EØS-komiteen vedtok 1. juli 2011 å endre vedlegg
IX til EØS-avtalen til å omfatte europaparlaments- og rådsdirektiv
2009/138/EF av 25. november 2009 om adgang til å starte og utøve
forsikrings- og gjenforsikringsvirksomhet (Solvens II-direktivet).
Solvens II-direktivet opphever rådsdirektiv 64/225/EØF, 73/239/EØF, 73/240/EØF,
76/580/EØF, 78/473/EØF, 84/641/EØF, 87/344/EØF, 88/357/EØF og 92/49/EØF og
europaparlaments- og rådsdirektiv 98/78/EF, 2001/17/EF, 2002/83/EF
og 2005/68/EF, som alle er innlemmet i EØS-avtalen. Solvens II-direktivet
vil medføre vesentlige endringer i rammebetingelsene for norske
forsikringsselskap.
Ettersom gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning
i norsk rett krever lovendring, er Stortingets samtykke til godkjennelse
av EØS-komiteens beslutning nødvendig i samsvar med Grunnloven § 26
annet ledd.
Beslutningen i EØS-komiteen og direktiv 2009/138/EF
i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/138/EF (Solvens
II-direktivet) ble vedtatt 25. november 2009. Direktivet er basert
på et forslag som ble fremmet av Europakommisjonen for Rådet og Parlamentet
10. juli 2007. I motsetning til tidligere forsikringsdirektiv er
Solvens II-direktivet i hovedsak et fullharmoniseringsdirektiv.
Fullharmonisering innebærer at medlemsstatene verken kan innføre
strengere eller lempeligere krav til selskapene enn det som følger
av direktivet.
Direktivet er et såkalt rammedirektiv som trekker
opp hovedprinsippene for reguleringen av forsik-rings- og gjenforsikringsvirksomhet.
Mer utfyllende regler, kalt gjennomføringstiltak, skal utarbeides
og vedtas av Kommisjonen.
Formålet med Solvens II-direktivet er at europeiske
forsikrings- og gjenforsikringsselskaper skal underlegges krav til
tekniske avsetninger og solvens (kapital) som bedre reflekterer
risikoen i selskapene enn det som følger av dagens regler (Solvens
I-regelverket). Det nye regelverket er organisert i tre pilarer
på tilsvarende måte som Basel II-regelverket (bl.a. direktiv 2006/48/EF) for
kredittinstitusjoner og verdipapirforetak. Pilar 1 inneholder kvantitative
bestemmelser for beregning av solvenskrav, herunder bestemmelser
om verdivurdering av eiendeler og forsikringstekniske avsetninger.
Pilar 2 inneholder kvalitative bestemmelser for risikostyring og
internkontroll, tilsynsmessig overvåkning og kontroll, samt nærmere
hjemler for tilsynsmyndighetene for å fastsette høyere solvenskrav
for enkeltinstitusjoner. Pilar 3 består bl.a. av regler om opplysningsplikt
overfor offentligheten og rapporteringsplikt overfor tilsynsmyndighetene.
I tillegg til de materielle endringene i det
europeiske solvensregelverket for forsikrings- og gjenforsikringsselskaper,
innebærer Solvens II-direktivet at flere gjeldende direktiv på forsikringsområdet
slås sammen i ett direktiv. Ved ikrafttredelsen av direktiv 2009/138/EF
oppheves rådsdirektiv 64/225/EØF, 73/239/EØF, 73/240/EØF, 76/580/EØF,
78/473/EØF, 84/641/EØF, 87/344/EØF, 88/357/EØF og 92/49/EØF og europaparlaments-
og rådsdirektiv 98/78/EF, 2001/17/EF, 2002/83/EF og 2005/68/EF.
Europakommisjonen la 19. januar 2011 frem et forslag
til europaparlaments- og rådsdirektiv, omtalt som Omnibus II-direktivet,
om endringer i bl.a. direktiv 2009/138/EF (Solvens II-direktivet).
Forslaget til Omnibus II-direktiv er til behandling i Rådet og Parlamentet.
Etter Kommisjonens forslag skal de nye bestemmelsene om solvenskrav
mv. i direktiv 2009/138/EF (Solvens II-direktivet) tre i kraft 1. januar
2013, og ikke 1. november 2012 som det står i Solvens II-direktivet,
og Kommisjonen får vide fullmakter til å fastsette overgangsregler.
Omnibus II-direktivet vil trolig bli vedtatt av Rådet og Parlamentet
i første del av 2012. Forhandlingene så langt tyder på at Kommisjonens
foreslåtte fullmakter vil bli betydelig moderert i det endelige
direktivet, og at det også bl.a. kommer en generell utsettelse av
ikrafttredelsestidspunktet for sentrale deler av regelverket til 1. januar
2014. Omnibus II-direktivet vil trolig innebære at fristen for å
gjennomføre Solvens II-direktivet i nasjonalt regelverk blir 1. januar 2013,
og at enkelte deler av regelverket vil tre i kraft i 2013, bl.a.
direktivbestemmelser om godkjenning av interne modeller for beregning
av solvenskapitalkravet.
Forslaget til Omnibus II-direktiv er EØS-relevant.
Departementet legger til grunn at direktivet innlemmes i EØS-avtalen
på vanlig måte, om nødvendig med forfatningsrettslig forbehold.
Kommisjonen startet arbeidet med gjennomføringstiltakene
til Solvens II-direktivet i 2009. Det er ventet at Kommisjonen vil
vedta gjennomføringstiltakene som en forordning i løpet av første
halvår 2012. Forordningen vil gjelde direkte i medlemslandene uten
mulighet for bearbeiding eller tilpasning til øvrig nasjonalt regelverk.
Gjennomføringstiltakene skal etter planen gjennomføres og tre i
kraft samtidig med rammedirektivet (direktiv 2009/138/EF), slik
at de enkelte bestemmelsene trer i kraft samtidig med de korresponderende
bestemmelsene i rammedirektivet.
Forordningen med gjennomføringstiltak til Solvens
II-direktivet vil trolig være EØS-relevant, og departementet legger
til grunn at forordningen dermed vil innlemmes i EØS-avtalen på vanlig
måte.
Gjennomføring av Solvens II vil medføre en del merarbeid
for Finanstilsynet, særlig i en overgangsperiode i 2012 og 2013,
som følge av de vesentlige endringer i reglene for forsikringsselskapene.
Det legges til grunn at Finanstilsynets merarbeid kan utføres innenfor
gjeldende budsjettrammer.
For forsikringsselskapene innebærer de nye reglene
bl.a. at eiendeler og forpliktelser skal vurderes til markedsverdi.
For norske livsforsikringsselskaper, som i dag diskonterer forpliktelser
med en fast beregningsrente, blir dette en vesentlig endring. Markedsverdien
på forsikringsforpliktelsene kan ikke observeres direkte, og vil
måtte beregnes bl.a. ved bruk av diskontering til en markedsrente.
Faller markedsrenten, vil nåverdien av forsikringsselskapenes forsikringsforpliktelse
(selskapenes gjeld) øke. Enkelte selskaper vil trolig ha behov for
mer kapital for å klare overgangen til de nye reglene. Innføring
av Solvens II-reglene vil også kreve betydelige endringer i selskapenes
systemer og kapitalforvaltning.
For redegjørelse for EØS-komiteens beslutning og
forholdet til norsk rett vises det til proposisjonen.
Regjeringen tilrår at Stortinget godkjenner beslutningen
i EØS-komiteen om endring i EØS-avtalen vedlegg IX ved innlemmelse
av europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/138/EF av 25. november
2009 om adgang til å starte og utøve forsikrings- og gjenforsikringsvirksomhet (Solvens
II).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Knut Storberget, Laila Thorsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Arve Kambe, Jan Tore Sanner og Eli Skoland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og
fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at EØS-komiteens
beslutning nr. 78/2011 av 1. juli 2011 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2009/138/EF av 25. november 2009 om adgang til å starte
og utøve forsikrings- og gjenforsikringsvirksomhet (Solvens II),
krever samtykke fra Stortinget på grunnlag av Grunnloven § 26 annet
ledd, jf. EØS-avtalen art. 103. Komiteen har forelagt
innstillingsutkastet for utenriks- og forsvarskomiteen, som opplyser
at den ikke har merknader til utkast til innstilling.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av
EØS-komiteens beslutning nr. 78/2011 av 1. juli 2011 om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2009/138/EF av 25. november 2009 om adgang
til å starte og utøve forsikrings- og gjenforsikringsvirksomhet
(Solvens II).
Oslo, i finanskomiteen, den 16. februar 2012
Torgeir Micaelsen |
Gerd Janne Kristoffersen |
leder |
ordfører |