19.20 Kap. 5536 Avgift på motorvogner mv.
- 19.20.1 Post 71 Engangsavgift på motorvogner
- 19.20.2 Post 76 Avgift på bensin
- 19.20.3 Post 77 Avgift på olje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift)
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til merknader i kapittel 4 i denne innstilling og Innst. 351 L (2009–2010) om innføring av miljøbilpremie på 25 000 kroner for kjøp av lavutslippsbiler under 120 g/km og 20 pst. økt CO2-komponent i engangsavgiften for biler med utslipp over 140 g/km, noe som samlet gir et redusert proveny på 490 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | Avgift på motorvogner mv. | ||
71 | Engangsavgift på motorvogner mv., nedsettes med | 490 000 000 | |
fra kr 16 000 000 000 til kr 15 510 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å gi politiets utrykningskjøretøy avgiftsfritak på linje med øvrige utrykningskjøretøy, nærmere omtalt i kapittel 4 i denne innstilling.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | Avgift på motorvogner mv. | ||
71 | Engangsavgift på motorvogner mv., nedsettes med | 10 000 000 | |
fra kr 16 000 000 000 til kr 15 990 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å øke bensinavgiftene med 10 pst., nærmere omtalt i kapittel 4 i denne innstilling.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | Avgift på motorvogner mv. | ||
76 | Avgift på bensin, forhøyes med | 250 000 000 | |
fra kr 7 464 000 000 til kr 7 714 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til forslag i kapittel 4 om fjerning av avgift på høyinnblandet biodiesel.
Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 2,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | Avgift på motorvogner mv. | ||
77 | Avgift på olje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), nedsettes med | 2 500 000 | |
fra kr 8 541 000 000 til kr 8 538 500 000» |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til merknad i kapittel 4 i denne innstilling om innføring av et avgiftsregime på drivstoff tilsvarende det Sverige har, med redusert veiavgift (autodieselavgift) og økt CO2-avgift. Dette vil gjøre biodiesel mer konkurransedyktig, og gi en samlet avgiftslettelse på 75 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | Avgift på motorvogner mv. | ||
77 | Avgift på olje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), nedsettes med | 75 000 000 | |
fra kr 8 541 000 000 til kr 8 466 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å øke autodieselavgiftene med 10 pst. og forslag om å reversere Stortingets vedtak om økning av autodieselavgift for biodiesel, nærmere omtalt i kapittel 4 i denne innstilling.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | Avgift på motorvogner mv. | ||
77 | Avgift på olje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), forhøyes med | 230 000 000 | |
fra kr 8 541 000 000 til kr 8 771 000 000» |