I dokumentet fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at det stilles krav om at det gjennomføres lokale folkeavstemninger
når det skal opprettes bompengefinansierte veiprosjekter.
II
Stortinget ber regjeringen legge frem en lovproposisjon
med forslag til lovhjemler for lovfesting av en utvidet ordning
med bruk av bindende folkeavstemninger lokalt og nasjonalt.»
Forslagsstillerne ønsker at norske velgere i større
grad skal få påvirke norsk politikk direkte gjennom folkeavstemninger,
både for å skape økt politisk engasjement og for at styringen av landet
i større grad skjer i tråd med opinionen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson
Lydvo, Ingalill Olsen og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Trond Helleland
og Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki
Holmås, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, legger til grunn at demokratiets bærende
tanke er at folket selv treffer de beslutninger fellesskapet krever.
Den skriver seg fra de gamle greske bysamfunn for 2 500 år siden. Prinsippet
er videreført, men demokratiets former har endret seg. Datidens
frie menn – for kvinner og slaver tilhørte ikke det «folk» som hadde
demokratiske rettigheter – møttes på torget for å avgjøre viktige
saker i allmøter. Etter hvert som samfunnene ble større og mer kompliserte,
ble det direkte folkestyret gradvis erstattet av indirekte demokrati,
der folk ikke styrer ved personlig frammøte og håndsopprekning,
men gjennom å velge representanter. Denne styringsformen har Norge
og alle andre demokratiske land hatt i flere generasjoner. Folkeavstemningen
er et eksempel på et urdemokratisk prinsipp som har overlevd, som
en viktig nisje i et statssystem som ellers er basert på representativitet.
Flertallet viser til at Norge
ikke har tradisjon for juridisk bindende folkeavstemninger på nasjonalt
nivå. Siden 1905 har det vært gjennomført seks rådgivende nasjonale
folkeavstemninger. Når Stortinget ber om råd fra folket, er det
sedvane at rådet blir fulgt.
Komiteen har merket
seg at det lokale folkeavstemningsinstituttet har lange tradisjoner.
I 1892 kom regler for folkeavstemning om valg av opplæringsmål i
skolen, to år senere vedtok Stortinget regler for lokale folkeavstemninger
om salg av alkohol. I begge tilfeller hadde kvinner stemmerett.
I Norge begynte kvinnelig stemmerett med det direkte, lokale demokratiet.
Komiteen viser til at alkoholloven
tidligere inneholdt bestemmelser om innbyggerinitiativ og bindende
folkeavstemninger i kommunene. Denne ordningen ble avviklet i 1989.
Rådgivende lokale folkeavstemninger ble nylig hjemlet i kommuneloven
§ 39 b. Kommunene står fritt til å benytte seg av denne adgangen.
Det er kun når spørsmålet om målform i grunnskolen skal avgjøres,
at det i dag etter norsk rett (Opplæringsloven) er krav om rådgivende folkeavstemning.
Råd gitt i slike folkeavstemninger er ikke alltid blitt fulgt av lokale
folkevalgte, kun i om lag 90 pst. av tilfellene. Tall fra SSB viser
at det i perioden 1970–2009 er avholdt 679 lokale folkeavstemninger.
Komiteen har merket seg at folkeavstemninger var
tema i valglovutvalget (NOU 2001:3). Utvalget hadde fire hovedinnvendinger
mot større bruk av folkeavstemninger: Lav valgdeltakelse, særinteresser
versus allmenninteresser, velgerkompetanse og mulige styringspolitiske
konsekvenser. Spørsmålet om bindende lokale folkeavstemninger ble
også utredet i Ot.prp. 44 (2004–2005) etter et anmodningsvedtak
fra Stortinget (vedtak nr. 520, 16. juni 2003). Mens det på nasjonalt
nivå antas at folkeavstemninger ikke kan gjøres bindende uten grunnlovsendring, kan
Stortinget uten grunnlovsendring innføre en hjemmel i kommuneloven
som tillater bindende lokale folkeavstemninger.
Komiteen viser til kommunal-
og regionalministerens vurdering av representantforslaget i brev til
komiteen av 23. mars 2010. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, deler forslagsstillernes ønske
om å sikre velgerne innflytelse over viktige samfunnsområder og
øke oppslutningen om valg. Samtidig er det en viktig side ved demokratiet
at velgerne kan holde politiske beslutningstakere ansvarlige både
for de enkeltavgjørelser som tas og helheten i den politikken som
føres. Internasjonale erfaringer tilsier også at folkeavstemninger
bidrar til å aktivisere velgerne i ekstraordinære situasjoner, mens
der et direkte folkestyre praktiseres ofte, er valgdeltakelsen lav.
Beslutninger som tas av et mindretall av velgerne og med små flertall,
har ikke den folkelige forankringen som forslagsstillerne ønsker
seg.
Flertallet er klar over at folkeavstemninger brukes
i mange land, men i dag er de særlig utbredt i land med føderale
styringssystemer. Forslagsstillerne viser til folkeavstemningene om
minareter i Sveits og om eiendomsskatt i California. Etter flertallets syn
er dette eksempler på at en ordning med folkeavstemninger gir en
lite helhetlig politikk. Generelt har føderale systemer som Sveits
og USA større variasjon i utforming av lokalt regelverk. Flertallet vurderer
det som en fordel at velgere i representative demokratier kan ta
stilling til helheten i partienes politikk.
Flertallet legger til grunn at
bompengefinansierte prosjekter må forankres i kommunale og fylkeskommunale
vedtak før saken behandles videre i Statens vegvesen, i Samferdselsdepartementet
og deretter i Stortinget. Det har fra tid til annen vært arrangert
rådgivende folkeavstemninger i forkant av en lokalpolitisk behandling
av slike saker. Flertallet mener det fortsatt bør
være opp til lokale folkevalgte organer om det skal gjennomføres
folkeavstemning, også i saker som innebærer innføring av bompengefinansiering.
Flertallet slutter seg for øvrig
til de vurderinger som ble gjort om en lovhjemmel for bindende folkeavstemninger
av flertallet i kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. O. nr.
60 (2004–2005), der det blant annet ble uttrykt bekymring for aksjonsgruppedemokrati
og for at folkeavstemninger kan få preg av å bli «mindretallsanker».
Flertallet kan på denne bakgrunn
ikke bifalle representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Gjermund Hagesæter og Åge Starheim,
ønsker å styrke det norske demokratiet ved å flytte makt fra politikere
og byråkrater til folk flest, slik at folk får mer makt over sitt
eget nærmiljø og styringen av landet. Disse medlemmer viser
til at dagens system har en svakhet knyttet til at velgerne må velge
et parti som samlet sett best representerer deres meninger i viktige
enkeltsaker, istedenfor at velgerne får anledning til å ta stilling
til politiske saker direkte.
Disse medlemmer viser til at
Jens Stoltenberg i sin nyttårstale snakket om rådslagning og involvering,
men at dette ikke har blitt fulgt opp av regjeringspartiene Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i praktisk politikk. Disse
medlemmer vil videre vise til at Senterpartiet bruker mye
tid på å snakke om skillet mellom motpolene grasrotdemokrati og
elitenettverk. Disse medlemmer påpeker at regjeringen
tvert imot har svekket lokaldemokratiet og folkestyret, blant annet
gjennom flytting av makt og innflytelse fra kommune til fylke/region,
jf. bl.a. St.meld. nr. 12 (2006–2007) og Innst. S. nr. 166 (2006–2007)
om regionsreformen. Disse medlemmer vil i den forbindelse
særlig vise til at regjeringen har gitt fylkene en rolle som overkommune
i plan- og arealsaker, som er et av områdene som virkelig skaper
engasjement i lokaldemokratiet. Disse medlemmer er
i motsetning til regjeringspartiene genuint opptatt av å utvikle
det kommunale selvstyret, og brukte derfor Innst. S. nr. 166 (2006–2007)
til å gå inn for å styrke lokaldemokratiet gjennom å nedlegge fylkeskommunen
som forvaltningsnivå, samt tilføre kommunene nye oppgaver.
Disse medlemmer ønsker at norske
velgere i større grad skal få påvirke norsk politikk direkte gjennom
folkeavstemninger, både for å skape økt politisk engasjement og
for at styringen av landet i større grad skjer i tråd med opinionen. Disse
medlemmer viser til at man i Norge har gode erfaringer med
folkeavstemninger om EU, der valgdeltagelsen var 89 pst. i 1994
og 79,2 pst. i 1972. Disse medlemmer mener at folkeavstemning
også kan være en velegnet måte å styrke demokratiet på innenfor
viktige saksområder som eventuelt EU-medlemskap, innvandringspolitikk,
arealforvaltning, eiendomsskatt (inntil Fremskrittspartiet eventuelt har
fått flertall for å oppheve eiendomsskatteloven), lokal spillpolitikk,
vindmølleparker, rushtidsavgift og bompenger, datalagringsdirektivet
og bruk av målform. Disse medlemmer ønsker å ta statsminister
Jens Stoltenberg på alvor når det gjelder rådslagning, men mener
den eneste måten å gjennomføre dette på i praksis er å lovfeste
bindende folkeavstemninger som en del av Norges demokratiske system.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at det stilles krav om at det gjennomføres lokale folkeavstemninger
når det skal opprettes bompengefinansierte veiprosjekter.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en lovproposisjon
med forslag til lovhjemler for lovfesting av en utvidet ordning
med bruk av bindende folkeavstemninger lokalt og nasjonalt.»
Komiteens utkast til
innstilling er i samsvar med Stortingets vedtak 18. februar 2010
sendt transport- og kommunikasjonskomiteen til uttalelse.
Transport- og kommunikasjonskomiteen uttaler følgende
i brev av 3. juni 2010:
«Transport- og kommunikasjonskomiteen viser til kommunal-
og forvaltningskomiteens utkast til innstilling vedr. Dokument nr.
8:60 (2009–2010), datert 1. juni 2010.
Transport-
og kommunikasjonskomiteens medlemmer slutter seg til merknader og
forslag fra de respektive partiers medlemmer i kommunal- og forvaltningskomiteen,
og har ingen ytterligere merknader.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at det stilles krav om at det gjennomføres lokale folkeavstemninger
når det skal opprettes bompengefinansierte veiprosjekter.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem en lovproposisjon
med forslag til lovhjemler for lovfesting av en utvidet ordning
med bruk av bindende folkeavstemninger lokalt og nasjonalt.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:60 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Arne Sortevik, Per-Willy
Amundsen, Torkil Åmland og Anders Anundsen om økt bruk av bindende
folkeavstemninger – bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 3.3.2010 fra Kommunal-
og forvaltningskomiteen med representantforslag 60 S (2009–2010)
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Arne Sortevik, Per-Willy Amundsen,
Torkil Åmland og Anders Anundsen om økt bruk av bindende folkeavstemninger
i Norge.
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at det stilles krav om at det gjennomføres lokale folkeavstemninger
når det skal opprettes bompengefinansierte veiprosjekter.
Stortinget ber regjeringen
legge frem en lovproposisjon med forslag til lovhjemler for lovfesting
av en utvidet ordning med bruk av bindende folkeavstemninger lokalt
og nasjonalt.
Svaret er utarbeidet i samråd med Justis- og politidepartementet
og Samferdselsdepartementet. Jeg vil innledningsvis kommentere forhold til
Grunnloven og til Kommuneloven, før jeg går nærmere inn på de konkrete
forslagene.
En ordning med bindende folkeavstemninger kan
tenkes å komme i konflikt med ulike grunnlovsbestemmelser.
Grunnloven sier ikke noe om adgangen til å holde
folkeavstemninger. I Andenæs/Fliflet 2006 Statsforfatningen i Norge
(10. utg.) heter det at det allerede av dette følger at folkeavstemninger ikke
kan gjøres bindende for statsmaktene uten grunnlovsendring.
I Grunnloven § 49 heter det at «Folket udøver den
lovgivende Magt ved Storthinget». Bestemmelsen gir både uttrykk
for det representative demokratiske systemet som vår statsforfatning bygger
på, og at den lovgivende myndighet er lagt til Stortinget. Det siste
kommer også til uttrykk i Grunnloven § 75 bokstav a, der det er fastsatt
at det tilkommer Stortinget «at give og ophæve love». I henhold
til legalitetsprinsippet kreves det hjemmel i lov for tiltak som
– enkelte sagt – innebærer inngrep i privates rettssfære. Det ville
være i strid med Grunnloven §§ 49 og 75 bokstav a dersom folkeavstemninger
om tiltak med slik virkning skulle gjøres bindende for Stortinget.
Grunnloven § 75 legger også en rekke andre former
for beslutningsmyndighet til Stortinget, bl.a. «at paalægge Skatter,
Afgifter, Told og andre offentlige Byrder» (bokstav a), «at aabne Laan
paa Rigets Kredit» (bokstav b) og «at bevilge de til Statsudgifterne
fornødne Pengesummer» (bokstav d). Det vil være i strid med disse bestemmelsene
om folkeavstemninger skulle kunne binde Stortinget i utøvelsen av
sin kompetanse til å fatte slike beslutninger.
Grunnloven § 3 legger den utøvende makt til Kongen
(dvs. regjeringen). Justis- og politidepartementet er i tvil om
man fra den bestemmelsen kan utlede begrensninger i adgangen til
å foreskrive bindende folkeavstemninger ved lov.
Kongen(regjeringen) har i tillegg eksklusiv
myndighet etter de såkalte kongelige prerogativene. Bindende nasjonale
folkeavstemninger om forhold som faller inn under regjeringens eller
Kongens kompetanse etter disse bestemmelsene vil antakelig være
i strid med de samme grunnlovsbestemmelsene.
Spørsmålet om folkeavstemninger var også et tema
i valglovutvalget (NOU 2001:3). Det vises spesielt til punkt 9.2.8
der prinsipielle forhold knyttet til bindende folkeavstemninger
og Grunnloven §§ 93 og 112 diskuteres nærmere.
Det har vært en lang tradisjon for lokale folkeavstemninger
i Norge. Regjeringspartiene sa i Soria Moria-erklæringen at vi ville
legge til rette for bruk av lokale rådgivende folkeavstemninger.
Som en oppfølging av lokaldemokratimeldingen ble det etablert en
prinsippbestemmelse i kommuneloven om rådgivende lokale folkeavstemninger
og en hjemmel for innsamling av data om slike avstemninger, jf. O.prp.
nr. 61 (2008–2009). Tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at
det har vært avholdt over 660 lokale folkeavstemninger i perioden
1970–2008.
Kommuneloven er som Grunnloven basert på det
representative systemet, jf. kommuneloven § 6 der det heter: «Kommunestyret
og fylkestinget er de øverste kommunale og fylkeskommunale organer.
De treffer vedtak på vegne av kommunen eller fylkeskommunen så langt
ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak.»
Fordi kommuneloven baserer seg på prinsippet om
at innbyggerne blir representert ved kommunestyret og andre folkevalgte
organ, kan ikke kommunestyret fraskrive seg sin lovpålagde plikt til
å treffe vedtak på vegne av kommunen. Dette medfører at kommunestyret
ikke kan vedta at en sak skal bli bindende avgjort i en folkeavstemning
uten særskilt hjemmel i lov.
Kommunene står i dag i utgangspunktet fritt
til å avgjøre om det skal holdes lokale folkeavstemninger, hvordan
det skal gjennomføres og hvem som skal ha stemmerett. Det er bare
i forbindelse med spørsmålet om målform i skolen, jf. opplæringslova
§ 2-5 siste ledd første punktum, at det foreligger et krav om rådgivende folkeavstemning.
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at det stilles krav om at det gjennomføres lokale folkeavstemninger
når det skal opprettes bompengefinansierte veiprosjekter.
Det er et klart gjeldende prinsipp ved bompengefinansierte
prosjekt at det skal være truffet kommunale og fylkeskommunale vedtak
før saken behandles videre i Statens vegvesen, i Samferdselsdepartementet
og deretter i Stortinget. Fra Samferdselsdepartementet har det ikke
vært vurdert som et behov å erstatte disse kommunale og fylkeskommunale
vedtakene med lokale folkeavstemninger. Samferdselsdepartementet kan
ikke se at nåværende ordning på noen måte svekker demokratiet. Dersom
det fra lokalt hold er ønskelig med en rådgivende folkeavstemning i
forkant av de lokale vedtakene, er dette noe som må vurderes av
de berørte kommunale og fylkeskommunale myndighetene. Samferdselsdepartementet
har ikke hatt synspunkter på hva som ligger til grunn forut for
en lokalpolitisk behandling. Det har fra tid til annen vært arrangert rådgivende
folkeavstemninger i forkant av en lokalpolitisk behandling av et
bompengeprosjekt, men dette blir altså opp til den enkelte kommune
og fylkeskommune å avgjøre.
Stortinget ber regjeringen
legge frem en lovproposisjon med forslag til lovhjemler for lovfesting
av en utvidet ordning med bruk av bindende folkeavstemninger lokalt
og nasjonalt.
Norge har ingen tradisjon for juridisk bindende folkeavstemninger,
verken på lokalt eller nasjonalt nivå. Lokale folkeavstemninger
om språk og alkohol har tidvis vært semi-bindende – bindende under
visse forutsetninger, rådgivende dersom forutsetningene ikke ble
innfridd. Etter 1985 har alle folkeavstemninger vært rådgivende.
Folkeavstemninger som demokratitiltak er mye diskutert.
Et synspunkt er at direktedemokrati som folkeavstemninger er et
steg i retning av et bedre demokrati. Et motstridende synspunkt
er at hyppigere bruk av folkeavstemninger er en trussel mot viktige
prinsipielle sider ved det representative demokratiet. Valglovutvalget
(NOU 2001:3) drøftet disse synspunktene med utgangspunkt i fire
klassiske innvendinger mot større bruk av folkeavstemninger: svak
velgerkompetanse, lav valgdeltakelse, særinteresser versus allmenninteresser
og mulige styringspolitiske konsekvenser. Utvalget gikk inn for
at kommunestyrene/fylkestingene skulle kunne vedta å utløse bindende
lokale folkeavstemninger under visse forutsetninger.
Spørsmålet om bindende lokale folkeavstemninger
ble også utredet som en følge av et anmodningsvedtak fra Stortinget
(vedtak nr. 520, 16. juni 2003). Kommunal- og regionaldepartementet
engasjerte Jan Erling Klausen ved Norsk institutt for by- og regionforskning
og Caroline Taube ved Universitetet i Oslo til å skrive om bindende
folkeavstemninger fra en samfunnsvitenskapelig og en juridisk innfallsvinkel.
Spørsmålet ble forelagt Stortinget i Ot.prp.
nr. 44 (2004–2005). Det ble vurdert at det ikke var konstitusjonelle
hindringer for at Stortinget, uten grunnlovsendring, kunne innføre
en hjemmel i kommuneloven som tillater bindende lokale folkeavstemninger.
På bakgrunn av en helhetlig vurdering var det likevel departementets
vurdering at det ikke var ønskelig å innføre regler for bindende
lokale folkeavstemninger, da det ville innebære et grunnleggende
brudd med det representative systemet som norsk forvaltning bygger på.
Departementet la vekt på at det representative systemet i større
grad enn folkeavstemninger om enkeltsaker gjør det mulig å sikre
en helhetlig politikk, og det ble vurdert at ved en slik ordning
ville aksjonsgruppedemokratiet bli styrket på bekostning av det
representative demokratiet. Det ble også pekt på usikkerhet knyttet
til effektene av en slik ordning. I Innst. O. nr. 60 (2004–2005)
sluttet flertallet i kontroll- og konstitusjonskomiteen seg til
departementets vurdering.
Departementets vurdering er fortsatt at det
ikke er ønskelig å legge til rette for en ordning med økt bruk av
bindende lokale folkeavstemninger, da dette ville representere noe
helt nytt i vårt representative demokrati. Kommunene og fylkeskommunene
representerer i utgangspunktet avledet statsmakt i forhold til sine
forvaltningsroller, og det er et prinsipielt spørsmål om i hvor
stor grad dette skal kunne føres videre til folket i folkeavstemninger.
De prinsipielle utfordringene knyttet til å innføre et nytt styringssystem
i Norge, gjør at jeg ikke finner det hensiktsmessig å legge til
rette for en lovfesting av en ordning med bruk av bindende lokale folkeavstemninger.
De prinsipielle vurderingene knyttet til det
representative demokratiet vil også være gjeldende på nasjonalt
nivå. Dette, sammen med vurderingen av forholdet til Grunnloven,
gjør at jeg heller ikke finner tungtveiende grunner for å innføre regler
for bindende folkeavstemninger på nasjonalt nivå.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 4. juni 2010
Heikki Holmås |
Håkon Haugli |
leder |
ordfører |