Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om endringar i statsbudsjettet for 2010 under Fiskeri- og kystdepartementet
Dette dokument
- Innst. 112 S (2010–2011)
- Kildedok: Prop. 27 S (2010–2011) kap. 1062 og 5575
- Dato: 01.12.2010
- Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Om endringar i statsbudsjettet for 2010 under Fiskeri- og kyst-departementet
- 2. Komiteens tilråding
Til Stortinget
Med bakgrunn i ompostering av midlar til investering i oljevernutstyr frå post 1 til post 45 foreslår regjeringa at kap. 1062 post 1 Driftsutgifter blir redusert med 105,9 mill. kroner mot tilsvarande auke av kap. 1062 post 45 Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald.
Forskrift om gebyr for kontroll og tilsyn med sikring av havner og havneterminaler mot terrorhandlinger mv. (FOR-2007-07-03-841) tredde i kraft 3. juli 2007. Med bakgrunn i dette foreslår regjeringa å auke kap. 1062 post 73 Tilbakebetaling av avgift med 7,38 mill. kroner i 2010 knytt til tilbakebetaling av halv årsavgift for 2007 med renter.
Som følgje av lønnskompensasjon på kap. 1062 post 1 Driftsutgifter på gebyrfinansierte område foreslår regjeringa å auke kap. 5575 post 74 Sektoravgifter Kystverket med 11,09 mill. kroner i 2010.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Øyvind Halleraker og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Lasse Kinden Endresen, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til proposisjonen og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser videre til at Prop. 27 S (2010–2011) inneholder en endring om tilbakebetaling av årsavgift knyttet til havnesikkerhet i kap. 1062 Kystverket post 73 Tilbakebetaling av avgift.
Disse medlemmer ønsker at staten påtar seg en langt større del av finansieringsansvaret knyttet til myndighetspålagte tiltak knyttet til sikkerhet og beredskap. Disse medlemmer viser til sitt forslag i Innst. 13 S (2010–2011) om en gjennomgang av sektorgebyrer for sjøtransport:
«Stortinget ber regjeringen legge frem egen sak om sektorgebyrer for sjøtransport og legger til grunn at det gjennomføres en uavhengig analyse av behovet for lostjenester og inndekning av lostjenester gjennom sektorgebyr.»
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2010 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter | |||
1062 | Kystverket | ||
1 | Driftsutgifter, blir redusert med | 105 900 000 | |
frå kroner 1 382 800 000 til kroner 1 276 900 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, blir auka med | 105 900 000 | |
frå kroner 118 680 000 til kroner 224 580 000 | |||
73 (ny) | Tilbakebetaling av avgift, blir løyvd med | 7 375 000 | |
Inntekter | |||
5575 | Sektoravgifter under Fiskeri- og kystdepartementet | ||
74 | Sektoravgifter Kystverket, blir auka med | 11 090 000 | |
frå kroner 648 775 000 til kroner 659 865 000 |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 1. desember 2010
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |