2. Riksrevisjonens videre behandling

Ved Riksrevisjonens rapportering til Stortinget i juni 2009 om en utvidet revisjon av Norsk Tipping AS, jf. Dokument nr. 3:14 (2008–2009), lå ytterligere to saksforhold i ØKOKRIM til vurdering. Disse sakene ble derfor ikke omtalt i dokumentet til Stortinget.

I brev av 5. februar 2010 til Riksrevisjonen ba kontroll- og konstitusjonskomiteen om svar på når det kunne forventes en tilleggsrapport i saken.

I svarbrev av 16. februar 2010 viste Riksrevisjonen til at Stortinget samme dag hadde fått oversendt en kort redegjørelse for de to saksforhold som ikke ble omtalt i rapportering til Stortinget i juni 2009. Det fremgikk videre:

«Riksrevisjonen vil med dette anse saken for formelt avsluttet i forhold til Stortinget.»

Riksrevisjonens brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen og til Stortinget datert 16. februar 2010 følger som vedlegg til innstillingen.

Det fremgår av redegjørelsen at Riksrevisjonen ved brev av 16. desember 2009 oversendte de to saksforholdene til Kulturdepartementet til uttalelse. Departementet opplyste i brev til Riksrevisjonen datert 1. februar 2010 at det ville bli iverksatt en uavhengig gransking med sikte på en nærmere klargjøring av de forhold som var tatt opp av Riksrevisjonen.

Av hensyn til Stortingets videre behandling av Dokument nr. 3:14 (2008–2009) har Riksrevisjonen funnet det ønskelig og hensiktsmessig å avslutte saken i forhold til Stortinget.

Riksrevisjonen har på denne bakgrunn i brev av 16. februar 2010 til Stortinget redegjort kort for følgende to saksforhold:

  • Norsk Tipping AS' anskaffelser av terminaler

Riksrevisjonen har sett på Norsk Tipping AS' anskaffelser av kommisjonærterminaler og spillterminaler. Revisjonen viser at det foreligger bånd mellom leverandøren, administrerende direktør og enkelte ansatte i Norsk Tipping AS. Det er foretatt pengeoverføringer mellom personer og deres tilknyttede selskaper. Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved grunnlaget for flere transaksjoner, og finner det kritikkverdig at kontrakter er inngått uten at konkurransemessige prinsipper som åpenhet og likebehandling har vært fulgt. Etter Riksrevisjonens vurdering har dette medført at Norsk Tipping AS i flere tilfeller har gjennomført disposisjoner i strid med formålet om rasjonell drift, og det kan stilles spørsmål om noen har beriket seg urettmessig på de transaksjonene som er foretatt.

  • Norsk Tipping AS' engasjement i Future Center Norway Intellectual Capital AS, senere kalt Innovation Studios Norway AS

Riksrevisjonen har i den utvidede revisjon også sett på Norsk Tipping AS' støtte til selskaper innen rådgivning og såkalt intellektuell kapital/humankapital. Undersøkelsen viser at Norsk Tipping AS har betalt om lag 17 mill. kroner til Future Center Norway Intellectual Capital AS, senere kalt Innovation Studios Norway AS, og tilknyttede selskaper. Det fremstår for Riksrevisjonen uklart hva Norsk Tipping AS har fått igjen for pengene. Kostnadene synes i stor grad å ikke være styrebehandlet. Det foreligger bånd mellom sentrale personer i de private selskapene og enkelte ansatte i Norsk Tipping AS. Etter Riksrevisjonens vurdering er Norsk Tipping AS' engasjement i de to private selskapene i strid med gode forretningsmessige prinsipper og således i strid med formålet om rasjonell drift, og det kan stilles spørsmål om noen har beriket seg urettmessig på de transaksjonene som er foretatt.