Innstilling fra finanskomiteen om stortingsvedtak på skatte- og avgiftsområdet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2013
Dette dokument
- Innst. 480 S (2012–2013)
- Kildedok: Prop. 150 LS (2012–2013)
- Dato: 12.06.2013
- Utgiver: finanskomiteen
- Sidetall: 23
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Innledning
- 2. Produktavgift på førstehåndsomsetning av fisk
- 3. Fribeløpet i den differensierte arbeidsgiveravgiften
- 4. Vrakpanten og vrakpantavgiften
- 5. Andre forslag og merknader
- 6. Forslag fra mindretall
- 7. Komiteens tilråding
Til Stortinget
I samanheng med revidert nasjonalbudsjett 2013 foreslår regjeringa følgjande endringar i stortingsvedtak på skatte- og avgiftsområdet:
Fribeløpet i arbeidsgivaravgifta i sone Ia blir justert ned til 450 000 kroner og til 225 000 kroner for vegtransport.
Produktavgifta på førstehandsomsetning av fisk blir auka frå 2,6 til 3 pst.
Vrakpanten blir heva med 500 kroner, til 3 000 kroner. Auken i utbetalingar blir motsvara av å heve vrakpantavgifta med 400 kroner.
I proposisjonen legg Finansdepartementet fram forslag til vedtak om endringar i Stortingets vedtak 27. november 2012 om
fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013
produktavgift til folketrygden for fiskeri-, hval- og selfangstnæringen for 2013
avgift på motorvogner mv. A. Engangsavgift for budsjetterminen 2013.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at regjeringens lovendringsforslag fremmet i Prop. 150 LS (2012–2013) behandles i Innst. 475 L (2012–2013). Proposisjonens forslag til endringer i stortingsvedtak behandles i denne innstillingen.
Av næringsinntekt skal det normalt svarast 11 pst. trygdeavgift, medan satsen er 7,8 pst. for lønsinntekt. Næringsdrivande i fiskerinæringa betalar også 7,8 pst. trygdeavgift. Mellomlegget opp til 11 pst. blir dekt av ei særskilt produktavgift. Produktavgifta skal, forutan å dekkje mellomlegget i trygdeavgifta, òg dekkje kollektiv medlemspremie til yrkesskadetrygd, kollektiv forsikring for tilleggssjukepengar for manntalsførte fiskarar og utgifter i samband med stønad til arbeidsledige i næringa. Det skal svarast produktavgift av all fangst frå norskregistrerte fartøy. I statsbudsjettet for 2013 blei det vedteke å setje produktavgifta til 2,6 pst. for 2013. I brev 12. april 2013 tilrår Fiskeri- og kystdepartementet at satsen blir oppjustert til 3 pst. frå og med 1. juli 2013.
Fiskeri- og kystdepartementet har vidare opplyst at produktavgifta har eit akkumulert overskot per 1. januar 2013 på 71,9 mill. kroner. Årsaka er i hovudsak at førstehandsverdien i 2011 var langt høgare enn det som blei lagt til grunn ved fastsetjing av produktavgifta for 2011. I 2012 var inntekter og utgifter om lag i balanse. Ifølgje berekningar frå Fiskeri- og kystdepartementet er differansen i avgiftsinntekter mellom ein sats på 3,5 pst. og ein sats på 3 pst. 65 mill. kroner. Eit prinsipp for produktavgifta er kostnadsdekking over tid.
Finansdepartementet foreslår derfor å auke produktavgifta til 3 pst. frå 1. juli 2013, i tråd med forslag og berekningar frå Fiskeri- og kystdepartementet. Det blir vist til forslag til vedtak om endring i Stortingets vedtak om produktavgift til folketrygda for fiskeri-, kval- og selfangstnæringa for 2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Satsen for arbeidsgivaravgifta i sone Ia er i utgangspunktet 14,1 pst. Det kan likevel nyttast ein sats på 10,6 pst. så lenge differansen mellom avgifta som følgjer av satsar på høvesvis 14,1 pst. og 10,6 pst. ikkje overstig 530 000 kroner (det årlege fribeløpet) i inntektsåret. For vegtransportføretak er satsen 10,6 pst. inntil differansen overstig 265 000 kroner for føretaket i inntektsåret. Føretak som driv produksjon av stål eller bygging av skip mv. kan og berekne redusert arbeidsgivaravgift inntil differansen i avgift, etter ei berekning med den satsen som elles gjeld i sona og 14,1 pst., overstig 530 000 kroner.
Fribeløpet i arbeidsgivaravgifta på 530 000 kroner (265 000 kroner for vegtransport) er fastsett for å komme inn under grensa for bagatellmessig støtte i EØS-avtalen sine statsstøttereglar. Etter EØS-regelverket kan ein gi såkalla bagatellmessig støtte utan å notifisere til ESA. Bagatellmessig støtte må samla vere under 200 000 euro over ein rullerande treårsperiode. Det årlege fribeløpet i arbeidsgivaravgifta skal altså utgjere inntil ein tredel av den samla grensa for tre inntektsår på 200 000 euro.
Krona har styrka seg vesentlig mot euro dei siste åra. Fribeløpet på 530 000 kroner utgjer om lag 205 000 euro i perioden 2011–2013, dvs. 5 000 euro over grensa for bagatellmessig støtte.
Gjeldande fribeløp i avgiftsvedtaket fører dermed til at arbeidsgivarar kan få eit høgare støttebeløp enn det reglane om bagatellmessig støtte tillèt. For åra før 2013 har fribeløpet vore innanfor grensa for bagatellmessig støtte.
Som støttegivar har Finansdepartementet eit ansvar for å sjå til at det ikkje blir gitt støtte som går utover grensene. For at fribeløpet skal komme ned under 200 000 euro (100 000 euro for vegtransport) for perioden 2011–2013, må fribeløpet reduserast til 450 000 kroner (225 000 kroner for vegtransport) så snart som mogleg. Regjeringa foreslår derfor at fribeløpet i arbeidsgivaravgifta i sone Ia blir redusert til 450 000 kroner (225 000 kroner for vegtransport) med verknad frå og med 4. termin 2013 (1. juli 2013). Det same gjeld den øvre grensa for føretak som driv produksjon av stål og bygging av skip mv.
At endringa gjeld med verknad frå og med 4. termin 2013 inneber at føretak kan berekne redusert avgift inntil differansen blir 530 000 kroner (265 000 kroner for vegtransport) når dei bereknar avgifta for 1. til og med 3. termin. Ved avgiftsberekninga frå og med 4. termin kan derimot samla reduksjon ikkje overstige 450 000 kroner (225 000 kroner for vegtransport) samla for inntektsåret. Dersom eit føretak alt har berekna redusert avgift med eit høgare beløp (inntil 530 000 eller 225 000 kroner) for 1. til og med 3. termin 2013, blir det likevel ikkje krav om endring for dei tidlegare terminane.
Endringa gjeld også grensa for samla bagatellmessig støtte, jf. dei to siste setningane i § 3 første ledd andre strekpunkt i vedtaket.
Forslaget har truleg ikkje vesentlege administrative følgjer. Å redusere fribeløpet frå 530 000 kroner til 450 000 kroner og frå 265 000 kroner til 225 000 kroner for vegtransport frå 1. juli, kan auke provenyet med om lag 110 mill. kroner påløpt i 2013. Av dette blir 90 mill. kroner bokført i 2013 og 20 mill. kroner blir bokført i 2014.
Departementet viser til forslag til endring i Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013 § 3 og § 4. Endringane tek til å gjelde 1. juli 2013 med verknad for avgiftsberekninga frå og med fjerde termin.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Oppsamlingssystemet for bilvrak skal sørgje for at køyretøy blir samla inn og tatt hand om på ein forsvarleg måte. Ordninga blei innført i 1978 og gjeld i dag mellom anna personbilar, campingbilar, snøscooterar og minibussar. Ved levering av køyretøy til godkjente oppsamlingsplassar blir det utbetalt vrakpant. Føremålet med ordninga er å motivere til at køyretøya blir levert inn til godkjente oppsamlingsplassar. Vrakpanten er no heva to år på rad. Vrakpanten blei heva med 500 kroner både frå 1. januar 2012 og frå 1. januar 2013. Vrakpanten er no på 2 500 kroner per køyretøy.
Utbetalt vrakpant blir motsvara av vrakpantavgifta, som er ein del av eingongsavgifta. Vrakpantavgifta er no på 2 000 kroner per køyretøy. Vrakpantavgifta er lågare enn vrakpanten fordi talet på nye registreringar er høgare enn talet på køyretøy som blir vraka.
Regjeringa foreslår å heve vrakpanten med 500 kroner frå 1. juli 2013. Vrakpanten vil etter dette vere på 3 000 kroner per køyretøy. Dette vil auke motivasjonen til å levere inn utrangerte køyretøy til godkjente oppsamlingsplassar. Departementet reknar med at auken i vrakpanten vil auke utbetalingane av vrakpant med 32,5 mill. kroner i 2013, sjå Prop. 149 S (2012–2013) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2013. Det er ein auke på 65 mill. kroner for eit heilt år. Auken i utbetalingar blir motsvara av å heve vrakpantavgifta med 400 kroner frå 1. juli 2013, sjå forslag til avgiftsvedtak om eingongsavgift § 2. Forslaget er dermed provenynøytralt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens forslag om å øke utbetalingen av vrakpant med 500 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til at det står en rekke vrak eller ubrukte og utdaterte båter, campingvogner og tyngre kjøretøy rund om i landet som ut fra et miljøsynspunkt absolutt burde vært håndtert på en tilsvarende måte som vrakpantordningen fungerer for «vanlige» kjøretøy. Disse medlemmer mener at det å innføre en slik vrakpantordning også for denne type transportmiddel vil være et viktig og riktig incitament. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med framleggingen av statsbudsjettet for 2014 etablere en vrakpantordning for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy tilsvarende ordningen som gjelder for 'vanlig' kjøretøy.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at regjeringen foreslår å heve vrakpanten med 500 kroner fra 1. juli 2013, fra 2 500 kroner til 3 000 kroner.
Disse medlemmer ønsker å øke vrakpanten med 1 000 kroner fra 1. juli 2013 slik at den blir på 3 500 kroner for deretter å heve den videre hvert år til den når 6 000 kroner som et virkemiddel for å få skiftet ut eldre biler med nye, tryggere og mer miljøvennlige biler. Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag i Innst. 470 S (2012–2013).
Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag om å øke vrakpanten med 500 kroner fra 1. juli 2013. Dette medlem viser videre til Venstres alternative statsbudsjett for 2013 hvor det ble foreslått å innføre en tilsvarende vrakpantordning for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag om å øke vrakpantavgiften med 400 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer ikke forslag om økning i vrakpantavgiften ut over regjeringens økning på 400 kroner.
Disse medlemmers økning i vrakpant fremstår således som en avgiftslettelse og et økt insentiv til fornyelse av bilparken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til de mange utfordringer som arveavgiften gir for små og mellomstore bedrifter. Disse medlemmer viser til at dette er avgift på aktiva som tidligere har vært fullt ut beskattet gjennom flere generasjoner, enten det er næringsbygg, hytter, biler eller løsøre, kontanter og verdipapirer. Disse medlemmer mener på prinsipielt grunnlag det er feil å beskatte eierandeler til døde mennesker en gang til. I tillegg fører arveavgiften med seg unødig byråkrati i forbindelse med arveplanlegging, juridisk bistand samt arbeid for allerede travle ligningsansatte. Disse medlemmer ønsker å forenkle arveoppgjørene og ønsker derfor å fjerne arveavgiften for både næringslivet og for privatpersoner.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil som et første steg fra 1. juli 2013 fjerne trinn 1 i arveavgiften og halvere de øvrige satser.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«I Stortingets vedtak av 27. november 2012 nr. 1212 om avgift til statskassen på arv og gaver for budsjettåret 2013 gjøres følgende endring:
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver (arveavgiftsloven) svares avgift til statskassen etter bestemmelsene i dette vedtaket.
§ 2 Fradrag etter arveavgiftsloven § 15 annet ledd for begravelsesomkostninger, skifteomkostninger og utgifter til gravsted settes til et halvt grunnbeløp i folketrygden (G) ved årets inngang, dvs. 41 061 kroner, hvis ikke høyere utgifter er legitimert.
Utgifter til dokumentavgift og tinglysing kommer særskilt til fradrag.
Fradrag etter arveavgiftsloven § 17 for avgiftspliktig som ikke har fylt 21 år settes til et grunnbeløp i folketrygden (G) ved årets inngang, dvs. 82 122 kroner per år.
§ 3 Avgiftsgrunnlaget rundes nedover til nærmeste tall som kan deles med 1 000.
§ 4 Av arv og gaver til arvelaterens/giverens barn, fosterbarn – herunder stebarn som har vært oppfostret hos arvelateren/giveren – og foreldre, svares:
Av de første 800 000 kroner | intet |
Av overskytende beløp | 5 pst. |
§ 5 Av arv og gaver som ikke går inn under § 4, svares:
Av de første 800 000 kroner | intet |
Av overskytende beløp | 7,5 pst.» |
Komiteens medlem fra Venstre viser til de mange utfordringer som arveavgiften gir for små og mellomstore bedrifter. Dette medlem viser til at dette er avgift på aktiva som tidligere har vært fullt ut beskattet gjennom flere generasjoner, enten det er næringsbygg, hytter, biler eller løsøre, kontanter og verdipapirer. Dette medlem mener på prinsipielt grunnlag det er feil å beskatte eierandeler til døde mennesker en gang til. I tillegg fører arveavgiften med seg unødig byråkrati i forbindelse med arveplanlegging, juridisk bistand samt arbeid for allerede travle ligningsansatte. Dette medlem ønsker å forenkle arveoppgjørene og vil avskaffe arveavgiften i sin helhet.
Dette medlem viser til forslag om dette i Innst. 475 L (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å fjerne arbeidsgiveravgiften for alle lærlinger fra 1. juli 2013.
Disse medlemmer viser for øvrig til nærmere omtale av disse forslagene i Innst. 4 L (2012–2013).
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget slutter seg til regjeringens forslag til vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013 med følgende endringer:
Ny § 4 skal lyde:
§ 4 Særregler om lærlinger
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger, skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i noen soner fra 1. juli 2013.
Opprinnelig § 4 blir 5 etc.»
Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig atferd og mindre skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser. Et viktig ledd i en slik omstilling er å bruke skattesystemet aktivt til å få flere i arbeid.
Dette medlem foreslår derfor å fjerne arbeidsgiveravgiften for alle nye lærlinger fra 1. juli 2013 og å fjerne arbeidsgiveravgiften for nystartede bedrifter med færre enn 5 ansatte fra samme tidspunkt. Begge disse tiltakene er målrettet for å stimulere en utvikling dette medlem ønsker, nemlig at flere nye bedrifter ser dagens lys og at flere unge som ønsker det får tilbud om lærlingeplass. I dag står alt for mange uten slik plass.
Dette medlem viser videre til forslag om endring av folketrygdloven § 23-2 (arbeidsgiveravgiftsfritak for lærlinger og for nye bedrifter) i Innst 475 L (2012–2013) og fremmer følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013 gjøres følgende endringer:
Ny § 4 og 5 skal lyde:
§ 4 Særregler om lærlinger
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger og ansatt etter 1. juli 2013 skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i noen soner.
§ 5 Særregler for nystartede bedrifter
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette skal det for bedrifter som er startet etter 1. januar 2013 med inntil 5 ansatte skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i noen soner for lønn opptjent etter 1. juli 2013 i inntil tre år etter første gangs registrering av bedriften.
Opprinnelig § 4 blir § 6 etc.»
Komiteens medlem fra Venstre foreslår en omlegging, fornying og forenkling av merverdiavgiftsregelverket nærmere omtalt i Innst. 475 L (2012–2013). Konkret foreslår dette medlem at økologiske produkter, frukt og grønt fritas for merverdiavgift. Det betyr en kraftig stimulans mot et sunnere kosthold og et mer miljøvennlig landbruk. Videre innebærer endringen at redusert sats på matvarer (i dag 15 pst.) oppheves og at den generelle merverdiavgiftssatsen reduseres med ett prosentpoeng til 24 pst. Samlet vil dette innebære en avgiftslette på ca. 1,5 mrd. kroner for privatpersoner, organisasjoner og virksomheter som ikke er merverdiavgiftsregistrert.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av merverdiavgift for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 2 Alminnelig sats
Merverdiavgift svares med 24 pst. av avgiftspliktig omsetning, uttak og innførsel når ikke redusert sats skal anvendes etter bestemmelsene nedenfor.
§ 3 oppheves.
Nåværende §§ 4 og 5 blir §§ 3 og 4.»
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til de samfunnsmessig negative konsekvensene knyttet til bruk av alkohol, og mener at alkoholprisene i større grad bør gjenspeile de faktiske kostnadene samfunnet pådrar seg som følge av bruk av alkohol. Dette medlem vil derfor foreslå at alkoholavgiftene økes med 10 pst. utover regjeringens økning.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgift på alkohol for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Alkoholholdig drikk | Volumprosent alkohol | Kr |
t.o.m 0,7 | avgiftslegges etter reglene for alkoholfrie drikkevarer | |
Brennevinsbasert | over 0,7 | 7,54 per volumprosent og liter |
Annen | over 0,7 t.o.m. 2,7 | 3,37 per liter |
over 2,7 t.o.m. 3,7 | 12,67 per liter | |
over 3,7 t.o.m. 4,7 | 21,96 per liter | |
over 4,7 t.o.m. 22 | 4,91 per volumprosent og liter | |
Etanol til teknisk bruk | over 0,7 | sats som for alkoholholdig drikk» |
Komiteens medlem fra Venstre støtter en restriktiv alkoholpolitikk hvor høye særavgifter på alkohol er et viktig atferdspolitisk redskap. Dette medlem ønsker imidlertid å vri forbruket fra brennevinsbasert alkohol til vin og andre alkoholdige drikker med volumprosent alkohol mellom 4,7 og 22 pst. og foreslår derfor en vridning som innebærer at avgiften på brennevinsbasert drikke øker med 60 øre per volumprosent og liter, mens avgiften på vin og annen drikke reduseres med 60 øre per volumprosent og liter. En slik omlegging vil innebære en lettelse i de samlede alkoholavgiftene på om lag 95 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgift på alkohol for 2013 gjøres følgende endringer:
Brennevinsbaserte drikkevarer over 0,7 | 7,45 per volumprosent og liter |
Annen alkoholholdig drikk over 4,7 tom 22 | 3,86 per volumprosent og liter» |
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at den målrettede innsatsen for å få redusert antall nye røykere må fortsette av hensyn til folkehelsen. Aktiv bruk av avgiftssystemet er et av mange viktige tiltak og disse medlemmer fremmer derfor forslag om 5 pst. økning av tobakksavgiften.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgift på tobakkvarer for 2013 gjøres følgende endringer:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Produkt | Kroner |
Sigarer | 2,47 per gram av pakningens nettovekt |
Sigaretter | 2,47 per stk. |
Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning | 2,47 per gram av pakningens nettovekt |
Snus | 1,00 per gram av pakningens nettovekt |
Skråtobakk | 1,00 per gram av pakningens nettovekt |
Sigarettpapir og papirhylser | 0,0376 per stk.» |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til de negative samfunnsmessige konsekvensene av tobakksbruk, herunder snus. Dette medlem mener derfor at tobakksavgiften bør økes med 10 pst. utover regjeringens økning.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgift på tobakkvarer for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Produkt | Kr | |
Sigarer | 2,59 | per gram av pakningens nettovekt |
Sigaretter | 2,59 | per stk. |
Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning | 2,59 | per gram av pakningens nettovekt |
Skråtobakk | 1,05 | per gram av pakningens nettovekt |
Snus | 1,05 | per gram av pakningens nettovekt |
Sigarettpapir og sigaretthylser | 0,0394 | per stk.» |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å frita høyinnblandet biodiesel for veibruksavgift på drivstoff. Disse medlemmer har registrert at regjeringens politikk overfor fornybarbasert biodiesel effektivt har stoppet satsinger på utvikling av biodiesel i Norge og vil bemerke at et selskap som Norske Skog har informert disse medlemmer om at selskapet nå har et pilotanlegg tilsvarende det som selskapet planla etablert ved Follum, i drift i Australia. Disse medlemmer merker seg at regjeringen har store mål i klimasammenheng, men mener avgiftspolitikken av biodieselviser at virkemidlene ikke samsvarer med festtalene.
Disse medlemmer mener videre at det er viktig å legge til rette for miljøvennlig drivstoff, og fremmer på denne bakgrunn forslag om å gjeninnføre fritaket for autodieselavgift for høyinnblandet biodiesel der biodrivstoff utgjør minst 30 pst. av dieselblandingen.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I Stortingets vedtak om veibruksavgift på drivstoff for budsjettåret 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd bokstav b skal lyde:
b) olje til framdrift av motorvogn (autodiesel)
1. svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel): kr 3,75,
2. lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel): kr 3,80,
3. annen mineralolje: kr 3,80,
4. biodiesel som blandes inn i mineralolje: kr 1,87.
§ 6 skal lyde:
Det gis fritak eller ytes tilskudd for avgift dersom andelen biodiesel i mineraloljen utgjør 30 pst. eller mer.
Någjeldende §§ 6 og 7 blir §§ 7 og 8.»
Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig atferd og mindre skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik miljømessig omstilling av skattesystemet hvor det skal både lønne seg og arbeide, investere og eie i norske arbeidsplasser og norsk næringsliv og samtidig å legge om atferd i mer miljøvennlig retning og stimulere til et sunnere kosthold/livsstil foreslår dette medlem å øke veibruksavgiften på bensin og diesel med om lag 10 pst. Samtidig vil dette medlem gjeninnføre det tidligere avgiftsfritaket for biodiesel fordi all erfaring tilsier at den avgiftsendringen regjeringen gjorde i 2010 tok bort det kommersielle grunnlaget for utvikling av både første og andre generasjons biodrivstoff i Norge.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av veibruksavgift på drivstoff for 2013 gjøres følgende endringer:
a) bensin
1. svovelfri bensin (under 10 ppm svovel) kr 5,28
2. lavsvovlet bensin (under 50 ppm svovel): kr 5,32
3. annen bensin: kr 5,32
b) olje til framdrift av motorvogn (autodiesel)
1. svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel): kr 4,25
2. lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel): kr 4,30
3. annen mineralolje: kr 4,30
4. biodiesel; kr 0.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at mineraloljeavgiften bør økes for å stimulere til utfasing av klimaskadelig oljefyring, og foreslår at grunnavgiften på mineralolje økes med 25 øre per liter utover regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortingets vedtak om grunnavgift på mineralolje mv. for budsjettåret 2013 § 1 første ledd første punktum skal lyde:
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 1,268 per liter.»
Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig atferd og mindre skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem en kraftfull økning av grunnavgiften for mineralolje. Skal målene i klimaforliket nås, er det helt avgjørende at fossil energibruk fases ut. Dette medlem foreslår derfor å doble avgiften, ved øke denne med 1 krone literen. Dette medlem peker på at det er en avgiftsøkning mange organisasjoner også tok til orde for under finanskomiteens høring i forbindelse med statsbudsjettet for 2013.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av grunnavgift på fyringsolje for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 2,018 per liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien og produsenter av fargestoffer og pigmenter skal det betales avgift med kr 0,126 per liter.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det i klimaforliket er et prinsipp at det kun skal benyttes ett virkemiddel for fastlandsindustrien, nemlig enten kvoter, avtaler eller avgift. Gasskraftverkene på Kårstø og Mongstad har både kvoteplikt og en egen CO2-avgift, til tross for regjeringens politikk om å unngå dobbel virkemiddelbruk.
Disse medlemmer foreslår derfor å frita kvotepliktige virksomheter for CO2-avgift.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortingets vedtak om CO2-avgift på mineralske produkter for budsjetterminen 2013 § 1 skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende mineralske produkter med følgende beløp:
a) mineralolje (generell sats): kr 0,61 per liter.
Mineralolje til
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 0,43 per liter,
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger: kr 0,71 per liter,
treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien: kr 0,31 per liter,
fiske og fangst i nære farvann: kr 0,13 per liter
b) bensin: kr 0,91 per liter,
c) naturgass: kr 0,46 per Sm3,
d) LPG: kr 0,68 per kg.
Det skal betales avgift med kr 0,05 per Sm3 naturgass og kr 0 per kg LPG for produkter som leveres til industri og bergverk som benyttes i forbindelse med selve produksjonsprosessen.
Fritaket i § 2 første ledd bokstav g kommer ikke til anvendelse for mineralolje og bensin til innenriks kvotepliktig luftfart.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.»
Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig atferd og mindre skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem å øke CO2-avgiften på mineralske produkter med 10 øre literen og oppheve fritak for CO2-avgift på mineralske produkter som gir kvotepliktige utslipp etter klimakvoteloven.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av CO2-avgift på mineralske produkter for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende mineralske produkter med følgende beløp:
a) mineralolje (generell sats): kr 0,71 per liter.
Mineralolje til
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 0,53 per liter,
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger: kr 0,81 per liter,
treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien: kr 0,41 per liter,
fiske og fangst i nære farvann: kr 0,23 per liter,
b) bensin: kr 1,01 per liter,
c) naturgass: kr 0,56 per Sm3,
d) LPG: kr 0,78 per kg.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at frem til 1. januar 2007 var produkter laget av råsaft, saftkonsentrat, juice, nektar og saft av frukt og bær samt konsentrat av disse, unntatt produktavgift. Bakgrunnen for det var blant annet at produkter laget av ekte råvarer som frukt og bær er mer helsebringende enn produkter laget av kunstig farge og aroma, samt av landbrukspolitiske hensyn.
Disse medlemmer viser videre til at regjeringen i statsbudsjettet for 2007 endret virkeområdet for produktavgiften til å gjelde alle produkter med tilsatt sukker eller annet søtstoff, med unntak av enkelte melkeprodukter. Formålet med endringen var å redusere forbruket av sukkerholdig/søtet drikke, og formodentlig brus spesielt. Disse medlemmer konstaterer at i perioden fra avgiftsomleggingen har salget av brus økt i dagligvaremarkedet, mens ekte saft har tilbakegang. Avgiftsomleggingen rammer ekte saft, og hadde ingen tydelig virkning på brus. Disse medlemmer antar at en slik forbruksutvikling i retning av kunstig fremstilt drikke, ikke er regjeringens målsetting med avgiftsomleggingen, all den tid regjeringen ønsker å stimulere norsk landbruk.
Disse medlemmer tror denne utviklingen kommer som et resultat av at man utelukkende fokuserer på sukker og søtstoff, og ikke på det øvrige innholdet i produktet. Frukt og bær inneholder vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter som kroppen trenger. Disse medlemmer mener derfor at produkter laget av frukt og bær tilsatt sukker eller annet søtstoff bør plasseres i egen gruppe med halvert produktavgift, kr 1,53. Dette vil etter disse medlemmers vurdering trolig gi ønsket effekt ernæringsmessig og vil styrke norsk landbruk.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Fra 1. juli 2013 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om avgift på alkoholfrie drikkevarer mv. for budsjettåret 2013:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp per liter:
a. alkoholfrie drikkevarer som er tilsatt sukker eller kunstig søtstoff: kr 3,06,
b. saft laget av frukt og bær som er tilsatt sukker eller kunstig søtstoff: kr 1,53,
c. sirup som er tilsatt sukker eller kunstig søtstoff som nyttes til ervervsmessig framstilling av alkoholfrie drikkevarer i dispensere, fontener o.l.: kr 18,68.»
Komiteens medlem fra Venstre viser til at nordmenn bruker ca. 1 mrd. handleposer av plast hvert år. Dette fører til unødvendig økt avfall fra norske husholdninger. Dette medlem mener at «forurenser betaler»-prinsippet må følges i miljøpolitikken, slik at plastposens reelle kostnad, i form av miljøskader, reflekteres i posens pris. De beste alternativene til plastposer vil derfor være gjenbruksposer og handlenett som er laget av kraftigere stoff som gjør at de kan brukes flere ganger, eller poser laget av stivelse fra matavfall eller andre miljøvennlige løsninger.
Dette medlem forutsetter at økt bruk av miljøavgifter, for eksempel på plastposer, fører til tilsvarende reduksjon av andre skatter og avgifter slik at økte miljøavgifter ikke fører til en generell økning av skatte- og avgiftsnivået her i landet.
Dette medlem vil innføre en miljøavgift på 1 krone per plastpose og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortingsvedtak om avgift på plastposer
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av plastposer med kr 1 per pose.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2 Det gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd for avgift på plastposer som
a) fra produsents eller importørs lager
1. utføres til utlandet,
2. legges inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
b) innføres
1. som reisegods etter tolloven § 5-1,
2. etter tolloven § 5-9 og er av mindre verdi,
c) etter tolloven § 5-3 fra registrert virksomhets eller importørs lager leveres til eller innføres av
1. diplomater,
2. NATO og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
3. Den nordiske investeringsbank,
d) kommer i retur til produsents eller importørs lager
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 4 Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.»
Komiteens medlem fra Venstre viser til at utslippene av CO2 fra flytrafikk er betydelige. Flyreiser sto i 2005 for omtrent 7,5 pst. av Norges totale CO2-utslipp, og selv med mer miljøvennlige fly øker utslippene på grunn av økt trafikk. I 2011 ble det foretatt vel 42 mill. reiser med avgang fra norske flyplasser.
Dette medlem vil at Norge skal utvikle verdens mest miljøvennlige transportsektor. Fremtidig trafikkvekst i og rundt de store byene må tas av kollektiv, sykkel og gange. Godstransport må overføres fra vei til sjø og bane. Fossilt drivstoff må erstattes av elektrisitet og andre rene energiformer. Tettsteder og byer må bygges omkring kollektivknutepunktene slik at behovet for å eie og kjøre bil reduseres, og at folk kan nyte fleksible, klimavennlige og kollektive transportløsninger. Og jernbane må ta trafikkvekst fra flytransport der hvor det er mulig.
Dette medlem viser til at flere land, bl.a. Tyskland har innført nasjonale miljøavgifter på flytrafikk – både nasjonal og internasjonal trafikk – under samme begrunnelse. Den tyske avgiften omfatter alle flyavganger fra tysk flyplass. Det gjelder ulike avgiftssatser avhengig av destinasjon. For innenlandsreiser og reiser til flyplass i Europa (i henhold til en opplisting av land) er avgiftssatsen 7,5 euro per passasjer. For middels lange interkontinentale reiser til land i Midt-Østen, Vest-Asia og Afrika (i henhold til egen liste), er avgiftssatsen 23,43 euro per passasjer. For lengre interkontinentale reiser til andre land (bl.a. Amerika, Oseania, Øst-Asia) er avgiftssatsen 42,18 euro per passasjer.
Dette medlem foreslår derfor at Norge innfører en avgift tilsvarende den Tyskland har innført gjeldende fra 1. juli 2013.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2014, utrede og fremme forslag om å innføre en miljøavgift på flyreiser til og fra norske flyplasser etter tysk modell.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å stimulere til at flere engasjerer seg i frivillig arbeid og at grensen for godtgjørelser som krever lønnsoppgaver, blir romsligere. Det er viktig å sikre at frivilligheten ikke pålegges for mye byråkrati og rapporteringsplikt så lenge godtgjørelse til hver enkelt er liten.
Disse medlemmer ønsker derfor å heve lønnsoppgaveplikten til 8 000 kroner og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen heve grensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner til 8 000 kroner per ansatt.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at regjeringen fortsetter avviklingen av ordningen med skattefradrag for store sykdomsutgifter. Dette har ført til betydelig økte utgifter for mange, og har for en betydelig gruppe svekket muligheten til å komme inn i eller forbli i arbeid. Ordningene som er ment å erstatte fradraget, som tilskudd til Husbanken og til arbeids- og utdanningsreiser, er gode tiltak i seg selv, men de vil ikke nødvendigvis være aktuelle ordninger for mange av dem som frem til nå har vært avhengige av skattefradraget for å fungere i arbeidsliv og dagligliv. Disse medlemmer ser at det var svakheter med den fradragsordningen som nå er under avvikling, men mener det hadde vært mer hensiktsmessig med en reform heller enn en avvikling av fradraget. Disse medlemmer ønsker å opprettholde et skattefradrag for store sykdomsutgifter som kan bidra til at flere kan leve frie og selvhjulpne liv. Et slikt fradrag bør først og fremst innrettes på en slik måte at den bidrar til at det lønner seg å komme inn i, eller forbli i, arbeid. Disse medlemmer vil foreløpig videreføre ordningen på 2012-nivå frem til en ny fradragsordning kan være på plass.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre særfradraget for store sykdomsutgifter på samme nivå som for 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre ønsker et storstilt grønt skatteskifte hvor det både gis skattelette for investeringer og adferd i mer miljø- og klimavennlig retning og hvor miljøavgiften økes i tråd med prinsippet om at forurenseren skal betale. Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem å innføre en ordning hvor det gis et maksimalt skattefradrag på 50 000 kroner for energieffektiviseringstiltak i private bygg. I svar på spørsmål 15 fra Venstre i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2013 svarer finansministeren at:
«En etablering av en ordning med skattefradrag for energieffektiviseringstiltak i egen bolig vil kreve en omfattende gjennomgang og vurdering av flere forhold. Det gjelder blant annet hvilke tiltak som skal kvalifisere for å anses som energisparende, hvilke kvalifikasjonskrav det skal stilles til de som skal utføre slike tiltak, og hvordan et slikt fradrag kan innpasses i systemet for ligning av personlige skattytere. De utredningene som bør foretas i en slik sammenheng, går ut over rammene for hva som praktisk og tidsmessig kan gis som lovteknisk bistand i forbindelse med spørsmål til statsbudsjettet eller revidert nasjonalbudsjett. Av samme grunn er det heller ikke mulig å gi et provenyanslag for en slik ordning.
På bakgrunn av at utredningen vil kreve betydelig arbeid, mener departementet at Stortinget må anmode særskilt om at departementet skal foreta provenyberegning og forslag til lovteknisk utforming av forslaget.»
Det er mulig at det tar tid å foreta en provenyberegning og forslag til lovteknisk utforming av et slikt forslag, men dette medlem peker på at det er noe departementet har hatt god tid til å gjøre all den tid Venstre har bedt departementet foreta en slik beregning i over 3 år, bl.a. i forbindelse med statsbudsjettene for 2010, 2011, 2012 og 2013.
Dette medlem har derfor lagt til grunn at ordningen innføres snarest og at inntil 10 000 personer benytter seg av ordningen med et gjennomsnittlig skattefradrag på 40 000 kroner i 2013. Dette medlem viser i så måte til bevilgningsforslag på 100 mill. kroner i Innst. 470 S (2012–2013)
Dette medlem fremmer videre følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2014 om å legge fram en ordning med skattefradrag for energieffektiviseringstiltak i private bygg (materiellkostnader og arbeidskostnader) på inntil 50 000 kroner.»
Komiteens medlem fra Venstre viser til at beløpet for tollfri import på 200 kroner ikke har vært justert siden ordningen ble innført i 1975. Handelen over landegrensene er stadig økende og disse medlemmer mener beløpet i dag fremstår som urimelig lavt. Det fører også til merarbeid for de som handler for små summer og for myndighetene som skal følge opp regelverket. En økning av grensen for tollfri import av varer vil bidra til både økt forståelse for ordningen blant folk og mindre arbeid for norske tollmyndigheter. Dette medlem foreslår derfor å heve grensen for tollfri import av varer til 500 kroner.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre forskrift 17. desember 2008, nr. 1502 til lov om toll og vareførsel (tollforskriften) § 5-9-1 basert på en økning av grensen for tollfri import av varer til kr 500.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen heve grensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner til 8 000 kroner per ansatt.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med framleggingen av statsbudsjettet for 2014 etablere en vrakpantordning for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy tilsvarende ordningen som gjelder for «vanlig» kjøretøy.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget slutter seg til regjeringens forslag til vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013 med følgende endringer:
Ny § 4 skal lyde:
§ 4 Særregler om lærlinger
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger, skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i noen soner fra 1. juli 2013.
Opprinnelig § 4 blir 5 etc.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 4
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgift på tobakkvarer for 2013 gjøres følgende endringer:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Produkt | Kroner |
Sigarer | 2,47 per gram av pakningens nettovekt |
Sigaretter | 2,47 per stk. |
Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning | 2,47 per gram av pakningens nettovekt |
Snus | 1,00 per gram av pakningens nettovekt |
Skråtobakk | 1,00 per gram av pakningens nettovekt |
Sigarettpapir og papirhylser | 0,0376 per stk.» |
Forslag fra Høyre:
Forslag 5
I Stortingets vedtak av 27. november 2012 nr. 1212 om avgift til statskassen på arv og gaver for budsjettåret 2013 gjøres følgende endring:
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver (arveavgiftsloven) svares avgift til statskassen etter bestemmelsene i dette vedtaket.
§ 2 Fradrag etter arveavgiftsloven § 15 annet ledd for begravelsesomkostninger, skifteomkostninger og utgifter til gravsted settes til et halvt grunnbeløp i folketrygden (G) ved årets inngang, dvs. 41 061 kroner, hvis ikke høyere utgifter er legitimert.
Utgifter til dokumentavgift og tinglysing kommer særskilt til fradrag.
Fradrag etter arveavgiftsloven § 17 for avgiftspliktig som ikke har fylt 21 år settes til et grunnbeløp i folketrygden (G) ved årets inngang, dvs. 82 122 kroner per år.
§ 3 Avgiftsgrunnlaget rundes nedover til nærmeste tall som kan deles med 1 000.
§ 4 Av arv og gaver til arvelaterens/giverens barn, fosterbarn – herunder stebarn som har vært oppfostret hos arvelateren/giveren – og foreldre, svares:
Av de første 800 000 kroner | intet |
Av overskytende beløp | 5 pst. |
§ 5 Av arv og gaver som ikke går inn under § 4, svares:
Av de første 800 000 kroner | intet |
Av overskytende beløp | 7,5 pst. |
Forslag 6
I Stortingets vedtak om veibruksavgift på drivstoff for budsjettåret 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd bokstav b skal lyde:
b) olje til framdrift av motorvogn (autodiesel)
1. svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel): kr 3,75,
2. lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel): kr 3,80,
3. annen mineralolje: kr 3,80,
4. biodiesel som blandes inn i mineralolje: kr 1,87.
§ 6 skal lyde:
Det gis fritak eller ytes tilskudd for avgift dersom andelen biodiesel i mineraloljen utgjør 30 pst. eller mer.
Någjeldende §§ 6 og 7 blir §§ 7 og 8.
Forslag 7
Stortingets vedtak om grunnavgift på mineralolje mv. for budsjettåret 2013 § 1 første ledd første punktum skal lyde:
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 1,268 per liter.
Forslag 8
Stortingets vedtak om CO2-avgift på mineralske produkter for budsjetterminen 2013 § 1 skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende mineralske produkter med følgende beløp:
a) mineralolje (generell sats): kr 0,61 per liter.
Mineralolje til
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 0,43 per liter,
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger: kr 0,71 per liter,
treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien: kr 0,31 per liter,
fiske og fangst i nære farvann: kr 0,13 per liter
b) bensin: kr 0,91 per liter,
c) naturgass: kr 0,46 per Sm3,
d) LPG: kr 0,68 per kg.
Det skal betales avgift med kr 0,05 per Sm3 naturgass og kr 0 per kg LPG for produkter som leveres til industri og bergverk som benyttes i forbindelse med selve produksjonsprosessen.
Fritaket i § 2 første ledd bokstav g kommer ikke til anvendelse for mineralolje og bensin til innenriks kvotepliktig luftfart.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
Forslag 9
Fra 1. juli 2013 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om avgift på alkoholfrie drikkevarer mv. for budsjettåret 2013:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp per liter:
a. alkoholfrie drikkevarer som er tilsatt sukker eller kunstig søtstoff: kr 3,06,
b. saft laget av frukt og bær som er tilsatt sukker eller kunstig søtstoff: kr 1,53,
c. sirup som er tilsatt sukker eller kunstig søtstoff som nyttes til ervervsmessig framstilling av alkoholfrie drikkevarer i dispensere, fontener o.l.: kr 18,68.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen videreføre særfradraget for store sykdomsutgifter på samme nivå som for 2012.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 11
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgift på alkohol for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Alkoholholdig drikk | Volumprosent alkohol | Kr |
t.o.m 0,7 | avgiftslegges etter reglene for alkoholfrie drikkevarer | |
Brennevinsbasert | over 0,7 | 7,54 per volumprosent og liter |
Annen | over 0,7 t.o.m. 2,7 | 3,37 per liter |
over 2,7 t.o.m. 3,7 | 12,67 per liter | |
over 3,7 t.o.m. 4,7 | 21,96 per liter | |
over 4,7 t.o.m. 22 | 4,91 per volumprosent og liter | |
Etanol til teknisk bruk | over 0,7 | sats som for alkoholholdig drikk |
Forslag 12
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgift på tobakkvarer for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Produkt | Kr | |
Sigarer | 2,59 | per gram av pakningens nettovekt |
Sigaretter | 2,59 | per stk. |
Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning | 2,59 | per gram av pakningens nettovekt |
Skråtobakk | 1,05 | per gram av pakningens nettovekt |
Snus | 1,05 | per gram av pakningens nettovekt |
Sigarettpapir og sigaretthylser | 0,0394 | per stk. |
Forslag fra Venstre:
Forslag 13
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013 gjøres følgende endringer:
Ny § 4 og 5 skal lyde:
§ 4 Særregler om lærlinger
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger og ansatt etter 1. juli 2013 skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i noen soner.
§ 5 Særregler for nystartede bedrifter
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette skal det for bedrifter som er startet etter 1. januar 2013 med inntil 5 ansatte skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i noen soner for lønn opptjent etter 1. juli 2013 i inntil tre år etter første gangs registrering av bedriften.
Opprinnelig § 4 blir § 6 etc.
Forslag 14
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av merverdiavgift for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 2 Alminnelig sats
Merverdiavgift svares med 24 pst. av avgiftspliktig omsetning, uttak og innførsel når ikke redusert sats skal anvendes etter bestemmelsene nedenfor.
§ 3 oppheves.
Nåværende §§ 4 og 5 blir §§ 3 og 4.
Forslag 15
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgift på alkohol for 2013 gjøres følgende endringer:
Brennevinsbaserte drikkevarer over 0,7 | 7,45 per volumprosent og liter |
Annen alkoholholdig drikk over 4,7 tom 22 | 3,86 per volumprosent og liter |
Forslag 16
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av veibruksavgift på drivstoff for 2013 gjøres følgende endringer:
a) bensin
1. svovelfri bensin (under 10 ppm svovel) kr 5,28
2. lavsvovlet bensin (under 50 ppm svovel): kr 5,32
3. annen bensin: kr 5,32
b) olje til framdrift av motorvogn (autodiesel)
1. svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel): kr 4,25
2. lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel): kr 4,30
3. annen mineralolje: kr 4,30
4. biodiesel; kr 0.
Forslag 17
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av grunnavgift på fyringsolje for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 2,018 per liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien og produsenter av fargestoffer og pigmenter skal det betales avgift med kr 0,126 per liter.
Forslag 18
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av CO2-avgift på mineralske produkter for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende mineralske produkter med følgende beløp:
a) mineralolje (generell sats): kr 0,71 per liter.
Mineralolje til
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 0,53 per liter,
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger: kr 0,81 per liter,
treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien: kr 0,41 per liter,
fiske og fangst i nære farvann: kr 0,23 per liter,
b) bensin: kr 1,01 per liter,
c) naturgass: kr 0,56 per Sm3,
d) LPG: kr 0,78 per kg.
Forslag 19
Stortingsvedtak om avgift på plastposer
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av plastposer med kr 1 per pose.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2 Det gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd for avgift på plastposer som
a) fra produsents eller importørs lager
1. utføres til utlandet,
2. legges inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
b) innføres
1. som reisegods etter tolloven § 5-1,
2. etter tolloven § 5-9 og er av mindre verdi,
c) etter tolloven § 5-3 fra registrert virksomhets eller importørs lager leveres til eller innføres av
1. diplomater,
2. NATO og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
3. Den nordiske investeringsbank,
d) kommer i retur til produsents eller importørs lager
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 4 Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2014, utrede og fremme forslag om å innføre en miljøavgift på flyreiser til og fra norske flyplasser etter tysk modell.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2014 om å legge fram en ordning med skattefradrag for energieffektiviseringstiltak i private bygg (materiellkostnader og arbeidskostnader) på inntil 50 000 kroner.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen endre forskrift 17. desember 2008, nr. 1502 til lov om toll og vareførsel (tollforskriften) § 5-9-1 basert på en økning av grensen for tollfri import av varer til kr 500.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013
Frå 1. juli 2013 gjer ein følgjande endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013:
§ 3 første ledd nytt tredje strekpunkt skal lyde:
Ved beregning av arbeidsgiveravgift fra og med 4. termin 2013 skal satsen i sone Ia være 14,1 pst. dersom differansen mellom satser på henholdsvis 14,1 pst. og 10,6 pst. overstiger 450 000 kroner i 2013. For veitransportforetak er den tilsvarende beløpsgrensen fra og med 4. termin 2013 225 000 kroner. Disse beløpsgrensene gjelder også som øvre grense for samlet bagatellmessig støtte ved avgiftsberegningen fra og med 4. termin 2013, jf. annet strekpunkt ovenfor.
Nogjeldande tredje til sjuande strekpunkt blir fjerde til nytt åttande strekpunkt.
§ 4 andre ledd nytt siste punktum skal lyde:
Ved avgiftsberegningen fra og med 4. termin 2013 er øvre grense for differansen som nevnt i første punktum 450 000 kroner.
§ 4 fjerde ledd skal lyde:
Bestemmelsen i § 3 annet strekpunkt femte og sjette punktum, jf. tredje strekpunkt, om begrensningene for samlet bagatellmessig støtte gjelder tilsvarende for virksomheter som anvender reduserte satser etter denne bestemmelse.
Endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om produktavgift til folketrygden for fiskeri-, hval- og selfangstnæringen for 2013
Frå 1. juli 2013 gjer ein følgjande endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om produktavgift til folketrygden for fiskeri-, hval- og selfangstnæringen for 2013:
II første setning skal lyde:
Produktavgiften skal være 3 pst. fra og med 1. juli 2013.
Endringar i Stortingets vedtak 27. november 2012 om avgift på motorvogner mv. A. Engangsavgift for budsjetterminen 2013
Frå 1. juli 2013 gjer ein følgjande endring i Stortingets vedtak 27. november 2013 om avgift på motorvogner, A. Engangsavgsavgift for budsjetterminen 2013:
§ 2 første ledd skal lyde:
Avgift skal betales med følgende beløp:
Avgiftsgrupper | Egenvekt (kg) | Motoreffekt (kW) | NOX-uslipp (mg/km) | CO2-utslipp (g/km) | Slagvolum (cm3) | Sats per enhet (kr) | Vrakpant-avgift (kr) |
Avgiftsgruppe A | 2 400 | ||||||
Personbiler, varebiler klasse 1, busser under 6 m med inntil 17 seteplasser | 0–1 150 | 37,59 | |||||
1 151–1 400 | 81,94 | ||||||
1 401–1 500 | 163,90 | ||||||
over 1 500 | 190,61 | ||||||
0–65 | 0 | ||||||
66–90 | 275,00 | ||||||
91–130 | 790,00 | ||||||
over 130 | 1 960,00 | ||||||
over 0 | 35,00 | ||||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med | |||||||
-utslipp 110 g/km og over | 0–110 | 0 | |||||
111–125 | 764,00 | ||||||
126–165 | 770,00 | ||||||
166–235 | 1 796,00 | ||||||
over 235 | 2 883,00 | ||||||
-CO2-utslipp under 110 g/km t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 110 g/km t.o.m 50 g/km | 814,00 | ||||||
-CO2-utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km | 966,00 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp | |||||||
-bensindrevne | 0–1 100 | 14,60 | |||||
1 101–1 650 | 48,63 | ||||||
1 651–2 050 | 114,14 | ||||||
over 2 050 | 123,12 | ||||||
-ikke bensindrevne | 0–1 100 | 11,19 | |||||
1 101–1 650 | 39,71 | ||||||
1 651–2 050 | 93,17 | ||||||
over 2 050 | 96,92 | ||||||
Avgiftsgruppe B | 2 400 | ||||||
Varebiler klasse 2, lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg og godsrom med lengde under 300 cm og bredde under 190 cm | 22 pst. av A | 22 pst. av A | 25 pst. av A | ||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med | |||||||
-utslipp 110 g/km og over | 0–110 | 0 | |||||
111–125 | 191,00 | ||||||
126–165 | 192,50 | ||||||
over 165 | 449,00 | ||||||
-CO2-utslipp under 110 g/km t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 110 g/km t.o.m 50 g/km | 203,50 | ||||||
-CO2-utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 | 241,50 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp | 25 pst. av A | ||||||
Avgiftsgruppe C | 2 400 | ||||||
Campingbiler | 22 pst. av A | 22 pst. av A | 0 pst. av A | 22 pst. av A | 22 pst. av A | ||
Avgiftsgruppe D (opphevet) | |||||||
Avgiftsgruppe E | 0 | ||||||
Beltebiler | 36 pst. av verdiavgifts-grunnlaget | ||||||
Avgiftsgruppe F | 0 | ||||||
Motorsykler | 10 837 | ||||||
0–11 | 0 | ||||||
over 11 | 482,28 | ||||||
0–125 | 0 | ||||||
126–900 | 37,22 | ||||||
over 900 | 81,62 | ||||||
Avgiftsgruppe G | 2 400 | ||||||
Beltemotorsykler (snøscootere) | 0–100 | 15,27 | |||||
101–200 | 30,55 | ||||||
over 200 | 61,07 | ||||||
0–20 | 40,74 | ||||||
21–40 | 81,44 | ||||||
over 40 | 162,87 | ||||||
0–200 | 3,19 | ||||||
201–400 | 6,37 | ||||||
over 400 | 12,73 | ||||||
Avgiftsgruppe H | 2 400 | ||||||
Motorvogn i avgiftsgruppe A, som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på løyveinnehaver til bruk som ordinær drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av funksjonshemmede | 40 pst. av A | 40 pst. av A | 100 pst. av A | 100 pst. av A | 100 pst. av A | ||
Avgiftsgruppe I | 2 400 | ||||||
Avgiftspliktige motorvogner som er 30 år eller eldre | 3 569 | ||||||
Avgiftsgruppe J | 2 400 | ||||||
Busser under 6 m med inntil 17 seteplasser, hvorav minst 10 er fastmontert i fartsretningen | 40 pst. av A | 40 pst. av A | 0 pst. av A | ||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med | |||||||
-utslipp 110 g/km og over | 0–110 | 0 | |||||
111–125 | 305,60 | ||||||
126–165 | 308,00 | ||||||
over 165 | 718,40 | ||||||
-CO2 -utslipp under 110 t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 110 g/km t.o.m 50 g/km | 325,60 | ||||||
-CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km | 386,40 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp | 40 pst. av A |
Oslo, i finanskomiteen, den 12. juni 2013
Torgeir Micaelsen |
leder og ordfører |