Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, frå Framstegspartiet,
leiaren Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, frå
Høgre, Per-Kristian Foss, frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, frå Senterpartiet, Ola Borten Moe, frå Kristeleg Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og frå Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at Noreg har høge ambisjonar i klimapolitikken. Kyotoprotokollen
under klimakonvensjonen pålegg Noreg å avgrensa dei gjennomsnittlege
utsleppa av klimagassar i tidbolken 2008–2012 til 1 prosent over
nivået i 1990. Klimaforliket frå januar 2008 i Stortinget inneber
vidare at Kyoto-pliktene skal overoppfyllast med 10 prosentpoeng.
I tillegg pliktar Noreg fram til 2020 å kutta dei globale utsleppa
av klimagassar tilsvarande 30 prosent av norske utslepp i 1990,
jf. Innst. S. nr. 145 (2007–2008) og St.meld. nr. 34 (2006–2008).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, peker videre på at
Norge skal sørge for globale utslippsreduksjoner som motsvarer våre
utslipp av klimagasser senest i 2030.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen i og med Dokument 3:5 (2009–2010) har røkt etter
om Noreg vil nå desse utsleppsmåla, i kva grad Miljøverndepartementet
varetek det overordna ansvaret for å sikra måloppnåing og i kva
mon tilstrekkjelege verkemiddel vert tekne i bruk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Norges Kyoto-forpliktelse, samt overoppfyllelsen av denne
fra klimaforliket, og den forventede utvikling i nasjonale klimagassutslipp,
innebærer at staten i perioden 2008–2012 må kjøpe klimakvoter tilsvarende
25–30 milliarder tonn CO2-ekvivalenter
for levering i perioden 2008–2012. Flertallet har
merket seg at regjeringen i Meld. St. 2 (2009–2010) Revidert nasjonalbudsjett 2010
sier at 1,3 mill. kvoter så langt er levert statens konto i kvoteregisteret.
Staten har riktignok inngått avtaler for 20,6 mill. kvoter for levering
i Kyotoperioden, men disse er hovedsakelig i en tidlig fase, og
det er usikkert hvor mange av disse kvotene som faktisk vil bli
levert. Flertallet har merket seg at regjeringen sier
at analyser av dagens kontraktportefølje kan tyde på at leveringsraten
blir lavere enn 70 pst.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er nøgd med at
det verkar sannsynleg at dei samla Kyoto-pliktene vert innfridde. Desse
medlemene fester òg lit til at det same gjeld målet om overfylling
av desse pliktene, og viser her til Finansdepartementet sitt tilsvar
til Riksrevisjonen.
Komiteen registrerer
at Riksrevisjonen i denne rapporten er mest oppteken av dei utsleppsmåla som
skal nåast i 2020. Miljøverndepartementet skriv i sitt tilsvar at
det er både relevant og viktig med ein gjennomgang av klimapolitikken,
men melder òg at «tidspunktet for denne forvaltningsrevisjonen kan
synes noe tidlig». Komiteen deler denne vurderinga. Komiteen viser
òg til at Stortinget i og med klimaforliket vedtok at det skal leggjast
opp til kontrollstasjonar og vidareutvikling av nasjonal verkemiddelbruk
kvart femte år. Komiteen meiner at dette vil medverka
til eigna kontroll med arbeidet som skal gjerast for å innfri dei
utsleppsmåla som Stortinget har fastsett.
Komiteen viser til
at den fjerde hovudrapporten frå FNs klimapanel konkluderer med
at manglande eller sein gjennomføring av utsleppsreduserande tiltak
vil ha store økonomiske, biologiske og sosiale konsekvensar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
har imidlertid merket seg at regjeringen først i 2011 vil komme med
sin klimamelding med tiltak for hvordan Norge kan oppfylle forpliktelsene
fra klimaforliket med oppfølging av den faglige analysen i Klimakur
2020, som ble fremlagt i februar 2010.
Komiteen er samd med
Riksrevisjonen si vurdering av at kraftfull innsats trengst dersom
dei langsiktige utsleppsmåla skal nåast. Riksrevisjonen vurderer
det som viktig «at Miljøverndepartementet har en aktiv og tydelig pådriverfunksjon
i denne sammenhengen». Komiteen viser til at regjeringa
etter Grunnlovas paragraf 12 er fri til sjølv å organisera arbeidet sitt
og ansvarsfordelinga si. Difor legg komiteen størst
vekt på at Riksrevisjonen sine råd om tydeleg ansvarsfordeling,
god koordinering og dugande system for mål- og resultatsoppfylging vert
tekne til vitande av regjeringa.
Komiteen viser til
det Riksrevisjonen skriv om at teknologiutvikling kan medverka til
å nå langsiktige klimamål, men at teknologiutvikling òg inneber
høg risiko. Både no og i framtida er verdsøkonomien avhengig av
innsatsfaktorar som fører til utslepp av klimagassar, jf. gass,
kol og olje spesielt. Dimed vert teknologiske løysingar for fangst,
handtering og lagring av CO2 viktige
for å nå nasjonale og internasjonale mål om reduserte utslepp av
klimagassar. Komiteen har merka seg at Riksrevisjonen
stiller spørsmål ved om «styringseffektivitet i tilstrekkelig grad
har vært vurdert i forhold til (sic) langsiktige klimamål, og om
virkemidler som kan gi et effektivt påtrykk for at ny teknologi
blir tatt i bruk (slik som forurensingsloven) i større grad burde
vært anvendt». Komiteen vil peika på tilsvaret frå
Olje- og energidepartementet i denne samanhengen: Ny teknologi,
ny innsikt og nyvinningar i det heile kokar ned til prøving og feiling
utan garanti for gjennombrot og suksess. Det same gjeld politisk
innovasjon av typen «den grøne utviklingsmekanismen» og internasjonalt
samarbeid om opptak av CO2 i skog. Komiteen registrerer
at løyvingane til både teknologiutvikling og satsing på internasjonalt
samarbeid om reduksjon av klimagassar har auka monaleg dei siste
åra, og føreset at dette også medverkar til at Noreg innfrir sine
klimapolitiske plikter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
har merket seg at nesten alle viktige veivalg og vedtak vi skal gjøre
for å nå målsettingene i klimapolitikken, skyves ut i tid. Flertallet viser
til at begge de to planlagte prosjektene for fangst og lagring fra gasskraftverk
i Norge, på Kårstø og på Mongstad, er skjøvet ut i tid. Et annet
eksempel er el-sertifikater for fornybar energi som først ble stanset,
så satt i gang igjen, med en mulig forsinkelse på 5 år. Flertallet viser
videre til at regjeringen avviklet det viktigste virkemidlet knyttet
til biodiesel, og har ikke laget noen ny strategi knyttet til drivstoff.
Det forsinker overgangen til en renere transportsektor i Norge. Dette
til tross for at transportsektoren står for om lag en tredjedel
av de norske klimagassutslippene. Flertallet viser
videre til at regjeringspartiene har stemt ned forslag om mer energieffektive
bygg og forslag knyttet til å skifte ut bilparken raskt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Riksrevisjonen forventer at norske Kyoto-forpliktelser
blir innfridd gjennom utstrakt kvotekjøp, og at man dermed er langt
unna det målet om 2/3 nasjonale kutt som den hjemlige klimadebatten
til stadighet fokuserer på. Disse medlemmer vil dog
uttrykke bekymring over at regjeringens planer om utstrakt kvotekjøp
fra utland gjentatte ganger har fått fokus i forhold til dårlige
prosjekter med liten nytteverdi i et CO2-perspektiv. Disse medlemmer vil
advare mot en klimapolitikk hvor fordelingshensyn overfor fattige
land synes å overskygge formålet med CO2-tiltakene.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig med en grundig og kritisk tilnærming til nytteverdien
av de mange klimatiltak som drøftes i og fremmes av regjeringen.
Tilsvarende bør man ha en kritisk tilnærming rundt nytteverdien
på sektorvise planer kontra teknologi-/sektornøytrale markedsbaserte
ordninger. Stortingets utslippsmål, slik de er vedtatt av stortingsflertallet i
klimaforliket, fremstår i lys av Klimakurs arbeid som mer kostbart
og vanskeligere å innfri enn det stortingsflertallet har gitt inntrykk
av. Utfordringene har ikke blitt mindre som følge av utsettelser
i prosjektene på Kårstø og Mongstad. Disse medlemmer vil
også understreke at nasjonale klimatiltak må vurderes i lys av global nytteverdi
fremfor en snever tilnærming med nasjonale bruttokutt i CO2-utslipp. I lys av dette bør man ta noen
revisjoner og kost/nyttevurderinger av utvalgte kommuners klimaplaner,
som er utarbeidet på oppfordring fra regjeringen. Videre bør man
sikre at regjeringens klimamelding er kvalitetssikret hva gjelder
realisme og kost/nytteverdier på ulike sentrale prosjekter.
Disse medlemmer er kritisk til
regjeringens tilnærming til CO2-kvotehandel,
hvor man hevder å ha en streng klimakvotelov for å kutte CO2-utslipp, men hvor resultatene er at
kvotemengden i omløp opprettholdes mens norsk industri må kjøpe
kvoter som andre lands industrier tildeles gratis. Disse
medlemmer vil understreke at totale utslipp i EU avgjøres
av totale CO2-kvoter i omløp, ikke av
hvor store kostnader industrien pålegges. Disse medlemmer har
også merket seg Riksrevisjonens bemerkning om usikkerheten rundt nytteverdien fra
flere av prosjektene i den grønne utviklingsmekanismen, og mener
regjeringen må gjøre grundigere forarbeid før man inngår avtaler
med tredjeparter om slike prosjekter. Disse medlemmer ønsker
primært at Norge bruker den grønne utviklingsmekanismen til å fremme
fornybar energi og miljøteknologi i utlandet sammen med norsk næringsliv.
Disse medlemmer er kritisk til
en politisk tilnærming hvor størrelse på bevilgninger anses som
en viktigere målestokk for suksess enn oppnådde resultater. Disse
medlemmer viser til de store bevilgningene til CO2-rensing, hvor Stortinget ikke har fått
en sak med overordnet tilnærming til behandling, samt den prinsipielle ulikebehandlingen
som eksisterer mellom gasskraftverkene på Mongstad/Kårstø og eventuelle andre
gasskraftverk. Disse medlemmer viser også til regjeringens
fremlagte kostnadsøkninger og utsettelse av tidsfrister for CO2-renseprosjektet på Mongstad. Disse
medlemmer forutsetter at en beslutning om fullskala CO2-rensing på Mongstad baseres på en gjenomgang
av tilgjengelig teknologi og en kostnadsvurdering sett opp mot alternative
prosjekter for å bedre energiforsyningen og kutte CO2-utslippene. Disse medlemmer stiller
seg også spørrende til hvordan regjeringen sannsynliggjør den langsiktige
nytten fra regnskogmilliardene som bevilges.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Riksrevisjonen peker på behovet for forsterket innsats for
å nå klimamålene slik de er nedfelt i klimaforliket, avtalen om
St.meld. nr. 34 (2006–2007). Riksrevisjonen vurderer situasjonen dithen
at det er betydelig risiko for at klimamålene ikke vil bli nådd. Dette
medlem mener det haster å redusere de norske utslippene av
klimagasser. Det er derfor uheldig at regjeringen har utsatt arbeidet
med en ny klimamelding til høsten 2011, som en oppfølging av Klimakur-utredningen.
Utsettelsen gjør at vi taper viktig tid i arbeidet med utslippsreduserende
tiltak. Med bakgrunn i anbefalingene fra Klimakur og Riksrevisjonens
gjennomgang av måloppnåelse i klimapolitikken, vil Venstre invitere
regjeringen til et nytt og forsterket klimaforlik allerede i løpet
av 2010.