Kulturdepartementets utgifter knyttet til Norges formannskap
i Nordisk Ministerråd i 2012, utgifter til kjøp av tjenester i forbindelse
med utredninger på litteraturfeltet, samt utgifter til arbeidet
med stortingsmeldingen om visuell kunst er i 2012 bevilget under
kap. 320 post 79. Det foreslås at utgiftene til ovennevnte tiltak
på til sammen 2,2 mill. kroner i stedet bevilges under kap. 300
post 1.
Regjeringen legger opp til at det skal arrangeres nasjonale
markeringer på ettårsdagen etter angrepene mot regjeringskvartalet
i Oslo og Arbeidernes Ungdomsfylkings sommerleir på Utøya 22. juli
2011. Kulturdepartementet skal koordinere arbeidet med disse arrangementene, og
departementets utgifter i forbindelse med markeringene er beregnet
til 1 mill. kroner. Det vises for øvrig til omtale under kap. 314
post 1 nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 300
Kulturdepartementet, post 1 Driftsutgifter økes med til sammen 3,2
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 300 post 1 ovenfor.
Kulturdepartementet skal ha ansvaret for et utendørs kveldsarrangement
som direktesendes på fjernsyn. NRK Aktivum vil i samarbeid med NRK
være produsent for kveldsarrangementet og fjernsynsoverføringen
av dette. Kostnader knyttet til produksjon, overføring mv. er anslått til
17,5 mill. kroner.
I tillegg kommer utgifter til leie av sted,
praktisk assistanse fra utleier og strømkostnader knyttet til kveldsarrangementet,
samt utgifter til Kulturdepartementets koordinering av arbeidet
med øvrige nasjonale ettårsmarkeringer, jf. omtale under kap. 300
post 1 ovenfor. Disse utgiftene på til sammen 1 mill. kroner er
foreslått bevilget under kap. 300 post 1.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 314
Kultur og samfunn, post 1 Driftsutgifter økes med 17,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til forslag om bevilgningsøkninger
på til sammen 5,5 mill. kroner til Den kulturelle nistepakka under
kap. 323 post 1 og kap. 326 post 1. Det foreslås at utgiftsøkningen
på til sammen 5,5 mill. kroner dekkes gjennom tilsvarende reduksjon
av bevilgningen på kap. 314 Kultur og samfunn, post 75 Kultur i
inkluderende arbeidsliv.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets
(BLD) budsjett bevilges det midler til en tilskuddsordning for barne-
og ungdomstiltak i større bysamfunn under kap. 857 Barne- og ungdomstiltak,
post 60 Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn. Ordningen skal
bidra til å bedre oppvekst- og levekårene i større bysamfunn. Det
foreslås å øke bevilgningen til tiltaket med 5 mill. kroner, jf.
omtale under kap. 857 post 60.
Det foreslås at bevilgningsøkningen på BLDs budsjett
dekkes gjennom følgende bevilgningsreduksjoner på Kulturdepartementets
budsjett: 2,9 mill. kroner under kap. 314 post 79, 1,4 mill. kroner
under kap. 315 post 79, og 0,8 mill. kroner under kap. 320 post
79.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 314
Kultur og samfunn, post 79 Ymse kultur og samfunnsformål reduseres
med 2,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at de frivillige
organisasjonene gjør et uvurderlig arbeid i Norge. Fra statlig hold er
det derfor helt avgjørende å legge til rette for økt deltakelse
og å skape gode vilkår for frivillig innsats. Et sentralt moment
i denne forbindelse handler om å kompensere for kostnader som frivillig
sektor har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har lovet at kompensasjonsordningen for merverdiavgift
skal «innfases jevnt» innen 2014. Blant annet skrev daværende kulturminister
Trond Giske i et brev til frivilligheten 16. juni 2009: «Ordningen
innfases jevnt med oppfølgingen av kulturløftet og skal samlet tilføres
en mrd. kroner i resten av kulturløftets periode 2010–2014». Disse
medlemmer vil understreke at løftet om å innfase ordningen
«jevnt» kan ikke tolkes på noen annen måte enn at det skal trappes
opp hvert år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
ikke regjeringens forslag tilfredsstillende. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet foreslo forbedringer rundt dette i statsbudsjettet
for 2012, uten å oppnå flertall. Disse medlemmer mener
det fortsatt er behov for endringer, men tar ikke slike omkamper
i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | | Frivillighetsformål | |
| 70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner,
forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 627 500 000
til kr 677 500 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at i regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2012 styrkes ordningen med bare 18,5 mill. kroner, mot forventet
ca. 200 mill. kroner. Den lovede opptrappingen stilles dermed så
å si i bero i 2012, og dette medlem er enig med frivilligheten
som selv langt på vei karakteriserer dette som et «løftebrudd». Dette medlem mener
det er behov for en langt raskere opptrapping, og foreslår på denne
bakgrunn å bevilge ytterligere 100 mill. kroner til formålet.
Dette medlem understreker at
behovet for fortsatt samarbeid mellom offentlige og ideelle virksomheter
på helse- og velferdsfeltet fortsatt må tillegges stor vekt i vurderingen
av behovet for å presisere og endre bestemmelsene for private virksomheters
deltakelse i kompensasjonsordningen for merverdiavgift. Dette
medlem er opptatt av at disse aktørene minst må ha den samme
adgangen til å få tilbakeført merverdiavgift som de hadde før Skattedirektoratet innskrenket
ordningen til ikke å gjelde kommunens «sørge for»-ansvar.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | | Frivillighetsformål | |
| 70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner,
forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 627 500 000
til kr 727 500 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at den nye momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner
har slått uheldig ut for mindre organisasjoner. Statsråd Huitfeldt
har bekreftet at det medfører riktighet at et fåtall organisasjoner
har mottatt et lavere kompensasjonsbeløp i ny ordning enn i tidligere
ordning, jf. Dokument 15:1181 (2010–2011). Dette medlem vil
understreke Venstres mål om en avbyråkratisering av momskompensasjonsordningen og
at en finansiell opptrapping knyttet til ordningen sikres, bl.a.
jf. forslag i Dokument 8:58 S (2010–2011). Som et ledd i dette arbeidet foreslår dette
medlem å bevilge 50 mill. kroner til formålet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | | Frivillighetsformål | |
| 70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner,
forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 627 500 000
til kr 677 500 000» | |
Det vises til omtale under kap. 314 Kultur og samfunn,
post 79 Ymse kultur og samfunnsformål ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 315
Frivillighetsformål, post 79 Ymse frivillighetsformål reduseres
med 1,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortinget har gitt fullmakt til å gi tilsagn
om statsgaranti og et samlet statlig tilskudd på 232 mill. kroner
til ungdoms-OL på Lillehammer i 2016, jf. Prop 153 S (2010–2011)
og Innst. 33 S (2011–2012).
I proposisjonen er det lagt opp til at tilskuddet skal
utbetales i perioden 2013–2016, med følgende fordeling i det enkelte
budsjettår: 50 mill. kroner i 2013, 60 mill. kroner i 2014, 90 mill. kroner
i 2015 og 32 mill. kroner i 2016. Beløpene skal konsumprisjusteres
fra 2010 fram til det aktuelle budsjettår. Det går fram av proposisjonen
at den årlige utbetalingen er avhengig av framdriften i prosjektet.
For å dekke driftsutgifter til oppstart av prosjektet
er det er behov for at 8,6 mill. kroner av statstilskuddet utbetales
allerede i 2012. En bevilgning på 8,6 mill. kroner i 2012 innebærer kun
en justering av utbetalingstakten, og ikke en endring av det samlede
statstilskuddet på 232 mill. kroner.
I tråd med proposisjonen er det stiftet et aksjeselskap,
Lillehammer Ungdoms-OLs Organisasjonskomité AS (LYOGOC), som skal
ha ansvaret for å planlegge og gjennomføre ungdoms-OL. Selskapets
styre er oppnevnt og rekruttering av administrativt nøkkelpersonell pågår.
Det er viktig å komme raskt i gang med arbeidet med å tiltrekke
seg bidrag fra sponsorer mv. I løpet av året skal det også opprettes
et kontor for organisasjonen, og det vil påløpe kostnader knyttet
til møter, styrevirksomhet mv.
Det foreslås en bevilgning på 8,6 mill. kroner
under kap. 315 Frivillighetsformål, ny post 84 Tilskudd til ungdoms-OL.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regjeringen har nedsatt en komité for å utrede nasjonale
minnesmerker etter hendelsene 22. juli 2011. Utgifter til komiteens
arbeid i 2012 er 0,3 mill. kroner. Utgifter til komité- og juryarbeid
i forbindelse med Ibsen-prisen og Arne Nordheim-prisen på 0,1 mill.
kroner er bevilget under kap. 320 post 79.
Utgiftene til ovennevnte tiltak på til sammen
0,4 mill. kroner bør bevilges under kap. 320 post 1, mot en tilsvarende
reduksjon av bevilgningen under kap. 320 post 79.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 320
Allmenne kulturformål, post 1 Driftsutgifter økes med 0,4 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til ordningen med opplevelseskort for barn og unge, hvor kommunen
gir barn fra familier med lav inntekt muligheten til å delta i kultur-
og fritidsaktiviteter uten å måtte betale. Initiavtagerne til ordningen
opplever stor pågang fra kommuner som vurderer å innføre ordningen. Disse
medlemmer foreslår derfor å avsette midler til et prosjekt
som sprer informasjon om ordningen til landets kommuner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 60 | Den kulturelle spaserstokken og kulturkort for ungdom,
forhøyes med | 1 000 000 |
| | fra kr 19 250 000
til kr 20 250 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at de regionale kompetansesentrene for rytmisk musikk bidrar
til utvikling av bransjen og musikkmiljøene og skaper møteplasser
for erfaringsutveksling og nettverksbygging. Kompetansesentrene
fungerer også som talerør og er et viktig bindeledd mellom aktører
i musikkbransjen, samt mellom musikkbransjen og andre instanser. Komiteens
medlem fra Venstre viser til Dokument 8:104 S (2011–2012)
og mener man må sikre likebehandling av de regionale kompetansesentrene
for rytmisk musikk, og foreslår derfor å bevilge 6,8 mill. kroner
til dette formålet inneværende år.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 74 | Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres,
forhøyes med | 6 800 000 |
| | fra kr 218 743 000
til kr 225 543 000» | |
Det vises til omtalene under kap. 300 post 1,
kap. 314 post 79 og kap. 320 post 1 ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 320
Allmenne kulturformål, post 79 Til disposisjon reduseres med til
sammen 3,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfredse med at regjeringen overfører midler fra «til disp.»-poster,
og heller styrker poster hvor prioriteringer blir mer synlige. Disse
medlemmer viser også til sine merknader i Innst. 14 S (2011–2012),
hvor det kommer tydelig frem at slike poster anses som uheldige.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Dokument 8:103 S (2011–2012) om å opprette en stipendordning
for unge kulturtalenter og foreslår å bevilge 2,5 mill. kroner til
formålet. I dag reiser flere unge talenter innenfor musikk, dans,
drama og visuell kunst utenlands for å få kortere eller lengre skolering
i sine kunstarter, dersom de foresatte har økonomiske ressurser
til dette. En stipendordning for unge kulturtalenter bør etter dette
medlems syn dekke hele eller deler av kostnadene til selve
opplæringen, opphold og diett/reise. Dette medlem ser
for seg en ordning etter søknad der foresattes inntekt, en spredning
på ulike kunstarter og uttrykk, samt dokumentasjon av søkernes talent,
gjennom attester, er blant kriteriene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
321 | | Kunstnerformål | |
| 73 | Kunstnerstipend m.m., kan overføres, forhøyes med | 2 500 000 |
| | fra kr 124 051 000
til kr 126 551 000» | |
Kunst i offentlige rom (KORO) ble i etterkant
av hendelsene 22. juli 2011 engasjert av Departementenes servicesenter
(DSS) og Statsbygg til å ivareta arbeidet med uthenting og sikring,
konservering og restaurering av kunsten i regjeringskvartalet. De
samlede merutgiftene til dette oppdraget er på 1,8 mill. kroner
i 2012.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 322 Billedkunst,
kunsthåndverk og offentlig rom, post 1 Driftsutgifter økes med 1,8
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Christian Frederik spilte en viktig rolle i
de begivenheter og prosesser som ledet fram til Eidsvollsforsamlingen
og Grunnloven i 1814, og han ble Norges første folkevalgte konge.
Regjeringen legger opp til at det reises et monument over Christian
Frederik i forbindelse med Grunnlovsjubileet 2014.
Det tas sikte på å gjennomføre arbeidet med
å realisere et slikt monument i perioden 2012–2014. Prosjektets
samlede kostnad er anslått til 5 mill. kroner. Kunst i offentlige
rom (KORO) vil ha det overordnede ansvaret for prosjektgjennomføringen.
For å dekke kostnader til etablering av kunstutvalg, prosjektadministrasjon
og kunstnerkonkurranse, er det behov for 0,4 mill. kroner i 2012.
I tillegg er det behov for å øke tilsagnsfullmakten under
kap. 322 post 50 med 4,6 mill. kroner, slik at KORO kan inngå nødvendige
kontrakter for arbeidet etter 2012 for å sikre at monumentet blir ferdig
til Grunnlovsjubileet 2014.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 322 Billedkunst,
kunsthåndverk og offentlig rom, post 50 Kunst i offentlige rom økes
med 0,4 mill. kroner, og at tilsagnsfullmakten under kap. 322 post
50 økes med 4,6 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V.1 under
kapittel 22 Komiteens tilråding.
Som en oppfølging av Meld. St. 10 (2011–2012) Kultur,
inkludering og deltaking legges det opp til å etablere tiltaket
Den kulturelle nistepakka i 2012. Målet med tiltaket er å legge
til rette for at flere får et profesjonelt kunst- og kulturtilbud gjennom
arbeidsplassen eller på andre arenaer der man befinner seg i dagliglivet.
Rikskonsertene og Nasjonalbiblioteket vil ha ansvaret for å forvalte
ordningen. Det er behov for om lag 5,5 mill. kroner til tiltaket
i 2012, fordelt med 1,7 mill. kroner til Rikskonsertene under kap.
323 post 1 og 3,8 mill. kroner til Nasjonalbiblioteket under kap.
326 post 1.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 323 Musikkformål,
post 1 Driftsutgifter økes med 1,7 mill. kroner.
Det vises til omtale under kap. 314 Kultur og samfunn,
post 75 Kultur i inkluderende arbeidsliv ovenfor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener utsatte
barn og unges behov bør prioriteres i revidert nasjonalbudsjett
2012, og velger derfor å prioritere denne satsingen foran regjeringens forslag
om offentlig finansiering av konserter på arbeidsplassen.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 5,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 3,85 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
323 | | Musikkformål | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 3 850 000 |
| | fra kr 158 315 000
til kr 154 465 000» | |
Det vises til omtale under kap. 314 Kultur og samfunn,
post 75 Kultur i inkluderende arbeidsliv og kap. 323 Musikkformål,
post 1 Driftsutgifter ovenfor. Det er behov for å øke bevilgningen
til Nasjonalbib-lio-teket med 3,8 mill. kroner for å dekke utgifter
til tiltaket Den kulturelle nistepakka.
Under kap. 326 Språk-, litteratur og bibliotekformål,
post 78 Ymse faste tiltak er det bevilget midler til inkluderingstiltak
på bibliotek- og litteraturområdet, bl.a. knyttet til oppfølging
av Meld. St. 10 (2011–2012) Kultur, inkludering og deltaking. Det
er behov for 1 mill. kroner under kap. 326 Språk-, litteratur- og
bibliotekformål, post 1 Driftsutgifter til Norsk lyd- og blindeskriftbiblioteks
arbeid med å tilrettelegge for aviser i lydformat. Økningen kan
dekkes ved tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 326
post 78.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 326
post 1 økes med til sammen 4,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale av Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek
under kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål, post 1 Driftsutgifter
ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 326 Språk-,
litteratur- og bibliotekformål, post 78 Ymse faste tiltak reduseres
med 1 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfreds med at regjeringen overfører midler fra «ymse»-poster,
og heller styrker poster hvor prioriteringer blir mer synlige. Disse medlemmer viser
også til sine merknader i Innst. 14 S (2011–2012), hvor det kommer
tydelig frem at slike poster anses som uheldige.
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er av stor betydning å ha et velfungerende bibliotektilbud.
Bibliotekene er en viktig kilde for leseglede for både barn, ungdom
og voksne. Bibliotekene har også en nøkkelrolle i både å formidle
litteratur og annen kunst og samtidig være et opplevelsessenter
og samlingspunkt for kunnskap og informasjon.
En av hovedinnvendingene Venstre hadde mot den
gjeldende bibliotekmeldingen da den ble behandlet, jf. St.meld.
nr. 23 (2008–2009) og Innst. S. nr. 320 (2008–2009), var at den
var for lite forpliktende. Bibliotekforeningen har presentert fire
konkrete krav til økning i bevilgningene, men ingen av disse har
så langt blitt innfridd av regjeringen eller Stortingets flertall
i forbindelse med budsjettbehandlingene.
Dette medlem viser til at Venstre
også i behandlingen av St.meld. nr. 10 (2011–2012) var opptatt av
å styrke bibliotekene, som kulturens viktigste arena for inkludering
og deltakelse.
På denne bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge
15 mill. kroner til ulike tiltak på bibliotekfeltet. Summen skal
blant annet benyttes til å styrke flerkulturelle bibliotek, igangsette
et investeringsprogram for biblioteklokaler, forprosjektering av
modellbibliotek og samarbeidsløsninger, samt bidra til kompetanseutvikling
for ansatte.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
326 | | Språk-, litteratur- og biblio-tekformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med | 14 000 000 |
| | fra kr 103 339 000
til kr 117 339 000» | |
Det vises til omtale under kap. 3329 Arkivformål,
post 2 Inntekter ved oppdrag nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 329 Arkivformål,
post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 9,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Norsk helsearkiv er en interimsorganisasjon
som organisatorisk er en del av Arkivverket. Fram til Norsk helsearkiv
er etablert i nye lokaler på Tynset blir interimsorganisasjonen
finansiert med tilskudd fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD).
Størrelsen på tilskuddet fra HOD for 2012 var ikke avklart i tide
til at det kunne innarbeides i Prop. 1 S (2011–2012) for Kulturdepartementet.
Tilskuddet fra HOD for 2012 er nå fastsatt til
9,5 mill. kroner. Det legges opp til at tilskuddet inntektsføres
på kap. 3329 post 2. Inntektene skal dekke tilsvarende økte utgifter
til drift av Norsk helsearkiv under kap. 329 post 21, jf. omtale
ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 3329 Arkivformål,
post 2 Inntekter ved oppdrag økes med 9,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foregår flere større utredningsarbeider
på mediefeltet. Utredningene skal bidra til arbeidet med å tilpasse
virkemidlene til en endret medievirkelighet. Arbeidet medfører et
behov for å øke bevilgningen under kap. 334 post 1 med 1 mill. kroner.
Det foreslås at økningen dekkes ved tilsvarende reduksjon under
kap. 334 post 79.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 334 Film-
og medieformål, post 1 Driftsutgifter økes med 1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 334 Film- og medie-formål,
post 1 Driftsutgifter ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 334 Film-
og medieformål, post 79 Til disposisjon reduseres med 1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfredse med at regjeringen overfører midler fra «til disp.»-poster,
og heller styrker poster hvor prioriteringer blir mer synlige. Disse
medlemmer viser også til sine merknader i Innst. 14 S (2011–2012),
hvor det kommer tydelig frem at slike poster anses som uheldige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
revidert budsjett ikke skal brukes til omkamper med mindre ny informasjon
eller utvikling tilsier at justeringer bør finne sted. Disse
medlemmer viser til sitt forslag i statsbudsjettet for 2012,
hvor Fremskrittspartiet reduserte pressestøtten. Disse medlemmer anser
ikke at det er ny informasjon som tilsier at dette skal tas opp
som tema på nytt i revidert statsbudsjett.
Disse medlemmer mener at statens
oppgave med å legge til rette for en åpen og opplyst offentlig debatt
ikke oppfylles dersom en avis eller media blir helt eller delvis
avhengig av statlig støtte. Medias holdning til det offentlige vil
bli farget gjennom denne avhengigheten, og kritikk av bidragsyterne
kan utebli som en følge av subsidier.
Disse medlemmer mener at avisproduksjon skal
være selvfinansierende, men erkjenner at det vil kunne få konsekvenser
for aviser som er blitt avhengig av økonomisk støtte fra staten
dersom all støtte ble fjernet umiddelbart. Derfor vil disse
medlemmer gradvis redusere overføringene til produksjonstilskudd
og på sikt fjerne disse. Reduksjon for 2012 gjøres i hovedsak på
riksdekkende såkalte «meningsbærende aviser», som det forventes
kan øke inntjeningen eller redusere kostnadene sine. Den gjenstående delen
av produksjonsstøtten skal inntil videre i hovedsak sikre videre
drift av nr. 2- og nr. 3-aviser.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt forslag i statsbudsjettet for 2012 hvor Høyre reduserte
pressestøtten og følger opp dette i revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
335 | | Pressestøtte | |
| 71 | Produksjonstilskudd, nedsettes med | 50 000 000 |
| | fra kr 287 944 000
til kr 237 944 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre støtter ordningen
med produksjonstilskudd til aviser. Denne ordningen er viktig for
å opprettholde mangfoldet i presse-Norge. Dette medlem ønsker
imidlertid å innføre et tak i pressestøtten på 30 mill. kroner pr.
avis. Et slikt tak vil innebære en reduksjon i produksjonstilskuddet
på 10 mill. kroner. Et slikt tak vil ramme tre–fire aviser som i
dag mottar et uforholdsmessig stort produksjonstilskudd, blant annet
sett i sammenheng med antall abonnenter, men vil etter dette medlems syn
ikke føre til mindre mangfold i presse-Norge.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
335 | | Pressestøtte | |
| 71 | Produksjonstilskudd, nedsettes med | 10 000 000 |
| | fra kr 287 944 000
til kr 277 944 000» | |
I 2013 er det 150 år siden Edvard Munch ble født.
I den forbindelse samarbeider Nasjonalmuseet og Munch-museet om
jubileumsutstillinger med verk av kunstneren. Også andre norske
museer er involvert i arbeidet og vil trolig bli benyttet som utstillingsarenaer
i løpet av jubileumsåret. Kunstverkene som skal lånes ut mellom
institusjonene representerer store verdier. Det er viktig at det
legges til rette for gode rammebetingelser mellom institusjonene
og eierne som muliggjør utlånene til disse utstillingene.
Stortinget har i saldert budsjett 2012 samtykket
i at Kongen i 2012 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse
med større utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt
og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner. Denne
fullmakten gjelder kun utenlandske utstillinger. I forbindelse med Munch-jubileet
2013 er det behov for å inngå avtaler om forsikringsansvar for kunstverk
i norsk eie, og at slike avtaler inngås allerede i 2012.
Det foreslås at ovennevnte fullmakt utvides
til også å gjelde kunstverk i norsk eie, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII.3 under kapittel
22 Komiteens tilråding.
I Prop. 1 S (2011–2012) for Kulturdepartementet er
omtalen av hvilke utgifter bevilgningen under denne posten skal
dekke ved en feil ikke kommet med.
Bevilgningen under kap. 320 post 1 skal dekke lønns-
og driftsutgifter for Norsk kulturråd, inkludert sekretariatsfunksjonene,
samt en del kostnader knyttet til utredninger, kulturstatistikk
og andre oppgaver i departementets regi.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regjeringen har lagt fram en stortingsmelding om
kultur, inkludering og deltaking i kulturlivet. Under kap. 320 Allmenne
kulturformål, post 78 Ymse faste tiltak er det bevilget 5,5 mill.
kroner til oppfølging av meldingen. Kulturdepartementet legger opp
til at midlene fordeles på følgende måte:
1 mill. kroner til
en aspirantordning for kunstinstitusjoner. Ordningen skal være underlagt Norsk
kulturråd.
0,5 mill. kroner til et treårig forsøks-
og utvik-lingsprosjekt for publikumsutvikling i utvalgte institusjoner.
Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Norsk teater- og orkesterforening, Norsk
publikumsutvikling og Norsk kulturråd.
2 mill. kroner til en ordning med elevbesøk
i utvalgte institusjoner. Ordningen gjennomføres i samarbeid Norsk
teater- og orkesterforening.
0,5 mill. kroner til Rådet for folkemusikk
og folkedans for å utvikle større kulturelt mangfold innen norsk
dans.
0,5 mill. kroner til tegnspråkteater i
regi av Teater Manu.
1 mill. kroner til en ordning for utvikling
av amatørteater som inkluderingsarena i regi av Norsk teaterråd.
Komiteen tar dette
til etterretning.