I henhold til St.prp. nr. 12 (2008–2009) og
Innst. S. nr. 107 (2008–2009) skal Utvalgene for rettferdsvederlag
gi Stortinget orientering om sitt arbeid gjennom en årsrapport.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 12 (2008–2009) har
Stortinget vedtatt at ordningen med billighetserstatning skal endre
navn til rettferdsvederlagsordning, idet dette gir et mer dekkende
uttrykk for hva ordningen står for. Betegnelsen rettferdsvederlag
har derfor fra 1. januar 2009 avløst begrepet billighetserstatning.
Billighetserstatningsutvalgene heter fra årsskiftet Utvalgene for
rettferdsvederlag.
Justissekretariatene, som ivaretar sekretariatsfunksjonen
for utvalgene, har fra 1. januar 2009 endret navn til Statens sivilrettsforvaltning.
Rettferdsvederlagsordningen er Stortingets egen ordning.
Etter den kan enkeltpersoner søke om et skjønnsmessig vederlag av
staten for forhold der personen er kommet særlig uheldig ut og er påført
skade eller ulempe som ikke dekkes etter alminnelige erstatningsregler
eller gjennom trygde-, forsikrings- eller erstatningsordninger. Ordningen
er basert på sedvane. Sakene avgjøres av Stortingets utvalg for
rettferdsvederlag.
Stortinget har vedtatt særordninger av rettferdsvederlagsordningen
for flere grupper.
Det har også i 2009 vært stor aktivitet og høy produksjon.
De tre utvalgene har til sammen holdt 31 møter og avgjort 1 673
saker i ordningen. Det er om lag 24 pst. lavere enn rekordårene 2008
og 2007. Når man legger til saker som er avvist fra realitetsbehandling
og saker som er avsluttet som følge av at søker er død, er antallet ferdigbehandlede
saker 1 820 for året 2009. Inngangen av nye søknader var 1 076,
som er en nedgang på 15 pst. fra 2008.
Det har gjennom hele 2009 vært tre utvalg i
arbeid med rettferdsvederlagsordningen. Dette innebærer en stor
utfordring når det gjelder å sikre ensartet praksis. Det har derfor
vært særlig fokus rettet mot likebehandling. I den forbindelse har det
vært holdt flere samordningsmøter.
Det er i 2009 mottatt 1 076 søknader om rettferdsvederlag.
Inngangen av nye saker er redusert med 15 pst. i forhold til 2008.
Tendensen med fallende søknadsmengde har vedvart de siste to årene,
og utvalgene betrakter nedgangen som en naturlig følge av den markante
økning i saksvolumet årene forut. Søknader som gjelder den alminnelige
rettferdsvederlagsordningen øker vesentlig, mens det er en reduksjon
i antallet søknader etter særordningene, både for særordningen for
tidligere barne- og skolehjemsbarn, samer/kvener og for romani/tatere.
Det er i 2009 behandlet 1 673 saker i utvalgene og
125 søknader er avvist fra realitetsbehandling. De typiske grunnlag
for avvisning er at forholdet omfattes av andre offentlige erstatningsordninger,
forholdet ikke er rettslig foreldet eller forholdet gjelder trygdeytelser,
der det er vedtatt eget regelverk for klagebehandling. Saksbehandlingen
er i 22 saker avsluttet før vedtak er truffet, som følge av at søker
er død.
Utvalgene har innvilget rettferdsvederlag i
1 287 saker, som utgjør 77 pst. av totalen. Søknaden ble avslått
i 386 saker (23 pst.). I året 2008 ble 87 pst. av søknadene innvilget.
Nedgangen i innvilgelsesprosenten ses i sammenheng med at andelen
av saker etter særordninger er redusert i 2009. For særordningene
gjelder lempede beviskrav, som medfører høyere innvilgelsesandel.
Det er i 2009 utbetalt 203,2 mill. kroner i rettferdsvederlag.
Dette er en nedgang på 11 pst. fra 2008, da det ble utbetalt 227,
2 mill. kroner. Nedgangen er et resultat av at antallet innvilgede saker
i 2009 er 1 287, mens det i 2008 ble innvilget vederlag i 1 915
saker.
Det følger av den særordning som gjelder for
romani/tatere, at det etter nærmere vilkår i saker som omhandler
flere grunnlag, kan tilkjennes rettferdsvederlag som i sum overskrider
de beløpsgrenser som gjelder etter hver enkelt ordning. Det har
i 2009 vært truffet vedtak i 11 slike saker.
Det er ingen restanser i utvalget eller Statens
sivilrettsforvaltning. Det er imidlertid fortsatt restanser i faginstansene,
og ved årets utløp er 1 985 forhold under forberedende saksbehandling
der. Det samlede antallet saker som disse forholdene representerer,
kan være lavere, ettersom en enkelt sak ofte kan omfatte forhold
som er til utredning hos flere faginstanser. Ved utløpet av 2009
er 352 saker ferdig utredet og i prosess for behandling i utvalget.
Saksmengden er ikke større enn hva som anses hensiktsmessig for å
opprettholde god flyt i utvalgenes arbeid.
Utvalget for rettferdsvederlag har i 2009 i
to saker besluttet å legge saken frem for Stortinget for avgjørelse
med tilrådning om å innvilge vederlag utover den fullmakt utvalget
er gitt. Justisdepartementet har følgelig lagt sakene frem for Stortinget
i Prop. 63 S (2009–2010). Ved Stortingets behandling i mars 2010
ble det truffet vedtak i samsvar med innstillingene.
Stortinget vedtok 10. juni 2005 en utvidet og
tilpasset rettferdsvederlagsordning for «dei tidlegare barneheims-
og spesialskuleelevane». Vedtaket ble fattet på grunnlag av NOU
2004:23 («Befringrapporten»), St.meld. nr. 24 (2004–2005) og Innst.
S. nr. 217 (2004–2005). Utvalgene I og II har i sin praksis lagt
til grunn at ordningen kun omfatter barn ved de institusjonene som
var omfattet av Befringutvalgets mandat og utredning. Etter at utvalg
III kom i funksjon i 2008, fremkom det imidlertid uenighet om riktigheten
av denne praksis.
For å få en avklaring av det spørsmål som uenigheten
knytter seg til, ble spørsmålet forelagt Stortinget ved brev 11. juni
2009. I brevet ble det redegjort for uenighet om praksis når det
gjelder fosterhjemsbarn. Det ble avholdt et møte mellom medlemmene
av utvalgene og Stortingets president der uenigheten ble belyst.
Behandlingen av saker som ble berørt av uenigheten, ble stilt i bero
i påvente av avklaringen. Under henvisning til behovet for nærmere
utredning fant Stortinget ikke å kunne ta stilling til tolkingsspørsmålet,
og viste til den prinsipielle gjennomgang av rettferdsvederlagsordningen
som presidentskapet har bedt regjeringen foreta. Det ble samtidig uttalt
at utvalgene kunne fortsette sin praksis, men slik at sakene måtte
behandles på ny dersom Stortinget senere fastslår en annen forståelse
av regelverket. Utvalgene forholder seg til dette.
Forholdet mellom Stortingets rettferdsvederlagsordning
og særlige erstatningsordninger slik som Norsk Pasientskadeerstatning
har vært forelagt Stortinget en rekke ganger. Det har der vært vist
til at det har vært ansett lite hensiktsmessig å la rettferdsvederlagsordningen
supplere ordninger hvor myndighetene positivt har vurdert det offentliges
erstatningsansvar, slik at søkerens rettsstilling har vært ansett
uttømmende regulert av disse ordningene. I den forbindelse er det
presisert at dette gjelder også der søkeren ikke har fått medhold
i sitt krav etter ordningene eller hvor forholdet er foreldet i
forhold til dem. Det vises til dokumentet for nærmere drøftelse
av problemstillinger knyttet til dette spørsmålet.
Statens sivilrettsforvaltning arbeider med å
innføre elektronisk saksbehandlingssystem i 2011. Systemet vil kunne
gi mer detaljert statistikk over saksfeltet. Inntil systemet er
implementert, vil Statens sivilrettsforvaltning utvide det manuelle
registreringssystemet, slik at det for 2010 også kan gis statistiske
opplysninger om de enkelte søkegrunnlag etter den alminnelige rettferdsvederlagsordningen.
Det vil videre innføres manuell registrering av de enkelte grunnlagene
for avvisning av søknader.
Etter den ordinære rettferdsvederlagsordningen har
utvalgene fullmakt til å innvilge rettferdsvederlag med inntil kr 200 000
i den enkelte sak. Dersom et utvalg finner at en søker bør innvilges
rettferdsvederlag med et høyere beløp, forelegges saken for Stortinget
med innstilling. Saksgangen i slike tilfeller er at saken går via Justisdepartementet
som utarbeider proposisjon. Det har hittil vært få slike saker.
På bakgrunn av prisutviklingen (beregnet på grunnlag
av konsumprisindeksen) som har medført at kr 200 000 i desember
1996 tilsvarer kr 263 825 i desember 2009 (prisstigning 31,9 pst.),
er det etter utvalgenes syn grunn til å vurdere om fullmaktsgrensen
i den ordinære rettferdsvederlagsordningen bør justeres. Det vil være
flere faktorer som kommer inn når en eventuell forhøyelse av fullmaktsgrensen
fastsettes – og særlig hvis også andre beløpsgrenser vurderes samtidig.
Utvalgene antar at fullmaktsgrensen i hvert fall bør forhøyes til
kr 250 000.
Som oppfølging av anmodning i brev 3. februar 2009
fra Stortingets president til Justisdepartementet har regjeringen
varslet en prinsipiell gjennomgang av rettferdsvederlagsordningen.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og leiaren Per Sandberg, frå Høgre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, frå Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og frå Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
at rettferdsvederlagsordninga er Stortingets eiga ordning. Ordninga
kan søkjast av einskildpersonar for å få eit skjønnsmessig vederlag
av staten om dei har kome uheldig ut eller er påført skade eller
ulempe. Vederlagsordninga er basert på sedvane og skal kome til
bruk når dette ikkje er dekka av alminnelege erstatningsreglar eller
trygde-, forsikrings- eller erstatningsordningar.
Komiteen er tilfreds med at aktiviteten
har vore stor i 2009, sjølv om talet på nye saker har vore mindre
enn rekordåra 2007 og 2008.
Komiteen registrerer at det gjennom
heile 2009 har vore tre utval i arbeid med rettferdsvederlagsordningane. Komiteen er
vidare glad for at det er etablert eit godt samarbeid mellom utvala
og dei førebuande instansane for dermed å sikre ein einsarta praksis. Komiteen er
vidare tilfreds med den ambisiøse målsettinga når det gjeld sakshandsamingstid
av sakene og viser til at Statens sivilrettsforvaltning i det store
fleirtalet av saker i 2009 har nådd dei fastsette måla når det gjeld sakshandsamingstid. Komiteen føreset
òg at faginstansane i sitt førebuande arbeid arbeider aktivt for
å nå måla om 12 månaders sakshandsamingstid.
Komiteen viser til at utvala,
etter den ordinære rettferdsvederlagsordninga, har ei fullmakt til
å godkjenne rettferdsvederlag med inntil kr 200 000 i den enkelte
saka. Komiteen konstaterer at det i 2009 berre var
to saker som Stortinget blei bedt om å løyve vederlag utover den fullmaktsramma
som utvalet er gjeven. Komiteen viser elles til at
fullmakta på kr 200 000 blei fastsett ved Stortingets vedtak den 12. desember
1996. På bakgrunn av prisutviklinga vil komiteen nå
tilrå at fullmaktsgrensa i den ordinære rettferdsvederlagsordninga
blir auka frå kr 200 000 til kr 250 000.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringa i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011 vurdere å auke fullmaktsgrensa i den ordinære rettferdsvederlagsordninga
frå kr 200 000 til kr 250 000.»
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at det er usemje i rettferdsvederlagsutvala når det
gjeld tolking av praktiseringa av rettferdsvederlagsordninga etter
St.meld. nr. 24 (2004–2005). Utvala I og II har i sin praksis lagt
til grunn at ordninga berre gjeld barn ved dei institusjonane som
var omfatta av Befringutvalets (NOU 2004:23) mandat og utgreiing.
Etter at utval III kom i funksjon i 2008, kom det fram usemja om
denne praksisen. Enkelte utvalsmedlemmer meinte at ei slik avgrensing
ikkje var i samsvar med Stortingets innstilling og vedtak. Fleirtalet viser
til at denne usemja blei lagt fram for Stortingets presidentskap
ved brev 11. juni 2009 og seinare ved eit møte mellom Stortingets
president og medlemene av utvala der denne usemja blei belyst.
Fleirtalet viser også til Stortingets
behandling av Innst. 63 S (2009–2010) der Stortinget blei invitert
til å ta stilling til å tolke mandatet for rettferdsvederlagsutvala
når det gjeld kva slags grupper som er omfatta av den nye bevisbyrda og
behandlingsforma som blei innført etter Stortingets behandling av
St. meld. nr 24 (2004–2005). Stortinget fann ikkje å kunne ta stilling
til desse tolkingsspørsmåla før det var gjort ein prinsipiell gjennomgang
av rettferdsvederlagsordninga slik Stortingets presidentskap hadde bedt
om.
Av omsyn til mellom anna personane som vedkjem
denne tolkingsusemja, meiner fleirtalet at ei slik
utgreiing må bli gjennomført så snart som råd. Fleirtalet registrerer
at det er fleire fagdepartement som har ulike grupper som kjem inn
under rettferdsvederlagsordninga. Derfor er det viktig at dei forskjellige
departement så fort som råd gjer ein gjennomgang og vurdering av eigne
grupper/ansvarsområde slik at Stortinget får ei samla framstilling
å ta stilling til.
Fleirtalet ser fram til at regjeringa
legg fram ei sak for Stortinget så fort som råd i tråd med fleirtalet
sine merknader i Innst. 63 S (2009 –2010), medrekna kva slags grupper
som bør omfattast av eksisterande særordningar og om det bør opprettast
særordningar for nye grupper.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det ved behandlingen av årsrapport
for 2008 fra Stortingets billighetserstatningsutvalg ble vist til
brev av 3. februar 2009 fra daværende stortingspresident Thorbjørn
Jagland til Justis- og politidepartementet der presidentskapet mente
at det er behov for en prinsipiell gjennomgang av billighetserstatningsordningen,
og at det ville være mest naturlig at regjeringen tok initiativ
til en slik utredning. Disse medlemmer stiller igjen spørsmål
ved om det er noen saklig grunn til forskjellig behandlingsmåte
for de nevnte grupper. For disse medlemmer fremstår
det fortsatt som litt tilfeldig at spesialskoler for «evneveike» ikke
ble nevnt i St.meld. nr. 24 (2004–2005), og at de som har en fortid
der, således ikke har blitt nevnt som kategori i den tilpassede
ordningen. Videre fremstår det for disse medlemmer som
tilfeldig hvem som i sin tid ble plassert i spesialskoler for elever
med atferdsvansker og hvem som ble plassert i spesialskoler for
«evneveike». Dette kan tilsi at sakene til de impliserte ikke bør
behandles forskjellig.
Disse medlemmer viser igjen til
at det i brevet til Stortingets presidentskap også etterspørres
en avklaring på om barn plassert i fosterhjem av det offentlige
skal omfattes av den tilpassede ordning. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Innst. S. nr. 217 (2004–2005) side 9 og siste
merknad under overskriften «Avgrensning». En enstemmig komité tok
i klartekst til orde for at de som er plassert i fosterhjem av det
offentlige, skal behandles under den tilpassede ordningen.
Disse medlemmer viser til at
lederen for det ene rettferdsvederlagsutvalget ved behandlingen av
fjorårets årsmelding ba om avklaringer av hvordan utvalgene skal
forholde seg fremover og den gang stoppet behandlingen av en del
saker grunnet dette. Disse medlemmer viser igjen
til brev av 3. februar 2009 fra daværende stortingspresident Thorbjørn
Jagland vedrørende behovet for en prinsipiell gjennomgang av rettferdsvederlagsordningen. Disse
medlemmer vil ikke ta endelig stilling til tolkningen av regelverket
før slik utredning foreligger, men registrerer dessverre at slik
utredning ikke har blitt fremlagt Stortinget. Disse medlemmer understreker
at utredningen må fremlegges snarest mulig.
Disse medlemmer viser til at
et samlet storting ønsker en gjennomgang av utvalgenes arbeid. På
denne bakgrunn fremmer disse medlemmer igjen følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig fremlegge
en utredning som belyser konsekvensene av en utvidelse av utvalgenes
mandat, slik det fremkommer av årsrapporten fra utvalgene og brevet
fra Trond Dolva til Stortingets presidentskap av 11. juni 2009.»
Disse medlemmer vil understreke
at utvalgenes behandling av sakene ikke bør overstige 12 måneder.
Dette medfører at offentlige organer som bidrar til gjennomføringen
av utvalgets arbeid, eksempelvis med innhenting av dokumentasjon
eller uttalelser om sakenes faktum og historikk, må levere sine
bidrag innen tidsfrister som gjør dette mulig. For søkerne av rettferdsvederlag
vil det føles som en tung ekstra belastning å måtte kjempe i lang
tid for å få avgjort sine søknader.
Komiteens utkast til innstilling ble 1. juni
2010 oversendt familie- og kulturkomiteen til uttalelse, som i svar
av 3. juni 2010 hadde følgende merknad:
«Familie- og kulturkomiteen viser til brev fra Justiskomiteen,
datert 1. juni 2010, vedrørende Dokument 19 (2009–2010) Årsrapport
fra utvalget for rettferdsvederlag for 2009.
Komiteen
ber om at følgende merknad fra Kristelig Folkeparti tas inn i innstillingen:
'Komiteens
medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Justiskomiteens
merknader og synes det er positivt at det nå kommer en sak til Stortinget der
praktiseringen av dagens rettferdsvederlagsordning blir drøftet. Dette
medlem er opptatt av at en får klargjort spørsmålet om hvorvidt
ordningen kun omfatter barn ved de institusjonene som var omfattet
av Befringutvalgets (NOU 2004:23) mandat og utgreiing eller om den
omfatter alle barn i spesialskoler uavhengig av plasseringsgrunnlaget.
Stortinget må tolke mandatet for rettferdsvederlagsutvalget når det
gjelder hva slags grupper som er omfattet av den nye bevisbyrden
og behandlingsformen som bli innført etter Stortingets behandling
av St. meld. nr 24 (2004–2005). Videre bør en se på praksis knyttet
til fosterhjemsbarn. Dette medlem ser derfor fram
til at regjeringen legger fram en sak for Stortinget så fort som
mulig, hvor det legges opp til avklaring om hvilke grupper det er som
bør omfattes av eksisterende særordninger og om det bør opprettes
særordninger for nye grupper, blant annet for norske skoler i utlandet.'
Når
det gjelder de øvrige partier som er representert i Justiskomiteen
viser disse til sine respektive merknader.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber regjeringen snarest mulig fremlegge
en utredning som belyser konsekvensene av en utvidelse av utvalgenes
mandat, slik det fremkommer av årsrapporten fra utvalgene og brevet
fra Trond Dolva til Stortingets presidentskap av 11. juni 2009.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjere
følgjande
vedtak:
I
Dokument 19 S (2009–2010) – årsrapport for 2009
fra Stortingets utvalg for rettferdsvederlag – vert å leggje ved
møteboka.
II
Stortinget ber regjeringa i forbindelse med
statsbudsjettet for 2011 vurdere å auke fullmaktsgrensa i den ordinære
rettferdsvederlagsordninga frå kr 200 000 til kr 250 000.
Oslo, i justiskomiteen, den 3. juni 2010
Per Sandberg |
Sigvald O. Hansen |
leiar |
ordførar |