FN vedtok i 2005 to instrumenter til bekjempelse av
terrorhandlinger foretatt mot, på eller fra henholdsvis et skip
eller en plattform, samt terrorhandlinger ved bruk av et skip som
middel (skipsfartsprotokollen 2005 og plattformprotokollen 2005).
Disse regnes blant FNs terrorkonvensjoner. Norge har undertegnet
begge, men ikke ratifisert dem.
Skipsfartsprotokollen 2005 etablerer et regime som
åpner for at en konvensjonsstat kan borde et skip som fører en annen
konvensjonsstats flagg ved mistanke om overtredelse av noen av straffebestemmelsene
i protokollen. Departementet foreslår en ny bestemmelse i lov 22. mai
1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven)
som åpner for at påtalemyndigheten kan gi utenlandske myndigheter tillatelse
til å borde et norsk fartøy ved mistanke om overtredelse av noen
av straffebestemmelsene i skipsfartsprotokollen 2005. Det foreslås
dessuten en bestemmelse om erstatningsansvar for norske myndigheter
for skade som oppstår i forbindelse med en bording.
For øvrig oppfyller norsk rett de forpliktelsene som
følger av skipsfartsprotokollen 2005 og plattformprotokollen 2005.
Fra Justis- og beredskapsdepartementets side
er det ønskelig å bidra i kampen mot terror. Dette er i stor grad
en form for kriminalitet som skjer uavhengig av landegrensene og
som derfor bør bekjempes så vel på det internasjonale som det nasjonale
plan. Med disse lovforslagene muliggjøres norsk tilslutning til
skipsfartsprotokollen 2005 og plattformprotokollen 2005. I Prop.
133 S (2012–2013) bes det om Stortingets samtykke til ratifikasjon
av skipsfartsprotokollen 2005 og plattformprotokollen 2005. Det
vises til egen innstilling om denne proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
viktigheten av at skipsfartsprotokollen 2005 og plattformprotokollen 2005
nå ratifiseres jf. Prop. 133 S (2012–2013). Gjennomføring av skipsfartsprotokollen
2005 krever lovendring, og komiteen støtter det fremlagte
forslaget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i straffeprosessloven (bording av skip
ved terrorhandlinger m.m.)
I
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
gjøres følgende endringer:
Første del overskriften skal
lyde:
Første del. Domstolene og deres avgjørelser mv.
Kapittel 1 overskriften skal lyde:
Kap 1. Lovens virkekrets mv.
I kapittel 1 skal ny § 4 a lyde:
Påtalemyndigheten kan gi tillatelse til at utenlandske
myndigheter border et norsk fartøy og gjør bruk av tvangsmidler
mv. i samsvar med protokoll 2005 til konvensjon 10. mars 1988 om
bekjempelse av ulovlige handlinger mot sikkerheten ved skipsfart artikkel
8bis. Tillatelse bør normalt ikke gis hvis de aktuelle bestemmelser
om bruk av tvangsmidler i vedkommende stat er vesentlig mindre betryggende enn
de tilsvarende norske bestemmelsene. Det kan stilles vilkår for
tillatelsen.
Påtalemyndigheten avgjør om Norge skal opptre som
anmodende stat etter protokollen artikkel 8bis nr. 4 og nr. 5.
Kongen bestemmer hvem som skal anses som påtalemyndighet
etter denne bestemmelsen og kan gi nærmere regler om den kompetente
myndighetens arbeid og oppgaver.
Ny § 446 a skal lyde:
Skade som skjer i forbindelse med en aksjon som norske
myndigheter foretar ombord på et fartøy i samsvar med protokoll
2005 til konvensjon 10. mars 1988 om bekjempelse av ulovlige handlinger
mot sikkerheten ved skipsfart, skal erstattes av norske myndigheter
dersom:
a) tiltak er gjennomført på en måte
som ikke er hjemlet i protokollen, eller går ut over det som med
rimelighet kan anses som nødvendig, eller
b) mistanken om ulovlige handlinger mot sikkerheten
ved skipsfart viser seg å være ugrunnet, forutsatt at fartøyet,
rederen eller besetningen ikke har foretatt seg noe som gir grunn
til mistanken.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i justiskomiteen, den 4. juni 2013
Per Sandberg |
Åse Michaelsen |
leder |
ordfører |