Regjeringen legger handlingsregelen til grunn for
budsjettpolitikken. Handlingsregelen er en plan for en jevn og gradvis
økning i bruken av petroleumsinntekter til et nivå som kan opprettholdes
på lang sikt. Samtidig skal bruken av petroleumsinntekter det enkelte
år tilpasses konjunktursituasjonen.
Handlingsregelen gir fleksibilitet i budsjettpolitikken.
Denne fleksibiliteten har blitt utnyttet. Da norsk økonomi var inne
i en lavkonjunktur de første årene etter at handlingsregelen ble
innført, lå bruken av petroleumsinntekter, målt ved det strukturelle,
oljekorrigerte budsjettunderskuddet, klart over 4-prosentbanen for
bruk av disse inntektene. Fra 2006 til 2008 var det omvendt. For
å dempe virkningene på norsk økonomi av finanskrisen og det internasjonale
tilbakeslaget er bruken av petroleumsinntekter i 2009 og 2010 igjen
brakt over 4-prosentbanen. Etter hvert som situasjonen i norsk økonomi
normaliseres, må bruken av petroleumsinntekter bringes tilbake til 4-prosentbanen,
slik regjeringen har varslet. En slik innretning av budsjettpolitikken
vil legge til rette for en balansert utvikling i norsk økonomi, ved
å dempe presset mot rente, kronekurs og den delen av næringslivet
som møter konkurranse fra utlandet.
Bruken av petroleumsinntekter måles ved det strukturelle,
oljekorrigerte budsjettunderskuddet. I fjor høst vedtok Stortinget
et budsjett for 2010 som la opp til en bruk av oljeinntekter på 148,5
mrd. kroner, målt ved det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet.
Dette innebar en ekspansiv impuls tilsvarende 0,6 prosentpoeng, målt
ved endringen i det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet som
andel av verdiskapingen i fastlandsøkonomien. Avstanden til 4-prosentbanen
ble anslått til knapt 45 mrd. kroner.
Endringer i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2010 brakte det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet ned til
131,5 mrd. kroner. Anslaget for strukturelle skatter ble oppjustert med
10 mrd. kroner, mens anslaget for inntekter utenom skatter og avgifter
ble oppjustert med 4 mrd. kroner, i hovedsak knyttet til økte utbytteinntekter.
I tillegg ble anslaget for utgifter utenom petroleumsvirksomhet,
renter og dagpenger satt ned med 3 mrd. kroner.
I nasjonalbudsjettet 2011 ble anslaget for det strukturelle
underskuddet i 2010 satt ytterligere ned, til 124,8 mrd. kroner.
Anslaget for strukturelle skatter ble oppjustert med om lag 3 mrd. kroner,
særlig knyttet til høye innbetalinger av tilleggsforskudd fra foretak
i mai. Anslaget for statsbudsjettets utgifter utenom petroleumsvirksomhet,
renter og dagpenger ble satt ned med 3,7 mrd. kroner, i stor grad
som følge av lavere utgifter under folketrygden.
Endringer i forbindelse med nysaldert budsjett innebærer
ytterligere reduksjoner i det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet.
Skatteoppgjøret for inntektsåret 2009 ble lagt fram av skattemyndighetene
20. oktober. Likningen for etterskuddspliktige skattytere viser
at skattene fra foretak og andre etterskuddspliktige skattytere
økte fra 2008 til 2009, til tross for finanskrisen. I tallgrunnlaget
til nasjonalbudsjettet 2011 ble det lagt til grunn en nedgang. En
gjennomgang av den nye informasjonen tilsier at anslaget for strukturelle
skatter i 2010 settes opp med 5,4 mrd. kroner, hvorav om lag 2 mrd.
kroner kan knyttes til at den midlertidige ordningen med skattefradrag
for underskudd er benyttet i mindre grad enn forventet. Utenom denne
ordningen er de strukturelle skattene hevet med drøyt 3 mrd. kroner.
En foreløpig og usikker vurdering tilsier at de strukturelle skattene
også for 2011 vil bli oppjustert med drøyt 3 mrd. kroner som følge
av den nye informasjon for 2010. Finansdepartementet vil komme nærmere
tilbake til dette i revidert nasjonalbudsjett 2011.
Anslaget for statens utbytteinntekter i 2010 foreslås
satt ned med 4,2 mrd. kroner i forhold til anslaget i Nasjonalbudsjettet
2011. Reduksjonen skyldes en tilbakeføring av mottatt utbytte fra Statkraft,
og bidrar isolert sett til en økning i det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet. Endringer i utgifter og inntekter utenom skatter og utbytter
bidrar samlet sett til å redusere det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet i 2010 med knapt 4 mrd. kroner sammenliknet med anslaget i
Nasjonalbudsjettet 2011. Det er da innarbeidet at regjeringen foreslår
å øke rammetilskuddet til kommunene med 1 mrd. kroner i 2010, for
bl.a. å legge til rette for en styrking av arbeidet med en verdig
eldreomsorg.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
i 2010 kan etter dette anslås til 119,6 mrd. kroner, som er 5,2
mrd. kroner lavere enn i Nasjonalbudsjettet 2011. Den anslåtte bruken
av oljeinntekter i 2010 ligger om lag 14 mrd. kroner over forventet
realavkastning av kapitalen i Statens pensjonsfond utland ved inngangen
til året. Målt som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge anslås
det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet å øke med 0,4 prosentpoeng
fra 2009 til 2010.
Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte
anslag for det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2010
i stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2010. Mer fullstendige beregninger
av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet, basert på en helhetlig
gjennomgang av utviklingen i norsk økonomi, legges fram to ganger
i året, i nasjonalbudsjettet og i revidert nasjonalbudsjett. For
en nærmere omtale av opplegget for beregning av strukturelt, oljekorrigert
budsjettunderskudd vises det til vedlegg 1 i revidert nasjonalbudsjett
2010.
Det oljekorrigerte underskuddet anslås nå til 109,4
mrd. kroner og tilsvarer den faktiske bruken av petroleumsinntekter
som dekkes ved en tilsvarende overføring fra Statens pensjonsfond
utland.
Siden Stortinget vedtok budsjettet i fjor høst
er det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet redusert med
44,4 mrd. kroner. Reduksjonen skyldes i stor grad økte skatteinntekter
fra fastlandsøkonomien, i hovedsak som følge av høyere skatter fra
næringslivet enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2010, og reduserte
utgifter, i hovedsak som følge av lavere utgifter til folketrygden
enn lagt til grunn i saldert budsjett 2010.
Skatte- og avgiftsinntektene fra fastlandsøkonomien
anslås nå 32,5 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. I tillegg
reduseres renteinntektene med 1,2 mrd. kroner, mens øvrige inntekter til
sammen økes med om lag 0,7 mrd. kroner. Av dette utgjør netto økte
utbyttebetalinger om lag 0,3 mrd. kroner.
Utgiftene utenom dagpenger og renter reduseres med
om lag 11,4 mrd. kroner fra saldert budsjett til anslaget i nysaldert
budsjett. Utenom dagpenger, netto renteutgifter og merutgifter som skyldes
reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden og lønnsoppgjøret i
staten, ble utgiftene satt ned med om lag 3,0 mrd. kroner som følge av
bevilgningsendringer vedtatt i første halvår i år. Utgiftene reduseres
ytterligere med om lag 8,3 mrd. kroner som følge av forslag som
er fremmet for Stortinget etter behandlingen av bevilgningsendringer
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2010. Det er for øvrig
gjort nærmere rede for bevilgningsendringer i første halvår i samleproposisjonen
som ble fremmet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2010.
Utgiftene til dagpenger ble redusert med 0,9 mrd.
kroner i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett
2010. Det er ikke gjort endringer i anslaget etter dette.
Anslaget for statens netto kontantstrøm fra
petroleumsvirksomheten i 2010 er satt opp med 51,4 mrd. kroner,
fra 220,4 mrd. kroner i saldert budsjett til 271,7 mrd. kroner.
Inntektene fra petroleumsvirksomheten er økt med 47,6 mrd. kroner,
mens utgiftene er redusert med 3,7 mrd. kroner. Av inntektsøkningen
utgjør innbetalte skatter og avgifter 34,9 mrd. kroner. Forventet netto
inntekt fra Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(SDØE) er oppjustert med 15,4 mrd. kroner, mens utbytteinntektene
fra Statoil er knapt 2,7 mrd. kroner lavere enn tidligere lagt til
grunn. Oppjusteringen i kontantstrømmen skyldes hovedsakelig at petroleumsprisene
i 2010 nå anslås høyere enn i saldert budsjett.
Den reelle, underliggende utgiftsveksten på statsbudsjettet
for 2010 anslås nå til 1 1/2 pst. fra regnskapet for 2009. Den nominelle,
underliggende utgiftsveksten er på 4,8 pst. I nasjonalbudsjettet
2010, som ble fremmet høsten 2009, ble den reelle, underliggende
utgiftsveksten anslått til 1 3/4 pst. I revidert nasjonalbudsjett 2010
ble den reelle, underliggende utgiftsveksten anslått til 2 pst.
Oppjusteringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2010
skyldtes lavere utgifter i regnskapet for 2009 enn tidligere anslått.
Nedsettelsen av anslaget for den reelle, underliggende utgiftsveksten
fra revidert nasjonalbudsjett 2010 til nysalderingen skyldes lavere utgifter
og noe høyere prisvekst enn tidligere forutsatt.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
i 2010 anslås nå til 271,7 mrd. kroner, som i sin helhet overføres
til Statens pensjonsfond utland. Etter at statsbudsjettets oljekorrigerte
underskudd på 109,4 mrd. kroner er dekket ved en overføring fra
Statens pensjonsfond utland, avsettes det dermed netto 162,4 mrd.
kroner i fondet i 2010. Renteinntekter og utbytte i Statens pensjonsfond
anslås til 84,4 mrd. kroner. Det samlede overskuddet på statsbudsjettet
og Statens pensjonsfond anslås dermed til 246,8 mrd. kroner.
Statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
anslås nå knapt 8,1 mrd. kroner lavere enn i 2009. Inntektene fra
petroleumsvirksomheten er 12,1 mrd. kroner lavere enn i 2009, men
utgiftene til petroleumsvirksomheten går ned med 4,0 mrd. kroner.
Overføringen fra utenlandsdelen av Statens pensjonsfond for å dekke det
oljekorrigerte budsjettunderskuddet i nysalderingen er 2,1 mrd.
kroner høyere enn i 2009. Når det tas hensyn til at statsregnskapet
for 2009 viser et overskudd på 10,7 mrd. kroner, og renteinntekter
og utbytte fra Statens pensjonsfond i 2010 anslås 6,9 mrd. kroner
lavere i 2010 enn i 2009, reduseres dermed det samlede overskuddet
i statsbudsjettet og Statens pensjonsfond med 27,7 mrd. kroner fra
2009 til anslag på regnskap for 2010.
Statsbudsjettets brutto finansieringsbehov anslås til
66,7 mrd. kroner i 2010, mot 176,3 mrd. kroner i 2009. Reduksjonen
i finansieringsbehovet må ses i lys av bl.a. opprettelsen av Statens
obligasjonsfond og Statens finansfond med 50 mrd. kroner til hvert
av fondene i 2009. I tillegg påvirker terminstrukturen for avdragene
på statsgjelden finansieringsbehovet mellom år.
Fra saldert budsjett 2010 til nysaldert budsjett
er folketrygdens samlede utgifter økt med 691,4 mill. kroner, mens
folketrygdens inntekter er redusert med 244,6 mill. kroner. Folketrygdens
finansieringsbehov er dermed økt med 936,0 mill. kroner i nysaldert
budsjett.
Det er tidligere forutsatt at folketrygdens
finansieringsbehov skal dekkes ved statstilskudd, jf. Gul bok 2010.
Det er imidlertid fortsatt usikkert hvor stort det endelige finansieringsbehovet
vil bli. I denne proposisjonen foreslås det derfor at folketrygdens
finansieringsbehov for 2010 dekkes ved statstilskudd uten angivelse
av beløp, jf. forslag til romertallsvedtak.
Det nysalderte budsjettet vil kunne avvike fra
det endelige regnskapet. Dette må ses i sammenheng med blant annet
usikkerhet om regelstyrte utgiftsordninger, skatte- og avgiftsinntekter
og nivået på overførte bevilgninger fra 2010 til 2011.
Det er fra og med 1995 overført midler i Statens pensjonsfond
utland. Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond utland ut fra regnskapsførte
inntekter og utgifter. Tilbakeføringen fra fondet for å dekke statsbudsjettets
oljekorrigerte underskudd fastlegges imidlertid endelig ved nysalderingen
ut fra anslag på regnskap for budsjettåret. Endret netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten etter nysaldert budsjett vil dermed i
sin helhet innebære endret netto avsetning i fondet.
Ved at tilbakeføringen til statsbudsjettet fastsettes
endelig ved Stortingets behandling av nysalderingsproposisjonen,
vil et lavere oljekorrigert underskudd i regnskapet enn forutsatt
ved nysalderingen medføre at statsregnskapet gjøres opp med et overskudd.
Tilsvarende vil et høyere oljekorrigert underskudd i regnskapet enn
forutsatt ved nysalderingen medføre at statsregnskapet gjøres opp
med et underskudd, jf. nærmere redegjørelse om denne budsjetteringspraksisen
i St.prp. nr. 66 (2005–2006).
For nærmere redegjørelse om gjennomføringen av
budsjettpolitikken i 2010, vises det til proposisjonenes kapitel
1.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering, og slutter seg til regjeringens forslag om at folketrygdens
finansieringsbehov for 2010 dekkes ved statstilskudd uten angivelse
av beløp, jf. forslag til vedtak II under kap. 6 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
Finansdepartementets anslag for det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet har endret seg betydelig gjennom året fra nasjonalbudsjettet. Disse
medlemmer viser til at avvikene mellom anslag og endelige tall
har vært ekstraordinært store de senere årene. Disse medlemmer er
oppmerksom på at noe av dette kan skyldes økt faktisk usikkerhet
som følge av finanskrisen.
Disse medlemmer har også merket
seg en faglig debatt om hvordan aktivitetskorrigeringen beregnes,
og vil understreke viktigheten av at departementet går gjennom det
faglige grunnlaget for anslagene og bruken av anslagene i arbeidet med
statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser til at
den viktigste faktoren i bedringen av det oljekorrigerte underskuddet
for 2010 på 44,4 mrd. kroner er økt skatteinngang fra fastlandsøkonomien. Disse medlemmer mener
dette understreker betydningen av å fremme veksten i økonomien og
av å ta hensyn til de dynamiske effekter av endringer i skattesystemet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at nysalderingen for 2010 viser at statens overskudd for 2010
er nå estimert til 163 mrd. kroner. Dette er langt høyere enn det som
ble lagt til grunn i statsbudsjettbehandlingen for 2010, der overskuddet
på statsbudsjettet var anslått til 67 mrd. kroner. Siden revidert statsbudsjett
for 2010 har overskuddet forbedret seg med 44 mrd. kroner, som fremkommer
ved lavere overføring fra Statens pensjonsfond utland (Oljefondet).
Disse medlemmer registrerer at
forbedringen av resultatet skyldes økte skatte- og avgiftsinntekter,
økte petroleumsinntekter, og reduserte utgifter til blant annet
sykepenger med 3,3 mrd. kroner. Regjeringens oljepengebruk ligger
nå 14 mrd. kroner over handlingsregelen.
Disse medlemmer er av den oppfatning
av at når statens inntekter viser seg å bli større enn lagt til
grunn i den ordinære budsjettbehandlingen burde noe av disse merinntektene
tilfalle skattebetalerne som følgelig har betalt inn for mye. Disse
medlemmer betrakter i forøvrig nysalderingen som en teknisk
revisjon.
Følgende oversikt viser de budsjettgrep disse medlemmer foreslår
i forbindelse med nysalderingen:
Nysaldering 2010 | | (mill. kr.) |
Investeringstilskudd sykehjemsplasser, øremerket | Kap 586 post 64 | 1 000 |
Drift eldreomsorg i kommunene, øremerket | Kap 571 post 69 | 1 000 |
IKT-investeringer i Politiet | Kap 440 post 1 | 180 |
Nedbetaling av bompengegjeld | Kap 1323 post 70 | 17 000 |
Nye stillinger i Petroleumstilsynet* | Kap 642 post 1 | 14 |
Til Fattighuset og Frelsesarmeen | Kap 621 post 70 | 30 |
Gå imot økte midler til nedbemanningsprosess Innovasjon
Norge* | Kap 2421 post 70 | -20 |
Reindriftsavtalen* | Kap 1151 post 51 | -3 |
SUM | | 19 201 |
For beløpene markert med stjerne er bevilgningsforslagene
tatt i fagkomiteens innstilling for nysaldering. Øvrige bevilgningsforslag
finnes i denne innstilling og er omtalt i det følgende.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at nysalderingen ikke
skal være en arena for tradisjonell omkamp knyttet til alternative
statsbudsjett og revidert budsjett. Disse medlemmer fremmer
derfor, med ett unntak, ingen forslag til endringer i statsbudsjettet
for 2010, men viser til disse medlemmers respektive merknader og
forslag i hhv. Innst. 2 S (2010–2011) og Innst. 350 S (2009–2010). Disse medlemmer har
imidlertid merket seg at regjeringen denne gang i utstrakt grad
har brukt nysalderingen til å imøtekomme kritikk som er framsatt
av opposisjon og berørte parter i forbindelse med behandlingen av
regjeringens forslag til statsbudsjett for 2011. Særlig gjelder
dette forhold knyttet til sykehjemsplasser og kommuneøkonomi.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er opprørt over at ideelle institusjoner og barnevernsbarn,
rusmisbrukere og psykisk syke blir satt ut på anbud av regjeringen,
en regjering som gikk til valg på ikke å sette «bestemor på anbud».
Disse utsatte gruppene trenger gode og stabile rammer rundt sine
liv, ikke at hjemmene deres med jevne mellomrom blir gjenstand for anbudsrunder
og nedleggelse. De ideelle institusjonene kan tilby slike gode og
stabile helse- og omsorgstilbud. Derfor er det viktig at disse institusjonene
får gode rammevilkår og slipper å måtte konkurrere med store statlige
og kommersielle aktører som har helt andre økonomiske forutsetninger
å forholde seg til. Dette medlem foreslår derfor
i denne innstilling å prolongere eller på nytt inngå avtaler med
alle institusjoner drevet av ideelle aktører som har hatt avtaler med
de regionale helseforetakene og med Bufetat, men som har tapt anbud,
og som enten fortsatt driver videre med redusert tilbud eller som
er i ferd med å avvikle driften. Det forutsettes at avtalene skal
gjelde fra 1. januar 2011 til 1. juli 2011.
Dette medlem viser til den akutte
krisen som har oppstått i Nav, som følge av stramme budsjettrammer
og pålegg fra Nav sentralt om omlegginger av driften. Dette gjelder
ikke minst i Vest-Agder, hvor flere ledere for lokale Nav-kontor har
sagt opp stillingene sine i protest. Dette medlem viser
til at et velfungerende Nav er viktig for tusenvis av utsatte brukere
og målet om å få flere i arbeid. Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn forslag om å bevilge 200 mill. kroner til Navs
driftsbudsjett.
Dette medlem viser til at ENOVA
i høst har gått tom for midler som skal hjelpe husholdninger som
ønsker å gjennomføre ENØK-tiltak. Dette medlem viser
til at Det internasjonale energibyrået nevner ENØK-tiltak som et
av de viktigste tiltakene mot økte CO2-utslipp og klimaendringer. Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn forslag om 100 mill. kroner
til ENOVA øremerket ENØK-tiltak.
Dette medlem viser til at det
har blitt flere fattige under den rød-grønne regjeringen, og mener derfor
noe burde settes av til dem som har det aller vanskeligst før jul. Disse
medlemmer foreslår derfor en ekstrabevilgning på 30 mill. kroner
til frivillige organisasjoner som jobber for å bedre hverdagen for
fattige, slik at disse får ekstra midler til å gjøre julen bedre
for de svakeste.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at utgiftene til sykepenger er redusert med 2,8 mrd. kroner
fra saldert budsjett til anslagene i nysaldert budsjett fra 2010.
Det er etter dette medlems syn en svært gledelig
utvikling, men understreker samtidig betydningen av å få et velfungerende
Nav på plass for å nå målene i IA-avtalen. Det er dessverre lite
som tyder på at regjeringen er opptatt av denne problemstillingen.
Dette medlem foreslår derfor
at Nav tilføres det samme beløpet som er «spart inn» i reduserte sykepenger
til et reelt teknologiløft gjennom investering i nytt og funksjonelt
IKT-system. Det vil gi en bedre kvalitet på saksbehandlingen, en mer
effektiv organisasjon og gjøre Nav i stand til å utføre de oppgavene
de er pålagt og forventet. Dette medlem viser til
merknader og forslag om økt bevilgning på 2,8 mrd. kroner under
avsnitt 4.3 i denne innstilling.