Jeg viser til brev av 30. april 2015 fra Arbeids- og
sosialkomiteen, vedlagt representantforlag (Dokument 8:130S (2014-2015)
fra stortingsrepresentantene Bergstø, Andersen og Serigstad Valen.
Arbeids- og sosialkomiteen ber om en vurdering av
følgende forslag:
1. Stortingen ber regjeringen
foreslå en varig kompensasjonsordning som kan settes inn for å redusere
det økonomiske tapet enkelte har lidd etter omleggingen av skattlegging
av folketrygden og/eller tjenestepensjonenes uføretrygd. Denne kompensasjonsordningen
bør sørge for at ingen får et tap i inntekt som er støtte enn 1000 kroner
i året, med et unntak for personer med et inntektsnivå over 6 G.
2. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
kommunale pleie- og omsorgstjenester, slik at personer som har fått
økt bruttoinntekt på grunn av uførereformen, og med det har fått
økte egenandeler eller mistet rett til kommunale pleie- og omsorgstjenester,
får samme tjenestetilbud som tidligere.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for
at statlige velferdsgoder som bygger på bruttoinntekt, som for eksempel
tilskudd til bil og fri rettshjelp, justeres slik at personer som
har fått økt bruttoinntekt på grunn av uførereformen, ikke mister tilgangen
til disse tjenestene som følge av omleggingen.
4. Stortinget ber regjeringen foreslå andre fradrags-
eller støtteordninger for varig å kompensere det økonomiske tapet
enkelte uføre har lidd etter omlegging av skattlegging av uføretrygdens
og tjenestepensjonenes uføretrygd.
Uførereformen ble vedtatt av et samlet Storting
i desember 2011 på bakgrunn av forslag i Prop.130 L (20110-2011).
Hovedmålet med reformen var å forenkle regelverket og å løsrive beregningen
av uføreytelsen fra pensjonsberegningen. I den nye uføretrygden
legges inntekten på uføretidspunktet eller like før inntektsevnen ble
nedsatt til grunn ved beregning av ytelsen. Den nye ytelsen skattlegges
som lønn, og brutto uføretrygd er økt for å kompensere for økt skatt. Videre
er reglene for avkorting av ytelsen ved samtidig arbeid endret.
Dette gjør at det alltid vil være lønnsomt å erstatte uføretrygd
med arbeidsinntekt. Like skatteregler for trygd og arbeidsinntekt
har bidratt til å tydeliggjøre de økonomiske konsekvensene for den
enkelte ved overgangen fra arbeid til trygd og ved kombinasjon av
trygd og arbeid, for uføretrygdede som har mulighet til å være i
noe arbeid.
Mottakere av uførepensjon pr. 31.12.2014 er blitt
overført til nytt regelverk. Det ble i Prop. 130 L (2010-2011) lagt
til grunn at uførepensjonistene skulle overføres til det nye regelverket
på en slik måte at uføreytelsen etter skatt ble på om lag samme
nivå som tidligere.
De fleste kommer om lag likt ut eller bedre
ut etter konverteringen til ny uføretrygd.
Alle som mottok full uførepensjon og som ikke hadde
andre inntekter eller fradrag utover standardfradrag, vil få lik
ytelse etter skatt som tidligere uførepensjon. I andre tilfeller
vil nettoinntekten kunne bli endret. At enkelte har fått en klar
nedgang i netto utbetalt uføretrygd, skyldes i hovedsak bortfall
av skattebegrensningsregelen som har vært spesielt gunstig for uførepensjonister
med store gjeldsutgifter. Tidligere uførepensjonister som har inntekter ved
siden av ytelsen fra folketrygden vil også kunne få en lavere netto
inntekt.
For å lette overgangen til ny uføretrygd og
lønnsbeskatning foreslo regjeringen i statsbudsjettet for 2015 en
treårig overgangsordning i form av et individuelt beregnet skattefradrag.
Denne overgangsordningen gjelder for tidligere uførepensjonister
som har renteutgifter og som tidligere var omfattet av skattebegrensningsregelen.
Maksimalt inntektstap i 2015 for denne gruppen ble satt til 6 000
kroner. Regjeringen har i Revidert nasjonalbudsjett foreslått å
utvide overgangsordningen med skattefradrag gjennom å redusere inntektsgrensen
for å omfattes av ordningen fra 6 000 kroner til 4 000 kroner.
Skattedirektoratet har anslått at i 2015 vil
om lag 188 000 tidligere uførepensjonister få en økning i nettoinntekt
eller ingen endring etter omleggingen, dvs. 60 prosent av uførepensjonistene,
mens om lag 127 000 personer vil få en nedgang i netto inntekt.
Av de om lag 127 000 uførepensjonistene som ifølge anslagene vil
tape på omleggingen, vil om lag 68 000 personer tape mindre enn 4 000
kroner og ikke få rett til skattefradrag gjennom overgangsordningen
slik den er foreslått i Revidert nasjonaludsjett.
Med forslaget i Revidert nasjonalbudsjett vil
om lag 10 000 flere uføretrygdede enn de som opprinnelig ble omfattet
av overgangsordningen få rett til skattefradrag, og de 30 000 som
allerede omfattes av overgangsordningen vil få ytterligere skattelettelse.
På denne bakgrunn kan det anslås at om lag 135 000 i 2015 vil få
en inntektsendring i intervallet + 4 000/-4000 kroner, mens om lag
19 000 uføretrygdede vil tape mer enn 4 000 kroner på omleggingen.
Om lag 121 000 uføretrygdede vil få en økning i nettoinntekt på
mer enn 4 000 kroner.
Omleggingen til ny uføretrygd (før kostnader ved
overgangsordning) er anslått å gi netto økte kostnader til uføretrygd
med 250 mill. kroner. Overgangsordningen ble opprinnelig anslått
til 375 mill. kroner i 2015 og samlet 750 mill. kroner over tre
år. Med forslaget i revidert budsjett anslås kostnadene å øke med
ytterligere 70 mill. kroner i 2015 og til sammen 140 mill. kroner over
tre år.
Uførepensjonen fra offentlig tjenestepensjon
er endret fra 2015. Nye beregningsregler vil kunne gi forskjell
i utbetaling sammenlignet med tidligere regelverk. Virkningene av
endrede skatteregler for uføretrygd for uføretrygdede som i tillegg
til uføreytelse fra folketrygden har uførepensjon fra en tjenestepensjonsordning
ble belyst i Prop. 1 LS (2012–2013) Skatter,
avgifter og toll 2013 og Prop. 202 L (2012–2013) Endringer i lov om Statens pensjonskasse og
enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning). I Prop. 202
L foreslo daværende Arbeidsdepartementet at de som mottar uføreytelse
både fra offentlig tjenestepensjonsordning og fra folketrygden skal
beholde det samme beløpet (før skatt) i uførepensjon fra tjenestepensjonsordningen.
Stortinget sluttet seg til dette. Også mottakere av uførepensjon
fra en privat tjenestepensjonsordning har fått beholde det samme beløpet
(før skatt) fra tjenestepensjonsordningen.
Personer som har fått konvertert folketrygdens uførepensjon
til uføretrygd og som i tillegg mottar uførepensjon fra en tjenestepensjonsordning, kan
ha fått endret inntekt etter skatt som følge av at også uførepensjoner
fra tjenestepensjonsordninger nå blir skattlagt som lønn. Det er
imidlertid ikke slik at skattlegging som lønn nødvendigvis medfører
lavere inntekt etter skatt for personer som også mottar uførepensjon
fra offentlige eller private tjenestepensjonsordninger. For mange,
spesielt de med lave og middels høye pensjoner, vil inntekt etter
skatt gå opp ettersom marginalskatten (skatt på inntekt utover uføreytelsen
fra folketrygden) går ned i det nye skattesystemet. Uførepensjonister
som hadde høy uførepensjon både fra folketrygden og en tjenestepensjonsordning
kan derimot ha fått redusert inntekt etter skatt som følge av omleggingen
av skattereglene for uførepensjon fra tjenestepensjonsordninger.
I regelverket for behovsprøvd barnetillegg til uføretrygdede
er det tatt hensyn til at bruttoytelsen til uføretrygdede er økt.
Endringene i barnetillegget til uføretrygdede som ble vedtatt i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2015 trer først i kraft
fra 2016, men også her er det overgangsregler. Skatteomleggingen
vil ikke ha noen betydning her.
Stønad til bil er
behovsprøvd, og grunnlaget for behovsprøvingen er søkerens alminnelige inntekt
på søknadstidspunktet. Dersom søkeren etter uførereformen har fått
en samlet høyere alminnelig inntekt, vil han eller hun ved neste søknad
om stønad til bil således kunne få en noe lavere stønad enn forrige
gang. Det er viktig å understreke at omleggingen av folketrygdens uføreytelse
ikke vil ha betydning for løpende bilsaker, men først ved utmålingen
av stønaden når vedkommende skal søke gjenanskaffelse. Dette skjer
etter at vedkommende har hatt bilen i 11 år (8 år hvis bil skal
brukes i arbeid). For dem som nylig har fått bil (2013-2014), vil
ev. endringer av uføreytelsen således først kunne få betydning for
stønad til bil i 2024-2025.
For personer som mottar full uføreytelse, er
det bare aktuelt med stønad til bil i gruppe 2 (gruppe 1 bil kan
fra 2015 kun gis til bruk i arbeid). For denne gruppen er det kun
150 000 kroner som er behovsprøvd, og bilens overskytende pris/verdi dekkes
fullt ut. Behovsprøvingen er slik at dersom man har en alminnelig
inntekt på under 3 G, ytes det full stønad. Dette innebærer at alle
med kun minsteytelse fra folketrygden ikke vil bli berørt av endringen.
Behovsprøvingen er videre slik at stønaden gis i prosentsatser i
intervallet mellom 3 G og 6 G – henholdsvis 20, 40, 50, 60, 70,
80 og 100 prosent. For enkelte vil omleggingen kunne innebære at
man kommer over i et annet intervall – eksempelvis fra en tidligere stønad
på 50 prosent stønad, til 40 prosent stønad. De fleste stønadsmottakerne
vil imidlertid få den samme stønaden som tidligere, ettersom intervallene
er så vidt store.
Departementet arbeider for tiden med å gjennomgå
bilordningen. I den anledning vil også reglene for inntektsprøving
av stønaden bli nærmere vurdert.
Helse- og omsorgsministeren har orientert meg om
at helse- og omsorgstjenesteloven pålegger kommunene å sikre nødvendige
helse- og omsorgstjenester (herunder pleie- og omsorgstjenester)
til alle som oppholder seg i kommunen. Kommunale helse- og omsorgstjenester
tildeles altså på bakgrunn av tjenestebehov uavhengig av den enkeltes
økonomi og inntekt.
For de fleste kommunale helse- og omsorgstjenester
er det gitt adgang til å kreve egenandeler fra bruker/pasient. For
kommunale helse- og omsorgstjenester som er delvis finansiert av
folketrygden, som for eksempel legevaktstjenester og fastlegetjenester,
er egenandelen en fast, stipulert sum som er lik for alle uavhengig
av inntekt.
For kommunale helse- og omsorgstjenester som finansieres
av kommunen, fastslår helse- og omsorgstjenesteloven § 11-2 at kommunen
kan kreve vederlag for disse tjenestene ”når det følger av lov eller
forskrift”. Slik hjemmel er gitt for nærmere angitte tjenester gjennom
forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester.
Forskriften angir det maksimale av hva kommunen kan kreve i egenandel.
Den enkelte kommune står fritt til å kreve inn lavere egenandel.
For egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester
i institusjon, som for eksempel sykehjem, er denne inntektsbasert.
Grunnlaget for egenandelen er imidlertid den enkeltes inntekt etter
at skatt og gjeldsrenter er trukket fra. Egenandelen beregnes altså
ut fra et nettoinntektsprinsipp. Helse- og omsorgsdepartementet
opplyser at det er kjent med at en rekke uføretrygdede etter uførereformen
fått redusert egenandel ved opphold på kommunal institusjon.
For egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester
utenfor institusjon, som for eksempel en rekke ulike hjemmetjenester,
er hovedregelen at kommunen selv fastsetter regler for betaling av
egenandel og betalingssatser. Egenandelen skal ikke overstige kommunens
egne utgifter til angjeldende tjeneste (selvkost). Egenandelen kan
ikke settes høyere enn at vedkommende beholder tilstrekkelig til
å dekke personlige behov og bære sitt ansvar som forsørger.
Når kommunen bestemmer den maksimale egenandelen
en person skal betale pr. år for kommunale helse- og omsorgstjenester
utenfor institusjon, skal betalingen beregnes på grunnlag av husstandens
samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag. Dersom husstandens
samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag er under 2 G, skal
den samlede egenandelen ikke overstige et utgiftstak på kroner 186
pr. måned. Utover disse tilfellene må kommunen altså sikre at den
enkelte beholder tilstrekkelig til å dekke personlige behov og bære
sitt ansvar som forsørger.
Søkerens økonomiske situasjon er ofte avgjørende
for om vedkommende har krav på fri rettshjelp. Brutto månedsinntekt
legges til grunn for vurderingen av om det foreligger rett til fri rettshjelp.
Justis- og beredskapsministeren har orientert meg om at inntektsgrensene
ikke er blitt justert siden 2009, og at ulike grupper trygdemottakere
derfor faller utenfor ordningen. Justis- og beredskapsdepartementets
underliggende virksomhet, Statens sivilrettsforvaltning, har tatt opp
problemet knyttet til økningen i brutto uføretrygd, herunder om
det bør være mulighet for å dispensere fra de økonomiske grensene
for fri rettshjelp ved overskridelser. Justis- og beredskapsministeren
har orientert meg om at at departementet har saken til vurdering,
men at de foreløpig ikke har konkludert.
Uførereformen får konsekvenser for den statlige bostøtteordningen.
Når bruttoytelsen øker, vil en del uføretrygdede få lavere bostøtte,
eller støtten vil falle bort. Kommunal- og moderniseringsministeren
har orientert meg om at beregninger viser at uten kompenserende
tiltak medfører reformen bortfall av bostøtte for anslagsvis 13
700 husstander. Om lag 23 300 uføretrygdede vil få redusert bostøtte.
I gjennomsnitt vil reduksjonen være 9 000 kroner pr. år.
Stortingen har vedtatt midlertidige tiltak fram
til 1. juli 2016 som skal hindre at uføretrygdede som allerede mottar
bostøtte får støtten redusert som en følge av overgangen til ny
uføretrygd. Kommunal- og moderniseringsministeren har orientert
meg om at Kommunal- og moderniseringsdepartementet vil komme tilbake
til saken i statsbudsjettet for 2016.
Representantene foreslår en varig kompensasjonsordning
der ingen får en inntektsreduksjon som er mer enn 1000 kroner pr.
år med et unntak for uføretrygdede som har et inntektsnivå over
6 G.
Jeg vil minne om at det har vært bred politisk enighet
om uførereformen. Endringene i pensjonsskattereglene fra 2011 har
flere likhetstrekk med endringene i skattleggingen av uføretrygdede.
Disse endringene innebar blant annet at skattebegrensningsregelen
ble opphevet for alderspensjonister og AFP-pensjonister. Det nye skatteregimet
ble faset inn over en treårsperiode. I likhet med dagens omlegging
av skattereglene for uføretrygdede, fikk pensjonister med høye renteutgifter
som samtidig hadde så lav inntekt at de ble skattlagt etter skattebegrensningsregelen,
lavere netto pensjoner etter omleggingen.
Det er etter min oppfatning et viktig prinsipp
at arbeidsinntekt og trygdeinntekt beskattes likt. De nye reglene
for skattleggingen av uføretrygden er et ledd i en slik omlegging.
Å ha en varig kompensasjonsordning for personer som mottok uførepensjon
ved overgang til ny uføretrygd i 2015, vil være urimelig sammenliknet med
yrkesaktive på samme inntektsnivå som vil bli skattlagt betydelig
hardere og nye uføretrygdede etter 2015 som omfattes av det nye regelverket
fullt ut.
Å kompensere alle som tidligere mottok uføretrygd
for inntektsreduksjon over 1000 kroner pr. år vil i realiteten bety
en overgangordning som vil kunne strekke seg over svært mange år,
og det i seg selv er noe jeg vil fraråde. Med forslaget i RNB til
justering av overgangsordningen, vil inntektstapet for den enkelte
som omfattes av ordningen bli redusert til maksimalt 4 000 kroner
i 2015. Over tid vil dessuten inntekts- og fradragsforholdene for
mange endre seg såpass mye, at det raskt vil framstå som urimelig
at det skal være situasjonen akkurat pr 1.1.2015 som skal avgjøre
hva slags kompensasjon man får.
Retten til helse- og omsorgstjenester gjelder uavhengig
av inntekt og formue. Ingen vil derfor miste retten til slike tjenester.
For kommunale helse- og omsorgstjenester som er delvis finansiert
av folketrygden, som for eksempel legevaktstjenester og fastlegetjenester,
er egenandelen en fast, stipulert sum som er lik for alle uavhengig av
inntekt. Egenandel i kommunale helse- og omsorgstjenester i institusjon
er basert på inntekt etter skatt. Helse- og omsorgsministeren har
opplyst om at de er kjent med at uføretrygdede etter uførereformen
har fått redusert egenandel ved opphold i kommunale institusjoner.
For øvrige kommunale helse- og omsorgstjenester, foreligger det
en viss mulighet for skjønn ved utmåling av egenandeler. Det er
derfor noe usikkert hvordan omleggingen av uføreordningen vil slå
ut her.
Eventuelle endringer i inntektstak for retten
til fri rettshjelp vil som nevnt ovenfor bli håndtert av Justisdepartementet,
mens Kommunal- og moderniseringsdepartementet vil vurdere retten til
bostøtte og en eventuell videre skjermingsordning her i statsbudsjettet
for 2016.
For stønad til bil fra folketrygden, vil jeg
se nærmere på behovsprøvingsreglene i forbindelse med en større
gjennomgang av bilstønadsordningen.