Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 5 |
Utgifter i hele kroner |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige utgifter | 11 254 575 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 11 254 575 000 |
| | Sum utgifter rammeområde 19 | 11 254 575 000 |
| | | |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5309 | | Tilfeldige inntekter | 50 000 000 |
| 29 | Ymse | 50 000 000 |
| | Sum inntekter rammeområde 19 | 50 000 000 |
| | Netto rammeområde 19 | 11 204 575 000 |
I Prop. 1 S (2011–2012) Statsbudsjettet 2012
under programområde ymse utgifter foreslås det bevilget 11 350 mill.
kroner, som i sin helhet er ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Foreslått beløp er redusert til 11 254 575 000 kroner i Prop. 1
S Tillegg 5. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger
knyttet til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder
til lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv.
i folketrygden og takstforhandlinger for privat-praktiserende leger,
fysioterapeuter og psykologer, og til uforutsette utgifter. Videre
skal bevilgningen dekke utbetalingene til rettferdsvederlag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, og Senterpartiet,
viser til at regjeringens forslag i Prop. 1 S Tillegg 5 (2011–2012)
er satt 100 000 kroner for høyt. Flertallet foreslår
derfor en reduksjon på 100 000 kroner i forhold til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at innsparingspotensialet
i statlig forvaltning knyttet til bedre innkjøpsrutiner er betydelig. Disse
medlemmer viser videre til at regjeringen Bondevik II i
sitt budsjett for 2006 foreslo å innføre en ordning med nøytral moms
i statsforvaltningen, og mener at dette kan utløse et betydelig
innsparingspotensial.
Disse medlemmer foreslår å budsjettere
med en samlet innsparing på 500 mill. kroner ved å innføre en ordning
med momsnøytrale og bedre innkjøp i staten. En slik innsparing foreslås
plassert under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser også
til at Høyre i sitt alternative budsjett foreslår flere andre tiltak
og reformer som kan lede til innsparinger for det offentlige. Foruten nøytral
moms i staten kan særlig nevnes effektivisering i helseforetakene,
bedre innkjøpsrutiner i staten og modernisert bygg- og eiendomsforvaltning. Disse
medlemmer foreslår å budsjettere innsparingene, herunder tilfeldige
utgifter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Innst. 2 S (2011–2012) hvor dette
medlem viser til behovet for en ny politikk for økt gjenbruk
og standardisering i statlige IT-prosjekter. Dette medlem viser
til at det trengs en tydelig og enhetlig styring av alle statlige
IT-prosjekter ut fra disse prinsippene, der man henter lærdom fra
hvordan store bedrifter driver IT-styring. Dette medlem anslår
at dette ville gi innsparinger på om lag 200 mill. kroner i 2012.
Dette medlem viser til at Finansdepartementet
forbindelse med budsjettbehandlingen skriver at departementet ikke
har oversikt over den samlede bruken av private konsulenter i staten. Dette
medlem mener at dette er en uholdbar situasjon, særlig når
man tar hensyn til at alt tyder på at konsulentbruken har vokst
betraktelig under den sittende regjeringen. Dette medlem mener
at det er et betydelig innsparingspotensial i å redusere privat
konsulentbruk, bl.a. i helseforetakene, og anslår dette til minst
400 mill. kroner for 2012.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Innst. 2 S (2011–2012) hvor det framgår at dette medlem foreslår
å avvikle eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 135,4
mill. kroner gjennom omsetningsavgiften, nærmere omtalt under rammeområde
11 i denne innstilling. Dette medlem viser også til
den noe underlige praksis om at jordbruksavtalen vært år gjøres
opp ved hjelp av «ubrukte midler» i fjorårets avtale. Dette
medlem mener det er en uryddig praksis og at «ubrukte midler»
(stort sett som følge av færre bønder) bør tilfalle statskassen
og at det teknisk kan plasseres under post 1 i kap. 2309.
Dette medlem viser i tillegg
til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene i
den offentlige forvaltningen, så også i forslaget for 2012. Effekten
av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak
av lønnsposter, er anslagsvis 1,5 mrd. kroner. På denne bakgrunn
foreslår dette medlem en generell innsparingsfullmakt
i statsbudsjettets driftsutgifter på 200 mill. kroner.
Dette medlem mener videre at
innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at regjeringen
Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre en ordning
med nøytral moms i statsforvaltningen.
Dette medlem viser også til ulike
rapporter som bl.a. viser at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner,
dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske
tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største
sykehusene i Oslo. En forutsetning for at en slik konkurranse om
ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres en
ordning med momsnøytrale innkjøp i staten
Dette medlem legger derfor opp
til et samlet innsparingspotensial på 500 mill. kroner ved å innføre
en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten og bedre samordning
mellom helseregionene, og viser til felles merknad mellom Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre om dette.
Dette medlem forslår på denne
bakgrunn å redusere kap. 2309 med 895,4 mill. kroner i forhold til
regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer videre følgende forslag:
«Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill.
kroner på departementenes driftsbudsjetter (postene 1–29, unntatt
post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen
av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og
Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med saldering
av statsbudsjettet for 2012. Innsparingen foretas ved å redusere
kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet
er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner
til kap. 2309.»
I Prop. 1 S (2011–2012) Statsbudsjettet 2012
på kapittel 5309 Tilfeldige inntekter foreslås det bevilget 50 mill.
kroner. Dette gjelder enkelte mindre, uforutsette inntekter som
ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens
eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten
eier. En rekke av disse eiendommene kan det åpenbart stille spørsmålstegn
om hensiktsmessigheten av eierskapet til. I svar på spm. 169 i forbindelse med
statsbudsjettet for 2010 fra Venstre skriver også departementet
at
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder
på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men
som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det vil
da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig
eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»
Dette medlem mener det må være
både hensiktsmessig og fornuftig å selge flere av disse eiendommene
i det åpne marked og legger til grunn at et slikt salg kan innbringe
minst 200 mill. kroner i 2012. Teknisk foreslår dette medlem at
en slik merinntekt budsjetteres under kap. 5309.29 Tilfeldige inntekter.
Tabellen angir kun fraksjonenes avvik fra regjeringens
forslag:
Utgifter (i hele tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S (2011-2012) med Tillegg 5 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 11 254 575 | -100 | -500 100 | -950 100 | -1 100 000 | -895 500 |
| | Sum utgifter | 11 254 575 | -100 | -500 100 | -950 100 | -1 100 000 | -895 500 |
| | | | | | | | |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S (2011-2012) med Tillegg 5 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
5309 | | Tilfeldige inntekter | | | | | | |
| 29 | Ymse | 50 000 | | | | | +200 000 |
| | Sum inntekter | 50 000 | | | | | +200 000 |
| | Sum netto | 11 204 575 | -100 | -500 100 | -950 100 | -1 100 000 | -1 095 500 |