EU-programmet ISA2 ble
formelt vedtatt i EU 25. november 2015 ved europaparlaments- og rådsbeslutning
nr. 2015/2240. Programmet skal løpe fra 2016–2020 og har som formål
å legge til rette for elektronisk samhandling på tvers av landegrenser
og sektorer. Deltakelse i ISA2-programmet
innebærer økonomiske forpliktelser for Norge over flere år. Stortingets
samtykke til deltakelse i beslutningen i EØS-komiteen er derfor nødvendig,
jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Gjennomføringen av forordningen
i norsk rett krever hverken lov- eller forskriftsendring.
I proposisjonens kapittel 2 og 3 redegjøres
det for innhold og bakgrunn for ISA2-programmet.
I kapittel 4 gjøres det rede for konstitusjonelle forhold, mens
det i kapittel 5 gjøres rede for beslutningen i EØS-komiteen.
I kapittel 7 vurderes de økonomiske og administrative
konsekvenser av programmet. EØS/EFTA-statene forplikter seg etter
EØS-komitébeslutningen til å bidra til finansieringen av programmet.
Statenes finansielle bidrag til deltakelse i programmet beregnes
i samsvar med EØS-avtalens artikkel 82 (1) litra a og Protokoll 2.
Bidraget reflekterer den relative andel som hver stats BNP utgjør
i forhold til EU-landenes samlede BNP. Det totale budsjettet for
ISA2 i perioden 2016–2020 er ca. 131 mill.
euro. EFTAs andel av dette vil bli om lag 3,61 mill. euro. Av dette
må Norge dekke ca. 3,45 mill. euro; ca. 31,7 mill. kroner eller
i snitt ca. 6,34 mill. kroner per år i femårsperioden. Kommunal-
og moderniseringsdepartementet vil dekke 50 pst. av utgiftene til
programmet, mens øvrige berørte departementer dekker med like deler
den resterende halvparten.
I kapittel 8 gir Samferdselsdepartementet sin vurdering.
Gjennom programmet er det lagt til rette for teknisk og organisatorisk
samvirkingsevne for å realisere fellesløsningene. ISA2 er
en videreføring av et mangeårig europeisk samarbeid om utvikling
og implementering av felleseuropeiske elektroniske tjenester. Mye
av det arbeidet som gjøres er av langsiktig karakter og krever løpende
systematisk innsats.
Det er fra norsk side et uttalt mål at arbeidet
med nasjonale felleskomponenter og -løsninger ses i sammenheng med
europeisk infrastruktur. Deltakelse i ISA2 gir
Norge mulighet til å gjøre dette innenfor rammene av et etablert
programsamarbeid.
Det er en klar sammenheng mellom ISA2-programmet og EU-programmet CEF Digital (2014–2020).
Gjennom deltakelse i ISA2-programmet får
norske offentlige virksomheter tilgang til det sikre nettverket
sTesta/Testa-ng som mange norske virksomheter benytter. Å ikke være
knyttet til sTesta/ Testa-ng ansees derfor ikke som noe reelt alternativ.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet tilrår
at Norge deltar i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i
EØS-avtalen av EU-programmet ISA2 (2016–2020). Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils
Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Willfred Nordlund, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til proposisjonen, slutter seg til dens
innhold og har ingen ytterligere merknader.
Utkast til innstilling har vært forelagt utenriks- og
forsvarskomiteen, som i brev av 18. mai 2016 slutter seg til transport-
og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling til Prop. 75 S (2015–2016),
uten ytterligere merknader.
Komiteen har ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i deltakelse i en
beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av EU-programmet
ISA2 (2016–2020).
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. mai
2016
Nikolai Astrup | Åse Michaelsen |
leder | ordfører |