Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til
endringer i reindriftsloven som inkorporerer Konvensjonen av 9. desember
2014 mellom Norge og Finland om oppføring og vedlikehold av reingjerder
og andre tiltak for å hindre at rein kommer inn på det andre rikets
område.
Gjeldende overenskomst av 3. juni 1981 mellom Norge
og Finland om bygging av reingjerder og andre tiltak for å hindre
at rein kommer over grensen mellom de to riker, er inkorporert i norsk
rett gjennom Lov i henhold til konvensjon av 3. juni 1981 mellom
Norge og Finland om bygging av reingjerder og andre tiltak for å
hindre at rein kommer over grensen mellom de to riker.
I Prop. 49 S (2015–2016) av 22. januar 2016
fra Utenriksdepartementet bes det om Stortingets samtykke til inngåelse
av Konvensjon av 9. desember 2014 mellom Norge og Finland om oppføring
og vedlikehold av reingjerder og andre tiltak for å hindre at rein
kommer inn på det andre rikets område.
Utgangspunktet for konvensjonen er at grensen mellom
Norge og Finland er stengt for grensekryssende reindrift.
Konvensjonens formål er å regulere ansvarsfordeling
når det gjelder oppføring og vedlikehold av gjerder og andre tiltak
for å hindre at rein kommer over grensen mellom de to rikene, samt regulere
oppfølgingen når rein likevel krysser grensen. Gjerdene skal støtte
opp om reineiernes vokteplikt. Konvensjonen innebærer at det skal oppføres
gjerder fra Angeli til Levajok. Dette medfører at foruten strekningen
mellom Levajok og Polmak (Riksrøys 343) blir hele grensen mellom
Norge og Finland stengt med reingjerde. Finland får ansvaret for
oppføring av gjerde fra Angeli til Gamle Kargasniemi (ca. 63 km). Norge
får ansvaret for oppføringen fra Gamle Kargasniemi til Levajok (ca.
81 km). I avtalen ligger det også at oppføringen av gjerdet skal være
ferdigstilt innen fem år fra konvensjonen trer i kraft.
Konvensjonen av 9. desember 2014 ble sendt på høring
den 2. februar 2015, med høringsfrist 16. mars 2015. Tema for høringen
var om Norge skulle inngå konvensjonen.
I Prop. 49 S (2015–2016) er det redegjort for høringsinstansenes
syn på spørsmålet om inngåelse av konvensjonen. Det vises også til Prop.
49 S (2015–2016) når det gjelder gjennomføringen av konsultasjoner
med Sametinget og Norske Reindriftsamers Landsforbund. Der er også
Sametingets behandling av saken gjengitt.
Gjeldende konvensjon fra 1981 mellom Norge og
Finland har vært utfordrende både på grunn av manglende gjerde og
på grunn av en del av bestemmelsene, ikke minst reglene om erstatning.
Selv om nåværende konvensjon åpner for at norske myndigheter kan
pålegge en reineier ved uaktsomhet å erstatte staten det beløp som
er utbetalt til den finske stat når rein har gjort skade, er det
i praksis nesten umulig å håndheve denne bestemmelsen. Begrunnelsen
er store problemer med å dokumentere hvem som eier reinen. Den nye
konvensjonen bidrar mer effektivt til å støtte opp om reineiernes
vokteplikt slik at det så langt som mulig unngås at reinen krysser
grensen, og dermed også muligheten til å fremme regresskrav ved
uaktsomhet. Videre gir konvensjonen langt bedre muligheter for norske myndigheter
til å vurdere de krav som kommer fra finske myndigheter om erstatning.
Den nye konvensjonen forutsetter at det oppføres
gjerder på de mest utsatte strekningene, noe som forventes å ville
redusere problemet med rein som trekker over grensen.
Løsningen som nå foreligger, innebærer at det ikke
bygges gjerde i det området hvor et gjerde vil ha sterkest negative
effekter for naturmangfold, friluftsliv og kulturminner. Der det
skal oppføres gjerde på norsk side av grensen, skal det så langt
som mulig gjennomføres avbøtende tiltak i samsvar med foretatt konsekvensutredning. Når
det gjelder kulturminner, skal Sametinget gis mulighet til å uttale
seg om tiltaket vil berøre kjente kulturminner, og om tiltaket krever
ytterligere registreringer, jf. kulturminneloven § 9. Arbeidet med
oppføring av gjerdet skal skje etter dialog med Fylkesmannen i Finnmark
og Sametinget.
Det vil knytte seg økonomiske og administrative kostnader
til bygging og vedlikehold av gjerdene, samt til møter i reingjerdekommisjonen.
Byggingen av gjerdet skal gå over fem år, og vil totalt beløpe seg
til 10–15 mill. kroner. Dette vil bli dekket innenfor Landbruks-
og matdepartementets budsjett. De siste årene har den norske stat
utbetalt erstatningskrav fra finske myndigheter. Ved ikrafttredelse
av ny konvensjon forventes en betydelig reduksjon i omfanget av
nye erstatningskrav.
Ut over dette forventes ikke inngåelsen av konvensjonen
å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Lasse Juliussen og Odd Omland, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Benjamin Grønvold, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Morten Ørsal
Johansen og Tormod Overland, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal,
fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til Prop. 50 L (2015–2016): Endringer i reindriftsloven mv. (reingjerde
mot Finland m.m.) Komiteen merker seg at konvensjonen
og byggingen av reingjerder skal støtte opp om reineiers vokteplikt for,
så langt det er mulig, å hindre rein i å krysse grensen. Komiteen merker
seg videre at det gjennom konsekvensutredning på både norsk og finsk
side er funnet en løsning som innebærer at det ikke bygges gjerde
i det området hvor et gjerde vil ha sterkest negative effekter for
naturmangfold, friluftsliv og kulturminner. Komiteen viser
for øvrig til proposisjonen og slutter seg til de vurderinger som
er gjort.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i reindriftsloven mv.
(reingjerde mot Finland m.m.)
I
I lov 15. juni 2007 nr. 40 om reindrift gjøres følgende
endringer:
Kapittel 12 skal lyde:
Kapittel 12 Reingjerde mot Finland m.m.
§ 81 Reingjerdekonvensjonen
2014
Konvensjon 9. desember 2014 mellom Finland og Norge om
oppføring og vedlikehold av reingjerder og andre tiltak for å hindre
at rein kommer inn på det andre rikets område gjelder som norsk
lov. Departementet fastsetter hvilke organer som på norsk side skal
utøve myndighet etter konvensjonen artiklene 5, 6, 7, 8, 9, 10,
12, 15, 16, 17 og 18.
Dersom en norsk reineier forsettlig eller uaktsomt forårsaker
at vedkommendes rein kommer inn på finsk område, kan norsk myndighet
søke regress hos reineieren for erstatning som den har betalt til finsk
myndighet i henhold til konvensjonen.
Nåværende kapittel 12 blir nytt kapittel 13.
Nåværende §§ 81 til 85 blir §§ 82 til 84.
II
Lov 11. mars 1983 nr. 8 i henhold til konvensjon av 3. juni 1981
mellom Norge og Finland om bygging av reingjerder og andre tiltak
for å hindre at rein kommer over grensen mellom de to riker oppheves.
III
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i næringskomiteen, den 14. april
2016
Geir Pollestad | Line Henriette Hjemdal |
leder | ordfører |