Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 3. februar 2015

Prop. 45 L (2014-2015) Endringer i vegtrafikkloven - Svar på spørsmål

Jeg viser til transport- og kommunikasjonskomiteens brev av 26. januar 2015, med spørsmål knyttet til Prop. 45 L (2014-2015) Endringer i vegtrafikkloven (tilbakeholdsrett i kjøretøy til sikring av sanksjoner, hjemmel for bruk av innretning til immobilisering av kjøretøy). Spørsmålene gjelder hvorvidt tilsvarende hjemmel for tilbakeholdsrett i kjøretøy mv. skal tas inn i yrkestransportloven, og om det vil være aktuelt å gi Statens vegvesen myndighet til å benytte tilbakeholdsrett for sikring av krav, også ved brudd på kabotasje.

I henhold til lov 21. juni 2003 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportloven) § 10 (3) må en transportør i utgangspunktet ha forretningssted i Norge dersom han skal frakte gods eller personer mot vederlag mellom steder i Norge, om ikke annet følger av internasjonale avtaler. Norge har ved endring i forskrift av 21. juni 2002 nr. 45 (yrkestransportforskriften) implementert forordningene (EU) nr. 1072/2009 og 1073/2009 som tillater kabotasje etter visse regler, med virkning fra 1. januar 2015. Implementeringen av forordningene var langt på vei en videreføring av tidligere rettstilstand mht. kabotasje.

Kontrollmyndigheter etter yrkestransportloven er politiet og Statens vegvesen. Etter yrkestransportloven § 40 kan kontrollmyndighetene forby bruk av kjøretøy som blir benyttet til transport uten gyldig løyve, herunder ulovlig kabotasje. I tillegg kan kontrollmyndighetene kreve omlastning, inndra kjennemerke og vognkort, samt ta kjøretøyet i forvaring. Brudd på yrkestransportloven kan straffes med bøter, jf. yrkestransportloven § 41.

Jeg viser til at en departementsoppnevnt arbeidsgruppe våren 2014 leverte en rapport om kabotasje på veg i Norge. I rapporten anbefalte arbeidsgruppen bl.a. å innføre regler om tilbakeholdsrett i kjøretøy for brudd på reglene i yrkestransportloven, inkludert kabotasje, fram til bøter og saksomkostninger er betalt eller til det er stilt sikkerhet for betaling.

På det tidspunkt rapporten om kabotasje ble lagt frem var arbeidet med endring av vegtrafikkloven kommet langt. Det var ikke ønskelig å forsinke fremdriften i dette arbeidet i påvente av de vurderingene som nå gjøres om endring i yrkestransportloven.

Som et ledd i vurderingen av hvorvidt det bør innføres en hjemmel i yrkestransportloven som tilsvarer hjemmelen som er foreslått i Prop. 15 L, har departementet innhentet en vurdering fra Vegdirektoratet i saken. Saken reiser enkelte problemstillinger som avviker fra de vurderingene som er gjort i forbindelse med endringene i vegtrafikkloven. Saken er derfor fortsatt under vurdering.