Ved Riksrevisjonens rapportering til Stortinget
i juni 2009 om en utvidet revisjon av Norsk Tipping AS, jf. Dokument
nr. 3:14 (2008–2009), lå ytterligere to saksforhold i ØKOKRIM til
vurdering. Disse sakene ble derfor ikke omtalt i dokumentet til
Stortinget.
I brev av 5. februar 2010 til Riksrevisjonen
ba kontroll- og konstitusjonskomiteen om svar på når det kunne forventes
en tilleggsrapport i saken.
I svarbrev av 16. februar 2010 viste Riksrevisjonen
til at Stortinget samme dag hadde fått oversendt en kort redegjørelse
for de to saksforhold som ikke ble omtalt i rapportering til Stortinget
i juni 2009. Det fremgikk videre:
«Riksrevisjonen vil med dette anse saken for formelt
avsluttet i forhold til Stortinget.»
Riksrevisjonens brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen
og til Stortinget datert 16. februar 2010 følger som vedlegg til
innstillingen.
Det fremgår av redegjørelsen at Riksrevisjonen ved
brev av 16. desember 2009 oversendte de to saksforholdene til Kulturdepartementet
til uttalelse. Departementet opplyste i brev til Riksrevisjonen
datert 1. februar 2010 at det ville bli iverksatt en uavhengig gransking
med sikte på en nærmere klargjøring av de forhold som var tatt opp
av Riksrevisjonen.
Av hensyn til Stortingets videre behandling
av Dokument nr. 3:14 (2008–2009) har Riksrevisjonen funnet det ønskelig
og hensiktsmessig å avslutte saken i forhold til Stortinget.
Riksrevisjonen har på denne bakgrunn i brev
av 16. februar 2010 til Stortinget redegjort kort for følgende to
saksforhold:
Riksrevisjonen har sett på Norsk Tipping AS'
anskaffelser av kommisjonærterminaler og spillterminaler. Revisjonen
viser at det foreligger bånd mellom leverandøren, administrerende direktør
og enkelte ansatte i Norsk Tipping AS. Det er foretatt pengeoverføringer
mellom personer og deres tilknyttede selskaper. Riksrevisjonen har
stilt spørsmål ved grunnlaget for flere transaksjoner, og finner
det kritikkverdig at kontrakter er inngått uten at konkurransemessige prinsipper
som åpenhet og likebehandling har vært fulgt. Etter Riksrevisjonens
vurdering har dette medført at Norsk Tipping AS i flere tilfeller har
gjennomført disposisjoner i strid med formålet om rasjonell drift,
og det kan stilles spørsmål om noen har beriket seg urettmessig
på de transaksjonene som er foretatt.
Riksrevisjonen har i den utvidede revisjon også sett
på Norsk Tipping AS' støtte til selskaper innen rådgivning og såkalt
intellektuell kapital/humankapital. Undersøkelsen viser at Norsk Tipping
AS har betalt om lag 17 mill. kroner til Future Center Norway Intellectual
Capital AS, senere kalt Innovation Studios Norway AS, og tilknyttede
selskaper. Det fremstår for Riksrevisjonen uklart hva Norsk Tipping
AS har fått igjen for pengene. Kostnadene synes i stor grad å ikke være
styrebehandlet. Det foreligger bånd mellom sentrale personer i de
private selskapene og enkelte ansatte i Norsk Tipping AS. Etter
Riksrevisjonens vurdering er Norsk Tipping AS' engasjement i de
to private selskapene i strid med gode forretningsmessige prinsipper
og således i strid med formålet om rasjonell drift, og det kan stilles
spørsmål om noen har beriket seg urettmessig på de transaksjonene
som er foretatt.