Lifandis AS ble stiftet i 2007 med formål å
drive næringsvirksomhet basert på informasjon og materiale innsamlet
i norske helseundersøkelser, registre og biobanker. Staten ved Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) eier 33,4 prosent
av aksjene. Øvrige aksjeeiere er Helse Midt-Norge RHF og Nord-Trøndelag
fylkeskommune med 33,3 prosent hver. Statens eierinteresser i Lifandis
AS forvaltes av NTNU etter fullmakt fra Kunnskapsdepartementet.
Selskapet ble i ekstraordinær generalforsamling 25. juni 2015 besluttet
oppløst, og det er valgt et styre som skal avvikle selskapet.
Riksrevisjonen ba i brev 3. juli 2015 NTNU om å
redegjøre for sine vurderinger knyttet til eierstyringen av Lifandis
AS når det gjelder kapitaltilskudd, styrets uavhengighet og selskapets rammevilkår.
NTNU svarte i brev 13. august 2015. Saken ble videre forelagt Kunnskapsdepartementet
ved brev 21. august 2015. Departementet viser i sitt svar 4. september
2015 til statsrådens beretning om forvaltningen av statens eierinteresser
i selskapet i 2014 og NTNUs brev til Riksrevisjonen 13. august 2015.
Virksomheten i Lifandis er basert på tilgangen
til HUNT Biobank, eid av NTNU. Tilgangen har vært regulert gjennom
en avtale med NTNU og en rammeavtale med HUNT forskningssenter, som
har regulert ansvar og oppgaver i forbindelse med planlegging og
gjennomføring av prosjekter med industrien. Selskapet pekte i sin forretningsplan
for 2014−2017 på utbedring av avtalene som noe eier kan bidra med
for å sikre utviklingen i planperioden.
Lifandis har hatt en negativ økonomisk utvikling med
tiltakende underskudd og liten inntektsbringende virksomhet. Selskapet
har siden oppstarten i 2007 fått kapitaltilførsler på til sammen
33 mill. kroner, hvorav 23 mill. kroner i perioden 2012−2015. Av
aksjekapitalen ved oppløsning var eierandelen for staten v/ NTNU
11,22 mill. kroner. Av selskapets regnskap for 2014 går det fram
at selskapets driftskostnader var 9,7 mill. kroner, hvorav lønnskostnader
utgjorde over halvparten, mens driftsinntektene var på 1 mill. kroner.
Selskapets balanse viser minimale aktiva.
Styreleder har vært «arbeidende styreformann»
i Lifandis AS, og vederlaget for dette samt andre konsulenttjenester
er fakturert Lifandis gjennom konsulentselskapet Ventac. Lifandis
AS har også leid inn konsulenttjenester fra Ventac Partners som
er et internasjonalt selskap innenfor «venture catalysts in life
sciences». På Ventac Partners nettsider er styreleder oppført som grunnlegger
og partner av dette selskapet. NTNU påpeker at de har tatt opp med
selskapet at habilitetsspørsmål må vurderes og håndteres korrekt
med hensyn til avtaler og dokumentasjon. Statsråden tok i sin beretning
opp at styreleder har fakturert selskapet gjennom Ventac, og at
selskapet har videreført en avtale med Ventac Partners om å gjennomføre
prosjekter og salgsfremmende tiltak. Statsråden viste i denne forbindelse
til statens prinsipper for god eierstyring og forutsatte at NTNU
vurderer å følge opp dette.
Det går fram av svarbrevet fra NTNU at de har vurdert
at kapitaltilførslene til selskapet har vært i samsvar med NTNUs
strategi og tematiske satsingsområder, men at NTNU har vært klar over
risikoen for ikke å lykkes og derfor har stilt krav til utarbeidelse
av leveranseplan for 2014–2017 for videre innbetaling av innskudd.
NTNU uttrykker at vurderinger av selskapets økonomiske disposisjoner
ligger innenfor ansvarsområdet for ledelsen og styret i selskapet. Kunnskapsdepartementet
legger til grunn at NTNU aktivt har vurdert selskapets drift og
utviklingsmuligheter, samt den økonomiske situasjonen og utviklingen.
Departementet viser også til sitt brev til NTNU 20. mai 2015, der
departementet forutsatte at NTNU vurderte behovet for en hensiktsmessig
oppfølging på bakgrunn av opplysninger om forholdet til Ventac og
Ventac Partners.
Det følger av reglement for økonomistyring i staten
§ 10 at staten, innenfor gjeldende lover og regler, skal forvalte
sine eierinteresser i samsvar med overordnede prinsipper for god
eierstyring med særlig vekt på at den valgte selskapsform, selskapets
vedtekter, finansiering og styresammensetning er hensiktsmessig
i forhold til selskapets formål og eierskap.
Med bakgrunn i selskapets tiltakende underskudd
og minimale aktiva er det Riksrevisjonens vurdering at NTNU ikke
har gjort tilstrekkelige undersøkelser og vurderinger av selskapets
drift, kostnadsnivå og oppnådde resultater i forkant av bruk av
offentlige midler til kapitalutvidelser. Riksrevisjonen stiller
videre spørsmål ved om rammevilkårene for selskapet, blant annet
avtalen for bruk av datamaterialet, har gitt Lifandis AS gode nok
forutsetninger for å kunne oppfylle formålet med virksomheten på
en forretningsmessig forsvarlig måte.
I statens prinsipper for godt eierskap slås
det fast at styret skal ivareta en uavhengig kontrollfunksjon overfor
selskapets ledelse på vegne av eierne. Riksrevisjonen stiller spørsmål
ved om styret har vært i stand til å ivareta en uavhengig kontrollfunksjon
ettersom Lifandis har kjøpt tjenester fra selskaper der styreleder
har interesser. Riksrevisjonen har merket seg at Kunnskapsdepartementet
har tatt opp med NTNU spørsmålet om styrets uavhengighet.
Riksrevisjonen har merket seg at Kunnskapsdepartementet
har lagt til grunn at NTNU aktivt har vurdert selskapets drift,
utviklingsmuligheter og risiko. Lifandis har gjennom flere år fått
tilført kapital, men dette har ikke bidratt til å øke verdiene i
selskapet. Riksrevisjonen mener at NTNU ikke har sørget for å gi
Lifandis gode nok forutsetninger for å kunne oppfylle formålet med virksomheten
på en forretningsmessig forsvarlig måte. Selskapet er nå besluttet
avviklet, og statens innskutte kapital er i all hovedsak gått tapt.
Komiteen viser til
at selskapet over tid er tilført betydelig kapital, uten at det
har bidratt til å øke verdiene i selskapet.
Komiteen viser videre til at
selskapet har kjøpt tjenester av selskaper der styreleder har hatt
interesser og stiller spørsmål ved om styret på grunn av dette forholdet
har vært i stand til å ivareta sin uavhengige kontrollfunksjon av
selskapets ledere på vegne av eierne.
Komiteen konstaterer at selskapet
nå er besluttet avviklet og at statens innskutte kapital i hovedsak
har gått tapt.
Komiteen vil påpeke at det er
eiers ansvar å gi styret en hensiktsmessig sammensetning.