4.13 Kap. 334 Film- og medieformål (jf. kap. 3334)
- Post 1 Driftsutgifter
- Post 21 Spesielle driftsutgifter
- Post 50 Filmfondet
- Post 71 Filmtiltak m.m.
- Post 73 Regional filmsatsing
- Post 75 Medieprogram
- Post 78 Ymse faste tiltak
- Post 79 Til disposisjon
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti ber regjeringen vurdere om det skal utformes krav om at alle nye norske filmer som mottar offentlig produksjonsstøtte skal utformes med synstolking. Disse medlemmer mener også at det må vurderes videre om det skal stilles krav om at tekstingen på NRK skal tilbys som lydteksting.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser på de som forsøker å holde liv i lokal-tv i Norge, som ønsker blant annet å gjøre bruk av det inntektsgrunnlaget som politikerne på midten av 1970-tallet ga de muligheter til for å finansiere driften, nemlig lokale bingo-sendinger. Men faktum er at Kulturdepartementet og Lotteritilsynet nekter dem å drive slik virksomhet på en kostnadseffektiv måte. To ganger i løpet av de siste fire årene har de bedt om å få lov til å selge bongene elektronisk, men begge gangene har de fått avslag. Det til tross for at Norsk Tipping og Rikstotto får lov til å bruke elektronisk distribusjon. Det samme får private bingo-operatører som driver sin virksomhet på vegne av lokale lag og foreninger.
Disse medlemmer ser at lokal-tv får blankt nei. Disse medlemmer undrer seg på hva som ligger bak en slik politisk beslutning i Kulturdepartementet. En skulle tro at Kulturdepartementet var opptatt av å holde liv i lokal-tv, slik at de kan formidle nyheter og samfunnsinformasjon til borgerne. Ikke minst når de til neste år går inn i en kommunevalgkamp. Det er nettopp behovet for en lokal mediekanal for ytringsfrihet og lokalt engasjement som er argumentasjonen for at myndighetene i sin tid ga lokal-tv en slik mulighet til finansiering, som et enkelt lotteri i form av bingo. Disse medlemmer ser at alt de ber om er å få lov til å selge bongene over en web-basert løsning, der sikkerhet, aldersbegrensning og identifisering er like godt ivaretatt som hos Norsk Tipping og Rikstotto.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for å gjennomføre tiltak som gjør at lokal-tv får lov til å selge bonger over en web-basert løsning, der sikkerhet, aldersbegrensning og identifisering er like godt ivaretatt som hos Norsk Tipping og Rikstotto.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til regjeringens budsjettforslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å redusere driftsutgifter i det offentlige. Dette bør kunne gjøres ved generell effektivisering. I tillegg mener disse medlemmer at Filminstituttet bør slankes da filmproduksjon foregår andre steder.
Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til regjeringens budsjettforslag og støtter dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at mange av regjeringens mål for norsk film er nådd, og mener det har vært en svært god utvikling for norsk film de senere årene. Flertallet registrerer imidlertid at målet om 40 pst. kvinner/menn i nøkkelposisjoner ikke er nådd når det gjelder kinofilm, og mener det er grunn til å intensivere dette arbeidet. Flertallet er derfor tilfreds med at målet er endret slik at det ikke er tidsbegrenset.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til at det foreslås en bevilgning på 389,4 mill. kroner, en økning på 21,5 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2010, og at økningen på posten skal benyttes til å styrke tilskuddene til dokumentarer, fjernsynsdrama og kinofilmer. Dette flertallet støtter dette.
Komiteen understreker også betydningen av ytterligere å styrke det nordiske samarbeidet innenfor filmen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at andre tiltak kan virke like målrettet til filmproduksjon som en ytterligere offentlig innsats, slik som skatteincentiver med mer. Disse medlemmer mener videre at det bør fokuseres på kvalitet og prosjektstøtte via Filmfondet, og at det dermed ikke skal være noe mål i seg selv å ha en mest mulig omfattende ordning. Disse medlemmer foreslår derfor å redusere bevilgningene, og viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener det har vært en god utvikling innenfor norsk film. Disse medlemmer mener regjeringens måltall for antall filmer og publikumsoppslutning ikke lenger er av viktighet å tilstrebe, men at Filmfondet selv må stake ut de videre strategiene for hvordan norsk film best kan utvikle seg uavhengig av dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener eksempelvis at fondet må kunne legge seg på et lavere antall større satsinger.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig at filmbransjen tar arbeidet med likestilling og kvinners deltagelse i filmskapingen alvorlig og aktivt arbeider for å bedre dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener på prinsipielt grunnlag at statlig kvotering i forhold til kunstneriske produksjoner ikke skal legges til grunn.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteen registrerer at Samisk Filmsenter i kap. 334 post 73 blir betegnet som et regionalt filmsenter. Komiteen vil være tydelig på at et samisk filmsenter må representere hele den samiske befolkningen uavhengig av hvor de bor i landet og mener av den grunn at filmsatsingen i tilknytning til Samisk Filmsenter bør ha et nasjonalt fokus i deres arbeid. Komiteen ønsker derfor at en innhenter erfaringer i forhold til å utvide virkeområdet fra et regionalt filmsenter til nasjonalt (internasjonalt) samisk filmsenter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil understreke at målet med tilskuddet til norsk film primært er å støtte norske filmproduksjoner.
Flertallet mener derfor det ikke er riktig å gå videre med en ren tilskuddsordning for utenlandske filmproduksjoner i Norge over Kulturdepartementets budsjett. Samtidig understreker flertallet at Norge er og bør være et attraktivt land også for utenlandske filmproduksjoner.
Flertallet mener det er viktig å se hvordan samproduksjonsordninger kan bidra til å få flere utenlandske produksjoner til Norge. Flertallet ber regjeringen vurdere også ytterligere tiltak for å tiltrekke seg utenlandske filmproduksjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener den sterkeste driveren i regio-nal filmsatsing bør komme fra private investorer og skatteincentiver for utenlandske produksjoner lagt til Norge. Regionale filmtiltak bør i enda mindre grad enn i dag være et statlig ansvar, og disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener satsingen på de regionale filmmiljøene har vært for liten sammenlignet med opptrappingen som har skjedd sentralt i Oslo. Disse medlemmer mener dette er uheldig både ut fra ønsket om maktspredning, og ut fra ønsket om å utnytte de faglige og finansielle ressursene landet over. Disse medlemmer mener særlig at regjeringens filmpolitikk ikke har lagt grunnlaget for å bruke det potensialet de regionale filmfondene kunne representere. Disse medlemmer mener de regionale filmfondene er underlagt for stramme restriksjoner for bruk av tildelte midler, føringer i forhold til genre, og tilgang til en for liten del av midlene som bevilges til filmformål.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett der bevilgningene til de regionale filmfondene økes med 2,5 mill. kroner.
Komiteen viser til regjeringens budsjettforslag og støtter dette.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til regjeringens budsjettforslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at det er rom for å redusere bevilgningene fra denne posten, hvor flere av formålene får til dels store beløp. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, der denne posten reduseres.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til regjeringens budsjettforslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at «Til disposisjon»-poster i et budsjett er uheldig. Det er ingen grunn til at departementet skal ha en millionpost til vilkårlige utgifter som ikke dekkes av noen av de andre budsjettpostene, og midler til disse ulike tiltakene bør etter disse medlemmers syn finnes i andre poster og deles med de allerede eksisterende tiltakene der.
Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.