Innstilling fra finanskomiteen om rapport fra Norges Banks representantskap for 2010

Dette dokument

Til Stortinget

1. Sammendrag

Norges Banks representantskap har i samsvar med sentralbankloven § 5 ført tilsyn med driften i Norges Bank og påsett at reglene for bankens virksomhet er blitt fulgt for 2010.

Hovedstyret i Norges Bank har den utøvende og rådgivende myndighet etter sentralbankloven. Det leder bankens virksomhet og forvalter dens midler. Representantskapet fører tilsyn med at hovedstyret har tilfredsstillende styring og kontroll med bankens administrasjon og virksomhet. Dessuten skal representantskapet se etter at det er etablert hensiktsmessige rutiner for å sikre at bankens virksomhet utøves i samsvar med lov, avtaler, vedtak og rammeverk for øvrig. Representantskapet skal vedta bankens budsjett og fastsette bankens årsregnskap.

Representantskapet har i 2010 gjennomført sine oppgaver med basis i behandling av hovedstyrets protokoller, saker og redegjørelser. I tillegg har rapporter og redegjørelser fra tilsynssekretariatet og ekstern revisor vært behandlet.

I forbindelse med sitt arbeid har representantskapet mottatt alle de opplysninger det har bedt om.

Hovedstyrets forslag til budsjett for Norges Bank for 2010 er vedtatt av representantskapet, og det har ikke hatt merknader til gjennomføringen av budsjettet. Norges Banks årsregnskap for 2010, inkludert regnskapsrapporteringen for Statens pensjonsfond utland (SPU), ble fastsatt av representantskapet i mars 2011.

Særskilte merknader til hovedstyrets protokoller har ikke vært protokollført av representantskapet i 2010.

Representantskapet mener at hovedstyret i 2010 har utøvd en tilfredsstillende styring og kontroll med Norges Banks virksomhet i samsvar med sentralbankloven, retningslinjer for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland og forskrift om risikostyring og internkontroll i Norges Bank. Det er ikke avdekket forhold gjennom tilsynet med Norges Banks drift og etterlevelse av reglene for bankens virksomhet som gir grunnlag for særskilte merknader etter sentralbankloven.

I rapporten gis en oversikt over representantskapets aktiviteter, ressursbruk og metodiske tilnærming. Videre redegjøres det for tilsynet med hovedstyrets protokoller og rammeverk for styring og kontroll samt tilsynet med sentralbankvirksomheten og kapitalforvaltningen. Arbeidet med budsjett og regnskap beskrives særskilt.

Gjennom året har representantskapet behandlet mange omfattende saker. Tilsynet med kapitalforvaltningen har hatt høy prioritet. På dette området har det vært særlig oppmerksomhet på bankens styring og kontroll med den eksterne forvaltningen. For øvrig har representantskapet hatt mye oppmerksomhet på ombyggingen av Norges Banks hovedkontor.

Representantskapet har arbeidet med å iverksette ny revisjons- og tilsynsordning med grunnlag i endringene i sentralbankloven i 2009 og 2010. Det nye rammeverket for banken danner etter representantskapets mening et godt grunnlag for videre utvikling av styring og kontroll i Norges Bank og har ytterligere klargjort representantskapets rolle og kravene til offentlig rapportering, særlig når det gjelder forvaltningen av SPU.

Samlet har Norges Bank et omfattende tilsyns- og kontrollregime, særlig rundt forvaltningen av SPU. Representantskapet har lagt vekt på at det etableres en hensiktsmessig dialog og samordning mellom de ulike interne og eksterne revisjons- og kontrollorganene. I denne sammenheng har representantskapet også hatt oppmerksomhet på samarbeidet med Riksrevisjonen.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Dag Ole Teigen og Laila Thorsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, har mottatt rapport fra Norges Banks representantskap for 2010. Dette er i tråd med endringer i sentralbankloven i 2009 og 2010 når det gjelder oppgaver, ansvarsområder og rapportering for representantskapet. Komiteen tar redegjørelsen til orientering.

Komiteen er tilfreds med at representantskapet etter lovendringene skal sende rapporten om tilsynet med Norges Bank direkte til Stortinget. Tidligere ble denne sendt til Finansdepartementet for å forelegges Kongen og meddeles Stortinget i ettertid. Komiteen deler representantskapets syn på at det etter lovendringen blir tydeligere at representantskapet er Stortingets uavhengige tilsynsorgan. At Stortinget etter lovendringen i 2010 også fastsetter godtgjøringen til representantskapets medlemmer er med på ytterligere å understreke dette.

Komiteen er opptatt av at det er størst mulig åpenhet når det gjelder ekstern rapportering rundt Norges Banks virksomhet. Ikke minst er dette viktig når det gjelder forvaltningen av SPU. Etableringen av en ny revisjons- og tilsynsordning med grunnlag i endringene i sentralbankloven er med og sikrer dette. Komiteen vil uttrykke tilfredshet med at representantskapet har arbeidet aktivt med å få på plass den nye ordningen for revisjon og tilsyn.

Komiteen har merket seg at representantskapet også har arbeidet med ansvars- og rolledeling mellom representantskapet og Riksrevisjonen. Representantskapet har først og fremst hatt kontakt med Riksrevisjonen i forbindelse med Norges Banks forvaltning av SPU. Komiteen vil understreke viktigheten av en klar ansvars- og rolledeling mellom representantskapet og Riksrevisjonen. Komiteen er tilfreds med at det nå er opprettet en samarbeidsmodell tilpasset den nye revisjons- og tilsynsordningen i Norges Bank.

Komiteen har videre merket seg at Norges Banks virksomhet har et omfattende rammeverk for styring og kontroll. Bankens styringsmodell er et sentralt utgangspunkt for representantskapets tilsyn. Komiteen registrerer at representantskapet er av den oppfatning at hovedstyret i Norges Bank har utøvd en tilfredsstillende styring og kontroll av bankens virksomhet i tråd med sentralbankloven, retningslinjer for forvaltningen av SPU og forskrift om risikostyring og internkontroll. Komiteen har videre merket seg at representantskapet ikke har avdekket forhold gjennom tilsynet med Norges Banks virksomhet som gir grunnlag for særskilte merknader etter sentralbanklovgivningen.

Komiteen vil uttrykke støtte til prioriteringene representantskapet har i det videre tilsynsarbeidet. Komiteen merker seg spesielt at fokusområder i 2011 bl.a. vil være hovedstyrets oppfølging av nytt mandat for forvaltningen av SPU, styring av motpartsrisiko og eiendomsinvesteringer. Komiteen merker seg også at representantskapet vil følge opp de etablerte prinsipper for samspill med Riksrevisjonen når det gjelder SPU.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 17 S (2010–2011) – om rapport fra Norges Banks representantskap for 2010 – vedlegges protokollen.

Oslo, i finanskomiteen, den 10. juni 2011

Torgeir Micaelsen

Gerd Janne Kristoffersen

leder

ordfører