Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og leiaren Per Sandberg, frå Høgre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, frå Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og frå Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
at rettferdsvederlagsordninga er Stortingets eiga ordning. Ordninga
kan søkjast av einskildpersonar for å få eit skjønnsmessig vederlag
av staten om dei har kome uheldig ut eller er påført skade eller
ulempe. Vederlagsordninga er basert på sedvane og skal kome til
bruk når dette ikkje er dekka av alminnelege erstatningsreglar eller
trygde-, forsikrings- eller erstatningsordningar.
Komiteen er tilfreds med at aktiviteten
har vore stor i 2009, sjølv om talet på nye saker har vore mindre
enn rekordåra 2007 og 2008.
Komiteen registrerer at det gjennom
heile 2009 har vore tre utval i arbeid med rettferdsvederlagsordningane. Komiteen er
vidare glad for at det er etablert eit godt samarbeid mellom utvala
og dei førebuande instansane for dermed å sikre ein einsarta praksis. Komiteen er
vidare tilfreds med den ambisiøse målsettinga når det gjeld sakshandsamingstid
av sakene og viser til at Statens sivilrettsforvaltning i det store
fleirtalet av saker i 2009 har nådd dei fastsette måla når det gjeld sakshandsamingstid. Komiteen føreset
òg at faginstansane i sitt førebuande arbeid arbeider aktivt for
å nå måla om 12 månaders sakshandsamingstid.
Komiteen viser til at utvala,
etter den ordinære rettferdsvederlagsordninga, har ei fullmakt til
å godkjenne rettferdsvederlag med inntil kr 200 000 i den enkelte
saka. Komiteen konstaterer at det i 2009 berre var
to saker som Stortinget blei bedt om å løyve vederlag utover den fullmaktsramma
som utvalet er gjeven. Komiteen viser elles til at
fullmakta på kr 200 000 blei fastsett ved Stortingets vedtak den 12. desember
1996. På bakgrunn av prisutviklinga vil komiteen nå
tilrå at fullmaktsgrensa i den ordinære rettferdsvederlagsordninga
blir auka frå kr 200 000 til kr 250 000.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringa i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011 vurdere å auke fullmaktsgrensa i den ordinære rettferdsvederlagsordninga
frå kr 200 000 til kr 250 000.»
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at det er usemje i rettferdsvederlagsutvala når det
gjeld tolking av praktiseringa av rettferdsvederlagsordninga etter
St.meld. nr. 24 (2004–2005). Utvala I og II har i sin praksis lagt
til grunn at ordninga berre gjeld barn ved dei institusjonane som
var omfatta av Befringutvalets (NOU 2004:23) mandat og utgreiing.
Etter at utval III kom i funksjon i 2008, kom det fram usemja om
denne praksisen. Enkelte utvalsmedlemmer meinte at ei slik avgrensing
ikkje var i samsvar med Stortingets innstilling og vedtak. Fleirtalet viser
til at denne usemja blei lagt fram for Stortingets presidentskap
ved brev 11. juni 2009 og seinare ved eit møte mellom Stortingets
president og medlemene av utvala der denne usemja blei belyst.
Fleirtalet viser også til Stortingets
behandling av Innst. 63 S (2009–2010) der Stortinget blei invitert
til å ta stilling til å tolke mandatet for rettferdsvederlagsutvala
når det gjeld kva slags grupper som er omfatta av den nye bevisbyrda og
behandlingsforma som blei innført etter Stortingets behandling av
St. meld. nr 24 (2004–2005). Stortinget fann ikkje å kunne ta stilling
til desse tolkingsspørsmåla før det var gjort ein prinsipiell gjennomgang
av rettferdsvederlagsordninga slik Stortingets presidentskap hadde bedt
om.
Av omsyn til mellom anna personane som vedkjem
denne tolkingsusemja, meiner fleirtalet at ei slik
utgreiing må bli gjennomført så snart som råd. Fleirtalet registrerer
at det er fleire fagdepartement som har ulike grupper som kjem inn
under rettferdsvederlagsordninga. Derfor er det viktig at dei forskjellige
departement så fort som råd gjer ein gjennomgang og vurdering av eigne
grupper/ansvarsområde slik at Stortinget får ei samla framstilling
å ta stilling til.
Fleirtalet ser fram til at regjeringa
legg fram ei sak for Stortinget så fort som råd i tråd med fleirtalet
sine merknader i Innst. 63 S (2009 –2010), medrekna kva slags grupper
som bør omfattast av eksisterande særordningar og om det bør opprettast
særordningar for nye grupper.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det ved behandlingen av årsrapport
for 2008 fra Stortingets billighetserstatningsutvalg ble vist til
brev av 3. februar 2009 fra daværende stortingspresident Thorbjørn
Jagland til Justis- og politidepartementet der presidentskapet mente
at det er behov for en prinsipiell gjennomgang av billighetserstatningsordningen,
og at det ville være mest naturlig at regjeringen tok initiativ
til en slik utredning. Disse medlemmer stiller igjen spørsmål
ved om det er noen saklig grunn til forskjellig behandlingsmåte
for de nevnte grupper. For disse medlemmer fremstår
det fortsatt som litt tilfeldig at spesialskoler for «evneveike» ikke
ble nevnt i St.meld. nr. 24 (2004–2005), og at de som har en fortid
der, således ikke har blitt nevnt som kategori i den tilpassede
ordningen. Videre fremstår det for disse medlemmer som
tilfeldig hvem som i sin tid ble plassert i spesialskoler for elever
med atferdsvansker og hvem som ble plassert i spesialskoler for
«evneveike». Dette kan tilsi at sakene til de impliserte ikke bør
behandles forskjellig.
Disse medlemmer viser igjen til
at det i brevet til Stortingets presidentskap også etterspørres
en avklaring på om barn plassert i fosterhjem av det offentlige
skal omfattes av den tilpassede ordning. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Innst. S. nr. 217 (2004–2005) side 9 og siste
merknad under overskriften «Avgrensning». En enstemmig komité tok
i klartekst til orde for at de som er plassert i fosterhjem av det
offentlige, skal behandles under den tilpassede ordningen.
Disse medlemmer viser til at
lederen for det ene rettferdsvederlagsutvalget ved behandlingen av
fjorårets årsmelding ba om avklaringer av hvordan utvalgene skal
forholde seg fremover og den gang stoppet behandlingen av en del
saker grunnet dette. Disse medlemmer viser igjen
til brev av 3. februar 2009 fra daværende stortingspresident Thorbjørn
Jagland vedrørende behovet for en prinsipiell gjennomgang av rettferdsvederlagsordningen. Disse
medlemmer vil ikke ta endelig stilling til tolkningen av regelverket
før slik utredning foreligger, men registrerer dessverre at slik
utredning ikke har blitt fremlagt Stortinget. Disse medlemmer understreker
at utredningen må fremlegges snarest mulig.
Disse medlemmer viser til at
et samlet storting ønsker en gjennomgang av utvalgenes arbeid. På
denne bakgrunn fremmer disse medlemmer igjen følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig fremlegge
en utredning som belyser konsekvensene av en utvidelse av utvalgenes
mandat, slik det fremkommer av årsrapporten fra utvalgene og brevet
fra Trond Dolva til Stortingets presidentskap av 11. juni 2009.»
Disse medlemmer vil understreke
at utvalgenes behandling av sakene ikke bør overstige 12 måneder.
Dette medfører at offentlige organer som bidrar til gjennomføringen
av utvalgets arbeid, eksempelvis med innhenting av dokumentasjon
eller uttalelser om sakenes faktum og historikk, må levere sine
bidrag innen tidsfrister som gjør dette mulig. For søkerne av rettferdsvederlag
vil det føles som en tung ekstra belastning å måtte kjempe i lang
tid for å få avgjort sine søknader.