I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen legge frem en utvidet og
bindende nasjonal investeringsplan for stamveinettet for perioden
2011–2019, senest innen høsten 2010, med en ekstra investeringsramme på
200 mrd. kroner. Det legges til grunn at nye finansieringsverktøy
benyttes for å gi avklart, langsiktig og forutsigbar finansiering.
II
Stortinget ber regjeringen ta i bruk avanserte samfunnsøkonomiske
beregningsmodeller i samferdselsplanleggingen, hvor man blant annet kombinerer
nytte-kost-analyser med vurderinger av arealutnyttelse, regionutvikling
samt analyse av ulike miljøutfordringer, på et høyt teknisk og vitenskapelig
nivå.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til vedlagte uttalelse,
datert 14. april 2010, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at vedtak i Nasjonal transportplan 2010–2019 i Innst. S. nr. 300
(2008–2009), forplikter. Flertallet påpeker at regjeringen
i Prop. 1 S (2009–2010) underfinansierte Nasjonal transportplan
med 2,3 mrd. kroner, og at dette skaper usikkerhet om gjennomføringen
av investeringsprosjektene som er prioritert og vedtatt gjennom
Innst. S. nr. 300 (2008–2009).
Flertallet mener forutsigbarhet
er viktig i samferdselspolitikken, og har merket seg at en rekke andre
europeiske land, eksempelvis Frankrike og Danmark, har god erfaring
med bindende investeringsplaner. Flertallet viser
også til at aktører i samferdselsbransjen, som Jernbaneverket, har
påvist et stort effektiviseringspotensial dersom utbyggingsprosjekter
fikk større forutsigbarhet og fleksibilitet i forhold til finansieringen, og
ikke var avhengig av kontantprinsippet.
Flertallet viser til opplysninger
fremkommet under høringen 12. mai 2010, om at over halvparten av
riksveiene ikke har brukbar standard, og at det er et økende gap
mellom transportbehov og standard på infrastruktur. Flertallet viser
også til at ca. 30 pst. av dødsulykkene i 2008 delvis skyldtes infrastrukturen,
ifølge Trygg Trafikks opplysninger på høringen 12. mai 2010. Flertallet mener
dette tydelig viser Norges betydelige behov for forbedringer innenfor
samferdsel, veibygging, drift- og vedlikehold.
Flertallet mener det trengs større
forutsigbarhet for prosjekt som går over tid. Avbrudd i utbygginger
som følge av omprioriteringer på de årlige statsbudsjettene, er
lite effektivt. Flertallet vil innføre et finansieringssystem
hvor planlagte og påbegynte prosjekter i større grad kan gjennomføres
i sammenheng. Flertallet mener det må legges til
rette for nye finansieringsmuligheter og alternative organiseringsformer
slik at investeringstakten kan økes. Flertallet registrerer
at regjeringen ikke prioriterer tiltak for å unngå klattvise utbygginger
og uforutsigbar finansiering. Flertallet registrerer at
regjeringen har ført opp enkeltprosjekt med egen post i budsjettsammenheng,
og at regjeringen dermed anser å ha løst utfordringen med klattvise
og uforutsigbare utbygginger. Flertallet mener løsningen
med egne budsjettposter langt fra er tilstrekkelig for å sikre forutsigbar
finansiering, all den tid prosjektene fremdeles vil være avhengig
av årlige budsjettvedtak. Flertallet vil ta i bruk
offentlig-privat samarbeid og andre typer prosjektfinansiering i
langt større grad, og mener regjeringens motstand mot dette er lite
fremtidsrettet. Videre mener flertallet at Statens
vegvesen må få større handlefrihet til å løse sine oppgaver, og
at etaten derfor bør omgjøres til statsforetak. Kombinert med dette bør
det etableres en ordning der staten stiller lånemidler til disposisjon
for samferdselsprosjekter.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Dokument 8:89 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik om en utvidet og bindende nasjonal
investeringsplan for stamveinettet – vedlegges protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
planen for investeringer i samferdselsinfrastrukturen ble fastsatt
gjennom Nasjonal transportplan 2010–2019 som ble behandlet våren
2009. NTP ble vedtatt etter omfattende prosesser og innenfor et
forsvarlig økonomisk opplegg. Disse medlemmer viser til
at planen er ambisiøs, og ser ingen grunn til å foreta nye vurderinger
av investeringsporteføljen. I statsbudsjettet for 2010 og revidert
budsjett er opptrappingen til NTP-nivå godt i gang.
Disse medlemmer viser til at
statsråden har satt i gang vurderinger av alternative finansieringsformer,
og vil komme tilbake igjen til dette i forbindelse med rulleringen
av NTP for perioden 2014–2023.
Når det gjelder bruken av samfunnsøkonomiske analyser
i samferdselsplanleggingen, viser disse medlemmer til
at statsråden er opptatt av å videreutvikle det verktøyet som transportetatene
i dag benytter i planleggingen av utbyggingsprosjekter, og at dette
at vil bli vektlagt i rulleringen av NTP.
Disse medlemmer foreslår at representantforslaget
ikke bifalles, og fremmer følgende forslag:
«Dokument 8:89 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik om en utvidet og bindende nasjonal
investeringsplan for stamveinettet – bifalles ikke.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre minner innledningsvis om at langvarige problemer
innenfor jernbanesektoren og problemer med askeutslipp som nylig har
medført full stopp i flytrafikken, også i Norge har vist hvor viktig
veibasert transport er for Norge. Når jernbanen har vært sprengt
og luftrommet stengt, har veitransport vært løsningen for alle dem
som ikke fikk plass eller som ikke fikk transport. Regjeringens
nasjonale transportplan for perioden 2010–2019 har fra regjeringspartienes
side vært omtalt som «tidenes veiløft» vil bare gi en marginal veiforbedring.
NTP 2010–2019 er på ingen måte tilstrekkelig for å sikre landet
et tidsmessig veisystem verken når det gjelder nødvendig bygging
av nye veier eller når det gjelder nødvendig veivedlikehold.
Disse medlemmer peker på at regjeringen
ligger på etterskudd i forhold til sin egen Nasjonal transportplan
2010–2019. I Prop. 1 S (2009–2010) kommer det frem at regjeringen
i statsbudsjettet for 2010 – som er første år i Nasjonal transportplan
2010–2019 allerede er 1,5 mrd. kroner på etterskudd når det gjelder
bevilgningene i kap. 1320 som omhandler Statens vegvesen.
Disse medlemmer minner om at
det i mange år har vært et gjennomgående problem i norsk politikk
at planene ikke har blitt fulgt opp, noe som blant annet gjelder
daværende samferdselsminister Trygve Brattelis ambisiøse motorveiplan
fra 1962 om 785 km firefelts motorvei i Sør-Norge innen 1980, der
mange av strekningene fortsatt ikke har motorvei. Disse medlemmer viser
til at Norges første offentlige jernbane gikk fra Oslo til Eidsvoll,
og åpnet 1. september 1854. 29 år senere igangsatte man byggingen
av Norges største jernbaneprosjekt – nemlig Bergensbanen. Norge
var den gang ikke blant de rikeste landene i Europa, men man satset
på infrastruktur nettopp fordi dette var en viktig del av nasjonsbyggingen
i Norge. Disse medlemmer viser til at Norge siden
den gang har blitt et rikt land, men at vekslende regjeringer likevel
ikke har prioritert investering i moderne nasjonal infrastruktur
for å styrke grunnlaget for nasjonal verdiskaping. Likevel vil disse
medlemmer minne om at store løft har vært gjort som enkeltprosjekt
innenfor samferdselssektoren også i moderne tid. Både ny hovedflyplass
og flytog har vært bygget som egne prosjekter og med egen finansiering.
Paradoksalt nok er dette skjedd innenfor rammen av flytransport
som i dag er brukerfinansiert og der infrastrukturen fremstår som
moderne og velholdt. Innenfor veisektoren – der stamveinettet er
selve ryggraden i det nasjonale veinettet – som i hovedsak skal
og bør være finansiert av staten, er store løft med samlet utbygging
og avklart, forutsigbar og langsiktig finansiering, er dette ikke gjort.
Det nasjonale veinettet – også stamveinettet – fremstår som umoderne,
nedslitt, dyrt i bruk og trafikkfarlig.
Disse medlemmer minner om at
arbeidet med Nasjonal transportplan munner ut i en detaljert plan
som blant annet Statens vegvesen konkretiserer i sine handlingsprogram.
Men det følger ingen bevilgninger med planen. Det betyr at man på
den ene siden har en detaljert langsiktig transportplan å forholde
seg til, mens man på den andre siden er helt avhengig av de årlige statsbudsjettene
for å få satt planen ut i livet. Det detaljerte planverket kombinert
med usikre bevilgninger gjør det svært vanskelig til enhver tid
å prioritere de prosjektene som gir mest effekt for pengene.
Disse medlemmer mener det er
mulig å organisere prosessen på en bedre måte, ikke minst gjennom
bindende bevilgningsvedtak som gir avklart, forutsigbar og langsiktig
finansiering. En slik endring vil kunne sikre sammenhengende utbygging
av store prosjekter. Sammenhengende bygging av store prosjekter
vil kunne sikre mer vei for pengene. Bygging av store prosjekter
vil kunne tiltrekke seg flere av de store internasjonale anleggsfirmaene
og sikre både større konkurranse om store oppdrag og rask bygging. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag
i Innst. S nr. 300 (2008–2009) om Nasjonal transportplan 2010–2019.
Disse medlemmer har merket seg
samferdselsministerens kommentarer til forslagene i Dokument 8:89
S (2009–2010) i brev til komiteen datert 14. april 2010.
Disse medlemmer har bl.a. merket
seg at statsråden mener at representantforslaget vil innebære vesentlige
politiske og konstitusjonelle utfordringer når man med bindende
investeringsplan mener at det skal være «mindre handlingsrom for
å justere kursen underveis i planperioden», og at dette ikke er
drøftet i representantforslaget. Disse medlemmer vil
peke på at en bindende investeringsplan med avklart, forutsigbar
og langsiktig finansiering vil sikre omfattende bygging av ny vei
fortere enn det man vil klare med dagens plan- og budsjettsystem.
Både tidsmessige og kostnadsmessige fordeler vil etter disse
medlemmers syn være store, og derved også den samfunnsmessige
nytten. Disse medlemmer viser til at de politiske og
konstitusjonelle forholdene statsråden etterlyser, ble tatt opp
i et forslag i Innst. 2 S (2009–2010) om synliggjøring av investeringer på
statsbudsjettet:
«Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om endring
i budsjettsystemet slik at bygging av infrastruktur innenfor samferdselsområdet
behandles som investering og ikke som årlig utgift, for å sikre
at vedtatt Nasjonal transportplan også omfatter flerårige finansieringsvedtak.»
Disse medlemmer peker på at det
faktisk ikke er nødvendig å endre budsjettsystemet for å ta i bruk
nytt finansieringsverktøy. Disse medlemmer viser
til at Avinor som har ansvar for å planlegge, videreutvikle og drive
et samlet lufthavnnett i Norge, er organisert som et AS, i sin helhet
eiet av staten. Disse medlemmer minner om at utbygging
av store prosjekt også kan ordnes gjennom en slik modell der prosjektene
organiseres som egne selskap når de bygges.
Disse medlemmer minner om innspillet
fra Østlandssamarbeidet (Østlandssamarbeidet er en samarbeidsorganisasjon
for de åtte fylkeskommunene på Østlandet: Akershus, Buskerud, Hedmark,
Oppland, Oslo, Telemark, Vestfold og Østfold.) som kom i september
2008 og omhandlet modeller for langsiktig og mer effektiv gjennomføring
av utbyggingsprosjekter. I rapporten identifiseres 7 tiltak som
alternativer til dagens kombinasjon; tiltak som kan kombineres på
ulike måter. (http://www.ostsam.no/Default.asp?WCI=DisplayGroup&WCE=80&DGI=80)
Disse er:
«Flerårige budsjettvedtak,
som betyr at det treffes forpliktende vedtak for flere budsjettår
framover. Det kan bidra til at store prosjekter gjennomføres fullt
og helt og ikke stykkevis og delt. Statsministeren har antydet en
slik løsning. Flerårig budsjettering ble foreslått for 5 år siden av
et offentlig utvalg (Andreassenutvalget).
Infrastrukturfond, som betyr at deler av
oljeinntektene settes av til et fond hvor avkastningen brukes til
investeringer i norske veg- og jernbaneanlegg, eventuelt lånes ut
til slike investeringer. foreslått av LO, NHO og flere partier på Stortinget.
Lånefinansiering, som betyr at staten gjør
det som er vanlig for oss alle og i alt næringsliv. tore investeringer
betales bare delvis med cash, resten lånes og betales over tid fordi
nytte og avkastning varer langt inn i framtida. Brukes av statlige selskaper
og bl.a. i Sverige.
Fristilling
av Jernbaneverket og Statens Vegvesen, som betyr at de blir
statlige aksjeselskaper eller statsforetak. Gir handlefrihet til
å gjennomføre Stortingets og fylkenes prioriteringer. Betyr at de
bl.a. kan gjøre låneopptak og planlegge framdrift uavhengig at de
årlige statsbudsjett.
Offentlig-privat
samarbeid (OPS), som betyr at private overtar ansvar for å
bygge og vedlikeholde bestemte veg eller jernbanetrekninger. Benyttet
på noen vegstrekninger, for eksempel på Sørlandet. Staten nedbetaler
kostnaden over 25 år og overtar deretter.
Offentlige utbyggingsselskaper, som kan benyttes
for avgrensede og særlig store prosjekt, for eksempel nye jernbanelinjer.
I tillegg til staten kan fylke og kommuner være medeiere. Selskapene
finansierer utbyggingen via lån som tilbakebetales over lang tid,
for eksempel 40 år. I Sverige bygges den nye Botniabanen på denne måten.
Innføring av periodiseringsprinsipp,
som innebærer at investeringer blir avskrevet over levetiden. Kan
også synliggjøre forringelsen av vegkapitalen. Vanlig i andre nordiske
land.»
Disse medlemmer har merket seg
hvordan Matz Sandman, fylkesrådmann i Buskerud, presenterte og omtalte
tiltakene, bl.a. konklusjonen der det heter:
«De tiltak som er beskrevet, er selvsagt ikke noe hokuspokus.
Regningen skal betales. Men vi trenger nå noen syvmilsstøvler for
å skaffe landet en infrastruktur vi slipper å skamme oss over.»
Disse medlemmer understreker
at hovedeffekten av å bruke nye finansieringsverktøy for å sikre
bindende, langsiktig, avklart og forutsigbar finansiering, er å
bygge betydelig mer vei fortere. Det som statsråden i sitt brev
omtaler som «handlingsrom», er dagens og fremtidens virkelighet
der veibrukerne opplever håpløst lang ventetid for å få moderne
vei og en ventetid som medfører både høye avstandskostnader og uakseptabelt
tap av liv og helse.
Disse medlemmer har merket seg
at statsråden i sitt brev av 14. april 2010 sier:
«jeg har likevel stilt meg åpen for å vurdere ulike måter
å finansiere og organisere investeringsprosjekter. Jeg legger opp
til en grundig prosess i forbindelse med rulleringen av NTR for
perioden 2014 – 2023, der også alternative finansieringsformer vil
bli vektlagt som tema.»
Disse medlemmer har videre merket
seg at samferdselsministeren skal se på «nye» måter å bygge vei
på; der et tema er «alternative finansieringsformer for transportstruktur». Disse medlemmer mener
dette går for sent og bærer preg av regjeringens vanligste tiltak,
nemlig utsettelse. Disse medlemmer mener erfaringer fra
eget og andre land gir fullt ut forsvarlig grunnlag for politiske
avgjørelser knyttet til bruk av flerårig utbyggingsplan med avklart
og bindende flerårig finansiering basert på nye finansieringsverktøy.
Disse medlemmer har merket seg
statsrådens henvisning til bruk av egne poster på statsbudsjettet
som regjeringens «prosjektfinansiering», og peker på at en slik
teknisk spesifisering ikke gir noen avklarende, langsiktig og forutsigbar
finansiering.
Disse medlemmer peker på at veiutbygging er
samfunnsøkonomisk lønnsomt. Eksterne konsulenter har på oppdrag
fra Statens vegvesen, ifølge fagbladet «Vegen og Vi» 17. april 2008, etterprøvd
lønnsomheten på åtte vegprosjekter til over 200 mill. kroner, og
konkludert med at lønnsomhet og nytteverdi grovt undervurderes. Som
relevant eksempel nevnes strekningen Gulli–Kopstad på E18 hvor nytten
ble etterprøvd til 50 pst. høyere enn forutsatt. Ved bygging av
en ny bro for biler mellom Danmark og Tyskland har man beregnet
en positiv tilleggsgevinst knyttet til dynamiske og strategiske
effekter på 3,5 mrd. kroner, noe som er 5 pst. av utbyggingskostnadene,
som kommer i tillegg til de tall man har beregnet gjennom ordinær
nytte-kost-vurdering. Gevinstene måles gjennom tidsbesparelser og
miljøeffekter. Forslagsstillerne viser til at Federal Ministry of
Transport, Building and Housing i Tyskland har utgitt rapporten: «Macroeconomic
evaluation methodology», hvor det vises til at dynamiske og strategiske fordeler
av store samferdselsprosjekter blant annet fremkommer gjennom økt
handel, økt konkurranse og økt produktivitet.
Disse medlemmer har merket seg
at NHO i sin kvartalsrapport Økonomisk overblikk 1/2010 viser at
bare 1,7 pst. av oljeinntektene mellom 2005 og 2010 har blitt brukt
til infrastruktur som vei, jernbane og luftfart. Dette er ikke i
henhold til de opprinnelige intensjonene bak handlingsregelen, der
petroleumsinntekter skulle prioriteres til fremtidsrettede tiltak
innenfor blant annet forskning og infrastruktur. Andelen av bruttonasjonalprodukt
(BNP) som brukes på infrastruktur, er synkende. Nåværende finansminister
Sigbjørn Johnsen uttalte i en kronikk i Aftenposten tirsdag 12. februar
2008 at tiden var overmoden for å tenke nytt når det gjaldt samfunnets
behov for investeringer i infrastruktur, og uttalte videre at infrastrukturinvesteringer
var realkapital og ikke forbruk. Disse medlemmer har
merket seg at statsråden i sitt svarbrev med vurdering av forslaget
understreker at det åpnes for å videreutvikle de samfunnsøkonomiske
analysene som i dag brukes i planlegging og prioritering knyttet
til utbyggingsprosjekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i Innst. 2 S (2009–2010) ble fremmet forslag om infrastrukturfond
på 300 mrd. kroner, samt organisering av Vegdirektoratet, Jernbaneverket
og Kystverket til statlige selskap eller statsaksjeselskap. Disse
medlemmer minner om at gjennom omgjøring av etater til statsforetak
åpnes det for at foretakene kan få ta opp statlige lån med lang
løpetid og lav rente. Disse medlemmer understreker
at det er denne kombinasjon av tiltak eller «verktøy» (øremerket
avkastning, omgjøring av etater til foretak og bruk av ordning med
statlige lån) som på en god måte kan koble norsk finansiell rikdom
med stort behov for investering i moderne og lønnsom infrastruktur
i eget land.
Disse medlemmer mener det er
særlig viktig å prioritere stamveiene mellom de største byene. Totalt
inneholder regjeringens Nasjonal transportplan løfter om 21 888
mill. kroner i året til veisektoren for perioden 2010–2019, dvs.
219 mrd. kroner for tiårsperioden. Disse medlemmer minner
om at dokumentert behov ligger langt over dette og at det vil kunne
ta 70 år før veinettet er modernisert dersom regjeringens rammer
videreføres. Disse medlemmer peker på at regjeringen
også baserer NTP 2010–2019 på 60 mrd. kroner i bompenger, noe som
også vil medføre en ekstraregning til bilistene på minst 15 mrd.
kroner for å dekke innkrevingskostnader og renter på byggelån. Disse
medlemmer mener både veibygging innenfor vedtatt NTP og nødvendig
forsterket veibygging ut over dette må og kan dekkes med statlig
finansiering. Disse medlemmer ønsker utvidet og hurtigere veibygging
og ønsker derfor et bindende vedtak der ytterligere 200 mrd. kroner
øremerkes investering i stamveinettet i kommende 10-årsperiode.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en utvidet og
bindende nasjonal investeringsplan for stamveinettet for perioden
2011–2019, senest innen høsten 2010, med en ekstra investeringsramme på
200 mrd. kroner. Det legges til grunn at nye finansieringsverktøy
benyttes for å gi avklart, langsiktig og forutsigbar finansiering
for å kunne sikre samlet utbygging av store prosjekter innenfor
denne investeringsrammen.»
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
et godt utbygd veinett er en viktig del av transportsystemet og
viser til at veitransport ofte er det eneste alternativet i distriktene. Bedre
veiløsninger er helt sentralt for å sikre framkommelighet, sikkerhet
og miljø også i mer befolkningstette strøk, all den tid kollektivtransport
mange steder ikke er et reelt alternativ til bil. Dette medlem mener
derfor det må satses på flere, bedre og sikrere veier, og understreker samtidig
at utbygging av sikre veier må kombineres med tiltak for utvikling
av mer miljøvennlige kjøretøy, blant annet ved aktiv bruk av avgiftssystemet
for å stimulere til utvikling og bruk av nye teknologiske løsninger.
Dette medlem peker på at vi står
overfor en betydelig befolkningsvekst i årene som kommer, særlig
i byområdene, noe som vil føre til økt press på transportsystemet.
En ambisiøs veisatsing er derfor nødvendig, kombinert med tiltak
som stimulerer til utvikling og bruk av lavutslippskjøretøy. Dette
medlem viser til at utslippene fra transportsektoren har
økt med 28 pst. over perioden 1990–2008. Generelt har den teknologiske
utviklingen gjort at drivstofforbruket, og dermed energibruket og
klimagassutslippene per kilometer, har gått ned, men klimagassutslippene
fra vegtrafikk har likevel økt med i gjennomsnitt 2 pst. per år
i perioden 1990–2007 som følge av økt transportaktivitet. Uten nye
virkemidler viser framskrivningene i referansebanen at klimagassutslippene
fra transportsektoren kan forventes å øke fra dagens 17 mill. tonn
CO2-ekv. til om lag 19 mill. tonn i 2020 og 21 mill. tonn i 2030.
Dette medlem er tilhenger av
økte investeringer i stamveinettet, men understreker samtidig at
faktabasert kunnskap om utslippsutviklingen i transportsektoren
gjør det nødvendig å iverksette tiltak som reduserer utslippene
fra veitrafikken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, registrerer
at det mellom europeiske land og i Skandinavia er stor ulikhet i beregning
av samfunnsøkonomisk lønnsomhet i infrastrukturprosjekter, og at
EU er i ferd med å utarbeide felles retningslinjer som ser ut til
å skille seg betydelig fra den norske beregningsmodellen. Flertallet mener
det ville vært gunstig for samferdselspolitikken om beregningsmodellene
for samfunnsøkonomisk lønnsomhet i infrastrukturprosjekter i Norge,
i større grad gjenspeilte de faktiske samfunnsmessige konsekvensene
av utbygging.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er nødvendig å ta i bruk forbedrede samfunnsøkonomiske
beregningsmodeller i samferdselsplanleggingen, bl.a. slik at nytte-kost-analyser
baseres på et bredere grunnlag av faktorer som omfatter langsiktig
effekt av verdiskaping og regionutvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til representantforslaget i Dokument 8:149 S (2009–2010), med konkrete forslag
til endringer i beregningsmodellene.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet:
Forslag 1
Dokument 8:89 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik om en utvidet og bindende nasjonal
investeringsplan for stamveinettet – bifalles ikke.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem en utvidet og
bindende nasjonal investeringsplan for stamveinettet for perioden
2011–2019, senest innen høsten 2010, med en ekstra investeringsramme på
200 mrd. kroner. Det legges til grunn at nye finansieringsverktøy
benyttes for å gi avklart, langsiktig og forutsigbar finansiering
for å kunne sikre samlet utbygging av store prosjekter innenfor
denne investeringsrammen.
Komiteens tilråding fremmes av Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:89 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik om en utvidet og bindende nasjonal
investeringsplan for stamveinettet – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 19. mars d.å. fra Stortingets transport
og kommunikasjonskomité med ovennevnte representantforslag. Representantene foreslår:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en utvidet og
bindende nasjonal investeringsplan for stamveinettet for perioden
2011–2019, senest innen høsten 2010, med en ekstra investeringsramme på
200 mrd. kroner. Det legges til grunn at nye finansieringsverktøy
benyttes for å gi avklart, langsiktig og forutsigbar finansiering.
Stortinget ber regjeringen ta i bruk avanserte samfunnsøkonomiske
beregningsmodeller i samferdselsplanleggingen, hvor man blant annet kombinerer
nytte-kost-analyser med vurderinger av arealutnyttelse, regionutvikling
samt analyse av ulike miljøutfordringer, på et høyt teknisk og vitenskapelig
nivå.»
Jeg vil innledningsvis vise til St.meld. nr.
16/Innst. S. nr. 300 (2008–2009) om Nasjonal transport plan 2010–2019,
som ble lagt fram og behandlet våren 2009. I NTP 2010–2019 er det
lagt opp til en investeringsplanramme til veg for 10-årsperioden
på 71,84 mrd. kr, en økning på 80,3 pst. sammenliknet med foregående
NTP 2006-2015. Jeg har merket meg at representantforslaget omtaler
denne satsingen som «svært beskjeden». Som det framgår av NTP 2010–2019
er det lagt opp til å fase satsingen i planen inn i økonomien så
raskt som mulig, men innenfor de begrensningene som et forsvarlig
økonomisk opplegg setter. 2010-budsjettet er det første året i denne
innfasingen. Oppfølgingsgraden for Statens vegvesens gjennomsnittlige
årlige planrammer for perioden 2010-2013 er i 2010 på 89,6 pst.
og oppfølgingen av de økonomiske planrammene i NTP 2010-2019 er
i rute i det første året i forhold til Regjeringens opplegg.
Det er gledelig at FrP ønsker å satse ytterligere på
veg, med 200 mrd. kr ekstra til investeringer i perioden 2011-2019.
Det framgår imidlertid ikke av representantforslaget hvordan dette
skal prioriteres i forhold til andre politikkområder. Representantforslaget
innebærer en økning av investeringer til vegformål med ytterligere
om lag 380 pst. i forhold til NTP 2010-2019. En slik økning i aktivitetsnivået
på investeringer i riksvegnettet vil bli svært krevende. Satsingen
som ligger inne i NTP 2010–2019 gir i seg selv utfordringer med
hensyn til kapasiteten til å planlegge og utvikle nye investeringsprosjekter.
En ytterligere økt satsing vil kunne medføre betydelige utfordringer
bl.a. i forhold til kommunale planprosesser.
Det framgår ikke av representantforslaget hva som
legges i en «bindende» investeringsplan. Siden prosjektene som prioriteres
i NTP har sterkt varierende planstatus, er det knyttet en viss usikkerhet
til gjennomføringen av de enkelte prosjektene, både med hensyn til
økonomi, framdrift og utforming. NTP er et uttrykk for de politiske
bindinger og føringer som legges til grunn i planperioden, bl.a.
med hensyn til aktivitetsnivå, politiske mål, planrammer, prioriteringer
og gjennomføring av enkeltprosjekter. Dersom representantforslaget
legger til grunn at en «bindende» investeringsplan betyr at det
skal bli mindre handlingsrom til å justere kursen underveis i planperioden,
så vil dette innebære vesentlige politiske og konstitusjonelle utfordringer som
representantforslaget ikke drøfter.
Arbeidet med de langsiktige investeringsplanene på
samferdselsområdet er et svært omfattende og krevende arbeid, spesielt
når det skal tas høyde for store skift i ambisjoner og aktivitetsnivå
på investeringene. Samferdselsdepartementet arbeider med rulleringen
av NTP, og ny NTP 2014–2023 skal etter planen legges fram tidlig
i 2013. Jeg legger ikke opp til å foreslå avvik fra planprosessene
for utarbeidelse og framlegg av Nasjonal transportplan. Jeg legger
opp til å følge opp NTP 2010–2019 i forbindelse med de årlige budsjettframleggene.
De endringer i prioriteringene og planforutsetningene som oppstår
i planperioden, vil jeg legge fram for Stortinget på vanlig måte,
fortrinnsvis i forbindelse med de årlige budsjettframleggene.
Representantforslaget legger til grunn at nye
finansieringsverktøy benyttes for å gi avklart langsiktig og forutsigbar
finansiering. I representantforslaget nevnes Offentlig-Privat-Samarbeid
(OPS) som aktuell modell. Det vises til omtalen av OPS i NTP 2010–2019
(jf. kap. 6.6.2). OPS er først og fremst aktuelt i situasjoner hvor
det offentlige har begrenset med kapital og/eller det finnes en
betydelig privat betalings-/finansieringsevne/-vilje. En virkning
av OPS kan være at planlegging, utbygging og drift/vedlikehold sees
i sammenheng og vurderes i forhold til hverandre. OPS kan bidra
til raskere gjennomføring av prosjektene, men det er ikke grunnlag
for å si at ordningen bidrar til lavere kostnader. Det er imidlertid
ingen hindringer for at dette evt. også vektlegges i større grad
innenfor dagens regime.
Rasjonell gjennomføring av igangsatte samferdselsinvesteringer
er høyt prioritert i de årlige budsjettframleggene, og prioriteres
før oppstart av nye prosjekter. Regjeringen har lagt opp til prosjektfinansiering
ved bruk av egne poster på statsbudsjettet for utvalgte investeringsprosjekter,
bl.a. vegprosjektene E16 over Filefjell og E6 vest for Alta på kap.
1320 post 36 og 37. Jeg har likevel stilt meg åpen for å vurdere
ulike måter å finansiere og organisere investeringsprosjekter. Jeg
legger opp til en grundig prosess i forbindelse med rulleringen
av NTP for perioden 2014-2023, der også alternative finansieringsformer
vil bli vektlagt som tema.
Representantforslaget tar også opp spørsmålet om
bruken av samfunnsøkonomiske analyser i samferdselsplanleggingen.
Transportetatene benytter i dag samfunnsøkonomiske analyser i planleggingen
av utbyggingsprosjekter, og verktøyet er et viktig beslutningsgrunnlag
i prioriteringen mellom prosjekter. Dagens metodikk inneholder vurderinger
av ulike elementer, både prissatte og ikke-prissatte. Jeg er imidlertid opptatt
av å videreutvikle dette verktøyet, og ønsker derfor inn mot rulleringen
av NTP å vurdere verdsetting av elementer som ikke inngår i dagens
metodikk som målbare forhold.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. juni 2010
Knut Arild Hareide |
Arne Sortevik |
leder |
ordfører |