2. Rammeområde 18 – rammeoverføringer mv. til kommunesektoren

2.1 Regjeringens forslag fordelt på budsjettkapitler og poster i rammeområde 18

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Utgifter i hele kroner

Kommunal- og regionaldepartementet

571

Rammetilskudd til kommuner

110 562 092 000

21

Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet, kan overføres

13 764 000

60

Innbyggertilskudd

105 326 073 000

61

Distriktstilskudd Sør-Norge

360 789 000

62

Nord-Norge- og Namdalstilskudd

1 392 318 000

63

Småkommunetilskudd

895 028 000

64

Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64

2 111 000 000

66

Veksttilskudd

81 766 000

67

Storbytilskudd

381 354 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

27 617 621 000

60

Innbyggertilskudd

26 652 862 000

62

Nord-Norge-tilskudd

555 759 000

64

Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64

409 000 000

575

Ressurskrevende tjenester

5 350 218 000

60

Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning

5 350 218 000

Sum utgifter rammeområde 18

143 529 931 000

Netto rammeområde 18

143 529 931 000

2.2 Inntektssystemet for kommunesektoren

2.2.1 Sammendrag

I Prop. 1 S (2011–2012) Kommunal- og regionaldepartementet anslås kommunesektorens frie inntekter til om lag 285 mrd. kroner i 2012, og er inntekter som kommuner og fylkeskommuner kan disponere fritt, uten andre føringer fra staten enn gjeldende lover og regelverk. De frie inntektene består av rammetilskudd (48 pst.) og skatteinntekter (52 pst.), og utgjør sammen med momskompensasjonen om lag 80 pst. av kommunesektorens samlede inntekter.

Gjennom inntektssystemet fordeles rammetilskuddet til kommuner og til fylkeskommuner. Det overordnede formålet med utgiftsutjevningen og skatteutjevningen i inntektssystemet er å sikre utjevning av de økonomiske forutsetningene for å kunne gi et likeverdig tjenestetilbud over hele landet.

Fordelingen av rammetilskuddet gjennom inntektssystemet er presentert i særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2011–2012) Berekningsteknisk dokumentasjon til Prop. 1 S Grønt hefte (H-2265 N).

Gjennom utgiftsutjevningen i inntektssystemet skal kommunene i prinsippet fullt ut kompenseres for variasjoner i etterspørsel og kostnader ved tjenesteytingen som de selv ikke kan påvirke. Kostnadsnøkkelen er den mekanismen i inntektssystemet som i praksis sørger for dette, og som fordeler tilskudd til kommunene etter deres varierende behov. Gjennom kostnadsnøkkelen og et oppdatert sett med kriteriedata beregnes utgiftsbehovet for den enkelte kommune.

Rammetilskuddet til kommuner og fylkeskommuner blir utbetalt gjennom ti årlige terminbeløp.

Gjennom skatteutjevningen i inntektssystemet blir forskjeller i løpende skatteinntekter delvis utjevnet. Det inntektsutjevnende trekket/tilskuddet fordeles i hvert av de ti terminbeløpene, etter hvert som skatteinngangen foreligger.

Om de enkelte tilskuddene som blir fordelt gjennom inntektssystemet

Det samlede rammetilskuddet til kommunene for 2012 blir bevilget over åtte ulike poster på kap. 571 i statsbudsjettet:

  • post 21 Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet

  • post 60 Innbyggertilskudd

  • post 61 Distriktstilskudd Sør-Norge

  • post 62 Nord-Norge og Namdalstilskudd

  • post 63 Småkommunetilskudd

  • post 64 Skjønnstilskudd

  • post 66 Veksttilskudd

  • post 67 Storbytilskudd

Det samlede rammetilskuddet til fylkeskommunene for 2012 blir bevilget over tre ulike poster på kap. 572 i statsbudsjettet:

  • post 60 Innbyggertilskudd

  • post 62 Nord-Norge-tilskudd

  • post 64 Skjønnstilskudd

Det vises til Kommunal- og regionaldepartementets budsjettproposisjon, programkategori 13.70, for nærmere omtale av inntektssystemet og de ulike postene. I sammendragene nedenfor blir kun regjeringens budsjettforslag 2012 gjengitt.

2.2.2 Komiteens merknader

Komiteen tar redegjørelsen til orientering.

2.3 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner

2.3.1 Post 21 Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet, kan overføres

2.3.1.1 Sammendrag

Regjeringen foreslår en bevilgning på 13,8 mill. kroner. Dette er en økning på 5 mill. kroner i forhold til 2011. 3 mill. kroner av økningen er finansiert ved et trekk i innbyggertilskuddet for kommunene (kap. 571 post 60), mens 2 mill. kroner er overført fra kap. 571 post 64 for å dekke sekretariatsutgifter for programmet Saman om ein betre kommune.

2.3.1.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.3.2 Post 60 Innbyggertilskudd

2.3.2.1 Sammendrag

Regjeringen foreslår at 105,3 mrd. kroner bevilges over post 60 Innbyggertilskudd i 2012.

2.3.2.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å bevilge 100 319 073 000 kroner på post 60. Disse medlemmer legger til grunn at det foretas et uttrekk på 5,007 mrd. kroner som tilbakeføres spesialisthelsetjenesten, som følge av foreslått reversering av samhandlingsreformen.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknader under rammeområde 18 i Innst. 2 S (2011–2012). Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å bevilge kr 88 822 873 000 på post 60, dette er en reduksjon på kr 16 503 200 000 i forhold til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Innst. 2 S (2011–2012) hvor dette medlem tar til orde for at kommunene får økte overføringer for å kunne gjennomføre garantien for en verdig eldreomsorg og samhandlingsreformen. Dette medlem øker derfor bevilgningen med 750 mill. kroner for å sikre eldre en mer verdig eldreomsorg og gi kommunene mulighet til å styrke det forebyggende helsearbeidet.

Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis handlingsplan mot fattigdom, hvor økte sosialhjelpsatser er ett av flere tiltak. Dette medlem har lagt inn i kommunerammen i sitt budsjettforslag midler til å kunne øke sosialhjelpsatsene med 5 pst. Dette medlem viser også til forslaget omtalt i Innst. 2 S (2011–2012) om å innføre aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere etter modell fra Åmli kommune, som dette medlem anslår vil redusere kommunenes sosialhjelpsutbetalinger med minst 100 mill. kroner.

Dette medlem er videre opptatt av å styrke Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA), og foreslår å øke kommunerammen med 150 mill. kroner for dette formålet.

Dette medlem er uenig i at tilskuddet til samlivsprogrammet Godt samliv! innlemmes i kommunerammen, og foreslår at dette reverseres. Samlet sett vil kommunenes inntekter ikke påvirkes av denne omposteringen.

Dette medlem går dessuten imot forslaget fra regjeringen om 8 timer gratis SFO per uke, samt forslaget om økning av timetallet med 1 uketime. Dette medlem vil reversere tidligere vedtak om timetallsøkning på 5 ekstra timer i småskoletrinnet. Dette medlem vil også avvikle ordningen med gratis frukt i skolen fra høsten 2012. De ressurser som dette vil frigjøre i skolen, vil dette medlem benytte til å øke lærertettheten, styrke etter- og videreutdanningen for lærere samt øke bevilgningene til utviklingstiltak i skolen.

Dette medlem viser til slutt til forslaget omtalt i Innst. 2 S (2011–2012) om økt kontantstøtte for ettåringer og videreføring av kontantstøtte for toåringer, som medfører et redusert bevilgningsbehov til barnehager tilsvarende om lag 390 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Innst. 2 S (2011–2012) hvor det framgår at dette medlem foreslår en omprioritering fra økt timetall (3 timer 2009–2010) og gratis leksehjelp i grunnskolen til en gjennomført satsing på bedre og flere lærere. Dette medlem er ikke nødvendigvis prinsipielt imot å utvide timetallet eller det som framstår som en noe uklar leksehjelpsordning i grunnskolen, men mener det blir en helt feil prioritering når vi mangler kvalifiserte lærere. Etter dette medlems mening er mangelen på lærere den største utfordringen norsk skole står overfor i årene som kommer. Dette medlem savner en vilje fra regjeringens side til å ta dette spørsmålet tilstrekkelig på alvor.

Dette medlem viser i denne sammenheng til Dokument nr. 8:68 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 239 (2006–2007), om å utarbeide forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunn- og videregående skole. Ovennevnte representantforslag henviser til at halvparten av lærerne i videregående skole er over 50 år, mens det i grunnskolen er 37 pst. i samme aldersgruppe. Samtidig vises det til at gjennomsnittsalderen for ansatte i den videregående skolen er 49 år. I løpet av en tiårsperiode vil man derfor trolig måtte erstatte et ikke ubetydelig antall lærere i den videregående skolen. Tilsvarende gjelder også for grunnskolen. Parallelt med dette øker antallet elever. Dette medlem foreslår derfor å bruke 550 mill. kroner til å styrke videreutdanning og rekruttering av lærere, og om lag 300 mill. kroner på øvrige tiltak i grunn- og videregående skole, heller enn å bruke penger på å utvide timetallet i grunnskolen. Det vises til nærmere omtale av disse forslagene under rammeområde 16 i denne innstilling.

Ved siden av den kommende lærermangelen er frafall den største utfordringen norsk skole står overfor. Dette medlem viser i denne forbindelse til Representantforslag 4 S (2009–2010) om forsterket innsats mot frafall i skolen. I tråd med representantforslaget foreslår dette medlem flere konkrete tiltak i statsbudsjettet for kommende år som vil bidra til en forsterket innsats mot frafall.

Dette medlem viser til at det er et behov for flere spesialpedagoger i norsk skole, og at det synes hensiktsmessig at spesialpedagogene arbeider så tett på elevene og skolene som mulig. Det fordrer større spesialpedagogtetthet. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 50 mill. kroner over kommunerammen til flere spesialpedagoger i kommunene f.o.m. høsten 2012, noe som vil kunne finansiere ca. 200 flere spesialpedagoger gitt en kostnad på 750 000 kroner per spesialpedagog.

Med hensyn til å øke barn og unges fysiske aktivitet foreslår dette medlem i stedet å bevilge til sammen 50 mill. kroner til ulike frilufstiltak – bl.a. i regi av frivillige organisasjoner – ut over regjeringens forslag, jf. forslag under rammeområde 13.

Dette medlem går videre imot regjeringens opplegg for gratis frukt og grønt i skolen, jf. bl.a. Venstres merknader i Innst. S. nr. 230 (2006–2007), og vil avvikle dagens ordning f.o.m. høsten 2012. Dette medlem mener at det vil være mye mer målrettet og hensiktsmessig å foreta en omlegging av mva.-systemet ved å innføre full merverdiavgift på brus og sterkt sukkerholdige drikkevarer, og samtidig innføre null mva.-sats for frukt og grønt, jf. omtale under rammeområde 22. Dette vil gagne hele befolkningen, også elevene, og er et viktig helse- og forbrukerpolitisk grep. Dette medlem viser videre til at mange kommuner heller ikke ønsker den lovpålagte ordningen om frukt og grønt i skolen.

Dette medlem viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetatens regionskontorer til den kommunale barnevernstjenesten (Representantforslag 16 S (2009–2010)). I forslaget vises det til en Fafo-rapport (rapport 2009:41) hvor det kommer fram at det kommunale og statlige barnevernet har store samarbeidsproblemer og at Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) er i ferd med å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon som ikke på langt nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna får hjelpen de bør og har krav på. Dette medlem er bekymret over at barnevernet i dag ikke klarer å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Dette medlem mener kommunene må få et helhetlig ansvar for barnevernet og er av den oppfatning at nedleggelse og overføring av Bufetats oppgaver regionalt er noe som nå må vurderes. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å kutte 100 mill. kroner i det statlige, regionale barnevernet og omfordele midlene til det kommunale barnevernet.

Dette medlem viser til at Venstres liberale ideologi tar utgangspunkt i det enkelte mennesket. Alle skal ha frihet til å bruke sine evner til beste for seg selv og samfunnet – men like selvsagt er det at de som virkelig trenger samfunnets hjelp til å leve et verdig liv, skal få det. Frie samfunn har gode fellesskapsinstitusjoner og et sosialt sikkerhetsnett for alle. Dette medlem ønsker derfor en stat som bekjemper sosial urettferdighet. Fattigdom rammer enkeltmennesker – ofte uventet og tilfeldig, og av sammensatte årsaker. En del mennesker er varig ute av stand til å skaffe seg en inntekt de kan leve av. De skal ha et støttenivå som gir mulighet til et verdig liv. Støtteordninger som er avgjørende for barns livsvilkår, skal være rause. Dette medlems førsteprioritet vil være å bekjempe fattigdom og helseproblemer hos barn og barnefamilier. For vi starter ikke med blanke ark og like muligheter når vi kommer til verden, og ingen velger sin barndom.

Det er i dag store forskjeller fra kommune til kommune når det gjelder satsene for sosialhjelp og hvorvidt kontantstøtte og barnetrygd regnes inn i inntektsgrunnlaget. Paradokset er at forskning viser at lave sosialhjelpsatser gir flere langtidsbrukere, mens høye sosialhjelpsatser får folk videre i livet.

Dette medlem vil derfor innføre en nasjonal minstenorm for sosialhjelp til livsopphold (ekskl. boutgifter) som prisjusteres hvert år. Denne normen må minimum tilsvare Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) sin forskningsbaserte standard for et nøkternt livsopphold. Kontantstøtte og barnetrygd og barns eventuelle inntekter skal holdes utenfor denne minstenormen.

Dette medlem er også åpen for å se på om kriteriene for sosialhjelpssatsene er i tråd med de faktiske behov barn og unge opplever for å kunne bli inkludert i sosiale fellesskap på lik linje med andre. Dette medlem foreslår derfor en økt bevilgning på 760 mill. kroner som et ledd i en opptrapping for å innføre en nasjonal minstenorm for sosialhjelp med virkning fra 1. januar 2012, eller tilsvarende en økning på 20 pst. Med Venstres forslag vil en enslig sosialhjelpsmottaker få ca. 1 075 kroner mer per måned, en enslig med ett barn vil få ca. 1 620 kroner mer per måned, ektepar/samboere vil få ca. 1 785 kroner mer per måned og par med to barn vil få om lag 2 875 kroner mer per måned.

Dette medlem viser til at flere barnehager sliter med å rekruttere personell og med å opprettholde en forsvarlig kvalitet på tilbudet. Dette medlem er enig i at det må være moderate priser for oppholdsbetaling i barnehager, men mener at plass til alle, god kvalitet, økt økonomisk likebehandling mellom private og kommunale barnehager og inntektsgradert foreldrebetaling må prioriteres foran lavere pris for alle.

Dette medlem foreslår derfor at oppholdsbetalingen i barnehager i budsjettforslaget for 2012 justeres i tråd med den generelle prisveksten. Dette medlem viser til at regjeringen foretok en slik prisjustering i statsbudsjettet for 2007. Prisen for oppholdsbetaling vil dermed økes med 70 kroner per måned i 2012. En slik justering av oppholdsbetalingen vil føre til en netto innsparing for staten på ca. 233,7 mill. kroner, gitt at det forventes å måtte øke bevilgningene til kontantstøtte med ca. 7 mill. kroner som en følge av prisjusteringen. Dette medlem ønsker heller å omprioritere denne summen til blant annet å foreta et nødvendig løft for kompetanseutvikling og rekruttering av personell i barnehager, til barnehageforskning og til inntektsgradert foreldrebetaling.

Dette medlem mener at innføringen av makspris for oppholdsbetaling i barnehager har flere uheldige sider, særlig fordi dette grepet faktisk har ført til at flere lavinntektsfamilier har fått økte utgifter til barnehageplass. Mens kommunene har redusert de høyeste barnehagesatsene ganske kraftig, har flere av dem satt opp satsene for familier med de laveste inntektene. Færre kommuner enn tidligere graderer nå betalingen ut ifra foreldrenes inntekt. Dette medlem viser til at inntektsgradert foreldrebetaling gir god fordelingsvirkning, og dermed er et viktig grep for å bekjempe fattigdom. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 150 mill. kroner til inntektsgradert foreldrebetaling i barnehager.

Dette medlem vil understreke sin motstand mot den svært urettferdige praksisen knyttet til at barns fødselstidspunkt på året skal avgjøre hvorvidt vedkommende får rett til plass i barnehage eller ikke. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 145 mill. kroner til 2 000 flere barnehageplasser, noe som vil muliggjøre at langt flere barn født etter 1. september får rett til barnehageplass.

Dette medlem mener det er viktig at kommunene får beholde deler av selskapsskatten lokalt. Det vil motivere kommunene til å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk, og med flere små og store bedrifter vil kommunene få høyere skattinntekter som kan brukes til lokal velferd. Den rød-grønne regjeringen har fratatt kommunene denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter og velferd. Dette medlem vil omgjøre dette vedtaket slik at kommunene får beholde en andel av selskapsskatten. Dette standpunktet ble støttet av både Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Kommunenes Sentralforbund (KS) i høringen i forbindelse med nytt inntektssystem. Dette medlem forslår derfor at 4,25 pst. av selskapskatten tilbakeføres til kommunene.

Samlet foreslår dette medlem videre følgende konkrete endringer når det gjelder kap. 571 post 60:

Kap.

Post

Tekst

Bokført

Påløpt

571

60

Prisjustering av foreldrebetaling (maks-pris) i barnehager.

-240,7

-240,7

571

60

Avvikling av gratis frukt og grønt i ungdomsskolen fra høst 2012.

-103,8

-241,2

571

60

Reversering av timetallsutvidelsen i grunnskolen (3 timer 2009–2010) fra høst 2012.

-123,0

-295,2

571

60

Reversering av lovfestet og -pålagt kommunal leksehjelp (omfordeles til frivillig) fra høst 2012.

-198,3

-475,9

571

60

Flere spesialpedagoger og skolehelsepersonell

50,0

50,0

571

60

Øke de statlige veiledende satsene i sosialhjelpen med 20 pst. fra 1.1.2012.

760,0

760,0

571

60

Kommunalt barnevern

100,0

100,0

571

60

Gradert foreldrebetaling, barnehager

150,0

150,0

571

60

2 000 flere barnehageplasser

145,0

145,0

5710

60

Reduksjon, rammetilskudd til kommunene som følge av tilsvarende økning ved gjeninnføring av kommunal selskapsskatt.

-10300,0

-10300,0

2.3.3 Post 61 Distriktstilskudd Sør-Norge

2.3.3.1 Sammendrag

Regjeringen foreslår at 360,8 mill. kroner bevilges på posten i 2012.

2.3.3.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.3.4 Post 62 Nord-Norge- og Namdalstilskudd

2.3.4.1 Sammendrag

Regjeringen foreslår at 1 392,3 mill. kroner bevilges på posten i 2012.

2.3.4.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.3.5 Post 63 Småkommunetilskudd

2.3.5.1 Sammendrag

Regjeringen foreslår at 895 mill. kroner bevilges på posten i 2012.

2.3.5.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.3.6 Post 64 Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572, post 64

2.3.6.1 Sammendrag

Det samlede skjønnstilskuddet til kommunene i 2012 foreslås satt til 2 111 mill. kroner. Basisrammen utgjør om lag 1 026 mill. kroner.

Innenfor skjønnsrammen er det satt av 400 mill. kroner til kommuner som tapte mer enn kr 100 per innbygger på endringene i inntektssystemet i 2011. Kompensasjonen vil ligge fast inntil neste revisjon av kostnadsnøkkelen. Det legges opp til en revisjon av kostnadsnøkkelen om lag hvert fjerde år.

100 mill. kroner av skjønnsrammen fordeles til inntektssvake kommuner i Sør-Norge. Departementet fastsetter fylkesrammer på grunnlag av kommunenes inntektsnivå, hvor man holder kommuner som mottar regionalpolitiske tilskudd utenfor fordelingen. Fylkesmannen fordeler fylkesrammene videre til kommunene.

Innenfor skjønnsrammen ligger kompensasjon for økt sats for differensiert arbeidsgiveravgift. Denne er oppjustert fra 2011 til 2012 med 3,5 pst. og utgjør 382 mill. kroner i 2012.

Innenfor skjønnsrammen holder departementet igjen 70 mill. kroner til ekstraordinære hendelser som oppstår i løpet av budsjettåret.

Innenfor skjønnsrammen ligger også tilskudd til utviklings- og utredningsprosjekter (prosjektskjønn). For 2012 foreslår departementet å sette av 84 mill. kroner til prosjektskjønnet. Kriteriene for tildeling av prosjektskjønn er uendret fra 2011.

2.3.6.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker at eiendomsskatt er en frivillig skatt som hver kommune selv bestemmer om de vil innføre. Tildeling av skjønnsmidler er, ikke bundet direkte opp mot innføring av eiendomsskatt eller ikke. Allikevel ser en at kommuner i en vanskelig økonomisk situasjon i realiteten er blitt pålagt å ilegge eiendomsskatt for å få tildelt skjønnsmidler. Disse medlemmer mener derfor det mest hensiktsmessige burde være at Kommunal- og regionaldepartementets retningslinjer slik de var formulert fram til 2006 om at «Fylkesmannen skal ikke stille krav om innføring av eiendomsskatt som forutsetning for å få skjønnstilskudd», gjeninnføres, men er åpne for å se på andre måter å sikre at det ikke er en praksis at tildeling av skjønnsmidler gjøres avhengig av innføring av eiendomsskatt.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner som ikke krever inn eiendomsskatt, ikke straffes økonomisk for dette ved tildeling av skjønnsmidler.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser videre til den gryende erkjennelsen både i kommunene og blant partiene om at dagens kommunestruktur ikke er tilpasset de store og viktige oppgavene kommunene har innen barnevern, omsorg og skole. Disse medlemmer viser til at det var stor oppslutning blant landets lokalpolitikere rundt samarbeidsprosjektet mellom regjeringen Bondevik II og KS-prosjektet «Fremtidens kommunestruktur». Et flertall av deltakerne mente at det var behov for endringer i kommunestrukturen og mange kommuner var inne i positive prosesser for å finne frem til gode lokale løsninger. Dette arbeidet har stoppet opp etter regjeringsskiftet. Kommuner som anser dagens struktur som et problem for å løse de oppgavene de har ovenfor sine innbyggere opplever at det ikke er noen drahjelp fra sentrale myndigheter for å sette denne problemstillingen på dagsordenen. Tvert imot har regjeringen fjernet de stimuleringsmidlene som tidligere kunne brukes for å få til positive og frivillige prosesser. For å igjen få satt fokus på de utfordringene dagens kommunestruktur gir og stimulere kommuner til frivillig sammenslåing, vil disse medlemmer foreslå å avsette 250 mill. kroner på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett i tilsagnsfullmakt til dette formålet. Pengene skal kunne gis til kommuner som frivillig slår seg sammen. De skal brukes til infrastrukturtiltak som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing. Det kan for eksempel være veier og broer som fører til at kommunene knyttes bedre sammen, bredbåndsutbygging eller etablering av servicekontorer som sikrer nærhet til de viktige kommunale tjenestene.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Kommunal- og regionaldepartementet kan i 2012 gi tilsagn om tilskudd til kommuner som frivillig slår seg sammen, med inntil 250 mill. kroner. Midlene skal benyttes til infrastrukturtiltak som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing.»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti av flere grunner er skeptisk til forsøket med e-valg og de betydelige midler regjeringen har satt av til gjennomføring og evaluering. Dette medlem mener at evalueringen kunne vært gjennomført med en lavere kostnadsramme, og foreslår at bevilgningen til dette formålet reduseres med 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

2.3.7 Post 65 (ny) Skjønnstilskudd, samhandlingsreformen

Komiteens medlem fra Venstre er en varm forsvarer av intensjonene i og prinsippene bak samhandlingsreformen som innebærer at flest mulig skal få adekvat behandling så nært som mulig sitt hjemsted og at en betydelig del av virkemidlene for å oppnå dette tilføres kommunesektoren. Dette medlem skal la debatten om kommunestruktur ligge i denne omgang, men vil understreke at det er svært viktig at samhandlingsreformen blir en suksess. Det er utvilsomt mange ubesvarte spørsmål og uløste problemstillinger som vil dukke opp i løpet av 2012. For å kompensere for uforutsette utslag av reformen for enkeltkommuner, foreslår dette medlem å opprette en ekstraordinær skjønnstilskuddspost på 100 mill. kroner som skal kunne kompensere kommuner for uforutsette kostnader som følge av implementeringen av samhandlingsreformen.

2.3.8 Post 66 Veksttilskudd

2.3.8.1 Sammendrag

Det foreslås at 81,8 mill. kroner bevilges på post 66 Veksttilskudd i 2012.

2.3.8.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.3.9 Post 67 Storbytilskudd

2.3.9.1 Sammendrag

Det foreslås en samlet bevilgning på 381,4 mill. kroner for 2012.

2.3.9.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.3.10 Post 69 (ny) Kommunal selskapsskatt

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig at kommunene får beholde deler av selskapsskatten lokalt. Det vil motivere kommunene til å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk, og med flere små og store bedrifter vil kommunene få høyere skattinntekter som kan brukes til lokal velferd. Den rød-grønne regjeringen har fratatt kommunene denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter og velferd.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre vil omgjøre dette vedtaket slik at kommunene får beholde en andel av selskapsskatten. Dette standpunktet ble støttet av både Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Kommunenes Sentralforbund (KS) i høringen i forbindelse med nytt inntektssystem.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen tilbakeføre en andel av selskapsskatten til kommunene, slik at andelen igjen ligger på 4,25 pst.»

2.3.11 Post 72 (ny) Driftsmidler spesifikt relatert til pleie og omsorg

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at det er en stor mangel på driftsmidler i kommunal eldreomsorg i forhold til det faktiske behovet. Inntil disse medlemmers alternative modell, som innebærer behovsstyrt statlig finansiering av grunnleggende velferdstjenester, innføres, velger disse medlemmer å sette av driftsmidler spesifikt relatert til pleie og omsorg iht. forslag fremmet i forbindelse med Kommuneproposisjonen 2012. Disse medlemmer foreslår å bevilge 1,5 mrd. kroner.

2.3.12 Post 73 (ny) Driftsmidler spesifikt relatert til grunnskolene

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker på at finansiering av skolehelsetjenesten ligger i rammeoverføringene til kommunen. Tjenesten er et lavterskeltilbud for barn og unge og spiller en viktig rolle i helseforebyggende arbeid. Disse medlemmer ser med bekymring på nedprioriteringen av dette tilbudet, og mener viktigheten av denne må fremheves og tilbudet styrkes.

Disse medlemmer mener det er viktig å understreke behovet for en solid og god rådgivningstjeneste. Elevorganisasjonen selv peker på at dette er et av de viktigste tiltakene for å sikre mindre frafall på videregående skole, og en vet at forebyggelsen av dette skjer allerede i grunnskolen. Det er viktig at rådgiverne i ungdomsskolen har god innsikt i de faglige forventningene som skal knyttes til elevene og hvilke muligheter de har for eksempel til mer praksis allerede på ungdomstrinnet.

Disse medlemmer mener tidlig innsats er avgjørende for å sikre en god utdanning og skole. Fremskrittspartiet støtter regjeringens intensjoner bak NY GIV, men mener samtidig at det er altfor sent å sette inn ekstra tiltak på 10. trinn. Fremskrittspartiet understreker viktigheten av at retten til individuell opplæring følges, og at dette gjelder for alle elever. Det er viktig at de teoristerke elevene får mulighet til å prøve seg på større utfordringer og videreutvikle seg faglig, samtidig som at de med problemer i enkelte teoretiske fag får ekstra oppfølging og undervisning tidligere. En faglig differensiert undervisning vil gjøre dette mulig, og Fremskrittspartiet ønsker derfor at dette skal være mulig å gjøre ut fra lokale avgjørelser og tilpasninger fra skoleeier- og ledelse.

Disse medlemmer er positive til innføringen av et ekstra valgfag på 10. trinn. Det er etter Fremskrittspartiets oppfatning svært viktig at elevene gis mulighet til større valgfrihet, og til å kunne bestemme mer over sin egen skolehverdag. Samtidig vil dette valgfaget også kunne innebære praktiske valg, slik at de med praktiske ferdigheter faktisk får anerkjent og videreutviklet også disse evnene. Dessverre ser Fremskrittspartiet at innføringen er sterkt underfinansiert, og frykter derfor at implementeringen av dette faget vil kunne gå ut over allerede eksisterende basisfag. Fremskrittspartiet velger derfor å øremerke ytterligere 70 mill. kroner til implementeringen av et ekstra valgfag for 10. trinn.

Disse medlemmer viser til at det er behov for et kompetanseløft hos lærerne. Lærerne er den desidert viktigste faktoren for elevenes læring og motivasjon, og det er avgjørende at de innehar tilstrekkelig og oppdatert kunnskap på sitt fagområde. Stadig nye undervisningsmetoder, utvidelse av fagkunnskap på eget fagfelt og liknende skaper et behov for påfyll av lærernes kunnskap. Fremskrittspartiet mener det er viktig at lærerne gis tilbud til en god videre- og etterutdanning, og at det stilles formelle kompetansekrav til det tilbudet som her blir gitt. Videre viser Fremskrittspartiet til tidligere representantforslag om å opprette en hospiteringsordning for yrkesfaglærere. Dette for å sikre at de henger med i den teknologiske utviklingen som skjer innenfor sitt fagfelt. Disse medlemmer mener tilbudet om videre- og etterutdanning for lærere er bra, men dessverre ikke godt nok brukt. Mye av årsaken er at utgiften for kommunene blir for stor. Fremskrittspartiet ønsker derfor å øke bevilgningene til videre- og etterutdanning av lærere, og at 150 mill. kroner skal øremerkes nettopp dette formålet.

Disse medlemmer peker på at læreren er den viktigste faktoren for elevenes motivasjon og læring. Majoriteten av dagens lærere innenfor programfag er utdannede fagarbeidere med ekstrautdanning innenfor pedagogikk. Disse medlemmer mener dette er positivt, da det gjør at læreren har grunnleggende kunnskap innenfor eget fagfelt, samt innehar stor faglig kompetanse. Samtidig vet en at den teknologiske og faglige utviklingen i yrker forandres fort. Både innenfor bygg- og anleggsbransjen, elektro- og mekaniske fag, helsefag og andre fører de teknologiske fremskrittene til at selve yrket og arbeidsmetodene forandrer seg. Disse medlemmer mener det er viktig at programfagslærerne ikke faller utenfor denne utviklingen, men får mulighet til å følge disse. Å etablere en hospiteringsordning for programfagslærere er etter Fremskrittspartiets mening en god løsning på dette. Hospitering kan defineres som et tidsavgrenset opphold på en annen arbeidsplass, der formålet er at den som hospiterer, skal oppdatere sin fagkompetanse eller lære seg noe nytt om arbeidsmåter og teknologi. Fremskrittspartiet mener dette tiltaket vil sikre både en faglig utvikling for den enkelte lærer, samtidig som den på sikt vil føre til en generell heving av kompetansenivået og kvaliteten i programfaglinjene.

Disse medlemmer viser til at regjeringen lovte skolemat til alle. Men trang kommuneøkonomi gjør at bare en brøkdel av landets elever i grunnskolen nyter godt av ordningen med frukt og grønt. Internasjonal og nasjonal forskning viser at ett sunt måltid hver skoledag både har positiv effekt på læringsutbytte og for fremtidige kostholdsvaner og dermed også positiv helseeffekt. Vi vet at en av tre barn kommer på skolen uten å ha spist frokost og at en av tre ikke har med lunsj, samtidig som det er grunn til å anta at mange elever hører hjemme i begge disse gruppene. Dette er ikke et godt utgangspunkt for høyt læringspress og læringsutbytte gjennom en lang skoledag. Ettersom mye av forskningen tyder på at det er elever med sosial bakgrunn som i utgangspunktet gir dem svakest utgangspunkt som ikke spiser riktig, vil også skolemat bidra til en skole som utjevner sosiale forskjeller. Fremskrittspartiet er opptatt av at det legges til rette for en gradvis utbygging av skolematordningen og at kommunene gis ressurser og mulighet for å legge til rette for at forskjellige måter å organisere dette på, prøves ut.

Disse medlemmer viser til at godt læringsutbytte avhenger også av god infrastruktur for gode læringsprosesser. Dessverre vet vi at mange norske skoler holder en bygningsteknisk standard som ikke kan sies å representere god infrastruktur for gode læringsprosesser. Vedlikeholdsetterslepet på norske skoler er beregnet til 65 mrd. kroner. Fremskrittspartiet mener det er viktig å gi kommunene økonomisk handlingsrom til over tid å korrigere for det voldsomme etterslepet som har bygget seg opp.

Disse medlemmer fremmer derfor forslag om 750 mill. kroner i øremerkede driftsmidler til grunnskolen for budsjettåret 2012, i påvente av foreslåtte endringer i finansieringsopplegget for grunnleggende velferdstjenester.

2.3.13 Post 74 (ny) Driftsmidler spesifikt relatert til kommunale barnevernstjenester

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at det er en stor mangel på driftsmidler i kommunalt barnevern i forhold til det faktiske behovet. Inntil disse medlemmers alternative modell, som innebærer behovsstyrt statlig finansiering av grunnleggende velferdstjenester, innføres, velger disse medlemmer å sette av driftsmidler spesifikt relatert til kommunale barnevernstjenester i samsvar med forslag fremmet i forbindelse med Kommuneproposisjonen 2012. Disse medlemmer foreslår å bevilge 200 mill. kroner.

2.3.14 Post 75 (ny) Driftsmidler spesifikt relatert til rus og psykiatri

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at det er en stor mangel på driftsmidler i kommunal rusomsorg og psykiatri i forhold til det faktiske behovet. Inntil disse medlemmers alternative modell, som innebærer behovsstyrt statlig finansiering av grunnleggende velferdstjenester, innføres, velger disse medlemmer å sette av driftsmidler spesifikt relatert til rus og psykiatri i samsvar med forslag fremmet i forbindelse med Kommuneproposisjonen 2012. Disse medlemmer foreslår å bevilge 300 mill. kroner. Midlene i posten fordeles på følgende måte: 50 mill. kroner til kommunale kompetansetiltak, 150 mill. kroner til kommunalt rusarbeid, 100 mill. kroner til psykisk helsearbeid.

2.3.15 Post 77 (ny) Likebehandling av private og kommunale barnehager

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har sett med bekymring på regjeringens omlegging, hvor barnehagetilskuddet har blitt innlemmet i inntektssystemet for kommunene. Disse medlemmer fastholder at et finansieringssystem basert på faktisk aktivitetsnivå er det mest rettferdige, mest målrettede og gir best grunnlag for vurdering av tjenestene. Disse medlemmer har tidligere påpekt at en finansiering basert på rammetilskudd ville gi uheldige effekter, og må i dag dessverre konstatere at denne spådommen har slått til. Kommuner rapporterer om merarbeid og knappe ressurser, ikke-kommunale barnehager strupes økonomisk, og disse medlemmer påpeker at den sikreste måten for å rette opp disse utfordringene er gjennom et lovfestet statlig tilskudd per barn. På sikt frykter disse medlemmer også at det nye finansieringssystemet vil tvinge kommunene til å gi foreldre mindre valgfrihet, og at rammetilskuddet vil gå utover ikke-kommunale barnehager i ekstra stor grad.

Disse medlemmer synes det er svært leit at regjeringen fortsatt ikke oppfyller kravet om en fullstendig likeverdig behandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager, både gjennom at de holder kostnadskrevende kommunale barnehager utenfor beregningsgrunnlaget for tilskuddene til de ikke-kommunale barnehagene og gjennom at tilskuddet til ikke-kommunale barnehager fortsatt ligger på kun drøyt 90 pst. av de kommunale.

Disse medlemmer foreslår å bevilge 277,5 mill. kroner til utjevning.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innføre 100 pst. økonomisk likeverdig behandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager f.o.m. høsten 2012.»

«Stortinget ber regjeringen reversere overføringen av barnehagetilskuddet til kommunenes rammetilskudd, og lovfeste en finansieringsform som sikrer alle barnehager rett til en statlig stykkpris basert på brukertall og ev. andre kostnadsdifferensierende faktorer.»

2.4 Kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner

2.4.1 Post 60 Innbyggertilskudd

2.4.1.1 Sammendrag

Regjeringen foreslår at 26,7 mrd. kroner bevilges over post 60 Innbyggertilskudd i 2012.

2.4.1.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å begynne avviklingen av fylkeskommunen, og foretar et kutt i denne budsjettposten, spesielt rettet mot fylkeskommunenes administrasjonsutgifter. På denne bakgrunn reduserer fraksjonen denne posten med 2,8 prosent, eller 25 pst. av fylkeskommunenes administrasjonskostnader.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 750 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at fylkeskommunene har hatt en god inntektsutvikling. Disse medlemmer foreslår derfor å redusere rammetilskuddet med 500 mill. kroner. Dette kan spares inn gjennom effektivisering av egen drift.

Frafall er en viktig utfordring i den videregående opplæringen. Utfordringer er spesielt til stede på yrkesfagene, og i overgangen fra skole til læreplass. Dette kan skyldes at overgangen fra teori til praksis blir for stor for noen elever, eller at de avslutter utdanningen hvis de ikke får tilbud om lærlingeplass. Disse medlemmer understreker nødvendigheten av flere tiltak som oppfordrer bedrifter til å ta inn lærlinger. Disse medlemmer foreslår å bevilge 50 mill. kroner over denne posten til opptrapping av tilskuddet til bedrifter som tar inn nye lærlinger.

Disse medlemmer styrker bevilgningen til fylkesveier over Samferdselsdepartementets budsjett med 200 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Innst. 2 S (2011–2012) hvor det framgår at dette medlem er enig i intensjonen om gratis læremidler i den videregående skolen, men mener at den eksisterende ordningen ikke er god nok, og i praksis er blitt en byråkratisk utlånsordning som er ressurskrevende for administrasjonen og upraktisk for elevene. Dette medlem går derfor imot de foreslåtte bevilgningene til gratis læremidler, og foreslår heller å innføre behovsprøvd stipend for læremidler i videregående skole. Maksimalt stipend økes til 600 kroner per måned, og er et mer målrettet tiltak som vil hjelpe dem som trenger det mest.

Dette medlem viser til at nær 3 000 elever stod uten lærlingeplass i fjor. Løsningen på det viktige problemet er ikke å lovfeste plass, men et bredt spekter av tiltak for å stimulere bedrifter både i privat og offentlig sektor til å ta inn flere lærlinger. Dette medlem foreslår derfor både å øke lærlingetilskuddet med 5 000 kroner, eller tilsvarende 90 mill. kroner over statsbudsjettet og innføre et varig fritak av arbeidsgiveravgift for lærlinger slik dette medlem foreslår i denne innstilling og i Innst. 4 L (2011–2012). Samlet vil disse tiltakene medføre en økonomisk lettelse for næringslivet på 340 mill. kroner bokført i 2012.

Dette medlem ønsker på sikt å innføre en offentlig finansiert tannhelse, etter modell fra Sverige. Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem å utvide ordningen med gratis tannhelse til også å gjelde aldersgruppen 18–20 år.

2.4.2 Post 61 (ny) Økning av lærlingtilskuddet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser at Norge vil få et økende behov for fagarbeidere, og vil derfor styrke lærlingordningen. Disse medlemmer vil påpeke at blant de over 20 000 elevene man regner med skal ut i lære, står nesten 4 000 uten læreplass. Slik blir de fysisk avskåret fra å fullføre planlagt utdanningsløp og erverve seg fagbrev. Inntaket av lærlinger er svært konjunktursensitivt og næringslivet risikerer å støte på store utfordringer de kommende år. NHO m.fl. har pekt på at tilskuddet som gis per lærling i dag er altfor lavt, noe som ytterligere bidrar til å gjøre det vanskelig for bedrifter å ta inn lærlinger. Disse medlemmer vil tilrettelegge best mulig for de bedriftene som ønsker å ta inn lærlinger, og ønsker derfor å heve lærlingtilskuddet. Dette vil være til fordel både for bedriftene, for elever og lærlinger, og vil i tillegg bidra til å få ned frafallet i skolen. Disse medlemmer foreslår å bevilge 250 mill. kroner.

2.4.3 Post 62 Nord-Norge-tilskudd

2.4.3.1 Sammendrag

Regjeringen foreslår at 555,8 mill. kroner bevilges over post 62 til Nord-Norge-tilskudd.

2.4.3.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.4.4 Post 64 Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571, post 64

2.4.4.1 Sammendrag

Den samlede skjønnsrammen til fylkeskommunene er for 2012 satt til 409 mill. kroner. Innenfor skjønnsrammen ligger kompensasjonen for økt sats for differensiert arbeidsgiveravgift. Denne er oppjustert fra 2011 til 2012 med 3,5 pst. og utgjør 68 mill. kroner i 2011.

2.4.4.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.5 Kap. 575 Ressurskrevende tjenester – post 60 Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning

2.5.1 Sammendrag

Det budsjetteres med 5 350,2 mill. kroner i 2012, som er en økning på 850 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2011. Forslaget til bevilgning for 2012 tar hensyn til faktisk utbetalt tilskudd i 2011 på 4 655 mill. kroner. Det er videre lagt til grunn en økning i antall tjenestemottakere på 4,2 pst. og en reell vekst i utgifter per tjenestemottaker på 0,8 pst. fra 2011 til 2012. Dette er basert på veksten i antallet tjenestemottakere og realveksten i utgifter per mottaker fra 2009 til 2010.

Fra 2011 er det foretatt endringer i inntektssystemet for kommunene som vil påvirke toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester i 2012. Ved beregning av netto lønnsutgifter, som er grunnlaget for utmåling av kompensasjonen til kommunene, trekkes det fra verdien av kriteriene for psykisk utviklingshemmede under 16 år og psykisk utviklingshemmede 16 år og over. Fra og med 2011 er kriteriet for psykisk utviklingshemmede under 16 år falt bort, og kriteriet for psykisk utviklingshemmede 16 år og over er vektet ned i inntektssystemet. Isolert sett vil dette føre til at kommunene vil få kompensert et høyere beløp enn tidligere i toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester, når de i 2012 skal søke om refusjon for en andel av netto lønnsutgifter for 2011. Økningen i tilskudd er beregnet til 236,5 mill. kroner. Rammetilskuddet til kommunene er korrigert for dette forholdet ved at det er trukket ut et tilsvarende beløp, jf. tabell 3.20 med påfølgende omtale.

Kompensasjonsgraden foreslås videreført på 80 pst. i 2012. Innslagspunktet foreslås justert opp med anslått lønnsvekst i kommunesektoren for 2011 på 4,25 pst. Innslagspunktet blir derfor på kr 935 000 for 2012.

2.5.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at mange kommuner får store uforutsette kostnader i forhold til brukere med behov for ressurskrevende tjenester. Disse medlemmers intensjon er å øke kompensasjonsgraden for kommunenes egne netto lønnsutgifter fra 80 til 85 pst. og med et innslagspunkt på 800 000 kroner, og som på sikt skal ligge på 400 000 kroner. På denne bakgrunn forhøyes denne posten med 15 pst. i forhold til regjeringens forslag.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 800 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

2.6 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 18

Tabellen angir kun fraksjonenes avvik fra regjeringens forslag:

Utgifter (i hele tusen kroner)

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

A, SV, Sp

FrP

H

KrF

V

571

Rammetilskudd til kommuner

21

Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet

13 764

60

Innbyggertilskudd

105 326 073

-5 007 000

-16 503 200

-436 500

-9 760 800

61

Distriktstilskudd Sør-Norge

360 789

62

Nord-Norge- og Namdalstilskudd

1 392 318

63

Småkommunetilskudd

895 028

64

Skjønnstilskudd

2 111 000

-15 000

65

Skjønnstilskudd, samhandlingsreformen

0

0

+100 000

66

Veksttilskudd

81 766

67

Storbytilskudd

381 354

69

Kommunal selskapsskatt

0

+10 300 000

+10 300 000

72

Driftsmidler spesifikt relatert til pleie og omsorg

0

+1 500 000

73

Driftsmidler spesifikt relatert til grunnskolene

0

+750 000

74

Driftsmidler spesifikt relatert til kommunale barnevernstjenester

0

+200 000

75

Driftsmidler spesifikt relatert til rus og psykiatri

0

+300 000

77

Likeverdig økonomisk behandling av private og kommunale barnehager

0

+277 500

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd

26 652 862

-750 000

-450 000

-200 800

61

Øking av lærlingtilskuddet

0

+250 000

62

Nord-Norge-tilskudd

555 759

64

Skjønnstilskudd

409 000

575

Ressurskrevende tjenester

60

Toppfinansieringsordning

5 350 218

+800 000

Sum utgifter

143 529 931

-1 679 500

-6 653 200

-451 500

+438 400

Sum inntekter

0

Sum netto

143 529 931

-1 679 500

-6 653 200

-451 500

+438 400