Målet med undersøkelsen har vært å vurdere om samhandlingsreformen
så langt bidrar til å nå overordnede helsepolitiske mål om bedre
ressursutnyttelse og tjenester med bedre kvalitet. Undersøkelsen
omfatter i hovedsak perioden fra 2012 til september 2015.
Samhandlingsreformen ble iverksatt 1. januar 2012
og har som mål å sikre en bærekraftig helsetjeneste med god kvalitet.
Dette målet skal blant annet nås ved at en større del av helsetjenestene
ytes av kommunehelsetjenesten slik at veksten i bruk av sykehustjenester
dempes. God kvalitet i tjenestene skal blant annet sikres gjennom
å styrke ansattes kompetanse og å øke samarbeidet mellom helsenivåene.
Ny helse- og omsorgstjenestelov ble vedtatt i 2011 som en del av
samhandlingsreformen. Den skal blant annet sikre at pasienter og
brukere får tidlig og god hjelp når de trenger det, nærmest mulig
der de bor. Videre skal befolkningen sikres rett behandling til rett
tid på rett sted, gjennom et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud.
De statlige aktørene – Helse- og omsorgsdepartementet, Helsedirektoratet,
Statens helsetilsyn og fylkesmennene – har viktige oppgaver med
å understøtte kommunenes arbeid for å nå målene med reformen.
Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i følgende vedtak
og forutsetninger fra Stortinget:
Lov om kommunale
helse- og omsorgstjenester av 24. juni 2011 (helse- og omsorgstjenesteloven)
Lov om spesialisthelsetjenesten av 2. juli
1999 (spesialisthelsetjenesteloven)
Innst. 424 L (2010–2011) Innstilling fra
helse- og omsorgskomiteen om lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
m.m., jf. Prop. 91 L (2010–2011) Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
Innst. O. nr. 65 (1998–99) om lov om spesialisthelsetjenesten
m.m., jf. Ot.prp. nr. 10 (1998–99) Om lov om spesialisthelsetjenesten
m.m.
Innst. 11 S, jf. Prop. 1 S for Helse- og
omsorgsdepartementet for budsjettårene 2012, 2013, 2014 og 2015
Innst. 375 S (2014–2015) om kommuneproposisjonen
2016, jf. Prop. 121 S (2014–2015) Kommuneproposisjonen 2016
Rapporten ble forelagt Helse- og omsorgsdepartementet
ved brev 18. september 2015. Departementet har i brev 16. oktober
2015 til Riksrevisjonen gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene
er i hovedsak innarbeidet i rapporten og Riksrevisjonens dokument.
Kommunene har tatt
over pasienter som tidligere lå ferdigbehandlet i sykehus.
Det finnes lite kunnskap om kvaliteten
på tjenestene til pasienter som skrives ut til kommunene.
Kommunal øyeblikkelig hjelp døgntilbud
(ØHD) benyttes ikke på en måte og i et omfang som er i tråd med
intensjonen.
Samarbeidet om pasienter med behov for
tjenester fra både primær- og spesialisthelsetjenesten er ikke godt
nok.
Innenfor rus- og psykiatriområdet er ikke
tilbudet i kommunene styrket i takt med nedbyggingen av døgnplasser
i spesialisthelsetjenesten.
Kommunene har i liten grad økt kapasiteten
og styrket kompetansen etter innføringen av samhandlingsreformen.
Det har vært en sterk økning i antall pasienter som
registreres som utskrivningsklare i hele perioden fra 2010 til 2014,
fra om lag 24 000 pasienter i 2010, til drøyt 87 000 pasienter i
2014. Det er også færre pasienter som ligger ferdigbehandlet i sykehus i
påvente av et kommunalt tilbud, og liggetiden for de som venter
på et slikt tilbud har gått ned. Over 80 prosent av pasientene som
ble registrert som utskrivningsklare i 2014 ble tatt imot av kommunen
samme dag som utskrivningen ble varslet.
Innføringen av kommunal betalingsplikt for utskrivningsklare
pasienter har bidratt til at en større del av pasientforløpene er
overført fra spesialisthelsetjenesten til kommunene, noe som er
i tråd med intensjonen med ordningen.
Etter innføringen av samhandlingsreformen har det
også vært en reduksjon i liggetiden på sykehus, spesielt for personer
som skrives ut til videre oppfølging eller behandling i kommunen.
Samtidig opplever 95 prosent av kommunene at pasientene typisk er sykere
når de overføres til kommunehelsetjenesten sammenlignet med før
reformen, og over 80 prosent av fastlegene mener at pasienter ofte
blir skrevet ut for tidlig til kommunen. En like stor andel av fastlegene
mener at reinnleggelser er en belastning for mange pasienter. Mange
kommuner opplever at pasienter ofte skrives ut så tidlig at det
er vanskelig for kommunen å tilby et godt tjenestetilbud. Både for tidlig
utskrivning og mangler ved det kommunale tjenestetilbudet, er årsaker
til at flere pasienter blir reinnlagt i sykehus innen 30 dager etter
utskrivning til kommunen, ifølge helseforetak og kommuner.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det grunn
til å følge utviklingen nøye, både når det gjelder om pasienter
overføres for raskt til kommunene, og om kommunene er i stand til
å ta imot flere og sykere pasienter på en god måte. Helse- og omsorgsdepartementet og
Helsedirektoratet har begrenset kunnskap om hvordan kvaliteten i
kommunehelsetjenesten har utviklet seg etter reformen. Riksrevisjonen
mener at gode kvalitetsindikatorer er viktig for at statlige myndigheter
skal få nødvendig kunnskap om kvaliteten i de kommunale helse- og
omsorgstjenestene. Helsedirektoratets arbeid med å utvikle kvalitetsindikatorer
bør derfor sikres nødvendig prioritet, blant annet med henblikk
på å sikre muligheten for å iverksette korrigerende tiltak.
Kommunene har gjennom samhandlingsreformen fått
et ansvar for å dempe økningen i antall innleggelser i spesialisthelsetjenesten.
Kommunal plikt til å tilby døgnopphold til pasienter med behov for øyeblikkelig
hjelp (ØHD) er ett av virkemidlene som skal bidra til at flere pasienter
behandles på det laveste effektive omsorgsnivået. Kommunene er pålagt å
ha et slikt tilbud i drift senest fra 1. januar 2016, men det er
utbetalt tilskudd til etablering fra januar 2012. Halvparten av
tilskuddene gis gjennom øremerket tilskudd fra Helsedirektoratet,
og den andre halvparten gjennom overføringer fra de regionale helseforetakene.
I perioden 2012–2014 har Helsedirektoratet utbetalt i overkant av
734 mill. kroner i tilskudd til ØHD, noe som betyr at det fra direktoratet og
de regionale helseforetakene er overført nesten 1,5 mrd. kroner
til kommuner som har opprettet tilbudet.
Per 31. august 2014 hadde 275 kommuner mottatt
tilskudd for å etablere et ØHD-tilbud. Dette tilbudet hadde da en
beregnet samlet årlig kapasitet på ca. 143 000 liggedøgn, når en
forutsetning om en beleggsprosent på 85 legges til grunn. Fra januar
2012 til og med august 2014 ble det registrert totalt 49 334 liggedøgn.
De kommunene som hadde hatt tilbudet i over ett år i 2014, mottok
i gjennomsnitt 13 222 kroner i tilskudd per liggedøgn. Til sammenligning
betalte kommunene 4 255 kroner per overliggerdøgn for utskrivningsklare
pasienter i spesialisthelsetjenesten i 2014. Riksrevisjonen har
ikke undersøkt kommunenes kostnader til drift av tilbudet.
For at ØHD skal kunne avlaste sykehusene, må pasienter
som legges inn ved tilbudet i hovedsak være pasienter som ellers
ville blitt lagt inn for behandling på sykehus. Helse- og omsorgsdepartementet
har informasjon om antall pasienter i ØHD-tilbudet, men har ikke
informasjon om i hvilken grad innleggelsene i ØHD erstatter sykehusinnleggelser,
eller i hvilken grad tilbudet brukes som en del av kommunenes pleie-
og omsorgstilbud. Undersøkelsen viser at i mange kommuner brukes
ikke ØHD-tilbudet på en måte som erstatter innleggelse i sykehus.
I tillegg mener helseforetakene at mange pasienter som legges inn
på sykehus, heller burde vært lagt inn på ØHD. I mange kommuner
brukes ØHD-tilbudet også som en del av kommunens pleie- og omsorgstjeneste. Det
betyr at det er et stort potensial for å yte øyeblikkelig medisinsk
hjelp til langt flere pasienter i nærheten av hjemmet.
Det er flere årsaker til at ØHD-tilbudet i kommunene
ikke benyttes på en måte og i et omfang som er i tråd med intensjonene.
Blant fastlegene er det en utbredt usikkerhet om kvaliteten i tilbudet
er god. Fastlegene har også manglende kjennskap til hvilke behandlinger
som blir utført ved ØHD, og det er mange fastleger som mener at
tilbudet ikke er tilpasset innbyggernes behov. Tidkrevende innleggelsesprosedyrer
er også en sentral årsak til at ikke flere pasienter legges inn
ved ØHD-tilbudet.
Selv om det ikke kan forventes at døgntilbudet for
øyeblikkelig hjelp vil ha sterk påvirkning på omfanget av innleggelser
i sykehus samlet sett, er det Riksrevisjonens vurdering at ØHD-enhetene
bør kunne avlaste sykehusene i større grad enn i dag.
For å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
for pasientene, er kommuner og sykehus gjennom lov pålagt å inngå
samarbeidsavtaler. Et flertall av kommunene opplever at samarbeidsavtalene
legger til rette for godt samarbeid og god arbeidsdeling mellom
kommunen og spesialisthelsetjenesten, og at de legger til rette
for helhetlige pasientforløp. Rundt halvparten av kommunene synes
imidlertid at det er utfordrende å etterleve kravene som stilles
i avtalene i den praktiske utførelsen av arbeidet. En like stor
andel mener at helsepersonell i egen kommune ikke har tilstrekkelig
kjennskap til innholdet i avtalene, mens 61 prosent av kommunene
opplever at ansatte i spesialisthelsetjenesten ikke har tilstrekkelig
kjennskap til avtalene. Noen kommuner og helseforetak har oppgitt
i intervju at både antallet avtaler og kravene til det detaljerte
innholdet i disse er for omfattende. Helse- og omsorgsdepartementet
mener at samarbeidet mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene er
bedre nå enn før samhandlingsreformen, og at samarbeidsavtalene
har bidratt til dette.
Behovet for å utveksle informasjon har økt etter innføringen
av samhandlingsreformen, blant annet som følge av at flere og sykere
pasienter skrives ut fra sykehusene til videre oppfølging i kommunene. Undersøkelsen
viser at mange helseforetak får mangelfull informasjon om pasientens
funksjonsnivå fra kommunene i forbindelse med at pasienter legges
inn på sykehus. Medikamentlistene er også ofte ufullstendige. Flere
enn halvparten av kommunene opplever at de ikke får tilstrekkelig
informasjon om pasientenes forventede framtidige utvikling når de
skrives ut fra sykehus til videre behandling og oppfølging i den
kommunale helse- og omsorgstjenesten. Mange kommuner opplever at
de heller ikke får tilstrekkelig informasjon om pasientenes samlede funksjonsnivå.
44 prosent av kommunene mener at informasjonen fra sykehuset ikke
kommer tidsnok til at kommunen blir i stand til å legge til rette
for gode tjenester i kommunen. Når slik viktig informasjon om pasienten
mangler eller kommer sent, er det utfordrende å legge til rette
for riktig behandling, og i verste fall får pasienten utilstrekkelig
eller feil behandling. Det er ressurskrevende for ansatte både i spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten å etterspørre informasjon om pasientene.
Halvparten av kommunene og helseforetakene mener
at koordinator og individuell plan bare i begrenset grad bidrar
til å sikre helhetlige pasientforløp for brukere med behov for langvarige
og koordinerte tjenester. Individuell plan er et etablert, lovfestet
virkemiddel, og Riksrevisjonen mener i lys av dette at en kunne
ha forventet at samarbeidet på tvers av forvaltningsnivåene var
kommet lenger på dette området.
Når samarbeidsavtalene ikke etterleves, kvaliteten
på informasjonen som utveksles om den enkelte pasient er for dårlig
og koordinator og individuell plan bare i begrenset grad bidrar
til å sikre koordinering mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten, er
det etter Riksrevisjonens vurdering risiko for at mange pasienter
ikke får helhetlig oppfølging i tråd med Stortingets intensjoner
for samhandlingsreformen.
Både kommunene og spesialisthelsetjenesten har ansvar
for å tilby tjenester til personer med psykiske lidelser og/eller
rusproblemer. Selv om pasientgruppen ikke er omfattet av betalingsplikt
for utskrivningsklare pasienter, gjelder intensjonene med reformen
også for denne gruppen. Helse- og omsorgstjenesteloven presiserer
også kommunens ansvar for alle pasient- og brukergrupper.
Antallet heldøgnsplasser til rusbehandling og psykiatri
i spesialisthelsetjenesten har blitt redusert med nesten 10 prosent
fra 2010 til 2014. Helse- og omsorgsdepartementet opplyser at det
skyldes at det foregår en omstrukturering fra døgnbehandling ved sykehus
til dagbehandling ved distriktspsykiatriske sentre (DPS). Omstruktureringen
betyr at en del pasienter mottar noen tjenester fra spesialisthelsetjenesten
samtidig som de mottar tjenester fra kommunen i hjemmet. Reduksjonen
i antallet heldøgnsplasser i spesialisthelsetjenesten har ikke blitt
kompensert med en tilsvarende styrking av tilbudet i kommunene.
Nesten 70 prosent av kommunene har bare i liten grad økt antall
årsverk på rus- og psykiatriområdet, og bare hver sjette kommune
har i stor grad økt kompetansen på området.
Mens nær alle kommunene mener at samarbeidsavtalene
klargjør oppgave- og ansvarsfordelingen for de utskrivningsklare
somatiske pasientene, mener under halvparten av kommunene at avtalene
klargjør oppgave- og ansvarsfordelingen for pasienter innen psykisk
helse og rus. Når oppgave- og ansvarsfordelingen ikke er klargjort,
er det en betydelig risiko for at pasientene ikke får helhetlig
og koordinert behandling.
Dersom intensjonene med samhandlingsreformen
skal oppfylles, skal flere pasienter, også under psykisk helsevern
og rusomsorg, behandles i kommunene. Dette stiller store krav til
kapasitet og kompetanse i kommunehelsetjenesten. Etter Riksrevisjonens
vurdering er det alvorlig at tilbudet til en utsatt gruppe ikke
er styrket fire år etter at reformen trådte i kraft.
Ett av målene med samhandlingsreformen er at en
større del av pasientforløpene skal utføres av den kommunale helse-
og omsorgstjenesten. Selv om kommunene bruker noe mer penger på
pleie og omsorg i 2014 sammenlignet med i 2010, har kapasiteten
i kommunehelsetjenesten i liten grad blitt styrket. Få kommuner
har for eksempel etablert forsterkede korttidsplasser til utskrivningsklare
pasienter, rehabiliteringsplasser, omsorgsboliger eller langtidsplasser
i sykehjem etter innføringen av samhandlingsreformen. Selv om det
ved utgangen av august 2014 var etablert kommunalt øyeblikkelig
hjelp døgntilbud i 275 kommuner, viser undersøkelsen at kommunene
i liten grad har økt antallet årsverk i helse- og omsorgstjenestene.
For eksempel har et flertall av kommunene ikke økt antallet årsverk
i hjemmetjenesten eller sykehjem nevneverdig. Dette betyr at kapasitetsveksten
i kommunens helse- og omsorgstjeneste har vært begrenset.
Antallet mottakere av hjemmetjenester og korttids
institusjonsopphold har økt noe de siste årene. Samtidig viser undersøkelsen
at det i mange kommuner har blitt vanskeligere å få plass ved sykehjem,
og at dette gjelder både korttids- og langtidsplasser. Samhandlingsreformen
vil for mange kommuner innebære at helse- og omsorgstjenesten må
kunne utføre oppgaver den tidligere ikke hadde, og at antallet mottakere
av kommunale helse- og omsorgstjenester vil øke. Den begrensede
veksten i kapasiteten i tilbudet til brukere og pasienter som undersøkelsen
viser, er så langt ikke i tråd med de forventningene som ble stilt
til kommunehelsetjenesten i forbindelse med reformen.
Stortinget har i flere sammenhenger presisert
at det er viktig at kommunene besitter nødvendig fagkompetanse,
og at kompetanseutvikling i den kommunale helse- og omsorgssektoren
er av vesentlig betydning for at samhandlingsreformen skal kunne lykkes.
Kommunene har etter innføringen av samhandlingsreformen
mottatt nye og mer krevende pasient- og brukergrupper, samtidig
som mange kommuner mangler kompetanse på flere områder. Undersøkelsen
viser at det fra 2011 til 2014 ble knapt 490 flere legeårsverk i
kommunene, mens det ble drøyt 1 270 flere legeårsverk i spesialisthelsetjenesten.
Den prosentvise veksten av legeårsverk var så godt som lik i spesialisthelsetjenesten
og primærhelsetjenesten. Så langt har det altså ikke vært en raskere
vekst i antallet legeårsverk i primærhelsetjenesten enn i spesialisthelsetjenesten,
slik Stortinget forutsatte i forbindelse med reformen. Til tross
for at antallet sykepleierårsverk i kommunene har økt med 16 prosent
i perioden 2010–2014, og selv om Norge ifølge Helse- og omsorgsdepartementet
har svært høy sykepleierdekning sammenlignet med andre nordiske
land, opplyser nær halvparten av kommunene at de ikke har nok sykepleiere.
Til sammenligning er det bare hver femte kommune som mener at legedekningen
ikke er god nok.
To av tre kommuner har bare i begrenset grad styrket
kompetansen blant de ansatte ved sykehjemmene og i hjemmetjenesten
i form av etter- eller videreutdanning. Helseforetakene har tilbudt
kommunene en rekke ulike kompetansehevingstiltak, slik samarbeidsavtalene
legger til rette for. Få kommuner har hittil benyttet seg av tiltak
som ambulerende team, praksiskonsulent og hospitering på sykehus. Departementet
opplyser at kompetansen i kommunene vil bli styrket ved innføringen
av tiltakene som er beskrevet i Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens
primærhelsetjeneste – nærhet og helhet. Riksrevisjonen mener at
det er en forutsetning at kommunenes kompetanse styrkes dersom målet
om en mer bærekraftig helsetjeneste skal nås – særlig tatt i betraktning
at kommunene nå behandler og følger opp sykere og mer krevende pasienter.
Når det gjelder tilbudet om øyeblikkelig hjelp døgnopphold,
anbefaler Riksrevisjonen at Helse- og omsorgsdepartementet
vurderer hvordan
bruken kan bli mer i tråd med intensjonene, både med henblikk på
belegg og målgruppe
vurderer om det har økonomiske virkemidler som
bidrar til at ØHD-tilbudet benyttes i tråd med intensjonene
undersøker kvaliteten på tilbudet nærmere
Riksrevisjonen mener at Helse- og omsorgsdepartementet
bør vurdere hvordan den kommunale helse- og omsorgstjenestens arbeid
kan styrkes for å sikre at sykere og mer krevende pasienter kan
få behandling i tråd med Stortingets intensjoner. Riksrevisjonen
anbefaler at departementet
øker kunnskapen om
kvaliteten i kommunenes helse- og omsorgstjeneste, blant annet ved
hjelp av indikatorer for kvalitet
vurderer tiltak som kan bedre samarbeidet
mellom sykehusene og kommunene, blant annet når det gjelder kvaliteten
på informasjonen som utveksles og bruken av individuell plan
følger opp om planlagte tiltak i tilstrekkelig
grad bidrar til å styrke kompetansen i kommunehelsetjenesten
Riksrevisjonen anbefaler at Helse- og omsorgsdepartementet
bidrar til å styrke kommunenes arbeid med pasienter under psykisk
helsevern eller rusomsorg.
Dette innebærer blant annet å
vurdere tiltak som
sikrer at denne pasientgruppen får et egnet tilbud fra kommunehelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten
vurdere om oppgave- og ansvarsfordelingen
mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten er tilstrekkelig
klargjort for denne pasientgruppen
Statsråden opplyser i sitt svar 20. november
2015 at utfordringene i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
ble beskrevet i Meld. St. 26 (2014-2015) Fremtidens primærhelsetjeneste
– nærhet og helhet (primærhelsemeldingen). Ifølge statsråden er det
blant annet behov for bedre samhandling og samordning på tvers av
deltjenester, og regjeringen vil derfor stimulere til samlokalisering
av tjenester. Økt og endret bruk av team ledet av en koordinator
skal, ifølge statsråden, sikre bedre tjenester til brukere med behov
for langvarige og koordinerte tjenester. Statsråden viser til at
regjeringen vil legge til rette for slike team gjennom flere tiltak,
bl.a. ved å videreføre læringsnettverk, kompetansetiltak og faglig
veiledning.
Når det gjelder kompetanse og kvalitet i den kommunale
helse- og omsorgstjenesten, viser statsråden til at Helsedirektoratet
og Folkehelseinstituttet samarbeider om å utvikle et kommunalt pasient-
og brukerregister (KPR) som etter planen bygges opp trinnvis mot
en endelig ferdigstilling i løpet av 2017.
Statsråden viser til at Helsedirektoratet gjennom lov
om kommunale helse- og omsorgstjenester fikk ansvar for å utvikle,
formidle og vedlikeholde nasjonale kvalitetsindikatorer. Det er
utarbeidet en 3-årig handlingsplan for arbeidet med nasjonalt kvalitetsindikatorsystem.
Primærhelsemeldingen omtaler behovet for økt kompetanse
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten for å kunne realisere
samhandlingsreformens intensjoner. Regjeringens plan for rekruttering,
kompetanse og fagutvikling i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
ble lansert i Kompetanseløftet 2020. Gjennom kompetanseløftet vil
kommunene, ifølge statsråden, oppfordres til å sette de samlede kompetanseutfordringene
på dagsordenen i den helhetlige kommunale planleggingen.
Statsråden viser til at Helsedirektoratet har
fått i oppdrag å vurdere statlig virkemiddelbruk på IKT-feltet.
Ifølge statsråden vil oppdraget, sammen med etablering av et eget
direktorat for e-helse, være sentralt for å sikre raskere og mer
helhetlig framdrift på tvers av nivåene i sektoren på IKT-området.
Opprettelse av øyeblikkelig hjelp døgnopphold er
et av de sentrale virkemidlene i samhandlingsreformen. Statsråden
opplyser at Helse- og omsorgsdepartementet arbeider for å sikre
at tilbudet korresponderer med behovet og for å bedre kvaliteten
på tilbudet, og mener at hovedutfordringen per i dag er den lave
og variable beleggsprosenten. Statsråden har blant annet fått tilbakemeldinger
om at tilbudene som er etablert, brukes av de pasientgruppene de
var ment for og på tiltenkt måte.
Statsråden har bedt Helsedirektoratet om å
gi en oppdatering
vedrørende status for etableringen av nye tilbud og beleggsprosenten
ved eksisterende tilbud
revidere/oppdatere veiledningsmaterialet
som skal bistå kommuner og helseforetak i etablering og drift av
nye døgntilbud
vurdere særlige oppfølgingstiltak overfor
enkeltkommuner som ikke ser ut til å innfri lovkravet om etablering
innen 1. januar 2016
Statsråden mener at det at kommunene ikke har økt
sin personellinnsats innen psykisk helsearbeid de siste årene, ikke
gir grunnlag for å slå fast at tilbudet i kommunene ikke er styrket.
Ifølge statsråden har kommunene styrket kompetansen blant de ansatte
i disse tjenestene siden opptrappingsplanen for psykisk helses avslutning.
Statsråden er likevel enig i at det er behov
for å styrke det kommunale psykisk helse- og rusarbeidet og opplyser
at regjeringen har gjort følgende for å styrke dette området
lagt fram en opptrappingsplan
for rusfeltet, Prop. 15 S (2015–2015) Opptrappingsplan for rusfeltet (2016–2020),
hvor hovedvekten av tiltakene i planen ifølge statsråden retter
seg mot kommunale tjenester
varslet i Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjenesten
– nærhet og helhet en lovfesting av krav til psykologkompetanse
i kommunen
arbeider med å få på plass oppsøkende behandlingsteam
med kompetanse fra både kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten
varslet i Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjenesten
– nærhet og helhet at den tar sikte på å innføre betalingsplikt
for utskrivningsklare pasienter med psykisk helse- og rusproblemer,
tidligst fra 1. januar 2017
Riksrevisjonens undersøkelse viser at sentrale forutsetninger
for å nå målene i samhandlingsreformen om bedre ressursutnyttelse
og bedre kvalitet på helsetjenestene ikke er på plass. Blant annet
er det viktig at planlagte tiltak for å heve kompetansen i kommunene
virker som forutsatt. På grunnlag av hovedfunnene i undersøkelsen
har Riksrevisjonen kommet med anbefalinger med sikte på nødvendige forbedringer.
Etter Riksrevisjonens oppfatning burde statsråden tydeligere ha
klargjort hvordan departementet vil følge opp Riksrevisjonenes merknader
og anbefalinger.
Statsråden har blant annet ikke kommentert om departementet
vil vurdere om det har økonomiske virkemidler som bidrar til at
kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud benyttes i tråd med intensjonene,
eller hvordan kvaliteten på tilbudet vil bli undersøkt nærmere.
Selv om kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud fungerer godt i
enkeltkommuner, viser Riksrevisjonens undersøkelse at bruken av
tilbudet må endres for å bli i tråd med Stortingets intensjoner for
ordningen.
Undersøkelsen viser at samarbeidet mellom sykehusene
og kommunene bør bedres. Riksrevisjonen har anbefalt at departementet
blant annet vurderer tiltak for å bedre kvaliteten på informasjonen
som utveksles. Statsråden beskriver IKT-utfordringene i helsesektoren
generelt. Etter Riksrevisjonens vurdering bør departementet vurdere
konkrete tiltak som kan bidra til at riktig og nødvendig informasjon
utveksles mellom kommunehelsetjenesten, sykehusene og fastlegene.
Statsråden viser til at det i perioden 2010–2014 har
skjedd en omstilling, ikke en nedbygging, innen psykisk helsevern
for voksne. Statsråden viser videre til at kommunene har styrket
kompetansen innen psykisk helsearbeid. Det at kommunene ikke har
økt sin personellinnsats på området de siste årene, gir, ifølge
statsråden, ikke grunnlag for å slå fast at tilbudet i kommunene
ikke er styrket. Riksrevisjonens undersøkelse viser at mange kommuner
i liten grad har styrket kapasiteten og kompetansen for denne gruppen,
og at mange kommuner opplever at samarbeidsavtalene ikke klargjør
oppgave- og ansvarsfordelingen mellom spesialisthelsetjenesten og
kommunene. Når kommunene har fått et større ansvar for sykere pasienter
på dette området, mener Riksrevisjonen fortsatt at departementet
bør vurdere tiltak som kan sikre at rus- og psykiatripasienter med
behov for tjenester fra både kommunen og spesialisthelsetjenesten,
får et godt tilbud.