Ved lov 14. desember 2007 nr. 107 ble det vedtatt
endringer i den særskilte skatteordningen for rederiselskap, jf.
Ot.prp. nr. 1 (2007–2008) kapittel 3. Endringene medførte blant
annet endelig fritak for skatt på overskudd fra skipsfartsvirksomhet,
med virkning fra og med inntektsåret 2007. Før endringen var rederiskatteordningen
basert på en uttaksmodell, det vil si at skipsfartsinntekter ikke
ble skattlagt ved opptjening, men først når ikke skattlagt inntekt ble
delt ut (som utbytte mv.) eller selskapet trådte ut av ordningen.
Ved omleggingen av rederiskatteordningen ble det vedtatt overgangsregler
for behandling av de latente skatteforpliktelsene for selskap som
ble lignet etter den særskilte beskatningsordningen for inntektsåret
2006, og som for inntektsåret 2007 valgte å fortsatt bli lignet
etter den særskilte beskatningsordningen, jf. overgangsreglene til endringene
i skatteloven §§ 8-14, 8-15 og 8-17, vedtatt ved lov 14. desember
2007 nr. 107.
Ved lov 25. juni 2010 nr. 41 ble det vedtatt
endringer i overgangsreglene i forbindelse med oppfølgingen av Høyesteretts
plenumsdom om overgangsreglene til rederiskatteordningen og Grunnloven
§ 97, jf. Prop. 126 LS (2009–2010) kapittel 4. (Dommen er publisert
i Rt. 2010 s. 143 følgende.) Endringene gikk blant annet ut på gjeninnføring
av en uttaksmodell for de latente skatteforpliktelsene som er opparbeidet
innenfor rederiskatteordningen fram til 2007, samt en rekkefølgeregel,
krav til minste realkapitalandel og innstramninger i forbudet mot
å yte lån og stille sikkerhet til fordel for nærstående (basisordningen).
I tillegg ble det innført en frivillig oppgjørsordning som går ut
på at selskapene istedenfor basisordningen kan velge en endelig, moderat
skattlegging av de ubeskattede inntektene som er opparbeidet innenfor
rederiskatteordningen fram til 2007.
Departementet foreslår i det følgende enkelte opprettinger
og presiseringer i overgangsreglene til endringene i skatteloven
§§ 8-14, 8-15 og 8-17, vedtatt ved lov 14. desember 2007 nr. 107. Endringene
foreslås gjennomført ved endringer i lovvedtaket av 25. juni 2010
nr. 41. Overgangsreglene ble inntatt i sin helhet i det sistnevnte lovvedtaket.
Etter overgangsreglenes sjette ledd skal gjenstående
ubeskattet gevinst etter overgangsreglenes annet ledd tas til inntekt
ved uttreden av rederiskatteordningen. For selskap som velger oppgjørsordningen
er det eventuell gjenstående ubeskattet gevinst etter oppgjørsordningen
som skal tas til inntekt ved uttreden av ordningen, jf. ellevte
ledd siste punktum i overgangsreglene.
Etter skatteloven § 8-17 første ledd bokstav
a og b skal et selskap anses trådt ut av ordningen fra og med det
inntektsåret da det framsettes krav om skattlegging etter alminnelige
regler, eller fra og med det inntektsåret da selskapet bryter vilkårene
for særskilt rederibeskatning. Før omleggingen av rederiskatteordningen
i 2007 ville også likvidasjon innbære uttreden fra og med det inntektsåret
da selskapet ble likvidert. Dette framgikk av den daværende bestemmelsen
i skatteloven § 8-17 første ledd bokstav c. Bakgrunnen for dette
var at utdeling ved likvidasjon ikke anses som utbytte i skattemessig
sammenheng, men som realisasjonsvederlag for aksjene etter skatteloven
§ 10-37 første ledd, jf. skatteloven § 10-11 annet ledd. Det foreligger
ikke hjemmel for skattlegging av utdelingen ved likvidasjon på selskapets
hånd, og den ubeskattede kapitalen i selskapet ville uten en slik
regel blitt varig fritatt for skatt på selskapsnivå.
Etter omleggingen av rederiskatteordningen til en
ordning med endelig skattefritak var det ikke lenger behov for at
selskapet skulle skattlegges ordinært i likvidasjonsåret, ettersom
selskapets skipsfartsinntekter er endelig fritatt for beskatning.
Bestemmelsen i skatteloven § 8-17 første ledd bokstav c ble derfor
opphevet ved lov 14. desember 2007 nr. 107, jf. Ot.prp. nr. 1 (2007–2008)
avsnitt 3.4.6.3.
Etter gjeldende regler kan rederiselskap skattlegges
etter de særskilte rederiskattereglene også i likvidasjonsåret.
Ved likvidasjon av selskap vil selskapet tre ut av rederiskatteordningen
fra og med det tidspunkt da selskapet likvideres, og gjenstående
ubeskattet gevinst skal tas til inntekt. Dette framgår imidlertid
ikke uttrykkelig av overgangsreglene. For å presisere at gjenstående
ubeskattet gevinst etter overgangsreglenes annet eller ellevte ledd
skal tas til inntekt i likvidasjonsåret, foreslås det et tillegg
til overgangsreglenes sjette ledd og ellevte ledd siste punktum.
Departementet viser til forslag til endring
i sjette ledd første punktum og ellevte ledd siste punktum i overgangsreglene
til endringene i skatteloven §§ 8-14, 8-15 og 8-17. Det foreslås
at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2010.
Dersom et selskap trer ut av rederiskatteordningen
skal eventuell gjenstående ubeskattet gevinst på oppgjørskontoen
tas til inntekt i uttredelsesåret, jf. sjette ledd i overgangsreglene.
For selskap som velger den frivillige oppgjørsordningen vil uttreden
av rederiskatteordningen før utgangen av treårsperioden 2010–2012
medføre at eventuell gjenstående ubeskattet gevinst etter oppgjørsordningen
tas til inntekt i uttredelsesåret, jf. ellevte ledd siste punktum
i overgangsreglene.
For å unngå eventuell tvil om hvilken gevinst som
skal tas til inntekt ved uttreden av rederiskatteordningen for selskap
som velger oppgjørsordningen, foreslås departementet at det presiseres
i sjette ledd i overgangsreglene at det for slike selskap er eventuell
gjenstående ubeskattet gevinst etter oppgjørsordningen som skal
tas til inntekt ved uttreden av ordningen, jf. ellevte ledd siste
punktum i overgangsreglene.
Departementet viser til forslag til nytt sjette
ledd annet punktum i overgangsreglene til endringene i skatteloven
§§ 8-14, 8-15 og 8-17. Det foreslås at endringen trer i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2010.
Ved omleggingen av rederiskatteordningen i 2007
ble det vedtatt at finansunderskudd ikke kan fradragsføres i inntekt
beregnet etter overgangsreglene for behandling av latente skatteforpliktelser
opptjent før 2007. Finansunderskudd kan kun fradragsføres i framtidige
finansinntekter, jf. skatteloven § 8-15 femte ledd. Fradragsbegrensningen
har sammenheng med at det innenfor rederiskatteordningen skilles
mellom finansinntekter og skipsfartsinntekter, og at det ikke er
adgang til å samordne slike inntekter skattemessig.
Forbudet mot å fradragsføre finansunderskudd
i inntekt beregnet etter overgangsreglene ble videreført ved endringene
i overgangsreglene vedtatt ved lov 25. juni 2010 nr. 41, jf. overgangsreglenes
niende ledd. Av ordlyden i overgangsreglene framgår det imidlertid
at forbudet mot å fradragsføre finansunderskudd kun gjelder for
beregnet inntekt ved utdelinger (utbytte mv.) innenfor basisordningen,
jf. femte ledd i overgangsreglene. Inntekt beregnet etter den frivillige
oppgjørsordningen og ved brudd på kravet til minste realkapitalandel
knytter seg også til oppgjør av de latente skatteforpliktelsene
opparbeidet før 2007, jf. ellevte og tolvte ledd i overgangsreglene.
Departementet foreslår derfor at det presiseres i niende ledd i
overgangsreglene at forbudet mot å fradragsføre finansunderskudd
også skal gjelde inntekt beregnet etter den frivillige oppgjørsordningen
og ved brudd på kravet til minste realkapitalandel.
Departementet viser til forslag til endring
i niende ledd i overgangsreglene til endringene i skatteloven §§ 8-14,
8-15 og 8-17. Det foreslås at endringen trer i kraft straks med
virkning fra og med inntektsåret 2010.
Ved lov 25. juni 2010 nr. 41 ble det vedtatt
at det skal gjelde et krav til minste realkapitalandel for selskap
innenfor basisordningen, jf. tolvte ledd i overgangsreglene.
For å hindre uønskede tilpasninger til kravet
til minste realkapitalandel, skal skip som inngår i avtale om totalbefraktning
med et konsernforbundet selskap ikke inngå i utregningen av realkapitalandelen,
dersom overskuddet fra driften av skipet er skattlagt lavt på innleiers
hånd i det landet (de landene) som har rett til å skattlegge overskuddet,
jf. tolvte ledd bokstav c i overgangsreglene. Av Prop. 126 LS (2009–2010)
avsnitt 4.3.2.2 framgår det at regelen kun skulle gjelde for avtaler
om utleie av skip som er inngått 11. mai 2010 eller senere. Ved
en inkurie ble dette virkningstidspunktet for regelen ikke tatt med
i lovforslaget, og dermed heller ikke i den senere vedtatte lovteksten.
Departementet foreslår derfor en oppretting
i tolvte ledd bokstav c i overgangsreglene slik at regelen kun skal
gjelde for avtale om utleie av skip som er inngått 11. mai 2010
eller senere. Departementet viser til forslag til endring i tolvte ledd
bokstav c i overgangsreglene til endringene i skatteloven §§ 8-14,
8-15 og 8-17. Det foreslås at endringen trer i kraft straks med
virkning fra og med inntektsåret 2010.
Selskap innenfor den særskilte skatteordningen for
rederiselskap må oppfylle nærmere fastsatte vilkår, jf. skatteloven
§§ 8-11 til 8-13. Selskap anses trådt ut av ordningen fra og med
det inntektsåret da vilkårene etter skatteloven §§ 8-11 til 8-13
brytes, jf. skatteloven § 8-17 første ledd bokstav b.
Etter skatteloven § 8-17 tredje ledd gjelder
det en rettefrist for brudd på vilkårene etter skatteloven § 8-11,
§ 8-12 og § 8-13 første og annet ledd. Skatteloven § 8-12 inneholdt
tidligere bestemmelser om forbud mot å yte lån til og stille sikkerhet
til fordel for nærstående. Disse bestemmelsene ble imidlertid opphevet
ved lov 12. desember 2008 nr. 99, jf. Ot.prp. nr. 1 (2008–2009)
kapittel 7. Ved denne lovendringen ble ikke henvisningen til skatteloven
§ 8-12 i skatteloven § 8-17 tredje ledd tatt ut. Ved lov 29. mai 2009
nr. 29 ble skatteloven § 8-12 tilføyd igjen, med nye første og annet
ledd, som gjelder bindingstid og valg om å tre inn i ordningen for
selskap som tilhører samme konsern (konsernkrav), jf. Ot.prp. nr.
38 (2008–2009). Dersom et selskap bryter vilkåret om bindingstid,
og trer ut av ordningen før utløpet av en 10-årsperiode, kan det
tidligst tre inn igjen i ordningen etter utløpet av 10-årsperioden.
Trer et kvalifiserende selskap ut av rederiskatteordningen, og dermed
bryter konsernkravet, må alle konsernforbundne selskap også tre
ut av ordningen. Ved brudd på disse vilkårene skal det ikke gjelde
en rettefrist.
Departementet foreslår derfor at henvisningen
til skatteloven § 8-12 i skatteloven § 8-17 tredje ledd tas ut.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 8-17 tredje ledd.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks.
I Ot. prp. nr. 31 (2007–2008) fremmet Finansdepartementet
forslag om å ta inn en egen unntaksbestemmelse om arvingers innsyn
i avdødes ligningsopplysninger. I lovproposisjonen avsnitt 8.5.3
står det om forslaget at «Med arving menes her loddeiere som definert
i skifteloven § 124 første og annet ledd». Ved en inkurie ble det
i lovutkastet henvist til skifteloven § 123 første og annet ledd,
så bestemmelsen ble ved lov 9. mai 2008 nr. 21 om endringer i lov
13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning (ligningsloven) endret
med feil henvisning til skiftelovens bestemmelse.
Departementet foreslår at ligningslovens § 3-13 nr.
2 bokstav k endres slik at det henvises til riktig bestemmelse i
skifteloven. Det foreslås at endringene trer i kraft straks.
Ved lov 21. april 2006 nr. 10 om endringer i folketrygdloven
og enkelte andre lover ble betegnelsen foreldrepenger innført til
erstatning for betegnelsene fødselspenger og adopsjonspenger. Lovendringen
berørte blant annet ligningsloven § 6-2 nr. 1 bokstav b, hvor betegnelsene
«fødselspenger» og «omsorgspenger ved adopsjon» ble erstattet med betegnelsen
«foreldrepenger». Ved lov 26. oktober 2007 nr. 97 ble ligningsloven
§ 6-2 nr. 1 bokstav b endret, og ved en inkurie ble betegnelsen
«foreldrepenger» endret tilbake til «fødselspenger» og «omsorgspenger
ved adopsjon».
Ved lov 12. desember 2008 nr. 93 ble bestemmelsen
endret tilbake i tråd med endringene i folketrygdloven. Ved lov
18. desember 2009 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
ble imidlertid ligningsloven § 6-2 nr. 1 bokstav b endret, og ved
en feil ble betegnelsen «foreldrepenger» endret tilbake til «fødselspenger»
og «omsorgspenger ved adopsjon».
Departementet foreslår at bestemmelsen endres slik
at betegnelsene «fødselspenger» og «omsorgspenger ved adopsjon»
erstattes med betegnelsen «foreldrepenger». Det vises til forslag
til endring i ligningsloven § 6-2 nr. 1 bokstav b. Det foreslås
at endringene trer i kraft straks.
Bestemmelsen viser til skattebetalingsloven
av 21. desember 1952 nr. 2 § 2 som ble opphevet 1. januar 2009 og
erstattet med skattebetalingsloven av 17. juni 2005 nr. 67 § 4-1
første ledd bokstav a.
Ved ikrafttredelsen av skattebetalingsloven
av 2005 ble begrepsbruken endret slik at etterskuddsplikte skattytere
ble erstattet med upersonlige skattytere, jf. Ot.prp. nr. 83 (2004–2005) avsnitt
10.5.
Departementet foreslår at enhetsregisterloven § 2
bokstav b endres slik at det henvises til gjeldende skattebetalingslov
og at betegnelsen «etterskuddspliktige» erstattes med betegnelsen «upersonlige»
i tråd med endret begrepsbruk. Det foreslås at endringene trer i
kraft straks.
Tolloven § 15-4 første ledd angir at deklareringsplikten
står ved lag også når tollmyndighetene tilbakeholder en vare. I
første ledd annet punktum henvises det til skattebetalingsloven
§ 4-10. Bestemmelsen finnes ikke. Riktig henvisning skal være skattebetalingsloven
§ 14-10 annet ledd. Det foreslås derfor at lovteksten opprettes
i tråd med dette.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til oppretting og presisering av lovtekst
omtalt ovenfor.