Kontroll- og konstitusjonskomiteen besluttet
i møte 13. januar 2015 å igangsette forberedelser i egen sak til
Stortinget om Helse- og omsorgsdepartementets eierstyring knyttet
til nytt sykehus i Nordmøre og Romsdal. Saken ble reist med utgangspunkt
i mindretallsbestemmelsen i Stortingets forretningsorden § 15 første
ledd.
Saken startet med at komiteen i møte 18. desember
2014 vedtok å sende brev med spørsmål til helse- og omsorgsminister
Bent Høie om saken. Komiteen viste til den offentlige oppmerksomhet
knyttet til plassering av nytt sykehus for Nordmøre og Romsdal.
Komiteen viste også til at statsrådens svar til Stortinget ikke
i tilstrekkelig grad hadde bidratt til å opplyse saken. Statsråden
ble blant annet bedt om å svare utfyllende på hvilken måte Helse-
og omsorgsdepartementet – formelt eller uformelt – hadde vært involvert
i prosessen knyttet til valg av sted for nytt sykehus i Nordmøre
og Romsdal.
Komiteen mottok svarbrev fra statsråden 23. desember
2014. Det fremgår av svaret:
«Jeg har registrert at det fra flere hold er mange misforståelser
knyttet til hvordan eierstyringen mellom departementet som eier
av de regionale helseforetakene og de regionale helseforetakene som
eier av foretakene er forankret i lovverket. Det er også misforståelser
med hensyn til hvordan god eierstyring bør utøves.
Det
er helt naturlig og nødvendig at det er en løpende og tett dialog
både mellom styrene og meg, og mellom ledelsen i de regionale helseforetakene
og administrasjonen i departementet. Praksis viser at det vel så
ofte er de regionale helseforetakene som henvender seg til departementet
for nødvendige avklaringer i vanskelige spørsmål, som at jeg har
behov for avklaringer fra de regionale helseforetakene. Dette har
også vært tilfellet i denne saken. Det er selvsagt at det i slike
møter og kontakter blir utvekslet synspunkter og meninger fra begge
nivåer.»
Statsråden redegjorde i brevet for helseforetaksloven
§ 16 og poengterte at helseforetaksloven avklarer at disse meningsutvekslinger
og synspunkter ikke er rettslig bindende for de regionale helseforetakene
når de ikke er gitt i foretaksmøte. Statsråden uttalte videre at
han i den konkrete saken ikke har instruert gjennom foretaksmøte
om valg av tomt for nytt sykehus i Nordmøre og Romsdal.
6. januar 2015 sendte kontroll- og konstitusjonskomiteen
nytt brev til statsråden med tilleggsspørsmål. Komiteen ba blant
annet om en redegjørelse for hva slags styringssignaler som kan
gis utenom foretaksmøte. Det ble også bedt om en avklaring på om
helseministeren ga instruerende signal til tidligere styreleder
i Helse Midt-Norge RHF (HMN), Marthe Styve Holte.
6. januar 2015 sendte statsråden brev med tilleggsinformasjon
vedrørende kommunikasjonen mellom departementet og styreleder i HMN
knyttet til utnevning av styremedlemmer.
Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 6. januar
2015 ble besvart av statsråden i brev av 12. januar 2015. Statsråden
presiserte i brevet at dialog, meningsutveksling og ulike former
for signaler utenom foretaksmøtet ikke er i strid med helseforetaksloven.
I redegjørelsen omtalte statsråden kontakten mellom departementet
og de regionale helseforetakene på følgende måte:
«Uavhengig av om signaler eller synspunkter er blitt
tilkjennegitt i det åpne eller lukkede rom, skal dette ikke anses
som rettslig bindende for styrene i helseforetak eller regionale
helseforetak. Dersom jeg ikke er enig i et vedtak, eller ser behov
for et vedtak som styret ikke selv fatter, må jeg fatte vedtak i
foretaksmøtet. Både statsråden og styrets medlemmer er vel kjent med
at eierstyring kun kan skje i foretaksmøte. Dette er en grunnleggende
forutsetning for all kontakt mellom departementet og de regionale helseforetakene
og kontakten mellom de regionale helseforetakene og helseforetakene.
Helseforetaksloven
forplikter ikke bare statsråden og departementet til å fatte bindende vedtak
i foretaksmøtet. Loven forplikter også styrene i de regionale helseforetakene
til å fatte vedtak med en selvstendig begrunnelse. Styrets medlemmer
vil kunne vektlegge signaler gitt utenfor foretaksmøte, men må likevel
på selvstendig grunnlag fatte de vedtak man finner riktig. I brev
fra departementet av 19. april 2004 er følgende uttalt:
'Dersom
eier gir instruks utenom foretaksmøtet, er dette ikke bindende for
foretakets styre. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at styret
treffer beslutninger i samsvar med uformelle «signaler» fra eier,
men styret er ikke forpliktet til å gjøre dette, og det fritar ikke
styret for det ansvar det er pålagt i helseforetaksloven.'
Bestemmelsene
forbyr ikke statsråden å tilkjennegi sitt syn på saker for styrene
også utenom foretaksmøter. Dialog, meningsutveksling og ulike former
for signaler utenom foretaksmøtet er ikke i strid med helseforetaksloven.
Jeg kan derfor, uten hinder av helseforetaksloven, gi uttrykk for
mitt foreløpige syn på om en bestemt løsning er hensiktsmessig eller
ønskelig i samtaler med styreleder. Det har i så måte ikke betydning
om det synet som formidles stemmer overens med det synet som styreleder
forfekter eller ikke. Det skal heller ikke være av betydning om
synspunktet formidles på oppfordring fra styrelederen eller på mitt
eget initiativ. Felles for slike samtaler er at det som fremkommer
ikke på noen måte bindende for styret. (…)
For å
komme tilbake til komiteens konkrete spørsmål om det eksisterer
en grense for hva slags styringssignaler som kan gis utenom foretaksmøtene:
Dersom jeg for eksempel utenom foretaksmøtet skulle gi styrelederen
et eksplisitt pålegg om å sørge for at styret i det regionale helseforetaket
fatter et bestemt vedtak, og samtidig gi uttrykk for at jeg ikke
selv hadde til hensikt å fatte vedtak i foretaksmøte i saken, ville det
etter min oppfatning være et forsøk på styring som ikke er i tråd
med helseforetaksloven § 16. Det avgjørende vil være hvordan ordvalg og
de øvrige omstendighetene rundt kontakten med rimelighet kan oppfattes
– ikke styrelederens subjektive oppfatning.»
Statsråden skrev avslutningsvis:
«Avslutningsvis vil jeg legge til at jeg på bakgrunn
av debatten og påstander som er kommet frem i forbindelse med disse
spørsmålene, ser at det i foretakssystemet og i det offentlige rom
kan være skapt usikkerhet om forståelsen av enkelte bestemmelser
i helseforetaksloven og praktiseringen av disse. Det gjelder både
hva som er legitim kontakt og styring mellom de ulike nivåene og
reglene for åpenhet i styremøtene. Jeg vil derfor på egnet måte
ta dette opp med styrene og ledelsene i de regionale helseforetakene samlet,
slik at vi kan sikre en mer felles forståelse og praksis på området
og ta bort eventuell usikkerhet som har oppstått som følge av denne
saken.»
Komiteens korrespondanse med helse- og omsorgsministeren
følger som vedlegg 1–6 til innstillingen. Vedlagt følger også notat
fra professor Jan Fridthjof Bernt til kontrollhøringen 13. februar
2015, jf. vedlegg 7.