Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Thor Lillehovde, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Torbjørn Røe Isaksen
og Bente Stein Mathisen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag 43 S
(2011–2012) fra representantene Robert Eriksson, Per Arne Olsen
og Laila Reiertsen, der forslagsstillerne ønsker at Stortinget skal
be regjeringen legge frem forslag om endring i lov 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd, slik at pasienter med alvorlige diagnoser
får adgang til en utvidet og fleksibel sykelønnsordning.
Komiteens flertall,
alle unntatt med-lemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til arbeidsministerens
svar til komiteen av 3. februar 2012, statsrådens svar på spørsmål
fra saksordfører av 17. februar 2012, komitéhøringen 1. mars 2012,
samt e-post fra NHO av 15. mars 2012 og LO av 22. mars 2012.
Flertallet har merket seg at
forslagsstillerne ønsker en utvidelse av sykepengeperioden med inntil
14 uker for personer med alvorlige diagnoser, når det er klart at
behandlingen ikke er fullført og at en slik fullført behandling
vil gi pasienten bedre muligheter til å bli frisk og vende tilbake
til en yrkesaktiv tilværelse eller et normalt liv.
Flertallet har forståelse for
at pasienter med alvorlige diagnoser, eksempelvis kreftsyke, kan føle
seg utsatt og i en vanskelig økonomisk situasjon når sykepengeperioden
løper ut mens de fortsatt er under behandling. Flertallet mener imidlertid
at ytelsene i arbeidsavklaringsordningen også gir god kompensasjon
for tapt arbeidsinntekt og viser videre til at NHO mener det er,
sitat:
«… en problemstilling at mange blir gående sykemeldt
i ett år fordi de kommer bedre ut økonomisk, enn å gå over på andre
ordninger som kanskje kunne være mer riktig.»
Flertallet har videre merket
seg at Kreftforeningen under komiteens høring 1. mars 2012 opplyste
at det årlig er anslagsvis 50 000 personer som «bruker opp» sykepengeperioden
på 52 uker og antar at de som pr. definisjon har en sykemelding
som går ut over sykepengeperioden, er gjenstand for en eller annen
form for behandling.
Flertallet viser i den forbindelse
til statsrådens svarbrev til komiteen av 3. februar 2012 der det heter,
sitat:
«Jeg er svært skeptisk til om dette forslaget lar seg
administrere av Arbeids- og velferdsetaten på en måte som framstår
som rimelig og rettferdig. Det er et betydelig rom for skjønn knyttet definisjonen
av hvilke diagnoser som er tilstrekkelig alvorlige til å omfattes
av unntaket, noe som kan bidra til betydelig forskjellsbehandling. For
å unngå dette, må en ha en opplisting av diagnoser som skal omfattes
av unntaket, og en vil helt åpenbart da komme opp i vanskelige grensetilfeller
knyttet til diagnoser som er innenfor eller utenfor denne listen.
Videre er det en rekke diagnoser som ikke nødvendigvis vil regnes som
alvorlige (livstruende), men der det likevel kan ta mer enn ett
år før vedkommende er i stand til å komme tilbake til arbeid. Disse
vil heller ikke omfattes av forslaget, slik jeg forstår det. I tillegg
vil det være et minst like stort rom for skjønn knyttet til vurderingen
av om behandlingen med rimelighet kan forventes å føre til at de kommer
tilbake i arbeid og/eller til et normalt liv. Det er mange alvorlige
diagnoser som man aldri kan regne med å bli frisk av, og jeg antar
at forslaget er ment å innebære at disse ikke skal få rett til forlenget
sykepengeperiode. Det vil ofte også være vanskelig/umulig å forutsi
om behandlingen fører til friskmelding eller bare vil være livsforlengende.
I sistnevnte tilfelle oppfatter jeg at sykepengeperioden etter forslaget
i utgangspunktet ikke skal forlenges. Arbeids- og velferdsetaten
vil uansett neppe ha nødvendig kompetanse til å avgjøre hva som
er en relevant medisinsk vurdering i det enkelte tilfelle, noe som
kan føre til betydelig forskjellsbehandling.»
Flertallet deler disse betraktningene.
Flertallet er av den oppfatning
at den norske sykelønnsordningen, som gir full lønn under sykdom
i 52 uker, er svært god – også sett i internasjonal sammenheng. Flertallet vil
verne om ordningen som et svært viktig velferdsgode.
Flertallet minner imidlertid
om at Stortinget ved flere anledninger har vært opptatt av tiltak for
å begrense utgiftene til sykelønnsordningen uten å svekke selve
ordningen. Støtten til IA-avtalen mellom partene i arbeidslivet
og myndighetene er et uttrykk for dette. Det foreliggende representantforslaget
virker i motsatt retning.
Flertallet beklager Fremskrittspartiets
beskyldninger og usanne påstander overfor komiteens flertall. Ingen
har på noe tidspunkt forsøkt å fremstille kreftpasienter eller andre
med livstruende sykdommer som misbrukere av sykepengeordningen
Flertallet viser videre til at
det ikke er mulig å foreta en rettferdig avgrensing av en utvidet
ordning med hensyn til diagnoser, alvorlighetsgrad og prognose.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
forbauset over den negative holdningen til pasienter med alvorlige
diagnoser som fremkommer i komiteens merknader. Når komiteens flertall
peker på NHOs uttalelse om at mange blir gående på sykepenger fordi
de kommer bedre ut økonomisk enn ved å gå over til andre ordninger
som kanskje kunne være mer riktig, gir dette disse medlemmer inntrykk
av at komiteens flertall anser mange kreftpasienter, og andre med
alvorlige, kanskje livstruende, diagnoser, som misbrukere av sykepengeordningen. Disse
medlemmer tar avstand fra en slik holdning.
Disse medlemmer er enige i at
Norge har en svært god sykelønnsordning og ønsker å opprettholde
denne. Hensikten med sykelønnsordninger må, slik disse medlemmer ser
det, være å sørge for at pasienter som er for syke til å være i
arbeid, og som gjennom behandling kan bringes tilbake til arbeidslivet
og aktiv innsats, slipper å få sin økonomiske situa-sjon dramatisk endret
i en midlertidig helsesituasjon. Enkelte grupper alvorlige syke
pasienter, som har mulighet til å bli rehabilitert hvis helsefaglig
anbefalt behandling blir gjennomført, må av og til regne med at
selve behandlingen kan vare i mer enn 52 uker. Å måtte vende tilbake
til jobb og ikke kunne gjennomføre nødvendig behandlingsopplegg
av hensyn til sin økonomiske situasjon, og mulighet til å opprettholde
familiens eksistensgrunnlag, er ikke verdig i et velferdssamfunn
som Norge, slik disse medlemmer ser det. Disse
medlemmer mener dette kan være i strid med selve intensjonen
i sykelønnsordningen.
Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev
til komiteen av 3. februar 2012 der det gis uttrykk for skepsis
overfor avgrensing av skjønnet som eventuelt må knyttes til definisjonen
av hvilke diagnoser som er tilstrekkelig alvorlige til å omfattes
av det foreslåtte unntaket. Som det fremgår av representantforslaget,
skal unntaket gjelde diagnoser der det er foreskrevet fortsatt behandling
som kan bidra til å føre pasienten tilbake til en aktiv tilværelse
i jobb med mulighet for selvforsørgelse. Disse medlemmer mener
den medisinske vurderingen av nødvendig behandling og forventet
resultat må legges til grunn og at dette ikke bør skape større problemer
for Nav enn andre medisinske vurderinger. Det bør, etter disse
medlemmers mening, ikke være Navs oppgave å foreta den medisinske
vurderingen, men basere sine vedtak på medisinsk faglige vurderinger
foretatt av kompetent medisinsk personell.
Disse medlemmer er, i likhet
med komiteen for øvrig, innstilt på å begrense utgiftene til sykepenger.
Som Fremskrittspartiets medlemmer har gitt uttrykk for ved mange
tidligere anledninger, og årlig fremmet forslag om i budsjettsammenheng,
finnes det mange områder og tiltak som kan føre til nedgang i utgiftene
til sykepenger. Dette gjelder, slik disse medlemmer ser
det, særlig full utnyttelse av kapasiteten i helsevesenet, fjerning
av køer og ventelister til behandling, raskere adgang til rehabilitering
og individuell vurdering med tiltak som kan bringe den enkelte bruker
tilbake til arbeidsplassen. Å legge «sten til byrden» for pasienter
med alvorlige diagnoser som har en mulighet til å bli rehabilitert,
ved å påføre dem en ødelagt økonomisk situasjon, er ikke en verdig
løsning etter disse medlemmers syn.
Disse medlemmer vil presisere
at de ikke ønsker en generelt utvidet rett til sykepenger, men en
begrenset mulighet til å innvilge inntil 14 ukers utvidelse av sykepengeperioden
når det er klart at behandlingen ikke er fullført og at fullført
behandling vil gi pasienten bedre muligheter til å bli frisk og
vende tilbake til en yrkesaktiv tilværelse eller et normalt liv.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
en endring i lov om folketrygd, som gir pasienter med alvorlige
diagnoser og en mulighet til å vende tilbake til yrkesaktivitet
eller en normal tilværelse dersom nødvendig behandling fullføres,
rett til en utvidet sykepengeperiode med inntil 14 uker.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til
at statsråden i sitt svarbrev av 3. februar 2012 avviser innføringen
av en tidskontoordning. Her heter det, sitat:
«En ordning hvor varigheten på sykepenger avhenger
av sykmeldingsgrad, vil for eksempel kunne utformes slik at maksimal
sykepengeperiode er proporsjonal med graderingen av sykepengene.
Mange har imidlertid flere kortere sykmeldingsperio-der med ulik
sykmeldingsgrad, og det er i tillegg en del som har ulik sykmeldingsgrad
innenfor en sammenhengende sykmeldingsperiode. Det vil som en konsekvens av
dette være komplisert å til enhver tid holde oversikt over hvor
lang den enkeltes gjenværende sykepengeperioden er, både for Arbeids-
og velferdsetaten og for den enkelte sykmeldte. I praksis vil det
kunne føre til at mange mister oversikten over hvor lenge han eller
hun har rett til sykepenger. En tidskontoordning vil følgelig bli
svært krevende å administrere, og det blir en ordning som krever mye
også av den enkelte sykmeldte. Dersom forslagsstillerne har ment
at en slik ordning kun skal gjelde for personer med alvorlige diagnoser, vil
det øke den administrative kompleksiteten ytterligere.»
Flertallet er enig i dette og
føyer til at dette ikke bare er komplisert for myndighetene og den enkelte,
men også for arbeidsgiverne som i enda større grad blir prisgitt
sykefraværets uforutsigbarhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Kreftforeningens høringsinnspill til arbeids- og sosialkomiteen
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2012 der det
ble tatt til orde for å utrede en tidskontoordning for personer
med alvorlige kreftdiagnoser, som vil gi adgang til mer fleksibel
bruk av sykepengeordningen. Disse medlemmer anser
at en tidskontoordning kanskje kan gi den nødvendige fleksibilitet,
og bedre muligheter for enkelte kreftpasienter, til å prøve seg i
jobb i kortere perioder uten å miste retten til sykepenger. En slik
ordning kan, etter disse medlemmers mening, bidra
til raskere rehabilitering og mindre behov for ytelser fra Nav.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme forslag
om å be regjeringen utrede en ordning med tidskonto i tråd med Kreftforeningens
høringsinnspill og legge saken frem for Stortinget i løpet av 2012.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en ordning med
tidskonto for sykepenger for kreftpasienter i tråd med Kreftforeningens
høringsuttalelse høsten 2011 til statsbudsjettet for 2012, og legge saken
frem for Stortinget i løpet av 2012.»
Komiteen viser til
at forslagsstillerne ønsker en ordning der den enkelte skal ha mulighet
til å ta ut sykepenger uten å måtte vente i 26 uker dersom sykdommen
på nytt gjør det umulig å være i jobb.
Komiteens flertall,
alle unntatt med-lemmene fra Fremskrittspartiet, oppfatter at et slikt
unntak vil kunne føre til at de som har et kortvarig arbeidsforhold
mellom to sykeperioder, gis en tilnærmet ubegrenset rett til sykepenger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at komiteen mener at pasien-ter med alvorlige diagnoser, som
har et kortvarig arbeidsforhold mellom to sykeperioder, gis en tilnærmet
ubegrenset rett til sykepenger dersom det innføres en praksis i
tråd med innholdet i Representantforslag 43 S (2011–2012).
Disse medlemmer vil minne om
at forslaget kun omfatter pasienter med kreftdiagnoser, og enkelte
andre alvorlige diagnoser, som krever en leng-re behandlingstid
enn 52 uker. Det er bekymringsfullt, slik disse medlemmer ser det,
at det legges for dagen engstelse for at syke personer vil utnytte
systemet på en slik måte. Representantforslaget gjelder alvorlig
syke personer som ikke har noe høyere ønske enn å bli frisk så raskt
som overhodet mulig, etter disse medlemmers mening.