I Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det lagt til grunn ei trinnvis utbygging og utbetring
av E6 på Helgeland. Utbygginga er føresett delfinansiert med bompengar.
Prosjektet er ei samla utbyggingspakke som var føresett gjennomført
i tre delar: E6 Helgeland nord, Helgeland sør og Brattåsen–Lien. Stortinget
slutta seg til utbyggings- og finansieringsopplegg for første utbyggingsetappe
gjennom handsaminga av Prop. 55 S (2013–2014) Utbygging og finansiering
av E6 på strekninga Korgen–Bolna i Hemnes og Rana kommunar (E6 Helgeland
nord) i Nordland, jf. Innst. 178 S (2013–2014).
Samferdselsdepartementet legg i denne proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av dei to siste delane
av utbygginga, dvs. utbygging av strekninga mellom Nord-Trøndelag
grense og Korgen, inkl. prosjektet Brattåsen–Lien. Utbygginga er
planlagt starta opp hausten 2016.
E6 mellom Nord-Trøndelag grense og Osen er om
lag 137 km lang, jf. fig. 2.1 i proposisjonen. Årsdøgntrafikken
(ÅDT) varierer frå 800 køyretøy til 3 800 køyretøy. Tungtrafikken
utgjer mellom 14 og 16 pst. av trafikken. I perioden 2005–2014 var
det i alt 142 ulykker med personskade på denne strekninga. Av desse
blei 9 personar drepne, 16 hardt skadde og 180 lettare skadde.
Det er lagt opp til å byggje ut til saman om
lag 80 km veg, fordelt på 9 delstrekningar. Som for E6 Helgeland
nord vil utbygginga av 7 av delstrekningane bli lyst ut i ein samla
konkurranse der same entreprenør vil stå for utbygging samt drift og
vedlikehald i ein periode på inntil 15 år.
For utbygging av delstrekningane Kapskarmo–Brattåsen
og Brattåsen–Lien vil det bli nytta tradisjonelle konkurranseformer,
der drift og vedlikehald ikkje inngår. Her skal E6 leggjast i ny trasé
vest for tettstadene Trofors og Grane over ei strekning på om lag
22 km. Det skal mellom anna byggjast ein tunnel og to bruer for
kryssing av Vefsna og Svenningdalselva. I tillegg inngår ombygging
av lokalt vegnett.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2)
av prosjektet. Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme
på 3 860 mill. 2014-kroner og ei kostnadsramme på 4 290 mill. 2014-kroner.
Rekna om til 2015-prisnivå blir styringsramma 3 970 mill. kroner
og kostnadsramma 4 410 mill. kroner.
Samfunnsøkonomisk netto nytte for utbygginga er
rekna til om lag ‑1 240 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader
er rekna til ‑0,4.
Opplegget for samla utbygging og delvis bompengefinansiering
av E6 Helgeland blei handsama av kommunale styresmakter og Nordland
fylkeskommune våren 2010.
Spørsmålet om garanti for E6 Helgeland sør blei handsama
av Nordland fylkeskommune i møte i fylkestinget 20. april 2015.
Det er ein føresetnad at Fylkesmannen i Nordland godkjenner dei kommunale
garantiane og at Kommunal- og moderniseringsdepartementet godkjenner
den fylkeskommunale garantien.
Vefsn kommune har vedteke å stille ein garanti på
71 mill. kroner, Rana kommune ein garanti på 136 mill. kroner og
Grane kommune ein garanti på 8 mill. kroner, til saman 215 mill.
kroner.
Finansieringsplanen for utbygging av E6 Helgeland
sør omfattar statlege midlar og bompengar. Den statlege delen utgjer
86,9 pst. av kostnadene. Forslag til finansieringsplan er vist i
tabellen under.
Finansieringsplan for Helgeland
sør
| | | Mill. 2015-kr |
| 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlege midlar | 860 | 2 590 | 3 450 |
– Store prosjekt | 460 | 1 720 | 2 180 |
– Programområda | 70 | 200 | 270 |
– Fornying | 330 | 670 | 1 000 |
Bompengar | 340 | 180 | 520 |
Sum | 1 200 | 2 770 | 3 970 |
Finansieringsopplegget byggjer på tovegs, parallell-
og etterskottsinnkrevjing i tre automatiske bomstasjonssnitt mellom
Nord-Trøndelag grense og Korgen. Innkrevjinga er planlagt starta opp
i 2016.
Det er lagt til grunn at tunge køyretøy (totalvekt over
3 500 kg) skal betale tredobbel takst. Samla takst er rekna til
85 kroner for lette køyretøy og 255 kroner for tunge køyretøy som
køyrer heile strekninga.
Basert på føresetnadene i denne proposisjonen
er brutto bompengeinntekter rekna til om lag 920 mill. kroner, fordelt
med 520 mill. kroner til investeringar, 230 mill. kroner til å dekkje
finansieringskostnader og 170 mill. kroner til å dekkje innkrevjingskostnader
og kostnader ved drift av bompengeselskapet.
Ved utgangen av 2015 er det venta eit forbruk
på prosjektet på om lag 120 mill. kroner. Dette er inkludert forbruk
frå tidlegare år som er stilt til disposisjon gjennom mellombels
omdisponering av statlege midlar innafor Statens vegvesen sine fullmakter.
Det er derfor føresett at bompengeselskapet stiller til disposisjon
om lag 120 mill. kroner i 2015.
Trafikkføresetnadene går fram av kapittel 4
i proposisjonen.
Bompengeopplegget i denne proposisjonen og Prop.
55 S (2013–2014) er basert på ein føresetnad om 6,5 pst. lånerente.
Dette er i tråd med dei lokalpolitiske vedtaka. Gjennom Prop. 119
S (2013–2014) er det opna for at den reknetekniske renta i ein overgangsperiode
kan setjast lågare, i intervallet mellom 6,5 pst. og renta på 10-års
statsobligasjonslån. Det er ein føresetnad at det er lokal tilslutning
til dette og at dei kommunale og fylkeskommunale garantiane blir
oppretthaldne. Vidare er det ein føresetnad at lokale styresmakter
forpliktar seg til å leggje prosjektet inn i eit av dei nye bompengeselskapa når
desse er etablerte. Samferdselsdepartementet ber Stortinget om fullmakt
til at det kan fastsetjast takstar på bakgrunn av desse føresetnadene.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om utbygging og
finansiering av E6 Helgeland sør i Nordland, vil det bli inngått
avtale mellom Statens vegvesen Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med gjeldande standardavtale og dei føresetnadene som er
lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Eigil Knutsen, Sverre Myrli, fung. leder Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad,
Helge Orten og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, vil vise til at E6 er den viktigste
vegstrekningen mellom Nord- og Sør-Norge, og gjennom Helgeland.
E6 Helgeland er en samlet utbyggingspakke fra Nord-Trøndelag grense
til Bolna i Rana kommune. Det er lagt opp til en trinnvis utbygging
av de tre delstrekningene: E6 Helgeland nord som ble vedtatt i 2014,
Helgeland sør og Brattås–Lien som nå ligger til vedtak. Komiteen er
tilfreds med at de to siste strekningene står klar for utbygging. Dette
vil sikre bedre standard og sikrere vei på en ulykkesutsatt strekning. Komiteen viser
til at det er lagt opp til å bygge ut rundt 80 km veg, fordelt på
ni delstrekninger. Som for E6 Helgeland nord vil sju delstrekninger
bli lyst ut i en samlet konkurranse der samme entreprenør vil stå
for utbygging, drift og vedlikehold i en periode på inntil 15 år.
Dette støtter komiteen og mener det er i tråd med
føringene i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan (2014–2023). Komiteen har
merket seg at det legges opp til anleggsstart høsten 2016.
Komiteen viser til at for delstrekningene
Kapskarmo–Brattås–Lien vil det bli benyttet tradisjonelle konkurranseformer,
der drift og vedlikehold ikke inngår. Komiteen har
merket seg at tidspunkt for anleggsstart på disse to delstrekningene
ennå ikke er avklart. Komiteen mener det er viktig
at også denne fastsettes raskt, slik at det sikres rasjonell fremdrift
for hele E6 Helgeland.
Komiteen viser til at finansieringsplanen
for utbygging av E6 Helgeland sør omfatter statlige midler og bompenger.
I Prop. 55 S (2013–2014) ble det i tråd med Meld. 26 (2012–2013)
Nasjonal transportplan (2014–2023) lagt til grunn 1 870 mill. kroner
i statlige midler til E6 Helgeland sør fra rammen til store prosjekter
(2015-kroner). I tillegg ble det forutsatt brukt rundt 270 mill.
kroner innenfor rammen til programområdene og rundt 970 mill. kroner
innenfor rammen til fornying. Total statlig ramme til E6 Helgeland
sør er på 3 110 mill. kroner. Komiteen har merket
seg at kostnadsoverslaget har økt med rundt 370 mill. kroner etter
framlegging av Prop. 55 S (2013–2014). Videre har komiteen merket
seg at kostnadsøkningen foreslås dekket med 340 mill. kroner i statlige
midler, og økt bompengebidrag på 30 mill. kroner. Dette innebærer
at den totale rammen for statlige midler er på 3 450 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at plasseringen
av bompengesnittene knyttet til E6 Helgeland sør er i tråd med de
lokalpolitiske vedtakene fra 2010–2012. Komiteen har
merket seg at Nordland fylkeskommune og alle kommunene som er berørt
av utbyggingen, med unntak av Hemnes kommune, har sluttet seg til
det foreslåtte opplegget for delvis bompengefinansiering av utbyggingen. Komiteen har
videre merket seg at Nordland fylkeskommune fortsatt opprettholder sin
tilslutning til det foreslåtte bompengeopplegget, selv etter at
Hemnes kommune fattet nytt vedtak om å gå imot delvis bompengefinansiering av
utbygging av E6 Helgeland.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
har merket seg at bompengebelastningen på Helgeland sør har økt, og
at regjeringen ikke følger samme opplegg som for E6 Helgeland nord
med reduksjon av bompengesatser og bomstasjoner. Flertallet forutsetter
at Samferdselsdepartementet i dialog med Vefsn kommune kommer fram
til gode løsninger for bompengepunktet og eventuelle trafikkregulerende
tiltak ved Fusta i Vefsn kommune.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at kostnadsoverslaget for
prosjektet har økt, og på denne bakgrunn foreslår regjeringen at
den betydelige statlige finansieringsandelen økes ytterligere. Den
totale statlige finansieringsandelen i prosjektet er på 86,9 pst.
av kostnadene. Disse medlemmer vil videre vise til
bompengereformen som vil gi lavere administrasjons- og finansieringskostnader
for bomprosjektene og som også vil gi effekter for bomtakstene på
E6 Helgeland sør. Bompengereformen skal komme alle bilister til
gode gjennom lavere bomtakster eller kortere nedbetalingstid.
Disse medlemmer har merket seg
at det på E6 ved Fusta angis et behov for enten å etablere bomstasjon
på eksisterende E6 eller gjennomføre trafikkregulerende grep på
eksisterende vei for å hindre trafikklekkasje. Disse medlemmer mener
at etablering av bomstasjoner på sideveier skal begrenses i størst
mulig grad og bare etableres på grunnlag av reelle trafikktall. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at etablering av slike
bompunkter først kan vurderes etter en periode med trafikk på den
nye veien og der de reelle trafikktallene kan legge grunnlag for
vurderingen. Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til bompengereformen som vil legge grunnlag for takstreduksjoner i
bomprosjektene. Resultatene så langt for E18 i Vestfold, der lavere
bomtakster er gjennomført, viser at flere velger å bruke hovedveien
slik at belastningen på sideveiene reduseres. Disse medlemmer forventer
at bompengereformen vil kunne gi samme effekter også for andre veiprosjekter
slik at begrunnelsen for å innføre bompenger på sideveier bortfaller.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Venstre viser til at man i proposisjonen
ikke har tatt med oversikt over tidligere bomsatser som lå til grunn
da kommune og fylkeskommune gjorde vedtak i saken. Disse
medlemmer synes det er uheldig at ikke dette kommer frem
i saken da det er en betydelig økning fra opprinnelig nivå.
Disse medlemmer må legge til
grunn at dette er skjedd ved en inkurie. Vedlagte tabell viser opprinnelige
satser og dagens forslag. Som tabellen viser er det lagt inn en
økning på 20 pst. på to av bommene og 25 pst. på den tredje bommen
pr. passering, uten at dette fremkommer i proposisjonen.
Bomplassering | Opprinnelig sats, Prop. 55 S (2013–2014) | Forslag i Prop. 148 S | Differanse |
| Lette kjøretøy/tunge Kjøret | Lette kjøretøy/tunge Kjøre | |
Svenningvatn | 25/75 kr | 30/90 kr | 5/15 kr (+20 %) |
Kommunegrense Grane/Vefsn | 25/75 kr | 30/90 kr | 5/15 kr (+20 %) |
Fusta | 20/60 kr | 25/75 kr | 5/15 kr (+25 %) |
SUM | 70/210 kr | 85/255 kr | 15/45 kr (+21,5 %) |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet har merket seg at satsene på E6 Helgeland
nord (jf. Prop. 55 S (2013–2014)) ble redusert, mens man på E6 Helgeland
sør har foreslått å øke bompengesatsene med 20 og 25 pst. pr. passering.
Dette er en klar forskjellsbehandling av bilistene nord og sør på Helgeland,
og ikke i henhold til lokalpolitiske forutsetninger.
Disse medlemmer viser til at
et gunstigere rentenivå i store trekk kan føre til tre ulike fordeler:
lavere bompengepris per passering, raskere nedbetaling av bompengegjeld
eller ytterligere satsing på infrastruktur.
Disse medlemmer mener at man
må vektlegge lokale ønsker, og i denne saken er det et ønske lokalt
at man står ved tidligere bomsatser og finansierer dette ved å bruke
midlene som blir ved effekten av en lavere rente.
Disse medlemmer viser også til
at deler av strekningen ikke skal inngå i utviklingskontrakten.
Dette gjelder strekningen Kapskarmo–Brattåsen–Lien som skal ut på
ordinært anbud. Oppstart på denne strekningen er ikke fastsatt.
I svarbrev fra samferdselsministeren, datert 20. oktober 2015 der
dette ble etterspurt, er svaret at dette vil bli vurdert i forbindelse
med statsbudsjettet for 2017. Det innebærer at det ikke blir oppstart
av strekningen Kapskarmo–Brattåsen–Lien i 2016.
Disse medlemmer er bekymret for
at man ikke kommer i gang tidlig nok for å nå målsetningen om ferdigstillelse
av hele E6 Helgeland innen 2020, noe som også kommer frem i svarbrevet
fra samferdselsministeren 20. oktober 2015 spørsmål 3, om ferdigstillelse, der
han svarer at det er for tidlig å si når hele utbyggingen er ferdig.
Disse medlemmer vil derfor påpeke
viktigheten av en snarlig oppstart av stekningen Kapskarmo–Brattåsen–Lien
og at en når målsettingen om ferdigstillelse av hele E6 Helgeland innen
2020.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at det er innarbeidet praksis i norsk vegfinansiering at bompengeprosjekter
lånefinansieres med offentlig (fylkeskommunal/kommunal) garanti.
Dette har til nå vært relativt uproblematisk, men dette medlem vil
minne om at staten med sin finansielle styrke er langt bedre rustet
til å stille slike garantier. Ved å orientere norsk samferdselspolitikk
i retning av statlige garantier for bompengeprosjekt, ville en oppnå
å lette kommunene og fylkeskommunene for et betydelig finansielt
ansvar og samtidig ta vare på selve praksisen med offentlig garanti
i bompengeprosjekter.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
har argumentert for en nasjonal ordning som halverer bompengesatsene
for tunge kjøretøy. Forslaget vil være et viktig håndslag til næringslivet
i alle områder av landet og et viktig bidrag for å styrke økonomien
i de bedriftene som har kostnader knyttet til transport. Dette
medlem vil minne om at denne gruppen er stor, og at forslaget
er et viktig bidrag til det store og langsiktige arbeidet med å
skape ny vekst i næringslivet og sysselsettingen i Norge. Dette
medlem vil komme tilbake til forslaget i Senterpartiets
alternative statsbudsjett.
Endelig vil dette medlem peke
på at E6 Helgeland sør vil skape stor vegbyggingsaktivitet i regionen.
I den forbindelse vil dette medlem be om at det vurderes
om man kan utnytte synergien av et slikt apparat til også andre
vegbyggingsprosjekter i det området som hovedaktiviteten pågår i. Dette
medlem vil særlig nevne at det er et betydelig behov for forbedringer
på E6 Grong–Nordland grense. Det er i Nasjonal transportplan (2014–2023)
satt av 350 mill. kroner til tiltak på denne vegstrekningen i siste
del av planperioden. Dette medlem vil peke på betydningen
av å løfte fram de transportpolitiske behov sør for fylkesgrensen
mellom Nordland og Nord-Trøndelag når det igangsettes stor aktivitet
på Helgeland. I den grad det er rasjonelt og hensiktsmessig bør
man søke å komme i gang med utbedringstiltak i samband med den store
utbyggingen av E6 sør på Helgeland. Dette vil særskilt være viktig
for næringstransporter mellom Nord-Norge, Helgeland, Midt- og Sør-Norge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at
samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med lokale
myndigheter i Grane og Vefsn kommuner om å redusere bompengetakstene
som følge av lavere beregningsteknisk rente. Det økonomiske mulighetsrommet
er differansen på de teoretiske finansieringskostnadene med en beregningsteknisk
rente på 6,5 pst. og en beregningsteknisk rente på 2,8 pst.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at
staten i fremtiden skal fungere som garantist for låneopptak i bompengeselskapene
der Stortinget har godkjent bompengefinansiering. Stortinget ber
dermed regjeringen endre praksis slik at kommuner og fylkeskommuner
fritas for plikten til å stille slike lånegarantier.»
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med
lokale myndigheter i Grane og Vefsn kommuner om å redusere bompengetakstene
som følge av lavere beregningsteknisk rente. Det økonomiske mulighetsrommet
er differansen på de teoretiske finansieringskostnadene med en beregningsteknisk
rente på 6,5 pst. og en beregningsteknisk rente på 2,8 pst.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at staten i fremtiden skal fungere som garantist for låneopptak
i bompengeselskapene der Stortinget har godkjent bompengefinansiering.
Stortinget ber dermed regjeringen endre praksis slik at kommuner
og fylkeskommuner fritas for plikten til å stille slike lånegarantier.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
1. Stortinget
samtykker i at bompengeselskapet får løyve til å ta opp lån og krevje
inn bompengar til delvis bompengefinansiering av utbygging av E6
på strekninga Nord-Trøndelag grense–Korgen, inkl. Brattåsen–Lien
(E6 Helgeland sør) i Nordland. Vilkåra går fram av Prop. 148 S (2014–2015).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar
for finansieringsordninga.
3. Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å fastsetje takstar basert på lågare rekneteknisk
rente for E6 på strekninga Nord-Trøndelag grense–Korgen. Vilkåra
går fram av Prop. 148 S (2014–2015).
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 3. november
2015
Eirik Sivertsen | Janne Sjelmo Nordås |
fung. leder | ordfører |