Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Bevilgningen foreslås økt med 13,1 mill. kroner mot
at kap. 761, post 60 reduseres med 12,6 mill. kroner og kap. 761
post 67 reduseres med 0,5 mill. kroner, jf. omtale under disse postene. Videre
er det på denne posten for 2010 bevilget 33 mill. kroner til lokalmedisinske
sentra og kommunesamarbeid, jf. Prop. 1 S (2009–2010) Helse- og
omsorgsdepartementet. Dette er midler som fordeles til kommuner
etter søknad, og midlene foreslås derfor flyttet til post 67.
Bevilgningen foreslås redusert med 1,5 mill. kroner,
som følge av ubenyttet bevilgning fra 2009.
Samlet foreslås bevilgningen redusert med 21,4 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på regjeringens manglende vilje til å følge opp diabetesplanen. Disse
medlemmer ser det som Sosial- og helsedirektoratets oppgave
å iverksette og følge strategiplanen, men få konkrete tiltak er
så langt iverksatt. Det er ingenting i årets budsjett som tyder
på at planene vil bli tatt på alvor eller at målrettede tiltak som
kan forebygge utvikling av sykdom og sekundærlidelser, vil bli iverksatt
for å nå målene. Tiltak som bør prioriteres i forbindelse med diabetesplanen
er, slik disse medlemmer ser det, blant annet finansiering
og drift av Diafonen og blodprøvetesting av risikogrupper for å
avdekke sykdommen diabetes 2 på et tidlig stadium og tverrfaglige
forebyggingstiltak mot senkomplikasjoner mv. Disse medlemmer viser
videre til Dokument nr. 8:114 (2007–2008), hvor Fremskrittspartiet
foreslår en opptrappingsplan for å gjennomføre vedtatt handlingsplan
for diabetes. Disse medlemmer mener behovet vil være
på 60 mill. kroner som helårsvirkning, og foreslår derfor at det
bevilges 30 mill. kroner til dette formål i revidert nasjonalbudsjett
2010.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 30 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 8,6 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap.
Post
Formål
Kroner
761
Omsorgstjeneste
21
Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, forhøyes med
Hovedtiltakene som skisseres i samhandlingsreformen,
jf. St.meld. nr. 47 (2008–2009), er å satse mer på å forebygge sykdom,
satse mer på tidligere innsats for å forhindre sykehusinnleggelser
og å bedre oppfølgingen av personer med langvarige og kroniske sykdommer.
Samarbeidet innen kommuner, og mellom kommuner og helseforetak bør
bli tettere for å løse de store utfordringene. Helse- og omsorgsdepartementet har
igangsatt arbeid med ytterligere konkretisering av reformen.
I saldert budsjett 2010 ble det bevilget 33
mill. kroner til utvikling av lokalmedisinske sentra og kommunalt
samarbeid innenfor helse- og omsorgssektoren på kap. 761 post 21,
jf. forslag ovenfor om at disse midlene flyttes til post 67. Helsedirektoratet
forvalter tilskuddsordningen. Det foreligger lokale planer om nye
tiltak som går utover tilskuddsrammen. Det foreslås derfor å øke
bevilgningen med 40 mill. kroner, til totalt 73 mill. kroner. Dette
vil bidra til at flere prosjekter kan få støtte, at man får en bedre geografisk
fordeling av prosjektene, og at flere prosjekter også kan omfatte
pasientrettede aktiviteter.
Samlet foreslås bevilgningen på post 67 økt
med 72,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til felles forslag om
forbedringer av regjeringens forslag til samhandlingsreform, i Innst.
S. nr 212 (2009–2010). Det ble blant annet fremsatt forslag om å
etablere en forsøkslov som skulle gi bedre rom for ulike samhandlingsprosjekt
mellom kommuner og helseforetak. Disse medlemmer mener
det er gledelig at mange kommuner og helseforetak har tatt initiativ
til slike samhandlingsprosjekt, men konstaterer at tilskuddsrammen
er for lav til å finansiere alle de gode prosjektene. Regjeringen foreslår
å øke tilskuddet til samhandlingsprosjekt over kap. 761 post 67
med 40 mill. kroner. Disse medlemmer mener det er avgjørende
å sikre fortgang i samhandlingsarbeidet. Det vises til de respektive
partienes alternative budsjett.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 60 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 132,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring: