Komiteen merkar seg
at det har vore ein jamn auke i talet på nye meldingar til barnevernet.
Vidare har det òg skjedd ei kompetanseutvikling innan barnevernsfeltet.
Både innan statleg og kommunalt barnevern har talet på tilsette
auka, men særleg innan det kommunale barnevernet har ikkje auken
av tilsette møtt auken i nye saker. Komiteen vil
vise til at barnevernet over heile landet skal kunne gi rett hjelp
til barn og unge tidleg, og at dette er eit viktig mål for regjeringa.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at statsbudsjettet for 2011 har den største satsinga på barnevernet
på tjue år. Dette vil spesielt gje eit løft for det kommunale barnevernet.
Fleirtalet vil vise til regjeringa
sitt mål for barnevernstenesta, at alle barn og unge skal sikrast ein
god og trygg oppvekst. Dette skal vere uavhengig om dei veks opp
med hjelp i familien eller gjennom aktiv hjelp utanfor heimen, i
dei høve der foreldra ikkje maktar å gje den omsorga og utviklingsmoglegheiten
som er naudsynt.
Fleirtalet er difor særs nøgd
med at regjeringa i 2011 vil øyremerke 240 mill. kroner til ei styrking
av det kommunale barnevernet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er bekymret for utviklingen
i barnevernet. Det meldes om ventelister for fosterhjemsplass og institusjoner,
rundt 11 pst. har fortsatt ikke tilsynsfører, mange saker blir henlagt
og barnevernet selv melder om en økning i både antall saker og kostnader.
Barn er en sårbar og utsatt gruppe, og vi har alle et ansvar for
å ivareta omsorgen for barna rundt oss. Disse medlemmer imøteser regjeringens
varslede stortingsmelding om fremtidens barnevern og evalueringen
av barnevernet, men er ikke tilfreds med tidsaspektet som legges
til grunn. En stortingsmelding som legges frem høsten 2012, betyr
at nye tiltak og endringer vil bli iverksatt først i 2013/2014.
Dette er for sent for de barna som lider i dag, og disse medlemmer er
kritiske til at ikke regjeringen varsler flere nye tiltak for barnevernet
på et tidligere tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at regjeringen øremerker 240 mill.
kroner til kommunalt barnevern, og har tidligere vist til viktigheten
av å øremerke midler til dette formålet for å sikre ressurstilgangen. Disse
medlemmer er imidlertid ikke imponerte over en «innsats»
som tilsvarer om lag én stilling per kommune, og mener det er nødvendig
med en kraftig økning i det øremerkede tilskuddet for at det skal
ha en reell effekt. Disse medlemmer er også bekymret
for at det legges opp til et system hvor all tildeling skal gå via
søknad til fylkesmannen. Dette er etter disse medlemmers oppfatning et
byråkratisk og tungrodd system, og disse medlemmer oppfordrer
regjeringen til å sørge for et system for tildeling som ivaretar
hensynet til tidlig hjelp for familier og støtte i hjemmet.
Disse medlemmer vil trekke frem
kommunen som den viktigste aktøren for å forebygge og behandle saker
i barnevernet. Trondheim kommune fikk innvilget et oppgavedifferensieringsforsøk
i forbindelse med den statlige overtagelsen av de tidligere fylkeskommunale oppgavene
innen barnevernsområdet. Dette fordi kommunen i lengre tid hadde
jobbet med samarbeid på tvers av ulike tjenester for barn og unge
og hadde høy kompetanse på barnevern. Disse medlemmer viser
til at Trondheim kommune gjennom fire år som forsøkskommune kunne
vise til meget gode resultater. I forsøksperioden ble det barnevernsfaglige
kompetansenivået i kommunen styrket, og det ble en høy grad av både
politisk engasjement for og vilje til å satse økonomisk på barnevernet.
Tilbudet til barn og unge utviklet seg til å bli meget mangfoldig
i perioden, og kjøp av tiltaksplasser ble ikke styrt av økonomiske
og ideologiske styringssignaler, men ut fra barnas behov. Disse
medlemmer mener det er viktig å styrke førstelinjetjenesten
både på saksbehandlersiden og når det gjelder muligheten til å velge
riktige tiltak og kunne gi gode tilbud og behandling lokalt. Forsøk
fra Trondheim viste at da kommunen fikk et større og mer helhetlig
ansvar for barnevernet, ble resultatene bedre. Disse medlemmer vil
derfor ha flere slike pilotprosjekt for å bedre ivareta barnas beste.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen åpne for pilotprosjekter
hvor kommuner kan ta et helhetlig ansvar for barnevernstjenesten.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti konstaterer at barnevernet
står overfor vesentlige utfordringer, og mener det ikke kan aksepteres
at tilbudet til en av våre mest sårbare grupper har en så kraftig
variasjon mellom kommunene. Disse medlemmer påpeker
at dette arbeidet må gjennomføres etter prinsippet om like rettigheter,
og mener dette tvinger frem et fokus på at også tilsynet i barnevernet
må være godt rustet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen påse at tilsynsordningen
i barnevernet blir styrket, og at barna får det tilsynet som de
har krav på.»
Komiteen viser til
at familieråd kan brukes i ulike type barnevernssaker, for barn
i alle aldersgrupper. Målet med et familieråd er å drøfte seg fram
til en plan som skal bedre barnets livssituasjon. Komiteen er
kjent med at familieråd er et prosjekt som BUFDIR har ansvar for,
og som flere kommuner er engasjerte i. Komiteenmener dette prosjektet har fokus på barns
beste og ber regjeringen sørge for at flere kommuner rundt om i
landet tar i bruk familieråd.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, syner til regjeringa sitt
forslag og støtter dette.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
der det foreslås 20 mill. kroner ekstra til utviklingstiltak i barnevernet.
Komiteen syner til
regjeringa sitt forslag og støtter dette.
Komiteen vil vise
til at løyvinga skal dekkje særskilt tilskot til kommunane for å
styrkje det kommunale barnevernet. Komiteen vil vidare vise
til at fordelinga av løyvingane vert gjort av fylkesmennene etter
søknad frå kommunane.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet og Høgre, vil framheve
at hovuddelen av løyvinga skal gå til nye stillingar, men at det
òg vil vere mogleg å søkje om midlar til andre enkelttiltak, som
til dømes kompetansetiltak, som styrkjer barnevernet lokalt.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
syner til regjeringa sitt forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen har
foreslått å øremerke 240 mill. kroner til det kommunale barnevernet. Disse
medlemmer er glad for at regjeringen på denne måten anerkjenner
behovet for styrking av det kommunale barnevernet og nødvendigheten
av ekstraordinære tiltak for å oppnå en reell økning i antall ansatte
i førstelinjetjenesten. Disse medlemmer savner imidlertid
en langsiktig og forpliktende opptrapping som ivaretar kommunenes
behov for forutsigbarhet og langsiktighet.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til representantforslag fra stortingsrepresentanter fra
Kristelig Folkeparti om en opptrappingsplan for å nå målet om full
barnevernsdekning innen 2017, jf. Dokument 8:21 S (2009–2010). Disse medlemmer frykter
at regjeringens mangel på forpliktelse vil gjøre det vanskelig å
benytte midlene til å opprette nye stillinger. Disse medlemmer viser
også til at en rekke kommuner er redd for at innretningen på ordningen
vil skape unødvendig mye papirarbeid og ressursbruk på administrasjon,
samt at det vil ta for lang tid før midlene når fram til kommunenes
barnevernstjenester. Disse medlemmer ber regjeringen
sikre at midlene brukes etter hensikten, at midlene når fram så
raskt som mulig, og at bevilgningen fører til en reell kapasitetsutvidelse
i det kommunale barnevernet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor partiet
styrker denne posten med 200 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker å
styrke satsingen på førstelinjetjenesten med ytterligere 160 mill.
kroner mer enn regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til at
kommunene selv bør få disponere disse midlene mest mulig fritt for
å kunne støtte alle gode tiltak i barnevernet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
der det foreslås ytterligere 200 mill. kroner for å styrke det kommunale
barnevernet.
Komiteen merkar seg
at løyvinga skal dekkje statsrefusjon for kommunale utgifter til
barnevernstiltak. Komiteen vil vise til at det frå
2011 ikkje lenger skal førast utgifter for barn i statlege tiltak. Komiteen er
samd i at målet med statsrefusjonen er for å oppnå raskare busetjing
av einslege, mindreårige asylsøkjarar og flyktingar, samt å sikre
gode bu- og omsorgstiltak. Komiteen vil understreke
at mange bu- og omsorgstiltak for einslege mindreårige er kommunale tiltak
som i samband med busetjing blir drifta av kommunane. Vidare vil komiteen vise
til at det er Bufetat som har rettleiingsansvaret til kommunane
ved val av butiltak med meir for einslege mindreårige under 15 år. Komiteen har merka
seg at dersom utgiftene til bu- og omsorgstiltak med stønad og oppfølging
er høgare enn den kommunale eigendelen, skal staten refundere utgiftene.
Vidare vil komiteen vise til at det er Bufetat som
har ansvaret for å administrere refusjonsordninga. Komiteen vil
vise til at alle kommunar som set i verk barnevernstiltak for einslege,
mindreårige asylsøkjarar og flyktningar vil bli omfatta av ordninga.
Komiteen støttar at Bufetat etter
fullmakt frå Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
betalar ut refusjon til kommunane.
Komiteen viser til regjeringa
sitt budsjettforslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen ser for seg en reduksjon i antall asylsøkere for
2011, og mener av den grunn at det ikke er grunnlag for å gjøre noen
påplusninger.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår å løyve 25,737 mill. kroner på posten. Dette er ei auke
på 2,0 mill. kroner sammenligna med regjeringas framlegg.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
der det foreslås ytterligere 10 mill. kroner til tiltak for utsatte
barn og til oppfølging av barn i fosterhjem.
Komiteen syner til
regjeringa sitt forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil etablere
en ny tilskuddsordning for barn fra særlig ressurssvake hjem eller
bosatt i fosterhjem, ungdomshjem og barnevernsinstitusjoner til
betaling av kontingenter ved deltakelse i fritidsaktiviteter. For
denne gruppen barn og unge er det særlig viktig å delta i sosiale
fellesskap hvor det er rom for å dyrke eget interessefelt sammen med
andre med like interesser. Barn med svak tilknytning til familie
eller familielignende institusjon har særlig behov for et sterkt
nettverk med mennesker man kan ha gode relasjoner til. Undersøkelser
viser at de som har et engasjerende interesseområde og som har gode
relasjoner til andre nære personer utenfor institusjon eller en ikke-fungerende
familie, i større grad lykkes i livet etter at barnevernstiltaket
opphører. Disse medlemmer viser til Høyres alternative
budsjett hvor det bevilges 20 mill. kroner til en slik tilskuddsordning.