I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
gi fylkene/regionene et tidsavgrenset politisk prosjektansvar i
perioden 2017–2021 for å utvikle mer samlokalisering av lokale helsetilbud,
styrke akuttmedisin og akuttpsykiatri lokalt, bistå i utvikling
av legevaktene, implementere velferdsteknologi, innovere mer i primærhelsetjenesten, drive
fram flere kliniske studier lokalt og være samhandlingsaktør særlig
for ideelle/private helsetilbydere regionalt.
2. Stortinget ber regjeringen om årlig
å stille til disposisjon en samlet investeringsramme på 1 mrd. kroner
for perioden 2017–2021 som fylkene/regionene får ansvar for å fordele
til interkommunale legevaktprosjekter, helsehus, alarmsentraler
m.m. basert på lokale søknader. De beste prosjektene vinner, uansett
fylke/region.
3. Stortinget ber regjeringen gi fylkene/regionene et
større ansvar for innovasjon i helse knyttet til ideelle aktører
og frivillige organisasjoner for å imøtekomme endringer i anskaffelsesregelverket
fra 2016.
4. Stortinget ber regjeringen gi fylkene/regionene et
særlig ansvar for å utvikle modeller for regionalt offentlig-privat
og offentlig-frivillig samarbeid (OPS/OFS) innen rehabilitering
og habilitering – og delegere et avgrenset økonomisk ansvar for
å inngå behandlingsavtaler.
5. Stortinget ber regjeringen gi fylkene/regionene ansvar
for forsøk knyttet til formidling og forvaltning av hjelpemidler,
hvor hjelpemidler i offentlige og private rehabiliteringsinstitusjoner implementeres
og hvor formidlingsmodeller prøves ut. Målet må være færre hjelpemidler
på lager og i garasjer – og flere i bruk.
6. Stortinget ber regjeringen gi fylkene/regionene ansvar
for forsøk med å prøve ut utlånsordninger for velferdsteknologi
og medisinskteknisk utstyr til kommuner.
7. Stortinget ber regjeringen gi fylkene/regionene et
særlig ansvar for å utvikle nye fagskoletilbud i velferdsteknologi
og hverdagsrehabilitering i praksisnære løp med kommunene og særlig rettet
mot å virke i hjemmebaserte tjenester. Utdanning og praksis fra
helsefaglig yrkesutdanning som helsefagarbeider, helsesekretær, fotpleier,
tannpleier og aktivitør er særlig relevant bakgrunn.
8. Stortinget ber regjeringen gi fylkene/regionene et
særlig ansvar for å etablere kompetanse som gjør at kommunene, interkommunale
selskaper (IKS), lokale helseklynger og lokale/ideelle aktører knyttet
til helse og velferd bedre settes i stand til å nyttiggjøre seg
virkemiddelapparatet (virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI),
InnoMed, klyngene, regionale forskningsfond (RFF) og offentlige
og industrielle forsknings- og utviklingskontrakter (OFU/IFU)).
9. Stortinget ber regjeringen gi fylkene/regionene et
særlig ansvar for å sørge for anskaffelser av pilotmodeller for
tjenesteutvikling fra sosiale entreprenører, hvor målet er at det
offentlige skal få tilgang til og dernest kjøpe og implementere
de beste modellene.
10. Stortinget ber regjeringen gi fylkene/regionene
et særlig ansvar for å utvikle mobile helsetilbud rettet mot ungdom,
slik som blant annet Nordland fylkeskommune har utviklet den nasjonale
og autoriserte tjenesten Klara Klok.»
Forslagsstillerne viser til at norske helsetjenester er
blant de beste i verden, målt både i overlevelse, levealder, ressursinnsats
og geografisk fordeling. Men Norge står foran store utfordringer
knyttet til en økende spesialisering, ny og persontilpasset medisinering,
ny medisinsk teknologi, ny bioteknologi, ny sensorteknologi, digitalisering
og ikke minst en aldrende befolkning som i mindre grad enn unge
er mobile – de må i hovedsak få tjenester nært der de bor. Dette vil
være utfordrende både når det gjelder prioriteringer, investeringer
og organisering fram mot 2040.
Forslagsstillerne mener at for framtidens utfordringer
er det viktig å styrke primærhelsetjenesten lokalt og tenke helhet
i de tjenestene som utvikles. Dette er selve fundamentet for å bygge robusthet
med hensyn til å håndtere de akutte situasjonene.
Videre påpeker forslagsstillerne at det mest akutte
i norsk helsesektor ikke er hvilke 4–5 lokalsykehus som står i fare
for å miste akuttkirurgi, men hvordan samfunnet skal organisere akuttmedisin
og psykiatri i en kommunestruktur som stammer fra en tid det knapt
fantes sykebiler.
De neste fem årene i norsk helsesektor er de
viktigste de neste femti årene, og forslagsstillerne viser til at
det er nå landet har tid og penger til å organisere seg for å møte
framtida. Helsesektoren blir mer spesialisert, ja, men også mer
allmenn. Norge trenger allmennmedisin og akuttmedisin i kombinasjon
med ny teknologi, bedre organisering og at noen får et ansvar. Særlig
for det viktige «venterommet» – det som i dag hverken kommuner eller
sykehusene helt tar ansvar for og som de neste årene skal håndtere en
stadig større andel eldre i distriktene.
For å få fart på strukturering av og investeringer i
primærhelsetjenesten samt i akuttmedisin og psykiatri regionalt,
styrke rekrutteringen til ulike helsefag lokalt og ta et politisk
ansvar for standardisering og implementering av ny teknologi, vil
forslagsstillerne gi fylkene/de nye regionene et politisk prosjektansvar
i perioden 2017 til 2021.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at forslagsstillerne
i Dokument 8:17 S (2015–2016) løfter store utfordringer på helseområdet, blant
annet knyttet til økende spesialisering, ny medisinsk teknologi,
utviklingen innen bioteknologi, digitalisering og den demografiske
utviklingen med flere eldre som tilsier flere med behov for helse-
og omsorgstjenester i årene fremover.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
ser behov for at fylkene/regionene får et tidsavgrenset politisk
prosjektansvar i perioden 2017–2021 for å utvikle mer samlokalisering
av lokale helsetilbud, styrke akuttmedisin og akuttpsykiatri lokalt,
bistå i utvikling av legevaktene, implementere velferdsteknologi,
innovere mer i primærhelsetjenesten, drive fram flere kliniske studier
lokalt og være samhandlingsaktør særlig for ideelle/private helsetilbydere
regionalt. Komiteen viser til at helsebudsjettet
har økt betydelig de seneste år, og at veksten har vært særlig stor
i spesialisthelsetjenesten (sykehusene). Foruten sykehusinvesteringer
vises det til at det samlede beløpet for investeringene i kommunene
og interkommunalt er langt mer beskjedent. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne ser behovet for sterkere insentiver lokalt
– uavhengig av tjenesteorganisering. Det fordres bedre balanse i
utviklingen av samlokaliserte tilbud i primærhelsetjenesten og prehospitale
tilbud, og ikke bare i nye, store sykehusbygg.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener det mest akutte i norsk helsesektor er hvordan samfunnet skal
organisere akuttmedisin og psykiatri; ikke hvilke 4–5 lokalsykehus
som står i fare for å miste akuttkirurgi. Det fremholdes at legevaktene
– førstelinja i akuttmedisinen – er preget av høy vikarbruk og importert
arbeidskraft og trege digitaliserings- og moderniseringsprosesser. Komiteen påpeker
behovet for allmennmedisin og akuttmedisin i kombinasjon med ny
teknologi og god organisering.
Komiteen viser til at Norsk psykiatrisk
forening (Npf) er usikre på om forslagene i seg selv tilsier et
forpliktende løft for psykiatrien. Npf understreker viktigheten
av at samhandlingsreformen evalueres før det innføres ytterligere
tiltak og mener flere av de foreslåtte tiltakene må utredes og/eller
begrunnes ytterligere. Samtidig påpeker de at forslag som å slå
sammen distriktsmedisinske senter (DMS) og distriktspsykiatriske
sentre (DPS) kan gagne pasienter innen psykiatrien, men at det vil
kreve en tydelig prioritering av ressurser og personell. Det argumenteres
med det samme når det gjelder å samle legevakt og kommunale akutte
døgnplasser. Norsk psykiatrisk forening fremholder viktigheten av
å prioritere ressurser som sikrer at behandling av psykiske lidelser
gjennomføres lenge nok og inkluderer alle nødvendige aktører.
Komiteen viser til at kvaliteten
i norske helse- og omsorgstjenester i hovedsak er god. OECD-rapporten
Health at Glance 2015 viser at Norge gjør det bra på en rekke indikatorer
sammenlignet med andre land. Men kvaliteten i helse- og omsorgstjenestene
varierer for mye, og mange opplever venting som ikke er medisinsk
begrunnet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er opptatt av å skape pasientens helsetjeneste ved å flytte makt
fra systemet til pasienten. Å skape pasientens helsetjeneste handler
om å sikre et godt møte med helse- og omsorgstjenestene, enten man
er pasient, bruker eller pårørende. Flertallet mener
det er en målsetting at pasienter og brukere i større grad enn i
dag skal være aktivt deltakende i beslutninger om egen helse og behandling.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at lov om folkehelsearbeid slår fast fylkeskommunens plikt
til å fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler
som fylkeskommunen er tillagt. Dette skal skje gjennom regional
utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting og tiltak
som kan møte fylkets folkehelseutfordringer. Fylkeskommunen skal understøtte
folkehelsearbeidet i kommunene, og være pådriver for og samordne
folkehelsearbeidet i fylket, for eksempel gjennom partnerskap. Dette
flertallet mener at fylkeskommunens folkehelseansvar er
et svært viktig ansvar.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at fylkeskommunen i dag har ansvar for tannhelsetjenesten, men
at regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og Venstre nå foreslår
å overføre dette til kommunene. Dette medlem vil
understreke at Senterpartiet mener at tannhelsetjenesten fortsatt
må være en fylkeskommunal oppgave.
Dette medlem viser også til at
Senterpartiet i Dokument 8:96 S (2014–2015) om å avvikle foretaksmodellen
og innføre folkevalgt styring av sykehusene, foreslår at fylkene
skal få ansvar for drift av spesialisthelsetjenestene i sitt område,
under fortsatt statlig eierskap.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener det er en utfordring at kommunene er ikke godt nok forberedt
på økningen i antall eldre og personer med behov for pleie, omsorg
og medisinsk hjelp. Flertallet viser til at Norsk
Sykepleierforbund gjennom en rapport om samhandlingsreformens konsekvenser
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten har pekt på flere utfordringer.
Økt kompleksitet og arbeidsmengde kom før kommunene var i stand
til å bygge opp kompetanse og faglig infrastruktur. Det medførte
at kommunene hele tiden var på etterskudd i å møte de økte kravene. Flertallet peker
på at de kommunale helse- og omsorgstjenestene hadde for liten kompetanse
til å imøtekomme de økte utfordringene og at dette skapte økt sårbarhet
og svikt i kvalitetssikringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen gjennom plan
og reformarbeid er i gang med nytenkning i store deler av sektoren. Disse
medlemmer viser til at regjeringen har lagt frem legemiddelmeldingen,
folkehelsemeldingen, Nasjonal helse- og sykehusplan og meldingen om
fremtidens primærhelsetjeneste. I den sistnevnte meldingen gis det
en omtale av mange av de utfordringene forslagsstillerne også peker
på.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Stortinget har gitt sin tilslutning til den første
helhetlige stortingsmeldingen om de kommunale helsetjenestene som
skal skape reell samhandling mellom helsepersonell i kommunene og
sette kompetanse og kvalitet i høysetet. I primærhelsemeldingen
foreslås det mer koordinerte og helhetlige pasientforløp, mer forebygging
og tidlig innsats, flere tjenester der brukeren bor og at en større
andel av tjenestene leveres i kommunene. Dette er tiltak som er
i tråd med tankegangen forslagsstillerne skisserer i representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet peker videre på at vi i dag har to
nivåer som har ansvaret for å levere helsetjenester til befolkningen.
Det er kommunen som skal sørge for at personer som oppholder seg
i kommunen, tilbys nødvendig helse- og omsorgstjenester. I tillegg
har spesialisthelsetjenesten ansvar for å yte nødvendig helsehjelp
til dem som har behov for mer spesialiserte tjenester. Disse
medlemmer mener det vil være lite hensiktsmessig at det
etableres et tredje nivå som skal få ansvar for å planlegge og organisere
helsetjenesten, slik forslagsstillerne foreslår. Det vil føre til
enda mer uklarhet og mer kompliserte samarbeidsforhold.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at målet med kommunereformen er å flytte mer makt og myndighet
nærmere innbyggerne. I dag bærer kommunene store deler av velferdssamfunnet
på sine skuldre. Det vil ikke være mulig å løse fremtidens helseutfordringer
med dagens kommunestruktur. Pasienter og innbyggere vil stille helt
andre krav til sterke fagmiljø, spisskompetanse og bredde enn for
noen tiår siden. Det handler blant annet om hjelp til sårbare barn, mennesker
med rusproblemer og psykiske helseutfordringer og mennesker rammet
av demens. Flertallet mener at morgendagens velferdskommuner
bør bli større, og kommunereformen er helt avgjørende for at vi
kan ha bærekraftige lokale helsetjenester i fremtiden. Større kommuner
vil også redusere behovet for interkommunalt samarbeid.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at dagens kommunestruktur er hensiktsmessig for å kunne yte gode
og nære helsetjenester til hele befolkningen. Dette medlem viser til
at brukerundersøkelser viser at mindre kommuner i gjennomsnitt er
bedre fornøyd med det kommunale helse- og omsorgstilbudet enn brukere
i større kommuner. Dette medlem viser til at regjeringspartiene
og Venstre også ved innføring av samhandlingsreformen truet med større
kommuner som en forutsetning for å lykkes. Nå ser vi at det er mange
store kommuner som har problem med det nye ansvaret, som for eksempel
å ta imot utskrivningsklare pasienter fra sykehus. Dette
medlem mener at regjeringens kommunereform vil være en sterk
svekkelse av lokaldemokratiet, og dermed innbyggernes mulighet til
å påvirke utformingen av det lokale helse- og omsorgstilbudet. Dette medlem mener
at endringer i kommunestruktur må skje ved frivillighet, mens mange
kommuner nå presses til å vurdere sammenslåing, ikke på grunn av
utsikter til bedre tjenester for befolkningen eller bedre lokaldemokrati,
men på grunn av økonomisk tvang fra regjeringens side.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at Stortinget har behandlet
oppgavemeldingen, jf. Meld. St. 14 (2014–2015) og Innst. 333 S (2014–2015),
der en del av oppgavene som i dag tilhører fylkeskommunen, foreslås
overført kommunene. Som en del av oppfølgingen av Stortingets innstilling
i saken skal regjeringen legge frem en stortingsmelding våren 2016
om rolle, struktur og oppgaver for det regionale folkevalgte nivået.
Disse medlemmer viser til sist
til høringsuttalelsen til Norsk psykiatrisk forening hvor det påpekes
at samhandlingsreformen bør evalueres før det settes i gang nye
«løft» og reformer, og foreningen foreslår at en heller bør satse
på utforming av de tiltak som allerede er bestemt iverksatt før
en starter parallelt og ukoordinert med et «drømmeløft». Disse
medlemmer støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Venstre viser til at regjeringen skal legge
frem en stortingsmelding våren 2016 om rolle, struktur og oppgaver for
det regionale folkevalgte nivået. Disse medlemmer forsikrer
at disse partiene vil behandle den varslede meldingen med en helhetlig tilnærming
til et regionalt folkevalgt nivå og hvilke oppgaver regionene/fylkeskommunene skal
ha i framtida. Disse medlemmer viser også til at
flere av verktøyene i det regionale virkemiddelapparatet som forslagsstillerne
viser til i forslaget, ble betydelig styrket under den rød-grønne
regjeringsperioden. Regionale forskningsfond ble etablert av den
rød-grønne regjeringen for å mobilisere til økt FoU-innsats og styrke
regional forskning og innovasjon, både i næringslivet og i offentlig
sektor. Flere regioner har løftet innsatsen for økt innovasjon i
helse- og omsorgstjenesten og kan vise til både økt FoU-aktivitet
og økning i innovasjonsprosjekter, men disse medlemmer deler
forslagsstillernes intensjoner om at dette absolutt bør løftes ytterligere.
Det er viktig med en aktiv nærings- og innovasjonspolitikk for en
voksende helsenæring.
Komiteen støtter forslagsstillernes
ønske om å styrke og videreutvikle de desentraliserte spesialisthelsetjenestene.
Dette vil gi mange pasienter kvalitetsmessige gode tjenester i nærområdet,
og spare dem for belastende reiser til sykehus. Samlokalisering
med kommunale tjenester gir også en større mulighet til å etablere
helhetlige pasientforløp mellom primær- og spesialisthelsetjenesten. Komiteen vil
trekke frem at flere eldre vil ha behov for helsetjenester. Fremover mot
2040 får Norge en stor vekst av antall eldre over 80 år, og mange
av disse vil bo i distriktene. Komiteen støtter prinsippet
om at pasientene bør få helsehjelp der de bor, enten dette er kommunale
helsetjenester eller mer spesialisert behandling. Komiteen vil
trekke frem Valdres lokalmedisinske senter, som i utgangspunktet driver
med kommunale helse- og omsorgstjenester, men med et betydelig innslag
av spesialisthelsetjenester. Dette er godt eksempel på at samlokalisering
av tjenester gir et kvalitativt bedre helsetilbud til pasienten,
samtidig som pasienten har tilgang til spesialister i nærheten av
der man bor. Det finnes også eksempler på desentraliserte spesialisthelsetjenester,
et eksempel er Hallingdal sjukestugu, som er organisert som en sykehusavdeling
i Ringerike sykehus, men som i et samarbeid med de seks Hallingdal-kommunene
skal videreutvikle tilbudet som et lokalmedisinsk senter.
Komiteen støtter forslagsstillerne
i at forskning og innovasjon er viktig for å styrke kvaliteten i
helse- og omsorgstjenestene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at helse- og omsorgsministeren i november 2015 la frem regjeringens
handlingsplan for oppfølging av HelseOmsorg21-strategien. Strategien
peker på at det er behov for økt innsats for forskning på, med,
i, og om de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Handlingsplanen
har konkrete tiltak for å styrke forskningen rettet mot de kommunale
helse- og omsorgstjenestene. Dette innsatsområdet i handlingsplanen
må sees i sammenheng med regjeringens plan for rekruttering, kompetanse
og fagutvikling i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, Kompetanseløft
2016. Blant tiltakene er etablering av kommunalt helse- og omsorgsregister, som
også kan brukes til forskning og utvikling. I tillegg er det foreslått
en egen forskningsstrategi for tannhelse og opprettelse av et forskningsnettverk.
Det er også foreslått innovasjonssatsinger som er rettet mot kommunene.
Videre har kunnskaps- og kompetansesentrene utenfor spesialisthelsetjenesten
fått et nytt samfunnsoppdrag som sier sentrene kan delta i praksisnær
og praksisrelevant forskning, og det er foreslått å bygge et kunnskapssystem
for forskning rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at regjeringen Stoltenberg II
initierte arbeidet med HelseOmsorg21-strategien. Statsråden har
fulgt opp med en handlingsplan, som etter disse medlemmers syn
er preget av få tiltak og liten vilje til å gjennomgå strategiens
mange gode intensjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
deler forslagsstillernes grunnholdning til at regionene/fylkeskommunene
kan og bør ta en enda større rolle og innsats i regional forskning
og innovasjon. Det regionale nivået er godt egnet som utviklingsaktør
i samspillet mellom offentlige myndigheter, næringsliv, FoU og kunnskapsmiljøer.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til statsrådens svar, der det understrekes at ingen av de nye oppgavene
listet opp i dette dokumentet, ble nevnt fra Venstres side i Innst.
333 S (2014–2015) om kommunereformen – nye oppgaver til større kommuner,
der regjeringen ble bedt om å gjennomgå oppgavene til det regionale
folkevalgte nivået. Dette medlem vil også vise til
følgende høringsuttalelse fra Norsk psykiatrisk forening:
«Npf kan ikke se at disse forslagene vil gjøre mye
med fordelingen av ressurser til psykiatrien. Npf finner heller
ikke at det er noe innovativt når det gjelder innhold i fremtidige
og utforming av psykiatriske tjenester.»
Dette medlem støtter dette, og
kan heller ikke se at forslagene vil bidra til et drømmeløft for akuttmedisin
eller regional helseinnovasjon.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til avtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre om Nasjonal
helse- og sykehusplan og flertallsmerknader i innstilling til Meld.
St. 11 (2015–2016) Nasjonal helse- og sykehusplan, knyttet til to
nasjonale piloter for simulering i den akuttmedisinske og prehospitale
kjeden knyttet til henholdsvis Evenes luftambulansebase Valdres
lokalmedisinske senter, NTNU Gjøviks ambulansesimulator og Helsetjenestens
driftsorganisasjon (HDO). Dette medlem ser for øvrig
fram til stortingsmelding våren 2016 om rolle, struktur og oppgaver
for det regionale folkevalgte nivået og det videre arbeidet med
kommunereformen. Dette medlem er videre svært tilfreds
med NOU 2015:17 Først og fremst, som ble lagt fram i etterkant av
representantforslaget, og ser fram til at regjeringen kommer tilbake
til Stortinget med en egnet oppfølging.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:17 S (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Kjenseth, Iselin Nybø, Ola Elvestuen
og André N. Skjelstad om et drømmeløft for akuttmedisin, psykiatri
og regional helseinnovasjon 2017–2021 – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 7. desember 2015 fra Stortingets
helse- og omsorgskomité, hvor det bes om min uttalelse til Dokument
8:17 S (2015- 2016) Representantskapsforslag fra stortingsrepresentantene
Ketil Kjenseth, Iselin Nybø, Ola Elvestuen og Andre N. Skjelstad
om et drømmeløft for akuttmedisin, psykiatri og regional helseinnovasjon
2017- 2021.
Representantforslaget lyder som følger:
1. Stortinget
ber regjeringen gi fylkene/ regionene et tidsavgrenset politisk
prosjektansvar i perioden 2017- 2021 for å utvikle mer samlokalisering
av lokale helsetilbud, styrke akuttmedisin og akuttpsykiatri lokalt,
bistå i utviklingen av legevaktene, implementere velferdsteknologi,
involvere mer i primærhelsetjenesten, drive fram flere kliniske studier
lokalt og være samhandlingsaktør særlig for ideelle/ private helsetilbydere
regionalt.
2. Stortinget ber
regjeringen om årlig å stille til disoposisjon en samlet investeringramme
på 1 mrd. kroner for perioden 2017- 2021 som fylkene/ regionene
får ansvaret for å fordele til interkommunale legevaktsprosjekter,
helsehus, alarmsentraler m.m. basert på lokale søknader. De beste
prosjektene vinner, uansett fylke/ region.
3. Stortinget ber
regjeringen gi fylkene/ regionene et større ansvar for innovasjon
i helse knyttet til ideelle aktører og frivillige organisasjoner
for å imøtekomme endringer i anskaffelsesregelverket fra 2016.
4. Stortinget ber
regjeringen gi fylkene/ regionene et særlig ansvar for å utvikle
modeller for regionalt offentlig-privat og offentlig-frivillig samarbeid
(OPS/OFS) innen rehabilitering og habilitering – og delegere et
avgrenset økonomisk ansvar for å inngå behandlingsavtaler.
5. Stortinget ber
regjeringen gi fylkene/ regionene et ansvar for forsøk knyttet til
formidling og forvaltning av hjelpemidler, hvor hjelpemidler i offentlige
og private rehabiliteringsinstitusjoner implementeres og hvor formidlingsmodeller prøves
ut. Målet må være færre hjelpemidler på lager og i garasjer – og
flere i bruk.
6. Stortinget ber
regjeringen gi fylkene/ regionene et ansvar for forsøk med å prøve
ut utlånsordninger for velferdsteknologi og medisinskteknisk utstyr
til kommuner.
7. Stortinget ber
regjeringen gi fylkene/ regionene et særlig ansvar for å utvikle
nye fagskoletilbud i velferdsteknologi og hverdagsrehabilitering
i praksisnære løp med kommunene og særlig rettet mot å virke i hjemmebaserte
tjenester. Utdanning og praksis fra helsefaglig yrkesutdanning som
helsefagarbeider, helsesekretær, fotpleier, tannpleier og aktivitør
er særlig relevant bakgrunn.
8. Stortinget ber
regjeringen gi fylkene/ regionene et særlig ansvar for å etablere
kompetanse som gjør at kommunene, interkommunale selskaper (IKS),
lokale helseklynger og lokale/ ideelle aktører knyttet til helse
og velferd bedre i stand til å nyttiggjøre seg virkemiddelapparatet (virkemidler
for regional FoU og innovasjon (VRI), InnoMed, klyngene, regionale
forskningsfond (RFF) og offentlig og industrielle forsknings- og
utviklingskontrakter (OFU/IFU)).
9. Stortinget ber
regjeringen gi fylkene/ regionene et særlig ansvar for å sørge for
anskaffelser av pilotmodeller for tjenesteutvikling fra sosiale entreprenører,
hvor målet er at det offentlige skal få tilgang til og dernest kjøpe
og implementere de beste modellene.
10. Stortinget ber
regjeringen gi fylkene/ regionene et særlig ansvar for å utvikle
mobile helsetilbud rettet mot ungdom, slik blant annet Nordland
fylkeskommune har utviklet den nasjonale og autoriserte tjenesten
Klara Klok.
Jeg er opptatt av å skape pasientenes helse-
og omsorgstjeneste. Pasientens behov skal settes i sentrum for utvikling
og endring i tjenesten. Jeg er enig med forslagsstillerne i at det
fortsatt er utfordringer på helse- og omsorgsområdet. Gjennom plan
og reformarbeid er regjeringen i gang med nytenkning i store deler
av sektoren. Flere meldinger er behandlet i Stortinget. Her kan nevnes
meldingen om primærhelsetjenesten, legemiddelpolitikken og folkehelsepolitikken. Videre
er Nasjonal helse- og sykehusplan lagt frem høsten 2015. Forslag
til tiltak i de dokumentene som er lagt frem bygger opp under tankegangen
om pasientenes helsetjeneste.
Vi har i dag to nivåer som har ansvaret for
å levere helsetjenester til befolkningen. Disse nivåene har et selvstendig
ansvar for å planlegge og organisere tjenestene på en best mulig
måte. Det følger av lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
at det er kommunen som skal sørge for at personer som oppholder
seg i kommunen, tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester. Dette
innebærer at kommunen har en plikt til å planlegge, gjennomføre,
evaluere og korrigere virksomheten, slik at tjenestenes omfang og
innhold er i samsvar med krav fastsatt i lov eller forskrift. Disse
grunnleggende kravene til styring av virksomheten fremgår av lovens
§ 3-1 tredje ledd. Krav til planlegging innebærer
at blant annet at kommunen må vurdere behovet for helse- og omsorgstjenester
og legge planer for hvordan behovet skal dekkes. Tilsvarende ansvar
er lagt til spesialisthelsetjenesten. Det at det i dag er to nivåer
gir utfordringer når det gjelder å få på plass gode pasientforløp.
Forslaget vil slik jeg oppfatter det medføre at ytterligere ett
nivå får ansvar for å planlegge og organisere helse- og omsorgstjenester.
I meldingen til Stortinget om fremtidens primærhelsetjenester
gis en omtale av mange av de utfordringene forslagsstillerne også
peker på. Det legges i meldingen frem flere forslag som skal styrke
kommunenes evne til å levere helse- og omsorgstjenester av høy kvalitet
i tråd med dagens og fremtidens behov. Etter mitt syn må tjenestene
oppfylle intensjonene om koordinerte og helhetlige pasientforløp,
mer forebygging og tidlig innsats, flere tjenester nær der brukeren bor
og at en større andel av tjenestene leveres i kommunene. Stortinget
ga bred tilslutning til forslagene i meldingen da denne ble behandlet
i november 2015.
Målet med kommunereformen er å flytte mer makt
og myndighet nærmere innbyggerne. Etter min vurdering vil større
kommuner få bedre forutsetninger for å planlegge tjenestene på en
god måte. Dersom vi får større kommuner vil også behovet for interkommunalt
samarbeid, for eksempel innenfor legevaktområdet, bli redusert.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet la våren
2015 fram Meld. St. 14 (2014-2015) Kommunereformen
– nye oppgaver til større kommuner. I denne meldingen sier
departementet at de ser utviklingen av samfunnsutviklerrollen som den
mest aktuelle rammen for det videre arbeidet med konkretisering
av det regionale folkevalgtes nivåets oppgaver og funksjon. Meldingen
slår videre fast at departementet vil vurdere hvilke konkrete oppgaver
og hvilket ansvar det regionale folkevalgte nivået bør ha, med hovedvekt
på kompetanse, kommunikasjon og næringsrettet innsats.
Gjennom Stortingets behandling av denne meldingen,
sluttet Stortinget seg til hovedprinsippene for en slik innretning
på arbeidet. Regjeringen ble imidlertid bedt om å gjennomgå oppgavene
til det regionale folkevalgte nivået parallelt med arbeidet med
å gi flere oppgaver til kommunene, jfr. Innst. 333 S (2014-2015).
I Innst. 333 S (2014-2015) er det også listet opp en del konkrete
oppgaver som regjeringen blir bedt om å vurdere lagt til det nye
regionale folkevalgte nivået.
Regjeringen vil på denne bakgrunn legge frem en
stortingsmelding våren 2016 om rolle, struktur og oppgaver for det
regionale folkevalgte nivået. Ingen av de oppgavene som listes opp
i Dokument 8:17 S (2015-2016) er nevnt i Innst. 333 S. I den kommende
stortingsmeldingen vil regjeringen vektlegge utviklingen av samfunnsutviklingsrollen
til de nye regionene, vurdere de oppgavene som Stortinget har bedt regjeringen
om å vurdere, samt andre endringer i regionenes virkemidler og oppgaver
som vil bygge opp om den regionale samfunnsutviklerrollen.
For å utvikle helse- og omsorgstjenestene foreslår
representantene å gi fylkene/regionene et tidsavgrenset politisk
prosjektansvar for perioden 2017- 2021. Det foreslås å årlig bevilge
1 mrd. kroner til formålet. Etter min mening må sørge for ansvaret,
også for å planlegge og organisere tjenestene holdes på to nivåer
som i dag. Jeg vil derfor advare mot å splitte dette ansvaret ytterligere
opp. Det vil føre til enda mer uklarhet og mer kompliserte samarbeidsforhold. Hensikten
med kommunereformen er å styrke kommunenes mulighet til å løse sine
oppgaver på primærhelseområdet og hindre at det bygges opp mer kompliserte
interkommunale løsninger på flere velferdsområder.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den
8. mars 2016
Kari Kjønaas Kjos | Olaug V. Bollestad |
leder | ordfører |