Det foreslås i proposisjonen økonomiske og administrative
endringer som er nødvendige for å overføre Rettsmedisinsk institutt
(RMI) fra Universitetet i Oslo (UiO) til Nasjonalt folkehelseinstitutt
(FHI).
RMIs oppdragsvirksomhet knyttet til analyser, rettsmedisinske
undersøkelser og sakkyndige rapporter utgjør den klart største delen
av RMIs virksomhet. I tillegg til oppdragsvirksomheten er RMI engasjert
i undervisning av medisinske studenter og forskning innenfor RMIs
fagområder, samt kursvirksomhet og kunnskapsformidling for relevante
målgrupper. RMI finansieres i all hovedsak med eksterne oppdragsinntekter, hvorav
den årlige bevilgningen fra Justis- og politidepartementet i tilknytning
til RMIs DNA-arbeid utgjør hoveddelen.
FHI er en nasjonal kompetanseinstitusjon for myndigheter,
helsetjeneste, rettsapparat, påtalemyndighet, politikere, mediene
og publikum. FHI skal være en pådriver for å bedre befolkningens
helse, livskvalitet og rettssikkerhet. FHI er et forvaltningsorgan
under Helse- og omsorgsdepartementet.
I 2010 ble RMI lagt som en enhet direkte under styret
for UiO, og det ble opprettet et interimsstyre for RMI. Interimsstyret
har bl.a. utredet forslag til framtidig organisering av RMI. Interimsstyret
viser til at RMIs virksomhet faller inn under FHIs formål og oppgaver
i større grad enn UiO og Oslo universitetssykehus, og at FHI har administrative
rutiner og kvalitetssikringssystemer for denne type virksomhet.
Interimsstyrets og UiOs anbefaling er at RMI overføres
til FHI. FHI ser dette som hensiktsmessig og går inn for en slik
overføring.
Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet
har i tråd med interimsstyrets anbefaling besluttet at RMI overføres
til FHI under forutsetning av at Stortinget gjør nødvendige vedtak
på bakgrunn av administrative og økonomiske konsekvenser. Justis-
og politidepartementet vil i samarbeid med de øvrige berørte departementer
foreta en bredere gjennomgang av det rettssakkyndige området, herunder
av tilbudet fra sakkyndige miljøer for øvrig.
Det forutsettes at RMI overføres med samme ressursmessige
grunnlag som i dag. Utgifter til omstilling foreslås dekket innenfor
eksisterende rammer. Budsjettmessige konsekvenser av en eventuell
samlokalisering på et senere tidspunkt vil bli behandlet i den ordinære
budsjettprosessen.
Det legges til grunn at det i sammenheng med overføringen
sikres nødvendig finansiering av behovet for å styrke FHIs administrative
ressurser.
UiO og FHI skal sørge for at behovet for forsk-ning
og undervisning etter overføringen ivaretas ved å inngå nødvendige
avtaler. Videre skal det inngås avtaler om bruk av lokaler og annen
infrastruktur.
RMI finansieres i all hovedsak av oppdragsinntekter.
I 2010 var RMIs ressursgrunnlag om lag 93 mill. kroner, hvorav 75
mill. kroner kommer fra Justis- og politidepartementet.
I forbindelse med overføring av RMI til FHI
ser Justis- og politidepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet
det som hensiktsmessig at midlene fra Justis- og politidepartementet
til DNA-arbeidet gis over Helse- og omsorgsdepartementets budsjett.
Det foreslås derfor å overføre 56,3 mill. kroner fra Justis- og
politidepartementets kap. 440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten
post 1 til FHI i 2011 ved at 52,7 mill. kroner overføres til Helse-
og omsorgsdepartementets kap. 710, post 1 Nasjonalt folkehelseinstitutt
og 3,6 mill. kroner til Arbeidsdepartementets kap. 612, post 1 Tilskudd
til Statens pensjonskasse til dekning av pensjonskostnader.
Som følge av at RMI går fra å være del av en
nettobudsjettert virksomhet til å bli del av en bruttobudsjettert
virksomhet, foreslås bevilgningen over kap. 710 post 1 og kap. 3710
post 2 økt med 9,8 mill. kroner.
RMIs foreløpige regnskap for 2010 viser et overskudd
på om lag 11 mill. kroner, og departementet går inn for at dette
overskuddet overføres fra UiOs virksomhetskapital til FHI. Som følge
av dette foreslås kap. 710 post 1 og kap. 3710 post 2 økt med 11
mill. kroner for 2011.
Tjenester som RMI til nå har fått fra UiO, skal etter
overføringen ytes av FHI. Dette innebærer at FHI vil få økte oppgaver,
mens UiO vil få reduserte oppgaver. Beregnet verdi av tjenestene er
2 mill. kroner i 2011 og foreslås flyttet fra kap. 260, post 50
til kap. 710 post 1.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til proposisjonen og slutter seg til
overføring av Rettsmedisinsk institutt (RMI) fra Universitetet i
Oslo til Nasjonalt folkehelseinstitutt. Komiteen viser
til at det legges opp til at RMI overføres med det samme ressursmessige
grunnlag som i dag, og at utgiftene til omstilling skal dekkes innenfor
eksisterende rammer. Det vil først være ved en eventuell samlokalisering
på et senere tidspunkt at endringen vil få budsjettmessige konsekvenser.
Komiteen viser til at inntil
11 mill. kroner knyttet til overskudd fra obduksjoner og annen oppdragsvirksomhet
overføres til Nasjonalt folkehelseinstitutt og kan benyttes til
nødvendige engangskostnader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er usikre på om RMI er ressursmessig
og personalmessig rustet til de oppgavene instituttet står overfor.
Alderssammensetningen på instituttet tilsier at en snart står overfor
store rekrutteringsutfordringer. Flere saker har også vist at det
tar for lang tid for politiet å få bistand til sitt arbeid. Det
er blant annet ikke noen beredskapsordning ved RMI som sikrer politiet
bistand fra rettsmedisiner hele døgnet.
Komiteen viser til at ifølge
årsmeldingen for 2009 var 38 prosent av oppdragene ved RMIs seksjon
for familiegenetikk fra private. Dette skjer i konkurranse med private
tilbydere. I finansieringen av RMI er det derfor avgjørende at det
ikke foregår kryssubsidiering mellom offentlige oppgaver og private
tjenester. Dette gjelder spesielt kapitalkostnader og husleie.
Komiteen viser til at regjeringen
varsler at de berørte departementene vil foreta en bredere gjennomgang
av det rettssakkyndige området, herunder tilbudet fra sakkyndige
miljøer for øvrig. Dette slutter komiteen seg til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at dette arbeidet haster.
Disse medlemmer ber også om at
det i statsbudsjettet for 2012 gis en vurdering av ressurs- og bemanningssituasjonen
ved RMI sett i lys av politiets behov og konsekvenser av overflyttingen.
Komiteen viser til
at Stortinget har bevilget midler til forberedelse av et nytt offentlig
analyseinstitutt ved Universitetet i Tromsø, jf. Innst. O. nr. 23
(2007–2008), St.prp. nr. 1 (2008–2009), Prop. 1 S (2009–2010) og
Prop. 1 S (2010–2011). Videre har Universitetet i Tromsø opprettet
en toårig masterutdanning i medisinske laboratoriefag, herunder
rettsgenetikk. Komiteen oppfordrer miljøene i Tromsø
og Nasjonalt folkehelseinstitutt til å utvikle samarbeid der dette
er relevant.
Komiteen viser videre til at
Universitetet i Stavanger allerede har et tilbud om rettsgenetikk som
valgfritt emne på bachelorstudiet i biologisk kjemi.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser for øvrig til de opplysninger og vurderinger som fremkommer
i proposisjonen og bemerker særskilt at UiO og FHI skal sørge for
at behovet for forskning og undervisning etter overføringen ivaretas
ved å inngå nødvendige avtaler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det ved flere anledninger er fremmet
forslag om også å ta i bruk private leverandører på noen av RMIs
områder, senest i Representantforslag 34 S (2009–2010) og Innst.
164 S (2009–2010). Disse medlemmer viser til merknader
og forslag som ble fremmet i den forbindelse, og ber om at dette
også tas med i den nye vurderingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er kjent med Datatilsynets
rapport fra 2010 og Stortingets kontroll- og konstitusjonskomités brev
til ulike departement i anledning av at RMI oppbevarer store mengder
personopplysninger av svært sensitiv karakter uten at det foreligger rettslig
grunn for oppbevaringen. Disse medlemmer er også
kjent med at det har vokst frem et sentralt DNA-register ved RMI
som har vært unndratt de strenge bestemmelsene straffeprosessloven
og påtaleinstruksen oppstiller for behandlingen av slike data, samt
at personopplysninger og biologisk materiale innhentet på vegne
av forvaltningen eller domstolene er oppbevart ulovlig ved RMI.
Disse medlemmer viser også til
at Datatilsynet i 2009 fikk kjennskap til at biologiske prøver tatt
ved RMI var ulovlig lagret og benyttet til forskning.
Disse medlemmer forutsetter at
det ordnes opp i disse forhold snarest, og at en overføring av økonomisk
og administrativt ansvar for RMI ikke forsinker prosessen med å
bringe orden i de avdekkede, ulovlige forhold.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
440 | 1 | Justis- og politidepartementet, Politidirektoratet – politi-
og lennsmannsetaten, kan nyttes under kap.
441 post 1, nedsettes med | 56 300 000 |
710 | 1 | Helse- og omsorgsdepartementet, Nasjonalt folkehelseinstitutt, forhøyes med | 75 500 000 |
612 | 1 | Arbeidsdepartementet, Tilskudd til Statens pensjonskasse,
Driftsutgifter,
overslagsbevilgning, forhøyes med
| 3 600 000 |
260 | 50 | Universitet og høgskolar, Statlege universitet og høgskolar, nedsettes med | 2 000 000 |
II
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Inntekter |
3710 | 2 | Helse- og omsorgsdepartementet, Nasjonalt folkehelseinstitutt,
Diverse inntekter, forhøyes med | 20 800 000 |
III
Andre fullmakter
Stortinget samtykker til at Universitetet i
Oslo kan overføre inntil 11 mill. kroner, knyttet til inntekter
fra obduksjoner og annen oppdragsvirksomhet ved Rettsmedisinsk institutt,
til Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 5. mai 2011
Bent Høie |
leder og ordfører |