Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til merknad i statsbudsjettet 2010 der helse- og omsorgskomiteen
viser til prosjektet «ReSonare», som har drevet tilpasningskurs
(rehabiliteringskurs) for hørselshemmede (voksne tinnitusrammede,
tunghørte og døvblitte) i yrkesaktiv alder. Prosjektet avsluttes
i 2009 og forutsettes videreført innenfor ordinær virksomhet. Flertallet viser
videre til at helse- og omsorgskomiteen la vekt på at det var svært
viktig at den kompetansen som er opparbeidet ved den sentrale enheten
bevares, og at det må sikres en kompetanseoverføring til hørselssentralene, lærings-
og mestringssentrene og kommunene. Flertallet viser
til at Hørselshemmedes landsforbund tok opp denne saken på høringen
om revidert nasjonalbudsjett. Flertallet viser til
at den sentrale enheten for disse kursene er Briskeby skole- og
kompetansesenter AS og at dette er landets ledende fagmiljø innen
området.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
understreker at Helse- og omsorgsdepartementet innenfor eksisterende
budsjettramme følgelig må sikre rehabilitering til denne gruppen
hørselshemmede, samt at den viktige kompetansen som er opparbeidet
ved Briskeby skole- og kompetansesenter AS må bevares.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til avsnitt 11.9 i denne innstilling hvor disse medlemmer foreslår
å bevilge 2,5 mill. kroner til å sikre videre drift av tiltaket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til endringen av organiseringen for refusjon av kostnader knyttet
til pasientreiser. Disse medlemmer mener organisseringen fremstår
som byråkratisk og lite effektiv. Disse medlemmer viser
til at saksbehandlingstiden i mange tilfeller er svært lang, og
at pasientene må vente i lengre tid for å få refundert sine kostnader.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer forslag om å tilbakeføre
ansvaret for pasientreiser til Nav-systemet.
Disse medlemmer viser til omleggingen
av finansieringsordningen for fysioterapitjenester til medfinansiering
fra regionale helseforetak. Disse medlemmer vil reversere
denne ordningen og isteden ha en ordning der pengene følger pasienten
til den godkjente fysioterapeut som pasienten selv velger.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at finansieringen innrettes slik at den finansieres gjennom folketrygden,
og organiseres slik at det ikke er krav til kommunalt driftstilskudd
for å utløse refusjonsrett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen overføre finansieringsansvaret
for pasientreiser til Nav, senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011.»
«Stortinget ber regjeringen overføre finansieringsansvaret
for TNF-hemmere og Tysabri til folketrygden, senest i forbindelse
med statsbudsjettet for 2011.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at langtidsvirkende
insulin innlemmes i ordningen med blå resept fra 1. januar 2011.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at kombinasjonspreparater
for behandling av KOLS innlemmes i ordningen med forhåndsgodkjent refusjon,
senest fra 1. januar 2011.»
«Stortinget ber regjeringen heve bagatellgrensen for
legemidler betydelig i forbindelse med statsbudsjettet for 2011.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, der disse
medlemmer foreslo en sterk satsing på habilitering og rehabilitering
for å gi mennesker som er rammet av sykdom, skade eller funksjonshemming
en bedre mulighet for å mestre hverdag og jobb. Disse medlemmer gikk
inn for å øremerke 585 mill. kroner til dette formålet, innenfor
rammen av bevilgningen til økt aktivitet i helseforetakene. Innenfor
rammen av denne satsingen ble det foreslått en særlig styrking av tilbudet
til rusavhengige og deres pårørende. Videre gikk disse medlemmer inn
for å øremerke 300 mill. kroner. av til samhandlingstiltak og desentraliserte
helsetjenester, innenfor rammen av bevilgningen til økt aktivitet
i helseforetakene. Det ble foreslått en styrking av kvalitetstiltakene
i pleie- og omsorgssektoren med 150 mill.kr, for å gi brukerne et
bedre tilbud.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
fysioterapitjenesten er et viktig behandlings- og rehabiliteringstilbud
som kan bidra til bedre mestring i hverdagen og tilbakeføring til
arbeidslivet. Disse medlemmer er bekymret for den
lange ventetiden for fysioterapibehandling og mener det er behov
for å styrke fysioterapitilbudet for å sikre pasientene raskere
og bedre helsehjelp. Videre peker disse medlemmer på at
lav kapasitet i den offentlig finansierte fysioterapitjenesten er
en flaskehals for arbeidet med inkluderende arbeidsliv, der målsettingen
er å få flere fra trygd til arbeid. Det vises til forslag fra representanter
for Høyre i Dokument nr. 8:3 (2007–2008) der ordningen med kommunale driftsavtaler
ble foreslått avviklet og erstattet med et system som sikrer raskere
behandling og bedre utnyttelse av kapasiteten i fysioterapitjenesten.
Videre vises det til Høyres alternative budsjett, der det foreslås
totalt 585 mill. kroner til en opptrappingsplan for habilitering
og rehabilitering, herunder en styrking av fysioterapitjenesten. Disse
medlemmer støttet ikke omleggingen av finansieringssystemet
for kommunale fysioterapitjenester som ble vedtatt av regjeringspartiene
ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 11 (2008–2009), som har svekket
tilbudet fordi det ikke er samsvar mellom praksisomfanget og avtalene
med kommunene.