I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
utrede hvilke konsekvenser en endring av ordlyden i § 11 c i lov 16. juni
1989 nr. 65 om yrkesskadeforsikring vil ha, fra «annen skade og
sykdom, dersom denne skyldes påvirkning fra skadelige stoffer eller
arbeidsprosesser» til «annen skade og sykdom, dersom denne skyldes
egenskaper ved arbeidet eller arbeidsstedet».
2. Stortinget ber regjeringen gjøre følgende
endringer i forskrift 11. mars 1997 nr. 220 om yrkessykdommer, klimasykdommer
og epidemiske sykdommer som skal likestilles med yrkesskade:
Ny nr. I bokstav J skal lyde:
Kulde- og frostskader påført arbeidstakere som er
yrkesskadedekket etter folketrygdloven § 13-8 (militærpersoner o.a.).»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev 5. mai 2011 om statsrådens vurdering
av forslaget. Statsrådens svarbrev av 19. mai 2011 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Kari Henriksen, Anette Trettebergstuen
og Heidi Ørnlo, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Laila Marie Reiertsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, Torbjørn Røe Isaksen
og Bente Stein Mathisen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, understreker viktigheten av ordninger
som sikrer økonomisk kompensasjon ved yrkesskade og yrkessykdommer. Komiteen viser
til justisministerens svarbrev til komiteen av 19. mai 2011 og har
registrert at regjeringen arbeider med å vurdere behovet for endringer
i regelverket for yrkesskader og yrkessykdommer.
Komiteen viser til NOU 2008:11
«Yrkessykdommer» der det blant annet er foreslått å endre dagens
yrkessykdomsliste. Komiteen viser til justisministerens
konklusjon, sitat:
«etter mitt syn vil det være uheldig å foreta enkeltstående
endringer i yrkesskadeforsikringsloven og yrkessykdomsforskriften
før utfallet av den bredere og helhetlige gjennomgang av yrkesskadelovgivningen
foreligger.»
Komiteen støtter dette og imøteser
både den helhetlige gjennomgangen og en nærmere vurdering av spørsmålet
om hvilke kuldeskader som skal kvalifisere som yrkesskade.
Komiteen mener at man ved gjennomgangen av
lovgivningen på dette området må vurdere hvordan skadene som omfattes
fremstår i et likestilingsperspektiv. Erfaringer kan tyde på at det
er en overvekt av menn som tilkjennes erstatning etter dagens regler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å ha en
god ordning for yrkesskadeerstatning. En slik ordning bør også ha
bred støtte hos partene i arbeidslivet. Disse medlemmer ser
at dagens ordning med to forskjellige regelsett kan være uheldig. Disse medlemmer mener
at det er behov for en grundig gjennomgang av gjeldende yrkessykdomsliste.
Både arbeidslivet og samfunnet har forandret seg betraktelig siden
siste gang Stortinget foretok en slik gjennomgang. Disse medlemmer påpeker
at det de senere årene har vært flere saker gjennom rettssystemet,
med krav om yrkesskadeerstatning for yrkessykdom som ikke faller
innunder listen. I mange av sakene har saksøker ikke fått medhold
til tross for at det kan påvises medisinsk at sykdommen skyldes
tidligere arbeidsforhold.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen for tiden arbeider med å følge opp høringen for et utdypet
forslag til ny organisatorisk modell og for NOU 2008:11 Yrkessykdommer,
men vil bemerke at arbeidet har tatt svært lang tid og uten at Stortinget
har blitt forelagt en helhetlig gjennomgang. Disse medlemmer vil
ikke støtte forslag til enkeltstående endringer på det nåværende
tidspunkt, men mener det er nødvendig med en helhetlig innfalsvinkel
og gjennomgang.
Disse medlemmer fremmer på den
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en helhetlig sak knyttet til organisatorisk modell for yrkesskader
og forslag til nye yrkessykdomsregler, og at en slik sak legges frem
innen april 2012.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterparitet,
foreslår at Representantforslag 138 S (2010–2011) vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en helhetlig sak knyttet til organisatorisk modell for yrkesskader
og forslag til nye yrkessykdomsregler, og at en slik sak legges frem
innen april 2012.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:138 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om endring av regelverket for yrkesskadeforsikring – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Arbeids- og sosialkomiteens brev
5. mai 2011, med anmodning om min vurdering av Representantforslag
138 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande
og Borghild Tenden om endring av regelverket for yrkesskadeforsikring.
Representantforslag 138 S (2010-2011) er todelt.
For det første fremmes det forslag om at Stortinget ber regjeringen
utrede endringer i § 11 første ledd bokstav c i lov 16. juni 1989
nr. 65 om yrkesskadeforsikring (yrkesskadeforsikringsloven). Yrkesskadeforsikringsloven
hører under Justisdepartementet.
For det andre fremmes det forslag om at Stortinget
ber regjeringen om å endre forskrift 11. mars 1997 nr. 220 om yrkessykdommer,
klimasykdommer og epidemiske sykdommer som skal likestilles med
yrkesskade (yrkessykdomsforskriften). Denne forskriften, som er
gitt med hjemmel i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
§ 13-4 første ledd, hører under Arbeidsdepartementet. Yrkessykdomsforskriften
er imidlertid gjort gjeldende for yrkesskadeforsikringsloven, jf.
dens § 11 første ledd bokstav b.
Bakgrunnen for representantforslaget synes å være
Høyesteretts dom 16. mars 2011, hvor kuldeskade ikke ble ansett
for å falle inn under yrkesskadeforsikringsloven § 11 første ledd
bokstav c. Høyesterett bemerker i sin avgjørelse at “hvis tilfeller
som det foreliggende skal omfattes av forsikringsdekningen, må det
skje ved en regelendring”, jf. domspremissene (51).
Det pågår allerede et arbeid med å gjennomgå yrkesskadelovgivningen
generelt, herunder yrkesskadeforsikringsloven, med sikte på å se nærmere
på regelverket samt organiseringen av systemet for yrkesskader og
yrkessykdommer. Arbeidet, som berører ansvarsområdene til henholdsvis
Justisdepartementet og Arbeidsdepartementet, pågår i regi av Arbeidsdepartementet.
I dag er den enkelte arbeidstaker sikret økonomisk
kompensasjon ved yrkesskader og yrkessykdommer dels gjennom folketrygden
og dels gjennom en lovpålagt yrkesskadeforsikring. Dagens ordning
har vært kritisert. Dette har dels bakgrunn i at ordningen reguleres
av ulike regelsett og forvaltes i to ulike organisatoriske løp, og
dels bakgrunn i uenighet om innholdet i de materielle reglene om
hva som gir rett til erstatning.
Regjeringen Stoltenberg I oppnevnte i 2001 et offentlig
utvalg for å vurdere hvordan yrkesskadesystemet bør organiseres
for å møte framtidens utfordringer. I Yrkesskadeutvalgets utredning
NOU 2004: 3 Arbeidsskadeforsikring, som ble avgitt 30. januar 2004,
ble det foreslått at dagens to lover slås sammen til én arbeidsskadeforsikringslov
i en ren forsikringsbasert ordning. Forslaget hadde imidlertid ikke
støtte fra verken arbeidsgiver- eller arbeidstakersiden. Regjeringen
har søkt å finne fram til en samlende løsning på organiseringsspørsmålet.
Arbeidsdepartementet sendte i mai 2007 på høring en skisse til mulig
omforent organisatorisk løsning, som innebærer at det opprettes
en uavhengig enhet (arbeidsskadeenhet) som skal behandle saker etter
en ny arbeidsskadeforsikringslov. Høringen viste at det var grunnlag
for å arbeide videre med en slik modell, men også at det var behov
for en utdyping.
Regjeringen nedsatte høsten 2007 et medisinsk ekspertutvalg
som fikk i mandat å utrede, vurdere og foreslå eventuelle endringer
i forskriften om sykdommer som kan godkjennes som yrkessykdom (yrkessykdomslisten).
Yrkessykdomsutvalget la den 24. juni 2008 frem utredningen NOU 2008:
11 Yrkessykdommer. Utredningen inneholder forslag til ny yrkessykdomsliste,
visse føringer når det gjelder utformingen av nye yrkessykdomsregler
samt organiseringen av behandlingen av yrkessykdomssaker. Kuldeskader
omfattes av dagens yrkessykdomsliste, men bare i forbindelse med kulde
og lav temperatur i ishavsstrøk, jf. dens § 2 A. I framlegget til
ny liste foreslås inkludert “[f]ølger av arbeid i ekstreme temperaturforhold”,
jf. punkt K.7.
I desember 2008 sendte Arbeidsdepartementet på
høring et utdypet forslag til ny organisatorisk modell og et forslag
til nye yrkessykdomsregler. NOU 2008: 11 Yrkessykdommer ble sendt
på høring parallelt. Det var ulike syn blant høringsinstansene,
blant annet i spørsmålet om organisering og ny yrkessykdomsliste.
Arbeidsdepartementet arbeider for tiden med oppfølgningen av høringen.
Representantforslaget synes å berøre sentrale deler
av det pågående arbeidet vedrørende den framtidige innretningen
av regelverket for yrkesskader og yrkessykdommer. Etter mitt syn vil
det være uheldig å foreta enkeltstående endringer i yrkesskadeforsikringsloven
og yrkessykdomsforskriften før utfallet av den bredere og helhetlige
gjennomgangen av yrkesskadelovgivningen foreligger. Jeg viser i denne
forbindelse til at forslaget til endring i ordlyden i yrkesskadeforsikringsloven
§ 11 første ledd bokstav c er meget vidt formulert. Den foreslåtte
endringen kan vise seg å være mer vidtrekkende enn tilsiktet. Det
synes derfor nærliggende å vurdere spørsmålet om kuldeskader skal
kvalifisere som yrkesskade og dekkes av ordningen med yrkesskadeforsikring
som ledd i den bredere vurderingen av dagens regler.
I forlengelse av dette nevner jeg at Forsvarsdepartementet
i brev 4. mai 2011 til Arbeidsdepartementet har bedt om at problematikken
omkring kuldeskader belyses i forbindelse med det pågående arbeidet
med en ny yrkesskadeordning. Forsvarsdepartementet har særskilt
anmodet om at kuldeskader vurderes som en aktuell framtidig listesykdom.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 27. oktober 2011
Robert Eriksson |
Geir Pollestad |
leder |
ordfører |