Målet med undersøkelsen har vært å vurdere om scenekunstselskapene
har kostnadseffektiv drift og god økonomistyring, og om Kulturdepartementet
følger opp selskapenes økonomiske utvikling og drift på en tilfredsstillende
måte. Undersøkelsen omfatter de seks scenekunstselskapene som staten
eier helt eller delvis: Den Norske Opera & Ballett AS, Nationaltheatret AS,
AS Den Nationale Scene, Carte Blanche AS, Rogaland Teater AS og
Trøndelag Teater AS. Undersøkelsen omfatter perioden 2011–2014. Undersøkelsen
omfatter ikke selskapenes kunstneriske virksomhet.
Scenekunstselskapene finansieres hovedsakelig gjennom
offentlige midler ved statlige driftstilskudd. Samlet tilskuddsbevilgning
til de seks selskapene har økt fra om lag 630 mill. kroner i 2005
til vel 1,02 mrd. kroner i 2014 (prisjusterte tall). En vesentlig
del av økningen er gått til Den Norske Opera & Ballett i forbindelse
med flytting til nytt bygg. Nærmere en tredel av realøkningen til
scenekunstselskapene har etter 2005 gått til å dekke økte pensjonskostnader
og kostnader til drift og vedlikehold av bygg. Økte bevilgninger
har derfor i begrenset grad gitt rom for økt kunstnerisk produksjon
og publikumsrettede aktiviteter. Det er en risiko for at selskapene har
svak økonomistyring, og at driften ikke er tilstrekkelig kostnadseffektiv.
Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i følgende vedtak
og forutsetninger fra Stortinget:
lov om aksjeselskaper
av 13. juni 1997 (aksjeloven)
statens prinsipper for god eierstyring
og selskapsledelse (eierstyringsprinsippene)
bevilgningsreglementet, vedtatt av Stortinget 26. mai
2005, § 10
Innst. 140 S (2014–2015), jf. Meld. St.
27 (2013–2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap
Budsjett-innst. 12 S (2013–2014), jf. Prop.
1 S Kulturdepartementet
Utkast til rapport ble forelagt Kulturdepartementet
ved brev av 30. juni 2015. Departementet har i brev av 24. august
2015 gitt kommentarer til rapportutkastet. Kommentarene er i hovedsak innarbeidet
i Riksrevisjonens dokument.
Hovedfunn:
Scenekunstselskapene
har ikke lagt godt nok til rette for kostnadseffektiv drift.
Kulturdepartementet har en lite helhetlig
oppfølging av scenekunstselskapenes kostnadseffektivitet.
Kulturdepartementet utnytter ikke de styringsmulighetene
departementet har som eier, i oppfølgingen av scenekunstselskapene.
Det er et mål at scenekunstselskapene skal drives kostnadseffektivt.
Scenekunstselskapenes viktigste inntektskilde er det offentlige
driftstilskuddet, som utgjør mellom 77 og 93 prosent av selskapenes
totale inntekter. Driftstilskuddet legger derfor i stor grad hovedrammene
for selskapenes drift.
Scenekunstselskapenes kjerneaktivitet er å spille forestillinger
på egne scener. I tillegg utfører selskapene en rekke andre kunstneriske
aktiviteter som turneer, gjestespill, matinéer, kunstnermøter, introduksjoner,
debatter og andre formidlingsaktiviteter.
Selskapene har hatt ulik utvikling i både produksjonen
og den økonomiske driften. Rapporterte opplysninger om antall forestillinger,
egenproduksjoner, publikumsoppslutning, egeninntekter og kostnader
indikerer at Rogaland Teater og Trøndelag Teater har hatt en svekkelse i
ressursutnyttelsen i perioden 2011–2014. Disse to selskapene har
hatt en betydelig nedgang i publikumsbesøk, billettinntekter og
totale egeninntekter. Samtidig har disse selskapene hatt en nedgang
i produksjonskostnadene og en stabil utvikling i personalkostnadene.
De øvrige selskapene har i varierende grad hatt en positiv utvikling
i sin ressursutnyttelse. Det er kun Nationaltheatret og Carte Blanche
som har hatt vekst i egeninntekter.
Scenekunstselskapenes kunstneriske valg har betydning
for ressursutnyttelsen i det enkelte år, men Riksrevisjonen har
ikke vurdert selskapenes kunstneriske valg. Samtidig er det kunstneriske arbeidet
preget av en lang planleggingshorisont. Det er derfor etter Riksrevisjonens
vurdering viktig at selskapene har et grunnlag for å foreta balanserte
vurderinger hvor også hensynet til effektiv utnyttelse av ressurser
inngår.
Selskapene har i liten grad definert mål og
styringsparametere for å sikre kostnadseffektiv drift. Videre er
resultatrapporteringen til Kulturdepartementet lite konsistent når
det gjelder det enkelte selskaps rapportering på samme aktivitetsindikator.
Dette gjelder særlig for indikatorene som omhandler forestillinger, produksjoner
og publikumsbesøk.
Personalkostnadene er selskapenes største kostnadspost
og utgjorde i 2014 mellom 45 og 56 prosent av de totale driftskostnadene.
Dagens system gir ledelsen oversikt over hvilke produksjoner de
ansatte er tilknyttet. Selskapene har imidlertid ikke gode systemer
for å allokere kostnadene dette representerer til den enkelte produksjon.
Dette innebærer at selskapene i forbindelse med sin budsjettplanlegging
og økonomioppfølging ikke har styringsinformasjon som gjør det mulig
å få oversikt over de økonomiske konsekvensene av selskapenes kunstneriske
valg for den enkelte produksjon eller for selskapet som helhet.
Samlet sett er det etter Riksrevisjonens vurdering
mulig for selskapene å sikre en mer kostnadseffektiv drift ved å
definere egne styringsparametere for kostnadseffektivitet og innarbeide
økonomiske analyser i produksjonsstyringen. Dette vil sikre et bedre
grunnlag for å vurdere om driften er kostnadseffektiv og om interne
ressurser brukes på en optimal måte.
Kulturdepartementet har verken som eier eller tilskuddsforvalter
presisert konkrete styringsmål eller rapporteringskrav for å sikre
kostnadseffektiv drift og økte egeninntekter. Selskapenes rapportering
på effektiv ressursutnyttelse er i hovedsak tekstbeskrivelser av
aktiviteter som planer, tiltak og systemer for å benytte selskapets ressurser
bedre. Beskrivelsene gir i liten grad departementet styringsgrunnlag
for å kunne vurdere om selskapene drives på en kostnadseffektiv
måte. Det finnes heller ingen sammenstilling mellom selskapenes økonomirapportering
og rapporteringen på aktivitetsrelaterte indikatorer.
Departementet pålegger scenekunstselskapene omfattende
rapportering om resultater og måloppnåelse i forbindelse med den
årlige budsjettsøknaden, i årsrapporten og i rapporten til Norsk
Teater- og orkesterforening (Scenestatistikk.no). Det er stor overlapping
i aktivitetsindikatorene som selskapene skal rapportere på og lite
konsistens i det enkelte selskaps rapportering på samme aktivitetsindikator.
Den allerede omfattende rapporteringen gir ikke et tydelig bilde
av hvilket informasjonsgrunnlag departementet har for å kunne vurdere
og følge opp selskapenes kostnadseffektivitet.
Kulturdepartementet følger hovedsakelig opp selskapenes
finansielle situasjon gjennom den årlige tilskuddsoppfølgingen,
der hovedvekten legges på å kontrollere om selskapene går i balanse
og har forsvarlig egenkapital. Det foreligger lite informasjon om
hvordan departementet vurderer og følger opp selskapenes økonomiske og
finansielle utfordringer i et lengre perspektiv. Det er viktig at
selskapene går i balanse, men Riksrevisjonen mener at dette ikke
er tilstrekkelig for å sikre kostnadseffektiv drift.
Etter Riksrevisjonens vurdering har ikke departementet
i tilstrekkelig grad utfordret selskapene til å utarbeide styringsinformasjon
som synliggjør sammenhengen mellom selskapets kunstneriske aktiviteter,
kostnader og egeninntekter. En mer systematisk oppfølging av selskapenes økonomiske
utvikling med vekt på å stille konkrete krav og å følge opp sentrale
kostnadsparametere vil kunne bidra til å øke selskapenes insentiver
for en mer kostnadseffektiv drift.
Kulturdepartementet skal, som eier, sette resultatmål
for scenekunstselskapene og følge opp at målene nås på en effektiv
måte. Departementet har valgt å utvise forsiktighet i sin eierstyring. Eierskapsutøvelsen
og målstyringen utføres i all hovedsak som en del av tilskuddsforvaltningen, mens
eventuelle eierkrav og mål for kostnadseffektivitet gis i de årlige
tilskuddsbrevene. Riksrevisjonen mener at prinsippet om armlengdes avstand
kan ivaretas både gjennom tilskuddsforvaltning og eierstyring.
Oppfølging av kostnadseffektiv drift krever
et flerårig perspektiv, noe som kan være utfordrende å få til innenfor
ettårig tilskuddsforvaltning. Etter Riksrevisjonens vurdering kan
aktiv eierstyring utfylle tilskuddsforvaltningen og dermed gi departementet
større handlingsrom til å styrke oppfølgingen av selskapenes kostnadseffektivitet.
Eierstyring gir blant annet mulighet til å ivareta det flerårige
perspektivet og tilpasse styringen av det enkelte selskap etter
egenart og risiko.
Riksrevisjonen anbefaler at Kulturdepartementet
følger opp scenekunstselskapenes
kostnadseffektivitet mer systematisk ved å fastsette tydeligere
mål og krav til kostnadseffektiv drift og sørge for mer konsistent
rapportering
utfordrer selskapene til å forbedre sin
styringsinformasjon og bruke denne til å sikre tettere kobling mellom
kunstneriske aktiviteter, kostnader og inntekter
i større grad bruker de styringsmulighetene
departementet har som eier, i oppfølgingen av scenekunstselskapene,
og tilpasser styringen etter selskapenes egenart og risiko
Riksrevisjonen registrerer at departementet
vil følge opp anbefalingene. Riksrevisjonen er enig med statsråden
i at prinsippet om armlengdes avstand er det grunnleggende styringsprinsippet for
styring av scenekunstinstitusjonene. Samtidig skal scenekunstselskapene
utnytte ressursene effektivt. Økonomien legger rammer for hvilke
kunstneriske valg som kan tas. Riksrevisjonen mener det derfor er
viktig at selskapene har systemer og styringspraksis som legger
til rette for kostnadseffektiv drift. Etter Riksrevisjonens mening
kan selskapenes administrative og økonomiske styringssystemer undersøkes uten
at kvaliteten på den kunstneriske produksjonen vurderes samtidig.
Riksrevisjonen mener at departementet innhenter
omfattende informasjon når det gjelder produksjonsaktivitet, publikumsoppslutning
og økonomisk utvikling. Denne informasjonen er imidlertid ikke alltid
relevant for å kunne vurdere selskapenes kostnadseffektivitet. I
tillegg er aktivitetsrapporteringen fra selskapene i noen grad overlappende
og lite konsistent. Forbedring og forenkling av departementets rapporteringskrav
og sammenstilling av selskapenes rapportering om økonomi og aktivitet
vil, etter Riksrevisjonens mening, gi departementet et bedre og
mer overordnet grunnlag til å følge opp om selskapene har en kostnadseffektiv
drift.
Statsråden viser til at selskapene har overholdt sine
budsjetter til tross for utfordringer med blant annet økte pensjonskostnader.
Riksrevisjonen vil understreke at det er viktig å tilrettelegge
driften slik at budsjettene overholdes, men det trenger ikke bety
at driften er kostnadseffektiv. Utvikling av styringsparametere
for kostnadseffektivitet og styringsinformasjon som synliggjør kobling
mellom kunstneriske valg og økonomiske konsekvenser, vil gi selskapene
bedre styringsinformasjon til å kunne følge opp målet om effektiv
ressursutnyttelse.
Komiteen viser til
at målet med undersøkelsen har vært å vurdere om scenekunstselskapene
har kostnadseffektiv drift og god økonomistyring og om Kulturdepartementet
følger opp selskapenes økonomiske utvikling og drift på en tilfredsstillende
måte. Komiteen viser videre til at undersøkelsen
omfatter de seks scenekunstselskapene som staten eier helt eller
delvis: Den Norske Opera & Ballett AS, Nationaltheatret AS,
AS Den Nationale Scene, Carte Blanche AS, Rogaland Teater AS og
Trøndelag Teater AS, og omfatter perioden 2011–2014.
Komiteen merker seg Riksrevisjonens
hovedfunn:
Scenekunstselskapene
har ikke lagt godt nok til rette for kostnadseffektiv drift
Kulturdepartementet har en lite helhetlig
oppfølging av scenekunstselskapenes kostnadseffektivitet
Kulturdepartementet utnytter ikke de styringsmulighetene
departementet har som eier, i oppfølgingen av scenekunstselskapene
Komiteen noterer seg Riksrevisjonens
funn om at dagens systemer ikke bidrar tilstrekkelig til å allokere
personalkostnadene til den enkelte produksjon og dermed ikke synliggjør
de reelle kostnadene for den enkelte produksjon. Dette gjør det
vanskelig å budsjettere riktig, vanskelig å veie økonomiske hensyn
opp mot kunstneriske hensyn, og bidrar heller ikke til kostnadseffektiv drift.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
finner at departementet ikke i tilstrekkelig grad utfordrer eller
skaper insentiver for selskapene til kostnadseffektiv drift, og
heller ikke bruker eierstyring i særlig grad for å oppnå kostnadseffektiv
drift. Komiteen mener at det kan være rom for å gjøre
dette i langt større grad, uten at det behøver å gå på bekostning
av verken kunstnerisk frihet eller prinsippet om armlengdes avstand.
Komiteen sier seg enig med Riksrevisjonens påpekning
om at budsjettbalanse ikke nødvendigvis betyr at driften er tilstrekkelig
kostnadseffektiv.