Departementet har lagt frem den andre årlige meldingen
til Stortinget om kvalitet og pasientsikkerhet. Meldingen oppsummerer
og gjør opp status for kvalitet og pasientsikkerhet, slik det kommer
til uttrykk i årsmeldinger fra pasient- og brukerombudene, Statens
helsetilsyn, Norsk pasientskadeerstatning, Kunnskapssenterets meldeordning
samt nasjonale og internasjonale kvalitetsindikatorer og sammenlikninger.
Målsettingen er økt politisk bevissthet og oppmerksomhet om kvalitet
og pasientsikkerhet i den nasjonale helsepolitikken. En årlig melding
skal bidra til kontinuitet i dette arbeidet og gjøre det mulig å
følge utviklingen over tid.
Regjeringen og nasjonale helsemyndigheter retter
kvalitetsarbeidet særlig mot tre områder: mer kvalitetsorientert
ledelse, systemer som skal bidra til bedre kvalitet og pasientsikkerhet
og en sikkerhetsfokusert og lærende kultur i hele tjenesten. Alle
disse tre grepene skal støtte arbeidet med å skape en mer pasient-
og brukerrettet helse- og omsorgstjeneste.
Det er gode resultater på en rekke områder i
helse- og omsorgstjenesten, og de fleste gir uttrykk for at de er
fornøyde med de helse- og omsorgstjenestene de får. Det fremgår
både av nasjonale undersøkelser og internasjonale sammenlikninger.
Å lære av de gode resultatene og erfaringene er grunnleggende viktig.
Systematisk deling og bruk av gode resultater må i større grad inngå
i utviklings- og forbedringsarbeidet. Meldingen retter oppmerksomheten
mot områder der det er utfordringer og et forbedringspotensial.
Kildene gir et bilde av hvor i systemet det er risiko og tydeliggjør
hvor det er behov for å sette inn tiltak. Materialet som presenteres
i meldingen er ikke representativt, og kan derfor gi et for negativt
bilde av helse- og omsorgstjenesten.
Materialet for 2014 og tidligere år viser at
det er utfordringer på mange av de samme områdene som i 2013. Mangelfull
kommunikasjon og informasjon er ifølge flere kilder en gjenganger.
Det legges i meldingen ikke frem ny politikk
fra regjeringens side. Formålet er å gi Stortinget en anledning
til å behandle temaet kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten
på en bred måte.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at helse- og omsorgstjenestene
i Norge er godt utviklet og holder en høy standard. Ikke minst skyldes
dette at vi har mange helse- og omsorgsarbeidere med høy faglig
kompetanse. Komiteen vil understreke at gode og trygge
helse- og omsorgstjenester skal være tilgjengelige for alle, uansett
bakgrunn. Komiteen er klar over at denne meldingen ikke
er representativ for alt det positive som skjer på helse- og omsorgsfeltet,
men har et nødvendig fokus på feil og mangler, og på hva som kan
bli bedre. Selv om norske helse- og omsorgstjenester på mange områder
er blant de beste i verden og sentrale rammebetingelser for å sikre
mer systematisk kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid er på plass,
er det fortsatt et betydelig rom for forbedringer.
Komiteen mener at arbeidet med
kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten må skje kontinuerlig
og systematisk, og at dette er et ledelsesansvar. Det har de siste
årene vært et tydelig tverrpolitisk og faglig fokus i helsetjenesten
på pasientsikkerhetsarbeidet. Dette er positivt, men fortsatt skjer
det alvorlige feil og uheldige hendelser i norsk helsetjeneste. Svikt
i behandlingskjeden kan gi alvorlige konsekvenser for pasienter
og pårørende. Dødsfall skjer også. Komiteen erkjenner
at all risiko i helsetjenesten ikke kan elimineres og at noen uheldige
hendelser alltid vil kunne skje. Men komiteen vil
understreke at mye kan forebygges gjennom et systematisk arbeid
med pasientsikkerhetskultur. Da er det avgjørende å skape åpenhet
om kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten. Komiteen mener
at måling av kvalitet og åpenhet om resultatene av målingen er nødvendig
for videreutvikling av helsetjenestene. Videre er komiteen opptatt
av at systemene for å avdekke og lære av uønskede hendelser og feil må
bli bedre, både på sykehus og i kommunene. Dette er samtidig avhengig
av en generell åpenhetskultur i helse- og omsorgstjenesten. Komiteen vil
presisere at ansatte i helse- og omsorgssektoren selvsagt har ytringsfrihet,
og ser det som ønskelig med offentlig debatt om helse- og omsorgstilbudet,
der også helsearbeidere deltar. Komiteen er glad
for at regjeringen vil fremme årlige meldinger til Stortinget om
kvalitet og pasientsikkerhet. Målet må være at dette kan bidra til
det systematiske pasientsikkerhetsarbeidet og sikre mindre variasjon,
færre uheldige hendelser og bedre kvalitet i tjenestetilbudet.
Komiteen mener det må være et
mål å få til liknende årlige meldinger og debatter om kvaliteten
i helse- og omsorgstilbudene i kommunestyrene, og ber regjeringen
bidra til at dette kan skje.
Komiteen viser til Meld. St.
10 (2012–2013) God kvalitet – trygge tjenester. Kvalitet og pasientsikkerhet
i helse- og omsorgstjenesten, som beskrev både status, utfordringer
og nasjonale målsettinger og tiltak for å styrke kvalitet og pasientsikkerhet
i hele helse- og omsorgstjenesten. Komiteen forutsetter
at de nasjonale målsettingene og tiltakene som ble beskrevet i denne
stortingsmeldingen, følges opp i regjeringens videre arbeid. Komiteen viser
til at det i Innst. 250 S (2012–2013) ble tilslutning til å gjennomføre
en bred utredning om hvordan samfunnet bør følge opp alvorlige hendelser
og ved mistanke om lovbrudd i helse- og omsorgstjenesten. Komiteen viser
til at utredningen nå er gjennomført (Arianson-utvalget, NOU 2015:11
Med åpne kort – Forebygging og oppfølging av alvorlige hendelser
i helse- og omsorgstjenestene). Komiteen merker seg
at Arianson-utvalget har foreslått flere endringer i helse- og omsorgslovgivningen
for å forebygge og sikre bedre oppfølging ved alvorlige hendelser.
Det foreslås blant annet en omorganisering av tilsyn og opprettelse
av regionale tilsyn som får vedtakskompetanse, lovfesting av at
virksomheter i helse- og omsorgstjenesten skal tilby pasienter/brukere/pårørende møter
når det har skjedd alvorlige hendelser, at meldeordningen for alvorlige
hendelser også skal gjelde for kommunene, at pasienter/brukere/pårørende
får rett til å melde fra om uønskede hendelser og varsle om alvorlige
hendelser og at politiet skal underrette pårørende rutinemessig
om at sak forelegges tilsynsmyndighetene. Komiteen merker
seg at et flertall (10 av 14 medlemmer) ikke tilrår at det opprettes
en undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten, mens et
mindretall (4 medlemmer) støtter opprettelse av en slik kommisjon. Komiteen viser til
at NOU-en er sendt på høring, og ser fram til at regjeringens oppfølging
av denne legges fram for Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlem fra Senterpartiet ser
gjerne at dette kan skje gjennom en ny stortingsmelding om kvalitet
og pasientsikkerhet, for å sette nye nasjonale mål og tiltak for
dette viktige området.
Komiteen viser til
at det er for store variasjoner i helse- og omsorgstjenesten, og
merker seg at regjeringen vil gi en nærmere omtale av variasjon
i den neste årlige meldingen om kvalitet og pasientsikkerhet. I
Innst. 195 S (2014–2015) ble det fra en samlet komité vektlagt at
kvaliteten i helsetjenesten varierer for mye og at ventetiden for
utredning, diagnose og behandling har vært altfor lang for mange.
Informasjonsflyt, kommunikasjon og koordinering mellom ulike deler
av tjenesten ble pekt på som områder som må forbedres. Det ble presisert
at pasientskader fører til unødig lidelse, og at infeksjoner og
feil bruk av legemidler er de to vanligste årsakene til dette. Videre påpekte
en samlet komité at helse- og omsorgstjenestene har behov for å
videreutvikle systemer og kulturer for å lære av feil og behov for
systematisert kunnskap om kvalitet i tjenesten.
Komiteen mener at dette er utfordringer
tjenestene fortsatt har og som det fortsatt må arbeides med å forbedre. Komiteen er
spesielt bekymret for pasientsikkerhetsarbeidet i den kommunale
helse- og omsorgstjenesten. Komiteen mener det er
mye å hente på å bedre koordineringen, ressursfordelingen og samhandlingen
mellom de ulike nivåene i helsetjenesten og viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av ressursutnyttelse og kvalitet i helsetjenesten etter innføringen
av samhandlingsreformen (Dokument 3:5 (2015–2016)), der særlig tilbudet
til de sykeste eldre og til rus- og psykiatripasienter utmerker
seg som områder med betydelig forbedringspotensial.
Komiteen viser til at KS i sin
høringsuttalelse ber Stortinget sikre mer og bredere informasjon
og analyse som grunnlag for å følge utviklingen rundt kvalitet og
pasientsikkerhet i kommunene. Komiteen mener det
må sørges for god kartlegging av utsatte gruppers helsetilbud, særlig
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Komiteen ser positivt på regjeringens
forslag om etablering av et nytt kommunalt pasient- og brukerregister,
og merker seg at et slikt forslag har vært på høring.
Komiteen viser til at det i meldingen
ikke legges fram ny politikk fra regjeringens side. Komiteen mener
at det trengs et systematisk arbeid for å bedre pasientsikkerheten
og kvaliteten i alle deler av helsetjenesten, og at dette må implementeres
i helsetjenesten på alle områder og nivå. Det er behov for tydelige
nasjonale målsettinger og tiltak for dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen vil skape
pasientens helsetjeneste, og at kvalitet og pasientsikkerhet
er et av innsatsområdene for å oppnå dette. Disse medlemmer vil
fremheve viktigheten av at det årlig legges frem en melding til
Stortinget som oppsummerer og gjør opp status for kvalitet og pasientsikkerhet,
og disse medlemmer mener det er svært positivt at
Stortinget gis anledning til en bred og åpen debatt om status og
utfordringer for kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens mål er å styre etter kvalitet og kompetanse. Kommunene
er gjennom helse- og omsorgstjenesteloven pålagt å drive systematisk
kvalitetsforbedring og arbeide systematisk med pasient- og brukersikkerhet,
noe som innebærer planlegging, iverksetting, evaluering og systematisk
forbedringsarbeid.
Disse medlemmer viser til Meld.
St. 11 (2014–2015) Kvalitet og pasientsikkerhet 2013, der det fremgår
at regjeringen vil arbeide for å begrense ubegrunnet variasjon,
styrke ledelsen i sektoren og i større grad styre ut fra kvalitetshensyn.
Også i denne andre årlige stortingsmeldingen om kvalitet og pasientsikkerhet,
Meld. St. 12 (2015–2016), retter regjeringen og nasjonale helsemyndigheter
kvalitetsarbeidet mot områder som mer kvalitetsorientert ledelse, systemer
som skal bidra til bedre kvalitet og pasientsikkerhet og en sikkerhetsfokusert
og lærende kultur i hele tjenesten. Det legges ikke frem ny politikk
i denne meldingen om kvalitet og pasientsikkerhet. Disse
medlemmer viser likevel til at regjeringen har igangsatt
flere tiltak som sammen bidrar til å heve kvaliteten og pasientsikkerheten
på tvers av hele helse- og omsorgstjenesten. Formålet med stortingsmeldingen
er i tillegg å gi Stortinget en regelmessig anledning til en bred
og åpen debatt om status og utfordringer for kvalitet og pasientsikkerhet.
Disse medlemmer viser til at
flere undersøkelser viser at det er store variasjoner i helse- og
omsorgstjenesten. Det er mange årsaker til variasjon, og disse
medlemmer mener det er viktig å kartlegge og identifisere
årsaker til variasjon og iverksette tiltak for å redusere uberettiget
variasjon. Disse medlemmer ser frem til at variasjon
gis en nærmere omtale i den neste årlige meldingen om kvalitet og
pasientsikkerhet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (SKDE) som viser
til at variasjon i forbruk av helsetjenester som ikke skyldes tilsvarende
forskjeller i befolkningens sykelighet, kan være tegn på ulik fordeling
av et offentlig gode. SKDE viser videre til at det kan være et tegn
på at befolkningen i noen områder ikke får de helsetjenestene de
har behov for, eller et tegn på at befolkningen i andre områder
får behandling de ikke har nytte av. SKDE har gjort en undersøkelse
av forbruket av de 12 vanligste dagkirurgiske inngrepene i Norge
(2011–2013). For 9 av 12 inngrep har områdene med høyest forbruk
over dobbelt så høy rate som områdene med lavest forbruk. Dette
medlem mener dette viser at variasjon svekker pasientsikkerheten
i Norge.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet peker på at regjeringen tilrettelegger
for kommunenes deltakelse i pasientsikkerhetsprogrammet og at det
etableres flere kvalitetsindikatorer for omsorgssektoren bl.a. basert
på bruker- og pårørendeerfaringer. Videre kan disse medlemmer vise
til at det er igangsatt et arbeid med å utvikle nye indikatorer,
blant annet for ernæring, legemidler og hvordan brukere kan leve
et aktivt og meningsfylt liv. Disse medlemmer viser videre
til at Meld. St. 26 (2014–2015) Primærhelsemeldingen, gir klare
signaler om høyere kompetanse hos helsepersonell, økt fokus på teamarbeid,
i tillegg til god og tydelig ledelse. Regjeringen har sendt på høring
en forskrift som stiller krav til styring og ledelse i helse- og
omsorgstjenesten. Ett av kravene som stilles i forskriften er at
alle virksomheter, minst én gang årlig, systematisk gjennomgår og
vurderer hele styringssystemet opp mot tilgjengelig statistikk og
informasjon om virksomheten for å sikre at det fungerer som forutsatt
og bidrar til kontinuerlig forbedring av virksomheten. Ledelsen
må med andre ord forholde seg systematisk til informasjon om kvaliteten
i den tjenesten de leder, noe som betyr at ledelsen i tillegg til
den kontinuerlige evalueringen av virksomheten, hvert år vil måtte
foreta en kritisk og helhetlig vurdering av egen tjeneste, og gjøre
endringer der det er nødvendig.
Komiteen viser til
at Meld. St. 28 (2014–2015) Legemiddelmeldingen, ble lagt frem i
mai 2015, og at Stortinget behandlet denne i februar 2016. I meldingen
foreslår regjeringen fire legemiddelpolitiske målsettinger: sikre
god kvalitet ved behandling med legemidler, legemidler skal ha lavest mulig
pris, likeverdig og rask tilgang til effektive legemidler, samt
å legge til rette for forskning og innovasjon. En samlet
komité stilte seg bak disse målene, noe som gir et godt grunnlag
for arbeidet med å sikre at målene oppnås.
Komiteen vil peke på at riktig
bruk av legemidler kan forebygge og behandle sykdom og øke livskvaliteten
for den enkelte. Pasientsikkerhetskampanjen viste imidlertid at
12 prosent av pasientskadene skyldes feil legemiddelbruk. Feilbruk
av legemidler kan få alvorlige konsekvenser for enkeltpasienter, som
bivirkninger eller dødsfall. Dette er alvorlig, først og fremst
for den enkelte og deres familie og venner, men også for samfunnet,
da feilbruk av legemidler fører til dårlig ressursutnyttelse og
betydelige ekstrakostnader, knyttet til for eksempel sykefravær og
sykehusinnleggelser.
For at behandlingen skal virke, må legen stille riktig
diagnose og velge riktig behandling. Komiteen mener
en grundig medisinsk utredning, legemiddelgjennomganger, oppdaterte
legemiddellister og god oppfølging av pasienter med flere sykdommer
vil redusere omfanget av bivirkninger og andre legemiddelrelaterte
problemer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at Legemiddelmeldingen
bærer preg av dette, og at riktig bruk er en gjennomgangstone i
meldingen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil videre vise til at regjeringen i løpet av 2015 har innført 28
pakkeforløp for kreft, og at det er innført tverrfaglige diagnosesentre
i alle helseregioner for pasienter med mistanke om kreft eller annen
alvorlig sykdom. Målet er gode og forutsigbare pasientforløp, og dette
flertallet er fornøyd med at det så langt er lovende resultater for
pakkeforløp for kreft. Pasientene kommer raskere i gang med utredning
og behandling, og ordningen gir bedre forutsigbarhet for pasienter
og pårørende. Det er et stort faglig engasjement, og mange nye pasienter
er inkludert i pakkeforløpene. Tallene for andre tertial
2015 gir dermed noe svakere resultater. Det er viktig at helseforetakene
følger opp og analyserer tallene og at forbedringsarbeidet videreføres. Dette
flertallet er tilfreds med at pakkeforløp er prioritert
og at arbeidet følges tett opp av departementet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er tilfreds med at regjeringen er
i ferd med å utvikle en trygghetsstandard for kvalitet i sykehjem.
Trygghetsstandarden skal bidra til at beboere på sykehjem skal ha
et godt og likeverdig tilbud, og bruker- og pårørendeorganisasjoner, KS
og yrkesorganisasjonene er invitert til å delta i prosjektet.
Kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid i andre sammenlignbare
land og i internasjonale organisasjoner er en viktig kilde til kunnskap
som kan brukes som grunnlag for å videreutvikle arbeidet i Norge.
OECD-rapporten fra 2014 – Health at a Glance: Europe
2014 – inneholder sammenlignbare data fra 35 europeiske OECD-land,
basert på de nyeste tilgjengelige data fra 2012. Rapporten viser
at helsetilstanden i Norge generelt er god, med høyere forventet
levealder og lavere sykelighet og dødelighet enn gjennomsnittet
for EU-landene i OECD. Norske helsevaner er også bedre enn gjennomsnittet,
med lavere forbruk av tobakk og alkohol og høyere inntak av grønnsaker.
Norge skårer godt på en rekke indikatorer, og OECD
fremhever spesielt resultatene for overlevelse etter akutt hjerteinfarkt
som svært gode i Danmark, Sverige og Norge. Det er generelt god
kreftoverlevelse i Norge. Norge skårer noe dårligere når det gjelder indikatorene
for pasientsikkerhet og vaksinasjon.
The Commonwealth Fund er en stiftelse i USA som
har som formål å styrke helsetjenestesystemer med bedret tilgjengelighet,
kvalitet og effektivitet. Commonwealth Fund gjennomfører helsesystemundersøkelser
årlig i en rekke land, og Norge deltok for sjette gang i 2014. Resultatet
fra 2014-undersøkelsen viste at Norge skårer bedre enn gjennomsnittet
av de andre landene på en del områder, dårligere enn gjennomsnittet
på andre områder.
Komiteen mener det er et betydelig
kvalitetstegn når norsk helsetjeneste kommer godt ut i OECD-rapporten
fra 2014 – Health at a Glance: Europe 2014 – som inneholder sammenlignbare
data fra 35 europeiske OECD-land. På de aller fleste områdene som
måles scorer Norge høyt. Komiteen er samtidig opptatt
av at det rettes særlig oppmerksomhet mot de områdene der Norge
skårer noe dårligere, som for eksempel pasientsikkerhet og vaksinasjon. Komiteen vil
understreke at ikke alt er sammenlignbart og at det derfor er nødvendig
å foreta grundige faglige vurderinger av når det er fruktbart å
anvende internasjonale data på norske forhold, samt å sikre gode
nasjonale data.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
merker seg at Norge skårer noe dårligere når det gjelder vaksinasjon. Vaksiner
er ett av de mest effektive verktøyene vi har i det forebyggende
helsearbeidet, og har en risikoreduserende effekt for utvikling
av sykdommer som krever antibiotikabehandling. Norge har ingen andre systematiske
programmer for vaksinasjon av befolkningen utover barnevaksinasjonsprogrammet,
med unntak av tilbud om sesonginfluensavaksine til eldre og spesielle
målgrupper.
I 2014 mottok landets pasient- og brukerombud 14 063
saker. På bakgrunn av sakene som ombudene har hatt til behandling
i 2014, trekkes flere tema frem i den felles årsmeldingen som særskilt
viktige.
Fastlegenes rolle og kvaliteten på deres tjenester ble
berørt i 2 264 saker i 2014. Det klages på pasientskader, komplikasjoner,
oppførsel, sen eller feil diagnose, dårlig eller sen henvisning,
spørsmål knyttet til medisinering, ulike problemer knyttet til egenandel og
betalingsformer og ikke minst, mangel på informasjon. Ombudene anbefaler:
Fastlegenes rolle
i helsetjenesten må evalueres
Pasienter må tilbys kopi av henvisninger,
epikriser og prøvesvar
Pasienter som bruker flere legemidler skal
alltid få med seg en oppdatert legemiddelliste etter konsultasjon
hos fastlege
I 2014 ble det registrert 1 209 saker om sykehjem-
en økning fra året før på 35 prosent. Ombudene anser det dokumentert
at sykehjemstilbudet har store og alvorlige mangler som fører til
at enkeltmennesker ikke får nødvendig helsehjelp, og at grunnleggende
rettssikkerhetsgarantier blir tilsidesatt.
Ombudene etterlyser konkrete tiltak for å sikre
at sykehjemstilbudet i Norge samsvarer med pasient- og brukerrettighetslovens
grunnleggende formål, som er lik tilgang på tjenester, tjenester
av god kvalitet og ivaretakelse av respekten for den enkelte. Ombudene
anbefaler:
Helsetjenestene i
kommunene må innlemmes i meldeordningene til Nasjonalt kunnskapssenter og
Statens helsetilsyn
Det bør i større grad føres stedlig tilsyn
med sykehjem, og pasienter og pårørende må involveres i tilsynet
Ombudene fremholder at pasientene blir taperne når
kommuner og helseforetak skylder på hverandre når samhandlingen
svikter. Skal samhandlingsreformen lykkes, må de involverte parter
prioritere styrking av samarbeidet fremfor ansvarsfraskrivelse. Ombudene
etterlyser i den forbindelse større åpenhet om hva som er realitetene.
Ombudene fremhever at pasienter med psykiske plager
og rusavhengige erfarer at mangelen på botilbud og kommunale tjenester
vanskeliggjør overgangen fra spesialisthelsetjeneste til kommune.
Ombudene anbefaler:
God saksbehandling, grundig og troverdig klagebehandling
og oppfølging fra tilsynsmyndighetene er vesentlige rettssikkerhetsgarantier
for pasienter og brukere av helse- og omsorgstjenester. Ombudene ser
en rekke bekymringsfulle trekk ved kommunal saksbehandling, klagebehandling
og ved tilsynsvirksomheten. Ombudene anbefaler:
Det må iverksettes
tiltak for å styrke kompetansen til kommunale saksbehandlere
Pasienter, brukere og pårørende må tilbys
en felles og oppdatert serviceerklæring med kortfattet informasjon
om sine rettigheter
Helseforetakene må sørge for at klager
behandles i samsvar med klagereglene i pasient- og brukerrettighetsloven
Tilsynsmyndighetene må ha tilstrekkelige
ressurser og en organisering som bidrar til kortere saksbehandlingstid
og bedre begrunnede avgjørelser, samt ivaretar sin uavhengige rolle
overfor helse- og omsorgstjenesten
Komiteen viser til at fastlegene
er en bærebjelke i helse- og omsorgstjenesten, og at ordningen fungerer
godt for mange pasienter. Blant annet viser internasjonale undersøkelser
at flere i Norge opplever å ha en fast lege og god tilgjengelighet
utenfor kontortid. Komiteen mener likevel at det
er grunn til å merke seg klagene som kommer inn på denne tjenesten. Komiteen viser
til at pasient- og brukerombudene er bekymret for fastlegenes evne
og kapasitet til å bidra med nødvendig informasjon, og at fastlegene
må sette av tilstrekkelig tid i møtet med den enkelte. Komiteen legger
merke til at pasient- og brukerombudene har konkrete forslag om
at pasientene må tilbys kopi av henvisninger, epikriser
og prøvesvar, og at pasienter som bruker flere legemidler alltid
må få med seg oppdatert legemiddelliste etter konsultasjon hos fastlege. Komiteen mener
at forslagene er fornuftige, og ber regjeringen vurdere tiltak som
kan sikre disse.
Komiteen merker seg at det er
behov for bedre informasjon til pasientene slik at de har best mulig kunnskap
om egne legemidler og riktig bruk av disse. Komiteen viser
til Meld. St. 28 (2014–2015) Legemiddelmeldingen. Riktig bruk –
bedre helse, der det opplyses:
«I § 25 i fastlegeforskriften som trådte i kraft 1. januar
2013, går det fram at fastlegen skal gjennomføre en legemiddelgjennomgang
for listeinnbyggere som bruker fire legemidler eller mer når dette anses
nødvendig ut fra en medisinsk vurdering. Fra mai 2013 kan fastlegene
bruke en egen takst ved gjennomføring av en legemiddelgjennomgang.
I første avtaleår (2013–2014) ble taksten utløst om lag 100 000
ganger. Departementet la til grunn et betydelig høyere antall ved
innføringen av taksten. Det vil være ønskelig med en økning i frekvensen,
og utviklingen vil bli fulgt i tiden fremover.»
Komiteen deler regjeringens oppfatning
og mener fastlegene har et særlig ansvar for å sørge for at frekvensen
på legemiddelgjennomgang står i forhold til pasientenes behov og
at frekvensen i dag er for lav. Komiteen merker seg
pasient- og brukerombudenes ønske om en evaluering av fastlegeordningen
og viser i den forbindelse til Innst. 40 S (2015–2016), jf. Meld.
St. 26 (2014–2015) Primærhelsemeldingen, der flertallet skriver:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre vil peke på at fastlegene utgjør en viktig og helt sentral
del av primærhelsetjenesten. Fastlegene gjør helsehjelp lett tilgjengelig
for folk, sikrer kontinuitet i tjenesten til befolkningen og bidrar
til helhetlige pasientforløp. Samtidig vil flertallet påpeke at
dagens organisering og finansiering av fastlegeordningen ikke i
stor nok grad synes å legge til rette for godt samarbeid om forebygging.
Derfor er det flertallets oppfatning at ordningen bør videreføres,
men den må videreutvikles for å gjenspeile behovet i samfunnet.
Flertallet mener det er nødvendig å gjennomgå organiseringen og
finansieringen av fastlegeordningen.»
Komiteen viser til at pasient-
og brukerombudene finner det dokumentert at sykehjemstilbudet har store
og alvorlige mangler som fører til at enkeltmennesker ikke får nødvendig
helsehjelp, og at grunnleggende rettssikkerhetsgarantier blir tilsidesatt. Komiteen mener
dette er særlig alvorlig fordi andre undersøkelser og rapporter,
uavhengig av dette, viser samme utviklingstrekk. Komiteen viser
i denne forbindelse blant annet til Riksrevisjonens undersøkelse
av ressursutnyttelse og kvalitet i helsetjenesten etter innføringen
av samhandlingsreformen, Dokument 3:5 (2015–2016) Riksrevisjonens
undersøkelse av ressursutnyttelse og kvalitet i helsetjenesten etter innføringen
av samhandlingsreformen, der det oppgis redusert liggetid i sykehusene,
spesielt for personer som skrives ut til videre oppfølging eller
behandling i kommunen. Komiteen viser
videre til at 95 prosent av kommunene opplever at pasientene er
sykere når de overføres til den kommunale helse- og omsorgstjenesten
sammenlignet med før reformen, og at over 80 prosent av fastlegene
mener at pasienter ofte blir skrevet ut for tidlig til kommunen.
En like stor andel av fastlegene mener reinnleggelser er en belastning
for mange pasienter. Komiteen er særlig bekymret
for at mange skrøpelige eldre gis mangelfull behandling og oppfølging.
Riksrevisjonen påpeker, slik ombudene også gjør,
at samarbeidet om pasienter med behov for tjenester fra både primær-
og spesialisthelsetjenesten ikke er godt nok. Komiteen viser
til at riktig og nok bemanning i sykehjem og i hjemmesykepleien
er svært viktig for kvaliteten i tilbudet. Komiteen mener
det må bli enda større fokus på det systematiske pasientsikkerhetsarbeidet
i kommunesektoren, særlig på sykehjem, og ber regjeringen sikre
en utvikling som bidrar til dette.
Komiteen merker seg at pasient-
og brukerombudene mener at kommunene må innlemmes i meldeordningen
til Kunnskapssenteret om hendelser som har eller kunne ført til
betydelig skade på pasient og varselplikten til Statens helsetilsyn
om alvorlige hendelser. Komiteen viser i den forbindelse
til NOU 2015:11, der Arianson-utvalget blant annet skriver dette
om melde- og varslingsplikten:
«Utvalget antar at en innføring av meldeplikt for den
kommunale helse- og omsorgstjenesten vil føre til enda større åpenhet
og at flere hendelser vil bli synliggjort og fulgt opp i virksomhetene.
Det vil også bidra til å generere og spre kunnskap om risikoområder
knyttet til disse tjenestetypene. Flertallet mener at en utvidelse
av Meldeordningen må evalueres med tanke på funksjon og nytte, primært
med følgeforskning. Utvalgets flertall bemerker videre
at meldeplikten bør gjelde enten tjenesten ytes av kommunen selv eller
etter avtale med kommunen, i og utenfor institusjon, og omfatte
alle typer helse- og omsorgstjenester.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet slutter seg til disse
vurderingene. Disse medlemmer merker seg at pasient-
og brukerombudene mener at det i større grad bør føres stedlig tilsyn
med sykehjem, og at pasienter og pårørende må involveres i tilsynet. Disse
medlemmer slutter seg også til dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at pasient- og brukerombudene er særlig opptatt av sykehjemstilbudet
og fastlegeordningen. Flertallet viser til at for
å sikre bedre kvalitet i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
har regjeringen løftet frem nye, forsterkede tiltak i primærhelsemeldingen
og i regjeringens plan for omsorgsfeltet (Omsorg 2020). Fastlegene
er blant annet løftet frem i primærhelsemeldingen som en sentral
aktør i en teambasert primærhelsetjeneste. Flertallet viser
til at regjeringen skal vurdere endringer i regelverk for organisering og
finansiering for å legge til rette for primærhelseteam.
Komiteen viser til
at det skjer mye feil legemiddelbruk, og at risikoen for feilbruk
er stor på sykehjem med eldre beboere som bruker mange forskjellige
legemidler. I Meld. St. 28 (2014–2015), jf. Innst. 151 S (2015–2016),
legges det opp til at legemiddelgjennomgang i sykehjem skal forskriftsfestes. Komiteen forventer
at dette vil redusere feilbruk og overforbruk av legemidler blant
sykehjemsbeboere og mener at systematiske legemiddelgjennomganger
med fordel kan utvides også til å gjelde andre grupper. I Nasjonal
helse- og omsorgsplan (St. meld. 16 (2010–2011)) ble det anbefalt
å gjøre legemiddelgjennomganger metodisk på sykehjem, i sykehus
og for hjemmeboende pasienter med omfattende legemiddelbruk. Helsedirektoratet
ferdigstilte i 2012 en nasjonal veileder for legemiddelgjennomgang.
Pasientsikkerhetskampanjen har – ifølge Norges Farmaceutiske
Forenings høringsuttalelse – tall som viser at det hos 50–90 prosent
av pasientene i hjemmesykepleien er uoverensstemmelse mellom medisinkortet
i hjemmet og hos fastlegen.
Komiteen viser til at ombudene
fremhever at pasienter med psykiske plager og rusavhengige erfarer
at mangelen på botilbud og kommunale tjenester vanskeliggjør overgangen
fra spesialisthelsetjeneste til kommune. Komiteen er
bekymret for at tilbudet i kommunene ikke bygges ut slik at det
står i forhold til økningen i det kommunale ansvaret for denne pasientgruppa.
Dette påpekes også av Riksrevisjonen (Dokument 3:5 (2015–2016))
som slår fast at innenfor rus- og psykiatriområdet er ikke tilbudet
i kommunene styrket i takt med nedbygging av døgnplasser i spesialisthelsetjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener at mennesker med rus- og psykiske helseutfordringer lenge
har vært en nedprioritert pasientgruppe, og er glad for regjeringens
omfattende arbeid med å styrke tilbudet til disse to gruppene. Flertallet viser
til at Stortinget nå behandler opptrappingsplanen for rus, som regjeringen
la frem i høst, og at regjeringens mål med planen er å løse utfordringene
knyttet til tidlig innsats, behandling og ettervern og oppfølgingstjeneste. Flertallet viser
til at opptrappingsplanen spisses mot personer som er i ferd med
å utvikle eller som allerede har etablert et rusproblem, og at hovedinnsatsen
rettes mot kommunesektoren, der målet er å bidra til økt kapasitet
og bedre kvalitet i tilbudet til personer med rusproblemer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er enig i behovet for å styrke tilbudet
til rus- og psykiatripasienter og forutsetter at opptrappingsplanen
for rusfeltet bidrar til å styrke kvaliteten og pasientsikkerheten
for denne gruppen. Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av ressursutnyttelse og kvalitet i helsetjenesten etter
innføringen av samhandlingsreformen, som viser at antallet heldøgnsplasser
til rusbehandling og psykiatri i spesialisthelsetjenesten har blitt
redusert med nesten 10 prosent fra 2010 til 2014. Denne reduksjonen
har ikke blitt kompensert med en tilsvarende styrking av tilbudet
i kommunene.
Disse medlemmer mener det er
usikkert om betalingsplikt er et egnet virkemiddel og at det i hvert fall
er for tidlig å innføre det for rus- og psykiatripasienter i 2017. Disse
medlemmer viser også til at regjeringen ikke har klargjort
hvordan den gylne regel om større vekst i psykiatri enn i somatikk
skal forstås. Tall fra SAMDATA viste for 2014 0,4 prosent kutt i
psykiatrien, mens somatikken vokste med 3 prosent.
Komiteen merker seg
pasient- og brukerombudenes forslag om at epikriser må følge med
når en pasient utskrives fra sykehus til hjelpetiltak i kommunene. Komiteen mener
dette er et viktig tiltak.
Komiteen vil fremheve ombudenes
påpekninger om en rekke bekymringsfulle trekk ved kommunal saksbehandling.
Det etterlyses bedre tilsyn, økt saksbehandlerkompetanse, kortere
saksbehandlingstid, at klager behandles i tråd med klagereglene
i pasient- og brukerrettighetsloven og bedre begrunnede avgjørelser. Komiteen vil
også legge til at Arianson-utvalget i sine anbefalinger skriver
at:
«Pasient- og brukerombudsordningen bør gjøres bedre
kjent.»
Og at:
«Helsemyndighetene bør klargjøre arbeidsområdet for
ombudene og vurdere utvidelse.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til forståelsen av at samarbeidet om pasienter med behov
for tjenester fra både primær- og spesialisthelsetjenesten ikke
er godt nok, og viser til Innst. 40 S (2015–2016), jf. primærhelsemeldingen,
hvor samhandlingsreformen omtales i et eget kapittel.
Flertallet viser til at kommunenes
nye plikt til øyeblikkelig hjelp døgnopphold skal tre i kraft i 2016,
og at plikten innen somatikk gradvis er blitt innfaset fra 2012.
Plikten vil også omfatte brukere med psykiske helseproblemer og/eller
rusproblemer, men først fra 2017 for å gi kommunene tid til å etablere
nødvendige tilbud.
Flertallet viser til at fokus
i samhandlingsreformen i stor grad har handlet om samhandling mellom
kommunale tjenester og spesialisthelsetjenester, og i mindre grad
om manglende helhet og tverrfaglighet innad i de kommunale helse-
og omsorgstjenestene. Flertallet vil derfor understreke
at tverrfaglighet og det å arbeide sammen i team er noe regjeringen
har stort fokus på, og som også blir fremhevet i primærhelsemeldingen. Flertalletviser til at ingen skal være seg selv
nok, verken helsepersonell eller sykehus. Regjeringens fokus på
arbeid i team og ikke minst ledelse i team, gjelder både i sykehus
og i kommuner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, vil også minne om at for å sikre helhetlige
og koordinerte tjenester, er kommuner og sykehus gjennom lov pålagt
å inngå samarbeidsavtaler som skal være et sentralt verktøy for
å bidra til at tjenestene blir mer samordnet, mer likeverdighet
mellom partene og til utvikling av samhandlingskultur. Videre skal
avtalene konkretisere oppgave- og ansvarsplasseringen mellom avtalepartene
og etablere gode samarbeidsrutiner på sentrale samhandlingsområder
som f.eks. innleggelse og utskrivning, beredskap og prehospitale
akuttmedisinske tjenester.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet ser alvorlig på at
svikt i overføring av informasjon fortsatt er et så omfattende problem for
utskrivningsklare pasienter, slik det dokumenteres i Helsedirektoratets
tilsynsrapport for 2015. Av 56 tilsyn ble det konstatert lovbrudd
i 36 tilsyn. Svikten gjelder manglende informasjon om helsetilstanden
og funksjonsvurdering til pasientene og legemiddelinformasjon, noe
som øker risikoen for at pasientene ikke får den oppfølging de har
behov for. Tilsynet avdekket at både kommune og helseforetak ikke fulgte
opp avtalte retningslinjer, og fylkesmennene peker på mangelfull
oppfølging og kontroll fra ledelsen i mange virksomheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke helseministerens ansvar for at intensjonene i samhandlingsreformen
blir fulgt opp.
Tilsynsmeldingen er en årlig publikasjon der
Statens helsetilsyn trekker frem ulike sider ved sosiale tjenester
i Nav, barneverns- og helse- og omsorgstjenester. I tillegg er årsrapporten
fra Statens helsetilsyn, tilsynsrapporter fra fylkesmennene og vedtakene
i tilsynssakene sentrale dokumenter om tilsynsaktiviteter og funn.
Som ledd i det landsomfattende tilsynet som
undersøkte om kommunene var kommet i gang med det løpende oversiktsarbeidet
som er lovfestet i folkehelseloven, ble det gjennomført tilsyn med
50 kommuner i 2014. Tilsynet viste at 35 av 50 kommuner har kommet
i gang med å holde løpende oversikt over befolkningens helsetilstand
og faktorene som kan påvirke denne. Det ble påvist lovbrudd i 15
av de undersøkte kommunene.
Videre gjennomførte fylkesmennene 50 planlagte
tilsyn i spesialisthelsetjenesten i 2014. Det ble påvist brudd på
lov- og forskriftskrav i 5 av de 7 systemrevisjonene som inngikk
i det landsomfattende tilsynet med psykisk helsevern for barn og
unge.
Det landsomfattende tilsynet med psykisk helsevern
for barn og unge gikk over to år og ble avsluttet sommeren 2014,
og avdekket lovbrudd i alle helseforetak. Flesteparten av lovbruddene
gjaldt mangler knyttet til utredning og diagnostisering.
I 2014 mottok Statens helsetilsyn i alt 414
varsler etter § 3-3a i spesialisthelsetjenesteloven. 48 prosent av
varslene var fra psykisk helsevern og 52 prosent var fra somatisk
helsetjeneste. Statens helsetilsyn utgir hvert år en rapport med
eksempler, erfaringer og oppsummeringer fra Undersøkelsesenhetens
arbeid med varslene.
Mange varsler etter spesialisthelsetjenesteloven § 3-3a
omhandler svikt i håndteringen av akutte tilstander der tidsfaktoren
er kritisk.
Statens helsetilsyn ser av varslene om alvorlige hendelser
at dårlig samhandling ofte er årsak til svikt i behandlingen. Samhandlingsutfordringene
kan være innenfor samme avdeling, mellom avdelinger innen samme
helseforetak, mellom foretak og pårørende, og også mellom ulike
tjenestenivåer. Statens helsetilsyn har i 2014 hatt flere saker
som handler om uklare ansvarsforhold som følge av forskjellige funksjonsfordelinger
for ulike typer tilstander.
Statens helsetilsyn har behandlet flere tilsynssaker
som dreier seg om behandling av ADHD med for høye doseringer av
sentralstimulerende legemidler. Dette er et brudd på forsvarlighetskravet
i helsepersonelloven, og Statens helsetilsyn har gitt advarsler og
i enkelte saker også tilbakekalt legers rett til å forskrive sentralstimulerende
legemidler for å ivareta pasientsikkerheten.
Det skjer mange uønskede hendelser rundt bruk av
legemidler. Det gjelder både legemiddelbehandling og legemiddelhåndtering.
Uønskede hendelser knyttet til legemidler kan også skje i spesialisthelsetjenesten.
Risikoen for alvorlige legemiddelfeil er særlig stor i overgangene
mellom hjemmetjenesten og institusjoner og mellom ulike institusjoner.
Statens helsetilsyn behandler årlig et antall
saker som gjelder legers forskrivning av vanedannende legemidler.
I 2014 mistet seks leger og én tannlege retten til å rekvirere legemidler
i gruppe A og B. I tillegg var det seks leger som ga frivillig avkall
på retten til å rekvirere disse legemidlene.
Helsetilsynet har behandlet flere tilsynssaker
der tjenestemottakere har forlatt bostedet sitt og utsatt seg for
fare. Tjenestene må erkjenne og forholde seg til risikoen for at
dette kan skje og iverksette nødvendige tiltak for å legge best
mulig til rette for å trygge tjenestemottakerne og redusere faren
for alvorlige konsekvenser.
Tilsynssakene vedrørende legevakt kan dreie
seg om faglig svikt hos helsepersonellet, svikt i kommunikasjon
og samhandling internt, lang ventetid/reisetid mv. Årsakene er mange,
som at pasientene er ukjente for helsepersonellet, at det må tas
raske beslutninger eller at samtidighetskonflikter gjør at det må
foretas raske prioriteringer.
Økt involvering av pasienter og pårørende i
alt tilsyn er et satsingsområde for tilsynsmyndigheten de neste
årene, og det er opprettet et eget prosjekt i forbindelse med dette
arbeidet.
Det er viktig å jobbe videre med varslingskulturen
i helsetjenesten. Alvorlige hendelser, hvor utfallet er uventet
i forhold til påregnelig risiko, skal varsles. Det er stor variasjon
i hva som blir varslet, og helseforetakene gir uttrykk for at det
er krevende å vite hva som regnes som påregnelig risiko. Det er
satt i gang et arbeid for å klargjøre kriteriene for varsling.
Komiteen merker seg Statens helsetilsyns
og fylkesmennenes påpekninger. Komiteen mener det
er bekymringsfullt at så mange kommuner ikke er kommet i gang med
folkehelselovens lovfestede krav om å ha oversikt over befolkningens
helsetilstand. Komiteen mener det også er alvorlig
at tilsynet med psykisk helsevern for barn og unge avdekket lovbrudd
i alle helseforetak, spesielt knyttet til utredning og diagnostisering. Komiteen merker
seg også at om lag halvparten av de 414 varslene etter § 3-3a i
spesialisthelsetjenesteloven, var knyttet til varsler fra psykisk
helsevern. Dette viser spesielle pasientsikkerhetsutfordringer på
området psykisk helsevern, som må tas på største alvor. Komiteen merker
seg også at mange § 3-3a-meldinger omhandlet akutte tilstander.
At Statens helsetilsyn ser av varslene at dårlig samhandling ofte
er en årsak, viser at alvorlige hendelser faktisk er mulig å forebygge, og
at det er avgjørende å forbedre samhandlingsutfordringen både i
og mellom virksomhetsstedene. Komiteen mener det
viktige er at de påpekte utfordringene og feilene
som avdekkes fører til endringer og læring. Komiteen vil
understreke at legevakt fremdeles er et område som det er risiko
ved, og ber regjeringen følge nøye med på kvaliteten i tilbudet,
både når det gjelder faglighet, kommunikasjon, samhandling, men
også ventetid/reisevei. Komiteen slutter seg til
søkelyset som Helsetilsynet har på varslingskulturen i helsetjenesten,
og vil understreke at dette ikke kan realiseres uten at det etableres
en generell åpenhetskultur. Komiteen mener det er
behov for god involvering av pasienter og pårørende i alt tilsyn,
og er glad for at dette skal være et satsingsområde for tilsynsmyndighetene
de neste årene. Komiteen merker seg Arianson-utvalgets
forslag på dette området. Komiteen viser til tilsynet
med forskrivning av vanedannende legemidler, og mener det er alvorlig
at unge mennesker og andre med ADHD-diagnoser feilmedisineres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil spesielt fremheve Helseatlas’ arbeid
for å bidra til kvalitetsforbedring og økt pasientsikkerhet. Atlastjenesten ble
etablert i 2015 og skal belyse og analysere variasjon i befolkningens
forbruk av helsetjenester. Den første rapporten sammenliknet de
12 mest vanlige dagkirurgiske inngrepene og viste at for ni av inngrepene
var det betydelig geografiske forskjeller. Barneatlas gir en oversikt
og analyse av forbruk av somatiske helsetjenester for barn. Det
er også betydelige geografiske forskjeller. Disse medlemmer er opptatt
av at Helseatlas-rapportene blir brukt aktivt i kvalitetsarbeidet
og dermed også sikrer at helsetjenester blir mer likeverdig fordelt.
Komiteen mener det
er behov for et kvalitetsløft ved de kommunale legevaktene, og viser
til at det nylig ble fastsatt en ny akuttmedisinforskrift som et første
skritt på veien for å styrke legevakttjenesten. I forskriften stilles
det blant annet krav om kompetanse og svartider. Komiteen viser
til at det i 2013 ble oppnevnt et offentlig utvalg, Akuttutvalget,
som i desember 2015 la frem NOU 2015:17 Først og fremst. Utvalget
hadde som mandat å beskrive et helhetlig system som skal ivareta
befolkningens behov for trygghet ved akutt sykdom og skade. Komiteen viser
til at utvalget ble nedsatt av den forrige regjeringen, og at den
nåværende regjering valgte å videreføre utvalget, fordi det var
behov for en ny gjennomgang av de akuttmedisinske tjenestene utenfor sykehus.
Det var da 15 år siden forrige utredning om de akuttmedisinske tjenestene
utenfor sykehus, og det har skjedd betydelige endringer i helsetjenesten siden
den gang.
Komiteen viser til at helse-
og omsorgsministeren gjorde noen endringer i mandatet, blant annet ble
det utvidet slik at det også omfattet forslag til nasjonale krav
til legevakt. Utvalget konkluderte blant annet med at Norge har
en god akuttmedisinsk beredskap utenfor sykehus, men at det er forskjeller
i tjenestetilbudet. Utviklingen de senere år har vist at de ulike
tjenestene har en tendens til å sentralisere samtidig; legevakter
blir interkommunale og ambulansestasjoner sentraliseres og blir
færre. I tillegg fremhevet utvalget at det er god samfunnsøkonomi
å møte akutt sykdom og skade tidligst mulig med fagkompetanse og
effektiv transport, samt at befolkningen og frivillige organisasjoner
er en viktig aktør i akuttkjeden.
Komiteen mener Akuttutvalgets
påpekning av behovet for god samhandling mellom kommuner og helseforetak
i planleggingen av de akuttmedisinske tjenestene, er viktig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at dette også er et sentralt budskap i Nasjonal helse-
og sykehusplan.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at regjeringen
har lagt fram nasjonal helse- og sykehusplan, og mener Akuttutvalgets
anbefalinger vil være viktige i arbeidet med å utvikle sykehusstruktur
og gi en bedre akuttmedisinsk behandling før pasientene kommer på
sykehus. Dette flertallet viser til at et viktig
budskap i sykehusplanen er at endret oppgavedeling i sykehusene
forutsetter en styrking av kapasiteten og kompetansen i de akuttmedisinske
tjenestene utenfor sykehus.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er urovekkende når Akuttutvalget påpeker at det mange steder
har skjedd en samtidig sentralisering av legevakt, ambulanse og
akuttmottak. Dette medlem mener denne utviklingen
truer befolkningens rett til god beredskap for liv og helse i hele
landet. Dette medlem vil forskriftsfeste krav til
responstid, samt pålegge kommuner og helseforetak å legge samordnede
planer for dimensjonering av akuttmedisinsk beredskap utenfor sykehus. Dette medlem understreker
at lang reisevei utgjør en trussel mot pasientsikkerheten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at Kunnskapssenteret i sin kvalitetsmåling
for 2014 på nasjonalt nivå målte en signifikant økning i overlevelse
for hjerteinfarkt, hjerneslag og totaloverlevelse i perioden 2010–2014.
Helse Sør-Øst har, som i fjor, lavere overlevelse enn referanseverdien
for hjerneslag og hoftebrudd, men ikke lenger for totaloverlevelse.
Helse Nord har lavere overlevelse etter innleggelse for hoftebrudd,
noe som ikke var tilfellet i fjorårets kvalitetsmåling. Helse Vest
har høyere overlevelse for både hoftebrudd og totaloverlevelse,
for fjoråret gjaldt dette bare hoftebrudd.
Kunnskapssenteret påpeker at ingen slik indikator
alene kan beskrive behandlingskvaliteten ved et behandlingssted,
og at flere indikatorer kan gi et inntrykk av den generelle kvaliteten
ved virksomheten.
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav
fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt
i helsetjenesten. En av NPEs forskriftfestede oppgaver er å bidra
med statistiske data til helsesektorens arbeid med kvalitetsforbedring
og skadeforebyggelse.
Antall saker meldt til NPE økte fra 5 065 i
2013 til 5 217 i 2014. I 2014 fikk 32 prosent medhold. NPE utbetalte
erstatning på i alt 1 062 mill. kroner. Det er en økning på 116
mill. kroner fra 2013, og er det høyeste erstatningsbeløpet som
er utbetalt i løpet av ett år.
I NPEs rapport for regionale helseforetak fremkommer
det at NPE behandler flest saker innenfor de medisinske områdene
ortopedi (37 prosent), svulster og kreftsykdommer (15 prosent),
fødselshjelp og kvinnesykdommer (7 prosent), gastroenterologisk kirurgi
(7 prosent) og psykiatri (5 prosent).
Rapport fra NPE for privat helsetjeneste viser nøkkeltall
fra privat helsetjeneste fra 2009 til 2014. NPE har mottatt 2 491
saker i perioden. Antall saker har økt hvert år siden 2009 og utgjorde
i 2014 11 prosent av sakene. Over halvparten av mottatte saker gjelder
tannbehandling. Kirurger er den nest største helsepersonellgruppen
med 17 prosent. Kirurgi er hovedsakelig knyttet til de tre medisinske
områdene plastikk-kirurgi, ortopedi og gastroenterologisk kirurgi.
Hele 74 prosent av medholdssakene i privat helsetjeneste er knyttet
til svikt i behandlingen. Svikt i diagnostikk er årsak til medhold
i 13 prosent av sakene, smitte eller infeksjon i 7 prosent og informasjonssvikt
i 2 prosent av sakene.
NPE bidrar i pasientsikkerhetsarbeidet først
og fremst ved å gjøre skadestatistikk og informasjon om læringsverdien
av sakene sine tilgjengelig for helsetjenesten og -myndighetene.
Komiteen merker seg
at antall saker som meldes inn til NEP, har økt og at utbetalingene
også har økt. Komiteen merker seg at svikt i behandlingen er
hyppigste årsak til medhold, og at forsinket eller feil diagnose
utgjør den nest største andelen. Komiteen viser til
at NPE sitter på et stort datamateriale og vil særlig understreke
NPE sitt bidrag til pasientsikkerhetsarbeidet ved å gjøre statistikk
og informasjon om læringsverdi tilgjengelig. At NPE legger vekt
på å opprette faste kontakter og møter med viktige aktører i helsetjenesten,
mener komiteen er en positiv utvikling som forhåpentligvis
kan bidra til økt pasientsikkerhet og kvalitet i tjenestene.
Helseinstitusjoner i spesialisthelsetjenesten
har etter § 3-3 i spesialisthelsetjenesteloven plikt til å sende
melding til Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten om betydelig
personskade på pasient som følge av ytelse av helsetjeneste eller
ved at en pasient skader en annen. Formålet med meldeplikten er
å forbedre pasientsikkerheten. Meldingene skal brukes for å avklare
årsaker til hendelser og for å forebygge at tilsvarende skjer igjen.
Kunnskapssenteret gir tilbakemeldinger til tjenesten med råd og
forslag til videre håndtering av uønskede hendelser.
Meldeordningen mottok 9 536 meldinger i 2014. Dette
er like mange som i 2013.
I 19 prosent av meldingene var hendelsene assosiert
med betydelig personskade eller død. Av disse var det 137 selvmord.
I 34 prosent av hendelsene var det ikke registrert skade på pasient,
mens de resterende hendelsene førte til mild eller moderat skade
på pasient. Alle innmeldte hendelser er potensielt alvorlige, og
i et læringsperspektiv er alle meldinger viktige.
Et fellestrekk var at problemer vedrørende kommunikasjon,
informasjonsflyt og IKT-løsninger har vært bidragende faktorer til
at hendelsene skjedde.
Komiteen viser til at antall
innmeldte hendelser er stabilt fra foregående år. Komiteen merker seg
at SINTEFs evaluering viser at meldeordningen blant annet har bidratt
til at det er blitt enklere å melde, og at ordningen har ført til
større oppmerksomhet om meldekultur og læring. Komiteen mener
dette er svært positivt. Komiteen merker seg at dokumentasjons-
og informasjonsprosesser ifølge Kunnskapssenteret synes å være et
viktig innsatsområde for økt pasientsikkerhet. Kurveføring synes
å være det området med størst forbedringspotensial for økt pasientsikkerhet,
særlig for uønskede legemiddelhendelser. Komiteen er
tilfreds med at Kunnskapssenteret i 2014 har publisert tre læringsnotater som
er distribuert vidt for å bidra til læring på tvers av virksomheter,
og mener slike læringsnotater er svært viktige og ønskelige i pasientsikkerhetsarbeidet. Komiteen viser
også til at nytteverdien av slike læringsnotater er vurdert høyere
enn tilbakemeldinger på enkelthendelser.
Komiteen viser til Norges Farmaceutiske
Forenings høringsuttalelse der det påpekes at 1 569 av hendelsene
til Kunnskapssenteret i 2014 gjaldt legemidler og at feil ved utdeling
av legemidler forekom hyppigst, noe som indikerer at det er et stort
potensial for bedre pasientsikkerhet ved økt bruk av farmasøytkompetanse
ved legemiddelgjennomganger, veiledning og kvalitetssikring. Komiteen merker
seg at det i meldingen påpekes at det generelt skjer mange uønskede
hendelser knyttet til bruk av legemidler og at dette gjelder både
legemiddelbehandling og
-håndtering. Særlig overgangen mellom hjemmetjenesten og institusjoner
og mellom institusjoner viser seg å være en risikofase for alvorlige
legemiddelfeil. Komiteen mener dette viser at særlig
innsats må rettes mot samhandlingen i denne fasen, men også at ikke
medisinsk-faglig begrunnede pasientforflytninger må unngås.
Komiteen viser til Meld. St.
28 (2015–2016) Legemiddelmeldingen – Riktig bruk – bedre helse og Innst.
151 S (2015–2016), der en samlet komité viser til at legemiddelhåndteringsforskriften
stiller krav til at «en oppdatert og samstemt liste over legemidler
i bruk, skal i forståelse med pasienten, alltid følge pasienten
ved skifte av omsorgsnivå». Fastlegeforskriften stiller også krav
om at fastlegen skal ha en oppdatert legemiddelliste. Komiteen viser
videre til at en samlet komité i sine merknader ba regjeringen prioritere
arbeidet med legemiddelsamstemming og gode elektroniske systemer
for å sikre oversikt over legemidler i bruk. En samlet komité sa
seg også enig i at multidose er en god løsning for å sikre riktig
dispensering av legemidler, og ba regjeringen sørge for at det etableres
systemer for elektronisk ordinasjon av multidose til alle aktuelle
pasienter, uavhengig av omsorgsnivå.
Det er et overordnet mål å utvikle kvalitetsindikatorsystemet
til å bli et bærekraftig og helsepolitisk relevant system for realistiske
sammenligninger på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå.
Helsedirektoratet fikk fra januar 2012 et lovpålagt
ansvar for å utvikle, formidle og vedlikeholde nasjonale kvalitetsindikatorer
for hele helse- og omsorgstjenesten.
Antall nasjonale kvalitetsindikatorer økte fra
54 indikatorer i 2013 til 66 i 2014. De nasjonale kvalitetsindikatorene
fordeler seg på områdene somatisk helsetjeneste, psykisk helsevern,
rus og kommunale helse- og omsorgstjenester. 49 av de 66 indikatorene er
for spesialisthelsetjenesten. Kvalitetsindikatorene dekker svært
få fagområder i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og noen
flere, men langt fra alle i spesialisthelsetjenesten.
Utfordringene ved å utvikle og publisere kvalitetsindikatorer
er først og fremst knyttet til mangel på data innenfor en rekke
områder og varierende datakvalitet i de kildene som finnes. Det
nasjonale kvalitetsindikatorsystemet skal så langt det er mulig,
benytte seg av eksisterende registre og datakilder. I dag foreligger
det ikke et entydig kodeverk på alle fagområder, og det er utfordringer
med enhetlig forståelse og bruk av kodeverk, noe som påvirker registreringspraksis
i tjenesten. Det kan mangle rapportering fra enkelte behandlingssteder
og det kan være mangelfull rapportering.
I tillegg er innsamling og kvalitetssikring
av data tidkrevende. Mange av registrene og datakildene er ikke
er i stand til å levere data før en god stund etter at dataene er
samlet inn. Noen kilder samler dessuten inn data kun årlig. Resultatene
av indikatorene kan derfor ofte oppleves å ha relativt liten aktualitet.
Nasjonale kvalitetsindikatorer er et sett av
indikatorer som sier noe om strukturer, prosesser og resultater,
og til sammen skal de si noe om kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten.
Ved å etablere en «pakke» av kvalitetsindikatorer kan det gis et
mer samlet bilde av kvaliteten på helsetjenesten innenfor et fagområde.
Nasjonalt kvalitetsindikatorsystem skal bidra
til å sikre befolkningen likeverdig tilgang på helse- og omsorgstjenester
uavhengig av hvem pasienten er og hvor i landet man befinner seg.
Forskjeller i praksis og utførelse av helsetjenester over tid kan
derfor gi en indikasjon på at pasientene ikke mottar et likeverdig
tilbud, og at behandlingstilbudet varierer i urimelig grad mellom
behandlingssteder. Nasjonale kvalitetsindikatorer kan bidra til
å vise forskjeller i praksis over tid.
Meldingen presenterer flere eksempler på fagområder
der man ved hjelp av kvalitetsindikatorer ser betydelige forskjeller
over tid, generelt dårlig resultat fra måltall, liten forbedring
over tid og ikke minst god utvikling over tid.
Komiteen viser til at nasjonal
kvalitetsindikatorsystem skal bidra til å sikre befolkningen likeverdig
tilgang på helse- og omsorgstjenester, uavhengig av hvem man er
eller hvor man bor. Komiteen mener at uønsket forskjell
i praksis må reduseres, og at bruk av kvalitetsindikatorer kan bidra
til dette. Komiteen mener at reinnleggelser er spesielt
viktige å følge med på, og merker seg at store kommuner gjennomgående
har signifikant høyere sannsynlighet for reinnleggelser av eldre. Komiteen merker
seg også at pasienter med KOLS/astma er den pasientgruppen som hyppigest
blir innlagt på nytt innen 30 dager. Komiteen ber
regjeringen følge nøye med på reinnleggelsesgraden på sykehus.
Komiteen viser også til arbeidet
med å få ned antall sykehusinfeksjoner, og merker seg at nivået
de siste årene holdes stabilt på om lag 5 prosent. Komiteen merker
seg at forekomsten i perioden 2009–2012 lå på rundt 6 prosent. Komiteen ser
at dette er en forbedring, men mener det bør være mulig å redusere
forekomsten av sykehusinfeksjoner ytterligere. Komiteen ber
regjeringen ha fokus på dette, og også vurdere høy beleggsprosent
og korridorpasienter som risikofaktorer her. Færre sykehusinfeksjoner
er generelt viktig for å få ned bruken av antibiotika generelt og
spesielt bruk av bredspektret antibiotika på sykehus. Dette er viktig
for å hindre spredning av antibiotikaresistente bakterier i helsevesenet.
Komiteen viser til at i oppdragsdokumentet
til sykehusene for 2016 er det et mål om at andel sykehusinfeksjoner
skal være mindre enn 4,7 prosent. For 2016 er de regionale helseforetakene
gitt i oppdrag å sette i gang etablering av et antibiotikastyringsprogram
i sykehus, i tråd med Helse- og omsorgsdepartements handlingsplan
mot antibiotikaresistens. Komiteen er kjent med at
som ledd i etableringen av et antibiotikastyringsprogram i sykehus,
skal de regionale kompetansesentrene for smittevern styrkes.
Komiteen viser til at Statens
helsetilsyn i en rapport fra 2001 anbefalte et gjennomsnittlig belegg på
85 prosent for planlegging av drift ved avdelinger med høy andel
øyeblikkelig hjelp-innleggelser. I tillegg anbefalte Helsetilsynet
et belegg opp mot 90–95 prosent ved avdelinger med hovedsakelig
planlagt virksomhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at i etterkant
av denne rapporten har det blant annet skjedd endringer i behandlingsmetoder
(mer bruk av dagkirurg mv.), utbygging av kommunale tjenester og
kortere liggetider. Flertallet mener at beleggsprosenten
i seg selv derfor ikke er et godt nok mål på kvalitet og kapasitet.
Flertallet viser også til at
det er helseforetakenes ansvar å sørge for ansvarlig drift med hensyn
til utnyttelse av kapasitet og kvalitet på tjenestene, og at all
aktivitet må planlegges ut fra pasientens behov. Flertallet mener
derfor at det er avgjørende at alle helseforetakene ser på sammenhengen
mellom beleggsprosent og kvalitet – dvs. om det er forsinkelser i
pasientforløp, opphopning av pasienter i akuttmottak, sykefravær
hos ansatte og om det er økt forekomst av sykehusinfeksjoner og
korridorpasienter.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil allikevel beklage at korridorpasienter dessverre har vært et
uheldig trekk i norske sykehus, og er oppmerksom på at dette er
en kvalitetsindikator som helsemyndigheter, sykehuseiere og helsepersonell
har vært opptatt av. Dette flertallet viser til at
det de siste årene har vært en reduksjon i andelen korridorpasienter,
og at det i oppdragsdokumentet for 2016 er et mål om at det ikke
skal være korridorpasienter.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at når pasientbelegget blir over 92,5 prosent, øker dødeligheten
signifikant (undersøkelse Tyskland). Gjennomsnittlig beleggsprosent
ved norske sykehus er over 90 prosent, og dette utgjør en potensiell
fare for pasientsikkerheten. Dette medlem viser til
at Senterpartiet ønsker å gjøre som Storbritannia har gjort, å innføre
en forsvarlighetsgrense for sykehusbelegg på 85 prosent.
Dette medlem viser til at reduksjonen
i antall korridorpasienter har skjedd samtidig som 95 prosent av
kommunene opplever at pasientene er sykere når de overføres til
den kommunale helse- og omsorgstjenesten sammenlignet med før samhandlingsreformen,
og at over 80 prosent av fastlegene mener at pasienter ofte blir
skrevet ut for tidlig til kommunen (Riksrevisjonens undersøkelse
av ressursutnyttelse og kvalitet i helsetjenesten etter innføringen
av samhandlingsreformen, Dokument 3:5 (2015–2016)). Dette
medlem viser til at gjennomsnittlig liggetid på sykehus
er lav i Norge sammenlignet med andre OECD-land. Bare Israel og
Tyrkia har kortere liggetid for pasienter på sykehus. Dette
medlem mener god kvalitet og pasientsikkerhet i framtiden forutsetter
at Norge bygger opp sengetallene i sykehus og innfører en forsvarlighetsgrense
for belegg.
Komiteen ser positivt
på at alle helseregioner har klart å øke andelen epikriser sendt
ut innen én og syv dager i 2014 i forhold til 2013. Unntaket er
på området tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Komiteen ber
regjeringen følge opp dette.
Komiteen viser til at mange høringsinstanser har
forslag til hvilke kvalitetsindikatorer systemet bør suppleres med
og at det er viktig at fagmiljøene er involvert i dette arbeidet.
Kreftforeningen peker blant annet på at det er viktig å innlemme
brukeropplevd kvalitet som en del av et arbeid med i større grad å
involvere pasienter og pårørende. Unge Funksjonshemmede mente i
høringen at ungdoms- og brukermedvirkningen bare får overflatisk
behandling i meldingen. Komiteen mener pasientenes
opplevelse av kvalitet er en indikator på om helsetjenesten lykkes
i sitt arbeid, og om politiske beslutninger understøtter helse-
og omsorgsarbeidernes mulighet til å lykkes. Komiteen vil
blant annet vise til Kunnskapssenteret for helsetjenesten i Folkehelseinstituttets
årlige PasOpp-rapporter, som ved hjelp av spørreundersøkelser blant
pasienter måler den pasientopplevde kvaliteten.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at epikrisetid følges opp
(på alle områder) i årlig melding fra de regionale helseforetakene,
og at den neste kommer i mars 2016.
Departementet finner at det gjennomgående er utfordringer
innen områdene (i) kommunikasjon og involvering av pasienter og
pårørende og (ii) kompetanse, læring og ledelse.
Regjeringens ambisjon er å skape pasientens
helsetjeneste. Sett fra pasientens ståsted er det en selvfølge at
unødig skade skal unngås i møtet med helse- og omsorgstjenesten.
Likevel er det altfor mange pasienter som blir unødig skadet som
følge av ytelser eller mangel på ytelser i tjenesten.
Selvbetjeningsløsninger, brukervennlig informasjon,
bildeskrift, samvalgsverktøy og utvikling av velferdsteknologi er
viktige virkemidler for å oppnå bedre kommunikasjon og mer likeverdige
tjenester. Det er en særlig utfordring å sikre at alle pasientgrupper
forstår språket og informasjonen som gis.
Pårørendeprogrammet for en aktiv og framtidsrettet
pårørendepolitikk (2014–2020) videreføres. Høsten 2015 sendte departementet
på høring et forslag om styrket pårørendestøtte i helse- og omsorgstjenesteloven.
Den nasjonale nettportalen helsenorge.no skal være
den viktigste offentlige informasjonskilden og kommunikasjonskanalen
for pasienter og brukere. Portalen har selvbetjeningstjenester som
gir pasienten innsyn i blant annet resepter og kjernejournal. På sikt
er det et mål at hver innbygger skal ha én journal der nødvendige
helseopplysninger er samlet. Helsedirektoratet utreder hvordan målet
kan realiseres teknisk, organisatorisk og juridisk.
Flere kommuner prøver ut velferdsteknologi for trygghet
og mestring gjennom Nasjonalt program for utvikling og innføring
av velferdsteknologi 2014–2020. For å sikre en helhetlig tjeneste
hvor systemer fungerer sammen, er det nødvendig å ta i bruk felles standarder
for velferdsteknologi. Regjeringen vil legge til rette for å ta
i bruk velferdsteknologi og mobil helseteknologi (m-helse) for behandling
og oppfølging av personer med kroniske sykdommer.
Mange hendelser som meldes til Kunnskapssenteret,
Norsk pasientskadeerstatning, Helsetilsynet og pasient- og brukerombudene
skyldes svikt i pasientadministrasjon og brudd i pasientforløpene.
Digitale verktøy, som elektronisk pasientjournal og pasientadministrative
systemer, er nødvendig for at helsepersonell kan håndtere og ha
lett tilgang til nødvendige helseopplysninger. Svikt i systemene
kan føre til at informasjon som har avgjørende betydning for behandlingen,
ikke er tilgjengelig og at pasienter ikke blir innkalt i tide.
I 2015 er det innført 28 pakkeforløp for kreft. Alle
helseregionene har etablert tverrfaglige diagnosesentre for pasienter
med mistanke om kreft eller annen alvorlig sykdom. Målet er gode
og forutsigbare pasientforløp og at diagnosen stilles raskere ved at
flest mulig undersøkelser gjøres samtidig. De gode erfaringene med
pakkeforløp og diagnosesentre for kreft, gjør at det er satt i gang
arbeid med å utvikle pakkeforløp for hjerneslag. Det vil dessuten
bli utarbeidet pakkeforløp innen psykisk helse og rus.
Pasient- og brukerombudene er særlig opptatt
av sykehjemstilbudet og fastlegeordningen. For å sikre bedre kvalitet
i de kommunale helse- og omsorgstjenestene har regjeringen løftet
frem nye og forsterkede tiltak i meldingen om primærhelsetjenesten
og i regjeringens plan for omsorgsfeltet 2015–2020 (Omsorg 2020).
Fastlegens rolle i flerfaglige team i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
er omtalt i meldingen.
Et sentralt tiltak i stortingsmeldingen om primærhelsetjenesten
er å utvikle primærhelseteam og oppfølgingsteam. En teambasert førstelinjetjeneste vil
gi et mer samordnet tilbud, bedre tilgjengelighet, større bredde
i tjenestetilbudet og riktigere bruk av personellet. Primærhelseteamet
vil være befolkningens primære kontaktpunkt med helse- og omsorgstjenesten.
Regjeringen vil vurdere endringer i regelverk for organisering og
finansiering for å legge til rette for primærhelseteam.
Et forsøk med statlig finansiering av omsorgstjenestene
skal settes i gang i 2016. Målet er å finne ut om nasjonale tildelingskriterier
og statlig finansiering gir økt likebehandling
på tvers av kommunegrenser og riktigere behovsdekning. Et annet
tiltak er forslag om lovfestet rett til heldøgns pleie og omsorg. Et
tredje tiltak er å øke kapasitet og kvalitet i omsorgssektoren ved
hjelp av investeringstilskuddet til heldøgns omsorgsplasser. Kommunene
kan motta tilskudd til utbygging, utskiftning og renovering av heldøgns
omsorgsplasser. Regjeringen har styrket tilskuddet ved å øke gjennomsnittlig
tilskuddsandel per plass fra 35 til 50 prosent av maksimal godkjent
anleggskostnad, samt økt tilskuddet for pressområdekommuner. Regjeringen
har videre vedtatt å videreføre investeringstilskuddet etter 2015.
Det er innledet et samarbeid med KS om et løpende planarbeid for
å kartlegge framtidige behov for heldøgns omsorgsplasser. Planarbeidet
vil bygge på en forutsetning om netto tilvekst av heldøgns omsorgsplasser.
Investeringstilskuddet er en sentral del av regjeringens satsing
på omsorgstjenestene, og må ses i sammenheng med andre viktige tiltak
i Omsorg 2020.
Regjeringen vil etablere et prosjekt som skal
utvikle en trygghetsstandard for kvalitet i sykehjem. Trygghetsstandarden
skal bidra til at beboere på sykehjem skal ha et godt og likeverdig
tilbud. Bruker- og pårørendeorganisasjoner, KS og yrkesorganisasjonene
samt aktuelle fagmiljø er invitert til å delta i prosjektet.
Systematisk arbeid med kvalitet og pasientsikkerhet
er et ansvar for ledere på alle nivåer i tjenesten. Ledere som arbeider
nær pasienten eller brukeren, har en nøkkelrolle. Arbeidet skal
forankres i toppledelsen, og ledelsen skal etterspørre resultater for
kvalitet og pasientsikkerhet. Ledelsen må ha kunnskap om virksomhetens
kompetanse og områder med risiko for svikt.
Kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid handler
om å skape en lærende kultur i organisasjonen. Åpenhet om kvalitet
og uønskede hendelser er en forutsetning, og flere virksomheter
har ivaretatt dette. Avgjørende for å lykkes er evne og vilje til
å forandre og forbedre, god ledelsesforankring på alle nivåer og
et system og en kultur som stimulerer til læring og forbedring på
tvers av avdelinger og personellgrupper.
God ledelse er avgjørende for faglig utvikling, god
kvalitet og innovasjon. Personell og kompetanse er lederens viktigste
ressurser. God planlegging og styring av personellressursene er
grunnleggende for at virksomheten kan yte gode helse- og omsorgstjenester.
God ledelse og planlegging er avgjørende for gode tjenester, faglig
utvikling og forbedring av tjenestene. Meldingen gjør rede for tiltak
for å styrke kompetansen blant ledere i helsesektoren.
Pasientsikkerhetsprogrammet «I trygge hender» (2014–2018)
videreutvikles. Programmet tilbyr verktøy for ledere og helsepersonell
for bedre pasientsikkerhet. Spesialisthelsetjenesten er
gjennom oppdragsdokumentet pålagt å delta i programmet, mens kommunene
inviteres og oppfordres til å delta. Mange kommuner bruker tiltakspakkene,
men det er behov for å knytte arbeidet tettere til ledelsesnivåene i
kommunen.
Nasjonale faglige retningslinjer og nasjonale kvalitetsindikatorer
skal bidra til kunnskapsbasert praksis og gi oss kunnskap om kvaliteten
i tjenesten. For å kunne forvalte, lede og utvikle tjenesten, er
det behov for data om ulike forhold i helse- og omsorgstjenesten.
Det er etablert flere nye kvalitetsindikatorer de siste årene. Systemet
skal videreutvikles, og pasientopplevd kvalitet skal tillegges like
stor vekt som faglige indikatorer. I dag finnes det 13 nasjonale
kvalitetsindikatorer innen kommunale helse- og omsorgstjenester,
hvorav fire for omsorgssektoren. Det er behov for flere slike indikatorer.
Helsedirektoratet arbeider med indikatorer som gir informasjon om
brukernes tjenestetilbud, herunder muligheter for å ha en aktiv
og meningsfull tilværelse med andre. De har også fått i oppdrag
å utvikle bruker- og pårørendeundersøkelser som metode for kvalitetsutvikling
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Nasjonal helseregisterstrategi skal sikre modernisering
og samordning av sentrale helseregistre og nasjonale medisinske
kvalitetsregistre, og den skal legge til rette for at disse utnyttes
enda bedre som datakilde. Norge har 52 medisinske kvalitetsregistre med
nasjonal status. Registrene publiserer årlig informasjon om kvalitet
og resultater av behandling ved norske sykehus på kvalitetsregistre.no.
Fortsatt mangler vi datagrunnlag på mange områder. Departementet
vil legge frem et lovforslag om å etablere et kommunalt pasient-
og brukerregister. Helsedirektoratet har fått i oppdrag å forberede
etablering av registeret. Psykisk helsevern og rus er fagområder
der det er behov for bedre datagrunnlag. Norsk kvalitetsregister
for behandling av spiseforstyrrelser fikk nasjonal status i 2015,
som det første innen psykisk helsevern. Nasjonalt folkehelseinstitutt
utreder etablering av et fellesregister for psykisk helse og rus.
Personer som trenger hjelp av helse- og omsorgstjenesten
skal oppleve at de får god og riktig hjelp og ikke utsettes for
unødige komplikasjoner og skader. Regjeringen vil samtidig stimulere
til helsefremmende tiltak for å forebygge sykdom og bidra til mestring.
Antibiotikaresistens er en av de største helsetruslene
verden står overfor. Regjeringen vedtok i juni 2015 en tverrdepartemental
Nasjonal strategi mot antibiotikaresistens (2015–2020). Målet er
å redusere antibiotikabruken i befolkningen med 30 prosent innen
utgangen av 2020.
Helse- og omsorgstjenester til barn og unge
er et viktig satsingsområde for regjeringen. Den sterke veksten
i ressursinnsatsen i psykisk helsevern for barn og unge har bidratt
til at stadig flere får behandling. Vi har sett en gradvis nedgang
i ventetid til behandling de senere årene. Helsedirektoratet har
laget en strategi for å sikre tverretatlig oppfølging av barn og
unges psykiske helse, og det gis tilskudd til satsinger for barn
og unge i skolealder. Regjeringen vil i 2016 følge opp vedtaket
fra Stortinget om å fremme en opptrappingsplan som skal redusere
forekomsten av vold i nære relasjoner samt styrke ivaretakelsen
av barn utsatt for vold og overgrep, jf. Innst. 315 S (2014–2015).
Forebyggende tjenester og tidlig innsats gjennom helsestasjons-
og skolehelsetjenesten er de viktigste tjenestetilbudene for å fremme
helse og mestring blant barn og unge. Det er igangsatt et arbeid
med en ungdomshelsestrategi som skal dekke aldersgruppen 13–25 år.
Strategien skal belyse hvordan man sikrer tilgjengelighet, kapasitet
og godt koordinerte tjenester til ungdom, også nettbaserte tjenester.
Et panel bestående av ungdom med ulik bakgrunn skal gi innspill
til strategien. Utviklingen av gode helse- og omsorgstjenester til
barn, unge og deres familier må ses i sammenheng med annet arbeid
rettet mot denne gruppen, som regjeringens strategi mot barnefattigdom,
ungdomshelsestrategien, Trygghet, deltakelse og engasjement – regjeringens
arbeid for barn og ungdom, og det tverrdepartementale samarbeidet
om utsatte barn og unge mellom 0–24 år.
Komiteen merker seg at departementet
finner at det gjennomgående er utfordringer innen områdene (i) kommunikasjon
og involvering av pasienter og pårørende og (ii) kompetanse, læring
og ledelse. Komiteen vil legge til at organiseringen
av tjenestene, samhandlingen mellom nivåene og bemannings- og ressurssituasjonen
også er faktorer som i høy grad påvirker kvalitet og pasientsikkerheten.
Komiteen merker seg at regjeringen
gir en oppsummering av noen av tiltakene som er igangsatt og stortingsmeldinger
som er vedtatt, som skal være et bidrag til bedre kvalitet og pasientsikkerhet. Komiteen viser
til at Kreftforeningen i sin høringsuttalelse er positive til innføringen
av pakkeforløp for kreftbehandling, men er kritiske til at OUS oppnår dårligere
resultater enn andre sykehus.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at mangelfull
kommunikasjon og informasjon er en av de utfordringene som er gjennomgående
for hele helsefeltet. Disse medlemmene mener at bedre
mulighet for elektronisk kommunikasjon er viktig for å skape god
samhandling, mer pasientinvolvering og bedre bruk av helseressurser.
Utvikling av gode og effektive elektroniske kommunikasjonsverktøy
må prioriteres høyt, både i forhold til pasienten, men også mellom
fastlege og spesialisthelsetjenesten.
Komiteen viser til
at tydelig ledelse og gode systemer og prosedyrer er avgjørende
for å unngå skader og svikt. Det er et ledelsesansvar å styre virksomheten
og utvikle en kultur som fremmer pasientsikkerhet i alle ledd i
organisasjonen. En avgjørende forutsetning for en lærende kultur
er åpenhet om feil og vilje til endring. Komiteen understreker
at ansatte på alle nivåer i helsetjenesten må være trygge på at
det er ønsket at de skal ta sin ytringsfrihet i bruk. En åpenhetskultur
skapes ved at ledelsen – fra departementet, Stortinget og nedover
i systemene – er tydelige på at dette er ønsket. Komiteen er
derfor bekymret for tilbakemeldinger som tyder på at det er for
mange i helsetjenesten som opplever det motsatte av en åpenhetskultur. Komiteen vil
derfor understreke at det er avgjørende for Stortingets arbeid at
et så komplett bilde av helsetjenestene som mulig er tilgjengelig
for offentligheten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at Fafo
i 2014 gjennomførte en undersøkelse av arbeidsmiljøet ved norske
sykehus, på oppdrag fra Arbeidstilsynet (FAFO-rapport 2015:17).
Her konkluderes det med at det ikke er grunn til å tro at situasjonen
i norske sykehus er vesentlig verre enn i arbeidslivet sett under
ett når det gjelder å bli møtt med uvilje fra sjefen hvis man tar
opp problematiske forhold på arbeidsplassen. Det er også ganske
stor grad av enighet hos leder og tillitsvalgte om at ansatte melder
fra om feil, mangler eller kritikkverdige forhold i arbeidsmiljøet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener likevel det ikke må være tvil om at ansatte i norske sykehus
skal ha en reell ytringsfrihet. Medarbeiderne i sykehus skal ha
anledning til å komme med sine meninger og gi offentlig kritikk.
Helsepersonell har ikke bare muligheten til å ytre seg, men også
en plikt til å melde fra om ting som kan være til skade for pasientene
og pasientsikkerheten.
Dette flertallet viser til at
det å utvikle en kultur for åpenhet og ytringsfrihet først og fremst
er et lederansvar. Som en oppfølging av kravene i foretaksmøtet
12. januar 2016 er de regionale helseforetakene
blitt bedt om å utvikle en plan for å få frem kunnskapen på området.
Videre er de bedt om å følge opp med tiltak for å endre kulturen
der det avdekkes behov for dette, og anvende kunnskapen fra Pasientsikkerhetsprogrammets
kartlegging av pasientsikkerhetskultur. Arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene
vil bli invitert med i dette arbeidet.
Komiteen understreker
også viktigheten av systemer som myndiggjør førstelinjen og unngår unødvendig
rapportering og byråkratisering. Komiteen mener det
er viktig å sikre systemer og organisering av helsetjenesten som
ikke fører til ansvarspulverisering. En organisasjonskultur der
ansatte gis ansvar, og forventes å ta ansvar i alle ledd i tjenesten,
er avgjørende i pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid.
Komiteen er bekymret for at det
innføres for mange rapporteringskrav som ikke har noen effekt på kvaliteten
eller pasientsikkerheten, slik at for eksempel andelen tid fastleger
og leger i sykehus bruker på pasientrettet arbeid reduseres. Komiteen vil
derfor understreke at når manglende kunnskapsgrunnlag påpekes, og
ny kunnskapsinnhenting initieres, så må dette skje på faglig fundert
grunnlag, økt byråkratisering må unngås og allerede innførte rapporteringskrav
må kritisk gjennomgås.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at det er klar sammenheng mellom pasientsikkerhetskultur og
risiko for skader. Pasientsikkerhetskampanjen I trygge hender publiserte
rapporten Pasientsikkerhetskultur i norske helseforetak og sykehus
2012 og 2014, i februar 2016. Dette medlem merker
seg at undersøkelsen viser at rundt halvparten av enhetene ved norske
sykehus rapporterer om et godt klima for pasientsikkerhetskultur,
men også at minst 44 prosent kan ha et klima som gir økt sjanse
for pasientskader. Dette medlem viser til at sikkerhetsklima
handler om hvor lett medarbeidere synes det er å snakke om risiko
og uønskede hendelser ved sitt arbeidssted, og at teamarbeidsklima handler
om medarbeideres opplevelse av støtte fra sitt team for å prioritere
trygg pasientbehandling. Videre mener dette medlem at
det er svært viktig å merke seg at undersøkelsen viser at ledere
er viktige premissgivere for hvordan ansatte opplever pasientsikkerhetskulturen
ved sitt arbeidssted.
Dette medlem viser til at det
over år har kommet mange meldinger om en kultur i norske sykehus
der ansatte vegrer seg for å uttrykke sin mening om forhold ved
arbeidsplassen, herunder forhold som kan være av stor betydning
for pasientsikkerheten. Dette ble aktualisert på nytt i Dagens Næringsliv
23. januar 2016, der sykehusansatte advarte om en sterk fryktkultur
ved norske sykehus. 30 sykehuskilder var intervjuet. Dette
medlem viser til at de ansatte i DNs reportasje peker på
at sanksjoner oftest rammer tillitsvalgte og at dette harmonerer med
meldinger ulike stortingsrepresentanter mottar og med flere saker
som har nådd mediene. Direktøren i Helsetilsynet bekreftet i DNs
reportasje at det finnes «en del ondsinnede arbeidskulturer som
kan ramme både de ansatte og pasientsikkerheten.»
Dette medlem viser til at innføringen
av foretaksmodellen har medført et betydelig større ledelsesapparatet
i sykehussektoren, et større byråkrati og en kraftig økning i antall
kommunikasjonsarbeidere, samtidig som folkevalgte har minimal innflytelse
over sykehusstyringen. Foretaksmodellen fører til et stort demokratisk
underskudd og mindre åpenhet om sykehusene. Dette medlem mener
det utgjør en betydelig hindring for pasientsikkerhetsarbeidet når
fokuset på omdømme blir for stort og går på bekostning av åpenhet
omkring sykehusenes virksomhet. Dette medlem mener
at som et første tiltak må stedlig ledelse innføres ved alle sykehus. Dette
medlem viser til at Senterpartiet vil avvikle foretaksmodellen
og innføre folkevalgt styring av sykehusene, jf. Dokument 8:96 S
(2014–2015) og Innst. 377 S (2014–2015).
Dette medlem mener fryktkulturen
i sykehusene er uakseptabel og at det er uholdbart at minst 44 prosent
av sykehusene kan ha et klima som gir økt sjanse for pasientskader.
I dagens styringsmodell er dette først og fremst statsrådens og
foretaksledelsens ansvar, og dette medlem mener at
det haster med å få på plass endringer. Dette medlem mener statsråden
må sørge for en åpenhetskultur i sykehusene, ledere som aktivt understøtter
dette og at det får konsekvenser når oppdraget brytes.
Komiteen merker seg
at regjeringen vil fremme lovforslag om å etablere et kommunalt
pasient- og brukerregister og imøteser dette. Folkehelseinstituttet
utreder etablering av et fellesregister for psykisk helse og rus,
og komiteen deler oppfatningen av at det er viktig
å få et mer systematisert kunnskapsgrunnlag for psykisk helse- og
rusområdet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringens mål er å styrke pasientens rolle i helsetjenesten. Flertallet mener
pasienten skal være en likeverdig samarbeidspartner med helsepersonellet.
Dette forutsetter at pasientene skal ha tilgang til kvalitetssikret
informasjon om egen helse slik at de kan delta i beslutninger om
egen behandling, og at de skal være aktivt med i utformingen av
helsetjenesten. Flertallet vil påpeke at ved samvalg
samarbeider pasient og helsepersonell om å treffe beslutninger
om utredning, behandling og oppfølging på den måten pasienten ønsker. Flertallet mener
det er viktig at pasienten får støtte til å vurdere behandlingsalternativer,
ut fra beste tilgjengelige kunnskap om effekt, fordeler og ulemper. Flertallet mener
det er positivt at regjeringen i Meld. St. 11 (2015–2016) Nasjonal
helse- og sykehusplan varsler at de vil jobbe for å videreføre arbeidet
med å utvikle og ta i bruk gode samvalgsverktøy og publisere disse
på helsenorge.no.
Komiteen mener teknologi
er et godt redskap for å være mer delaktig i behandling og mestre
egen helse. Komiteen vil påpeke at den nye pasientjournalloven
som trådte i kraft 1. januar 2015, åpnet nye muligheter til å dele
og hente frem informasjon mellom helsepersonell og virksomheter.
Loven åpner for at nødvendige opplysninger om en pasient kan gjøres
tilgjengelig, uavhengig av hvor pasienten har fått helsehjelp tidligere
og hvordan helsetjenesten er organisert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil videre påpeke at det er stort behov for en sterkere nasjonal
styring, bedre koordinering og bedre organisering av IKT-feltet. Flertallet er
glad for at Direktoratet for e-helse ble etablert 1. januar 2016,
og at målet er å styrke myndighetsrollen på e-helseområdet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
opprettelsen av et e-helse-direktorat, basert på behovet for nasjonal
styring av IKT-feltet i helsesektoren. Disse medlemmer vil imidlertid
understreke behovet for at direktoratet bevarer en nødvendig fleksibilitet
for å kunne imøtese behovet for styring, koordinering og faglig
utvikling på et felt som er i kontinuerlig og rask endring. Helseregionene
må involveres i direktoratets arbeid, slik at løsningene for sykehussektoren
og andre spesialisthelsetjenester blir effektive og tett på den
kliniske hverdagen, nær ledelse, ansatte, pasienter og brukere. Disse
medlemmer legger til grunn at regjeringen følger utviklingen
nøye, slik at disse forholdene ivaretas.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at et hovedmål for regjeringen
er en bedre, nasjonalt forankret og mer samordnet styring av spesialisthelsetjenesten.
I regjeringsplattformen står det at regjeringen vil «legge ned de
regionale helseforetakene når det er utformet en nasjonal helse-
og sykehusplan» Disse medlemmer viser til at regjeringen
har vært tydelig på at ny styringsmodell først er aktuell etter
at planen er behandlet og virker. Disse medlemmer mener at
dagens modell er tungvint og ikke til det beste for pasienten. Videre
mener disse medlemmer at de regionale helseforetakene
er et unødvendig mellomnivå mellom stat og sykehus, som gir mer
byråkrati. Disse medlemmer mener modellen hindrer
nasjonal styring som ser landet under ett, og det blir for mye fragmentering
– spesielt innen IKT. Det er i tillegg store variasjoner i kvalitet
og effektivitet mellom regioner og sykehus. Disse medlemmer viser
til at det 2. oktober 2015 ble oppnevnt et utvalg som skal utrede
alternative modeller for hvordan staten kan organisere eierskapet
til sykehusene. Utvalget skal også vurdere inndelingen i helseregioner
og hvor mange helseforetak det skal være. Disse medlemmer vil
påpeke at å nedsette et utvalg ikke gjøres i stedet for å legge
ned de regionale helseforetakene, men er et steg i prosessen med
å få en ny styringsmodell. NOU-en skal leveres innen 1. desember
2016, og disse medlemmer viser til at regjeringen
skal komme tilbake til Stortinget våren 2017 med hvordan saken skal
følges opp.
Komiteen vil understreke
at det er viktig med økt tiltak for å hindre fall og viser til målet
om 10 prosent reduksjon i hoftebrudd. Komiteen er
kjent med at Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder hoftebrudd,
og mener at her må det settes inn kraftigere tiltak for å forebygge.
Komiteen deler regjeringens syn
på at antibiotikaresistens er en av de største helsetruslene verden står
overfor. Komiteen understreker viktigheten av at
tverrdepartemental Nasjonal strategi mot antibiotikaresistens (2015–2020)
og den nye framlagte handlingsplanen for helsevesenet, blir fulgt
opp. Målet er å redusere antibiotikabruken i befolkningen med 30
prosent innen utgangen av 2020. Komiteen viser
til at diagnosekoder på resept er et anbefalt virkemiddel for å
redusere antibiotikabruken.
Komiteen viser til at regjeringen
har lagt frem en handlingsplan for å forebygge mot antibiotikaresistens,
der målet er at bruken av antibiotika i helsetjenesten skal reduseres
med 30 prosent innen 2020, og at handlingsplanen inneholder tiltak
rettet mot fastleger og legevaktsleger, spesialisthelsetjenesten,
sykehjem, tannhelsetjenesten og befolkningen. Komiteen viser
til at målet er at helsepersonell i nært samarbeid med Legeforeningen
og Tannlegeforeningen skal få bedre kunnskap og veiledning om riktig
bruk av antibiotika.
Komiteen viser til at diagnosekoder
på resept er et tiltak i Helse- og omsorgsdepartementets handlingsplan
(tiltak 4.4).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
mener det fortsatt må arbeides for tekniske løsninger som gjør at
dette kan implementeres så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener dette er nødvendig
selv om det ikke er innlemmet som et av tiltakene i handlingsplanen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener at et generelt godt og høyt vaksinasjonsnivå
på tvers av befolkningen er risikoreduserende for utvikling av sykdommer
som krever antibiotikabehandling og at en bør vurdere nytten av
vaksiner i forhold til tiltak for å hindre antibiotikaresistens.
Komiteenviser til området psykisk helsevern for
barn og unge, og er glad for at Helsedirektoratet har laget en strategi
for å sikre tverretatlig oppfølging av barn og unges psykiske helse.
Forebyggende tjenester og tilrettelegging for barn og unge brukere
er viktig i helsetjenesten. Komiteen mener at den varslede
ungdomshelsestrategien også vil være et viktig tiltak for å styrke
kvaliteten i helse- og omsorgstilbudet til ungdom.
Komiteen mener at underernæring
og feilernæring er et sentralt område som både sykehus og helse-
og omsorgstjenestene i kommunene må ha en systematisk tilnærming
til. Komiteen er kjent med at det er utarbeidet nasjonale
retningslinjer for området, men at disse ikke er like godt implementert alle
steder. Komiteen er kjent med at det har forekommet
dødsfall på norske sykehus på grunn av underernæring, og er opptatt
av at vi må lære av feil som er gjort og hindre at liknende skjer
igjen. Komiteen mener at den ernæringsfaglige
kompetansen i kommunene og på sykehus må styrkes.
Komiteen mener ernæring må løftes
opp som en viktig del av pleien av syke eldre og pleietrengende.
Helsepersonell skal og må ha god kompetanse på betydningen av mat
og væske, som en integrert del av det helhetlige pasienttilbudet. Komiteenviser til at det er færre kliniske ernæringsfysiologer
i Norge enn andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Helsedirektoratet
anslår at én av tre eldre på sykehjem og mottakere av hjemmesykepleie
er, eller står i fare for å bli, underernært. Komiteen viser til
at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2015 foreslo å bevilge
midler til studieplasser i klinisk ernæringsfysiologi ved Universitetet
i Tromsø, som starter opp høsten 2016. Komiteen viser
til at et viktig tiltak i oppfølgingen av primærhelsemeldingen er
å utvikle primærhelseteam og oppfølgingsteam, som vil kunne gi et
mer samordnet tilbud, større bredde i tjenestetilbudet og riktigere
bruk av personellet.
Komiteen viser også til tilsynssaker
med alvorlige hendelser som kan være knyttet til overbelegg og fulle
avdelinger. Komiteen vil understreke at korridorpasienter
ikke er ønskelig på norske sykehus, og viser til at uforsvarlig
høy beleggsprosent kan utgjøre en pasientsikkerhetsrisiko.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Meld. St. 12 (2015–2016)
– om kvalitet og pasientsikkerhet 2014 – vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den
17. mars 2016
Kari Kjønaas Kjos | Kjersti Toppe |
leder | ordfører |