Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Rammeområde 19 – Tilfeldige utgifter og inntekter

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 5

Utgifter i hele kroner

Ymse utgifter

2309

Tilfeldige utgifter

11 254 575 000

1

Driftsutgifter

11 254 575 000

Sum utgifter rammeområde 19

11 254 575 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

5309

Tilfeldige inntekter

50 000 000

29

Ymse

50 000 000

Sum inntekter rammeområde 19

50 000 000

Netto rammeområde 19

11 204 575 000

I Prop. 1 S (2011–2012) Statsbudsjettet 2012 under programområde ymse utgifter foreslås det bevilget 11 350 mill. kroner, som i sin helhet er ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Foreslått beløp er redusert til 11 254 575 000 kroner i Prop. 1 S Tillegg 5. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger knyttet til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder til lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden og takstforhandlinger for privat-praktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer, og til uforutsette utgifter. Videre skal bevilgningen dekke utbetalingene til rettferdsvederlag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, og Senterpartiet, viser til at regjeringens forslag i Prop. 1 S Tillegg 5 (2011–2012) er satt 100 000 kroner for høyt. Flertallet foreslår derfor en reduksjon på 100 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at innsparingspotensialet i statlig forvaltning knyttet til bedre innkjøpsrutiner er betydelig. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen Bondevik II i sitt budsjett for 2006 foreslo å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen, og mener at dette kan utløse et betydelig innsparingspotensial.

Disse medlemmer foreslår å budsjettere med en samlet innsparing på 500 mill. kroner ved å innføre en ordning med momsnøytrale og bedre innkjøp i staten. En slik innsparing foreslås plassert under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser også til at Høyre i sitt alternative budsjett foreslår flere andre tiltak og reformer som kan lede til innsparinger for det offentlige. Foruten nøytral moms i staten kan særlig nevnes effektivisering i helseforetakene, bedre innkjøpsrutiner i staten og modernisert bygg- og eiendomsforvaltning. Disse medlemmer foreslår å budsjettere innsparingene, herunder tilfeldige utgifter.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Innst. 2 S (2011–2012) hvor dette medlem viser til behovet for en ny politikk for økt gjenbruk og standardisering i statlige IT-prosjekter. Dette medlem viser til at det trengs en tydelig og enhetlig styring av alle statlige IT-prosjekter ut fra disse prinsippene, der man henter lærdom fra hvordan store bedrifter driver IT-styring. Dette medlem anslår at dette ville gi innsparinger på om lag 200 mill. kroner i 2012.

Dette medlem viser til at Finansdepartementet forbindelse med budsjettbehandlingen skriver at departementet ikke har oversikt over den samlede bruken av private konsulenter i staten. Dette medlem mener at dette er en uholdbar situasjon, særlig når man tar hensyn til at alt tyder på at konsulentbruken har vokst betraktelig under den sittende regjeringen. Dette medlem mener at det er et betydelig innsparingspotensial i å redusere privat konsulentbruk, bl.a. i helseforetakene, og anslår dette til minst 400 mill. kroner for 2012.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Innst. 2 S (2011–2012) hvor det framgår at dette medlem foreslår å avvikle eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 135,4 mill. kroner gjennom omsetningsavgiften, nærmere omtalt under rammeområde 11 i denne innstilling. Dette medlem viser også til den noe underlige praksis om at jordbruksavtalen vært år gjøres opp ved hjelp av «ubrukte midler» i fjorårets avtale. Dette medlem mener det er en uryddig praksis og at «ubrukte midler» (stort sett som følge av færre bønder) bør tilfalle statskassen og at det teknisk kan plasseres under post 1 i kap. 2309.

Dette medlem viser i tillegg til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene i den offentlige forvaltningen, så også i forslaget for 2012. Effekten av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak av lønnsposter, er anslagsvis 1,5 mrd. kroner. På denne bakgrunn foreslår dette medlem en generell innsparingsfullmakt i statsbudsjettets driftsutgifter på 200 mill. kroner.

Dette medlem mener videre at innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at regjeringen Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen.

Dette medlem viser også til ulike rapporter som bl.a. viser at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner, dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene i Oslo. En forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten

Dette medlem legger derfor opp til et samlet innsparingspotensial på 500 mill. kroner ved å innføre en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten og bedre samordning mellom helseregionene, og viser til felles merknad mellom Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre om dette.

Dette medlem forslår på denne bakgrunn å redusere kap. 2309 med 895,4 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer videre følgende forslag:

«Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill. kroner på departementenes driftsbudsjetter (postene 1–29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med saldering av statsbudsjettet for 2012. Innsparingen foretas ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner til kap. 2309.»

I Prop. 1 S (2011–2012) Statsbudsjettet 2012 på kapittel 5309 Tilfeldige inntekter foreslås det bevilget 50 mill. kroner. Dette gjelder enkelte mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten eier. En rekke av disse eiendommene kan det åpenbart stille spørsmålstegn om hensiktsmessigheten av eierskapet til. I svar på spm. 169 i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 fra Venstre skriver også departementet at

«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det vil da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»

Dette medlem mener det må være både hensiktsmessig og fornuftig å selge flere av disse eiendommene i det åpne marked og legger til grunn at et slikt salg kan innbringe minst 200 mill. kroner i 2012. Teknisk foreslår dette medlem at en slik merinntekt budsjetteres under kap. 5309.29 Tilfeldige inntekter.

Tabellen angir kun fraksjonenes avvik fra regjeringens forslag:

Utgifter (i hele tusen kroner)

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2011-2012) med Tillegg 5

A, SV, Sp

FrP

H

KrF

V

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

11 254 575

-100

-500 100

-950 100

-1 100 000

-895 500

Sum utgifter

11 254 575

-100

-500 100

-950 100

-1 100 000

-895 500

Inntekter (i hele tusen kroner)

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2011-2012) med Tillegg 5

A, SV, Sp

FrP

H

KrF

V

5309

Tilfeldige inntekter

29

Ymse

50 000

+200 000

Sum inntekter

50 000

+200 000

Sum netto

11 204 575

-100

-500 100

-950 100

-1 100 000

-1 095 500