Helseinstitusjoner i spesialisthelsetjenesten
har etter § 3-3 i spesialisthelsetjenesteloven plikt til å sende
melding til Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten om betydelig
personskade på pasient som følge av ytelse av helsetjeneste eller
ved at en pasient skader en annen. Formålet med meldeplikten er
å forbedre pasientsikkerheten. Meldingene skal brukes for å avklare
årsaker til hendelser og for å forebygge at tilsvarende skjer igjen.
Kunnskapssenteret gir tilbakemeldinger til tjenesten med råd og
forslag til videre håndtering av uønskede hendelser.
Meldeordningen mottok 9 536 meldinger i 2014. Dette
er like mange som i 2013.
I 19 prosent av meldingene var hendelsene assosiert
med betydelig personskade eller død. Av disse var det 137 selvmord.
I 34 prosent av hendelsene var det ikke registrert skade på pasient,
mens de resterende hendelsene førte til mild eller moderat skade
på pasient. Alle innmeldte hendelser er potensielt alvorlige, og
i et læringsperspektiv er alle meldinger viktige.
Et fellestrekk var at problemer vedrørende kommunikasjon,
informasjonsflyt og IKT-løsninger har vært bidragende faktorer til
at hendelsene skjedde.
Komiteen viser til at antall
innmeldte hendelser er stabilt fra foregående år. Komiteen merker seg
at SINTEFs evaluering viser at meldeordningen blant annet har bidratt
til at det er blitt enklere å melde, og at ordningen har ført til
større oppmerksomhet om meldekultur og læring. Komiteen mener
dette er svært positivt. Komiteen merker seg at dokumentasjons-
og informasjonsprosesser ifølge Kunnskapssenteret synes å være et
viktig innsatsområde for økt pasientsikkerhet. Kurveføring synes
å være det området med størst forbedringspotensial for økt pasientsikkerhet,
særlig for uønskede legemiddelhendelser. Komiteen er
tilfreds med at Kunnskapssenteret i 2014 har publisert tre læringsnotater som
er distribuert vidt for å bidra til læring på tvers av virksomheter,
og mener slike læringsnotater er svært viktige og ønskelige i pasientsikkerhetsarbeidet. Komiteen viser
også til at nytteverdien av slike læringsnotater er vurdert høyere
enn tilbakemeldinger på enkelthendelser.
Komiteen viser til Norges Farmaceutiske
Forenings høringsuttalelse der det påpekes at 1 569 av hendelsene
til Kunnskapssenteret i 2014 gjaldt legemidler og at feil ved utdeling
av legemidler forekom hyppigst, noe som indikerer at det er et stort
potensial for bedre pasientsikkerhet ved økt bruk av farmasøytkompetanse
ved legemiddelgjennomganger, veiledning og kvalitetssikring. Komiteen merker
seg at det i meldingen påpekes at det generelt skjer mange uønskede
hendelser knyttet til bruk av legemidler og at dette gjelder både
legemiddelbehandling og
-håndtering. Særlig overgangen mellom hjemmetjenesten og institusjoner
og mellom institusjoner viser seg å være en risikofase for alvorlige
legemiddelfeil. Komiteen mener dette viser at særlig
innsats må rettes mot samhandlingen i denne fasen, men også at ikke
medisinsk-faglig begrunnede pasientforflytninger må unngås.
Komiteen viser til Meld. St.
28 (2015–2016) Legemiddelmeldingen – Riktig bruk – bedre helse og Innst.
151 S (2015–2016), der en samlet komité viser til at legemiddelhåndteringsforskriften
stiller krav til at «en oppdatert og samstemt liste over legemidler
i bruk, skal i forståelse med pasienten, alltid følge pasienten
ved skifte av omsorgsnivå». Fastlegeforskriften stiller også krav
om at fastlegen skal ha en oppdatert legemiddelliste. Komiteen viser
videre til at en samlet komité i sine merknader ba regjeringen prioritere
arbeidet med legemiddelsamstemming og gode elektroniske systemer
for å sikre oversikt over legemidler i bruk. En samlet komité sa
seg også enig i at multidose er en god løsning for å sikre riktig
dispensering av legemidler, og ba regjeringen sørge for at det etableres
systemer for elektronisk ordinasjon av multidose til alle aktuelle
pasienter, uavhengig av omsorgsnivå.