Innstilling fra finanskomiteen om bevilgningsendringer i statsbudsjettet for 2011 (overgangsregler for pensjonister)
Dette dokument
- Innst. 217 S (2010–2011)
- Kildedok: Prop. 59 S (2010–2011)
- Dato: 17.02.2011
- Utgiver: finanskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Stortinget har nylig vedtatt endringer i pensjonsskattereglene, jf. Prop. 1 LS (2010–2011) Skatter og avgifter 2011 og Innst. 3 S (2010–2011). Endringene gir i hovedsak lettelser for pensjonister med lav til middels inntekt, men det finnes noen unntak. Dette kan gjelde ektepar der den ene ektefellen har lav eller middels pensjonsinntekt og dermed rett til det nye skattefradraget eller skattebegrensning for uføre, mens den andre har svært lav eller ingen annen inntekt. Denne gruppen har til nå fått skatten beregnet under ett etter skattebegrensningsregelen. Den andre gruppen er pensjonister med høye renteutgifter, men så lav inntekt at de er skattlagt etter skattebegrensningsregelen.
I Prop. 1 LS (2010–2011) avsnitt 8.9 åpnes det for overgangsregler for den førstnevnte gruppen, og varsles at departementet i samarbeid med Skattedirektoratet vil utarbeide retningslinjer for en lempeligere praktisering av den skjønnsbaserte skattebegrensningsregelen i skatteloven § 17-4 i en overgangsperiode.
I en flertallsmerknad i finanskomiteens budsjettinnstilling bes det om at overgangsreglene gis et bredere anvendelsesområde enn det som beskrives i Prop. 1 LS (2010–2011):
«Flertallet påpeker viktigheten av at Finansdepartementet gir overgangsregler som begrenser skatteskjerpelsen som følge av de nye reglene, for eksisterende pensjonister med svak skatteevne. I tillegg til den skattytergruppen som nevnes i proposisjonen, ektepar der bare den ene er pensjonist med rett til det nye skattefradraget, bør overgangsreglene også kunne omfatte enkelte skattytere med netto negativ kapitalinntekt. Skattenedsettelsen bør fases ut over noen år. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med eventuelle bevilgningsmessige konsekvenser på nyåret.»
Finansdepartementet legger opp til at overgangsreglene skal gis av departementet i forskrifts form, og de skal innebære at det nye skattenivået fases gradvis inn over tre år for de aktuelle skattytergruppene. Overgangsreglene vil omfatte flere skattytere enn det ble lagt opp til i Prop. 1 LS (2010–2011), ettersom de skal gjelde alle som oppfyller gitte, objektive kriterier, og ikke være skjønnsbaserte. Den vedtatte lovhjemmelen til å gi overgangsregler anses for å være et tilstrekkelig grunnlag for å gi overgangsreglene, selv om de blir mer omfattende enn forutsatt. Overgangsreglene vil gi et provenytap på om lag 400 mill. kroner påløpt og 320 mill. kroner bokført i 2011. I foreliggende proposisjon foreslås de nødvendige bevilgningsmessige endringer i statsbudsjettet for 2011.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, fung. leder Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til behandlingen av Innst. 3 S (2010–2011), jf. Prop. 1 LS (2010–2011), hvor det i en flertallsmerknad bes om at overgangs-reg-lene gis et bredere anvendelsesområde enn det som beskrives i Prop. 1 LS (2010–2011), jf. Innst. 3 S (2010–2011) pkt. 4.3.3.2. Komiteen mener at Prop. 59 S (2010–2011) ivaretar dette.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative skatteopplegg for pensjonister fremmet i forbindelse med Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2011, jf. Innst. 3 S (2010–2011). Fremskrittspartiets skatteopplegg ville innebåret langt lavere skatt for pensjonister enn med regjeringens opplegg. Disse medlemmer mener pensjonister burde betale mindre skatt, ikke mer skatt. Disse medlemmers forslag fikk imidlertid ikke flertall, men disse medlemmer ser det som positivt at regjeringen utbedrer urimelige utslag av endringene i skattesystemet for pensjonister og støtter på den bakgrunn regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser de overgangsordninger som foreslås som et utslag av at omleggingen i pensjonistbeskatningen vedtatt med statsbudsjettet i fjor høst, har gitt utslag overfor enkelte pensjonistgrupper som regjeringen ikke hadde forutsett. Disse medlemmer viser til Høyres forslag til forbedringer av pensjonistbeskatningen i Innst 3 S (2010–2011). Overgangsordningen vil kortsiktig forbedre situasjonen for de gruppene dette gjelder, men når den ene gruppen beskrives som «pensjonister med høye renteutgifter, men så lav inntekt at de er skattlagt etter skattebegrensningsregelen», så frykter disse medlemmer at overgangsordningen bare er en utsettelse av utfordringene som omleggingen av pensjonistbeskatningen har gitt disse pensjonistene. Høye renteutgifter skyldes som regel høy gjeld og disse medlemmer ser det som lite sannsynlig at denne gruppen kan rette opp sin finansielle situasjon i løpet av en tre-årig overgangsperiode. Disse medlemmer mener det derfor er grunn til å følge utviklingen i denne gruppen nøye framover.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter | |||
571 | Rammetilskudd til kommuner | ||
60 | Innbyggertilskudd, økes med | 88 000 000 | |
fra kr 94 841 757 000 til kr 94 929 757 000 | |||
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner | ||
60 | Innbyggertilskudd, økes med | 21 000 000 | |
fra kr 25 913 249 000 til kr 25 934 249 000 | |||
Inntekter | |||
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||
70 | Toppskatt, reduseres med | 22 000 000 | |
fra kr 30 700 000 000 til kr 30 678 000 000 | |||
72 | Fellesskatt, reduseres med | 109 000 000 | |
fra kr 169 200 000 000 til kr 169 091 000 000 | |||
5700 | Folketrygdens inntekter | ||
71 | Trygdeavgift, reduseres med | 80 000 000 | |
fra kr 94 700 000 000 til kr 94 620 000 000 |
Oslo, i finanskomiteen, den 17. februar 2011
Ulf Leirstein |
Thomas Breen |
fung. leder |
ordfører |