Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, frå Høgre,
Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik,
frå Framstegspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind Korsberg og Jørund
Rytman, frå Kristeleg Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, frå Senterpartiet,
leiaren Geir Pollestad, og frå Venstre, Pål Farstad, viser
til at forslaget legg til rette for at to rederi kan inngå ein privatrettsleg
avtale om overføring av fisketillating utan at dei samstundes må
overdra fartøyet som fisketillatinga er knytt til. Ein slik avtale
vil ikkje vera bindande for fiskerimyndigheitene, og det skal framleis
vere, ei føresetnad at fiskeriforvaltninga tildeler naudsynt fisketillatelse
til det aktuelle fartøyet, noko som igjen forutset at fartøyeigar
og fartøy oppfyller øvrige vilkår for slik tillating. Dersom vilkåra
er oppfylte, vil det vera opp til forvaltninga sitt frie skjønn
om tillating skal tildelast.
Komiteen viser til at lovendringa
også omhandlar ei lovfesting av gjeldande regler om tildeling av
konsesjon, ved utskifting av fartøy og sal av fartøy for fortsatt
drift. Desse er i dag forankra i forskrifter. Komiteen støttar
dette.
Komiteen viser til at alle sentrale
delar om tildeling av konsesjon dermed vil framkomme av deltakerlova.
Det vert også foreslått å lovfeste at kongen kan fastsettje tilsvarande
reglar om utskifting, sal for framleis drift, splitting og oppsamling
av driftsgrunnlag i den årlege forskrifta om adgangsbegrensingar
i bestemte fiskeri i medhald av deltakerlova § 21.
Komiteen er kjend med at utgangspunktet
for splittingsinstituttet er departementet sine instruksar av 15. januar
1999, 7. juli 2000 og 26. juni 2003, der føremålet var å tilgodesjå
eigar av fleirbåtsrederi med ein fleksibel ordning til sjølv å avgjere
kva fartøy reiaren til ein kvar tid ønska å fiske driftsgrunnlaget
sitt med.
Enkeltbåtsrederi som i dag ynskjer å få tildelt/kjøpe
ein fisketillating for fartøyet sitt, der andre rederi oppgjev tilsvarande
tillating for sitt fartøy, må i dag gjennomføre minst tre forskjellige søknadsprosessar
overfor fiskeriforvaltninga og i tillegg gjennomføre kjøp og tilbakesal
av eit av fartøya. Komiteen har merka seg at det
fram til i dag har vore ein klar føresetnad om reelle transaksjonar
som har vore tillate. Dette kravet vil nå falle bort. Komiteen vil
påpeike at framlegg til nytt regelverk ikkje inneber at det å omgå
tidlegare regelverk og bryte dette, no vert gjort lovleg.
Komiteen har merkt seg at kjernen
i departementet sitt framlegg er å opne for tildeling av fisketillating
til eit fartøy til erstatning for tilsvarande tillating som vert
oppgjeve frå eit anna fartøy, utan omsyn til om fartøya har same eigar. Komiteen har
merka seg at regjeringa karakteriserer endringa som rein forenkling.
Hovudmålet med forslaget er å forenkle ein prosess
der enkeltbåtsrederi i dag må gjennomføre minst tre søknadsprosessar
og foreta reelle fram- og attendesal av eit fartøy for å oppfylle fiskeriforvaltninga
sine krav. Komiteen har merka seg at i dag vert det
ikkje stilt krav om at fartøyet skal nyttast i fiske av den midlertidige eigaren,
og heller ikkje krav om at det midlertidige eigarskapet må ha ei
bestemt varigheit.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Framstegspartiet, ser det som
viktig ved ei lovfesting å presisere at forslaget ikkje inneber
«fri flyt» av tillatingar mellom ulike fartøy/rederi. Det bør difor
krevjast at den einskilde tildeling av fisketillatingar vert gjeve
ein meir permanent karakter enn det forslaget legg opp til. Dette
er for å unngå å få ein ny arena av «smarte løysingar» som bør unngåast,
sett i ljos av forenklingsomsyn.
Fleirtalet understrekar at utleige
av kvoter framleis ikkje er lovleg.
Komiteen viser til
at høyringsinnspelet frå Fiskebåt legg til grunn at ordninga ikkje
inneber at grunnkvotar kan splittast og overførast mellom fartøy. Komiteen støttar
dette synet.
Komiteen understrekar at rekrutteringskvotar ikkje
er omsettelege.
Komiteen understrekar at deltakerlova
stiller fleire vilkår for tildeling av ervervstillating. To sentrale
vilkår er nasjonalitetskravet og aktivitetskravet, jf. deltakerlova
§§ 5 og 6. Komiteen har merka seg at enkelte av høyringsinstansane
er skeptiske til endring som medfører at graden av omsetnad av fisketillatelser
vil auke ved denne lovendringa, og einskilde påpeikar at koplinga
eigar-fartøy-tillating og kvote forsvinn. Komiteen er
samd med departementet i at koplinga eigar-fartøy-tillating og kvote
vil bestå ved at ein ikkje kan nyttiggjere seg tillatinga på andre
måtar enn å fiske med fartøyet ein er tildelt tillating for, og
tillating vil fortsatt vere underlagt fiskerimyndigheitene sitt frie
skjønn. Det som er nytt er at ein kan få inntekt frå tillatinga
ved sal av denne, eller deler av denne, og at graden av omsetnad
aukar.
Fleire høyringsinstansar ser det som positivt
at det her vert foreslege å lovfeste sentrale prinsipp om sal av
fartøy for fortsatt drift, utskifting av fartøy, splitting og oppsamling
av driftsgrunnlag. Desse prinsippa er i dag kun forankra i forskrifter
og forvaltningspraksis. Komiteen deler synet med
å samle sentrale prinsipp i deltakerlova, men det er ulikt syn i komiteen når
det gjeld om alt skal handsamast under eitt saman med handsaminga
av Sjømatindustriutvalget (NOU 2014:6 Sjømatindustrien Utredning
av sjømatindustriens rammevilkår) for å få heilskap, eller om ein
skal handsame lovendringar stykkevis og delt.
Komiteen har merka seg diskusjonen
kring deltakerlova, der to sentrale vilkår er nasjonalitetskravet
og aktivitetskravet, jf. deltakerlova §§ 5 og 6.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Framstegspartiet, har også
merka seg at det er to utredningar, ein frå Stortinget sin utredningsseksjon
bestilt av Arbeidarpartiet og ein utredning bestilt av regjeringa, som
gjev forskjellig svar når det gjeld om ein kan gjere endringar i
aktivitetskravet på ein slik måte at nasjonalitetskravet likevel
vil bestå. Stortinget si utgreiing viser at det er risikosport å endre
eit så sentralt punkt som aktivitetskravet, for då vil nasjonalitetskravet
kunne bli sett under press. Fiskeriministeren kan ikkje garantere
for at nasjonalitetskravet består viss ein endrar aktivitetskravet,
jf. spørjetimespørsmål 29.4.2015 fra Geir Pollestad, og spørsmål
frå komiteen. I regjeringa si utgreiing er det einast jussen som
er utreda, og det er heller ikkje gjort under hand undersøkingar
overfor EU.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet viser til at Sjømatindustriutvalget konkluderte
i NOU 2014:16 med at den samla effekten av å fjerne aktivitetskravet
i deltakerloven er usikker. Utvalet foreslo likevel å opne opp for
at industrileddet skal kunne eige båt og kvote. Dette har ført til
stor uro i næringa, og at ein har fått ein debatt om lovverket i
staden for korleis ein kan betre lønsemda i sjømatindustrien. Eit
samla sjømatindustriutval hadde som føresetnad at nasjonalitetskravet skulle
bestå, det same slår eit samla storting fast.
Komiteen understreker
at nasjonalitetskravet i deltakerloven skal bestå.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Framstegspartiet, understreker
at aktivitetskravet i deltakerlova skal bestå som i dag.
Komiteen strekar under
at noverande og framtidige dispensasjonar frå aktivitetskravet skal godkjennast
av departementet.
Komiteen er kjend med at det
ikkje er eit fleirtal for å utsetje handsaminga av dette lovforslaget
til handsaminga av Sjømatindustriutvalget slik at alt kan sjåast
i samanheng.
Komiteen er enig i at det ikke
må legges til rette for løsninger som undergraver den nye ordningen. Komiteen viser
til at det i høringsnotatet er drøftet innføring av karantenebestemmelse,
men at konklusjonen er at det ikke er nødvendig. Vurderingene tilsier
at gjeldende bestemmelser om kvoteutnyttelse i reguleringsforskriftene
i tilstrekkelig grad vil motvirke at ordningen benyttes til omgåelse
av regelverket.
Komiteen viser til at det i dag
ikke er karantenebestemmelse for de som ønsker å benytte seg av splittingsinstituttet
eller samle opp driftsgrunnlag i kombinasjon med kjøp og tilbakesalg
av fartøyer for fortsatt drift.
Komiteen vil videre understreke
at et forslag om karantenetid innebærer en innstramming av rederienes
valgmuligheter både iht. gjeldende rett og iht. lovproposisjonen.
Det er et grunnleggende premiss for hele lovproposisjonen at rederiene
skal ha nøyaktig samme muligheter som tidligere til å få tildelt
fisketillatelse, og at det kun er prosessen for å nå dette resultatet
som blir enklere.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet ser det som viktig at regjeringa fylgjer
nøye med på korleis praksisen utviklar seg og om naudsynt kjem tilbake
til Stortinget på egna måte med forslag til tiltak.