Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til
jordbruksoppgjør for avtaleperioden 2012–2013, etter at Jordbrukets
forhandlingsutvalg brøt forhandlingene, på grunnlag av statens tilbud,
jf. vedlegg 2 i proposisjonen. Forslagene er basert på Stortingets
behandling av Meld. St. 9 (2011–2012) Landbruks- og matpolitikken
– Velkommen til bords, jf. Innst. 234 S (2011–2012).
Kapittel 1 belyser det politiske grunnlaget
som er bakgrunnen for oppgjøret. Relevante deler av det politiske
grunnlaget, som i korte trekk gjennomgås her, er Meld. St. 9 (2011–2012)
og Stortingets behandling av denne, regjeringens politiske plattform
og Stortingets behandling av inneværende jordbruksavtale. Det gjøres
også rede for den økonomiske politikken og utviklingen i norsk økonomi
de siste årene.
Veksten i norsk økonomi har nå fått godt fotfeste.
Sysselsettingen øker og arbeidsledigheten har holdt seg på et stabilt,
lavt nivå over lang tid. Av hensyn til rente, kronekurs og konkurranseutsatt
sektor er det i denne situasjonen viktig å holde igjen i finanspolitikken,
i tråd med handlingsregelen. Også hensynet til generasjonskontrakten
og langsiktig bærekraft i budsjettpolitikken tilsier tilbakeholdenhet
i bruken av oljeinntekter i årene framover.
Regjeringen fører en politikk som bygger på rettferdighet
og fellesskap. Basert på den nordiske modellen vil regjeringen fornye
og utvikle de offentlige velferdsordningene og bidra til et arbeidsliv
der alle kan delta. Regjeringen vil legge til rette for økt verdiskaping
og for utvikling over hele landet innenfor rammer som sikrer at
kommende generasjoners muligheter for å dekke sine behov ikke undergraves.
Dette krever en ansvarlig politikk med vekt på natur- og miljøhensyn,
en langsiktig forvaltning av nasjonalformuen, et bærekraftig pensjonssystem og
en sterk offentlig sektor. Alle disse delene må virke sammen for
at vi skal klare å nå disse målene.
Jordbrukets forhandlingsutvalg la den 27. april 2012
fram et krav med en ramme på 2 205 mill. kroner. Kravet skulle legge
til rette for en inntektsvekst for jordbruket på i overkant av 50 000 kroner
pr. årsverk etter at kostnadsveksten var dekket inn og økte inntektsmuligheter
i markedet utnyttet. I kravet lå også at Jordbrukets forhandlingsutvalg
ville at produktivitetsgevinsten skulle tilbakeføres næringen. Kravet var
på 445 mill. kroner i økte målpriser, 1 537 mill. kroner i økt bevilgning
på kap. 1150 i 2013, pluss 33 mill. kroner i disponering av ledige midler
og 190 mill. koner i økt verdi av jordbruksfradraget. Kravet tok
utgangspunkt i at ambisjonene i Meld. St. 9 (2011–2012) måtte følges opp
gjennom konkrete tiltak. Det pekte spesielt på fire områder: (a)
økt matproduksjon på norske ressurser, (b) inntekt, (c) importvernet
og (d) budsjettmidler.
Statens tilbud ble lagt fram den 9. mai 2012. Tilbudet
hadde en total ramme i 2013 på 900 mill. kroner, inkludert en ekstraordinær
avsetning til Landbrukets utviklingsfond på 275 mill. kroner i 2013.
Det ble regnet med en inntektsvirkning i 2013 på 625 mill. kroner.
Rammen vil gi grunnlag for en inntektsøkning på 4 1/2 pst. i 2013,
eller nesten 13 000 kroner pr. årsverk i forhold til 2012 før årets
oppgjør. Tilbudet var finansiert med 330 mill. kroner i økte målpriser, 227
mill. kroner i økt bevilgning på kap. 1150 i 2013 (utenom den ekstraordinære
avsetningen til Landbrukets utviklingsfond), pluss 33 mill. kroner
i disponering av ledige midler og 35 mill. koner i økt verdi av
jordbruksfradraget.
Tilbudet fulgte opp Meld. St. 9 (2011–2012)
på sentrale områder. Det prioriterte storfekjøtt og grøntsektoren.
Det ble foreslått å legge til rette for økt produksjon og bedre
arealproduktivitet. Samtidig ble det foreslått å styrke distriktsprofilen
og å legge til rette for en mer regionalt tilpasset politikk. Styrkingen
av Landbrukets utviklingsfond skulle også legge til rette for å prioritere
investeringsvirkemidler, slik det ble omtalt i landbruks- og matmeldingen.
I plenumsmøte 12. mai 2012 meddelte jordbrukets
forhandlingsleder at et samlet forhandlingsutvalg ikke fant å kunne
gå i forhandlinger på grunnlag av det tilbudet staten hadde lagt fram.
Statens forhandlingsleder konstaterte at det var brudd i forhandlingene.
Referat fra plenumsmøtet følger proposisjonen som vedlegg 2 i proposisjonen.
Jordbrukets forhandlingsutvalg overleverte en dagsprotokoll som
følger proposisjonen som undervedlegg 2.
For jordbrukere som selvstendige næringsdrivende
er det mange forhold, også utenfor forhandlingene, som påvirker
inntektene og den løpende tilpasningen det enkelte år. Næringen vil
oppleve årlige svingninger, f.eks. av markedsmessig art, også under
ellers stabile politiske rammer. Videre er jordbruket en kapitalintensiv
næring med langsiktige tilpasninger. Derfor vil det ofte kunne ta
flere år før en ser målbare resultater som følge av justeringer
i politikk og virkemidler. På denne bakgrunn må virkninger av den
løpende politikken og endringer i virkemiddelbruken vurderes over
tid. Videre bør utviklingen i jordbruket vurderes opp mot den helhetlige
virkemiddelbruken.
Budsjettnemnda for jordbruket har som hovedoppgave
å legge fram og bearbeide et grunnlagsmateriale for jordbruksoppgjøret.
Materialet består av følgende tre rapporter:
Totalkalkylen for
jordbruket: jordbrukets totalregnskap og budsjett
Referansebruksberegninger for jordbruket:
Beregningene er basert på NILFs driftsgranskninger og brukes til
å vurdere utslag av et oppgjør for ulike produksjoner, distrikter
og bruksstørrelser
Resultatkontrollen for gjennomføringen
av landbrukspolitikken
Inntektsutviklingen for jordbruket vurderes
i avtalesammenheng med utgangspunkt i normaliserte regnskaper i
Totalkalkylen, inkl. inntektsverdien av jordbruksfradraget ved ligningen. Totalkalkylen
omfatter inntekter fra jord- og hagebruk og inkluderer strukturendringer. Inntekter,
kostnader og arbeidsforbruk knyttet til skogbruk og en del tilleggsnæringer
er ikke med i Totalkalkylen. Totalkalkylen gir derfor ikke et fullstendig
bilde av utviklingen i landbruksbefolkningens samlede næringsinntekter.
Totalkalkylen er et sektorregnskap for selvstendige næringsdrivende
og kan ikke ha samme presisjonsnivå som lønnsstatistikk.
Departementets rapportering til Stortinget om resultater
av jordbruksavtalen, har i stor grad vært lagt opp som en samlet
vurdering av måloppnåelsen. Som en oppfølging av Meld. St. 9 (2011–2012)
arbeider departementet med å videreutvikle et mål- og resultatrapporteringssystem.
Selv om det er for tidlig å rapportere resultater med grunnlag i
den nye meldingen, er det likevel valgt å organisere resultatrapporteringen
rundt hovedmålene i denne.
Det siste tiåret har produksjonsvolumet i jordbruket
økt med ca. 4 pst. Produksjonen av husdyrprodukter har økt med om
lag 7 pst. Det er særlig svin, fjørfe og egg som øker. For det grovfôrbaserte
husdyrholdet er produksjonen forholdsvis stabil, med unntak av storfekjøtt, hvor
produksjonen er redusert med 7 pst. De siste 5 årene har produksjonen
økt lite. Dårlige avlinger og lav produksjon i 2011 også i normalisert
regnskap, bidrar til at Budsjettnemnda for 2012 budsjetterer med
at produksjonen øker med om lag 1 pst. Nemnda regner med fortsatt
redusert planteproduksjon, mens husdyrproduksjonen budsjetteres
å øke.
De siste årene har markedene for norske jordbruksvarer
vært i noenlunde balanse. For de kraftfôrkrevende produksjonene
budsjetteres det med overskudd for svinekjøtt. Budsjettnemnda har
beregnet at brutto pristap som følge av tilbudsoverskudd for gris
er på om lag 120 mill. kroner i 2012.
I de siste års jordbruksoppgjør er det gitt
sterk prioritet til de grasbaserte produksjoner i distriktene. Landbrukspolitikken
skal motvirke betydelige og tunge økonomiske og samfunnsmessige trender,
og departementet har i mange år rapportert til Stortinget om grader
av manglende måloppnåelse i noen områder av landet. En sammenligning
med f.eks. Sverige kan likevel i noen grad illustrere positive resultater
av politikken i Norge på dette området.
Produktivitetsutviklingen i jordbruket har i mange
år vært større enn i andre næringer som følge av økt avling og ytelse
pr. enhet, og gjennom redusert arbeidsinnsats som følge av teknologiske
forbedringer og strukturendringer osv. Når markedet i hovedsak er
avgrenset til innenlands forbruk, betyr det at samlet sysselsetting
går ned. Regjeringen legger stor vekt på å stimulere til å utvikle
bygdenæringer.
Måloppnåelsen for landbruk over hele landet
er valgt belyst gjennom følgende parametere: arealutvikling og -fordeling,
geografisk fordeling av produksjon og arbeidsforbruk og nærings-
og bygdeutvikling, inkl. likestilling og rekruttering.
I perioden 1999–2011 er det estimert en reduksjon
i totalt jordbruksareal på ca. ‑3,9 pst. Registrert totalareal var
på sitt høyeste i 2001. Nedgangen i jordbruksareal skyldes i all
hovedsak reduksjon i area-let med åker og hage. Reduksjonen i totalt
jordbruksareal i drift fra 1999 til 2011 har først og fremst skjedd
på Vestlandet, i Agder-fylkene og i Nord-Norge, som har hatt en reduksjon
på mellom 5,4 og 9,7 pst.
Tall fra Statens landbruksforvaltning viser
at areal-målingene fra det nye digitale kartverket i perioden 2005–2011
innebar en engangsreduksjon i area-let på 2,8 pst. i gjennomsnitt
i de kommunene hvor kartverket ble tatt i bruk. For øvrige kommuner
var nedgangen 0,1 pst. i gjennomsnitt.
Når det gjelder produksjonsfordelingen det siste tiåret,
er hovedbildet at økningen i produksjoner med vekst kommer i mer
sentrale områder, mens produksjonen for øvrig er mer stabil.
Jordbruksavtalen finansierer en rekke virkemidler
som skal bidra til næringsutvikling i landbruket. Midlene er vesentlige
for å nå målsettingen om å opprettholde et levende landbruk over
hele landet. Meld. St. 9 (2011–2012) har en særskilt oppmerksomhet
på behovet for investeringer i landbruket og for et løft for bygdenæringer.
Landbruks- og matdepartementets strategi «Ta landet i bruk!» har
vært førende for arbeidet med landbruksbasert næringsutvikling.
I tillegg til den nasjonale strategien fra Landbruks- og matdepartementet,
har alle fylker utarbeidet en regional strategi for næringsutvikling
som tilpasser virkemiddelbruken til de mest aktuelle utford-ringene
i regionen. Det er fremdeles stor etterspørsel etter investeringsvirkemidler
i landbruket. Mange av søknadene gjelder midler til oppgradering
av eksisterende driftsapparat for å imøtekomme nye krav til driftsbygninger
og dyrevelferd, men det er også stor etterspørsel etter midler til
utvikling av bygdenæringer.
Stiftelsen Matmerk har som formål å styrke konkurranseevnen
til norsk matproduksjon og å skape preferanse for norskprodusert
mat. Det skjer gjennom arbeid med kvalitetsstyring, kompetanse og
synliggjøring av norske konkurransefortrinn og opprinnelse overfor
matprodusenter, handel og forbrukere. Stiftelsen har i oppgave å administrere
og videreut-vikle Kvalitetssystem i landbruket (KSL), godkjennings-
og merkeordningen for Inn på tunet, merkeordningene Nyt Norge, Beskyttede
betegnelser og Spesialitet, Kompetanseutviklingsprogrammet i landbruket (KIL),
samt generisk markedsføring av økologisk mat.
Landbruks- og matdepartementet har i Strategi for
likestilling i landbrukssektoren fra 2007 satt mål om 40 pst. kvinnelig
representasjon når det gjelder eierandel, næringsutøving og deltagelse
i styrende organ i landbrukssektoren. Handlingsplan for meir entreprenørskap
blant kvinner fra 2008 er en felles satsing fra sju departement, herunder
Landbruks- og matdepartementet. Flere av samvirkeorganisasjonene
har nådd målet om minst 40 pst. representasjon av hvert kjønn i
sine styrer.
Det har vært en positiv utvikling i andelen etablerertilskudd
og BU-midler til kvinner de siste årene. I 2011 var kvinneandelen
på 48 pst. for BU-midlene og hele 74 pst. for etablererstipendene.
Som en del av satsingen for å rekruttere ungdom inn i næringen ble
det av avtalepartene satt av 4,5 mill. kroner til et treårig nasjonalt prosjekt
«Velg landbruk».
Landbruks- og matdepartementet støtter matindustriens
kompetanseprosjekt med 1,5 mill. kroner pr. år over sentrale BU-midler.
2012 er siste år LMD bidrar med midler til prosjektet. Fylkeskommunene
får 20 mill. kroner til arbeid med rekruttering, likestilling og
kompetanseheving i landbruket. Fylkesvis fordeling av midlene er basert
på samme fordelingsnøkkel som benyttes for de fylkesvise bygdeutviklingsmidlene.
Nasjonalt samarbeidsforum for HMS i landbruket
ble opprettet i 2010. Styret for forskningsmidler over jordbruksavtalen
har innvilget 5,6 mill. kroner over fire år til forskningsprosjektet
Sikkerhetskultur, arbeidshelse og ulykker i norsk landbruk – situasjonsbeskrivelse og
framtidige utfordringer. Landbrukets HMS-tjeneste tilbyr rådgiving
i form av kurs, krisebistand og tilleggstjenester. Det ble bevilget
14 mill. kroner til Landbrukets HMS-tjeneste i 2011.
Lokalmatprogrammet skal øke verdiskapingen for
primærleddet, øke kunnskapen om lokalmat og regionale konkurransefortrinn
og bidra til økt vektlegging av kvalitet. Programmet består i hovedsak
av ordningene mobilisering og bedriftsutvikling, kompetansetiltak
og omdømmetiltak. Budsjettrammen for programmet var på 63,5 mill.
kroner i 2011. I tillegg ble i underkant av 25 mill. kroner overført
fra tidligere år.
De fylkesvise BU-midlene har et todelt formål. De
skal bidra både til utvikling av ny næringsvirksomhet på landbrukseiendommen
og til utvikling og modernisering av det tradisjonelle landbruket.
Det er Innovasjon Norge som forvalter de bedriftsrettede midlene,
og Fylkesmannen som forvalter de øvrige midlene til utviklings-
og tilretteleggingstiltak.
For 2011 ble fylkene tildelt til sammen 444,5 mill.
kroner i BU-midler ekskl. rentestøtte og administrasjonskostnader.
Tabell 3.2 i proposisjonen gir en oversikt over de fylkesvise BU-midlene
i 2011. I 2011 ble det innvilget 901 søknader om tilskudd til investeringer
i det tradisjonelle landbruket. Ved slike investeringer foretas
det ofte en betydelig modernisering av driften på eiendommene. Dette
vil ofte være en forutsetning for at foretakene kan fortsette å
gi arbeid og inntekt for en ny generasjon.
Fylkesmannen har i 2011 innvilget BU-midler
til 647 utrednings- og tilretteleggingstiltak. BU-midlene skal legge
til rette for et landbruk der kvinner og menn gis like muligheter.
Tabell 3.3 i proposisjonen viser fordelingen av midler og tilsagn
fordelt på ulike formål, og viser at en betydelig andel av tilsagnene
ble gitt til kvinner.
De sentrale BU-midlene brukes til prosjektrettet virksomhet
og tiltak av landsomfattende karakter. Rammen for de sentrale BU-midlene
i 2011 var på 17 mill. kroner. Av midlene ble 8 mill. kroner fordelt
av avtalepartene, mens 9 mill. kroner ble disponert av Landbruks-
og matdepartementet.
Inn på tunet er tilrettelagte og kvalitetssikrede velferdstjenester
på gårdsbruk. Aktivitetene i tjenestetilbudet er knyttet opp til
gården, livet og arbeidet der. Det er i dag om lag 1 100 Inn på
tunet-gårder. Inn på tunet-løftet (2011–2012) skal skape økt forankring
av tilbudene i kommunesektoren og utvikling av gode tjenester til
innbyggerne. Totalrammen er på 18 mill. kroner fordelt over tre
år.
Grønt reiseliv er landbrukets bidrag til oppfølgingen
av regjeringens reiselivsstrategi. Utviklingsprogrammet for Grønt
reiseliv skal bidra til å videreut-vikle det natur- og kulturbaserte
reiselivet i tilknytning til landbruket. Programmets innsatsområder
er produktutvikling, kompetanse, markedsføring og samarbeid. Med overførte
midler hadde programmet en disponibel ramme på 18,3 mill. kroner
for 2011.
Under jordbruksforhandlingene i 2007 ble det vedtatt
å gjennomføre et femårig utviklingsprogram for innlandsfiske, fra
og med 2008. Innvilgningsrammen for programmet var 4 mill. kroner
i 2011, og interessen for programmet har vært stor.
I jordbruksoppgjøret 2009 ble det vedtatt å
igangsette et treårig prosjekt kalt Mat langs nasjonale turistveger,
med en totalramme på 6 mill. kroner. Målet er å øke landbruksbasert
næringsutvikling innen mat, reiseliv og opplevelser langs 4 turistveger
i samarbeid med andre aktører i verdikjedene for mat og reiseliv.
I Meld. St. 9 (2011–2012) sier regjeringen at
den vil legge til rette for å styrke skogens bidrag til verdiskaping
i hele landet og til å nå viktige energi klima- og miljømål. St.meld.
nr. 39 (2008–2009) Klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
understreker skogens rolle i klimasammenheng. Førstehåndsverdien
av tømmeret som ble hogd og omsatt lå i 2010 på 3 mrd. kroner. Den
samlede brutto produksjonsverdien i skog- og treforedlingsektoren
var i 2010 på 44 mrd. kroner, og utgjorde 5,8 pst. av den totale omsetningen
i norsk industri.
Stående kubikkmasse er større enn noen gang tidligere
i moderne tid. I Meld. St. 9 (2011–2012) sier regjeringen at den
vil møte eventuell økt etterspørsel etter råstoff fra skogen ved
å legge til rette for økt bærekraftig avvirkning og uttak var skogbiomasse.
Innvilgningsrammen til skogbrukstiltak og bioenergi
over Landbrukets utviklingsfond i 2011 utgjorde 229 mill. kroner.
Tilskuddsmidlene over LUF kan brukes både til miljøregistreringer i
forbindelse med skogbruksplanleggingen og til miljøhensyn gjennom
tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket. Miljøregistreringer
må være gjennomført før man kan sette i gang med skogbrukstiltak
i et område.
Skogbruk i kyststrøkene har særskilte utfordringer
knyttet til bl.a. lav veidekning, høy andel vanskelig terreng, eiendomsstruktur,
mangel på utbygd industri mv. Med bakgrunn i dette har skogbruket
i kyststrøkene over tid fått tildelt større andel av de ordinære
tilskuddsmidlene enn objektive kriterier skulle tilsi. I tillegg
gis det en særskilt bevilgning til Kystskogbruket, som omfatter
kystfylkene fra Vest-Agder til Finnmark.
Aktiviteten under Bioenergiprogrammet er stadig
økende, og i 2011 ble det gitt tilsagn for om lag 79 mill. kroner,
hvorav 50 mill. kroner ble dekket av den ordinære rammen for 2011,
7 mill. kroner ble bevilget over statsbudsjettet, mens 22 mill.
kroner var overførte ubrukte midler fra tidligere år.
Målet med prosjektet Friskere geiter er å få
kontroll med sykdommene CAE, byllesjuke og paratuberkulose hos geit,
og dermed sikre friske dyr, bedre dyrevelferd og bedre produkter.
Påmelding til sanering omfatter, med unntak av 3 produsenter, nå
hele melkegeitpopulasjonen i Norge. Totalt har nå 567 besetninger
meldt seg på sanering fra starten av. I 2011 ble det utbetalt i
underkant av 13 mill. kroner til prosjektet Friskere geiter. Det
ble i tillegg utbetalt 6,3 mill. kroner for bortfall av produksjonstilskudd
og avløsertilskudd ved ferie og fritid til deltagere i smittesaneringstiltaket.
Beiteprosjektet skal bidra til bedre sauehold
med mindre tap av dyr på beite. I 2011 er det gitt støtte til videreføring
av prosjekter i Nord-Trøndelag, Møre- og Romsdal, Oppland, Hedmark, Troms
og Finnmark. Det ble avholdt en nasjonal erfaringskonferanse i februar
2012. Avsatt ramme for 2011 og 2012 er 5 mill. kroner pr. år. Avtalepartene
bestemte at 2012 er siste prosjektår.
Forskningsmidlene over jordbruksavtalen forvaltes
av et eget styre bestående av avtalepartene (avtalestyret). Ordningens
formål er å bidra til å dekke behov for FoU med hovedvekt på anvendt forskning.
I 2011 var det satt av 48 mill. kroner til forskningsmidler over
Jordbruksavtalen.
I eSporingsprosjektet er det utviklet en nasjonal, elektronisk
infrastruktur for effektiv utveksling av informasjon i matproduksjonskjeden:
eSporingsløsningen. I 2011 ble det bevilget 2 mill. kroner til eSporing
fagpiloter. eSporingsprosjektet vil som utvik-lingsprosjekt avsluttes
i 2012. Statens engasjement vil da fases ut, og det legges opp til
at den utviklede løsningen skal forvaltes, driftes og videreutvikles
av aktører i norsk matnæring.
Avsetningen over LUF på 2 mill. kroner disponeres
av Sametinget. Totalt tildelte Sametinget 4,1 mill. kroner til jordbruksformål
i 2011. Tilskudd ble hovedsakelig tildelt investeringer og utviklingstiltak,
i tillegg til støtte til maskin- og redskapslag og til kjøp av melkekvoter.
Inntektsutviklingen i næringen er, ved siden
av å være et mål, også det viktigste virkemiddelet for å kunne oppnå
landbruk over hele landet. Tilstrekkelig lønnsomhet er en viktig
forutsetning for at dyktige næringsutøvere, og ikke minst ungdommen,
skal finne jordbruk som en interessant arbeidsplass for framtida.
Meld. St. 9 (2011–2012) sier følgende om inntektsutviklingen i jordbruket:
«Regjeringen vil sikre utøverne i landbruket en inntektsutvikling
og sosiale vilkår på linje med andre grupper. Regjeringen vil derfor
videreutvikle inntekts- og velferdspolitikken i landbruket med utgangspunkt
i den landbrukspolitikken som er ført etter 2005.»
I fjorårets jordbruksavtale ble det fra 2012
gitt kompensasjon for økt trygdeavgift (fra 7,8 til 11 pst.) ved
at bevilgning til medlemsavgift til folketrygden over jordbruksavtalen
ble omdisponert til inntektsgivende tiltak og ved at jordbruksfradraget
ble utvidet. Budsjettnemnda har beregnet denne kompensasjonen til
289 mill. kroner totalt. Fordi kompensasjonen ble gitt gjennom flere
ordninger, påvirkes flere av tallene for 2012. I det endelige resultatmålet
Vederlag til arbeid og egenkapital pr. årsverk, inkl. verdi av jordbruksfradraget,
utgjør kompensasjonen 6 100 kroner pr. årsverk.
For perioden 2006 til 2012 er inntektsøkningen pr.
årsverk beregnet til 74 3/4 pst., eller vel 120 000 kroner, korrigert
for kompensasjonen for økt folketrygdavgift. For begge periodene skyldes
større beregnet inntektsvekst enn beregnet i fjor større reduksjon
i arbeidsforbruket enn fjorårets tall fra SSB og Budsjettnemnda
viste.
Tabell 3.7 i proposisjonen viser Budsjettnemndas
beregninger av vederlag til arbeid og egenkapital pr. årsverk, inkl.
virkningen av jordbruksfradraget, for referansebrukene i årene 2010
til 2012. Alle referansebrukene viser en økning i inntekter fra
2010 til 2011, med unntak av Referansebrukene 2 Korn og 7 Poteter
og korn. Økningen var sterkest på referansebrukene med produksjon
av melk, storfekjøtt og fjørfekjøtt/egg.
Tabell 3.8 i proposisjonen viser årslønnsveksten for
alle grupper lønnsmottagere, iflg. Det tekniske beregningsutvalget
for inntektsoppgjørene, t.o.m. inntektsåret 2011. Det er lagt til
grunn en inntektsvekst på 3 3/4 pst. for 2012. For 2013 er det lagt
til grunn 3,7 pst., som anslått av SSB i Økonomiske analyser, nr.
1/2012.
Fra 2011 til 2012 regner Budsjettnemnda med
en total kostnadsvekst på 3,7 pst. Driftskostnadene er budsjettert
å øke med 2,8 pst., eller om lag 480 mill. kroner. Kostnadsveksten
er størst for mineralgjødsel, som budsjetteres å øke med vel 16 pst.,
eller 227 mill. kroner. Kraftfôrkostnadene er budsjettert opp med
5,5 pst. tilsvarende 330 mill. kroner. På den andre siden er energikostnadene
budsjettert å bli redusert med nesten 9 pst. Kapitalkostnadene,
inkl. realrente, er budsjettert å øke med 5,6 pst. eller 447 mill.
kroner fra 2010–2011. Det er særlig den normaliserte realrentekostnaden
som øker, med 249 mill. kroner. Kapitalslit og leasing øker også,
med henholdsvis 1,8 og 8,7 pst.
Jordbruket stod for 2,3 pst. av samlet sysselsetting
i 2010, mot 5,5 pst. i 1990. I tillegg leverer mange foretak varer
og tjenester til landbruket, og det er en omfattende virksomhet
knyttet til foredling og omsetning av landbruksvarer. Tabell 3.10
i proposisjonen viser utviklingen i antall jordbruksbedrifter i
drift og antall årsverk siden 1979. På 90-tallet var den gjennomsnittlige årlige
nedgangen i antall årsverk 2,4 pst. Etter 2000 har den årlige nedgangen
vært klart høyere.
Siden 1999 er antall jordbruksbedrifter redusert med
over 37 pst., eller om lag 26 200 bedrifter. Reduksjonstakten de
siste årene er likevel lavere enn de første årene på 2000-tallet.
Gjennomsnittlig antall dekar pr. jordbruksbedrift har økt fra 148
dekar i 1999 til 219 dekar i 2011.
Det har vært en vesentlig strukturendring i
alle produksjoner. I 2011 var det 10 540 jordbruksforetak med melkeproduksjon,
når samdrifter regnes som ett foretak. Antall eiendommer med aktiv
melkekvote var 14 691. Dette innebærer en reduksjon i antall bedrifter
med melkeproduksjon på 53 pst. i perioden 1999 til 2011. Gjennomsnittlig
antall melkekyr pr. melkebruk økte fra 14 i 1999 til vel 22 melkekyr
i 2011. Gjennomsnittlig kvotestørrelse har økt fra 75 851 til 148 864
liter.
Arealet til jordbruksbedrifter som går ut av
drift, overtas i stor grad av andre jordbruksbedrifter og i hovedsak
ved leie.
Produktivitetsveksten i jordbruket er høy. Med det
oppdaterte tallgrunnlaget har jordbrukssektoren de siste 10 årene
hatt en vekst i brutto arbeidsproduktivitet på 6,3 pst. pr. år.
Tallgrunnlaget indikerer at produktivitetsveksten har vært noe mindre
de siste to årene enn tidligere i perioden. Tilsvarende produktivitetsmål
for norsk industri (bruttoprodukt pr. timeverk) viser en gjennomsnittlig
årlig vekst på 2,5 pst. de siste 10 år, ifølge det tekniske beregningsutvalget
for inntektsoppgjørene. Gjennomsnittlig vekst i Fastlands-Norge
var 1,6 pst.
OECDs PSE-analyser (Producer Support Estimate)
viser næringsstøttens andel av jordbrukets samlede brutto inntekt.
Beregningene omfatter både budsjettstøtte og virkning av importbeskyttelsen
(skjermingsstøtte), dvs. forskjellen mellom verdensmarkedspris og
norsk pris. Beregningene skal i prinsippet gi et totalmål for støtten
til produsentene. Det siste tiåret har det skjedd en betydelig dreining
i virkemiddelbruken fra pris- og produksjonstilskudd til mer produksjonsnøytrale
virkemidler både i Norge og i andre land. Dette har vært gjort bl.a.
for å redusere tilskuddenes produksjonsdrivende effekt og for å
redusere intensiteten i produksjonen. Tabell 3.11 i proposisjonen
gir en oversikt over PSE for Norge og sammenlignbare land.
Optimal utnyttelse av husdyrgjødsel bidrar til
å redusere klimagassutslippene, reduserer behovet for mineralgjødsel,
bedrer vannmiljøet og reduserer nedfallet av nitrogen i naturen.
Fornuftig bruk av denne ressursen er derfor viktig for å redusere
klimabelastningen fra landbruket. I 2008 ble det igangsatt en pilotordning
for miljøvennlig spredning av husdyrgjødsel. Det har vært en betydelig
reduksjon i bruken av nitrogen fra mineralgjødsel i løpet av de
siste årene. Bedre gjødslingsplanlegging og bedre bruk av husdyrgjødsel
antas å være hovedårsaken.
Mindre pløying om høsten gir lavere utslipp
av CO2 fra jordbruksjord. Endret jordarbeiding er et tiltak innenfor
Regionale miljøprogram, og som bidrar betydelig til denne omleggingen. CO2-utslippet
fra dyrka jord kommer i hovedsak fra oppdyrka myrjord.
Nasjonalt miljøprogram har som hovedmål å sikre
et åpent og variert jordbruks- og kulturlandskap, og å sikre at
et bredt utvalg av landskapstyper og særlige verdifulle biotoper
og kulturmiljøer ivaretas og skjøttes. Det skal også bidra til at
jordbruksproduksjonen fører til minst mulig forurensning og tap
av næringsstoffer. Programmet består av både tilskuddsordninger, miljøkrav
i forskrift om produksjonstilskudd, samt forskrift om miljøplan.
De regionale miljøprogrammene (RMP) er en sentral
del av de miljørelaterte tiltakene og virkemidlene over Jordbruksavtalen.
Å bevare spesielle kulturlandskap er et viktig mål innenfor RMP.
I 2011 var utbetalingene fra RMP på i overkant av 417 mill. kroner.
Figur 3.7 i proposisjon viser fordelingen pr. hovedområde, inkl. pilotordningen
for miljøvennlig spredning av husdyrgjødsel. Tiltak for å redusere
avrenning til vassdrag, fikk til sammen omlag 43 pst. av midlene
i 2011.
Spesielle tiltak i jordbrukets kulturlandskap (SMIL)
skal bidra til å ivareta natur- og kulturminneverdiene i jordbrukets
kulturlandskap og til å redusere forurensningen fra jordbruket.
Ordningen forvaltes av kommunene og var for 2011 på 115 mill. kroner.
Regjeringen har som mål at 15 pst. av matproduksjonen
og matforbruket skal være økologisk i 2020. Satsingen på dette området
skjer med utgangspunktet i Landbruks- og matdepartementets handlingsplan
«Økonomisk, agronomisk – økologisk!». Omsetningen av økologiske matvarer
i norsk dagligvarehandel var rekordstor i 2011. Samlet for alle
produktgrupper økte omsetningen av økologiske produkter i dagligvarehandelen
med 10 pst. i 2011 i forhold til i 2010.
Tabeller i proposisjonen viser andel økologiske varer
av total omsetning og endring siden 2010 for et utvalg varer, og
andel økologisk areal av totalt jordbruksareal for et utvalg av
land i Vest-Europa. Norge er på nivå med flere land i Vest-Europa
når det gjelder andel økologisk jordbruksareal.
Det ble for 2011 satt av 44 mill. kroner til prosjekter
som skal utvikle økologisk produksjon og forbruk i tråd med handlingsplanen. Disse
utviklingsmidlene er forvaltet av SLF og gikk i 2011 til fylkenes
arbeid med handlingsplaner, økologiske foregangsfylker, utviklingsprosjekter
innen veiledning, produktutvikling og markedsutvikling. I tillegg
er det avsatt 2 mill. kroner til generisk markedsføring av økologiske
produkter i regi av Matmerk.
Departementet har en omfattende styringsdialog med
de underliggende organer både skriftlig og gjennom institusjonaliserte
møter. Ved siden av styringen av forvaltningsorganer som er direkte underlagt
departementet, gjennomføres det også styringsmøter med alle fylkesmannsembeter hvert
andre år.
Departementet og forvaltningen arbeider kontinuerlig
med å få et så robust kontrollsystem som mulig. SLF, som har ansvar
for utbetaling av aktuelle tilskudd og kontroll, har gjennomført et
omfattende kontrollprosjekt i samarbeid med fylkesmennene og KS
for å styrke fylkesmennenes kontrollfunksjon på landbruksområdet. Med
grunnlag i kontrollprosjektet stiller SLF nå krav om at fylkesmannen
hvert år skal utarbeide en risikobasert kontrollplan og gjennomføre
forvaltningskontroll av kommuner, samt foretakskontroll.
Departementet legger til grunn at det er et
kontinuerlig behov for forbedring av kontrollsystemet. Undersøkelser
viser likevel at omfanget av feil og feilutbetalinger samlet sett
er begrenset.
Foredling og omsetning av jordbruksvarer ligger i
hovedsak utenfor jordbruksavtalens virkeområde. Handelspolitiske
forhold, markedsordninger, annet regelverk og prisutvikling på råvarer
har likevel stor betydning både for næringsmiddelindustri og omsetning.
Produksjonsverdien i nærings- og nytelsesmiddelindustrien var ifølge
SSB om lag 159 mrd. kroner i 2011. Økningen fra året før var på
3,4 pst. Næringsmiddelindustrien bidro med 30,4 mrd. kroner i verdiskaping
i 2011, ifølge SSB.
Betydelige deler av næringsmiddelindustrien foredler
norskproduserte råvarer, samtidig som den i økende grad er eksponert
for internasjonal konkurranse. Importen av næringsmidler øker, men
det gjør også den totale omsetningen av matvarer i Norge. Norsk
næringsmiddelindustri (ekskl. fiskevarebransjen) har fått redusert
sin hjemmemarkedsandel de siste årene. Hjemmemarkedsandelen er for
2010 anslått til 80 pst., mens den i 1995 utgjorde 89 pst. Landbrukspolitikken,
og utformingen av virkemidlene i jordbruksavtalen, må på denne bakgrunn
ha alle ledd i kjeden fra jord til bord som perspektiv.
Siden sommeren 2010 har internasjonale råvarepriser
steget kraftig, og både IMFs og FAOs prisindekser nådde nye rekordnivåer
i februar 2011. FAOs totalindeks falt noe igjennom 2011, men har
steget litt til nå i 2012. Indeksen har steget med 28 pst. de siste
24 mnd. De siste 12 mnd. er indeksen redusert med 7 pst. Figur 4.1
i proposisjonen viser utviklingen i FAOs matprisindeks, som et gjennomsnitt.
Internasjonale kornpriser er viktige fordi de er sentrale drivere i
etterspørselen etter, og dermed prisene på, gjødsel.
På grunn av importvernet for sentrale produkter fra
det norske jordbruket, påvirkes forbrukerprisene i Norge mindre
av internasjonale prissvingninger enn i mange andre land. Forbrukerprisene
på mat i Norge har vært nominelt forholdsvis stabile siden sommeren
2009. De siste tolv månedene har forbrukerprisene økt med 2,2 pst.
i Norge. I Sverige har de økt med 1,2 pst., mens prisveksten i Danmark
har vært 5,2 pst. Husholdningenes andel utgifter til mat og alkoholfrie
drikkevarer har vært fallende over lang tid. Den nyeste forbruksundersøkelsen (2007–2009)
viste at 11,8 pst. av husholdningenes konsum gikk til mat- og alkoholfrie
drikkevarer, og 10,6 pst. til mat alene. Til tross for historisk
lav konsumandel er det likevel et relativt høyt prisnivå for matvarer
i Norge, sammenlignet med andre europeiske land og våre naboland.
Iflg. Eurostats prisnivåindekser lå prisnivået på matvarer i Norge
65 pst. over gjennomsnittet for EU27 i 2010. Det skyldes bl.a. pris-,
kostnads- og lønnsnivå, kostbar distribusjon, konkurranseforhold
og at norske råvarepriser er høyere enn i nabolandene.
Til tross for høy norsk produksjon har importen av
landbruksvarer vært jevnt økende. Slik det går fram av figur 4.6
i proposisjonen, har verdien av importerte matvarer, målt i verdi,
økt fra om lag 16 mrd. kroner i 2000 til om lag 40 mrd. kroner i
2011. Viktige importvarer er vin og brennevin, bakverk, oljer, soyabønner,
sjokolade, sydfrukter og dyrefôr, herunder landbruksvarer til fiskefôr.
Fremtidig utvikling i industrien avhenger av både
nasjonale rammebetingelser (råvarepriser, kronekurs og rentenivå)
som industrien opererer under, internasjonal konkurranse og industriens egen
evne til effektivisering og omstilling. Det er et gjensidig avhengighetsforhold
mellom primærproduksjonen og næringsmiddelindustrien. Primærproduksjonen
er avhengig av en konkurransedyktig næringsmiddelindustri som kundebase,
og næringsmiddelindustrien er avhengig av råvarer som er konkurransedyktige både
med hensyn til pris og kvalitet.
Bearbeidede landbruksprodukter er regulert av EØS-avtalens
protokoll 3. Disse varene er spesielt utsatt for økt importkonkurranse
og omfattes av ordningen med råvarepriskompensasjon (RÅK). For norsk næringsmiddelindustri
er det en utfordring å beholde eller øke sin markedsandel innenfor
det voksende markedet for bearbeidede landbruksvarer. Dette er også
viktig for underleverandørene til RÅK-industrien, både primærprodusenter
og foredlingsindustri. Rundt 75 pst. av matkornet, 20 pst. av bær-
og fruktproduksjonen og 15 pst. av melkeproduksjonen går til RÅK-varer.
Utviklingen i matvarekjeden har de siste tiårene gått
i retning økt vertikal integrasjon, noe som påvirker konkurranseforholdene
også for matindustrien. Utviklingen i retning økt vertikal integrasjon
forsterkes ytterligere gjennom handelens oppkjøp av indu-stri, slik
det er eksempler på innen grønt- og kjøttsektoren.
Regjeringen legger i Meld. St. 9 (2011–2012)
til grunn at importvernet fortsatt kommer til å være en bærebjelke
i norsk landbrukspolitikk. Importvernet er en forutsetning for å
kunne sikre avsetningen av norske landbruksvarer, oppnå fastsatte priser
i jordbruksavtalen og utnytte ressursene vi har til matproduksjon.
Dette er grunnlaget for en tilfredsstillende inntektsutvikling i
jordbruket.
Summen av handelsavtaler og forvaltningen av importvernet
er avgjørende for muligheten for norsk matproduksjon. Derfor må
ulike internasjonale forhandlinger og andre nasjonale prosesser
som berører importvernet ses i sammenheng, herunder både WTO-forhandlingene
og forhandlinger om bilaterale avtaler innenfor både EØS og EFTA,
samt markedsåpninger til Norge gjennom vårt importregime for handel
med u-land. Den samlede virkningen av ulike importlettelser bør
være på et nivå som er forenlig med målsettingene for landbrukspolitikken.
Regjeringen har i internasjonale forhandlinger om
handel med landbruksvarer lagt avgjørende vekt på å sikre handlingsrom
for fortsatt å kunne føre en landbrukspolitikk som ivaretar nasjonale mål
for landbruket.
Uruguay-runden med multilaterale forhandlinger
om regelverk knyttet til handel resulterte i opprettelsen av Verdens
Handelsorganisasjon (World Trade Organisation – WTO) 1. januar 1995.
Samtidig ble det etablert egne avtaler om landbruk (Landbruksavtalen)
og om sanitære og plantesanitære forhold. Landbruksavtalen legger viktige
rammebetingelser for den nasjonale landbrukspolitikken gjennom forpliktelser
og rettigheter på de tre områdene markedsadgang, internstøtte og
eksportsubsidier. Norge er bundet av disse forpliktelsene inntil
en ny landbruksavtale eventuelt kommer på plass. Det er for tiden
liten aktivitet i landbruksforhandlingene og på andre forhandlingsområder.
Toll- og kvotefri adgang til det norske markedet for
alle produkter fra land som står på FNs offisielle MUL-liste, ble
iverksatt fra 1. juli 2002 med hjemmel i Norges generelle tollpreferanseordning
(GSP) for import fra utviklingsland. Denne ordningen ble fra 1. januar
2008 utvidet med 14 nye lavinntektsland, slik at det nå er 64 land
som kan eksportere alle sine jordbruksprodukter til Norge uten toll.
Importen fra de fattigste landene har relativt sett økt betydelig
de siste årene. Likevel utgjorde importen fra de fattigste landene
bare 1,3 pst. av den totale importen av landbruksvarer. Importen
fra u-land generelt utgjør 22 pst. av totalimporten.
Landbrukspolitikken er ikke en del av EØS-avtalen,
men utviklingen av EUs landbrukspolitikk har likevel betydning for
norsk landbruk og næringsmiddelindustri. Prisutviklingen på landbruksproduktene
i EU påvirker omfanget av grensehandelen og konkurransekraften til
i første rekke RÅK-industrien, som er konkurranseutsatt både på
hjemmemarkedet og eksportmarkedet. EU gjennomgår nå sin landbrukspolitikk
fram mot 2013 da gjeldende mandater og budsjettfullmakter utløper.
De økonomiske rammene for landbrukspolitikken etter 2013 og fordelingen
av EUs samlede støtte står sentralt.
Situasjonen i matmarkedet i EU de siste årene har
ført til økt oppmerksomhet om styrkeforholdene i verdikjeden og
handelens makt til å holde oppe forbrukerpriser selv om produsentpriser
faller. EU har iverksatt omfattende arbeid med sikte på tiltak for
en bedre fungerende matvarekjede. Kommisjonen har invitert matnæringenes
organisasjoner i Brussel til å komme med forslag om bransjebasert
regelverk innen juni 2012. Alternativt vil Kommisjonen selv komme med
forslag om regulering i form av en EU-rettsakt. Europaparlamentet
har uttalt seg i favør av den siste løsningen.
Lisboatraktaten gjør at Europaparlamentet fra
og med 2010 har lik medbestemmelse som medlemslandene i Rådet også
innen landbrukspolitikk. Parlamentet støtter en ambisiøs felles politikk
på landbruksområdet.
Den nye landbruks- og matmeldingen og Stortingets
behandling av denne, gir en fornyet gjennomgang av målene for landbruks-
og matpolitikken.
Regjeringen legger vekt på å videreutvikle virkemidlene
med grunnlag i den nye landbruks- og matmeldingen. Hver for seg
krever målsettingene i meldingen ulike virkemidler for at de skal nås
på en mest mulig effektiv måte. Men også landbruks- og matpolitikken
krever avveining av ulike kryssende hensyn. Virkemidlene må derfor utvikles
med sikte på best mulig måloppnåelse samlet sett.
Økt produksjonsvolum er vektet tyngre i den
nye meldingen enn i St.meld. nr. 19 (1999–2000). Meld. St. 9 (2011–2012)
vektlegger derfor også tiltak som kan bidra til å øke produksjonen,
slik at selvforsyningsgraden kan opprettholdes om lag på dagens
nivå. Den peker på behovet for forbedret agronomi, forskning og
veiledning og rekruttering av unge kompetente bønder. Den peker
på behovet for å beskytte arealressursene og øke arealproduktiviteten
og på at hele landet må tas i bruk for å øke produksjonen. Som en
del av dette skal den geografiske produksjonsfordelingen videreføres,
både for å utnytte lokale produksjonsvilkår best mulig og for å
øke kornproduksjonen.
Sammen med en fortsatt sammensatt målstruktur,
peker Meld. St. 9 (2011–2012) også på behovet for å forenkle virkemiddelsystemet. Virkemidlene
bør være enkle og effektive og virke i tråd med formålet. Det vil
likevel være klare forskjeller mellom ulike typer virkemidler. De
store tilskuddsordningene, som bare krever registrering og kontroll
av karakteristika ved foretakene, vil ha lave transaksjonskostnader. Samtidig
er de mindre egnet til å nå mer spesifikke mål. Slike mål kan eksempelvis
kreve ordninger med lokal/regional prioritering av mål, og prioritering
mellom enkeltsøkere, for å iverksette de beste prosjektene. Slike
virkemidler vil nødvendigvis måtte ha høyere transaksjonskostnader.
I de siste års jordbruksavtaler har det vært
lagt til rette for et inntektsløft for jordbruksbedriftene. Avtalene
har prioritert det grasbaserte husdyrholdet, beiting med husdyr,
og forbedring av velferdsordningene. Det har iflg. grunnlagsmaterialet
gitt en inntektsutvikling som er minst på høyde med andre gruppers
lønnsvekst, målt både i prosent og kroner. I Meld. St. 9 (2011–2012) sier
regjeringen at den vil sikre utøverne i landbruket en inntektsutvikling
og sosiale vilkår på linje med andre grupper og derfor videreutvikle inntekts-
og velferdspolitikken med utgangspunkt i den landbrukspolitikken
som er ført etter 2005. Dette er lagt til grunn for forslaget til jordbruksoppgjør.
Resultatmålene for næringsdrivende kan ikke brukes
på samme måte som lønnsstatistikk for lønnsmottagere. Jordbruksoppgjøret
skiller seg fra lønnsoppgjør, ved at det i jordbruksoppgjøret forhandles
om inntektsmuligheter for de næringsdrivende. Det er dokumentert
betydelige inntektsforskjeller mellom noenlunde like gårdsbruk.
Et jordbruksoppgjør kan ikke bedømmes ut fra rammens størrelse isolert.
Den underliggende kostnads- og produksjonsutviklingen har også vesentlig
betydning for hvilken inntektsutvikling rammen kan legge til rette
for. Fordi storfekjøtt og kylling er tatt ut av målprissystemet,
er også innholdet i rammen annerledes enn tidligere. Det brukes
også midler over avtalen til infrastruktur- og utviklingstiltak
m.v., som ikke inntektsføres direkte i totalregnskapet. Disse midlene
har likevel stor betydning for utviklingen over tid, og for måloppnåelsen
i landbrukspolitikken.
Internasjonale forhold påvirker i økende grad rammebetingelsene
for det norske jordbruket. Internasjonale råvarepriser har vært
svært ustabile de siste årene. Det har bl.a. påvirket jordbrukets
produksjonskostnader vesentlig, herunder fôr- og gjødselkostnaden.
Ustabile priser internasjonalt gjør at prisgapet mellom norske og
internasjonale råvarepriser varierer betydelig. Det påvirker konkurransekraften,
effekten av importvernet og behovet for råvareprisutjevning for
RÅK-industrien. Matsektorens konkurransekraft, både på kort og lengre
sikt, må være en viktig premiss for utformingen av jordbrukspolitikken.
Det er en avgjørende premiss for å opprettholde en hjemmemarkedsandel/selvforsyningsgrad
om lag på dagens nivå.
Meld. St. 9 (2011–2012), og Stortingets behandling
av den, slår fast at det fortsatt skal være resultatmålet Vederlag
til arbeid og egenkapital pr. årsverk, inkl. verdien av jordbruksfradraget,
i Normalisert regnskap som skal benyttes til å måle inntektsutviklingen
i jordbrukssektoren.
Bruttoinntektene økte med 6,5 pst. fra 2010
til 2012. Kostnadene økte med 9,7 pst. Kostnadsveksten er sterkest
for mineralgjødsel (40 pst.), men kraftfôr- og kapital-kostnadene
vokser også sterkt. I sum økte kapitalkostnadene med 17 pst. fra
2010 til 2012.
Den vesentligste endringen i årets materiale
er at Budsjettnemnda for jordbruket har revidert arbeidsforbrukstallene
for de siste årene. SSBs endelige tall for arbeidsforbruk i 2010
ligger klart lavere enn de foreløpige tallene SSB hadde publisert
forut for fjorårets forhandlinger. På usikkert grunnlag har Budsjettnemnda
anslått en årlig reduksjon i arbeidsforbruket på 4 pst. pr. år etter
2010.
I fjorårets avtale ble jordbruket gitt en særskilt kompensasjon
for at trygdeavgiften for næringsinntekt i jord- og skogbruket ble
økt fra 7,8 til 11 pst. fra 2012. Årets grunnlagsmateriale fra Budsjettnemnda
for jordbruket viser en inntektsøkning på 8 3/4 pst. for perioden
2010 til 2012, eller 22 500 kroner pr. årsverk, når det er korrigert
for kompensasjon for økt medlemsavgift til folketrygden. Fjorårets
avtale skulle legge til rette for en inntektsvekst på om lag 7 1/2
pst., eller 18 900 kroner pr. årsverk, fra 2010 til 2012. For hele
regjeringsperioden (fra 2006 til 2012) ble det i fjor lagt til grunn
en vekst på 69 1/2 pst., eller knapt 110 000 kroner pr. årsverk. Årets
mate-riale viser en inntektsvekst i denne perioden på om lag 74 3/4
pst., eller vel 120 000 kroner pr. årsverk, med samme korreksjon
for folketrygdavgiften i 2012.
Inntektsutviklingen for andre grupper er basert på
Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørenes Endelig
hovedrapport 30. mars 2012. For 2012 er gjennomsnittlig årslønn
for lønnsmottagere i 2011, 453 300 kroner, framregnet med 3 3/4
prosent, som anslått i revidert nasjonalbudsjett.
Referansebrukene bygger på regnskapstall fra 2010
i NILFs Driftsgranskinger som Budsjettnemnda regner fram til 2012.
Driftsgranskingsbrukene er valgt ut blant foretak over en minstegrense,
med hensyn på økonomisk driftsomfang. Referansebrukene viser gjennomgående
bedre inntektsutvikling enn normaliserte regnskaper.
Verdien av det særskilte jordbruksfradraget
ved ligningen inkluderes ved vurdering av inntektsutviklingen i
jordbruket. Budsjettnemndas anslag, basert på selvangivelser for
2010, viser at verdien av jordbruksfradraget, omregnet til verdi før
skatt, er om lag 1 1/2 mrd. kroner i 2012. Av dette er verdien før
skatt av kompensasjonen for økt folketrygdavgift beregnet til 173
mill. kroner i 2012.
Økte inntekter som følge av årets oppgjør, vil bidra
til å øke utnyttelsesgraden av jordbruksfradraget. Med grunnlag
i tallene fra Statistisk sentralbyrå og Budsjettnemnda for jordbruket
er det lagt til grunn at 33 pst. av en økning i «Vederlag til arbeid
og kapital» (ekskl. endring i rentekostnad) pr. jordbruksbedrift,
vil gi grunnlag for økt fradrag. Ved omregning fra spart skatt,
til inntektsverdi før skatt, har Budsjettnemnda benyttet en skattesats
på 36 pst. fra 2012, etter økningen i folketrygdavgiften.
Jordbrukets bruttoinntekter består av inntjening fra
markedet og overføringer fra staten. Oppbyggingen av rammen er basert
på anslag for utviklingen i jordbrukets produksjon, kostnadsutvikling,
samt arbeidsforbruk og anslag på lønnsvekst for andre grupper. For
de makroøkonomiske størrelsene har regjeringen lagt til grunn SSBs
prognoser i Økonomisk utsyn nr. 1/2012, Norges Banks Pengepolitisk
rapport nr. 1 2012 og anslag på årslønnsveksten for lønnsmottagere
fra revidert nasjonalbudsjett i 2012.
Følgende prognoser er lagt til grunn for rammen på
poster som ikke er avtaleregulert:
Økning i produksjonsvolumet
på 0,5 pst. fra 2012 til 2013.
Prisøkning lik generell prisvekst på 1,7
pst. for inntektsposter som ikke er avtaleregulert. Disse utgjør
om lag 30 pst. av brutto markedsinntekter.
Uendret volum av ikke-varige driftsmidler
fra 2012 til 2013.
Prisøkning på jordbrukets driftsmidler
på 2,2 pst., som er 0,5 prosentpoeng høyere enn generell prisvekst.
Kapitalslit og leasing er beregnet av Budsjettnemndas
sekretariat med grunnlag i samme investeringsnivå i 2012 som i 2011,
generell prisvekst på 1,7 pst., og 0,1 prosentpoeng økning i bankenes
utlånsrente.
Normalisert rentekostnad er beregnet med samme
forutsetninger og økning i lånemassen på nær 3,6 pst. til en næringsgjeld
på 50,6 mrd. kroner.
4,0 pst. reduksjon i arbeidsforbruk, som
prognosert av Budsjettnemnda.
3 3/4 pst. lønnsøkning for andre grupper
fra 2011 til 2012 (RNB) og 3,7 pst. fra 2012 til 2013 (SSB).
Dette gir, med unntak for realrentekostnaden,
de samme forutsetninger om kostnadsvekst og økning i markedsinntekter
utenom avtalen som Jordbrukets forhandlingsutvalg benyttet i sitt kravdokument
i forhandlingene. Når det gjelder realrentekostnaden, er det på
grunnlag av prognoser i Norges Banks Pengepolitisk rapport nr. 1/12,
anslått en vekst i den normaliserte realrentekostnaden i Normaliserte
regnskap på 230 mill. kroner fra 2012 til 2013. Totalt er det prognosert
en kostnadsvekst på 840 mill. kroner.
På dette grunnlaget vil jordbruket få full kostnadskompensasjon
og en prosentvis inntektsvekst som andre grupper, med en ramme for oppgjøret
på 510 mill. kroner, jf. linje A i tabell 1. Regjeringen viser videre
til at årets tall for inntektsveksten i jordbruket siden 2006, har
vært høyere enn fjorårets avtale la til grunn. Samtidig er det usikkerhet
omkring arbeidsforbrukstallene. Disse forholdene er tillagt vekt
i en helhetsvurdering av rammen, jf. linje B.
Regjeringen foreslår en total ramme for oppgjøret
på 900 mill. kroner i 2013, inkl. styrking av LUF med 275 mill.
kroner. Av dette er det regnet inntektsvirkning av 625 mill. kroner.
Tabell 1 Oppbygging av
økonomisk ramme
| Grunnlag | | | |
| Mill. kr | Vol. | Pris | Mill. kr |
1. Driftskostnader | 17 626 | 0,0 pst. | 2,2 pst. | 390 |
2. Kapitalslit og leasing | | | | 220 |
3. Normalisert realrentekostnad | | | | 230 |
4. Sum kostnadsøkning | | | | 840 |
5. Markedsinntekter utenom avtalen | 27 495 | 0,5 pst. | 0,5 pst. | 280 |
6. Redusert arbeidsforbruk | 12 060 | -4,0 pst. | 3,7 pst. | -50 |
A. Sum kostnadskompensasjon og lik prosentvis inntektsvekst
som andre grupper (4-5+6) | | | | 510 |
B. Nivåheving ut over lik prosentvis vekst | | | | 115 |
SUM, ramme med inntektsvirkning i 2013, mill. kr. | | | | 625 |
C. Tilførsel til Landbrukets utviklingsfond i 2013, mill. kroner | | | | 275 |
Total ramme, inkl. styrking av LUF | | | | 900 |
Regjeringens forslag til finansiering av rammen går
fram av tabell 2. Målprisene økes fra 1. juli 2012 med en årsvirkning
på 330 mill. kroner. Fra 2011 er det 33 mill. kroner i overførte
midler, som ikke ligger inne i grunnlagsmaterialet fra Budsjettnemnda.
Disse midlene disponeres, på vanlig måte, som en del av rammen.
Bevilgningen over kap. 1150 foreslås økt med 227 mill. kroner i
2013, og Landbrukets utvik-lingsfond tilføres en ekstraordinær avsetning
på 275 mill. kroner. Med forutsetningene i tabell 1 øker utnyttingen
av jordbruksfradraget tilsvarende en inntektsverdi på om lag 35
mill. kroner.
Tabell 2 Finansiering av
rammen
| Mill. kroner |
Netto endring i målpriser fra 01.07.12 | 330 |
Endret bevilgning på kap. 1150 og 4150 i 2013 | 227 |
Overførte midler fra 2011 | 33 |
Endret verdi av jordbruksfradraget | 35 |
SUM ramme med inntektsvirkning i 2013 | 625 |
Tilføres LUF i 2013 | 275 |
Total ramme, inkl. styrking av LUF | 900 |
Rammen gir grunnlag for en inntektsvekst på
om lag 4 1/2 pst., eller knapt 13 000 kroner pr. årsverk i 2013,
i forhold til 2012 før oppgjør, når verdien av jordbruksfradraget
er inkludert.
Om lag 225 mill. kroner får inntektseffekt allerede
i 2012, dvs. om lag 2/3 av de foreslåtte målprisendringene, korrigert
for økt kraftfôrpris. Inkludert verdien av jord-bruksfradraget økes inntektsnivået
i 2012 med om lag 2 pst., eller vel 5 000 kroner pr. årsverk dersom
de foreslåtte økningene i målpriser realiseres fra 1. juli 2012
Foreslåtte endringer i målprisene er vist i
tabell 6.6 i proposisjonen. Målprisene økes innenfor en samlet ramme
på 330 mill. kroner.
Regjeringen legger vekt på at næringsmiddelindustriens
konkurransekraft ikke skal svekkes som følge av oppgjøret. Bevilgningen
til råvareprisordningen (post 70.12) skal ta hensyn til svingninger
i volumer, endringer i målpriser og tilskuddsendringer som påvirker
råvareprisene til industrien, samt virkninger som følge av mulige
svingninger i valutakurser. Med grunnlag i prognoser for forbruk,
foreslås en økning i bevilgningen på 9 mill. kroner.
Tabell 6.8 i proposisjonen viser beregnet utslag på
referansebrukene av pris- og tilskuddsendringer inkl. anslåtte pris-
og kostnadsberegninger til 2013, ekskl. effekt av foreslått tilskudd til
grøfting.
Forslaget til jordbruksoppgjør har en fordelingsprofil
som skal bidra til måloppnåelse i henhold til prioriteringene i
Meld. St. 9 (2011–2012). I tillegg til fortsatt å styrke det grasbaserte
husdyrholdet, er økonomien i kornproduksjonen og grøntsektoren vektlagt.
Det er videre lagt vekt på tiltak som kan bidra til økt produksjon,
herunder bevilgninger til rådgivning for å styrke agronomien.
Beitetilskuddene økes innenfor en ramme på 22 mill.
kroner. Distriktstilskuddet til kjøtt økes fra sone 3 til sone 5,
med 9 mill. kroner.
Målprisene på melk foreslås økt med 9 øre pr.
liter, tilsvarende 137 mill. kroner, distriktstilskuddene til melkeproduksjon
øker fra sone B og oppover innenfor en ramme på vel 30 mill. kroner,
satsene i driftstilskuddet til melkeproduksjon økes med 51 mill.
kroner, og prisen på melkekvote ved omsetning til staten reduseres fra
kroner 3,50 til 2,50 pr. liter.
Det er forutsatt en prisøkning tilsvarende generell
prisvekst. Driftstilskuddet og husdyrtilskuddet til spesialisert
storfekjøttproduksjon økes med til sammen 25 mill. kroner. Grensen
for maksimalt driftstilskudd reduseres fra 50 til 40 kyr, samtidig
som husdyrtilskuddet økes med 500 kroner fra ku nr. 26 i hvert foretak,
også fra 50 kyr og oppover. Tilskuddet øker dermed for alle bruksstørrelser.
Målprisen på lammekjøtt økes med 1,80 kroner pr.
kg. Husdyrtilskuddet og tilskudd til lammeslakt økes innenfor en
ramme på vel 60 mill. kroner, tilskudd til utmarksbeite økes med
8 mill. kroner, og prosjekt Friske føtter tilføres 5 mill. kroner
i 2012.
Det foreslås prisøkninger på korn og oljefrø
som vil gi en brutto inntektsøkning i sektoren på om lag 82 mill.
kroner ved normalårsavlinger. Målprisene på matkorn økes med 8 øre
pr. kg. Det foreslås ingen endringer i prisnedskrivingstilskuddet
til norsk korn. Tilskudd til matkorn foreslås økt med 4 øre pr.
kg. Det innebærer at prisen på råvarer til mel øker med 4 øre pr.
kg. På grunnlag av prisøkningen på fôrkorn og endringene i fraktordningen
anslås råvarer til kraftfôr å bli 5 øre pr. kg dyrere i gjennomsnitt.
Målprisene for frukt og grønnsaker økes innenfor
en ramme på 1,4 pst. Målprisen på matpoteter økes med 20 øre pr.
kg.
Kvantumsbegrensningene for frukt og bær i distrikts-
og kvalitetstilskuddet justeres, og maksimalt tilskuddsbeløp pr.
foretak fjernes. Bevilgningen til distrikts- og kvalitetstilskuddet til
frukt, bær og grønnsaker økes innenfor en ramme på 6 mill. kroner.,
og arealtilskudd til frukt og bær økes med 9 mill. kroner.
Bevilgningen til kollektiv dekning av omsetningsavgift
hagebruk foreslås økt med 2 mill. kroner, og tilskudd til fruktlager
økes med 3 mill. kroner i 2012 og 1 mill. kroner i 2013.
De siste årene er distriktstiltakene styrket
bl.a. gjennom vesentlige forbedringer i fraktordningene, økte distriktstilskudd
og gjennom betinget skattefritak for investeringstilskudd innenfor
det distriktspolitiske virkeområdet. I dette forslaget til jordbruksoppgjør
økes distriktstilskuddene med om lag 45 mill. kroner og fraktordningen for
korn og kraftfôr forbedres.
Det etableres regionale bygdeutviklingsprogram,
med tre hovedelementer: nærings-, miljø- og skog- og klimaprogram.
Det legges opp til å omdisponere midler fra nasjonale program til
regionalt nivå innenfor en ramme på 55 mill. kroner. I tillegg økes
rammen for de bedriftsrettede BU-midlene med 10 mill. kroner
I arbeidet med økt områderettet innsats prioriteres
i første fase arktisk landbruk. Det foreslås å bevilge 3 mill. kroner
av engangsmidler i 2012 til de tre nordligste fylkene, og at bevilgningen videreføres
på det nivået i 3 år. Overføringen til Sametingets midler til næringsformål
økes med 2 mill. kroner.
Bevilgningen til Landbrukets utviklingsfond foreslås
økt med 120 mill. kroner. I tillegg foreslås fondet tilført 111
mill. kroner i 2012 av ledige midler på avtalen, og 275 mill. kroner
ekstraordinært i 2013. Innvilgningsrammen foreslås økt med 120 mill.
kroner i 2013.
Forslaget innebærer bl.a. følgende:
BU-ordningen utvides
og tilføres bedriftsrettede midler fra Utviklingsprogrammet for
lokalmat, grønt reiseliv og Bioenergiprogrammet.
Det etableres et Utviklingsprogram for
lokalmat og grønt reiseliv, med en avsetning på 70 mill. kroner.
Det etableres et tilskudd til grøfting
innenfor SMIL-ordningen, innenfor en ramme på 100 mill. kroner.
Tilskudd til skogbruk økes med 10 mill.
kroner. Samlet avsetning til skog og bioenergi økes med 15 mill.
kroner.
Tilskudd til Matmerk økes med 3,5 mill.
kroner.
Det foreslås at bevilgningen til miljøtiltak
økes med 62 mill. kroner, fordelt på følgende ordninger:
Nasjonalt miljøprogram
reduseres med 40 mill. kroner, pga. arealendringer.
Regionale miljøprogram (RMP) videreføres
som i dagens ordning med forsterket klimamål.
Miljøvirkemidler over Landbrukets utviklingsfond
økes med 103 mill. kroner, herunder tilskudd til grøfting over SMIL-ordningen.
Regjeringen legger vekt på stabilitet og forutsigbarhet
i tilskuddsordningene rettet mot primærprodusentene. For å stimulere
til økt produksjon av grasbaserte økologiske produkter foreslås
det å flytte 25 kroner i tilskudd pr. dekar grovfôrareal til tilskudd
basert på dyretall.
Det foreslås at satsene for tilskudd til avløsning ved
ferie og fritid økes med 3,5 pst. og maksimalbeløpet pr. foretak
heves med 2 400 kroner til 69 000 kroner. Maksimal dagsats for tilskudd til
avløsning ved sykdom mv. foreslås øket fra 1 300 til 1 400 kroner.
Det foreslås å innføre mulighet for gradert uttak av avløsertilskudd
ved foreldrepermisjon (tidskonto).
Følgende forslag fremmes for å bedre grunnlaget for
agronomi:
Etablering av tilskudd til grøfting innenfor SMIL-ordningen,
avsetning til forskning økes med 5 mill. kroner, grunntilskuddet
til Norsk landbruksrådgivning økes med 4 mill. kroner, bevilgningen
til Graminor økes med 1,8 mill. kroner, og det bevilges 2,5 mill.
kroner til et langsiktig foredlingsprogram for bygg. Det bevilges
0,5 mill. kroner til et prosjekt for å utvikle norsk kjøttfeavl
i regi av TYR.