkapital fra Investinor med 1 250 mill. kroner. I sum er disse prio-riteringene egnet til å redusere tilgangen på venturekapital og risikovillig kapital generelt betydelig for norske bedrifter og i særdeleshet de innovasjonsbedriftene vi skal leve av i fremtiden. Dette medlem mener tidspunktet for denne prioriteringen neppe kunne vært dårligere. Norge befinner seg i dag i en tid med økonomisk usikkerhet og behov for omstilling. Innovasjon og fremvekst av nye bedrifter er viktigere enn noen gang. Dette medlem beklager at Norge har falt betydelig på internasjonale rangeringer over tilgang på venturekapital i denne regjeringsperioden, og mener det er uheldig at man nå legger til rette for en fortsatt negativ utvikling på dette området.
5.11 Kap. 5680 Statnett SF
5.11.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.12 Kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA
5.12.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.13 Kap. 5692 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank
5.13.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.14 Kap. 5693 Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.
5.14.1 Post 85 Utbytte fra Folketrygdfondet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader under pkt. 5.2.
5.15 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 22
Tabell 5.2 Tabellen viser forslag til bevilgning fra komiteens flertall, samt primærstandpunkter fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S |
H, FrP, KrF, V |
A |
Sp |
SV |
Utgifter (i tusen kroner) |
|||||||
|
|
Sum utgifter |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
Inntekter (i tusen kroner) |
|||||||
5611 |
|
NSB |
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte |
0 |
0 (0) |
275 000 (+275 000) |
0 (0) |
0 (0) |
5622 |
|
Aksjer i Avinor AS |
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte |
500 000 |
550 000 (+50 000) |
550 000 (+50 000) |
650 000 (+150 000) |
528 500 (+28 500) |
5625 |
|
Renter og utbytte fra Innovasjon Norge |
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte, lavrisikolåneordningen |
100 000 |
105 000 (+5 000) |
751 700 (+651 700) |
100 000 (0) |
100 000 (0) |
5656 |
|
Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning |
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte |
12 465 600 |
13 412 300 (+946 700) |
12 465 600 (0) |
12 465 600 (0) |
12 465 600 (0) |
|
|
Sum inntekter |
23 290 962 |
24 292 662 (+1 001 700) |
24 267 662 (+976 700) |
23 440 962 (+150 000) |
23 319 462 (+28 500) |
|
|
Sum netto |
-23 290 962 |
-24 292 662 (-1 001 700) |
-24 267 662 (-976 700) |
-23 440 962 (-150 000) |
-23 319 462 (-28 500) |