Komiteen er spent på den interne gjennomgangen av familievernstjenesten som skal ferdigstilles høsten 2010. Komiteen er tilfreds med at det arbeides med å bedre familievernstjenesten med tanke på tjenesteutforming, organisering, kompetanse og ressurser.

Komiteen ser positivt på at arbeidet med å sikre en god faglig meklingspraksis holder frem i 2011. Komiteen ser behovet for å styrke forholdet mellom familievernskontorene og domstolene i meklingssaker og vil understreke betydningen av at slikt arbeid videreføres. Komiteen merker seg arbeidet med evalueringen av meklingsordningen og hvordan barns rett til å bli hørt ivaretas gjennom SINTEF Helse og Senter for barneforskning.

Komiteen ser positivt på utviklingen av nettsiden familienettet.no for foreldre med barn med nedsatt funksjonsevne.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg at departementet har foreslått kutt i kap. 858 post 1 knyttet til administrative utgifter i tilknytning til kursene «Godt Samliv!» og «Hva med oss?». Flertallet forutsetter at «Hva med oss?»-kursene ses i sammenheng med de generelle virkemidlene for personer med nedsatt funksjonsevne som Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet nå har overtatt fra Helsedirektoratet, i alt 213,6 mill. kroner. Flertallet viser for øvrig til at det ligger midler til familievernets oppgaver knyttet til «Hva med oss?» under kap. 842 postene 1 og 70. Flertallet forutsetter derfor at tilbudet til familier med barn med nedsatt funksjonsevne ikke vil bli dårligere i 2011.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til regjeringens kutt i støtten til samlivstiltakene «Godt samliv» og «Hva med oss?» og frykter konsekvensene dette kuttet vil ha for disse to viktige tilbudene. Forebygging og god ivaretakelse av foreldre er viktige tiltak for å forhindre konflikter og for å legge til rette for gode samliv. Dette er viktig for familien og for barna. Disse medlemmer viser til Høyres alternative budsjett og legger inn 6 mill. kroner til dette formål.

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til at å legge til rette for forpliktende foreldreskap og gode samliv er viktig for trygge oppvekstvilkår. Det er også av stor betydning å legge til rette for godt samarbeid mellom foreldrene etter samlivsbrudd. Komiteen viser til at familievernet har en viktig rolle i å forebygge konflikter i samlivet, samt bidra til å legge til rette for god kontakt mellom foreldre og barn etter et samlivsbrudd.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettfremlegg, og støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at en rekke oppgaver løses best av private, frivillige organisasjoner. Mange slike organisasjoner har et verdigrunnlag som utgjør et godt fundament for å løse nettopp de oppgaver de tar sikte på. Disse medlemmer mener at enhver økning på dette kapittel må gå til Kirkens familieverntjeneste, og ikke til et tungrodd og byråkratisk offentlig apparat, og er derfor av den oppfatning at posten må justeres noe ned i forhold til 2010-nivå.

Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at familievernet er under press, og mange familievernskontorer opplever at de ikke har rom for å prioritere det forebyggende familiearbeidet. Disse medlemmer viser til at det ifølge budsjettproposisjonen for tiden er en stor vekst i etterspørselen etter tjenester fra familievernet. Det er lange ventetider ved flere av kontorene, kapasiteten er sprengt. Disse medlemmer vil videre peke på at statistikken viser at flere klienter må vente mer enn tre uker på meklingstime eller mer enn fire uker på tilbud om terapi og rådgivning. Kravet til ventetid blir nådd i 76 pst. av sakene.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett og styrker denne posten med 6 mill. kroner for å opprettholde samlivstiltakene «Godt samliv» og «Hva med oss?».

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås ytterligere 30 mill. kroner til forebyggende arbeid og økt klientbehandling i familievernet.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteen viser til at post 21 dekker utgifter til forskning, utviklingsarbeid og kompetanseheving i familievernet, deriblant kompetanse på vold i nære relasjoner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens forslag og støtter dette.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å satse ytterligere 5 mill. kroner på kompetanseheving i familievernet.

Post 70 Tilskudd til kirkens familieverntjeneste mv.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til finansinnstillingen der Kirkens Familievern får 2 mill. kroner mer til administrasjon. Flertallet viser til merknaden i finansinnstillingen:

«Flertallet vil bidra til at Kirkens familieverntjeneste opprettholder sin aktivitet og kan utvikle sin administrasjon og foreslår å bevilge 2 mill. kroner til dette formålet. Flertallet viser samtidig til at Kirkens Familievern som en ideell aktør er en non-profit aktør i familievernet, og at partnerskapet og samhandlingen mellom Kirkens Familievern og staten har vært fruktbart for familieverntjenesten.»

Flertallet vil understreke at dette er et engangstilskudd.

Flertallet foreslår å bevilge 129,954 mill. kroner på posten. Dette er en økning på 2,0 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at et forpliktende foreldreskap og et godt samarbeid mellom foreldrene, også etter samlivsbrudd, er avgjørende for barns oppvekst. Disse medlemmer vil understreke betydningen av å videreføre et tosporet familievern. Disse medlemmer mener Kirkens Familievern i den sammenheng må få tilstrekkelige midler til fagutvikling og kompetanseheving for å ivareta særpreget til de diakonale familievernskontorene.

Disse medlemmer viser til at familievernet har en viktig rolle i å forebygge konflikter i samlivet, samt bidra til å legge til rette for god kontakt mellom foreldre og barn etter et samlivsbrudd. Familievernet er under press, og mange familievernskontorer opplever at de ikke har rom for å prioritere det forebyggende familiearbeidet.

Disse medlemmer viser til svar fra Barne-, likestillings- og inkluderingsministeren på spm. 139 fra finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 19. okt 2010 vedr. mål for 2011 innen familievernet, der departementet skriver at

«Det er for øvrig ikke riktig at det er en reduksjon i bevilgningen på kap. 842, post 70. Formuleringen 'Posten er føreslått redusert med 0,59 mill. kroner til andre tiltak på BLDs område' skyldes en trykkfeil. Beløpet i tabellen er korrekt, og viser en økning fra 124,107 til 127,954 mill. kroner på denne posten.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å bevilge ytterligere 10 mill. kroner til styrking av Kirkens Familievern sentralt og økt kapasitet ved kirkelige familievernskontor.