Angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011 og
påfølgende flytting til nye lokaler medfører merutgifter for Kunnskapsdepartementet.
Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen med 2,1 mill. kroner.
Bevilgningsøkningen er blant annet knyttet til arbeidet med en ny
stortingsmelding om forskningspolitikken.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at mange ulike instanser tar seg av det forebyggende arbeidet
knyttet til barn og unge med problemer, uten noe koordinerende eller
overordnet styring. Dette medlem ønsker derfor å styrke
forebyggingsarbeid på en rekke områder for å sikre alle så gode
levekår som mulig. For å gjøre samarbeidet bedre ønsker dette
medlem å sette i gang prosjekter med tettere koordinering av
barnevern, helsetjeneste og skole rundt den enkelte elev for dermed
å redusere frafallet i skolen. I første omgang foreslår dette
medlem å bevilge 10 mill. kroner for å få startet et slikt
tiltak høsten 2012.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
225 | | Tiltak i grunnopplæringen: | |
| 51 | (Ny) Tilskudd til samarbeidstiltak skole/barnevern, bevilges
med | 10 000 000» |
Tilskuddet bevilges på basis av antall barn
i grunnskolepliktlig alder i mottak og omsorgssentre høsten 2011
og våren 2012. I tillegg kan tilskuddet benyttes til å gi grunnskoleopplæring til
unge asylsøkere i aldersgruppen 16 til 18 år som ikke har slik opplæring
fra før. På bakgrunn av lavere belegg enn antatt i saldert budsjett 2012
foreslås det å redusere bevilgningen med 1,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Formålet med tilskuddsordningen er å bidra med finansiering
til fylkeskommunene slik at det blir gitt grunnskoleopplæring til
innsatte og løslatte som ikke har fullført grunnskole, og videregående
opplæring til innsatte og løslatte som har rett til og ønsker slik
opplæring.
Det foreslås å øke bevilgningen med 5 mill.
kroner i 2012. Den økte bevilgningen skal gå til opplæringskostnader
forbundet med en utvidelse av soningskapasiteten ved Hustad fengsel,
samt til opplæring tilknyttet prosjekter med egne soningsenheter
for barn og unge. Dette er soningsforhold utenfor de ordinære fengslene,
og det er behov for å øke bevilgningen til formålet slik at disse
elevene får en opplæring som er bedre tilpasset deres forutsetninger
og behov.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I 2012 foreslås det å gi tilskudd til de samme
organisasjonene som har fått støtte tidligere år, jf. Prop. 1 S
(2011–2012). I tillegg foreslås det å gi tilskudd til Fellesrådet
for kunstfagene i skolen med medlemsorganisasjoner, som omtalt i
Prop. 1 S (2011–2012), Samarbeidsforum for estetiske fag med medlemsorganisasjoner,
Seanse, Landslaget for mat og helse i skolen og Redd barna.
Det vil bli vurdert å legge om ordningen fra
2013 ved at midlene kunngjøres i sektoren og fordeles etter søknadsbehandling.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Komiteens medlem fra Venstre er
av den oppfatning at rådgivning, særlig karriereveiledning, er en
avgjørende faktor for å redusere frafallet. Dette medlem viser
til at Venstre i Dokument 8:111 S (2011–2012) har foreslått å etablere
en tre-årig profesjonsutdanning i karriereveiledning. Dette
medlem mener en intensivering av kompetansehevende tiltak
innen rådgivning er en investering i fremtiden, og vil både styrke
koblingen mellom samfunn og skole, og være med på å redusere sosial
ulikhet i utdannings- og yrkeslivet. SINTEFs evaluering av rådgivningstjenestene
peker på at etter- og videreutdanningen har blitt bedre, men at
rådgivningstjenesten opplever mangel på ressurser. Dette
medlem har spesielt lagt merke til at informantene i SINTEFs
evaluering mener rådgivning bør være organisert og forankret på skolen,
og at rådgiveren bør ha større kontakt med faglærere, kontaktlærere
og ledelse. Likevel peker noen av informantene på at det faglige grunnlaget
for rådgivningen ville blitt styrket ved å flytte rådgivningen ut
av skolen. En egen profesjon som karriereveileder og økte midler
til kompetanseheving vil, etter dette medlems syn,
både ivareta kontakten med skolen og behovet for å styrke det selvstendige
faglige grunnlaget. Dette medlem foreslår derfor
en bevilgning på 20 mill. kroner til disse tiltakene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
225 | | Tiltak i grunnopplæringen: | |
| 78 | (Ny) Tilskudd til rådgivningsordninger, bevilges med | 20 000 000» |
Morsmal.no er en digital læringsressurs som
gjør det mulig for elever å bruke morsmålet uavhengig av om skolene
har tilgjengelige morsmålslærere eller ikke, slik at barn og elever kan
dra nytte av sin samlede språkkompetanse. Det foreslås å øke bevilgningen
med 5 mill. kroner til utvikling av nettstedet og utvikling av kartleggingsprøver
i grunnleggende norsk og i ulike språk for minoritetsspråklige elever.
Skattedirektoratet har kommet frem til at utbetalingene
fra Utdanningsdirektoratet til statlige sentre og universiteter
for utvikling av nasjonale prøver må anses som vederlag for en avgiftspliktig
tjeneste. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 7 mill. kroner
til dekning av merverdiavgift ved kjøp av tjenestene.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med
12 mill. kroner.
Kunnskapsdepartementet vil i 2012 tildele et mindre
tilskudd til Landsforeningen for lesbiske og homofile til arbeid
med kompetanse om homofili i skolen. Sex og politikk – Foreningen
for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter vil få 1 mill.
kroner i 2012 til utvikling av undervisningsmateriell og til kompetanseheving
om seksualitet, for å bidra til at det utvikles et godt tilrettelagt
materiale om disse problemstillingene til bruk i skolen.
Det vil i 2012 også bli gitt mindre tilskudd
til Filosofi-OL og til Musikk i Skolen til arrangementet Barnas
klimakonferanse.
LO og NHO vil i 2012 få et mindre tilskudd til arbeid
med informasjon til elever ved yrkesfaglige utdanningsprogram om
overgangen fra skole til arbeidsliv, mens Ungt Entreprenørskap Norge
vil få 1 mill. kroner i driftsstøtte. WorldSkills Norway vil få
1 mill. kroner til gjennomføring av norsk deltakelse i internasjonale yrkeskonkurranser.
NHO Telemark vil få et mindre tilskudd til prosjektet Fra talent
til fagarbeider i 2012.
Kunnskapsdepartementet vil i forbindelse med budsjettforslaget
for 2013 vurdere endringer i bruk av de ulike postgruppene under
kap. 226.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag, samt tar omtalen av andre
saker til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at arbeidet med å få flere til å ta realfaglig utdanning
må skje langsiktig og på bred front. Et viktig verktøy i dette arbeidet
er Newton-rom. Newton-rommet utformes som en arena for utforskning
og eksperimentering med naturfaglige og matematiske temaer for elever fra
barnehagen til 10. klasse. Målet med dette er å gi økt forståelse
for matematiske, fysiske og miljømessige forhold og motivere til
videre utdanning i realfag. Disse medlemmer vil fremheve
arbeidet til FIRST Scandinavia, som er en ideell stiftelse, finansiert
av bedrifter og organisasjoner, og som står bak utviklingen av Newtonrommene.
Deres virksomhet bidrar til å stimulere barn og unges interesse
for realfag.
I fjor fikk First Scandinavia 1 mill. kroner
over statsbudsjettet for å videreutvikle og drifte Newton. Disse
medlemmer vil at dette skal bli en fast post på budsjettet,
og vil derfor foreslå å bevilge 1 mill. kroner til First Scandinavia
i revidert budsjett.
Disse medlemmer er fornøyd med
at det nå er etablert skoleombud, som ligger under Barneombudet. Disse
medlemmer mener at dette er et viktig verktøy i kampen mot
mobbing. Ombudet har som oppgave å følge opp arbeidet mot mobbing,
og å hjelpe pårørende til å komme frem med sin sak i det offentlige
systemet. Disse medlemmer vil peke på at mobbing
er et stort problem i skolen og at arbeidet mot mobbing må intensiveres. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å øke bevilgningene til Barneombudet
med 2,5 mill. kroner, øremerket skoleombudets arbeid mot mobbing.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 3,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 15,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med
| 15 500 000 |
| | fra kr 1 101 946 000
til kr 1 117 446 000» | |
Disse medlemmer mener videre
at det er viktig med et godt tilbud for etter- og videreutdanning
for lærere. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
foreslo forbedringer rundt dette i statsbudsjettet for 2012, uten
å oppnå flertall. Disse medlemmer mener det fortsatt er
behov for endringer, men tar ikke slike omkamper i behandlingen
av revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at behovet for etter- og videreutdanning blant dagens lærere
er omfattende. Høyre har påpekt nødvendigheten av en ytterligere
opptrapping av satsingen på etter- og videreutdanning og vil derfor
fra høsten 2012 legge til rette for en økt statlig finansieringsandel
og senke den kommunale egenandelen tilsvarende for å gi flere lærere
et tilbud om etter- og videreutdanning.
Etter disse medlemmers syn er
skolens aller viktigste oppgave å danne og utdanne nye generasjoner
elever. For å lykkes med dette målet er skolen avhengig av å ha
et tilstrekkelig antall lærere med god kompetanse. Det er bred enighet om
at læreren er skolens viktigste ressurs. For at alle elever skal
bli møtt med faglig sterke lærere mener disse medlemmer et
er behov for en sterkere satsing på etter- og videreutdanning av lærere. Disse
medlemmer viser til at det i 2012 var 3 671 søkere til etter-
og videreutdanning, og av disse ble 1 847 søkere prioritert av skoleeierne.
Behovet og ønsket om etter- og videreutdanning er med andre ord
stort. Disse medlemmer mener at økonomiske hensyn
ikke skal være en begrensning for muligheten til å få et tilbud
om etter- og videreutdanning.
Disse medlemmer viser til TEDs-undersøkelsen
som viser et klart behov for å styrke norske læreres matematikkunnskaper.
På bakgrunn av dette foreslår disse medlemmer at matematikk
vies spesiell oppmerksomhet i etter- og videreutdanningstilbudet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 150 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 162 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med
| 162 000 000 |
| | fra kr 1 101 946 000
til kr 1 263 946 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at en del elever i norsk skole har lese- og skrivevansker. I
en stadig mer teoribasert skole kan dette føre til manglende kompetanse
og dermed vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet. For
å motvirke dette foreslår dette medlem å igangsette
en prøveordning med prosjektstøtte for ytterligere å hjelpe elever
med lese- og skrivevansker. Ordningen skal administrereres av Utdanningsdirektoratet,
alle skoler kan søke om støtte til mindre prosjekter. Innsatsen
skal sees i sammenheng med forslaget om bedre samhandling mellom
barnevern, helsetjeneste og skole. Dette medlem foreslår på
denne bakgrunn å bevilge 20 mill. kroner til prøveordningen.
Dette medlem viser til Dokument
8:145 S (2009–2010), jf. Innst. 26 S (2010–2011), om å øke den statlige
finansieringen knyttet til videreutdanning av lærere. Bakgrunnen
for dette forslaget var at ordningen med videreutdanning for lærere
ikke fungerte etter intensjonen ved fjorårets opptak – i den forstand
at videreutdanningsplassene ikke ble fylt opp. I år er søknadsmengden
større, men dette medlem er fortsatt bekymret for
ikke flest mulig lærere skal få mulighet til videreutdanning på
grunn av utenforliggende faktorer. Dette medlem viser
til at flere begrunnelser for den manglende etterspørselen har blitt
anført tidligere, blant annet vikartilfang, lokalisering av studieplasser
mv. I det overveiende synes imidlertid hovedbegrunnelsen å være
knyttet til stram kommuneøkonomi. Dette medlem minner
om at kostnadene knyttet til videreutdanning p.t. fordeles med 40/40/20
pst. mellom stat, kommune og deltaker.
Etter dette medlems syn er det
er det nødvendig at man i en overgangsperiode bruker mer statlige
midler på videreutdanning av lærere enn i dag, for på denne måten
sikre økt deltakelse i ordningen – og samtidig gi kommunene, som allerede
er underfinansiert blant annet i forhold til lovpålagte oppgaver
på skolefeltet, et økonomisk håndslag. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å bevilge 52 mill. kroner over kap. 226 post 21
for å øke den statlige andelen av videreutdanningskostnadene fra
40 pst. til 60 pst., noe som vil innebære en tilsvarende reduksjon
i kommunenes finansieringsandel. Det er i et slikt bevilgningsforslag
lagt til grunn at 2 500 lærere kan ta videreutdanning høsten 2012.
Dette medlem viser for øvrig
til merknad og bevilgningsforslag under kap. 226 post 22 (Ny) vedrørende
kompetanseheving for lærere.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med
| 84 000 000 |
| | fra kr 1 101 946 000
til kr 1 185 946 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er av avgjørende betydning at vi har kompetente og motiverte
lærere i grunn- og videregående skole. Dette medlem viser
til tidligere forslag i Dokument 8:81 (2005–2006) om å innføre et kompetanseår
for lærere i grunn- og videregående skole, samt Dokument 8:47 (2007–2008)
om et lærerløft for lærere i grunn- og videregåendes skole.
Dette medlem merker seg at regjeringen
i noen grad har etterkommet Venstres ønske om å få på plass en systematisk
ordning for videreutdanning av lærere, men at dimensjonene i ordningen
er langt under det Venstre har tatt til orde for. Dette medlem viser
til at regjeringens bevilgninger knyttet til et «varig system for
videreutdanning for lærere» i stor grad tilsvarer bevilgningene
som lå inne i Kunnskapsløftet til kompetanseheving av lærere. Det
har således ikke vært snakk om noen «ny» satsing i bevilgningssammenheng. Dette
medlem viser videre til at videreutdanningsordningen som
regjeringen har gått inn for er tenkt å omfatte maksimalt ca. 2500
lærere årlig – dvs. at bare enkelte lærere i noen fag får videreutdanning.
Dersom alle lærere i norsk skole skal få videreutdanning i en eller
annen form vil det altså ta et sted mellom og 30 og 40 år. Dette
medlem vil understreke at det er behov for en forpliktende
opptrappingsplan for hvordan man kan øke antallet lærere som omfattes
av systemet for videreutdanning ut over dagens ambisjonsnivå på
2 500 lærere pr. år.
Dette medlem viser også til Dokument
8:87 S (2011–2012) om et særskilt videreutdanningsløft for tilsatte
i grunnskolen som mangler undervisningskompetanse. Dette
medlem viser til at ca. 3,6 pst. av lærerårsverkene, eller
ca. 9 000 lærere i norsk grunnskole, mangler undervisningskompetanse
for trinnene de underviser på. Det er betydelig variasjon mellom
fylker og kommuner i dette spørsmålet. Dette medlem understreker
at den formelle kompetansen tilsatte med manglende undervisningskompetanse
innehar, varierer, men det er sannsynlig at rundt halvparten av
disse kun innehar videregående opplæring eller lavere uten pedagogikk.
Etter dette medlems syn er det nødvendig både å kartlegge
dette forholdet bedre og ikke minst igangsette ytterligere tiltak
for å sikre at lærere som underviser i norsk skole faktisk har undervisningskompetanse
for de trinnene de underviser på. Under alle omstendigheter mener dette
medlem at det må gjøres et systematisk arbeid for å sikre
at alle elever i norsk skole innen rimelig tid får undervisning
av lærere som er faglig kvalifisert for dette.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å bevilge ytterligere 150 mill. kroner over kap. 226 post
22 (Ny) til kompetanseheving av lærere, noe som vil gi langt flere
lærere muligheten til kompetansehevende videreutdanning.
Dette medlem viser videre til
at ved siden av å sikre tilfredsstillende kompetanseheving for lærere,
så er mangelen på lærere en av de største utfordringene norsk skole
står overfor i årene som kommer. Norge vil mangle om lag 1 000 lærere
pr. år i forhold til behovet de nærmeste årene – og enda flere dersom
man fortsetter å utvide timetallet i grunnskolen.
Dette medlem savner en vilje
fra regjeringens side til å ta rekrutteringsspørsmålet tilstrekkelig på
alvor. Dette medlem mener at selv om søkertallene
viser positiv trend så sier ikke dette noe om den reelle økningen
i antall som tar lærerutdanningen. Dette medlem viser
til tall fra 2011 der 10 152 hadde lærerutdanning som førstevalg.
Hele 31,7 pst. av disse var ikke kvalifiserte. Bare 43 pst. av de
som var kvalifiserte møtte opp til utdanningen. Dette medlem er også
bekymret for at det i Gnistrapport 2011 vises til at frafallet i
lærerutdanninger er høyere enn i andre utdanninger ved universitetene/høgskolene.
Det er fint med rekrutteringskampanjer og at søkertallene
til lærerutdanningen øker, men dette medlem mener
at det også må etableres andre tiltak for å sikre tilstrekkelig
mange lærere i norsk skole. Dette medlem viser i
denne sammenheng til Dokument 8:68 (2006–2007), jf. Innst. S. nr.
239 (2006–2007), om å utarbeide forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner
for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunn- og
videregående skole. I representantforslaget påpekes det at minimum
fire elementer må vektlegges i utarbeidelsen av en nasjonal rekrutteringsplan
for lærere. For det første må planen inneholde strategier for å
gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed få flere til å velge å
bli lærere. For det andre må det utvikles strategier for å rekruttere
lærere fra andre relevante yrker, for eksempel gjennom å etablere
særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend. For det tredje må man
styrke og sikre systematisk kompetanseheving hos lærere. For det
fjerde må man igangsette målrettede seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse
lengst mulig i skolen.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å bevilge 50 mill. kroner til utarbeidelse og oppstart
av forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig
antall kvalifiserte lærere i grunn- og videregående skole. Hovedfokuset
skal legges på å etablere stipendordninger for å tiltrekke potensielle
lærere fra andre yrker, samt ulike seniortiltak for å beholde lærerne
som allerede er i skolen lengst mulig i yrket, jf. Dokument 8:61
S (2010–2011) og Innst. 241 S (2010–2011).
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 22 | (Ny) Tilskudd til kompetanse- og rekrutteringstiltak,
lærere, bevilges med | 200 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener vitensentrene og Newton-rommene er en viktig
arena hvor barn kan lære realfag gjennom lek og nye undervisningsmetoder. Dette
er tiltak som bidrar til økt læreglede og som kan stimulere flere
elever til å velge realfag i fremtiden. Denne kompetansen er grunnleggende
viktig for at Norge skal kunne hevde seg i det globale kunnskapssamfunnet. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å øke den statlige støtten til vitensentrene og
Newton-rommene slik at de får det nødvendige handlingsrommet til
å videreutvikle tilbudet sitt.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 71 | Tilskudd til vitensentre, forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 25 705 000
til kr 30 705 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Stortingets flertall har lovfestet gratis leksehjelp for
elever på 1.–4. trinn og SFO, men at Venstre har stemt mot dette,
jf. Innst. 279 L (2009–2010). Dette medlem mener
at leksehjelpsordningen som nå er innført i beste fall kan karakteriseres
som en uklar ordning som er «pådyttet» skoleeierne. Dette
medlem er kjent med at mange er kritiske til innretningen
av dagens lovfestede ordning. Dette medlem mener
at det er betenkelig å innføre en lovfestet ordning som skal gi
leksehjelp med ufaglærte, og endog binde denne opp i leksehjelp
kun for 1.–4. trinn når mange elever, foreldre og skoler ser det
som mer hensiktsmessig med leksehjelp på ungdomstrinnet.
Dette medlem går på denne bakgrunn
mot forslaget om bevilgningen til regjeringens leksehjelpopplegg
fra skoleåret 2012–2013. Dette medlem vil i stedet
foreslå å bevilge 175 mill. kroner til leksehjelpstiltak i regi
av skoleeiere og frivillige organisasjoner, hvor kommunene skal være
den koordinerende part. Kommunene bør etter dette medlems syn
prioritere å tilby leksehjelp på ungdomstrinnet fremfor 1.–4. trinn, og
sikre at leksehjelperne har tilfredsstillende faglig kompetanse.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 76 | (Ny) Tilskudd til leksehjelpsordninger, bevilges med | 175 000 000» |
Kap. 3225 post 4 justeres med utgangspunkt i bevilgningsbehovet
for tilskudd til opplæring av unge asylsøkere og barn av asylsøkere,
jf. kap. 225 post 64. Det foreslås å øke bevilgningen på posten
med 0,3 mill. kroner. Bevilgningsbehovet øker samtidig som bevilgningsbehovet
på kap. 225 post 64 går ned fordi forutsetningen om andelen som
kommer fra ODA-godkjente land er økt fra 93,5 pst. til 95 pst.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 228 post 75
og kap. 230 post 1. Skolene Signo og Briskeby er nå godkjent etter
privatskoleloven og vil få tilskudd pr. elev etter de satser som
gjelder for private skoler for funksjonshemmede elever. Dette tilskuddet
vil bli vesentlig lavere enn det skolene har fått til drift under
kap. 230 post 1. I Meld. St. 18 Læring og fellesskap viser Kunnskapsdepartementet
til at opplæringen ved Signo og Briskeby er kostnadskrevende og
at det tas sikte på å gi et ekstra tilskudd til skolene utover det
de har rett på etter privatskoleloven. På den måten kan midler til
skoledrift opprettholdes på om lag samme nivå som i dag. Det foreslås
på denne bakgrunn å flytte 17,5 mill. kroner fra kap. 230 post 1
til kap. 227 post 74. Midlene som flyttes tilsvarer differansen
mellom tilskuddet etter privatskoleloven og det skolene tidligere
har fått til skoledrift. Tilskuddet som gis til skolene over kap.
227 post 74 vil bli underlagt samme krav som midlene skolene får
etter privatskoleloven. Det vil si at skolene må følge privatskoleloven og
økonomiforskriften til privatskoleloven i anvendelsen av dette tilskuddet.
Det ekstra tilskuddet utgjør om lag 14,6 mill. kroner til Signo
og om lag 2,8 mill. kroner til Briskeby. Det foreslås på denne bakgrunn
å øke bevilgningen med 17,5 mill. kroner på posten mot en tilsvarende
reduksjon på kap. 230 post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Hørselshemmedes landsforbund og Stiftelsen Signo har fått
godkjenning etter privatskoleloven for henholdsvis skolene Briskeby
og Signo. Fordi tilskuddet pr. elev etter privatskoleloven er vesentlig
lavere enn det skolene har fått i drift under tidligere ordning,
har Kunnskapsdepartementet i revidert nasjonalbudsjett foreslått
ekstra tilskudd tilsvarende differansen mellom tilskuddet etter
privatskoleloven og det skolene tidligere har fått til skoledrift.
For Briskeby har det i finanskomiteens høringsrunde fra eieren Hørselshemmedes
landsforbund, vært reist tvil om størrelsen på dette tilskuddet,
særlig med hensyn til spørsmålet om hvorvidt økte pensjonsutgifter er
ivaretatt. Flertallet er opptatt av at det særegne
tilbudet som tilbys på Briskeby og Signo skal videreføres. Flertallet ber
departementet ta en ny vurdering av pensjonsutgiftene og komme tilbake
til Stortinget med forslag til justeringer om omleggingen ikke er
kompensert fullt ut.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Innst.
405 S (2010–2011) hvor en samlet kirke-, utdannings- og forsk-ningskomité
uttaler:
«Komiteen er tilfreds med avtalen mellom regjeringen
og de privateide sentrene Briskeby skole- og kompetansesenter i
Lier/Buskerud og Signo kompetansesenter i Andebu/Vestfold om å søke
godkjenning som privatskoler, og at sentrene skal gis finan-siering
utover ordinær privatskolefinansiering. Komiteen ser det som uhyre
viktig å sikre økonomisk forutsigbarhet for opplæringstilbudene
ved de to privateide sentrene.»
Disse medlemmer vil påpeke at
Briskeby skole gjennom flere år har drevet med underskudd, noe 2011-regnskapet
viser. I tillegg er regnskapet stort sett skrapt for investeringer samt
kompetanseheving for lærere og øvrige personale. Briskeby skole
er blitt pålagt av staten å gå over til privatskolelovgivningen,
og dette fører med seg større investeringer og kostnader som det
ikke er tatt hensyn til i bevilgningen. Synergieffekten av å være
en del av et hele blir borte.
Disse medlemmer foreslår på denne
bakgrunn å øke bevilgningen til Briskeby med 3 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
227 | | Tilskudd til særskilte skoler | |
| 74 | (Ny) Tilskudd til Signo og Briskeby, bevilges med | 20 453 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre prioriterer
å styrke kunnskapsformidlingen i skolen og med dette flere undervisningstimer
og tiltak for å øke lærerekrutteringen fremfor gratis frukt og grønt. Disse
medlemmer mener mat er et primæransvar for foreldrene. Der
det er behov for ordninger ved den enkelte skole bør dette skje
i et samarbeid med foreldre og kommunen.
Disse medlemmer viser til lovforslag
i Innst. 370 L (2011–2012).
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 4,8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 4 800 000 |
| | fra kr 1 294 934 000
til kr 1 290 134 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag om å legge om dagens leksehjelpordning, nærmere omtalt
under kap. 226 post 76 og kap. 571 post 60 i denne innstilling samt
reversering av timetallsutvidelser i grunnskolen innført i 2009
og 2012 og avvikling av den lovfestede ordningen med gratis frukt
og grønt i ungdomsskolen, nærmere omtalt i kap. 571 post 60 i denne
innstilling. Disse endringene vil medføre et noe mindre bevilgningsbehov
på post 70, samlet 11,5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 11 500 000 |
| | fra kr 1 294 934 000
til kr 1 283 434 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag om å erstatte dagens ikke-behovsprøvde utstyrsstipend
i videregående skole med et behovsprøvd stipend på 600 kroner pr.
mnd., nærmere omtalt i kap. 572 post 60. En slik endring vil medføre
en budsjettreduksjon på kap. 228 post 71 med 22,0 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 71 | Private videregående skoler, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 22 000 000 |
| | fra kr 1 230 504 000
til kr 1 208 504 000» | |
Bårdar Akademiet AS har blitt godkjent som fagskole
og følger dermed fagskoleloven. Det foreslås derfor at tilskuddet
til denne skolen flyttes fra kap. 228 post 72, til kap. 276 post
72 Annen fagskoleutdanning. Overgangen til fagskolekapitlet gjøres
gjeldende fra 1. juli 2012. Det foreslås på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen på posten med 6 mill. kroner mot en tilsvarende økning
på kap. 276 post 72.
Westerdals Høyskole AS og NISS Høyskole AS har
fått akkreditert flere høyskoleutdanninger. Disse høyskoleutdanningene
skal etter en overgangsperiode som startet 1. juli 2011, erstatte dagens
tilbud etter voksenopplæringsloven ved Westerdals School of Communication
AS, Norsk lydskole AS, Film- og TV-akademiet AS og Oslo Kunstfagskole
AS. I statsbudsjettet for 2012 er det flyttet budsjettmidler fra
kap. 228 post 72 til kap. 260 post 70 for det første studieåret.
Det legges opp til at høyskoleutdanningene ved Westerdals Høyskole
AS og NISS Høyskole AS ut budsjettåret 2012 kan få tilskudd til
opptak av nye kull høsten 2012 over kap. 228 post 72, ettersom overgangsperioden mellom
tilbud etter voksenopplæringsloven og fullt utbygde høyskoletilbud
ikke er fullført.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Hørselshemmedes landsforbund og Stiftelsen Signo
har fått godkjenning etter privatskoleloven for henholdsvis Briskeby
og Signo. På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på posten
med 10,3 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på kap. 230 post
1. Det vises til omtale under kap. 227 post 74 og kap. 230 post
1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringen i 2006 fjernet kapitaltilskuddet
til friskolene. Dette medlem mener en gjeninnføring
av kapitaltilskuddet vil være et helt avgjørende grep for å sikre
en likere behandling av offentlige skoler og friskoler. Dette
medlem foreslår derfor å bevilge 25 mill. kroner for å opprette
et kapitaltilskudd for friskoler.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 82 | (Ny) Kapitaltilskudd, bevilges med | 25 000 000» |
Det vises til omtale under kap. 227 post 74
og kap. 228 post 75. Skoledriften ved Briskeby og Signo skal ikke
lenger finansieres over kap. 230 post 1. På denne bakgrunn foreslås
det å redusere bevilgningen på posten med 27,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til ny forskning fra Høgskolen i Hedmark som indikerer at mobbing
skjer allerede i barnehagen, og at mønstre for hvem som senere utvikler
seg til å bli mobber og mobbeoffer legges her. Sett i lys av at
ni av ti barn nå går i barnehage, foreslår disse medlemmer derfor
å avsette midler til et forskningsprosjekt som kan kartlegge omfanget
av mobbeproblematikk i barnehagen, og foreslå tiltak mot dette.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 2,6 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 51 | Forskning, kan nyttes under post 21, forhøyes med | 2 600 000 |
| | fra kr 7 750 000
til kr 10 350 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at kampanjen «Verdens fineste stilling ledig» har hatt positiv
effekt på søkningene til førskolelærerutdanningene. Dette
medlem vil likevel uttrykke bekymring over at det pt. er mangel
på ca. 4 000 førskolelærere. Dette medlem vil understreke
at nok kompetent personale er det viktigste tiltaket for å sikre
kvalitet i barnehagen. Dette medlem foreslår derfor 20,0
mill. kroner til rekrutteringspakke for førskolelærere.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 52 | (Ny) Tilskudd rekrutteringstiltak barnehagepersonell,
bevilges med | 20 000 000» |
Foreløpig rapportering fra fylkesmennene viser at
forventet etterslep av søknader om tilskudd til midlertidige lokaler
er større enn lagt til grunn i saldert budsjett 2012. Det foreslås
derfor at bevilgningen på posten økes med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 25,9 mill.
kroner, hovedsakelig som følge av endringer i kontingent og valutakurs.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for å redusere de offentlige utgiftene og foreslår derfor
å redusere overføringene til studieforbundene.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
254 | | Tilskudd til voksenopplæring | |
| 70 | Tilskudd til studieforbund, nedsettes med | 30 000 000 |
| | fra kr 184 951 000
til kr 154 951 000» | |
Høsten 2011 kjøpte Statsbygg Kommandantboligen
på Falstad. Gjennom en leieavtale stilles bygget til disposisjon
for Falstadsenteret. Senteret vil benytte bygget til å fremme kunnskap om
demokrati, menneskerettigheter og fangehistorie fra andre verdenskrig.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på posten med 0,3 mill.
kroner for å dekke økningen i Falstadsenterets husleieutgifter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til de positive erfaringene med programmet Basiskompetanse
i arbeidslivet. Samtidig er det bekymringsfullt at et stort antall
voksne fortsatt har problemer knyttet til sviktende lese- og skriveferdigheter.
Dette fører ofte til problemer med å mestre jobb og hverdagsliv.
På bakgrunn av de positive erfaringene med programmet og den betydelige
oversøkningen, vil disse medlemmer foreslå en ytterligere
styrking av bevilgningene til BKA-programmet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 12 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
257 | | Program for basiskompetanse i arbeidslivet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under
post 70, forhøyes med | 12 000 000 |
| | fra kr 5 155 000 til kr 17 155 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til programmet Basiskompetanse i arbeidslivet (BKA). Programmet
bidrar til å heve kompetansen blant personer med svake grunnleggende
ferdigheter i lesning, skriving, regning og IKT. Dette medlem er
kjent med at det er stor pågang fra virksomheter om støtte. Samtidig mener dette
medlem at det er bekymringsfullt at et stort antall voksne
fortsatt har problemer knyttet til sviktende lese- og skriveferdigheter. Dette
medlem foreslår å styrke dette programmet med 15 mill. kroner
for å forhindre problemer med å mestre jobb og hverdagsliv.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
257 | | Program for basiskompetanse i arbeidslivet | |
| 70 | Tilskudd, kan overføres, forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 83 798 000
til kr 98 798 000» | |
Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med
0,3 mill. kroner grunnet endringer i gjennomføring av enkelte prosjekter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke
på behovet for flere studieplasser som en følge av store ungdomskull
og at stadig flere søker høyere utdanning. Det er positivt at regjeringen
oppretter flere studieplasser, men disse medlemmer savner
en mer langsiktig og helhetlig tilnærming til opprettelsen av nye studieplasser
for å møte arbeidslivets behov. Behovet for nye studieplasser er
langt større enn det regjeringen legger til rette for i revidert
budsjett, og Høyre vil derfor øke bevilgningene til dette formålet.
Det er viktig for aktørene i arbeidsmarkedet
at de har tilstrekkelig tilgang til kompetent arbeidskraft. Det
er derfor nødvendig med et samsvar mellom arbeidskraften arbeidslivet
etterspør og tilgjengelig antall studieplasser på de forskjellige
studiene. Disse medlemmer mener at de nye studieplassene
som foreslås bør etableres på ingeniørutdanningene og masterutdanninger
for lærere.
Disse medlemmer mener at muligheten
for å tilsette stipendiater og opprette postdokstillinger er viktig
for forskningsinnsatsen. Disse medlemmer viser til
en fersk ekspertgrupperapport der en av konklusjonene er at det
om fem år vil være cirka 700 rekrutteringsstillinger for lite årlig.
Behovet er spesielt stort innenfor teknologi- og realfag. Disse
medlemmer vil understreke nødvendigheten av å ta denne utfordringen
på alvor. Disse medlemmer mener at muligheten for
å tilsette stipendiater og opprette postdokstillinger er viktig
for forskningsinnsatsen. På bakgrunn av dette foreslår disse
medlemmer å øke bevilgningene til stipendiater og postdokstillinger.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 75 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høy-skoler | |
| 50 | Statlige universiteter og høyskoler, forhøyes med | 75 000 000 |
| | fra kr 25 102 667 000
til kr 25 177 667 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det at flere tar høyere utdanning er positivt
så lenge kvaliteten på utdanningen er god. Dette medlem mener
det er behov for sterkere ambisjoner for høyere utdanning i Norge.
Vi trenger å øke antallet studieplasser, styrke fagmiljøene, øke
veiledningen gjennom studiet, tilby pedagogisk kompetanseheving
til de vitenskapelig ansatte, samt sikre relevant praksis. Dette
medlem viser til at regjeringen foreslår å opprette 1 000
nye studieplasser innenfor fagområdene realfag og teknologi, helse- og
sosialfag og lærerutdanningen. Dette medlem viser
til at vi på sikt vil mangle 18 000 lærere og mener regjeringens
tiltak ikke vil være tilstrekkelig for å møte denne utfordringen. Dette
medlem foreslår derfor å bevilge 100 mill. kroner for å
kunne opprette enda flere studieplasser, samt å bevilge 10 mill.
kroner til flere studieplasser ved private høyskoler.
Dette medlem viser til at rammevilkårene
for forskningsfinansieringen ved Universitetet i Stavanger og Universitet
i Agder er dårligere enn ved de andre universitetene. Dette
medlem foreslår derfor å øke bevilgningen til Universitetet
i Stavanger med 7,5 mill. kroner og Universitetet i Agder med 7,5
mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høy-skoler: | |
| 50 | Statlige universiteter og høyskoler, forhøyes med | 115 000 000 |
| | fra kr 25 102 667 000
til kr 25 217 667 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er svært viktig å øke studiekapasiteten ved universiteter og
høyskoler, og merker seg at regjeringen har fulgt opp tidligere
vedtak om å bevilge midler til flere studieplasser i statsbudsjettet
for 2012. Det er imidlertid ikke bevilget tilstrekkelige midler
til flere studieplasser i revidert nasjonalbudsjett. Dette
medlem foreslår ytterligere 2 000 studieplasser, og fullfinansierer regjeringens
studieplasser. Dette medlem mener at når man øker
antall studieplasser og samtidig ikke øker basisbevilgningene til
høgskolene og universitetene, må disse plassene fullfinan-sieres
for ikke å redusere institusjonenes reelle handlingsrom. Dette
medlem viser til at det er 7 159 flere søkere til høyere
utdanning i 2012 enn det var i 2011. Dette medlem mener
Norge nå har en unik sjanse til å sikre flere høyt utdannede borgere,
og vil bruke den sjansen. Økonomiske oppgangstider i forkant av den
forrige finanskrisen muliggjorde en forsterket satsing på kunnskap
og FoU. Dette medlem konstaterer at så ikke skjedde. Dette medlem viser
til at regjeringspartiene – som både i opposisjon, valgkamper og
gjennom Soria Moria-erklæringer har erklært at de vil satse på kunnskap
– så langt har presentert seks statsbudsjett som samlet sett i liten
grad følger opp ambisjonsnivået som etter dette medlems mening
er nødvendig og som sektoren etterspør. Dette medlem viser
at dette forslaget også medfører endringer på 2410.50, 2410.72 og 2410.90.
Dette medlem viser videre til
at når basisbevilgningene til universiteter og høyskoler over lengre
tid ikke oppleves som tilstrekkelige, kan ikke dette sees på som
noe annet enn et alvorlig anslag mot institusjonenes handlingsrom
og frihetsgrad. Dette vil høyst sannsynlig medføre at institusjonene
vil få ytterligere vanskeligheter med å følge opp Kvalitetsreformen,
at forskningsinnsatsen svekkes og at både studenter og ansatte gis
et dårligere tilbud. Når studenttallet i tillegg stiger, og øvrige
utgifter ikke kompenseres tilstrekkelig, mener dette medlem at
det sier seg selv at institusjonene fort vil komme i en varig skvis
når det gjelder pålagte oppgaver og finansieringen av disse.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å bevilge 150 mill. kroner til en direkte styrking av basis-bevilgningene
i universitets- og høyskolesektoren, hvorav 147 mill. kroner på
260.50. Dette medlem understreker at dette kommer
i tillegg til økte studieplasser, rekrutteringsstillinger og andre
særskilte økninger til høyere utdanning, forskning og studentvelferd.
Videre vil dette medlem påpeke
at det ikke er satt av midler til noen nye rekrutteringsstillinger i
UH-sektoren i statsbudsjettet for 2012, noe dette medlem mener
er oppsiktsvekkende. Dette innebærer at det ikke har blitt bevilget midler
til noen nye rekrutteringsstillinger siden 2009. Sett i lys av at
behovet for forskerutdannet personale ved institusjonene er stort,
og vil øke betydelig i årene som kommer, er dette svært underlig. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn å bevilge 146,2 mill.
kroner til opprettelse av ca. 500 nye stipendiatstillinger fra høsten 2012,
og viser i den sammenheng til Dokument 8:65 S (2011–2012) og Innst.
251 S (2011–2012) der det ble foreslått en forpliktende opptrappingsplan
for nye rekrutteringsstillinger i FoU-systemet. Dette medlem har
notert seg at tall fra Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste,
Database for statistikk om høgre utdanning, viser at antallet nye
inngåtte doktorgradsavtaler innen historisk-filosofiske fag var
99 søkere i 2011, mens det var 121 nye avtaler i 2007. Dette viser
at det er et fallende antall inngåtte avtaler til denne type forskerstillinger.
I teknologiske fag var det en enda større nedgang ved at det i 2011
var 171 nye avtaler, mot 237 i 2007. Tallene underbygger behovet
for en plan for å styrke rekrutteringen. Det er grunn til å anta
at det særlig innenfor teknologiske fag er – og vil være – en betydelig
konkurranse fra næringslivet, som bl.a. tilbyr gode lønnsbetingelser.
Etter dette medlems mening er
det også viktig å sikre et tilstrekkelig antall postdoktorstillinger, slik
at doktorgradstipendiater etter avlagt doktorgrad har mulighet til
å få en rekrutteringsstilling ved en utdannings- eller forskningsinstitusjon
i påvente av en fast stilling. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å bevilge 29,2 mill. kroner til opprettelse av
ca. 100 nye postdoktorstillinger f.o.m. høsten 2012.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høyskoler | |
| 50 | Statlige universiteter og høyskoler, forhøyes
med | 389 400 000 |
| | fra kr 25 102 667 000
til kr 25 492 067 000» | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til merknad under kap. 260 post 50 om flere studieplasser til universitet
og høyskoler, der dette medlem foreslår å bevilge
10 mill. kroner til flere studieplasser ved private høyskoler.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høyskoler: | |
| 70 | Private høyskoler, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 984 391 000
til kr 994 391 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag og merknad under kap. 260 post 50 om 2 000 flere studieplasser
og en tilleggsbevilgning på 150 mill. kroner til direkte styrking
av basisbevilgningene i universitets- og høyskolesektoren, noe som
også har en budsjettmessig konsekvens for denne posten, med forslag
om en tilleggsbevilgning på 7 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høyskoler | |
| 70 | Private høyskoler, forhøyes med | 7 000 000 |
| | fra kr 984 391 000
til kr 991 391 000» | |
Det vises til omtale under kap. 228 post 72
om flytting av tilskudd til Bårdar Akademiet AS til kap. 276 post
72. Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 6 mill. kroner
mot en tilsvarende reduksjon på kap. 228 post 72.
I statsbudsjettet for 2012, jf. Innst. 12 S
(2011–2012) og Prop. 1 S (2011–2012) fremgår det at bevilgningen
på posten omfatter tilskudd til fagskoler med godkjente utdanningstilbud
i fag som kunst og film, design, kristent livssyn, byggfag og jordbruk.
Dette er skoler som tidligere lå under kap. 6A i privatskoleloven.
I 2012 har Kunnskapsdepartementet innenfor rammen på posten i tillegg
gitt tilsagn om tilskudd på om lag 1,7 mill. kroner til Det Tverrfaglige
Kunstinstitutt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke NOKUTs viktige rolle i arbeidet med å kvalitetssikre
nye tilbud i høyere utdanning. Disse medlemmer er
kjent med at en rekke søknader som er levert før gjeldende frist
ikke vil bli behandlet og at det nå er ventelister for å få behandlet
søknader om opprettelse av nye utdanningstilbud. Dette skyldes manglende
ressurser hos NOKUT. Situasjonen skaper unødvendig usikkerhet og
frustrasjon for utdanningsinstitusjonene som søker om opprettelse
av nye tilbud. Disse medlemmer foreslår derfor å
styrke bevilgningene til NOKUT slik at søknadene kan behandles uten
unødvendig venting.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 3 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
280 | | Felles enheter | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 3 000 000 |
| | fra kr 57 407 000
til kr 60 407 000» | |
Norge inngikk i 2010 en avtale om utdanningssamarbeid
med Russland. I avtalen omtales en ordning for gjensidig utveksling
av inntil 30 studenter pr. år med stipend fra vertslandet. Det finnes
flere norske stipendordninger som er åpne for russiske studenter
som studerer i Norge. Innretningen til disse ordningene tilfredsstiller
imidlertid ikke avtalens vilkår. For å oppfylle norske forpliktelser,
er det derfor behov for annen finansiering av stipender til russiske
studenter som kommer til Norge i 2012 og 2013.
Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU)
har fått tildelt 6 mill. kroner til høyere utdanningssamarbeid med
Latin-Amerika. Regjeringen foreslår å omdisponere 1,5 mill. kroner
av midlene til den omtalte stipendordningen for russiske studenter.
SIU vil også ha ansvar for å forvalte stipendordningen for russiske studenter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Søkningen til høyere utdanning gjennom Samordna
opptak viser en vekst på 6,65 pst. fra 2011 til 2012. I tillegg
er det økt søkning til lokale opptak. Framskrivinger av den demografiske
utviklingen sammenholdt med andelen som tar høyere utdanning i ulike
årskull indikerer at søkningen vil være god også i årene framover.
Samfunnet har behov for kompetanse i årene framover. Det er blant
annet behov for større utdanningskapasitet innenfor fagområdene
realfag og teknologi, helse- og sosialfag og lærerutdanning. Dette
er også fagområder med stor økning i søkertallene.
På bakgrunn av dette foreslår regjeringen 37,1 mill.
kroner i 2012 til opprettelse av om lag 1 000 nye studieplasser
ved universiteter og statlige og private høyskoler. Ved fordeling
av midlene til institusjonene vil Kunnskapsdepartementet ta hensyn
til områder der det er påviste behov, rekrutteringsgrunnlag og opptakskapasitet.
I tillegg kommer utgifter til studiestøtte gjennom Statens lånekasse
for utdanning, jf. omtale under kap. 2410.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Nav den 11. april 2011 slår fast at Norge i nær fremtid
vil trenge 16 000 nye teknologer og personell med IKT-utdanning.
Dette kommer i tillegg til behov av varierende størrelse for biologer,
medisinere, veterinærer, fysikere, geologer og kjemikere. Disse
medlemmer har også merket seg at daværende statsråd Tora
Aasland i forbindelse med regjeringens lansering av realfagsstrategien Realfag
for framtida, 2010–2014, uttalte:
«Dette er en realfagsstrategi for å møte framtidas utfordringer.
Vi er avhengige av at stadig flere skal velge utdanninger innen
matematikk, natur- og teknologiske fag for å utvikle samfunnet videre».
Disse medlemmer har merket seg
at tallene fra Samordnet opptak i år viser at de midler Stortinget
har bevilget til å støtte opp under «Realfag for fremtiden» har
bidratt til at søkningen til real- og teknologifaglige utdanninger
har økt. Til realfagsstudier er det registrert en økning i søkningen
på 11,2 pst. sammenliknet med 2011, mens søkningen til teknologiske
fag har økt med 20 pst. Disse medlemmer er positive
til at regjeringen bevilger 37,1 mill. kroner til 1 000 nye studieplasser,
men mener at det er rom for en ytterligere satsing.
På dette grunnlag foreslår disse medlemmer å
bevilge ytterligere 12,9 mill. kroner til etablering av 300 nye
studieplasser, hovedsaklig innen real- og teknologifag.
Disse medlemmer vil som en ytterligere
forsterking av realfagsatsingen øke bevilgningene til forkurs for
ingeniørstudier. Disse medlemmer er kjent med at
det er mange søkere til forkursplassene, og at studiestedene kan
opprette betydelig flere forkursplasser hvis de får midler til det. Disse
medlemmer foreslår å bevilge 10 mill. kroner til 350 nye
forkursplasser fordelt slik:
Høgskolen i Sør-Trønderlag:
100
Universitetet i Stavanger: 100
Høgskolen i Bergen: 75
Høgskolen i Oslo og Akershus: 50
Høgskolen i Ålesund: 25
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 22,9 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 60 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
281 | | Felles tiltak for universiteter og høyskoler | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med
| 60 048 000 |
| | fra kr 177 646 000
til kr 237 694 000» | |
Det foreslås å øke bevilgningen med 3,2 mill. kroner,
grunnet oppdaterte kontingentkrav og endrede valutakursforutsetninger.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at nærings-ph.d.ordningen – som skal bidra til å øke kunnskapsintensiteten
i næringslivet og skape et tettere samspill mellom akademia og nærings-
og samfunnsliv – må styrkes, snarere enn å reduseres. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn å bevilge 7,3 mill. kroner
til ordningen fra høsten 2012, noe som tilsvarer det offentliges
andel av 50 nye nærings-ph.d.
Dette medlem vil understreke
betydningen av at man prioriterer å bruke økonomiske ressurser på
å prioritere fremtiden. Dette medlem mener at å prioritere
forskning er noe av det aller viktigste når man skal prioritere
fremtiden. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn
å styrke Norges forsk-ningsråd med 50 mill. kroner, slik at bevilgningene
til fri prosjektstøtte til sammen utgjør 150 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
285 | | Norges forskningsråd | |
| 52 | Forskningsformål, forhøyes med | 57 300 000 |
| | fra kr 1 274 025 000
til kr 1 331 325 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
ikke regjeringens forslag tilfredsstillende. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet foreslo forbedringer rundt dette i statsbudsjettet
for 2012, uten å oppnå flertall. Disse medlemmer mener
det fortsatt er behov for endringer, men tar ikke slike omkamper
i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til behandlingen av statsbudsjettet for
2012 hvor Høyre gikk imot regjeringens forslag om å fjerne gaveforsterkningsordningen.
Fjerningen av gaveforsterkningsordningen står i skarp kontrast til målsettingen
om å styrke den private forskningsinnsatsen i landet. Gaveforsterkningsordningen
har vist seg å være et viktig virkemiddel for å få private aktører
til å støtte forskningsprosjekter.
Disse medlemmer vil på nytt foreslå
å gjeninnføre gaveforsterkningsordningen, som er et viktig bidrag
til relevante og gode forskningsprosjekter over hele landet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
285 | | Norges forskningsråd | |
| 53 | Overordnede forskningspolitiske prioriteringer, forhøyes
med | 30 000 000 |
| | fra kr 867 573 000
til kr 897 573 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
særlig understreke betydningen av at man prioriterer forskning og
høyere utdanning. Dette innebærer blant annet at norske forskningsmiljøer
må settes i stand til å møte internasjonal konkurranse og holde
et høyt internasjonalt nivå. Forskning og høyere utdanning er sektorovergripende
og av stor samfunnsmessig betydning, og må prioriteres deretter.
For dette medlem er det å satse på forskning og høyere
utdanning å investere i framtida – på vei inn i kunnskaps- og lavutslippssamfunnet. Dette
medlem har særlig merket seg at regjeringen heller ikke
i sitt forslag til revidert statsbudsjett for 2012 presenterer noe løft
for fornybar- og klimaforskninger. De globale klimautfordringene
er store, og krever økt forsk-ningsinnsats. I klimaforliket ble
partene enige om at klimaforskningen skulle trappes opp årlig. Samtidig
er dette medlem blant annet kjent med at Bjerknessenteret
for klimaforskning (BCCR) må kutte 10–15 mill. kroner i neste års
budsjett som følge av underfinansiering av Forskningsrådets program,
Norklima. BCCR er det største naturvitenskapelige klimasenteret
i Norden, og arbeider særskilt med klimaforståelse, klimamodellering
og scenarier for fremtidig klimautvikling og kvantifisering av klimaendringer.
Etter dette medlems mening trenger
vi mer forskning både på klimaendringer og virkningene av disse. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn å bevilge 50 mill. kroner
til en forsterket forskningssatsing på fornybare energiformer og
klimatiltak.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
285 | | Norges forskningsråd | |
| 53 | Overordnede forskningspolitiske prioriteringer, forhøyes
med | 80 000 000 |
| | fra kr 867 573 000
til kr 947 573 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke at institusjonene sliter med et stort etterslep i form
av vedlikehold og innkjøp av nytt vitenskapelig utstyr, utskiftingstakten
er økende, og det er liten tvil om at man må prioritere også dette
området dersom man vil satse på forskning og kunnskap. Dette krever
langsiktig opptrapping. Dette medlem foreslår på
denne bakgrunn å styrke utstyrssatsingen over Forskningsrådets budsjett
med ytterligere 50 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
285 | | Norges forskningsråd | |
| 54 | Forskningsinfrastruktur av nasjonal, strategisk interesse,
forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 280 000 000
til kr 330 000 000» | |
Det foreslås at bevilgningen reduseres med 16,6 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes oppdaterte kontingentkrav og endrede
valutakursforutsetninger.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen reduseres med 168,6
mill. kroner. Mindrebehovet skyldes oppdaterte kontingentkrav og
endrede valutakursforutsetninger.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen reduseres med 2,1 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes oppdaterte kontingentkrav og endrede
valutakursforutsetninger.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen med 1,1 mill. kroner
for å dekke administrative utgifter i forbindelse med innføring
av gradert sykestipend til studenter som er 50 pst. eller mer sykmeldt.
Det foreslås å videreføre ordningen ut 2012. Se nærmere omtale av
forslaget under post 70.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen med 64,3 mill. kroner
grunnet flere støttemottakere enn anslått i saldert budsjett 2012.
I tillegg øker bevilgningsbehovet med 13,2 mill. kroner som følge
av forslaget om å opprette 1 000 nye studieplasser fra høsten 2012,
jf. omtale under kap. 281 post 1.
Som følge av innføring av gradert sykestipend og
foreslått videreføring av ordningen ut 2012, foreslås det å redusere
bevilgningen på posten med 0,5 mill. kroner. Gradert sykestipend
medfører lavere behov for avsetning til konverteringsfondet ettersom
flere søkere mottar sykestipend istedenfor basisstøtte. Se nærmere omtale
av forslaget under post 70.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen med 76,9 mill.
kroner
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
opprette 300 nye studieplasser utover regjeringens forslag, og bevilgningsbehovet
må derfor økes tilsvarende. Dette medfører bevilgningsforslag på
postene 50, 71 og 90 under kap. 2410.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen på post 50 med 4,4 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 81,3 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 50 | Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 81 333 000 |
| | fra kr 5 036 313 000
til kr 5 117 646 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
utvide antall studieplasser utover regjeringens forslag, og øker
derfor bevilgningene til studiestøtte tilsvarende. Dette medfører
bevilgningsforslag på postene 50, 72 og 90 under kap. 2410.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen på post 50 med 13,2 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 90,1 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 50 | Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 90 133 000 |
| | fra kr 5 036 313 000
til kr 5 126 446 000» | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre merker seg at regjeringen, til tross for lovnader
fra samtlige rød-grønne partier i valgkampen 2009, heller ikke denne
gang foreslår å innføre 11 måneders studiestøtte for studenter.
Dette punktet, som både Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet har programfestet, er heller ikke en del av Soria
Moria II. Det er etter disse medlemmers mening en
gåte hvordan regjeringspartiene har forhandlet bort et punkt i regjeringserklæringen
som de samme partiene har programfestet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å komme tilbake Stortinget
med sak om å utvide studiestøtten til 11 måneder.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
videre til forslag og merknad under kap. 260 post 50 om 2 000 flere
studieplasser og til merknader under post 71 under om å gi støtte
til første års utdanning i USA (freshman year) og ikke-vestlige
land. Samlet innebærer dette en bevilgningsøkning på 29,9 mill.
kroner på denne posten.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 50 | Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 108 833 000 |
| | fra kr 5 036 313 000
til kr 5 145 146 000» | |
I Prop. 24 S (2011–2012) Endringer i statsbudsjettet
for 2011 under Kunnskapsdepartementet, ble det foreslått en ettårig
ordning for undervisningsåret 2011/12 med gradert sykestipend for elever
og studenter som er sykmeldt 50 pst. eller mer. Ordningen ble iverksatt
på bakgrunn av at berørte etter angrepet 22. juli 2011 ville kunne bli
delvis sykmeldte og ikke være i stand til å studere på fulltid.
Ordningen gjelder også andre elever og studenter som blir delvis
sykmeldte. Det ble varslet at regjeringen ville komme tilbake med
bevilgningsbehov i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2012.
Sykestipend innvilges i etterkant av sykdomsperioden og utgiftene
knyttet til undervisningsåret 2011/12 påløper hovedsakelig i 2012.
Regjeringen foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 10,6
mill. kroner til tiltaket i 2012.
Regjeringen foreslår videre at ordningen videreføres
ut kalenderåret 2012. Utgiftene til videreføring på post 70 påløper
i 2013, men videreføringen medfører også noe endret bevilgningsbehov
i 2012 på kap. 2410 postene 1 og 50, samt kap. 5310 post 93.
Antall mottakere av grunnstipend, bostipend
og stipend til søkere med nedsatt funksjonsevne eller funksjonshemming
er lavere enn det som er lagt til grunn i saldert budsjett 2012.
Det er også en observert nedgang i antall mottakere av foreldrestipend,
mens utgiftene til forsørgerstipend ser ut til å øke noe. Det foreslås
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på posten med 44,5 mill.
kroner.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 33,9 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til Dokument 8:86 S (2011–2012), jf. Innst.
293 S (2011–2012) om oppdatering av regelverket for sykemelding
av studenter. Disse medlemmer viser til at noe av
frafallet i videregående skole og høyere utdanning kan skyldes at
studentene og elevene opplever traumatiske hendelser, sykdom eller
liknende som gjør det vanskelig å fullføre studiene på planlagt
eller normert tid. Disse medlemmer mener det er positivt
at regjeringen valgte å innføre en midlertidig ordning med gradert
sykestipend, og viderefører denne ut kalenderåret 2013. Disse
medlemmer mener likevel at denne ordningen må gjøres permanent og
noe mer fleksibel.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre ordningen
med gradert sykemelding for elever og studenter permanent og mer
fleksibel fra 2013.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i kap. 572 post 60 foreslår å erstatte dagens ordning
med ikke-behovsprøvd utstyrsstipend i videregående skole med et
behovsprøvd stipend på 600 kroner pr. måned. Dette medlem viser
til at dette vil ha en kostnad på 14,0 mill. kroner under Statens
lånekasse for utdanning.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 70 | Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 19 852 000 |
| | fra kr 2 976 742 000
til kr 2 956 890 000» | |
Det foreslås å øke bevilgningen med 48,7 mill. kroner.
Dette skyldes i hovedsak økte utgifter til skolepenger og reisestøtte
i utlandet som følge av flere studenter i utlandet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad til kap. 2410 post 50. Disse medlemmer foreslår
å øke bevilgningen på post 71 med 0,1 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 48,8 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 71 | Andre stipend, overslagsbevilgning, forhøyes med | 48 821 000 |
| | fra kr 598 289 000
til kr 647 110 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
minne om Stortingets målsetting om flere utenlandsstudenter. Dette
medlem merker seg at regjeringen fortsatt ikke har funnet
økonomisk rom for å gjeninnføre utdanningsstøtte til førsteårs utdanning
på lavere grad (bachelornivå) i enkelte land i Asia, Latin-Amerika
og Afrika i tråd med merknaden fra en samlet Kirke-, utdannings-
og forskningskomité, jf. blant annet Budsjett-innst. S. nr.12 (2005–2006). Dette
medlem mener det er viktig at norske utenlandsstudenter
blir oppmuntret og har en reell mulighet til å studere i land i
Asia, Sør-Amerika og Afrika (BRIKS-landene).
Dette medlem vil også påpeke
at norske studenter siden 1985 har måttet ta studier i USA uten
studiestøtte til det såkalte «freshman-året». Dette har vært en
medvirkende faktor til at antallet norske studenter i USA i det
overveiende har vært synkende etter 1985, selv om ferske tall viser
en moderat økning i antall utenlandsstuderende studenter. Etter dette
medlems mening er det svært viktig å øke antallet norske
studenter i USA, og samtidig sikre at det å ta en bachelor-grad
ved et amerikansk lærested ikke bare er forbeholdt dem med god personlig
økonomi.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn samlet å bevilge 12,8 mill. kroner til støtte for første
års utdanning i USA (freshman year) og ikke-vestlige land. Denne
bevilgningen fordeler seg på post 50, 71 og 72. På denne posten
utgjør dette 7,0 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 71 | Andre stipend, overslagsbevilgning, forhøyes med | 55 721 000 |
| | fra kr 598 289 000
til kr 654 010 000» | |
Det foreslås å redusere bevilgningen med 303,2 mill.
kroner grunnet lavere rentenivå enn anslått i saldert budsjett 2012.
Bevilgningsbehovet øker med 0,3 mill. kroner som følge av forslaget
om å opprette 1 000 nye studieplasser fra høsten 2012, jf. omtale
under kap. 281 post 1.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 302,8 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under post 50.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 0,3 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 302,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 72 | Rentestøtte, overslagsbevilgning, nedsettes med | 302 521 000 |
| | fra kr 1 265 271 000
til kr 962 750 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag og merknad under kap. 260 post 50 om 2 000 flere studieplasser
samt merknader til post 71 over om å gi støtte til første års utdanning
i USA (freshman year) og ikke-vestlige land. Samlet vil dette medføre
et økt bevilgningsbehov på 1,2 mill. kroner i økt rentestøtte.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 72 | Rentestøtte, overslags-bevilgning, nedsettes med | 301 621 000 |
| | fra kr 1 265 271 000
til kr 963 650 000» | |
Det foreslås å øke bevilgningen med 132 mill. kroner.
Merbehovet skyldes i hovedsak at Lånekassen i 2012 vil ta igjen
forsinkelser fra 2011 i behandlingen av saker om ettergivelse. I tillegg
er det en markert økning i utgifter til ettergivelse av utdanningslån
på grunn av varig uførhet i 2012.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 27,5 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak nedgang i antall saker
som overføres permanent til Statens innkrevingssentral (SI).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningsbehovet til nye utlån øker som følge av
flere studenter enn anslått i saldert budsjett 2012. Lavere rentenivå
enn tidligere anslått medfører reduserte påløpte og innbetalte renter. Det
foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 94 mill.
kroner.
Bevilgningsbehovet øker med 40 mill. kroner som
følge av forslaget om å opprette 1 000 nye studieplasser fra høsten
2012, jf. omtale under kap. 281 post 1.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 54 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad til kap. 2410 post 50. Disse medlemmer foreslår
å øke bevilgningen på post 90 med 14 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en reduksjon på 40. mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 40 001 000 |
| | fra kr 19 695 084 000 til kr 19 655 083 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under post 50.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 40 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 14 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 14 001 000 |
| | fra kr 19 695 084 000
til kr 19 681 083 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag og merknad under kap. 260 post 50 om 2 000 flere studieplasser
samt merknader til post 71 over om å gi støtte til første års utdanning
i USA (freshman year) og ikke-vestlige land. Samlet vil dette medføre
et økt bevilgningsbehov på 108 mill. kroner i økte lånerammer.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 53 999 000 |
| | fra kr 19 695 084 000
til kr 19 749 083 000» | |
Det foreslås å redusere bevilgningen med 4,8 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes at andelen av påløpte purregebyrer
som blir innbetalt er lavere enn anslått i saldert budsjett 2012.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 327,3 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak lavere anslag for innbetalte
avdrag og renter enn det som ble lagt til grunn i saldert budsjett
2012.
Det foreslås å øke bevilgningen med 10,6 mill. kroner
som følge av innføring av gradert sykestipend, jf. omtale under
kap. 2410 post 70.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
med 316,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Omgjøring av lån til stipend er høyere enn tidligere
anslått. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 119,8
mill. kroner.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 0,5 mill.
kroner som følge av innføring og videreføring av gradert sykestipend
ut 2012. Se omtale under kap. 2410 post 70.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen med 119,2
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 1 087,5
mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak lavere rentenivå
enn anslått i saldert budsjett 2012.
Bevilgningsbehovet øker med 0,3 mill. kroner som
følge av forslaget om å opprette 1 000 nye studieplasser fra høsten
2012, jf. omtale under kap. 281 post 1.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 1 087,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På bakgrunn av St.prp. nr. 30 (2007–2008) besluttet
Stortinget å samorganisere Norges veterinærhøgskole (NVH) og Universitet
for miljø og biovitenskap (UMB) på Ås og å samlokalisere Veterinærinstituttet
(VI) med det nye universitetet, jf. Innst. S. nr. 176 (2007–2008).
På bakgrunn av Stortingets vedtak ba Kunnskapsdepartementet i januar
2008 Statsbygg om å starte arbeidet med planlegging og prosjektering av
nye bygg for det nye universitetet og VI.
Stortingets vedtak innebar også at samorganiseringen
av NVH og UMB skulle ledes av et interimstyre med tillit og legitimitet
i alle de etablerte fagmiljøer. Interimstyret leverte sin innstilling 1. mars
2010. På bakgrunn av innstillingen oppnevnte Kunnskapsdepartementet
et fellesstyre som skal treffe beslutninger om det nye universitetets
samlede mål, strategier og organisering. Fellesstyret har som mål
at den organisatoriske sammenslåingen skal være ferdig i god tid
før et nybygg for det nye universitetet og VI står klart. Fellesstyret
har imidlertid forutsatt at samorganisering skjer etter at startbevilgning
til nybygg er vedtatt.
I St.prp. nr. 30 (2007–2008) var de kostnadsanslag
som forelå for det nye universitetet, beregnet ut fra en arealramme
for UMB/NVH på 50 000 kvadratmeter og for VI på 11 500 kvadratmeter,
totalt 61 500 kvadratmeter. Arealrammen som nå ligger til grunn
for arbeidet med forprosjektet er på 63 100 kvadratmeter for det nye
universitetet og VI til sammen. Som følge av smittevernhensyn har
det også vist seg at Senter for husdyrforsøk (SHF), som består av
avanserte driftsbygninger for landbruk, må relokaliseres i nye bygg
et annet sted på Ås.
Det foreløpige kostnadsoverslaget som det ble vist
til i St.prp. nr. 30 (2007–2008), var på om lag 2,4 mrd. kroner,
basert på anslått styringsramme. Dette tilsvarer om lag 3,2 mrd.
2012-kroner. Styrings- og kostnadsramme for forprosjektet vil bli
beregnet ved ferdigstillelse av forprosjektet som nå er under utarbeidelse.
Disse rammene skal også kvalitetssikres av ekstern kvalitetssikrer
på tilsvarende måte som for andre byggeprosjekter. Regjeringen har
imidlertid allerede fått gjennomført kostnadsanalyser i forbindelse
med det utarbeidede skisseprosjektet. Det foreløpige kostnadsoverslaget
for hele det nye anlegget, dvs. for både det nye universitetet og
VI, er på 4,7 mrd. 2012-kroner. Av dette utgjør SHF inntil 310 mill.
kroner. Inkluderes usikkerhetsavsetninger, øker de foreløpige anslagene
fra 4 mrd. 2012-kroner, basert på det foreløpige kostnadsoverslaget
i St.prp. nr. 30 (2007–2008), til 5,2 mrd. 2012-kroner. Regjeringen
har lagt dette til grunn for det videre arbeidet. I tillegg kommer
utstyrsbevilgninger.
Endrede internasjonale standarder innebærer
at de faglige kravene til laboratorier, kadaverhåndtering og smittevern
er vesentlig høyere enn det som ble lagt til grunn i St.prp. nr.
30 (2007–2008). Nye standarder er bl.a. en konsekvens av krav til
sikker håndtering av sykdommer som svinepest, munn- og klauvsyke,
fugleinfluensa og GMO (genmodifiserte organismer). Nye standarder
bidrar vesentlig til økte kostnader, og er også hovedgrunnen til
at SHF må flyttes. I tillegg medfører økte krav til universell utforming,
energibruk, miljø mv. også økte kostnader.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til prosessen med å flytte
Veterinærhøyskolen. Disse medlemmer er meget bekymret
for kostnadsutviklingen i prosjektet og er usikker på om forutsetningene
for Stortingets vedtak lenger er tilstedet. Disse medlemmer ber
regjeringen foreta en full gjennomgang av om forutsetningene for
Stortingets flyttevedtak er oppfylt og melde tilbake til Stortinget
om dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2013.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
videre påpeke de store overskridelsene i forbindelse med flyttingen
av VI og NVH til Ås. Da vedtak om flytting ble gjort hadde regjeringen
budsjettert med 2,4 mrd. kroner. Siste budsjettanslag i revidert
budsjett for 2012 er på 5,2 mrd. kroner, og man påregner ytterligere
overskridelser grunnet behovet for utstyr og endrede internasjonale
standarder. Disse medlemmer viser til at da flyttingen ble
vedtatt i 2008, jf. Innst. S. nr. 176 (2007–2008) så var det mot
stemmene til Fremskrittspartiet. Denne stemmegivningen var først og
fremst begrunnet i at de faglige rådene i denne saken gikk mot flytting,
men også i at flytting var dyrere enn opprustning av dagens lokalitet
på Adamstuen i samarbeid med Universitetet i Oslo. Disse
medlemmer viser til at alternativ analyse fra Kunnskapsdepartementet
viser at det kun er med hensyn til landbruksproduksjon at interessentene
peker i retning av UMB. Når det gjaldt fiskehelse, mattrygghet,
sports- og familiedyr samt utdanning og forskning, så var det fortsatt
lokalisering i Oslo og et vesentlig samarbeid, eller for NVHs del fusjon,
med UiO som fremsto som det foretrukne med hensyn til faglig kvalitet. Disse
medlemmer mener også det er betenkelig å blande miljøer
som har hovedvekt på næringsrettet produksjon, med miljøer som skal
kontrollere at denne produksjonen er forsvarlig ut fra et helsemessig
synspunkt.
Disse medlemmer viser til at
det gjennom dagens lokalisering har utviklet seg et godt samarbeid
mellom Norges veterinærhøgskole, Veterinærinstituttet og mange av
de medisinske og farmasøytiske institusjonene i Oslo. Dette har gitt
positive synergier i forhold til dyrehelse, mattrygghet og beredskap.
En flytting av NVH og VI til UMB vil etter disse medlemmers syn
føre til en svekking av dette samarbeidet, noe som kan gå ut over
beredskapssiden blant annet når det gjelder pandemier og det forebyggende
arbeidet, som blant annet finner sted i en pandemisk årvåkenhetsperiode,
når det oppdages dyreinfluensavirus som utgjør en reell risiko for
sykdom hos mennesker. Disse medlemmer vil også vise
til tragiske hendelser hvor E.coli-bakterier førte til dødsfall
blant barn. Her var det et nært samarbeid mellom Folkehelsa, Mattilsynet
og Veterinærinstituttet som skulle til for å få stanset denne situasjonen.
Disse medlemmer viser til at
selv innenfor animalsk produksjon i landbruket vil dyretallet i Ås-området
være for lite for veterinærutdanningen, slik at deler av den kliniske
undervisningen må foregå andre steder som i dag. Dette gjelder ikke
minst akvamedisin og fisk, men også smådyr/familiedyr hvor det trolig
må opprettholdes en klinikk i Oslo for å få tilstrekkelig pasientgrunnlag. Disse
medlemmer viser til at pasienttilgangen for undervisning
på smådyr allerede i dag ligger på nedre grense for EU-normen med
ca. 10 000 pasienter pr. år. Ved flytting av virksomheten til et
område med lavere befolkningstetthet og lavere tetthet av familiedyr, vil
tilgangen synke vesentlig.
Disse medlemmer viser videre
til at en lokalisering av VI til UMB vil være et tilbakeskritt til ønsket
om å skille forvaltningsrettet og næringsrettet forskning, noe som
var et vesentlig element i forbindelse med etableringen av NOFIMA
i 2007 med blant annet Matforsk og Akvaforsk.
Disse medlemmer vil understreke
at Dovre-rapporten, som er regjeringens egen KS1-rapport, i sin
nytteanalyse viser at den løsningen regjeringen nå foreslår, er
den dårligste og mest kostnadskrevende løsningen.
Disse medlemmer viser til at
det er et stort behov for nybygg og vedlikehold av bygningsmasse
i hele universitets- og høyskolesektoren. Disse medlemmer finner
det derfor påfallende at regjeringen uten videre er villige til
å bruke enorme summer ekstra på flytting av NVH/VI til Ås, spesielt
sett i lys av det store behovet for nybygg ved andre universiteter
og høyskoler. Disse medlemmer mener på dette grunnlag
at prosessen med flytting av Veterinærinstituttet og Norges Veterinærhøyskole
bør utsettes og at man på ny bør utrede hvilke kostnader fortsatt
lokalisering på Adamstuen og en institusjonell forankring med Universitet
i Oslo vil medføre. En slik prosess må gjennomføres raskest mulig
og på en slik måte at den faglige kvaliteten på institusjonenes
arbeid ikke svekkes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen inntil videre stanse prosessen
med flytting av Norges Veterinærhøyskole og Veterinærinstituttet
inntil de totale kostnadene både ved flytting til Ås og opprustning
på Adamstuen er forelagt Stortinget.»
Et tilbud om fagskoleutdanning i metningsdykking
skulle etter planen etableres ved Høgskolen i Bergen, jf. bl.a.
omtale i St.prp. nr. 63 (2003–2004). Prosjektet har pågått over
flere år, og pr. i dag er det totalt investert 70,5 mill. kroner
av 119,5 mill. kroner, som er anslått totalkostnad. Stortinget ble
i St.prp. nr. 1 (2008–2009) og Prop. 1 S (2009–2010) orientert om
at investeringen i ny dykkerlekter hadde blitt dyrere enn opprinnelig
planlagt. Overskridelsene skyldes i all hovedsak ekstraordinære
utgifter knyttet til oppgradering av dykkerlekteren. I Prop. 1 S (2011–2012)
ble Stortinget orientert om at Kunnskapsdepartementet har bedt Høgskolen
i Bergen i samarbeid med oljeselskapene om å finne en løsning på
den nødvendige restfinansieringen. Dette har ikke ført fram. Investeringskostnadene
og anslåtte driftskostnader ved igangsetting av utdanningen har
også vist seg å bli uforholdsmessig høye. På denne bakgrunn foreslås
det ikke å bevilge ytterligere midler til utdanningen. Det igangsettes
arbeid med en avvikling av prosjektet.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.